PROFETISMUL LUI MIHAIL EMINESCU
(partea a VII-a)
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
„Eminescu a fost poet (unul
dintre cei mai penetraţi în direcţie
metafizică pe care i-a dat umanitatea şi
fără nici o îndoială
singurul intraductibil dintre toţi poeţii
acestei lumi), a fost prozator
înălţând noţiunea de fantastic la altitudini pe care doar gândirea
modernă a putut-o face mai repede pricepătoare şi a exprimat-o,
a fost, în fine, un gânditor pe care astăzi îl redescoperim la adevărata
lui statură impunătoare.” (Dr.
Artur Gabriel Silvestri-Filosof al
Culturii)
Toate încercările, bucuriile, nădejdea, împlinirile şi iubirea l-au
făcut pe Profetul nostru, prietenul Creaţiei, prietenul Credinţei, prietenul
Neamului şi prietenul lui Dumnezeu.
Încercările cele multe, cele grele însă, care au apăsat mereu asupra
Naţiunii noastre i-au conturat puterea exponenţială, consacrându-i dăruirea
prin jertfă şi autoritatea prin nemurire.
Orizontul căutării sale după ce a parcurs meridianul Tradiţiei, Olimpul
culturii clasice s-a oprit apoi la Frumuseţea lui Dumnezeu reflectată în Creaţie,
Adevăr, Iubire şi Libertate.
Mihail Eminescu este geniul nostru
profetic creştin care a ştiut să transmită şi încă mai transmite cu har toate
meditaţiile, visele, gândurile, fiorurile, sentimentele, îmbrăţişările, comuniunile
descoperite în întreaga lor amplitudine, legate de firele văzute ale naţiei şi
de constantele nevăzute, universale ale Neamului dacoromân.
Toată gândirea sa filosofică este o supremă simfonie adusă prin poezie
la un numitor comun, la o trăire esenţială, care-l împrieteneşte cu propria
persoană, cu neamul şi cu Hristos.
Profetul Eminescu s-a angajat
zelos în lupta pentru dreptatea creştină şi socială, în sfera luminoasă a
Adevărului care-i aduce lui şi poporului ultima frumuseţe a trăirii Neamului.
El a ieşit din conul abstractizării, al generalizării din cultura
clasică, oferind sub îndrumarea Duhului Ortodoxiei cheia cunoaşterii de acces spre
mistică, spre revelarea tainelor divine.
Zelul profetismului său creştin, deşi l-a purtat oriunde, l-a smuls din
pesimismul dezastruos ancorat de sfârşitul vieţii, îmbunătăţindu-i unda
duhovnicească a vieţii spre frumuseţea spirituală ca finalitate a trăirii şi a
împlinirii, ca mod de viaţă împletit cu Învierea lui Hristos.
Întreaga sa responsabilitate creştin-ortodoxă a considerat-o chemare şi
alegere, adâncită în toate legăturile vieţii sale, care l-au cutremurat
stârnindu-i fiorul dreptei credinţe, al libertăţii, al adevărului şi al
dragostei, ca raze aprinse din torţa Marii Învieri.
Profetul nostru Mihail Eminescu
şi-a desfăşurat viaţa sub har, nădejde şi credinţă, dar ca un întreg semantic,
aşa cum numai eshatologia semantizează spiritual existenţa-taina copleşitoare
care recuperând dragostea hristică, ca dăruire de sine, ca filiaţie cosmică, se
agrăieşte şi nu grăieşte numai dintr-ale sale.
Mistica ortodoxă a geniului său profetic l-a golit de iubirea de sine,
inerentă geniului, umplându-l cu preaplinul dragostei de Neam, de Fecioara
Maria-Crăiasa şi de Dumnezeu.
Această redimensionare a asumării, a trăirii, a împlinirii, a dăruirii,
i-a restituit Calea către Dumnezeu în care se reflectă mistica Iconică-Aura veşniciei
daco-carpatine.
Întregul său Dor şi plinătatea Doinei l-au legat ascetic de revelaţie,
de atingerea integralităţii sufletului Neamului dacoromân, ca un echilibru al
interiorităţii şi exteriorităţii, un micro şi macro cosmos de iubire, altruism
şi milostenie, rămânând simplu şi aristocrat totodată, vorba părintelui-isihast
Gheorghe Ghelasie: „A acorda o vie
atenţie aproapelui, a-i respecta demnitatea filială şi, mai mult, a te pune în
locul lui, empatizând cu bucuria şi suferinţa umană şi cosmică în general, este
un gest iconic de impropiere intenţională a dragostei lui Dumnezeu.” (citat
de Florin Caragiu, în Frumuseţea
Lucrurilor Ultime. Ed. Sophia/ Platytera, Bucureşti, p. 14)
Eminescu şi-a zugrăvit chipul
profetic în chiar miezul fiinţei şi persoanei sale care reclamă creştinul
ortodox trăitor-mărturisitor la o neîncetată înomenire şi o continuă îndumnezeire
.
Eminescu nu exclude
manifestarea răului în om, în societate, în lume, ba din contră îl demască cu
toată tăria, graţie dreptăţii sale instituite prin iubirea creştină
circumscrisă renaşterii spirituale lăuntrice, a trezvirii conştiinţei morale, a
urcuşului apofatic.
În ţesătura stilistică a textului poetul aduce mireasma filosofiei
creştine care este reverberată profetic de clarviziunea şi profunzimea
teologiei ortodoxe.
Mihail Eminescu caută Totul
ca să le cunoască pe toate, să trăiască în Totul în toate, astfel încât paşii
lui, urcuşul lui, simţirea lui, gândirea lui, înţelepciunea lui să nu ne lase
doar un luminiş călăuzitor, o preţioasă comoară a culturii, o adâncă fântână a
spiritului, sau doar o urmă mobilizatoare a trecerii metafizice, ci şi Steaua ortodoxă
a revenirii sale permanente.
Profetul nostru nu a ancorat în necunoscutul neliniştilor metafizice, ci a cucerit cunoaşterea cea mai
pătrunzătoare a spiritului Ortodoxiei lui Hristos: Frumuseţea ultimă a trăirii
creştine.
Mihail Eminescu nu a rămas la
stadiul de pelerin al vieţii, ci a devenit Cuceritorul ei.
Gândurile, cuvintele, viaţa şi faptele Eminului nostru de Aur, nu au
rămas doar în tiparul scrisului, în cronica critică sau în calendarul vremilor,
ci au ţâşnit săgeţi şi candele de duh şi de dor ce reaprind continuu luminile
serafice în inimile purtătorilor de duh, iubire şi frumos.
Conştient că Omul creat, purtător al Chipului Creatorului său, posesor
al genei religioase Hristice, Mihail
Eminescu a filtrat şi decantat profund prin conştiinţa şi cunoştinţa
fiinţei sale creştine, prin viziunea ecumenicităţii sale ortodoxe, Tradiţia
sfântă, atât prin aura religioasă cât şi prin nimbul culturii, actualizându-i
plenar dinamismul şi valoarea ei autentică, care luminează permanent universul cult-cultural-creştin
ce covârşeşte miraculos şi fascinant Cosmosul frumuseţii diversităţii.
Între Cultură, în sensul real al plinătăţii spiritului şi unica Religie
vie, adevărată, cea creştin-ortodoxă, în speţă Tradiţia sacră-dătătoare esenţei
Culturii, nu există o întâlnire sau o apropiere, ci este o permanentă trăire, o
continuă însufleţire şi o înaltă comuniune tainică.
Sfânta Tradiţie este Floarea creştinătăţii care-şi poartă fructul
ortodox în transcendent.
Dimensiunea spiritului unei Culturi ca plenitudine harică o dă doar duhul
Sfintei Tradiţii.
Continuitatea, dinamismul şi actualitatea Sfintei Tradiţii, circumscrise
Dumnezeirii-Treimii Sfinte, face parte integrantă, ca o întrupare chiar în
fiinţa şi personalitatea celor Aleşi de Atotcreatorul, Prietenii Săi întru
comuniune cu Creaţia Sa şi cu Opera spiritului Ortodoxiei universale, aşa cum frumos
ne surprinde şi marele filosof al culturii-profesorul Virgil Nemoianu: „Dacă pornim de la Tradiţia cu majusculă, eu
o văd pe aceasta ca fiind centrată pe
unul dintre ipostasurile Sfintei Treimi: Sfântul Duh care reprezintă, pe de o
parte, continuitatea, iar pe de altă parte evoluţia, dezvoltarea, progresul,
mişcarea înainte. Este vorba despre o dialectică extrem de interesantă, de
adâncă şi de importantă, care reprezintă tocmai paralela cea mai importantă cu
tradiţia din domeniul cultural şi chiar social-istoric, într-un anume sens.
Ceea ce se petrece în cultură este, la urma urmelor, un fel de transfer al
Tradiţiei sacre la nivelulu imanentului, la nivelul oamenilor, al societăţii,
al naturii şi aşa mai departe... Teoria mea este că întreaga litaratură română,
chiar din secolele XIX şi XX, are în adâncurile ei, dacă ne uităm mai bine, un
fond religios. Există un subtext religios în aproape orice, pornind de la
Heliade Rădulescu, ajungând la Ioan Alexandru, Ştefan Augustin Doinaş, până la
poeţi şi romancieri contemporani. O înţelegere integrală şi judicioasă a
literaturii române se poate face numai atunci când căutăm, într-adevăr, şi
găsim dimensiunea religioasă care uneori, este obturată, uneori pare
scufundată, camuflată... Acesta este un subiect care îl preocupa şi pe Mircea
Eliade, chiar privind literatura europeană din secolul XIX, nu numai cea
română. Dar eu m-aşi referi aici la cea română. În dimensiunile complete ale
literaturii, trebuie să intre şi dimensiunea religioasă care există chiar la
autori care la suprafaţă s-ar părea că nu sunt religioşi, sau nu sunt în mod
evident religioşi.” (Actualitatea
şi Dinamismul Tradiţiei. Valorile Umanismului Creştin Dialog cu Virgil Nemoianu,
filosof al culturii, în Credinţă şi
Cultură Azi. Dialoguri Trinitas TV realizate de Vasile Bănescu. Ed.
Trinitas a Patriarhiei Române, Bucureşti-2015, p. 137, 139)
Un mare martir al Neamului nostru, fost bibliotecar la Academie,
naţionalistul-creştin Ion Belgea
(1909-1939), licenţiat în Litere şi Filosofie, concluziona astfel Sfânta
Tradiţie: „Tradiţia. Nu se copiază, ci se
continuă şi nu se repetă, ci se completează. Scopul e construirea unui viitor
superior trecutului şi metoda e extragerea de învăţăminte din experienţe.”
(Invierea. Nr. 2 Aprilie-Iunie 1993.
Arhiva Istorică şi Magazin Ştiinţific, p. 160)
Mihail Eminescu trăieşte
Ortodoxia, nu ca omul duminicii, ci
ca cel ce trăieşte spiritul omenirii prin creştinismul revelat, cel care dă
sensul apologetic al devenirii arhetipale.
Profetul golindu-se de sine, esenţele se adaugă în el ca o pleromă
aidoma de constelaţii harice, ce se revărsă în conştiinţele chemate să salveze
spiritul religios al omenirii creştine.
Omul religios cel dintâi creat, ca să rămână Omul creştin recreat tot
după Aura lui Hristos, trebuie să fie stăpân pe sinele său, dar şi suveran
peste cunoaşterea revelată de Tradiţie, care întotdeauna începe tainic prin
sfârşitul unui nou început miraculos.
Mihail Eminescu a urmat
constant raza de lumină străbună, Steaua-Cruce ce ne călăuzeşte întru nemurirea
ca Neam, firul alb al inspiraţiei şi pe cel verde al harului divin, care l-au
înfrăţit cu legământul lui Dumnezeu, al Sibilelor şi Profeţilor traci, al
Maicii Domnului-Crăiasa noastră dacică, cu sceptrul Voievodal şi toiagul
Vlădicilor jertfelnici, ancorându-l în lumina taboric-carpatică, în râvna
pentru Marii Strămoşi, în zelul comuniunii ca vocaţie şi libertate Hristică, în
conştiinţa mesianică a Adevărului revelat şi absolut.
Duhul lui Eminescu înmiresmat
serafic se află în dimensiunea mesianică a înnoirii ortodoxe, a reîncreştinării
prin har, spirit şi jertfă, a reînnoirii culturii prin filosofia Duhului.
Mântuirea oamenilor întru Iisus Hristos, vine prin cele două căi alese,
călăuzitoare: fie prin credinţă la cultură, raţiune şi jertfă, fie prin cultură
la credinţă, adevăr şi iubire.
Frumosul Hristic vine în inimile creştine, trece prin sufletul lor
curat, stăpânind apoi voia binelui ca suveran al conştiinţei morale şi ca
suzeran al spiritualităţii ortodoxe a omenirii.
Binele devine astfel postulat al principiului vieţii, al ordinii şi
apostolat al mântuirii omului.
Binele se organizează prin Har şi devine putere peste Credinţă.
Binele se luminează prin Adevăr şi devine autoritate a Libertăţii.
Binele se împlineşte prin prinosul de Jertfă înfrumuseţând însăşi Iubirea.
Cel mai de preţ Bine pe care ni L-a oferit
Hristos-Dumnzeu este timpul pe care ni L-a dat să-l trăim, slujindu-L cu
Credinţă, Adevăr, Libertate şi Dragoste întru Frumos.
Biruinţa lui Hristos s-a împlinit prin Binele
Jertfei Sale!
Biruinţa omenirii creştine va urma prin triumful Binelui în jertfa şi
comuniunea Hristică.
Tradiţia sacră ne revelează pe deplin această întronizare a Binelui, în
mod expres în imperiul culturii creştine, căci matriţa Tradiţiei amprentează
modelele spiritului Culturii.
Personalitatea culturală a lui Mihail
Eminescu şi-a activat Opera geniului în care s-a amprentat Fumosul şi
Cântarea ca ţâşnire ideală a spiritului său cosmic de neegalat.
Fascinat de Mântuitorul nostru
Iisus Hristos, care ne cheamă la calea aristocrat-mesianică a Fericirilor,
Eminescu simte acea chemare ca pe o
îndrumare la comuniune cu Dumnezeu şi cu celălalt, ca pe o participare la
refacerea rânduielii comunităţii creştine, pe temelia ordinei morale şi
nicidecum pe un individualism feroce ori corectitudine
politică.
Biserica şi societatea, religia şi ştiinţa, credinţa şi cultura au
aceeaşi cupolă: Iisus Hristos.
Profetul Eminescu este
conştient că fibra esenţială a unui Neam creştin creşte, înfloreşte şi rodeşte
prin revărsarea izvorului clarităţii morale de sub învelişul tainic al
Tradiţiei, sub razele binecuvântate ale dreptei credinţe, care reface şi dă
dimensiune Cultului culturii celei vii, teze abordate permanent de Filosoful
nostru, regăsite şi în temele menţionate de Vasile Bănescu: „beneficiile
majore ale prezenţei creştinismului în sfera publică; firescul asimilării unei
culturi religioase; fidelitatea fertilă faţă de Tradiţie, actualitatea şi
dinamismul ei; metabolizarea esenţială a valorilor credinţei creştine; credinţa
ca formă de cunoaştere; rafinarea înţelegerii credinţei prin studiu; dereglarea
<<omului recent>> prin actuale ideologii politice multiculturaliste;
<<cultura morţii>> versus „cultura Vieţii”; consistenţa dimensiunii
religioase a existenţei noastre; importanţa conjugării problemelor timpului cu
viziunea filocalică a creştinismului ortodox şi cu reflecţia asupra Sensului
sau absenţei acestuia din viaţa noastră etc.” (Credinţă şi Cultură
Azi-Dialoguri Trinitas TV-realizate de Vasile Bănescu. Ed. Trinitas,
Bucureşti-2015, p. 7)
Cunoaşterea profundă, subtilă şi cultă a acestui mare filosof creştin de
talie universală Mihail Eminescu, pe
care doar foarte puţini gânditori creştini ortodocşi i-au pătruns-o, mari
Titani ca, Nae Ionescu, Petre Ţuţea, Mircea
Eliade, Vasile Băncilă, Constantin Noica, Ioan Ianolide, Ioan Alexandru,
Părintele Constantin Galeriu ori
Mitropolitul Antonie Plămădeală ş.a.,
i-au conturat Aura gândirii, care a spart codul obişnuit al logicii lucrurilor,
al raţiunilor propriu-zise, înlocuindu-l cu temeiul antinomiei ortodoxe,
dumnezeieşti al Evangheliilor, al Epistolelor, al Sfinţilor Părinţi, al
Scriitorilor Bisericeşti de care au însetat şi flămânzit Poeţii, Filosofii şi
Teologii Bisericii lui Iisus Hristos,
sens prin care curge universul luminos şi limpede al cuvintelor dincolo de
Soarele Logosului divin.
Mihail Eminescu îl percepe pe
Mântuitorul lumii Iisus Hristos, nu
doar ca pe Păstorul cel Bun care ne împlineşte uneori cererile din rugile
noastre, ca pe aducătorul de pace, ci cu mult mai mult, ca pe Suveranul suprem
şi absolut al Cuvântului, întrupat prin dragostea Tatălui şi a Duhului Sfânt în
Iubirea Maicii-Fecioare, în Cel mai mare Învăţător, Poet, Filosof, Pedagog,
Înţelept, Teolog, Părinte al Duhovniciei Ortodoxe, în cel mai mare Împărat şi
Profet al Cosmosului din toate timpurile în spatele Căruia răsare veşnic Împărăţia
cerurilor pentru pământenii chemaţi şi aleşi să urce suişul mistic spre Aştrii
Dorului mântuirii.
Toate înfăptuirile supreme ale pământenilor îşi au sălaşul în Cuvântul şi
Dragostea lui Iisus.
Puterea cuvântului Mântuitorului este unică, regală, divină şi
mântuitoare, ce înnobilează Adevărul Însuşi, Care este Hristos-purul şi unicul
Adevăr.
Dacă, Hristos şi Adevărul nu ar fi Una şi aceeaşi Persoană dumnezeiască,
ci ar fi două fiinţe-persoane diferite şi opuse, marele gânditor creştin rus Fiodor Mihailovici Dostoievski
(1821-1881) afirmă printr-un celebru personaj de-al său: „Dacă ar fi nevoie să aleg între
Hristos şi adevăr, aş rămâne cu Hristos, împotriva adevărului.”
Faptul că Dostoievski era/ este creştin ortodox trăitor, mărturisitor,
trebuia să concluzioneze raţional, astfel: Dar
cum Adevărul este Hristos atunci rămân cu Hristos-Adevărul!!!
Mihail Eminescu-Profetul
nostru dac a rămas cu Adevărul, dar a îmbrăţişat cu fidelitate, recunoştiinţă,
dăruire, mărturisire şi iubire Vatrei Neamului străbun şi Cerul lui Hristos.
A rămâne cu Adevărul înseamnă de fapt a crede, a suferi şi a-L iubi
pentru Hristos!
Prin Cruce, prin purtarea ei jertfitoare, creştinii devin Prietenii lui Hristos.
Iisus ne-a ales pe noi atunci
pe Golgota Răstignirii.
Noi nu-L alegem. Noi ortodocşii doar Îl urmăm. Îi stăm mereu alături.
Crucea se află în Adevăr, Adevărul sălăşluieşte în Dragoste, iar Iubirea
este Cea care dă viaţă şi nemurire Crucii, după cum ne arată Ucenicul cel prea
iubit al Domnului, Ioan:
„Mai mare dragoste decât aceasta
nimeni nu are, ca sufletul lui să şi-l pună pentru prietenii săi.
Voi sunteţi prietenii Mei, dacă faceţi ce vă
poruncesc...
De acum v-am numit pe voi prieteni, pentru
că toate câte am auzit de la Tatăl Meu vi le-am făcut cunoscute...
Nu voi M-aţi ales pe Mine, ci Eu v-am ales
pe voi şi v-am rânduit să mergeţi şi roadă să aduceţi şi roada voastră să
rămână pururea...”(Ioan 15, 13-16)
Şi tot Sfântul Apostol şi Evanghlist Ioan ne subliniază şi sensul vieţii
noastre nemuritoare: „Viaţa veşnică este
aceasta: Să Te cunoască pe Tine, singurul Dumnezeu adevărat, şi pe Iisus
Hristos pe Care L-ai trimis!” (Ioan 17, 3)
Fiecare profet, mărturisitor, martir, cuvios şi sfânt ajung astfel, Prieteni ai lui Hristos.
Numai urmând firul esenţialului ajungem la lucruri şi fapte care
contează cu adevărat.
Adevărul revelat deschide Omului creştin universul dreptei credinţe,
care la rândul lui deschide alt univers spiritual mistic-ascet, declanşând
astfel un fel de Dor de nestins: Dorul de Hristos ori mireasma Luminii veşnice
a Cuvântului Său dumnezeiesc.
Adevărul, credinţa şi iubirea dau sensul haric fiinţei noastre creştine
care este de fapt sensul hristic, ce devine în libertatea Duhului un poem
liturgic, o structură istorică dinamico-spirituală, o ancorare în timp şi-n
transcendent prin garanţia Învierii Domnului.
Prietenilor Săi, Mântuitorul
Hristos le dă darul pătrunderii unei alte cunoaşteri: entuziasmul religios
al cunoaşterii ortodoxe, esenţial procesului de mântuire.
În această cunoaştere revelată, Filosofia
creştină dăltuieşte sufletul până la un înalt rafinament spiritual, profetic, pentru
ca teologia să-l aprofundeze definitiv în esenţa ei ortodoxă: „Profetismul este elementul creator din
istorie. Majoritatea oamenilor se mulţumesc să repete. Profeţii inovează sau
transmit patetic cuvântul de ordine care va aduce marile schimbări. Dar, deşi
profeţii prezintă această importanţă, ei nu sunt întotdeauna simpatizaţi şi
nici măcar preţuiţi în măsura în care o merită...
Filosofia
vine din cele mai mari adâncuri, ca izvoarele reci şi limpezi, cari intonează
deasupra, oglindind cerul, trilul etern al pământului.” (Vasile Băncilă, Opere, vol.IV, Ed. Istros-Brăila-2006, p. 320)
Acest lucru s-a răsfrânt esenţial şi existenţial asupra profetului
nostru Mihail Eminescu.
Intelectualul rafinat prin geniul erudiţiei sale cultural creştine care
pătrunde în actul liturgic al trăirii, primeşte cunoaşterea de la Sfântul Duh, directă,
vie, devenind şi rămânând cu adevărat un om ortodox, cult prin excelenţă în
lumea spiritului elevat.
Cunoaşterea lui Dumnezeu este pentru creştinul ortodox deopotrivă:
axială şi crucială.
Mesajul mântuitor vine de la Dumnezeu spre om printr-un act al dragostei
Sale.
Logosul dumnezeiesc înfiază gândirea creştinului în Sânul Cuvântului Său
viu, interiorizând-o, luminând-o spre aflarea şi interpretarea sensurilor care,
apoi o poartă cu ele.
Vremea gândului frumos grăit este de fapt timpul rugului aprins al
Cuvântului care zideşte, al Cuvântului care se învaţă pe dinăuntru,
împodobindu-ne cu elocinţa sa Hristic-divină.
Sufletul creştin îşi trage sufletul pur, esenţa ortodoxă din credinţa,
suferinţa, pătimirea, iubirea, biruinţa, înfierea deci, din lumina Cuvântului
dumnezeiesc şi din mireasma divină lăsată de frumoasele, categoricele şi
pilduitoarele Cuvinte-Epistole ale Instauratorului profetismului
hristico-evanghelic al Bisericii Ortodoxe Creştine, marele Apostol Pavel:
„Duhul însuşi mărturiseşte
împreună cu duhul nostru că suntem fii ai lui Dumnezeu.
Şi dacă suntem fii, suntem şi
moştenitori-moştenitori ai lui Dumnezeu şi împreună-moştenitori cu Hristos,
dacă pătimim împreună cu El, ca împreună cu El să ne şi preamărim.” (Epistola
către Romani 8, 16-17)
Fără cultura, zelul, înţelepciunea, iubirea, adevărul şi autoritatea Sf. Ap. Pavel şi fără augusta
autoritate privind dragostrea întru Adevăr
şi întru Hristos,a celui mai mare
Împărat al tuturor timpurilor dacul Constantin
cel Mare (306-337), care a legiferat Sinodul I Ecumenic din 325, consfiinţind
Constituţia Hristic-Apostolică a Bisericii celei Una, prin partea I-a a
Simbolului de Credinţă, singurii legatari testamentari ai Bisericii Ortodoxe
Universale, Creştinismului apostolic ar fi lăsat o urmă în istorie, dar ar fi
rămas ca răspândire la dimensiunea unei Comune din Roma ori Bizanţ...
Scriitorul trac creştin Origene
(185-254), marele apologet al Bisericii lui Hristos a propus pentru domeniul
cunoaşterii divine, studiul absolut al Culturii pentru limpezirea minţii, Filosofia
pentru luminarea ei şi Teologia pentru înţelegerea Tainelor şi Sensurilor cereşti.
Timpul Eminescu de a trăi în transcendent este o problemă şi o atitudine
esenţială, care-l îndrumă, îl smulge din limita luminoasă spre Calea
Împărătească, spre Cărarea Împărăţiei...
Participarea creativă prin harul Duhului Sfânt îi conferă Profetului o
deschidere amplitudinală de întâmpinare a Absolutului, a Adevărului, a
Libertăţii prin imperiala sa dăruire de sine, practicată ca pe o nevoinţă de
dragul Atotcreatorului şi Restauratorului Iisus
Hristos ce se reflectă ca o îmbrăţişare a lui Dumnezeu şi a făpturilor
Sale, Frumuseţi aşternute ca binecuvântări în calea sa.
Mihail Eminescu, ca de altfel
toţi marii teologi şi filosofi creştin-ortodocşi este pe deplin conştient că în
Neamul său prea străbun s-a întrupat şi înfiat în destinul lui un nou mod de
viaţă prin Învierea lui Hristos, care i-a refăcut încheieturile vieţii
anterioare, umplând-o de fiorul celei mai vii credinţe, celei mai mărite
nădejdi, aprinzându-i inima şi sufletul cu flacăra dragostei, făcând din
fiecare creştin ales, un crez mistic, o torţă de iubire, o lumină a Învierii.
Raportându-ne faptic, bineplăcut şi permanent la chipul lui Dumnezeu din
noi primim harul celei mai copleşitoare Taine care ne însoţeşte spre întâlnirea
cu Ziditorul a toate.
Darul recuperării Paradisului pierdut de odinioară, ni se aşterne
înmugurit şi înflorit în Taina filiaţiei, ancorându-ne de fenomenul trezviei
prin suferinţă, rugă, milostenie, cruce şi iubire.
Se declanşează şi împlineşte
astfel un fenomen cosmic de apropiere a Dragostei întru Dumnezeu, Care ne
impune regala demnitate, empatia, alteritatea pentru aproapele, precum şi
cinstirea, venerarea pentru cei Vii şi cei Adormiţi din Familie şi Neam.
Mihail Eminescu s-a preocupat
continuu de Tradiţia, Datinile, Obiceiurile, Sensurile spirituale
zalmoxiene-precreştine, Simbolul de Credinţă, de Cultura noastră, acest Magna şi Sacru Tezaur al Trecutului,
Prezentului şi Viitorului Neamului dacoromân, de acest sfânt şi nemuritor Areal
divin Carpatin-Grădina Maicii Domnului.
Mistuirea Profetului pentru Neamul său, cel aflat din totdeauna în grija
Moşului
din Carpaţi, cum a grăit într-una din lucările sale exhatologice,
părintele Ghelasie Gheorghe de la Mânăstirea Frăsinei-Vâlcea, l-au susţinut ca
frumuseţe a sufletului românesc în grăirea aforistică, în claritatea textelor
şi în variatetea tematică a diverselor domenii ale gândirii.
Setea Poetului de cunoaştere a Frumuseţii Creaţiei divine a provocat foamea
după Adevărul absolut, care a zămislit în inima sa dragostea ca suflu dătător
de viaţă, ca undă de trăire, ca nimb de desăvârşire, înviind lăuntric pentru a
da naştere universului său interior ca reflectare sublimă a Tainei
dumnezeieşti.
Forţa cu care şi-a sprijinit raţiunea pe credinţă i-a hărăzit
Luceafărului-Profet bolta conştiinţei sale luminate de harul tainei, în care
albastrul cerului s-a topit în seninul ei.
În toate operele sale ale diverselor domenii de gândire şi trăire,
textul lui este accesibil, dens, cristalin, repede curgător, tumultos uneori,
elocvent, erudit, încărcat de înţelepciune filosofică, de mireasmă lirică
divină, de har teologic ori de foc mistic, făcându-l astfel să se întrepătrundă axiologic şi crucial prin
conştiinţă, credinţă, memorie şi limbaj, beneficiind deopotrivă de o supremă
binecuvântare: frumuseţea poetică şi înţelepciunea profetică.
Viaţa şi Opera sa au dat Neamului şi lumii o Forţă genială integratoare
şi covârşitoare, mărturisindu-se pragmatic, economic, justiţiar, istoric,
artistic, intim, muzical, personal, celest, dogmatic, eshatologic, teologic,
cosmic.
Profetul nostru Eminescu a militat permanent pentru
zugrăvirea Icoanei Neamului, aşezată pe piscul unei culturi originare ca un
sacerdoţiu literar, filosofic, teologic, altfel spus un Cult al culturii filocalice
şi sofianice.
Fiinţa lui sensibilă, aristocrat-voievodală, profetică a odrăslit atâta
dragoste pentru Neamul său străvechi şi creştin încât înconjurând Pământul s-a
înălţat către Cer, dezmărginindu-se, atingând Frumuseţea serafică a ultimelor
doriri.
Dorul se aprinde în Aura miraculoasă prin care Omul ales se reflectă în
frumuseţea Cerului creştin ce a zămislit Iubirea ortodoxă.
Iubirea nu este doar o constantă a Omului ales, ci şi virtutea supremă
care îl călăuzeşte pe Calea mântuirii, prin rugă, har, cântare, comuniune
hristică, murmur şi văpaie de suflet.
Taina sfârşitului nu distruge frumuseţea surâsului dintâi, ci transformă
Iubirea în Dragoste eternă, sufletul rămânând o Floare frumoasă, permanent
înmiresmată.
Iubirea nu se risipeşte, se dăruieşte, iar cine se dăruieşte de fapt se
adună, se întregeşte, se comunică în iubire de creaţie: „Iubirea, ca salvare din solitudine, devine principiul creaţiei.
Dumnezeu, ieşind din sine însuşi, din sfera perfecţiunii sau imperfecţiunii
sale, a abandonat contemplaţia absolută şi eternă, creând lumea pe care a
aşezat-o temporal, dar a înconjurat-o cu iubire.” (Ilariu Dobridor, Decăderea
Dogmelor-Cum au dizolvat evreii Cultura Europeană.Ed. Fronde Alba
Iulia-Paris-1999, p. 18)
Şi noţiunea profetică şi cea martirică, ambele vocaţii Hristice se asumă
în Iubire ca principiu al creaţiei: de suferinţă sacră, de jertfă sfântă, de
poezie serafică, de frumos, de adevăr, de libertate, de sublim, aşa cum a fost/
este menirea Eroilor, Martirilor, Mărturisitorilor, Sfinţilor.
Mihail Eminescu cel cunoscut
şi îndrăgit de majoritatea românilor şi de alţii, nu are graniţe, nu are
frontiere, nu mai are Domiciliu
obligatoriu..., oricât de mult s-ar
strădui epigonii, detractorii şi pigmeii neaoşi şi alogeni, rămânând deapururi
iubit în sufletele curate ale marilor Români, oriunde şi oricând, în condiţii
de libertate, de persecuţii sau de prigoană aşa cum s-a întâmplat şi în iarna
anului 1950, la Odessa într-un lagăr de prizonieri români.
Radu Mărculescu-mlădiţă de Boier
şi de Erou-Martir, licenţiat în Litere şi Filosofie, ofiţer, erou, prizonier în
gulagul sovietic şi deţinut politic în temniţele româneşti, decorat cu Coroana României cu spade şi panglică de
virtute militară, în grad de cavaler, ilustru memorialist şi faimos
mărturisitor a fost iniţiatorul venerării Centenarului naşterii Luceafărului
nostru: „Se apropia ziua de 15 Ianuarie,
în care se împlinea un veac de la naşterea lui Eminescu, piscul poeziei
noastre. Bănuiam noi cum avea să fie sărbătorit evenimentul în patrie de către kulturnicii regimului. Anume: poetul
urma să fie amputat de toată lirica lui filosofică şi redus la partea întâi din
Împărat şi proletar (şi numai la
acest fragment), din care să apară ca un
revoluţionar marxist, cu acte în toată regula...
Dar dacă în ţara lui poetul urma să fie în
aşa hal re-sau mai bine spus, desconsiderat, măcar aici, în ţarcul de
sârmă ghimpată, unde totuşi eram mai slobozi decât în ţară sub raportul
libertăţii interioare, măcar aici să fie pus în lumina lui adevărată şi să i se
dea cinstea ce i se cuvine...
Abordarea lui nu era pentru mine numai o
chestiune de istorie literară, ci un demers cvasireligios. Adâncimea abisală a
gândirii, vraja de incantaţie a versului, redimensionarea sufletului românesc
cu un nou şi până la el necunoscut fior metafizic, destinul său tragic,
verticalitatea morală a caracterului, puritatea până la inocenţă a inimii mă
făcuseră să văd în el un loc sacru... rugul aprins al sufletului românesc de
care nu te poţi apropia fără a-ţi scoate încălţămintea...
Când am vorbit... am pus accentul pe
contribuţia lui Eminescu în procesul de continuă creare de sine a sufletului
românesc (în
fond orice mare poet este mare în măsura în care izbuteşte să dea sufletului
neamului său o dimensiune nouă sau să-l îmbogăţească măcar cu un nou fior).
Eminescu ne propune un suflet
românesc de o adâncime cutremurătoare, înrădăcinat temeinic în pământul, în
trecutul şi în valorile perene ale neamului său, cu o viziune gravă asupra
vieţii şi cu o abordare serioasă şi responsabilă a problemelor ei. Acesta este
sufletul propus de Eminescu, geniul nostru bun, geniul nostru tutelar. Fără el
suntem pierduţi, fără el ne prăbuşim în lumea lui Caragiale, a fantoşelor de
oameni care iau totul în derizoriu (<<băşcălie>>) şi pe ce pun mâna transformă totul în
caricatură...
În final am înfăţişat conjuctura tragică în
care are loc această aniversare în lumina crepusculară a sfârşitului de război:
o ţară învinsă, cu trupul sfârtecat, cu tabla valorilor ei răsturnată,
sfărâmată şi strivită sub cisma ocupantului străin, dar, mai ales, pândită
necontenit la orizonturile roşii de privirile ucigaşe ale celor ce ar voi să ne
şteargă de pe harta lumii. Încheierea, puţin patetică-recunosc-suna cam aşa:
„Năvăliţi, hoarde ale Apocalipsului! Năvăliţi, oştiri ale lui Gog şi
Magog! Ucideţi, robiţi, ardeţi şi jefuiţi, cum vi-i felul! Prădaţi tot ce vă
iese în cale! Dar, să ştiţi, comoara noastră cea adevărată, orice aţi face, nu
o veţi găsi. Ea este ascunsă bine. Acolo unde voi nu puteţi ajunge, în
tainiţele cele mai adânci a sufletului românesc. Ea este EMINESCU.” (Radu
Mărculescu, Pătimiri şi iluminări din
captivitatea sovietică. Ed. Humanitas, Bucureşti-2010, p. 577-580)
Binecuvântaţi sunteţi dragi prieteni, păstrători
ai Comoarei-Profetului Mihail Eminescu!
14 Iunie-Sf. Prooroc Elisei, 2017, Brusturi-Neamţ-Grădina Maicii
Domnului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu