Zece sfaturi
de la Ieromonahul Savatie Baştovoi:
1. Să nu uiţi că
trebuie să mori
Când aveam
doi ani, am căzut din sania înhămată la cal, iar tata s-a dus fără să mă
observe. Tata era pădurar pe atunci şi întâmplarea a avut loc chiar la poarta
cantonului din Oricova. Când calul a pornit, eu am căzut pe spate, în zăpadă,
amestecându-mă cu cerul alb de iarnă. Atunci am avut pentru prima oară
descoperirea singurătăţii şi a morţii. Nu am plâns şi nici nu am strigat. Ţin
minte că eram îmbrăcat într-o salopetă albastră cu glugă. M-am întors tăcut în
casă, la mama, mergând atât de încet, încât să-i dau răgaz tatei să mă ajungă
din urmă.
2. Să nu uiţi că
trebuie să iubeşti
Cel mai
cumplit lucru care i se poate întâmpla unui om este să nu fie iubit. Dar cred
că şi mai cumplit este să nu iubeşti. Întotdeauna mi-a fost uşor să iubesc
oamenii, să mă bucur că-i văd. De aceea, nu am avut nicio piedică în a înţelege
Evanghelia. Când făceam vreo bazaconie, mamica îmi spunea: „Du-te de la mine,
nu te mai iubesc”. Asta era pentru mine pedeapsa supremă, pe care eu o trăiam
ca pe o izgonire din Rai. Sfântul Isaac Sirul spunea că focul iadului nu este
altceva decât dragostea pierdută pe care eşti condamnat să o contempli veşnic.
3. Să nu preţuieşti în
bani ceea ce Dumnezeu ţi-a dat în dar
Am înţeles
asta în adolescenţă. Eu fiind elev la Liceul de Artă („Octav Băncilă”) din
Iaşi, mama m-a dus la Petersburg să văd Ermitajul. Acolo, am stat la o familie
de abhazi, o femeie divorţată cu doi copii, dar foarte descurcăreaţă. O chema
Izolda şi ea mi-a cumpărat prima mea chitară. Dumnezeu să-i dea sănătate! Avea
grătar şi făcea mulţi bani. Eu niciodată nu am văzut atât de mulţi bani. Vindea
frigărui noaptea, până spre dimineaţă, că erau nopţile albe. Uneori ieşeam şi
eu cu ei, că era interesant. Ei făceau şi vindeau frigărui, iar eu desenam
într-o mapă pe care o sprijineam pe genunchi. Cât oamenii mâncau, eu aveam timp
să le „fur” portretele. Un bărbat chel şi vesel s-a apropiat de mine şi a
început să exclame: „Păi ăsta sunt eu! Sunt chiar eu! Cât să-ţi dau ca să mi-l
vinzi?”. Eu zic, vi-l dau aşa, eu nu vând. Şi i-am dat acel portret. Bărbatul
totuşi mi-a dat un dolar, era în 1991. Apoi s-a dus. Eu am rămas cu acel ban.
L-am pus într-un caiet şi nu l-am folosit niciodată.
4. Să nu crezi răul
De câte ori am crezut un rău despre cineva, am
avut doar de pierdut. M-am simţit murdar, părtaş la o lucrare de urâţire a
omului. Am vorbit şi eu de rău, iar timpul mi-a demonstrat de fiecare dată că
nu am avut dreptate. Prefer să greşesc prin a-mi păstra o părere bună despre un
om rău decât să ajung să cred o vorbă proastă despre un om bun. Orice rău este
o minciună. Răul, aşa cum spunea fericitul Augustin, nu există. Răul este o
mare absenţă, absenţa binelui şi a iubirii. De aceea, a crede răul este totuna
cu a te cufunda în absenţă, în minciună.
5. Să nu te crezi
pierdut
Eu sunt o fire
înclinată spre deznădejde, cunoscând toate relele care ies din această cădere
sufletească. Dar într-o zi mi-a venit gândul salvator. Mi-am zis că Dumnezeu
cunoştea căderile mele, şi cele trecute, şi cele viitoare şi totuşi m-a creat,
iar Dumnezeu nu aduce pe nimeni pe lume spre pierzare. Dacă ne-am născut
înseamnă că Dumnezeu şi-a pus toată încrederea în noi. E o mare încurajare să
te gândeşti că Dumnezeu are încredere în tine. La disperare omul e capabil de
orice rău, el se porneşte cu război împotriva propriei fiinţe, având parcă o
plăcere demonică din a-şi călca propriile principii, practic sinucigându-se
spiritual. Cred că orice duhovnic adevărat îşi începe sfătuirea de după
spovedanie prin cuvintele: „Să nu deznădăjduieşti”.
6. Să nu te crezi sfânt
Sfântul
Siluan Athonitul zicea: „Două gânduri să nu le primeşti şi să nu le crezi,
primul că nu te vei mântui şi al doilea că eşti sfânt”. Să nu te crezi mai bun
ca alţii. Lucrarea pe care o faci, prin darul lui Dumnezeu, poate fi mai bună
decât a vecinului, dar asta nu înseamnă că tu eşti mai bun ca el, doar lucrarea
e mai bună. Darurile date de Dumnezeu nu se iau înapoi, dar oricine se
mândreşte cu lucrările sale ajunge să se întunece şi să folosească darul
prosteşte, după care ajunge să-şi piardă demnitatea.
7. Să nu te pui chezaş
De câte ori
m-am pus chezaş pentru cineva, am încurcat oamenii şi am făcut rău. De când mă
ţin minte, mă băgam să salvez pe toată lumea. Narcomani, beţivi, femei bătute
de bărbat şi aşa mai departe. N-am salvat pe nimeni, numai necazuri, bani
furaţi, lucruri dispărute, probleme cu vecinii. Am ajuns la concluzia că dacă
vrei să ajuţi pe cineva, ajută cât te ţin curelele, dar fără să implici şi alţi
oameni. Asta înseamnă să te pui chezaş pentru cineva, să garantezi că el se va
îndrepta, că te reprezintă. Mare greşeală. Odată am citit din Pildele lui
Solomon sfatul acesta: „Să nu te pui chezaş”. Noi, când citim Scriptura,
înţelegem şi reţinem doar atât cât am experimentat, celelalte cuvinte nici nu
le vedem.
8. Să nu te răzbuni de
două ori
Răzbunarea
este un păcat, dar este omenească. Scriptura spune să nu pedepseşti de două ori
pentru aceeaşi greşeală, principiu care a ajuns şi în dreptul roman. Pot
înţelege un gest de răzbunare, deşi e mai bine să nu te răzbuni, dar mă
înstrăinez de omul care se răzbună de două ori, adică la nesfârşit, pentru o
singură greşeală. Când m-am răzbunat o dată, a mai mers cum a mai mers, m-a
iertat Dumnezeu, dar când m-am răzbunat a doua oară, s-a întors totul în capul
meu şi am ajuns să înţeleg că m-am războit cu mine însumi.
9. Să nu învingi cu
orice preţ
Oamenii care
caută să fie învingători cu orice preţ, în cele din urmă, pierd totul. Prefer
să fiu considerat învins uneori pentru a-mi păstra şansa să înving la urmă.
Odată un episcop român mi l-a lăudat pe cineva: „Vă daţi seama, omul
acesta a avut doar note de zece, niciun
nouă! E extraordinar, nu-i aşa?”. Eu i-am răspuns: „Eu nu am încredere în
oamenii care au avut numai note de zece”. „De ce?”, m-a întrebat episcopul
surprins. „Pentru că ei nu ştiu să piardă, iar omul care nu ştie să piardă te
vinde pentru o victorie vremelnică”.
10. Să nu râzi de
ruşinea nimănui
Când eram
mic, am auzit băieţii mai mari râzând de cineva care a fost prins într-un păcat
ruşinos. Apoi, de fiecare dată când mă întâlneam cu acel om sau auzeam
vorbindu-se de el, îmi venea în minte, fără să vreau, păcatul pe care îl
făcuse. Dar nicodată nu am spus cu buzele mele acel păcat şi m-am purtat aşa cu
acel om ca şi cum nu aş şti nimic. Nici acum, când el a murit, nu pot spune ce am
auzit, pentru că nu vreau să-i răscolesc ruşinea.
Sursa:
Ieromonah Savatie Baştovoi , Carte de despărțire, Ed.Cathisma, Bucureşti, 2013,
p.71-75.
Articol
preluat de pe: altarulcredintei.md
MINILECTURA DE AZI
LUNTREA VIETII - Sfantul Ioan din
Kronstadt
Ce furtuni
sufletesti, uragane, vijelii naprasnice, vârtejuri de foc se dezlantuie adesea
în viata omului, în viata acelor oameni care se straduiesc sa traiasca
crestineste si sa-L slujeasca pe Dumnezeu cu rugaciunea, facându-se mijlocitori
pentru sine si pentru altii înaintea negraitei Sale mile! Daca luntrea pe care
calatoreste sufletul nostru pe marea vietii, catre vesnicia care îl asteapta,
nu se sfarma cu totul si nu se scufunda, aceasta se datoreaza numai milei lui
Dumnezeu.
Sfantul Ioan
din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2005, p. 300.
RANDUIELILE ARTISTULUI - Sfantul Ioan
din Kronstadt
Dupa ale cui
rânduieli si legi se savârseste zamislirea, formarea si cresterea trupului
omenesc în pântecele mamei, maturizarea lui si iesirea la lumina a organismului
omenesc deplin? Dupa ale cui rânduieli sunt consumate mâncarea si bautura, sunt
potolite foamea si setea, se savârseste hranirea trupului nostru? Cine a gândit
si a zidit asa o minunata felurime a nenumaratelor roade gustoase pentru limba
si preafrumoase la aratare ale pamântului, ce cu întelepciune si gust ales au
fost rânduite si pregatite spre hrana si desfatarea noastra? Dupa ale cui
rânduieli este prelucrat în trupul nostru sângele, fara de care viata omului nu
este cu putinta? Oare nu dupa ale Preamarelui Întelept si Artist,
Atotdesavârsitului, Celui Fara de început si Atotputernicului nostru Domn si
Dumnezeu? Deci, cazi în pulbere, da multum ita, cucerniceste-te înaintea Lui,
iubeste-L, însa si teme-te de Dânsul de nu faci voia Lui, daca nu te supui Lui.
Sfantul Ioan
din Kronstadt, Spicul viu – ganduri despre calea mantuitoare, traducere de
Adrian si Xenia Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2002, p. 12-13.
PARFUMUL ADEVARAT - Sfantul Ioan din
Kronstadt
Constatam cu
mirare ca, oricât de mult ne-ar preocupa sanatatea si oricât de mare ar fi
grija de a ne-o pastra, oricât de satioase si de gustoase mâncarurile pe care
le mâncam si bauturile pe care le bem si oricât de mult ne-am plimba în aer
liber, pâna la urma pe toti ne lovesc bolile si stricaciunea trupeasca, pe când
sfintii, care n-au pus pret pe trup, mortificându-si-l continuu prin înfrânare
si post, culcându-se mereu pe pamântul gol, si-au facut nemuritor si sufletul,
si trupul. Trupurile noastre ghiftuite, îndopate cu toate bunatatile, exala
miasme neplacute dupa moarte si uneori chiar în timpul vietii; cele ale
sfintilor înfloresc si raspândesc buna mireasma atât în timpul vietii, cât si
dupa moarte. Ce fapt uluitor! Vrând sa ne „construim” trupul, ni-l distrugem;
ei distrugându-l si-l „construiau”; parfumându-ne trupul, nu reusim sa-l ferim
de putreziciune; sfintii însa, carora nu le statea în gând sa-si parfumeze
trupul, ci sa le fie sufletul bine-mirositor în fata lui Dumnezeu, s-au
învrednicit si de buna mireasma a trupului. Fratilor! Trebuie sa întelegeti ce
este cel mai important lucru în viata, care este scopul vietii: sa omorâm
trupul, cel apasat de atâtea patimi, poftele trupesti, prin înfrânare, munca,
rugaciune, sa nu-i atâtam patimile prin lacomie, îmbuibare, lene.
Sfantul Ioan
din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2005, p. 259
Pr. ASB
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu