Maica Domnului, pentru smerenia ei,
este cinstită
ca a doua în vrednicie după Sfânta
Treime.
Cel smerit
are toate aromele duhovniceşti: simplitate, blândeţe, dragoste fără margini, bunătate,
nerăutate, jertfă, ascultare şi celelalte. El are toată bogăţia duhovnicească
tocmai pentru că are sărăcia duhovnicească. Totodată este evlavios şi tăcut, şi
de aceea se înrudeşte cu Cea plină de Har, cu Născătoarea de Dumnezeu Maria,
care avea multă smerenie. Deşi avea înlăuntrul ei întreg pe Dumnezeu întrupat,
ea nu a vorbit deloc până ce a vorbit Hristos când a ajuns la vârsta de treizeci
de ani.
La salutul
Îngerului, ea a răspuns: „Iată roaba Domnului! Fie mie după cuvântul tău!”
(Luca 1:38). Nu a spus: „Eu voi deveni
Maica Fiului lui Dumnezeu”. Maica Domnului, pentru smerenia ei, este cinstită
ca a doua în vrednicie după Sfânta Treime. „Bucură-te, ceea ce eşti dumnezeu
după Dumnezeu, a doua după Sfânta Treime”, spune Sfântul Andrei Criteanul. Să
fie roabă, dar să fie şi Mireasă a lui Dumnezeu! Să fie fecioară, dar să fie şi
maică! Să fie făptură a lui Dumnezeu, dar să fie şi Maică a Făcătorului!
Acestea sunt taine mari, mai presus de fire, care nu se pot explica, ci doar se
trăiesc!
– Care
icoană a Maicii Domnului vă place mai mult?
– Mie îmi
plac toate icoanele Maicii Domnului. Doar numele dacă i-l văd scris undeva, îl
sărut de multe ori cu evlavie, iar inima îmi tresaltă de bucurie. Este
înfricoşător, când stai să te gândeşti! Era numai o fetiţă când a spus:
„Măreşte sufletul meu pe Domnul, că a căutat spre smerenia roabei Sale” (Luca
1:46-48). În câteva cuvinte atât de multe înţelesuri! Primeşti mult ajutor,
dacă te adânceşti în aceste cuvinte puţine, dar puternice. Dacă le cercetezi,
vei iubi smerenia, iar dacă te smereşti, Îl vei vedea pe Dumnezeu
sălăşluindu-se înlăuntrul tău şi făcând din inima ta Ieslea Betleemului.
Sursa: Cuviosul Paisie Aghioritul,
Patimi și Virtuți, Ed. Evanghelismos, p. 166.
Iacov în Egipt
(Facerea 41, 46-49 și 53-57; 42,
1-46, 7 și 28-34)
Iosif era
foarte tânăr, avea doar treizeci de ani, când pe neașteptate s-a izbăvit din temniță și din robie și a
ajuns al doilea după regele Egiptului. De obicei ridicarea într-un rang înalt
îl influențează pe om și îl schimbă în rău. Cu Iosif însă nu s-a întâmplat
aceasta, ci a rămas smerit și harnic, gata să slujească celorlalți, chiar dacă
toți îngenuncheau și i se închinau. Cei treisprezece ani de încercări îl
pregătiseră și îi căliseră caracterul, astfel încât să nu fie influențat de
împrejurări.
Îndată după
ce Faraon l-a pus peste tot pământul Egiptului, Iosif a călătorit prin toată
țara, ca să o cunoască și să ia măsurile potrivite pentru înfruntarea
situației. Lucrurile au evoluat întocmai așa cum prevăzuse. În primii șapte
ani, pământul a dat roade foarte îmbelșugate. Prin grija sa au fost adunate
cantități uriașe de grâu și au fost depozitate în toate cetățile Egiptului.
Astfel, când anii rodniciei au trecut și au venit anii foametei, țara era
deplin pregătită pentru înfruntarea ei. Aceasta este o bună învățătură pentru
noi toți să nu fim nepăsători când toate merg bine, ci să fim prevăzători
pentru viitor, desigur fără să ne cuprindă grija plină de neliniște, pe care a
osândit-o Domnul[1]. Când Dumnezeu ne dă multe, să nu facem risipă, ci să le
chivernisim cu înțelepciune pentru binele nostru și al celorlalți.
Așadar, au
venit și anii de necaz, întocmai așa cum spusese mai înainte Iosif. Toate
țările învecinate cu Egiptul sufereau de foame, în vreme ce în Egipt exista
pâine. Iar când lipsa hranei a devenit mai mare și foametea a cuprins toată
țara, Iosif a poruncit să se deschidă hambarele și să înceapă vinderea grâului.
Și atunci nu numai din Egipt, ci și din țările apropiate veneau să cumpere
grâu.
A venit însă
vremea să se împlinească și visele pe care le avusese însuși Iosif cu mai bine
de douăzeci de ani înainte, și anume că tatăl său și frații săi i se vor
închina. Întâmplările întâlnirii lui Iosif cu frații săi și cu tatăl său le
povestește Facerea în amănunt, pentru că sunt în mod deosebit mișcătoare și
pline de învățăminte, dar și pentru că reprezintă o etapă în istoria poporului
israilitean. Să le urmărim și noi pe scurt.
Foametea a
lovit și Canaanul. Sufereau din pricina ei și Iacov, fiii săi și familiile lor.
Curând însă a aflat că în Egipt se vinde grâu. I-a chemat pe fiii săi și i-a
îndemnat să meargă și ei să cumpere. Așadar, au pornit cei zece frați, pentru
că pe Veniamin, care era încă foarte tânăr, Iacov l-a ținut lângă el. După o
călătorie destul de lungă, au ajuns în Egipt și au fost duși la Iosif, care
supraveghea el însuși vinderea grâului la străini. După cum era obiceiul
vremii, când au ajuns înaintea lui, au căzut la pământ și i s-au închinat ca
unui conducător al țării. Nu l-au recunoscut, nici nu au putut să-și închipuie că acel om slăvit era Iosif,
pe care ei îl vânduseră ca rob. El i-a
recunoscut îndată, însă nu s-a grăbit să arate cine este. S-a purtat cu ei ca
un străin și necunoscut, cu prefăcută asprime. Desigur, nu a făcut aceasta din
duh de răzbunare, ci pentru a-i duce la conștientizarea nedreptății pe care o
săvârșiseră față de el și la pocăință. I-a întrebat de unde vin și ei i-au
răspuns cu smerenie că vin din Canaan, ca să cumpere grâu. S-a prefăcut că nu-i
crede și i-a acuzat că sunt iscoade. Atunci ei s-au înfricoșat și, ca să-l facă
să se milostivească de ei, i-au spus: „Noi, robii tăi, suntem doisprezece fraţi
din pământul Canaan: cel mai mic e astăzi cu tatăl nostru, iar unul nu mai
trăieşte”[2]. Nu au spus tot adevărul, pentru că nu îndrăzneau să spună că ei
îl vânduseră. Iosif stăruit spunând că sunt iscoade și a poruncit să fie puși
în temniță trei zile. După trei zile, când au fost duși iarăși înaintea lui,
s-a purtat cu ei mai blând. Le-a spus: „De sunteţi oameni cinstiţi, să rămână
închis un frate al vostru; iar ceilalţi duceţi-vă şi duceţi grâul ce aţi
cumpărat, ca să nu sufere de foame familiile voastre. Dar să aduceţi la mine pe
fratele vostru cel mai mic, ca să se adeverească cuvintele voastre, şi nu veţi
muri”[3].
Cei zece
frați, fiind constrânși, au primit să facă așa. Însă întemnițarea de trei zile
adusese deja rezultate bune. Se trezise înlăuntrul lor conștiința. Și-au adus
aminte de purtarea lipsită de milostivire față de fratele lor, de asprimea pe
care au arătat-o atunci când el îi ruga să-i scoată din puț și au mărturisit că
săvârșiseră un păcat pentru care acum erau pedepsiți. Ruben a aflat prilejul să
le amintească de împotrivirile lui și de îndemnurile de a nu-i face rău lui
Iosif spunând: „Nu v-am spus eu să nu faceţi nedreptate băiatului? Voi însă nu
m-aţi ascultat şi iată acum sângele lui cere răzbunare”[4]. Așadar, întristarea
i-a condus la simțirea vinovăției lor. Într-adevăr, întristarea este o doctorie
mântuitoare. Ea ne ajută să ne cercetăm pe noi înșine, să ne întrebăm de ce ni
se întâmplă un lucru sau altul. Și atunci conștiința ne dă răspunsul. Ne aduce
aminte de păcatele noastre și ne mișcă spre pocăință. Astfel, întristare ne
aduce înapoi lângă Dumnezeu, de care de multe ori ne îndepărtează fericirea.
Acest lucru îl observă și Proorocul Isaia spunând: „Doamne, pe Tine Te-au
căutat ei în vreme de restrişte, către Tine am strigat în scârba noastră, când
Tu ne pedepseai”[5]. Deci, să nu fim nemulțumiți când ne aflăm în întristări,
ci să binecuvântăm pe Dumnezeu, Care le îngăduie spre interesul nostru, și să
le folosim spre mântuirea sufletului nostru.
Înaintea lui
Iosif au mărturisit cei zece frați vinovăția lor și spuneau unul către altul că
pe drept suferă și sunt pedepsiți. Vorbeau în ebraică și credeau că Iosif nu-i
înțelege, pentru că îl socoteau egiptean, iar el le vorbea chipurile cu
ajutorul unui tălmaci. Desigur, înțelegea tot ce vorbeau și era foarte mișcat,
încât nu mai putea să-și țină lacrimile. Pentru aceasta a plecat de lângă ei și
a plâns. După ce și-a revenit, a venit iarăși lângă ei. După cum spusese, l-a
ținut pe unul dintre frați, pe Simeon, ca ostatic. Apoi a poruncit slujitorilor
să umple sacii celorlalți cu grâu, să pună pe ascuns în sacul fiecăruia banii
pe care îi dăduse pe grâu și să le dea provizii pentru drum. Astfel, în vreme
ce în aparență îi persecuta, pe ascuns le făcea bine.
Frații au
pornit pe drumul de întoarcere. La primul popas însă au găsit banii și prin
urmare grâul le fusese dat în dar. Aceasta ar fi trebuit să-i bucure și să-i
umple de recunoștință față de mai marele Egiptului, care le făcuse un astfel de
bine, dar în loc să se bucure s-au tulburat. Se temeau ca nu cumva întoarcerea
banilor să fie o cursă, ca să-i învinuiască nu numai că sunt iscoade, ci și ca
hoți și considerau aceasta ca o nouă pedeapsă a lui Dumnezeu. Fiindcă erau
mustrați de conștiință, au considerat că tot ceea ce li se întâmpla se datorau
nedreptății pe care o făcuseră fratelui lor. Atunci când conștiința îl mustră,
omul crede că toți și toate îl urmăresc vrând să-i facă rău. Se teme chiar și
de cei care nu-l amenință, ci, dimpotrivă, îi fac bine.
Asemenea
fiilor săi, și Iacov s-a tulburat când ei s-au întors în Canaan și i-au
povestit cele întâmplate, când i-au spus că Simeon a rămas ca ostatic și mai
marele Egiptului cere să meargă împreună cu Veniamin în Egipt. Iacov a început
să se plângă împotriva fiilor săi, pentru că mai întâi l-au lipsit de Iosif,
apoi de Simeon și acum cereau să-l ia și pe Veniamin. Așadar, nu a fost de
acord. Curând însă a fost nevoit să cedeze. Foametea continua și nu mai aveau
ce mânca. Era nevoie să meargă din nou în Egipt, însă trebuia să-l ia împreună
cu ei pe Veniamin, ca egiptenii să le dea grâu și să-l elibereze pe Simeon.
Iacov a fost silit să accepte. Le-a poruncit fiilor săi să ia cu ei daruri
pentru mai marele Egiptului din roadele Canaanului (nuci, miere, untdelemn
aromat, tămâie și altele), să ia bani de două ori mai mulți decât prima dată,
deoarece era posibil să se fi mărit prețul grâului, dar și pentru a da înapoi
banii pe care îi găsiseră în saci, ca nu cumva să fi fost puși acolo din
greșeală. Și, încredințându-i purtării de grijă a lui Dumnezeu, le-a urat
călătorie bună.
Astfel,
frații au ajuns iarăși în Egipt, s-au prezentat înaintea lui Iosif și pentru
încă o dată i s-au închinat. Iosif trebuie că a fost foarte mișcat văzându-l
acum împreună cu ei și pe fratele său Veniamin, pe care îl lăsase foarte mic.
Nu s-a grăbit însă să se descopere înaintea fraților săi. Voia încă să-i mai
încerce, însă s-a purtat cu ei mult mai blând. L-a adus lângă ei pe Simeon, pe
care îl ținuse în Egipt, le-a pus masă bogată și a mâncat împreună cu ei. El
însuși i-a pus pe frații săi să se așeze după vârstă și a ales porția de
mâncare pentru fiecare. Porția lui Veniamin era de cinci ori mai mare decât
celelalte! Probabil că a făcut aceasta ca să vadă ce dispoziție au ceilalți
față de Veniamin, adică dacă nu cumva îl pizmuiau și pe el așa cum îl
pizmuiseră pe el însuși. Frații priveau toate acestea cu multă uimire, fără să
le poată explica.
În
continuare Iosif le-a poruncit slujitorilor, desigur pe ascuns față de frații
săi, să umple sacii lor cu grâu, punând iarăși în ei banii fiecăruia, însă în
sacul lui Veniamin să pună și cupa sa de argint. Aceasta era o ultimă încercare
prin care să-l aducă pe Veniamin într-o poziție dificilă, ca să vadă ce
simțăminte au frații față de el.
De îndată ce
s-a luminat de ziuă, cei unsprezece frați, nebănuind ce se întâmplase, au
pornit pe drumul de întoarcere. Însă, înainte de a apuca să se depărteze de
cetate, i-a ajuns din urmă ispravnicul lui Iosif, i-a oprit și le-a vorbit cu asprime. I-a acuzat că sunt
hoți și nerecunoscători, pentru că, deși Iosif s-a purtat cu ei atât de bine,
ei au furat cupa sa de argint. Frații, siguri de nevinovăția lor, s-au
împotrivit cu putere, au cerut să se cerceteze sacii lor și cel în al cărui sac
se va afla cupa să fie pedepsit cu moartea. S-a făcut cercetare și cupa a fost
găsită în sacul lui Veniamin!
Uimiți, dar
și foarte întristați, frații au încărcat din nou sacii pe animale și s-au
întors în cetate. S-au înfățișat iarăși înaintea lui Iosif și i s-au închinat.
Le-a vorbit și el cu asprime și i-a mustrat pentru furt. Atunci Iuda a luat
cuvântul în numele tuturor și a vorbit cu cuvinte mișcătoare: „Ce să răspundem
domnului nostru, sau ce să zicem, sau cu ce să ne dezvinovăţim? Dumnezeu a
descoperit nedreptatea robilor tăi. Iată acum suntem robii domnului nostru şi
noi şi acela la care s-a găsit cupa!”[6]. Iosif a răspuns: „Ba nu! Eu aceasta
nu voi face-o. Ci rob îmi va fi acela la care s-a găsit cupa, iar voi duceţi-vă
cu pace la tatăl vostru”[7]. Iuda însă stăruia. S-a apropiat de Iosif și l-a
rugat să-l asculte. I-a amintit de prima lor venire în Egipt și de porunca lui
de a-l aduce pe fratele lor mai tânăr. I-a vorbit despre împotrivirile tatălui
lor și despre făgăduințele pe care i le-au făcut că-l vor aduce înapoi pe
Veniamin. I-a spus că este cu neputință să se întoarcă fără el, fiindcă tatăl
lor va muri de întristare. În cele din urmă, Iuda a cerut să rămână el rob în
locul lui Veniamin.
Cuvintele simple,
dar mișcătoare ale lui Iuda puteau să înduioșeze orice suflet sensibil și cu
atât mai mult sufletul lui Iosif, care nu era străin ci frate. Nu se mai putea
abține. De altfel, nu mai avea motiv să se ascundă, de vreme ce planul său
dăduse rezultate. S-a încredințat cu mulțumire de pocăința fraților săi și de
simțămintele lor frățești față de Veniamin. A văzut că sunt uniți și au
dragoste între ei. Neputând să se mai abțină, i-a îndepărtat pe toți egiptenii
care erau de față și după ce a rămas singur cu frații săi a izbucnit în plâns
și le-a spus: „Eu sunt Iosif. Mai trăieşte oare tatăl meu?”[8].
Ca un
trăsnet au căzut aceste cuvinte în urechile fraților. Au fost cuprinși de
simțăminte amestecate de uimire și frică, încât nu mai puteau să vorbească. Iosif
însă i-a liniștit. Le-a spus: „Apropiaţi-vă de mine!”. Ei s-au apropiat și el
le-a spus iarăși: „Eu sunt Iosif, fratele vostru, pe care voi l-aţi vândut în
Egipt. Acum însă să nu vă întristaţi, nici să vă pară rău că m-aţi vândut aici,
că Dumnezeu m-a trimis înaintea voastră pentru păstrarea vieţii voastre. Că
iată, doi ani sunt de când foametea bântuie în această ţară şi mai sunt încă
cinci ani, în care nu va fi nici arătură, nici seceriş. Căci Dumnezeu m-a
trimis înaintea voastră, ca să păstrez o rămăşiţă în ţara voastră şi să vă
gătesc mijloc de trai în ţara aceasta şi să cruţe viaţa voastră printr-o
slăvită izbăvire. Deci, nu voi m-aţi trimis aici, ci Dumnezeu, Care m-a făcut
ca un tată lui Faraon, domn peste toată casa lui şi stăpân peste tot pământul
Egiptului. Grăbiţi-vă de vă duceţi la tatăl meu şi-i spuneţi: «Aşa zice fiul
tău Iosif: Dumnezeu m-a făcut stăpân peste tot Egiptul; vino dar la mine şi nu
zăbovi; Vei locui în pământul Goşen şi vei fi aproape de mine, tu, feciorii tăi
şi feciorii feciorilor tăi, oile tale, vitele tale şi toate câte sunt ale
tale»”[9]. După ce a spus acestea, l-a îmbrățișat mai întâi pe Veniamin și au
plâns amândoi de înduioșare. Apoi, i-a îmbrățișat și i-a sărutat pe toți frații
săi cu lacrimi de bucurie și de înduioșare și numai atunci frații săi au prins
curaj și i-au vorbit cu familiaritate.
Vestea că au
venit frații lui Iosif s-a răspândit repede și a ajuns până la Faraon, care s-a
bucurat, precum și toți curtenii lui. Îndată Faraon, fără să-i fi cerut Iosif,
i-a poruncit să le dea fraților săi tot ce aveau nevoie și să le spună să vină
împreună cu tatăl lor ca să locuiască în Egipt, dându-le și căruțe pentru
transport. Toate acestea arată bunăvoința lui Faraon și mai ales cinstirea sa
față de Iosif, care prin înțelepciunea sa, izbăvise Egiptul de foamete. Iosif
le-a dat fraților săi căruțe și merinde pentru drum, a dăruit fiecăruia câte
două rânduri de haine, iar lui Veniamin cinci rânduri și trei sute de arginți.
A trimis, de asemenea, daruri bogate tatălui său și i-a petrecut pe frații săi
dându-le un sfat înțelept și prețios: „Să nu vă sfădiţi pe cale!”[10], adică să
nu începeți să vă certați, aruncând unul asupra altuia vina pentru cele ce
mi-ați făcut. Eu le-am uitat pe toate și v-am iertat. Uitați-le și voi și să
aveți pace și înțelegere între voi. Acesta este un sfat folositor pentru noi
toți, pentru că „toţi greşim în multe chipuri”[11] și toți suntem vinovați așa
cum atunci toți frații erau vinovați pentru nedreptatea pe care i-o făcuseră
lui Iosif. Așadar, fiind vinovați, să fim îngăduitori unul cu altul și să
iertăm greșelile fraților noștri și, astfel, în pace și unire să mergem pe
calea vieții acesteia.
De necrezut
i s-a părut lui Iacov vestea că Iosif trăiește și stăpânește peste tot Egiptul.
Se temea ca nu cumva fiii săi să-l înșele iarăși, însă când a văzut căruțele și
darurile bogate ale lui Iosif a crezut și s-a umplut de însuflețire. Și, după
ce și-a exprimat uimirea pentru cele întâmplate, a luat marea hotărâre: „Voi
merge să-l văd înainte de a muri!”[12].
Pornind în
lunga călătorie, Iacov a trecut mai întâi pe la Beer-Șeba (fântâna
jurământului), care se afla la sud de Hebron. Acolo se rugase Avraam, acolo
Isaac Îl văzuse pe Domnul și primise binecuvântarea Lui. Acolo și Iacov acum
zidește jertfelnic și aduce jertfă lui Dumnezeu, pe de o parte, pentru a-I
mulțumi pentru marea Sa binefacere, iar, pe de altă parte, ca să ceară
ocrotirea Sa. Și Dumnezeu se arată acum și lui Iacov în vedenie și îl
încurajează înnoindu-Și făgăduințele. Iar făgăduințele lui Dumnezeu au fost
împlinite cu adevărat. Șaptezeci și cinci de oameni erau în total – Iacov cu
fiii săi și cu familiile lor – când au coborât în Egipt și acolo urmașii
lor s-au înmulțit atât de mult, încât
când au plecat din Egipt, după aproximativ două sute cincisprezece ani, erau
„ca la şase sute de mii de bărbaţi pedeştri”[13], în afară de femei și copii.
Dumnezeu zăbovește, însă nu uită să-Și împlinească făgăduințele.
Mișcătoare a
fost, după cum am văzut, întâlnirea lui Iosif cu frații săi, însă mai mișcătoare
a fost întâlnirea cu tatăl său. „A căzut pe grumazul lui şi a plâns mult pe
grumazul lui”[14]. Și Iacov, care avea o sută treizeci de ani, a zis către
Iosif: „De acum pot să mor, că am văzut faţa ta şi că trăieşti încă”[15].
Aceste cuvinte seamănă cu ceea ce a spus Simeon mai târziu: „Acum slobozeşte pe
robul Tău, după cuvântul Tău, în pace”[16]. Și totuși, Iacov nu a murit atunci.
A mai trăit șaptesprezece ani liniștiți și fericiți, ca să fie răsplătit pentru
suferințele și întristările cele de mulți ani. Moartea nu vine când o cerem
noi. Nu murim atunci când mâhnirile și necazurile ne apasă și ne fac să ne
scârbim de viață și să vrem să ne lipsim de ea, nici când avem o bucurie foarte
mare și ne gândim că nu are rost să mai trăim. Scopul pentru care Dumnezeu ne
lasă să trăim nu este nici bucuria nici întristarea, ci scopul este, uneori
prin bucurie, alteori prin întristare să ne pregătim pentru viața cea viitoare
și veșnică. Dumnezeu, Care are în mâinile Sale și viața, și moartea, știe care
este cea mai potrivită vreme pentru a pune capăt vieții noastre. Așadar, ceea
ce trebuie să cerem este nu să murim, ci să ne afle moartea pocăiți și
maturizați duhovnicește și să avem „sfârșit creștinesc vieții noastre… și
răspuns bun la înfricoșătoarea judecată a lui Hristos”.
[1] Vezi Matei 25-34.
[2] Facerea 42, 13.
[3] Facerea 42, 19-20.
[4] Facerea 42, 22.
[5] Isaia 26, 16.
[6] Facerea 44, 16.
[7] Facerea 44, 16.
[8] Facerea 45, 3.
[9] Facerea 45, 4-10.
[10] Facerea 45, 24.
[11] Iacov 3, 2.
[12] Facerea 45, 28.
[13] Ieșire 12, 37.
[14] Facerea 46, 30.
[15] Facerea 46, 30.
[16] Luca 2, 29
Sursa: Pr. Alexandru Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu