I-aţi arătat necazurile voastre?
Nu-i arătaţi şi chipul în care
trebuie să vă ajute.
El ştie,
prin El Insuşi,
cu amănunţime ce vă trebuie
Cum izbândim
cu rugăciunea? … Mai întâi, dacă suntem vrednici de a căpăta ceea ce cerem.
Al doilea,
dacă ne rugăm după legile lui Dumnezeu.
Al treilea,
dacă ne rugăm cu stăruinţă.
Al patrulea,
dacă nu cerem nimic din bunurile acestei lumi.
Al cincilea,
dacă ne cunoaştem adevăratul nostru interes.
Al şaselea,
dacă aducem din partea noastră tot ceea ce putem aduce, în felul acesta, vedeţi
câţi au fost ascultaţi: Corneliu, din pricina smereniei şi bunătăţii sale,
cananeanca din pricina stăruinţei, Solomon din pricina cererii, “pentru că –
zice Domnul – n-ai cerut bogăţii şi nici viaţa duşmanilor tăi…”, vameşul din
pricina smereniei, alţii, din alte pricini.
Şi după cum
pentru aceste pricini rugăciunile sunt ascultate, tot aşa pentru pricini
potrivnice acestora, ele nu sunt ascultate chiar când cei care le fac sunt
nişte drepţi. Cine a fost mai drept decât Moise? Dar nici el n-a fost ascultat,
când Domnul îi zice: “Aceasta să-ţi fie de-ajuns!…”, el cerând să intre în
pământul făgăduinţei. Dar cum aceasta era fară prisosinţă pentru el, Dumnezeu
nu i-a încuviinţat-o.
Incă altceva
poate împiedica primirea rugăciunii noastre: stăruinţa noastră în păcat, odată
cu facerea ei. Este ceea ce voia să zică Dumnezeu iudeilor, vorbind către
Ieremia: “Nu mă ruga pentru acest popor, nu vezi ce face?”, adică: “Ei nu s-au
lepădat de necredincioşie, şi tu-mi faci cerere pentru ei. Nu vreau să te
ascult”…
Asemenea,
când noi cerem răul duşmanilor noştri, nu suntem ascultaţi, ci mai rău supărăm
pe Domnul. Rugăciunea e un leac, şi de nu vom şti cum să-l luăm, nu vom culege
nici o roadă…
Să nu arătăm
noi lui Dumnezeu chipul în care trebuie să ajute. Avocaţilor, vorbitorilor care
grăiesc în faţa tribunalelor veacului, le arătăm numai care sunt treburile
noastre, lăsându-le lor alegerea felului în care să ne ajute şi libertatea de a
ne îndruma aceste treburi cum vor crede mai bine. Cu atât mai mult cuvânt, tot
aşa trebuie să facem cu Dumnezeu.
Sunt unii
care, sub chip de rugăciune, rostesc multe vorbe, ca acestea: “Doamne, dă-mi
sănătate trupului, îndoieşte-mi averea, răzbună-mă pe duşmanul meu…” Purtarea
aceasta este plină de lipsă de minte.
Trebuie
lăsate acestea deoparte – şi să rugăm, să invocăm pe Dumnezeu în felul
vameşului: “Fii cu mine, Doamne, păcătosul…” Dumnezeu ştie cum trebuie să se
învrednicească de noi… “Căutaţi mai întâi – scris este – împărăţia lui Dumnezeu
-şi toate celelalte vi se vor da vouă…”.
Sfântul Ioan
Gura de Aur
Sursa: ganduridinierusalim.com
VASUL DE LUT - Sfantul Vasile cel
Mare
Moise, care
a scris despre facerea lumii, chiar de la cele dintâi cuvinte, ne-a luminat
mintea cu numele lui Dumnezeu, zicând: „Întru început a facut Dumnezeu cerul si
pamântul” (Facerea 1, 1). Ce frumoasa orânduire de cuvinte! A spus mai întâi:
„Întru început”, ca sa nu socoteasca unii ca lumea este fara de început. Apoi a
adaugat: „a facut”, ca sa arate ca ceea ce a facut este o foarte mica parte din
puterea creatoare a lui Dumnezeu. Dupa cum olarul, cu aceeasi meserie, face
nenumarate vase, fara sa-si iroseasca meseria si puterea, tot asa si Creatorul
acestui univers nu are putere creatoare numai pe masura crearii unei singure
lumi, ci puterea lui este nesfârsita; si-a exprimat numai vointa, si a si adus
la existenta maretiile celor ce se vad.
Sfantul Vasile
cel Mare, Omilii la Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR,
Bucuresti, 1986, p. 73.
BOGATI SI SARACI - Sfantul Ioan din
Kronstadt
Dupa cum în
lumea în care traim aflam bogati si saraci, tot asa si în ordinea spirituala
exista saraci si bogati. Saracii cer de la bogati si de la cei cu dare de mâna
ajutor si nu se pot lipsi de el; în ordinea spirituala, saracii ar trebui sa
vina si sa ceara ajutor celor bogati sufleteste. Noi suntem cei saraci cu
sufletul, sfintii sunt cei bogati, care înca din aceasta viata au stralucit
prin credinta si prin evlavie. La dânsii trebuie sa alergam noi, saracii, sa le
cerem sa se roage pentru noi, sa ne ajute sa devenim curati ca pruncii, sa ne
învete întelepciunea duhovniceasca, sa putem învinge pacatul, sa-L iubim pe
Dumnezeu si pe aproapele. Rugati-va pentru mine, sfintilor, oameni ai lui
Dumnezeu, proorocilor, apostolilor, ierarhilor, mucenicilor, cuviosilor,
dreptilor si toti sfintii, ca sa ma fac asemenea voua!
Sfantul Ioan
din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2005, p. 225
MONAHISMUL - Arhiepiscopul Iustinian
Chira
Peste acest
pamânt pe care oamenii îl scalda în sudori, în lacrimi si valuri de sânge, s-ar
stârni mânia lui Dumnezeu daca n-ar fi acesti smeriti slujitori ai Sai,
calugarii, care oricât ar fi de neputinciosi sunt iubiti de Domnul pentru ca
numai ei au ascultat cuvântul Fiului lui Dumnezeu care a zis: „Cel ce vrea sa
vina dupa Mine sa se lepede de sine”. Neasteptând recunostinta cuiva, monahul
îsi duce sarcina lui de sluga umila a lui Hristos, daltuind neîncetat în fiinta
sa chipul minunat al fapturii celei noi… Prin munca si rugaciune, monahul cauta
sa înfrateasca cerul cu pamântul. Cauta sa coboare cerul pe pamânt iar pamântul
sa-l ridice spre cer…
Arhiepiscopul Iustinian Chira,
Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca,
2009, p. 74-75.
PR. ASB
a
RăspundețiȘtergereIntram in sf Treime,cu painea, ziarul, loturi cimitir, 8 clase Gorj,1944,Ramuri de finic,teoctiristi,si palanchinisti[eu parintii sora ,bunicii[2] mama sotii 3, unchiul,I.D] tichete sociale si romano-catolici ATP, si restul Irod imparatul 1900-vesnic.Avem drepturi si obligatii vesnic.
RăspundețiȘtergere