Cine este de vină ?
Cine este de vină pentru păcătuirea
noastră?
Starețul Efrem Filotheitul
Diavolul
dintru început păcătuiește și până la sfârșitul lumii va păcătui. Și cum
păcătuiește? Se luptă să-l ducă pe om la lepădarea de Dumnezeu, să-l câștige și
să-l aibă împreună-osândit în iad. Acesta, din primul înger cum era, a devenit
cea mai păcătoasă făptură a lui Dumnezeu. Oricât ar păcătui omul, nu-l ajunge
pe ispititor câtuși de puțin în fărădelegile ce le-a făcut. Diavolul ca un duh
necurat se mișcă în toată lumea. Este pururea-mișcător și preaviclean. Lucrează
fără să obosească, fără program și pauze.
Are o bucurie nebună când lucrează
împotriva mântuirii omului. Vrea să ne aibă împreună cu el în iad, care este
făcut doar pentru el și întinde curse ca să tragă destulă lume în focul cel
veșnic.
Dacă vi se
va întâmpla să auziți – să dea Dumnezeu să nu auziți! – glasul lui, este
înfricoșător. Ce spune împotriva lui Dumnezeu, omul s-ar înfricoșa, dacă ar
auzi. Toată strădania existenței sale este să se împotrivească lui Dumnezeu,
să-L ocărască și să-i arunce pe oameni în iad. Neîncetat aduce hulă și răzvrătire
împotriva lui Dumnezeu. Cu toate acestea, pe acest demon care a pierdut
milioane de suflete, dacă vreodată s-ar pocăi – închipuiți-vă dragostea și
milostivirea lui Dumnezeu! – l-ar ierta Dumnezeu și i-ar da din nou primul loc,
pe care l-a avut.
Diavolul
aruncă mereu câte o momeală, iar noi ne lăsăm înșelați și suntem prinși în
cursă. Trebuie să avem ochii deschiși, să luăm aminte, să fugim în ceasul
ispitei, să evităm cursele. Dacă Eva ar fi făcut aceasta, nu ar fi pătimit cei
întâi-zidiți ceea ce au pătimit, nici noi, urmașii lor. Roada păcatului are
întotdeauna urmări pierzătoare.
Niciodată nu și-ar fi închipuit Eva că însăși
căderea ei avea să-L aducă pe Dumnezeu pe pământ. Niciodată nu ar fi crezut că
greșeala ei avea să deschidă ușa iadului.
Auzind de
lucrările și de cursele diavolului, suntem gata să aruncăm toată vina noastră
pe diavolul și să spunem că el este de vină pentru toate. Dar, oare, așa este?
Cine este de vină pentru păcat? Diavolul sau noi? Cu siguranță că este de vină
și diavolul și nu trebuie să uităm de prezența lui. Elementul demonic există în
viața noastră în fiecare clipă. Nu numai că nu trebuie să-l subapreciem, căci
are cu adevărat o putere mare, dar, desigur, neputincioasă înaintea lui
Dumnezeu. Precum spune Apostolul Petru: „Fiţi treji, privegheaţi. Potrivnicul
vostru, diavolul, umblă, răcnind ca un leu, căutând pe cine să înghită”[1].
Nu ne place
să vorbim de diavolul. Este însă de trebuință să luăm aminte la planurile și
vicleșugurile lui. Viclenie contra viclenie. De vreme ce cu viclenie lucrează
la pierzarea noastră, cu viclenie îl vom lovi și noi. Primul lucru pe care
trebuie să-l cunoască o armată este cele despre adversarul ei: cine este
adversarul, care este pregătirea lui, mărimea și mijloacele pe care le deține.
Se naște
întrebarea. De vreme ce diavolul meșteșugește pierzarea și osândirea noastră,
de ce Atotputernicul Dumnezeu nu-l pierde cu desăvârșire, astfel încât să nu
mai fim ispitiți? Aici este o întrebare importantă: Diavolul este de vină
pentru tot ce greșim?
Această întrebare îndrăzneață o adresează Sfântul Ioan
Gură de Aur și continuă: „Dacă ar fi așa, de ce Iov, care atât de mult a fost
ispitit de diavolul, nu s-a încovoiat? Poate că cineva va spune: Da, Iov nu s-a
încovoiat, dar Adam s-a încovoiat. Lucrurile ne arată că unul îl biruiește pe
diavolul și o sută sunt biruiți de el. Și răspundem: De vreme ce puțini, chiar
și unul singur reușește să-l învingă pe diavolul, atunci tuturor oamenilor le
este cu putință să-l învingă. Vrăjmașul nu este de nebiruit. De altfel, acei
puțini viteji au mai multă valoare decât mulți. După cuvântul Domnului: „Mai
bun este unul care face voia lui Dumnezeu, decât mii fărădelege”. Virtutea nu
se măsoară cu cifre. Puțini drepți sunt mai de preț decât miliarde de
necinstitori. Apostolii erau numai doisprezece, „aluat mic”, puțină dospitură
și totuși au dospit toată plămada lumii. Doisprezece au schimbat toată lumea,
doisprezece au făcut cea mai reușită revoluție.
Pricinuitorul
păcatului este diavolul. El insuflă răul. Pricina păcatului nostru este reaua
noastră intenție, trândăvia noastră și nepăsarea. Căci diavolul este
adversarul. Dar fără adversar nu se vede valoarea luptătorului. Avem, spune
Sfântul Gură de Aur, doi luptători și un adversar. Un luptător, în loc să se
pregătească de luptă, se dedă mâncării și băuturii, petrecerii și își pierde cu
desăvârșire puterea de luptă; se vlăguiește. Celălalt se antrenează și este
pregătit pentru luptă. Dacă îl iei acum pe adversar din mijloc și-l faci să
dispară, care dintre cei doi luptători va fi nedreptățit? Cu siguranță acela
care este pregătit. Acesta va pierde prilejul de a se lupta și de a câștiga
cununa și premiul. Ați înțeles? Diavolul este adversarul, este vrăjmașul
nostru. Dacă va dispărea din viața noastră, nu va exista luptă. Prin urmare, nu
vor exista biruitori și premii. Acesta este răspunsul.
Diavolul
este folositor. Sună ciudat. Și totuși Sfântul Gură de Aur dovedește aceasta.
Există niște șerpi, care se numesc vipere, și sunt otrăvitori. Din acești
șerpi, precum știți, se fabrică unele medicamente. La fel și diavolul. Este
șarpe, viperă, dar dacă știi să-l înfrunți, devine folositor în viața
duhovnicească.
Un monah a
învățat să se roage bine. L-au întrebat: „Cum ai învățat rugăciunea și ai ajuns
să te rogi cu mintea? Cum ai ajuns la starea de trăire a harului?”. „Dascălul
meu, a răspuns acela, a fost diavolul!”. Ciudat! „Nu a fost Hristos?”. „Nu, ci
diavolul. Acesta, luptându-se să mă arunce în păcat, iar eu împotrivindu-mă și
nevoindu-mă să mă rog, am învățat rugăciunea, care este una din harismele
Duhului Sfânt”.
Diavolul
este precum un călău. Călăul lovește osânditul cu câte lovituri îi îngăduie
judecătorul, iar nu cu câte vrea el. Așa și acela, ne lovește, dar nu așa cum
vrea, cu câtă răutate izvorăște din el împotriva noastră. Ne lovește atât cât
îi îngăduie Dumnezeu, firește dacă noi suntem ai lui Dumnezeu. Căci altfel, ne
lovește fără milă, findcă noi singuri, din nepăsarea noastră, cu necredința
noastră și cu lipsa de pocăință ne-am predat în mâinile lui. Neatenția noastră
și nu diavolul este pricina păcătuirii noastre.
Diavolul
servește. Dacă noi nu consimțim să gustăm din cele servite, nu vom pătimi nimic
rău. Diavolul provoacă prin ademenire, prin atracție. Dacă noi nu deschidem
urechile noastre, precum însoțitorii lui Odisea, când au trecut pe lângă insula
sirenelor, nu vom gusta plăcerea. Diavolul întinde curse. Dacă noi nu ne vom
lăsa atrași, ci vom avea ochii deschiși, nu ne vom zdrobi. Așadar, așa cum
spune Sfântul Gură de Aur, noi suntem pricina păcătuirii. Noi, care nu luăm
aminte și ne lăsăm atrași de diavolul.
[1] 1 Petru
5, 8.
Fragment din
cartea „Arta mântuirii”, care va apărea în curând la Editura Evanghelismos.
Sursa: Pr. Alexandru Stanciulescu
Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu