Dragii mei enoriași!
Scrisoare către Eminescu(XI). Bădie
Mihai! De ziua ta îți scriu, căci sunt
trist și gânduri grele mă apasă. Erai
trist și tu, când scriai Scrisoarea a
III-a și aveai de ce! Priveai în
jurul tău și îți plângea inima, văzând decăderea morală a mai-marilor zilei,
corupția, banditismul de stat, nepotismul, jefuirea bunurilor țării, lipsa de
perspectivă pentru individ și pentru nație. Aveai curaj, Bădie, și le ziceai de
la obraz, că-ți ardea sufletul de obidă: ,,Când vedem că toţi aceia, care
vorbe mari aruncă/Numai banul îl vânează şi câştigul fără muncă,/Azi, când
fraza lustruită nu ne poate înşela,/Astăzi alţii sunt de vină, domnii mei, nu
este-aşa?/Prea v-aţi arătat arama sfâşiind această ţară,/ Prea făcurăţi
neamul nostru de ruşine şi ocară,/Prea v-aţi bătut joc de limbă, de străbuni şi
obicei,/Ca să nu s-arate-odată ce sunteţi - nişte mişei!/Da, câştigul fără
muncă, iată singura pornire;/Virtutea? e-o nerozie; Geniul? o nefericire.”/
Haite de politicieni, fără pic de demnitate și dragoste de țară, jefuiau
ultimul leu din vistierie, ca să-și construiască palate, să-și cumpere trăsuri
poleite, cai pur-sânge, să călătorească la Paris, ori prin alte capitale, să-și
mărească grămezile de bani, să o ducă tot într-un zaiafet! Oamenii aceia,
ajunși pe cine știe ce căi întortocheate în fruntea țării, încercau să
păcălească poporul cu discursuri sforăitoare, cu vorbe meșteșugite, arătându-se pretutindeni că sunt mari
patrioți, că fac totul pentru binele țării și sunt gata chiar să-și jertfească
și viața pentru ,,țărișoara lor”. Se
puneau alături de marii bărbați ai neamului, de vitejii voievozi și domni de
altădată, încercând să pară ceea ce nu erau în realitate. Sabia condeiului tău îi
demasca fără menajamente: ,,Voi sunteţi
urmaşii Romei? Nişte răi şi nişte fameni!/I-e ruşine omenirii să vă zică vouă
oameni! Şi această ciumă-n lume şi aceste creaturi/Nici ruşine n-au să ieie în
smintitele lor guri/Gloria neamului nostru spre-a o face de ocară,/Îndrăznesc
ca să rostească pân' şi numele tău... ţară!/”
Aveai în vedere, Bădie, în
primul rând, parlamentul, instituțiile de vârf ale țării, tribunele înalte,
unde își dădea arama pe față toată crema
nației. Nu făceai referire la Kogălniceanu, Rosetti, Brătianu, Iosif Naniescu,
Melchisedec Ștefănescu și alții ca ei, flori rare, răsărite pe trupul țării, ci
la acele secături îmbătate de ,,succesuri”, demagogi și jigodii în mătăsuri,
care nu știau pentru ce ajunseseră în acele foruri. Ziceai tu: ,,Nu se nasc glorii pe stradă şi la uşa
cafenelii,/N-avem oameni ce se luptă cu retoricele suliţi/În aplauzele grele a
canaliei de uliţi,/Panglicari în ale ţării, care joacă ca pe funii,/Măşti cu
toate de renume din comedia minciunii?/Au de patrie, virtute, nu vorbeşte
liberalul,/De ai crede că viaţa-i e curată ca cristalul?/ Nici visezi că
înainte-ţi stă un stâlp de cafenele,/Ce îşi râde de-aste vorbe îngânându-le pe
ele./Vezi colo pe uriciunea fără suflet, fără cuget,/Cu privirea-mpăroşată şi la
fălci umflat şi buget,/Negru, cocoşat şi lacom, un izvor de șiretlicuri,/La
tovarăşii săi spune veninoasele-i nimicuri;/Toţi pe buze-având virtute, iar în
ei monedă calpă,/Chintesenţă de mizerii de la creştet până-n talpă./Şi deasupra
tuturora, oastea să şi-o recunoască, /Îşi aruncă pocitura bulbucaţii ochi
de broască.../”
Din rândul unor asemenea specimene își alegeau guvernele amploiații,
miniștrii și diplomații, care să ne reprezinte țara și interesele, în timp ce
locul lor era, cum bine spui, Bădie, la spitalul de nebuni de la Mânăstirea
Golia: ,,Dintr-aceştia ţara noastră îşi
alege astăzi solii!/
Oameni vrednici ca să şază în zidirea sfintei Golii,/În cămeşi cu mâneci lunge şi pe capete scufie,/Ne fac legi şi ne pun biruri, ne vorbesc filosofie./Patrioţii! Virtuoşii, ctitori de aşezăminte,/Unde spumegă desfrâul în mişcări şi în cuvinte,/Cu evlavie de vulpe, ca în strane, şed pe locuri/Și aplaudă frenetic schime, cântece şi jocuri.../Şi apoi în sfatul ţării se adun să se admire/Bulgăroi cu ceafa groasă, grecotei cu nas subţire;/Toate mutrele acestea sunt pretinse de roman, /Toată greco-bulgărimea e nepoata lui Traian!/Spuma asta-nveninată, astă plebe, ăst gunoi/Să ajung-a fi stăpână şi pe ţară şi pe noi!/Tot ce-n ţările vecine e smintit şi stârpitură,/
Tot ce-i însemnat cu pata putrejunii de natură,/Tot ce e perfid şi lacom, tot Fanarul, toţi iloţii,/Toţi se scurseră aicea şi formează patrioţii,/Încât fonfii şi flecarii, găgăuţii şi guşaţii,/Bâlbâiţi cu gura strâmbă sunt stăpânii astei naţii!/”
Oameni vrednici ca să şază în zidirea sfintei Golii,/În cămeşi cu mâneci lunge şi pe capete scufie,/Ne fac legi şi ne pun biruri, ne vorbesc filosofie./Patrioţii! Virtuoşii, ctitori de aşezăminte,/Unde spumegă desfrâul în mişcări şi în cuvinte,/Cu evlavie de vulpe, ca în strane, şed pe locuri/Și aplaudă frenetic schime, cântece şi jocuri.../Şi apoi în sfatul ţării se adun să se admire/Bulgăroi cu ceafa groasă, grecotei cu nas subţire;/Toate mutrele acestea sunt pretinse de roman, /Toată greco-bulgărimea e nepoata lui Traian!/Spuma asta-nveninată, astă plebe, ăst gunoi/Să ajung-a fi stăpână şi pe ţară şi pe noi!/Tot ce-n ţările vecine e smintit şi stârpitură,/
Tot ce-i însemnat cu pata putrejunii de natură,/Tot ce e perfid şi lacom, tot Fanarul, toţi iloţii,/Toţi se scurseră aicea şi formează patrioţii,/Încât fonfii şi flecarii, găgăuţii şi guşaţii,/Bâlbâiţi cu gura strâmbă sunt stăpânii astei naţii!/”
Bădie, Bădie, cum îi mai descrii tu de
bine! Parcă i-aș privi la televizor! Cine știe! Cu siguranță că din urmașii
acelora s-au oploșit și azi pe ici, pe colo, prin locurile căldicele. Prea
seamănă unii de acum cu cei din vremea
ta! Cuvintele tale de atunci ar traduce și azi obida și scârba multora: ,,Cum nu vii tu, Ţepeş doamne, ca punând mâna
pe ei, /Să-i împarţi în două cete: în smintiţi şi în mişei,/Şi în două
temniţi large cu de-a sila să-i aduni,/Să dai foc la puşcărie şi la casa de nebuni.”/
Oamenii-păpușă și oamenii-căpușă, fanfaronii și figuranții aceia, de care vorbești tu, Bădie, la vremuri de
cumpănă, apelau la istorie, la eroii
neamului, la clipele de glorie ale nației și astfel aprindeau în sufletul
mulțimii, în sufletele oamenilor simpli, săraci, lucrători ai pământului,
elanul, dragostea de țară, de libertate. Când era nevoie, mulțimile fără număr
ale anonimilor de la sate și orașe porneau pe
drumuri și cărări, încălțați în opinci și cu ițari de dimie în luna lui
cuptor să-și apere țara. Se băteau orbește și nici moartea nu-i
înspăimânta. Se băteau pentru țara lor,
pentru bucata de pământ, pentru căsuța sau bordeiul lor, pentru femeie și
copii, pentru biserică și cimitir, pentru credința și datina lor. Așa au realizat
ei Unirea, Independența, România Mare. La îndemnul acelor ,,fonfi
şi flecari, găgăuţi şi guşaţi, bâlbâiţi cu gura strâmbă” în sufletul
românilor de pretutindeni se aprindea flacăra patriotismului și a vitejiei.
Astăzi, Bădie, situația e mult mai gravă ca atunci! Ți-am scris altădată
despre bogățiile țării vândute străinilor pe nimic, despre economia noastră
dată la fier vechi, despre a doua Românie de dincolo de fruntariile țării…!
Toate acelea priveau trupul Țării, Bădie! Din păcate, lupta cea mai grea se dă
pentru sufletul Țării și al Neamului nostru. Pe atunci copiii creșteau în sânul
familiilor lor, în mijlocul comunităților. Acasă, la horă, la clacă, la
Sărbători, cu oile pe coastă, ori la școala din tinda bisericii, copilul afla de la părinți, de la bunici, de la bătrâni, de
la preot și învățător despre daci și
romani, despre marii voievozi și domnitori, despre răscoale și revoluții ale
moșilor și strămoșilor noștri. Istoria era ea însăși ca o poveste, care te
vrăjea și-ți înlănțuia sufletul pentru tot restul vieții. Neamul însemna mama
și tata, frații și surorile, bunicii, prietenii de joacă; Țara însemna casa
copilăriei, căldura căminului părintesc, vatra și ograda, ulița de joacă,
izlazul pentru oi, cireșul din grădină, fântâna și cerul, soarele, luna și
stelele, roibul nechezând, mormintele celor duși, troița din răscruci, plugul
și plăvanii, lanul și secerătorii, hora satului și lista poate continua!
Astăzi, Bădie, copiii nu mai au
copilărie! De la trei ani pornesc pe drumul grădiniței, stau tot mai puțin cu
părinții și bunicii, tot mai puțin în mijlocul naturii. De mici devin tributari
internetului, facebook-ului și
calculatorului. Istoria a devenit cenușăreasa programei de învățământ! De la
poveste frumoasă, atrăgătoare, educativă, a ajuns rece, distantă, greu de
digerat. Istoria neamului este tratată
ca parte a istoriei lumii, așa încât despre marile fapte de vitejie ale
strămoșilor și despre marii eroi ai noștri se menționează în câteva rânduri.
Din puținul care se predă, mai nimic nu rămâne în mintea și în sufletul
copiilor, indiferent de nivelul de studiu. Copilul se simte străin de țara lui,
de neamul lui și de aspirațiile înaintașilor săi. Capcanele vremii noastre îi
prind fără milă în ghearele lor. Altădată disprețuiam pe cei care erau adepții
principiului ,,ubi bene, ibi patria”(unde
este bine, acolo e patria”). Astăzi îi auzi pe cei mici, îi vezi pe cei mari
cum își îndreaptă gândurile și speranțele spre alte zări. Cuvinte
disprețuitoare sunt rostite la adresa țării lor, iar dacă încerci să le
vorbești de dragoste de țară, îți râd în nas și te socotesc venit din alte
vremi. Ne pleacă tineretul peste mări și țări și-și face rădăcini acolo. La a
doua generație se mai știe câte o boabă românește; la a treia își amintesc așa,
ca de Făt-Frumos din poveste, că bunicii lor au fost din România… Rămân aici
bătrânii să-și plângă suferințele și singurătatea, să-și vadă cu durere neamul
risipindu-se!
În vremea lui Mircea cel Bătrân
se sculase un sultan de departe cu vise de mărire, dornic să vadă lumea la
picioare. Și astăzi, Bădie, sunt mulți asemenea sultani, mai puternici și mai
periculoși decât acela, care pândesc din vizuinile lor, gata să se repeadă și
să ne sfâșie Țara. Atunci ieșise Domnul în fruntea armiei sale și-i explica
sultanului: ,,Eu? Îmi apăr sărăcia şi
nevoile şi neamul.../Şi de-aceea tot ce mişcă-n ţara asta, râul, ramul,/Mi-e
prieten numai mie, iară ţie duşman este,/Duşmănit vei fi de toate, făr-a prinde
chiar de veste;/N-avem oşti, dară iubirea de moşie e un zid,/Care nu
se-nfiorează de-a ta faimă, Baiazid!/”
Și avea dreptate Domnul, căci era ca un părinte pentru neam și pentru
Țară. Dovadă rezultatul luptei: ,, Mircea
însuşi mână-n luptă vijelia-ngrozitoare,/Care vine, vine, vine, calcă totul în
picioare;/Durduind soseau călării ca un zid înalt de suliţi,/Printre cetele
păgâne trec rupându-şi large uliţi;/Risipite se-mprăştie a duşmanilor
şiraguri,/ Şi gonind biruitoare tot veneau a ţării steaguri,/Ca potop ce
prăpădeşte, ca o mare turburată -/Peste-un ceas păgânătatea e ca pleava
vânturată./Acea grindin-oţelită înspre Dunăre o mână,/Iar în urma lor se-ntinde
falnic armia română”./
Mă întreb, dacă astăzi ar mai fi aceeași vitejie, aceeași dorință de
sacrificiu pentru salvarea Țării la vremuri de cumpănă, aceeași dragoste de
Țară. Tare mi-e teamă că acelor vremi de vrednică aducere aminte le-am spune și
noi la fel ca tine: ,,Rămâneţi în umbră
sfântă, Basarabi şi voi Muşatini,/Descălecători de ţară, dătători de legi şi datini,/Ce
cu plugul şi cu spada aţi întins moşia voastră/De la munte pân' la mare şi la
Dunărea albastră.”
Sunt vremuri grele, Bădie! Roagă-te și tu lui Dumnezeu să nu ne
pedepsească Neamul cu risipirea și Țara cu pieirea! Roagă-te să se ducă în
pustii, unde și-a-nțărcat Nichipercea țâncii,
toți hoții, corupții, bandiții și escrocii,
toți cei care nu-și iubesc Țara și Neamul!
Cu bine, Bădie! Pe curând!
*
Sfaturi părintești. Din cartea Părintelui Arsenie Boca,
Cărarea Împărăției, mai spicuim:
,O DESCRIERE A IADULUI(continuare).Cu
adevărat, iubirea e calea cea mai scurtă şi mai presus de orice cale, spre
desăvârşire; printr-însa avem înlăuntrul nostru împărăţia Cerurilor. Trupul
trăieşte, dacă e locuit de suflet; iar sufletul trăieşte, dacă e locuit de
Dumnezeu. Aşadar, sunt oameni care au într-înşii suflete vii, şi sunt oameni
care au suflete moarte. Moartea trupului este despărţirea sa de suflet; iar
moartea sufletului e despărţirea lui de Dumnezeu. Astfel, un trup viu poate fi
locuit de un suflet viu sau de un suflet mort.
Starea sufletului dincolo de
mormânt este continuarea stării sale pământeşti, fie de viaţă, fie de moarte.
Cel ce a înviat în sufletul său cunoştinţa şi iubirea lui Dumnezeu, câtă vreme
era pe pământ, acela a înviat pentru veşnicie; iar cel ce a omorât acestea în
sufletul său şi moartea 1-a prins în acestea, acela a murit
pentru veşnicie. Acela a omorât împărăţia lui Dumnezeu dinlăuntrul său şi a
înlocuit-o cu împărăţia chinurilor veşnice, în care a intrat încă din viaţa
pământească.
Trupul nu are o consistenţă sau
temei în sine însuşi, ci dăinuieşte în temeiul sufletului, al acestei făpturi
spirituale, nemuritoare, de obârşie divină. Iar ceea ce dă sufletului pecetea
de fiinţă spirituală e funcţiunea conştiinţei, a acelei cunoştinţe de sine
însuşi, în relaţie cu Dumnezeu, Tatăl său, şi cu toate câte decurg din rudenia
aceasta. Acestei fiinţe spirituale i s-a dat trupul ca o unealtă, nu ca un
tovarăş. Iar dacă un om oarecare nu ascultă de conştiinţă, ci de animalitate,
se întâmplă că glasul conştiinţei tot mai slab se aude, mintea tot mai mult se
întunecă, şi aşa faptele trupului pun pecetea lor întunecoasă pe suflet.
Sufletul, cu negrija lui, se face el o unealtă a trupului. Sufletul, amăgit de convieţuirea cu
animalitatea trupului, are să poarte chinurile răsturnării rolurilor de îndată
după despărţirea sa din robia uneltei sale.
Într-un cuvânt de mai-nainte s-a
văzut că orice faptă trupească a fost mai întâi o faptă sufletească. O cădere
în desfrâu e mai întâi o cădere în spirit. În spirit e înclinarea şi căderea.
Iar aceasta e de la convieţuirea cu trupul în care s-a retras ispititorul şi-1
munceşte cu pofte. Dar ispititorul nu poate face nimic fără consimţirea
spiritului. Această consimţire însă înnegreşte sau spurcă faţa sufletului; îl
face din ce în ce mai mânjit de poftele împotriva firii. Iar cu trecerea
vremii, trupul slăbeşte şi se satură de pofte, pe când sufletul, fiind
nemuritor, nărăvindu-se cu ele, caută să le împlinească, chiar dacă trupul nu
mai e în stare să le facă. Sunt patimi trupeşti care înrâuresc sufletul şi sunt
patimi sufleteşti care se răsfrâng asupra trupului. Slava deşartă, mândria,
orgoliul, viclenia, părerea de sine şi altele asemenea, se văd de departe în
ţinuta dinafară a trupului. Această spurcare a obrazului, sufletul are să o
plătească de pe urma consimţirii cu patimile iscate de vrăjmaş contra firii,
printr-un chin de nedescris. Totuşi încerc.
Deci, în cazul când trupul şi-a
robit stăpânul, când petele animalităţii s-au întipărit pe făptura nemuritoare
a sufletului, când sufletul s-a aprins de dorinţele trupului, aceste pofte,
toate, însoţesc sufletul, şi-1 aprind mereu, zorindu-l să le împlinească în
faptă, chiar dacă nu mai are unealta trupească, precum o
avea în viaţa pământească. Sufletul, în viaţa pământească, nu avea o corvoadă
aşa grea de purtat cu poftele, pentru că ele, împlinite cu trupul, îi dădeau
sufletului iluzia stingerii lor şi deci, mulţumirea odihnei. Dar de îndată după
încetarea trupului, poftele, stropii aceştia de noroi împroşcaţi din trup pe
suflet, stârnesc în sufletul desfăcut de trup o văpaie de pofte, care-1 muncesc
cel puţin tot atâta, cât l-ar chinui setea până la moarte, pe unul care ar trece
Sahara şi n-ar găsi apă.”
*
Amintiri din vremea Patriarhului
Justinian(III). Călugării au
fost greu loviți în perioada postbelică. Nenumărate mânăstiri și schituri au
fost închise, iar călugării și călugărițele dați afară și obligați să revină în
viața civilă. Nu aveau voie să intre în monahism decât cei trecuți de o anumită
vârstă și cei bolnavi. Sunt nenumărate pagini memorialistice ale unor oameni
care au trăit acele vremuri, în care se descriu atrocitățile, abuzurile și presiunile
de tot felul ce se făceau asupra viețuitorilor mânăstirilor.
Învățământul
teologic a avut și el mult de
suferit. Au fost desființate numeroase facultăți, academii de teologie și
seminarii teologice. Au rămas doar două facultăți de teologie, la București și
Sibiu, și cinci seminarii teologice(București, Craiova, Buzău, Neamț, Sibiu,
Caransebeș și Cluj). Înscrierea la examenul de admitere în seminar era
condiționată de mai mulți factori (candidatul să nu fie fiu de membru de
partid, să nu fie utecist). Dar în sate, după ce trecuse perioada stalinistă,
fuseseră cooptați în partid o mare parte din oamenii cei mai răsăriți sub
aspect intelectual, iar în școli erau înscriși în utece elevii cei mai buni la
învățătură. Ani de zile am fost criticat în școala de la Malovăț de către
director că merg la biserică și că vreau să mă fac preot. Activistul de partid
care răspundea de școala noastră își făcuse un adevărat ideal din a mă convinge
că merg pe o cale greșită, că e bine să mă duc la o școală profesională, să
învăț câteva meserii. Fiind puține seminarii teologice, aglomerația era foarte
mare la admitere. În 1968, la Craiova, am fost 14 candidați pe un loc!
Intervențiile din partea autorităților de partid și de stat erau vizibile și
aici. Așa, bunăoară, în 1968, am început anul școlar 28 la 1 octombrie, iar la
vacanța de Crăciun eram în anul întâi 67. În fiecare săptămâna mai apărea
unu-doi ,,cu aprobare de la Departamentul Cultelor”. La facultatea de teologie
de la București puteau candida la admitere doar absolvenți de seminar, în timp
ce la Sibiu erau primiți și absolvenți de liceu. Aici, însă, intervenea iarăși
selecția pe criterii politice. Candidatul nu trebuia să fie fiu de membru de
partid, să nu fie membru utecist sau membru de partid, să nu fi absolvit un
liceu cu profil(economic, pedagogic, agricol, mecanic, tehnic etc.). Aveau
acces doar absolvenții liceelor de filologie și liceelor vocaționale(muzică,
arte plastice). Învățământul mediu și superior din cadrul cultelor nu era luat
în considerare. În 1973 am mers în audiență la Ministerul Învățământului să cer
să-mi dea aprobare ca în baza diplomei de absolvire a seminarului sau a adeverinței că sunt student la teologie
să dau admitere la istorie. Nu voiam să părăsesc teologia, ci doar să învăț mai
multă istorie, ca să fac apoi cercetare în domeniu. Inspectorul general Nicolae
mi-a spus cu acel prilej: ,,- În fața
legii, voi, absolvenții de seminar, figurați cu opt clase. Puteți să faceți
zece facultăți de teologie, puteți să faceți și doctorat în teologie, în fața
legii tot cu opt clase figurați!”
Presa
bisericească era sub
microscopul cenzurii de partid și de stat. Nu putea merge o pagină la tipar
fără ,,BT”(bun de tipar) al Departamentului Cultelor. Existau câteva reviste
centrale ale Bisericii: ,,Biserica Ortodoxă Română”, ,,Studii Teologice”,
,,Ortodoxia” și apoi câteva eparhiale: ,,Glasul Bisericii”, ,,Mitropolia
Moldovei și Sucevei”, ,,Mitropolia Ardealului”, ,,Mitropolia Olteniei”,
,,Mitropolia Banatului” și ,,Telegraful român”. Mai era o broșurică periodică
scoasă de serviciul de relații externe al Sfântului Sinod pentru comunitățile din
diaspora. Am lucrat în 1976-1977 la redacția revistei ,,Mitropolia Olteniei” și
știu cu câte chinuri se năștea acea revistă. De nenumărate ori erau citite
textele pe rânduri și printre rânduri de redactori, de consilierul cultural, de
mitropolit. Erau duse apoi patru exemplare din manuscris la tehnoredactorul
Teodor Manolache la București, care le recitea din nou și-și dădea cu părerea.
Erau înaintate la Departamentul Cultelor și acolo rămâneau 1-2 ani. Când ieșeau
de la departament, era un adevărat miracol să mai fie toate materialele. Unele
erau scoase, altele trunchiate, altele returnate pentru refacere. Urma un
du-te-vino, până când, în sfârșit, fiecare pagină primea ,,BT”-ul și putea
merge la tipografie. Paginile revistelor, destul de puține, conform aprobărilor
primite la începutul anului, erau confiscate de articolele politice. Trebuia
tămâiat șeful statului cu prilejul zilei de naștere, trebuia scoasă în evidență
importanța zilei de 8 martie, a campaniilor de însămânțare și treierat,
importanța epocală a zilelor de 23 august și 30 decembrie și cine știe ce alte
evenimente de acest gen mai apăreau în timpul anului. Un mare spațiu din
reviste îl ocupa ,,lupta pentru pace”, prietenia româno-sovietică și
realizările mărețe ale poporului nostru din anii…
Restricțiile de hârtie erau
drastice. Se poate vedea aceasta din mărimea revistelor din perioada
respectivă, din faptul că, deși ele aveau, teoretic, periodicitate lunară,
apăreau cumulate pe două luni, pe trei, pe patru, pe șase luni, ba chiar una pe
an.
Autorizații de construcție
pentru biserici noi se dădeau foarte greu și foarte puține. Era o adevărată
aventură să te înhami la o asemenea sarcină. Și, totuși, biserici s-au
construit și atunci!
Ședințele și conferințele
preoțești aveau cel mai adesea tematică politico-socială: 23 august, 30
decembrie, lupta pentru pace, marile realizări etc. De la toate nu lipsea
inspectorul teritorial de la culte. Ierarhul era însoțit peste tot de
inspectorul de la culte, protopopul de asemenea. Catehizarea copiilor era
inexistentă. A venit prin 1977-1978 un ordin, prin care eram îndrumați noi,
preoții, să facem catehizarea copiilor seara. Am ținut două lecții, a treia nu am mai apucat. Am fost
chemat la partid și luat la întrebări: ,,- Cum ți-ai permis să chemi copiii la
biserică și să le vorbești de Dumnezeu? Astăzi, când omul a ajuns pe lună, tu
mai faci asemenea educație copiilor?
Dacă ai primit ordin, tu erai tânăr, cu vederi largi. Trebuia să vii imediat la
partid și să spui: Uitați, tovarăși, ce suntem noi puși să facem!”
Multe se mai pot spune despre epoca
Patriarhului Justinian. El a fost ,,providențial”, prin faptul că și-a însușit
un ,,modus vivendi” în relațiile cu puterea politică. Avea o relație personală
cu Gheorghiu-Dej, pe care-l adăpostise câteva săptămâni, când acesta evadase din pușcăria de la Tg. Jiu și,
în virtutea acestei legături, a reușit să atenueze pornirea demolatoare a
administrației de partid și de stat asupra Bisericii. A avut înțelepciunea și
curajul să salveze multe biserici și mânăstiri de la demolare, mulți preoți de
la pușcărie, să repună în drepturi pe alții, să obțină aprobări pentru
construcții de biserici noi, pentru publicații. Față de Biserica Ortodoxă Rusă,
spre exemplu, am putea spune că în vremea patriarhului Justinian Biserica
Ortodoxă Română a avut o situație privilegiată. A fost un bun gospodar, un bun
organizator, un fin diplomat, un om al vremii sale, prin care Dumnezeu a salvat
Biserica Ortodoxă Română. Nu a putut face mai mult în contextul dat. Orice se
poate spune despre el, dar faptul că a iubit cu adevărat Biserica nu-i poate fi
contestat. Durerea pricinuită de dezastrul din martie 1977, care i-a grăbit
sfârșitul, este un argument incontestabil în acest sens.
*
File
de jurnal – 4 Ian. 1982(Continuare). ,,Ieri am făcut slujbă la Bârda,
după care am plecat din nou la Malovăț, cu Botezul. La Rină al lui Glavan, om
înstărit, fruntaș în sat, au avut loc percheziții din partea miliției
economice, procuraturii și partidului. Toți membrii familiei au fost arestați,
iar tovarășii au căutat peste tot, prin toate cotloanele și borfeturile, până
și în sânurile nefericiților. Au făcut un inventar amănunțit al gospodăriei,
trecând în el până și sârma de întins rufe. Nu s-a știut ce-au căutat. După
ce-au terminat ancheta, le-au dat drumul oamenilor, dar le-au sigilat butoaiele
cu băutură, șifonierele cu haine și alte asemenea ,,nimicuri”, până la ,,noi
ordine”. La vecinul acestuia, Nicolae(Nicu) Surugiu, cineva a pus foc ieri
noapte la clăile de nutreț. Cu toată strădania sătenilor, nu a putut fi salvată
nici o claie. La o vecină a acestora, Surugiu Ecaterina, s-a dărâmat grajdul pe
vite, în momentul în care au tras tunurile la Severin, la cumpăna dintre ani.
La
familia Căprioru am mai aflat una bună. Cică tatăl Domnului Petrică fusese paraclisier
la biserică. El i-a plătit părintelui G., fără știrea familiei, în prezența lui
Gheorghe Râiosu și Nicolae Tărăbâc, 500 lei pentru ca să-i facă înmormântarea
,,când va muri”. După o săptămână de la aceasta, respectivul a murit. Familia
i-a făcut înmormântarea cu șase preoți. Fiul mortului a plătit pe toți preoții,
dar părintele G. n-a vrut să ia nimic. Familia a fost foarte nedumerită. La
scurt timp după aceasta, familia a aflat despre ce făcuse decedatul. N-a trecut
mult și iată că părintele G. a visat pe decedat și acesta i-a spus: ,,-Părinte,
spune-i soției mele, că am de toate aici, dar nu mă pot atinge de ele, fiindcă
n-a fost slujba plătită!” Mai crezând, mai necrezând tragicomedia, femeia i-a
dat și dumneaei încă 500 lei părințelului, bani pe care acesta i-a pus tacticos
în portmoneul pe care-l purta în buzunarul de lângă inimă și a asigurat-o pe
femeie că de acum încolo soțul ei va avea de toate.
Părintele
Ionică Sfetcu de la Bârda mi-a spus că fiul său, Domnul Prof. Virgil Sfetcu din
București, fost coleg de liceu cu Ilarie Hinoveanu, directorul Editurii
,,Scrisul Românesc” din Craiova, l-a întâlnit pe acesta în capitală. Domnul
Hinoveanu m-ar fi lăudat foarte mult,
exprimându-și admirația față de lucrarea mea cu Iorga. Ar fi zi, printre altele:
,,-Domʹle, eu nu credeam că popii ăștia
au o așa cultură generală!”
*
Simpozioane.
În zilele de 1-3 Iunie,
preotul Dvs. a participat la Simpozionul
Internațional ,,Mehedinți. Istorie,
Cultură și Spiritualitate, organizat de Episcopia Severinului și Strehaei
la Tr. Severin. Este a zecea ediție. Au prezentat lucrări pe diferite teme
teologice, istorice, filozofice etc. ierarhi, profesori de teologie de la diferite
facultăți, cercetători, oameni de cultură din țară și străinătate. Auditoriul a
fost format în special din preoți din județul Mehedinți, dar și din oameni
interesați de eveniment și de temele abordate, lucrările desfășurându-se la
Teatru. Preotul Dv. A prezentat lucrările Câteva
repere privind epoca patriarhului Justinian Marina și Proverbele - legile nescrise la români.
Seria acestor simpozioane este organizată cu
implicarea directă a Prea Sfințitului
Episcop Nicodim. Este un act de mare
valoare culturală, care conectează Severinul în circuitul valorilor culturale
românești și internaționale.
*
Ajutoare
și donații. În această
perioadă, parohia noastră a primit câteva ajutoare și donații, astfel: Domnișoara Dragomir Iulia din
Timișoara, fiică a satului Bârda și Domnul
Dragomir Mihai din Baia de Aramă(MH), fiu al satului Bârda: câte 100 lei.
Doamna
Dragomir Virginia din Bârda a
achitat 100 lei pentru contribuția
de cult.
Dumnezeu să le răsplătească tuturor!
În numărul trecut s-a strecurat o eroare: nu Domnul Iorgovan Viorel a dat 100 lei, ci fratele său, Domnul Iorgovan Anton din Tr. Severin.
Cerem cuvenitele scuze.
*
Publicații.
În această perioadă,
preotul Dvs. a reușit să mai publice
câteva materiale, astfel: ,,Scrisoare pastorală” – 350, în ,,Armonii
culturale”, Adjud, 2017, 14 iun., ediție on-line(http://armoniiculturale.ro);
în ,,Bibliotheca septentrionalis”, Baia
Mare(MM), 2017, 14 iun., ediție și on-line(https://ebibliothecaseptentrionalis.wordpress.com); în
,,Observatorul”, Toronto(Canada), 2016, 15 iun., ediție și on-line(http://www.observatorul.com); pe blogul Domnului
Ben Todică, directorul postului de radio în limba română din Sydney(Australia)2017,
16 iun.( http://bentodica.blogspot.com.au);
Meserii și meseriași, în
,,Omniscop”, Craiova, 2017, 19 iun., ediție on-line(http://www.omniscop.ro);
*
În
,,Buletinul Bibliotecii Române” din Freiburg(Germania), Domnul Dr. Mihai Neagu,
în volumul pe 2017, la pag. 427-507, sub titlul Monumente ale exilului cultural românesc: ,,Mărturie Ortodoxă”, face
o amplă prezentare a celor 16 numere din revista ,,Mărturie Ortodoxă” apărută
la Zoetermeer(Olanda) în perioada 1982-1998, prin strădania și cu cheltuiala Părintelui Prot. Prof. Dr. Ioan Dură.
Studiul apare și în extras la Editura Magic Print(Onești, 2017). Numai într-o
asemenea prezentare de sinteză poți înțelege mai bine ce a reprezentat acea
revistă pentru teologie, pentru istoria și cultura românească. Acolo au
publicat nume sonore ale culturii din țară și străinătate, români și străini.
S-au publicat studii de certă valoare științifică, s-au spus lucruri care nu
puteau fi spuse în țară la vremea aceea. ,,Mărturie Ortodoxă” a fost cea mai
bună, sub aspect calitativ, revistă din diaspora românească. A fost urmată, dar
la mare distanță, de ,,Almanahul de la Viena” al Părintelui Marin Braniște și
,,Candela” de la Helsinki a Părintelui Anton Poșircă. Este un merit
incontestabil al Părintelui Ioan Dură de a aprinde acolo, între străini, o
făclie de conștiință românească.
În
acea revistă a publicat și subsemnatul mai multe materiale, despre care
vorbește Domnul Dr. Mihai Neagu la paginile(cf. extrasului de care dispunem):
18, 21, 24, 26, 28, 29, 32, 34, 35, 36,
37, 39, 41, 55, 60, 64, 67, 73 și 77. După ce citești acest studiu, te întrebi
cu amărăciune de ce nu a continuat apariția revistei ,,Mărturie Ortodoxă”,
fiindcă și-a întrerupt apariția în culmea gloriei!
*
Zâmbete. ☺Proverb românesc: ,,La poarta unei fete mari rag mulți
măgari!”; ☺Proverb chinezesc:
,,Câinele care latră nu-i bine prăjit!” ☺Mulţi
dintre cei necăsătoriţi visează să aibă o soţie frumoasă, gospodină şi
deşteaptă. Mulţi dintre cei căsătoriţi visează acelaşi lucru. ☺Lângă cascada Niagara ghidul se
adresează grupului de turişti: ,,- Dacă doamnele vor binevoi să tacă un moment,
veţi putea auzi zgomotul căderii apelor!”
*
Vârsta
lui ,,De ce?” ,,- Tataie, vleau la buni!” ,,- Bine, te duc,
dar strigă tare: ,,Babo, ești acasă?” ,,- Buni, ești acasă?” ,,- De ce nu
strigi, mă, ,,babo”? ,,- Fiindcă buni nu
e babă!” ,,- Dar ce este?” ,,- Este bunilica mea!”
*
Excursii-pelerinaj.
La o dată pe care o vom
stabili ulterior(de preferat în luna iunie), dorim să organizăm o
excursie-pelerinaj pe următorul traseu: Bârda-Malovăț-Motru-Mânăstirea
Tismana-Baia de Aramă(orașul și mânăstirea)-Obârșia Cloșani-Băile
Herculane-Orșova (Mânăstirea Sfânta Ana)-Mânăstirea Vodița- Tr. Severin –
Malovăț – Bârda. Se poate face într-o zi. Costul va fi de 25
lei/pers. S-au înscris deja 21 enoriași. Cu prilejul hramurilor, vom
organiza câte o excursie-pelerinaj la mânăstirile Godeanu și Orșova.
*
Botezuri.
Înmormântări. În ziua
de 3 Iunie am oficiat Taina Sfântului
Botez pentru Vișan Camelia-Adelina, fiica
Domnului Vișan Ioniță-Sevastian și a
Doamnei Vișan Nicolița-Ramona din
Malovăț. Să le trăiască! În ziua de 4 Iun. am oficiat slujba înmormântării
pentru Surugiu I. Ion(zis Oaie)(62 ani) din Malovăț. Dumnezeu
să-l ierte!
*
Program.
În curul lunii iulie avem
următorul program de slujbe: 1 Iul.(Malovăț-Bârda);
2 Iul.(Malovăț); 8 Iul.(Malovăț-Bârda); 9 Iul.(Bârda); 15 Iul.(Malovăț-Bârda); 16
Iul. (Malovăț); 20 Iul.(slujbă
la Bârda; pomeniri la Malovăț, la ora 12); 22
Iul.(Malovăț-Bârda); 23 Iul.(Bârda);
29 Iul. (Malovăț-Bârda); 30 Iul.(Malovăț). În restul timpului, la orice oră din zi sau
din noapte, preotul poate fi găsit la biserică, acasă, la telefon: 0724. 99.
80. 86, ori pe adresa de e-mail: stanciulescubarda@gmail.com.
Sănătate, pace și bucurii să vă dea
Dumnezeu!
Pr. Al.
Stănciulescu-Bârda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu