Dragoste evanghelică
Starețul Efrem Filotheitul
Dacă noi ne
smerim cugetul înaintea lui Dumnezeu și înțelegem cine este sinele nostru, cu
patimile, cu neputințele, cu necurățiile ce le avem și plecându-ne capul, cerem
iertare de la Dumnezeu și de la frații noștri și iubim și ne jertfim pentru
toți oamenii, fără să socotim pe niciunul necurat, când iertăm orice ne-ar fi
făcut aproapele, atunci ne asemănăm cu Dumnezeu.
Să iertăm și
să ne rugăm pentru vrăjmașii noștri. În fiecare zi și fiecare noapte să vă
rugați pentru cei care v-au făcut rău. Și dacă vă rugați, atunci vasul vostru
nu va fi găurit. Dacă vasul este găurit și turnăm pe deasupra, iar pe dedesubt
se scurge, niciodată nu se va umple. Adică dacă pe deasupra te rogi, iar
înlăuntrul tău ai ură și vrăjmășie și nu ierți, rugăciunea ta este găurită.
Dacă vrei ca rugăciunea ta să prindă, să te rogi mai întâi pentru vrăjmașii tăi
și atunci rugăciunea ta va ajunge la Dumnezeu, cererea ta va fi împlinită și
păcatele tale vor fi iertate.
Vă aduceți
aminte de viața Sfântului Dionisie din Zakintos? Într-o noapte cineva a bătut
la ușa Sfântului și i-a spus:
– Te rog, Sfinte al lui Dumnezeu, ascunde-mă!
– De ce? Ce
ai făcut, fiul meu?
– Am ucis pe
un om… ascunde-mă!
Și Sfântul
l-a ascuns. Peste puțin vede oameni din acea insulă alergând și căutându-l pe
ucigaș. Când au ajuns la Sfânt, l-au întrebat:
– Nu cumva a trecut pe aici un om? Căci cineva
a ucis pe fratele tău și îl căutăm.
– Nu știu,
nu a trecut nimeni pe aici. Dar de ce l-a ucis pe fratele meu? Mergeți în altă
parte și-l căutați.
Pe însuși
ucigașul fratelui său îl ascunsese Sfântul… Au plecat acei oameni și, firește,
nu l-au găsit. Apoi Sfântul a mers și l-a întrebat pe ucigaș:
– Ce ți-a făcut acel om bun, de l-ai omorât?
Știi că era fratele meu?
– Am
păcătuit, Sfinte al lui Dumnezeu! M-a întunecat diavolul cu patima, cu această
întunecare a minții, și am săvârșit această nelegiuire.
Închipuiți-vă
în ce stare se afla atunci ucigașul!…
– Vino, omule, să-ți arăt pe unde să fugi, ca
să nu te prindă. Și pocăiește-te pentru ceea ce ai făcut!
Și l-a
condus pe ascuns, ca să poată fugi.
Iată, câtă
lipsă de răutate, îndelungă-răbdare și dragoste evanghelică!
Fragment din
cartea Arta mântuirii, ce va apărea la Editura Evanghelismos.
Fericiti cei
ce flamanzesc si insetoseaza de dreptate, ca aceia se vor satura
Care este a patra fericire si ce
inteles are?
“Fericiti cei ce
flamanzesc si insetoseaza de dreptate, ca aceia se vor satura” (Matei 5, 6).
Cuvantul
“dreptate” are aici intelesul din Vechiul Testament, insemnand “cucernicie”, ca
la Sfantul Ioan Gura de Aur, “virtutea in general”, ca la Sfantul Chiril al
Alexandriei, “toata virtutea” cum spunea Zigaben; cu alte cuvinte plinirea
poruncilor lui Dumnezeu, adica sfintenia, dreapta credinta si dreapta purtare. Cei
flamanzi si insetati de dreptate sunt deci toti cei ce doresc cu ardoare sa
infaptuiasca si sa se infaptuiasca binele. Aceasta dorinta este tot atat de
fireasca si continua ca si foamea si setea trupeasca. Au dat dovada de aceasta
puternica dorinta indeosebi sfintii si martirii care pentru Hristos au parasit
familie, avere, voie proprie si s-au nevoit cu trairea unei vieti de inalta
spiritualitate.
Saturarea
fagaduita trebuie inteleasa ca o implinire a nazuintelor prin cucerirea
desavarsirii, prin realizarea sfinteniei in viata aceasta, in parte, iar in cea
viitoare pe deplin. Aceasta va fi potrivit fagaduintei Mantuitorului, Care
zice: “Si oricine a lasat case, sau frati, sau surori sau tata, sau mama, sau
femeie, sau copii, sau tarine pentru numele Meu, inmultit va lua inapoi si va
mosteni viata vesnica” (Matei 19, 29). “A fi flamand si insetat de dreptate”
mai inseamna si a dori si a ne stradui din toate puterile pentru infaptuirea
dreptatii ca virtute sociala, atat pentru noi, cat si pentru semenii nostri.
Iar cand, din pricina smereniei, saraciei, neindemanarii noastre sau a puterii
parasului, suntem nedreptatiti in aceasta viata, sa nu ne descurajam, ci sa
avem nadejde tare ca vom primi dreptatea noastra, daca nu chiar in viata
aceasta, ca femeia staruitoare din parabola judecatorului nedrept (Luca 18,
2-7), desigur in viata viitoare.
Simtul
dreptatii este atat de inradacinat in fiinta omului, incat cu drept cuvant este
asemanat cu nevoia trupeasca de hrana si apa, fara de care omul nu poate trai.
In Vechiul Testament, au fost flamanzi si insetati de dreptate dreptul Iov,
regii David si Solomon si, indeosebi, proorocii. Astfel, David se plange, in
psalmul 73, ca pe pamant cei rai nu sunt pedepsiti, iar dreptii nu primesc
incununarea virtutii. Iar proorocul Ieremia se revolta impotriva calcatorilor
de lege (12, 1, 4). Impotriva asupritorilor si a judecatorilor nedrepti, Isaia
striga: “… Nu mai faceti rau inaintea ochilor mei. Incetati odata! Invatati sa
faceti binele, cautati dreptatea, ajutati pe cel apasat, faceti dreptate
orfanului, ajutati pe vaduva” (1, 16-17).
Crestinii
nedreptatiti au privilegiul de a astepta, dupa fagaduinta Domnului, “ceruri noi
si pamant nou, in care locuieste dreptatea” (II Petru 3, 13). Avand aceasta
nadejde, ei indura mai usor suferintele legate de foamea si setea lor dupa
dreptate, care, in toata plinatatea ei, nu se va potoli decat in imparatia
cereasca.
Stareța Macrina Vassopoulos
Cuvinte (II)
În chip nevăzut poate cineva să
comunice cu proestoșii atunci când are ascultare, credință și dragoste față de
ei. Vede unirea.
Așa cum eram adunată în sinea mea
și mă rugam pentru voi, nu știu cum s-a făcut,
l-am văzut pe Starețul nostru viu. Atât de viu, de parcă ar fi voit
să-mi vorbească. L-am văzut tânăr, ca în fotografia în care este diacon. S-a
așezat pe scăunelul meu, cel verde, și simțeam acea fericire pe care am
simțit-o în verandă, atunci când ne sfătuia. Atât de intens l-am văzut, ca și
cum ar fi stat alături de mine, însă era tânăr. Și am simțit o unire
duhovnicească la fel de intensă ca atunci. Și am spus în sinea mea: „Se vede că
multă rugăciune a făcut pentru mine”, și mi-am adus aminte de anii care au
trecut.
Fie că este
departe, fie că este aproape, îl simțim, numai să existe unire duhovnicească.
Așa cum simt atunci când o persoană îmi trage acoperământul de pe cap și acea
persoană simte și ea că îl trage, tot așa se întâmplă când există unire
duhovnicească cu Starețul tău. Atunci ucenicul simte unirea reciprocă, fără să
se întineze gândul său. Simte așa cum simte cineva curentul electric. Când
există încredere și dragoste pentru Hristos și proestoși, atunci ucenicul simte
multă bucurie și veselie; nu se teme de moarte, ci o așteaptă. Însă trebuie
luare-aminte la gânduri, ca să nu vină judecarea Starețului sau a Stareței.
Când vom păzi aceasta, minuni vom vedea.
28 Martie
1979
Cu ajutorul rugăciunilor Starețului,
voi vorbi despre ascultarea duhovnicească. Ascultarea duhovnicească, așa cum de
multe ori ne-a învățat Starețul, este un lucru foarte important. Stăteam afară
în verandă și ne sfătuia atât de frumos. Ne spunea că omul, atunci când are
ascultare duhovnicească, trăiește și multe stări duhovnicești. Astfel se unește
ucenicul cu Starețul și înțelege ce vrea Starețul de la el. Ce vrea? Ce cere? Rugăciune? Rugăciune. Ce vrea?
Tăcere? Tăcere. Ce vrea? Metanii? Metanii. Ce vrea? Înțelegere, nevoință? Și
vezi sufletul ucenicului devenind una cu Starețul, ca atunci când pui fierul de
călcat în priză și, încălzindu-se, începi să-l folosești. Așa se întâmplă și cu
ascultarea oarbă. Acest har îl primim atunci când nu-l judecăm pe Stareț sau pe
Stareță. Aceasta s-o sădiți adânc în inimile voastre și să luați minte la ea.
Nu vă spun să împliniți aceasta multă vreme, ci numai o lună, și veți vedea ce
unire veți avea, ce bucurie veți avea înlăuntrul vostru, ce veselie veți avea,
ce desfătare. Orice v-ar face proestosul, orice v-ar spune Starețul, „să fie
binecuvântat”. Prin „să fie binecuvântat” vine o putere în suflet și-l face să
zboare.
Pentru o neascultare Adam și Eva au
fost scoși din Rai. Ce a fost acel pom? Nu era nimic important. Nu a existat
nimic rău. Li s-a spus numai atât „Să nu mâncați din el!”, însă ei au făcut
neascultare și, așa cum știm, s-au lipsit de Rai. De aceea și noi astăzi ne
chinuim, „ne târâm”, din pricina păcatului. Mai întâi de toate, nimic să nu fie
fără binecuvântare. De aceea, Sfinții Părinți spun că orice, până și răsuflarea
ucenicului era pe atunci cunoscută de Stareț. Chiar și apă de voiau să bea,
cereau binecuvântare. Așa și noi trebuie să ne sârguim la împlinirea ascultării
duhovnicești. Faptul de a primi gândul care spune „N-are importanță. Asta nu-i
nimic”, înseamnă a primi o greutate pe spatele nostru. A spus Starețul? A spus
Stareța? S-a terminat. Când înțelege cineva acest lucru, simte o măreție în
sufletul său. Atât de odihnită este conștiința sa, încât din pricina marii
bucurii spune: „Acum, Hristoase al meu, ia-mă!”. Pentru că este gata, pentru că
este foarte liniștit sufletește, caută în orice chip să slăvească Numele lui
Dumnezeu.
Odată, în timp ce eram în verandă,
Starețul îi spune unei surori: „Să mergi acum până la cimitir”. Și era foarte
târziu. „Să fie binecuvântat”, a spus aceea. „Însemnează-mă cu semnul Crucii,
Gheronda!”. După ce a însemnat-o cu semnul Crucii, sora a pornit și a ajuns
până jos, la castani, când Starețul a strigat-o: „Vino înapoi!”. Starețul a
făcut aceasta pentru a vedea dacă sora are credință și ascultare. Căci dacă
omul are credință și dragoste, nu se teme. Fiindcă dragostea „scoate afară
frica”[1]. Nu are frică înlăuntru său, pentru că noaptea o face zi. Cum ieșeau
Starețul Iosif cu Starețul nostru noaptea în pustie și se rugau și simțeau
măreția lui Dumnezeu? Rugăciunea este cel mai mare dar al lui Dumnezeu. Când
vine dragostea lui Dumnezeu în om și merge să se roage, simte ca și cum s-ar
îmbăia. Nu se îngreuiază, nu se lenevește. Desigur, îl va lupta gândul. Îl va
lupta cu deznădejdea, cu moleșeala, cu frica de osteneală, și-i spune: „Hai,
du-te să te întinzi puțin!”. Dar când omul stăruiește, se depărtează toate
gândurile, pentru că sunt ale diavolului. Și atunci omul începe să se roage și
iese din sine, se învrednicește să vadă mărețiile lui Dumnezeu și nesfârșite
contemplații. Când omul are rugăciune, Preasfântul Duh lucrează în sufletul său
și se află în Duhul Sfânt. De aceea vă rog foarte mult, de vreme ce am venit la
mănăstire și trăim în acest chivot, va trebui să ne îngrijim mult de subiectul
rugăciunii. Când vom dobândi rugăciunea, ea va fi ca o lumină în sufletul
nostru și ca o îngrădire, pentru că Dumnezeu ne va acoperi și nu ne va părăsi.
Să fugim de vorbirea în deșert,
pentru că ea este ca focul, spun Părinții. Așa cum au ars păduri întregi în
Pendeli, în Kifisia[2] și s-au pustiit munții, tot astfel și vorbirea în deșert
alungă orice lucru bun din sufletul nostru și-l depărtează de la inima noastră,
rămânând ca o „tinichea ruginită”. Atunci când îi vedem pe cei care se roagă cu
mintea, spunem: „Ce chip luminat are acest om!”. Când omul are rugăciune, cu
siguranță are și ascultare. Acestea împreună călătoresc. În rugăciune pe toate
le afli.
Vom vorbi puțin și despre meditația
duhovnicească, ca să ne putem apropia de rugăciune. Când vrem să ne apropiem de
rugăciune și nu avem dispoziție, îndată să le lăsăm pe toate și să începem o
meditație duhovnicească. De la meditația duhovnicească va începe
rugăciunea. Acum ne oprim, de pildă, la
parabola Fiului risipitor. Rugăciunea improvizată este ca meditația, doar că
rostești cu glas tare cuvintele, îți aduni mintea și spui: „Acum sunt agățat de
gâtul Părintelui meu, de Mirele meu”. Și începi să-i vezi gânditor pe Părinții
tăi duhovnicești, le faci metanie, îi implori să te ajute, ca să înaintezi pe o
cale bătătorită de Dumnezeu și spui: „Acum rugați-vă, ca pentru rugăciunile
voastre, să merg pe această cale”. Și vezi, prin meditație, cum sufletul atârnă
de grumazul lui Hristos, ca fiul cel desfrânat. Mai întâi îngenunchează și
îmbrățișează picioarele Lui, apoi încet-încet, începând să prindă îndrăznire la
Hristos, de la picioare ajunge până la grumaz și sufletul Îl imploră să-l ierte
de tot ce a a făcut în viață, cum L-a amărât pe Hristos, cum L-a mâhnit; cum a
pierdut minutele, cum a pierdut ceasurile în zadar; cum a păcătuit în acel loc.
Se vede pe sine zdrențuit, fără încălțăminte, fără îmbrăcăminte, îmbrăcat în
zdrențele care atârnă pe el. Vede cum a risipit toți anii care au trecut fără
să-și dea seama, fără să ia aminte, fără să-i simtă, fără să fie lângă
Dumnezeu. Și începe să rostească implorător troparele: „Nebuneşte de la Tine
depărtându-mă, întru tot Îndurate, curvește am cheltuit viața mea…” și „Brațele
părinteşti…”[3], iar fiecare cuvânt îl face meditație. Pentru toate acestea
sufletul se chinuiește pe sine și, încet-încet, se familiarizează cu Hristos și
vine dragostea. Iar Hristos văzând că sufletul Îl iubește și-L imploră, privindu-l
cât de zdrențuit și îndurerat este ca o oaie pierdută, cu dragostea și
mângâierea Sa, cu multă dragoste și bucurie, începe să-i pregătească sandalele,
brâul, îmbrăcămintea cea curată, luminată și strălucită. Și începe să-i dea o
îmbrăcăminte, apoi cealaltă, aranjându-l din vârful capului până la unghiile
picioarelor. Atunci sufletul simte ca și cum s-ar boteza, că este ca un copil
mic și se simte foarte ușor, cade la picioarele lui Hristos și le îmbrățișează.
Omul își vede hainele sale cele luminoase, frumoase, strălucitoare și precum
vede exteriorul său, tot astfel vede și lăuntrul său. Toate acestea le simte
sufletul și nu se poate abține, ci izbucnește în lacrimi. Prin meditație vine
dumnezeiescul Har și vorbește cu Hristos, discută cu El, după care vine
dulceața, bucuria și veselia în sufletul omului, pentru care se smerește și se
face țărână. După ce sufletul se va smeri, începe milostivirea, dragostea,
respectul, nu primește gânduri, clevetire. Văzând marea afecțiune, văzând marea
dragoste a lui Hristos, trece cu vederea orice cădere vede la celălalt. „Mie
mi-a arătat atâta dragoste, atâta afecțiune, m-a îmbrăcat, m-a strâns în
brațele Sale. Cum să mă arăt nemulțumitor?”. Și se spală cu lacrimile, după
care vine curăția minții și nu poate să jignească, nici să vorbească
necuviincios. Așa cum, având un lucru murdar, îl aruncăm în apă, îl săpunim, îl
frecăm cu peria și-l facem curat, tot astfel și cu sufletul, și acel om se vede
pe sine că strălucește, că are bucurie și simte de parcă plutește. Cum să nu
vină lacrimile, cum să nu vină fericirea și noime atât de înalte? Când le va
gusta cineva pe acestea, va avea întotdeauna luare-aminte, iar luarea-aminte va
aduce rugăciune. De pildă, voi lua aminte să nu vorbesc în deșert, să nu mă
văicăresc, însă este omenesc să cădem. Dar îndată să recunoaștem căderea
noastră. Adică, L-am mâhnit pe Hristos? Iartă-ne! Ne-a mâhnit o soră? Îndată,
„iartă-mă”. Și să punem metanie și înaintea lui Hristos și a aproapelui.
Apoi să începem o altă meditație,
până ce sufletul se va sătura și se va desfăta. De ce pe Sfinți îi prindea ziua
în rugăciune?[4] Pentru că au ajuns în acest punct. Nu băgau în seamă nici
somnul, nici tihna – precum fac eu, care-mi place somnul mult și toate cele
bune. După această lucrare omul simte o nespusă bucurie și veselie înlăuntrul
său. Apoi îl cheamă Hristos și-i spune: „Vino, copilașul meu, vino, scumpul
meu, ca să-ți arăt frumusețile Raiului, cele pe care le-am creat acum când tu
ai lipsit, când erai depărtat de casa părintească, de la palatele tale. Vino
acum să te duc”. Și te ia de mânuță și te duce ca să-ți arate toată creația; ce
a creat, ce a făcut în perioada aceasta când tu ai lipsit și te-ai întors la
viața desfrânată, la păcat, încolo și-ncoace, la dreapta și la stânga. Și te ia
de mânuță cu atâta gingășie, cu atâta dragoste, cu atâta afecțiune părintească
și-ți spune: „Aici este grădina noastră, acolo este locuința noastră”. Ce
frumusețe! Ce măreție! Este totuna să fii înlăuntrul frumuseților Raiului cu a
umbla la dreapta și la stânga?
Noi așa făceam atunci când eram în
lume; cu astfel de lucruri „ne
îndeletniceam”. Ne adunam toate, iar Sofia începea rugăciunea improvizată și
rostea parabolele Evangheliei, de la care începea meditația.
Deci, pe cât puteți, astfel să
începeți rugăciunea voastră, pentru ca să vi se deschidă pofta. Unde a fost
Hristos al nostru? În Capernaum, în Galileea. Ce a făcut în Galileea? Unde a
fost? În Betania? Acolo unde erau Marta și Maria, care aveau multă dragoste
față de El. S-a îmbolnăvit fratele lor și L-au înștiințat pe Iisus, Învățătorul
lor. Și așteptau cu nerăbdare, cu lacrimi, cu durere să vină Stăpânul Hristos
ca să-l învieze pe fratele lor. Așa și noi acum când așteptăm învierea în
sufletele noastre, să spunem cu durere: „Hristoase al meu, înviază și inimile
noastre, precum l-ai înviat și pe Lazăr! Așa înviază și sufletele noastre!”. De
aceea Părinții, la fiecare loc de închinare unde mergeau, făceau meditație. Și
se ridicau cu lacrimi de la fiecare loc de închinare. Toate acestea sunt
subiecte de credință și de rugăciune. Iar când vă veți îndulci de rugăciune, nu
veți avea dispoziție pentru nimic altceva. Veți alerga ca cerbii însetați să
beți apă, să vă potoliți setea. Veți crede că rugăciunea voastră a durat o jumătate
de ceas, dar de fapt a fost de trei ceasuri. Dumnezeu va vedea această unire și
va completa cu meditația rugăciunea cu metanierul care lipsește; căci Hristos
nu va număra boabele[5]. Așadar vom începe în felul acesta.
Când omul va spori în rugăciune,
simte înlăuntrul său niște stări pe care nici nu și le poate închipui cineva.
Ca și cum ar înainta cineva într-o lumină care nu are sfârșit. Astfel se vede
pe sine înlăuntru. Iar acestea se fac datorită ascultării desăvârșite și a
smereniei, și atunci când are cineva acrivie și nu spune: „Nu-ți fă probleme,
aceasta nu-i nimic”. Atunci omul vede Harul lui Dumnezeu și se apropie de
Dumnezeu. „Am un astfel de Părinte, am un astfel de Mire, și să nu mă apropii
de El, să nu-L iubesc?” Dar, oare, este atât de greu să-L iubești pe Hristos?
Nu. Este atât de ușor să ajungem la El. Mulți oameni cu mâna ajung la El. Uite,
așa, cu mâna. Și aceasta pentru că au multă credință. Și spun: „Acum merg să-I
vorbesc; Îi voi spune durerea mea; Îi voi spune cele mai adânci ale sufletului
meu, așa cum vorbesc cu un om, cu o astfel de convingere, încât îmi va da
răspuns cererii mele. Nu voi merge la El nici cu răceală, nici cu îndoială. Îmi
vei împlini cererea, Hristoase al meu. Fie vreau, fie nu vreau, mă vei duce în Rai!”.
Să nu vadă Hristos la noi stare călduță. Pe cel căldicel îl varsă[6]. El vrea
credință.
Un om a fost lipsit treizeci de ani
de dumnezeiescul Har, dar nu a deznădăjduit, ci nădăjduia în Hristos și spunea:
„Hristoase al meu, mai bine mai târziu, decât niciodată”. Și asta pentru că
Hristos nu minte, nu este ca noi. Ca Dumnezeu desăvârșit, este întreg dragoste,
întreg afecțiune, întreg bucurie și pace. Văzând Hristos că batem insistent la
ușă cu multă dragoste, cu multă bărbăție, ne va deschide. Vedeți, mergem la
cineva și sunăm la ușă și nu ne deschide, sunăm din nou și iarăși sunăm și
așteptăm, ca nu cumva să fi plecat undeva, și în cele din urmă ne deschide.
Dacă am pleca, am pierde. Să batem la ușă cu insistență și Domnul ne va
deschide, pentru că ne iubește, mult ne iubește. Avem un Părinte cu atâta
afecțiune, cu atâta dragoste. Ne-a învrednicit Dumnezeu să cădem în astfel de
mâini și avem un povățuitor cu atât de multă credință și dragoste. Așadar,
nevoință. Avem o viață frumoasă, îngerească. Numai să te dăruiești trezviei.
Gândurile să le aranjezi frumos, adică cu rațiunea, și să spui: „Eu trebuie să
fiu ultima, ca să mă mântuiesc”. Pe cel care merge în față, Hristos îl va pune
la urmă, iar pe cel care este la urmă, îl va pune în față.
Să ne nevoim, ca să ne putem desfăta de
frumusețile Raiului, de neprețioasele lui flori, care sunt toate la fel și nu
se deosebesc, și de acea adiere plăcută, care răcorește, care înflăcărează,
care desfătează. Toate acestea le poate dobândi monahul, dacă se nevoiește. Se
va osteni acum puțin. Orice lucru pe care îl începem este greu, însă ne vom
desfăta de veșnicele bunătăți.
[1] I Ioan
4, 18.
[2] Regiuni
din jurul Atenei.
[3] Sedelne
din Octoih, de la Utrenia de Luni, glasul 1.
[4] Aici se
referă la faptul că privegheau toată noaptea, până dimineața.
[5] Sfântul
Isaac Sirul, Cuvinte Ascetice, ed. Rigopoulos, Tesalonic 1997, p.18.
[6] Cf.
Apoc. 3, 16.
Sursa: Pr. Alexandru Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu