Superioritatea occidentalilor si
inferioritatea ortodocsilor moldo-valahi e intolerabila (37)
Prof. dr.
Silviu Cerna de la Universitatea de Vest se intreba in http://www.zf.ro/opinii/sunt-capabile-elitele-romanesti-sa-regandeasca-rolul-economic-al-statului-16703137
:
in ce fel
trebuie reformat statul român pentru a fi compatibil cu modul de guvernare al
UE ; care trebuie să fie organizarea politică şi administrativă a statului, în
special sub aspectul raportului dintre centralizarea şi descentralizarea
guvernării?; ce funcţii sociale şi ce servicii publice trebuie să furnizeze
statul şi cum trebuiesc gestionate şi finanţate prestaţiile respective?; cât de
mare trebuie să fie sectorul public?; cum trebuie reglementată şi controlată
activitatea economică a statului?
V.R.: Cum poate o tara ortodoxa, fara
dialogul cu Roma, face parte din UE/NATO? Cum pot fi depasite Formele fara Fond
de la Bucuresti?
Raspunsul e
in acquis-ul comunitar, adica drepturile și a obligațiilor comune care decurg
din statutul de stat membru al Uniunii Europene, dar litera si mai ales
spiritul acestui cod legislativ occidental de 100.000 de pagine sunt insa
straine la Bucuresti.
Partida
ortodoxa moldo-valaha - PMR, PCR, FSN, PNL, PSD -, victorioasa in alegeri din
1946, in unitate de nezdruncinat, in simfonie cu Biserica nationala, e pe de o
parte fidela devalmasiei orientale si pe de alta parte trebuie sa faca fata
cerintelor deseori de neintales si mai tot timpul, greu de acceptat din vest,
UE/NATO.
Un cerc
vicios bimilenar: Imperiului Roman s-a rupt in doua, 395, crestinismul s-a rupt
in doua, 1054, si romanii ajung astfel in tabara antilatina si numai dupa
unirea cu Roma, 1698, revin, cu Scoala Ardeleana, la civilizatia occidentala.
Eludarea unirii cu Roma si integrarea de ochii lumii pe palier laic,
secularizat, cultural, tehnocratic, masonic etc. in civilizatia occidentala
genereaza mereu Forme fara Fond moldo-valahe, bine cunoscute si criticate inca
din vremea lui Mihail Eminescu, care a raspuns magistral la toate intrebarile
noastre de azi.
http://www.totpal.ro/viorel-roman-statul-la-romani-ed-a-ii-a/
Superioritatea occidentalilor si
inferioritatea ortodocsilor moldo-valahi e intolerabila (38)
Reporter: Drepturi si obligatii comune in UE?
Pentru noile state membre se aplica dublul standard - drepturi nu aveti, iar
obligatiile vi le fixam noi, cum vrem. A spus-o premierul Viktor Orban, iar
Ungaria e tara romano-catolica, fosta componenta a Sfantului Imperiu mult
laudat. Ma tem ca UE continua sa mearga pe linia imperialista …
VR: … pentru Ilie Serbanescu, fostul ministru al
economiei, tara e deja o colonie a metropolelor occidentale, iar dr. Gabriel
Diaconu, vede consecintele: „ … ne e frică de Occident, care ne-a fost refuzat
si, adânc, ascuns, îl urâm. Pentru că ne-a furat copiii de lângă părinți.
Pentru că ne-a golit satele. Pentru că ne-a sedus medicii. Pentru că ne-a
cumpărat femeile. Pentru că ne-a răpit slova. Pentru că ne-a siluit limba.
Pentru că, la mâna lui, am stat o jumătate de secol după o cortină de fier care
persistă … Încă ne mai uităm unii la alții din spatele unui zid invizibil.“ Problema e cum reuseste statul roman sa
sparga acest zid despartitor, sa iasa din groapa multiseculara a dependentei.
Emanciparea e posibila in UE prin unirea cu Roma. Reamintesc vizita la
Bucuresti a Fericitului Ioan Pau II in ajunul aderarii la Europa si apropiata
vizita a papei Francisc, care vrea unitate fara conditii. Stim foarte bine ce
impuls emancipator ne-a adus Unire cu Roma din 1698, Scoala Ardeleana …
Reporter: … Scoala Ardeleana a fost o expresie
a iluminismului - anticlerical prin definitie …
VR: … da, asta se invata pana in 1989, cand Biserica
Unita cu Roma era interzisa si Scoala Ardeleana degradata la una fara Dumnezeu.
Corifeii Scolii sunt insa teologi greco-catolici si e absurd sa fie
rastalmaciti si azi, ca fiind adeptii unei miscari anticlericale. Asta fara a
nega meritele iluminismului, care a metamorfizat Decalogul in standarde de
civilizatie accesibile tuturora.
Filozofii
greci si profetii Israelului ne arata valoarea ratiunii si revelatiei divine.
Pana in 1989 s-a mers in est dictatorial pe linia rationalista, azi credinta e
libera si vedem ca ratiunea si credinta nu se exclud, ci se interconditioneaza
in Europa.
Superioritatea occidentalilor si
inferioritatea ortodocsilor moldo-valahi e intolerabila (39)
Mircea Eliade: A nu mai fi roman (1934). A apărut
acum, de curând, o nouă modă printre tinerii intelectuali şi scriitori: a nu
mai fi români, a regreta că sunt români, a pune la îndoială existenţa unui
specific naţional şi chiar posibilitatea inteligenţei creatoare a elementului
românesc. Să ne înţelegem bine: tinerii aceştia nu depăşesc naţionalul pentru a
simţi şi gândi valorile universale; ei nu spun: “Nu mai sunt român, pentru că
sunt înainte de toate om, şi cuget numai prin acest criteriu universal şi etern”.
Tinerii
aceştia nu dispreţuiesc românismul pentru că sunt comunişti sau anarhişti, sau
mai ştiu eu ce sectă social-universală. Nu. Ei, pur şi simplu, regretă că sunt
români şi ar vrea să fie (o mărturisesc) orice altă naţie de pe lume, chinezi,
unguri, nemţi, scandinavi, ruşi, spanioli; orice, numai români – nu. S-au
săturat până în gât de destinul acesta de a fi şi a rămâne român. Şi caută prin
orice fel de argumentare (istorică, filozofică, literară) să demonstreze că
românii sunt o rasă incapabilă de gândire, de eroism, de probleme filozofice,
de creaţie artistică şi aşa mai departe.
Unul dintre
ei se îndoieşte demult de realitatea unui neam românesc războinic, încât îşi
propune să citească istoria Imperiului Otoman a lui Hammer, ca să verifice dacă
într-adevăr s-au luptat vreodată românii cu turcii şi i-au învins! Altul crede
că orice creier care contează în istoria şi cultura “românească” nu e de
origine română. Cantemir, Kogălniceanu, Eminescu, Haşdeu, Conta, Maiorescu,
Iorga, Pârvan etc. – toţi, dar absolut toţi sunt străini. Sunt slavi, ovrei,
armeni, nemţi, orice; dar nu pot fi români, românii nu pot crea, nu pot judeca;
românii sunt deştepţi, sunt şmecheri, dar nu sunt nici gânditori, nici
creatori.
Dacă le
pronunţi vreun nume despre care se ştie sigur că e românesc, au alte argumente.
Este din Oltenia? Sânge sârbesc. Este din Moldova? Moldova întreagă e
slavizată. Din Transilvania? Sânge unguresc. Cunosc câțiva moldoveni care spun
cu mândrie: “Am sânge grecesc!” sau “Strămoşu-meu a fost rus”. Singura lor
şansă de a fi oameni adevăraţi este de a-şi dovedi că originea lor nu este
curat românească. Nu cred că se află ţară europeană în care să existe atâția
intelectuali cărora să le fie ruşine de neamul lor, să-i caute cu atât a frenezie defectele, să-şi bată joc de
trecutul lui şi să mărturisească în gura mare că ar prefera să aparţină, prin
naştere, altei ţări.
Toţi tinerii
aceştia au de făcut obiecţii neamului românesc. Mai întâi, spun ei, românii
sunt deştepţi, şi asta îi împiedică să aibă drame interioare, să cunoască
profunzimile sufletului omenesc; îi împiedică să aibă probleme. Cine nu are
probleme sufleteşti, cine nu capătă insomnii din cauza meditaţiilor şi
agoniilor, cine nu e în pragul nebuniei şi al sinuciderii, cine nu ajunge pentru
zece ani neurastenic, cine nu urlă “Neant! Agonie! Zădărnicie!”, cine nu se dă
cu capul de pereţi ca să afle “autenticitatea”, “spiritualitatea” şi “viaţa
interioară” – acela nu poate fi om, nu poate cunoaşte valorile vieţii şi ale
culturii, nu poate crea nimic. Românii sunt deştepţi – ce oroare! Unde poate
duce deşteptăciunea? La ce-ţi foloseşte faptul că poţi cunoaşte, superficial,
realitatea – când îţi lipseşte facultatea de a imagina probleme, îţi lipseşte
boala prin care poţi întrezări moartea şi existenţa, îţi lipsesc înseşi
elementele dramei lăuntrice?
Tinerii
aceştia sunt supăraţi pe neamul românesc pentru că românii nu au drame, nu au
conflicte şi nu se sinucid din desperare metafizică. Tinerii au descoperit o
întreagă literatură europeană de metafizică şi etică a desperării. Şi, pentru
că desperarea este un sentiment necunoscut românului (care a rămas, în pofida
atâtor erezii şi culturalizări, drept-credincios Bisericii Răsăritene), tinerii
intelectuali au dedus stupiditatea iremediabilă a acestui neam. (…)
Alimentaţi
de lecturi europene, mimând drame europene, voind cu orice preţ o
spiritualitate care să semene chiar numai exterior cu spiritualitatea
occidentală sau rusă – tinerii n-au înţeles nimic din geniul acestui popor
românesc, bântuit de atâtea păcate, având nenumărate lipsuri, dar strălucind
totuşi cu o inteligenţă şi o simţire proprie. Tinerii au reacţionat împotriva
curentului de acum 10-12 ani, pornit de la Gândirea şi Ideea Europeană (Pârvan,
Lucian Blaga, Nae Ionescu, Nichifor Crainic; originale sunt tot în cursurile şi
publicaţiile lui N. Iorga), care proclamase “autohtonismul”, “specificul etnic”
în artă şi în gândire şi încercase cea dintâi filozofie ortodoxă prin crearea
tipologiei româneşti.
Cauzele
acestei reacţiuni (care a început prin a fi pur spirituală, pentru a ajunge în
deplin nihilism, negaţie a istoriei, relativism în cultură, disoluţia
conceptelor critice etc.) sunt mult prea interesante şi prea aproape de noi ca
să ne încumetăm să le discutăm în acest articol. De altfel, nici n-am încercat
aici să cercetăm întreg fenomenul “a nu mai fi român”, ci numai să denunţăm
câteva din aberaţiile ultimei mode intelectuale.
Aceia care
desperează de destinul de a se fi născut români judecă strâmb meritele şi
defectele poporului. Ei vor problematici, îndoieli, eroism – iar poporului
român îi e cu totul străină îndoiala şi despre eroi are o concepţie cu totul
familiară. Pentru un tânăr intelectual, credinţa şi îndoiala au valoare
filozofică, deschid căile meditaţiei, pun probleme; pentru un ţăran român nu
există îndoială, el crede firesc (aşa cum curg apele, cum cresc florile), fără
“probleme” (ţăranul român este realist; vezi colecţiile de proverbe, ca să
înţelegi cum a reacţionat el contra încercărilor de idealism, de criticism aduse
de popoarele cu care a intrat în legătură). (…)
Este
adevărat că poporul românesc suferă de multe păcate, este adevărat că ne
lipsesc multe axe – dar aceasta e condiţia noastră umană, acestea sunt
posibilităţile noastre de a atinge universalitatea. Putem pleca de la ele sau
le putem ignora pur şi simplu. Dar nu e nici cavaleresc, nici eficace să ne fie
ruşine că ne-am născut români numai pentru simplul motiv că nu găsim în
valenţele româneşti ceea ce vrea Şestov sau Dostoievski.
http://www.totpal.ro/viorel-roman-statul-la-romani-ed-a-ii-a/
http://viorel-roman-bremen.over-blog.de/article-marile-puteri-conducerea-lumii-credinta-si-ratiunea-115575950.html
Superioritatea occidentalilor si
inferioritatea ortodocsilor moldo-valahi e intolerabila (40)
Ion
Novăcescu, dr. în istorie, Cluj-Napoca, 2009: Se pare că noi, românii, în
toată istoria noastră, ne-am mişcat în contratimp cu restul celorlalte
naţii europene şi mai tot timpul, am mers ca racul. Blestemaţi de la
naşterea noastră ca popor, am făcut un pas înainte, doi înapoi, până ce am
picat în prăpastie. Mereu, cu o plăcere, aş zice, sado-masochistă, ne-am
aruncat în hău şi ne-am chinuit zeci de ani să ieşim la liman. Ne-am
îndreptat şalele puţin şi ... brusc şi fără motive întemeiate, iar ne-am
dat de-a berbeleacul în fundul puţului. Mă tem că suntem cea mai masochistă
şi cea mai defectă mintal naţiune a Europei…
VR: …
romanii, urmasii Imperiului Roman, popor de limes in calea tuturora, in acelasi
timp orientali si occidentali, greci si latini, au facut parte din Imperiul
bizantin, turc, rus si din Sfantul Imperiu Roman. Din 2007 fac parte, cu toate
ca majoritatea e greco-ortodoxa, din Uniunea Europeana si Organizaţia
Tratatului Nord-Atlantic. Asta a permis ca cinci milioane sa plece in Europa de
vest unde deja se nasc mai multi copii, decat in tara. Daca viitorul romanilor
e mai mult occidental, decat oriental atunci si psihologia ortodocsilor
moldo-valahi in raport cu Europa latina merita o nou abordare, mai ales ca ortodocsii
si catolicii n-au gasit inca o formula a refacerii unitatii de credina in UE,
nici in fata invaziei afro-asiatice, arabe, idolatre si agresiunii terorismului
islamic.
http://www.totpal.ro/viorel-roman-statul-la-romani-ed-a-ii-a/
https://www.academia.edu/28173741/Viorel_Roman_Europa_Crestina.pdf
https://www.academia.edu/23211833/BISERICA_-_STATUL_Romania_2016
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu