duminică, 3 septembrie 2017

Superioritatea occidentalilor... e intolerabila (37) (38) (39) (40)






Superioritatea occidentalilor si inferioritatea ortodocsilor moldo-valahi e intolerabila (37)

Prof. dr. Silviu Cerna de la Universitatea de Vest se intreba in http://www.zf.ro/opinii/sunt-capabile-elitele-romanesti-sa-regandeasca-rolul-economic-al-statului-16703137 :
in ce fel trebuie reformat statul român pentru a fi compatibil cu modul de guvernare al UE ; care trebuie să fie organizarea politică şi administrativă a statului, în special sub aspectul raportului dintre centralizarea şi descentralizarea guvernării?; ce funcţii sociale şi ce servicii publice trebuie să furnizeze statul şi cum trebuiesc gestionate şi finanţate prestaţiile respective?; cât de mare trebuie să fie sectorul public?; cum trebuie reglementată şi controlată activitatea economică a statului?

V.R.: Cum poate o tara ortodoxa, fara dialogul cu Roma, face parte din UE/NATO? Cum pot fi depasite Formele fara Fond de la Bucuresti?

Raspunsul e in acquis-ul comunitar, adica drepturile și a obligațiilor comune care decurg din statutul de stat membru al Uniunii Europene, dar litera si mai ales spiritul acestui cod legislativ occidental de 100.000 de pagine sunt insa straine la Bucuresti.

Partida ortodoxa moldo-valaha - PMR, PCR, FSN, PNL, PSD -, victorioasa in alegeri din 1946, in unitate de nezdruncinat, in simfonie cu Biserica nationala, e pe de o parte fidela devalmasiei orientale si pe de alta parte trebuie sa faca fata cerintelor deseori de neintales si mai tot timpul, greu de acceptat din vest, UE/NATO.

Un cerc vicios bimilenar: Imperiului Roman s-a rupt in doua, 395, crestinismul s-a rupt in doua, 1054, si romanii ajung astfel in tabara antilatina si numai dupa unirea cu Roma, 1698, revin, cu Scoala Ardeleana, la civilizatia occidentala. Eludarea unirii cu Roma si integrarea de ochii lumii pe palier laic, secularizat, cultural, tehnocratic, masonic etc. in civilizatia occidentala genereaza mereu Forme fara Fond moldo-valahe, bine cunoscute si criticate inca din vremea lui Mihail Eminescu, care a raspuns magistral la toate intrebarile noastre de azi.

http://www.totpal.ro/viorel-roman-statul-la-romani-ed-a-ii-a/


Superioritatea occidentalilor si inferioritatea ortodocsilor moldo-valahi e intolerabila (38)

Reporter: Drepturi si obligatii comune in UE? Pentru noile state membre se aplica dublul standard - drepturi nu aveti, iar obligatiile vi le fixam noi, cum vrem. A spus-o premierul Viktor Orban, iar Ungaria e tara romano-catolica, fosta componenta a Sfantului Imperiu mult laudat. Ma tem ca UE continua sa mearga pe linia imperialista …

VR: … pentru Ilie Serbanescu, fostul ministru al economiei, tara e deja o colonie a metropolelor occidentale, iar dr. Gabriel Diaconu, vede consecintele: „ … ne e frică de Occident, care ne-a fost refuzat si, adânc, ascuns, îl urâm. Pentru că ne-a furat copiii de lângă părinți. Pentru că ne-a golit satele. Pentru că ne-a sedus medicii. Pentru că ne-a cumpărat femeile. Pentru că ne-a răpit slova. Pentru că ne-a siluit limba. Pentru că, la mâna lui, am stat o jumătate de secol după o cortină de fier care persistă … Încă ne mai uităm unii la alții din spatele unui zid invizibil.“  Problema e cum reuseste statul roman sa sparga acest zid despartitor, sa iasa din groapa multiseculara a dependentei. Emanciparea e posibila in UE prin unirea cu Roma. Reamintesc vizita la Bucuresti a Fericitului Ioan Pau II in ajunul aderarii la Europa si apropiata vizita a papei Francisc, care vrea unitate fara conditii. Stim foarte bine ce impuls emancipator ne-a adus Unire cu Roma din 1698, Scoala Ardeleana …
Reporter: … Scoala Ardeleana a fost o expresie a iluminismului - anticlerical prin definitie …

VR: … da, asta se invata pana in 1989, cand Biserica Unita cu Roma era interzisa si Scoala Ardeleana degradata la una fara Dumnezeu. Corifeii Scolii sunt insa teologi greco-catolici si e absurd sa fie rastalmaciti si azi, ca fiind adeptii unei miscari anticlericale. Asta fara a nega meritele iluminismului, care a metamorfizat Decalogul in standarde de civilizatie accesibile tuturora.

Filozofii greci si profetii Israelului ne arata valoarea ratiunii si revelatiei divine. Pana in 1989 s-a mers in est dictatorial pe linia rationalista, azi credinta e libera si vedem ca ratiunea si credinta nu se exclud, ci se interconditioneaza in Europa.





Superioritatea occidentalilor si inferioritatea ortodocsilor moldo-valahi e intolerabila (39)

Mircea Eliade: A nu mai fi roman (1934). A apărut acum, de curând, o nouă modă printre tinerii intelectuali şi scriitori: a nu mai fi români, a regreta că sunt români, a pune la îndoială existenţa unui specific naţional şi chiar posibilitatea inteligenţei creatoare a elementului românesc. Să ne înţelegem bine: tinerii aceştia nu depăşesc naţionalul pentru a simţi şi gândi valorile universale; ei nu spun: “Nu mai sunt român, pentru că sunt înainte de toate om, şi cuget numai prin acest criteriu universal şi etern”.

Tinerii aceştia nu dispreţuiesc românismul pentru că sunt comunişti sau anarhişti, sau mai ştiu eu ce sectă social-universală. Nu. Ei, pur şi simplu, regretă că sunt români şi ar vrea să fie (o mărturisesc) orice altă naţie de pe lume, chinezi, unguri, nemţi, scandinavi, ruşi, spanioli; orice, numai români – nu. S-au săturat până în gât de destinul acesta de a fi şi a rămâne român. Şi caută prin orice fel de argumentare (istorică, filozofică, literară) să demonstreze că românii sunt o rasă incapabilă de gândire, de eroism, de probleme filozofice, de creaţie artistică şi aşa mai departe.

Unul dintre ei se îndoieşte demult de realitatea unui neam românesc războinic, încât îşi propune să citească istoria Imperiului Otoman a lui Hammer, ca să verifice dacă într-adevăr s-au luptat vreodată românii cu turcii şi i-au învins! Altul crede că orice creier care contează în istoria şi cultura “românească” nu e de origine română. Cantemir, Kogălniceanu, Eminescu, Haşdeu, Conta, Maiorescu, Iorga, Pârvan etc. – toţi, dar absolut toţi sunt străini. Sunt slavi, ovrei, armeni, nemţi, orice; dar nu pot fi români, românii nu pot crea, nu pot judeca; românii sunt deştepţi, sunt şmecheri, dar nu sunt nici gânditori, nici creatori.

Dacă le pronunţi vreun nume despre care se ştie sigur că e românesc, au alte argumente. Este din Oltenia? Sânge sârbesc. Este din Moldova? Moldova întreagă e slavizată. Din Transilvania? Sânge unguresc. Cunosc câțiva moldoveni care spun cu mândrie: “Am sânge grecesc!” sau “Strămoşu-meu a fost rus”. Singura lor şansă de a fi oameni adevăraţi este de a-şi dovedi că originea lor nu este curat românească. Nu cred că se află ţară europeană în care să existe atâția intelectuali cărora să le fie ruşine de neamul lor, să-i caute cu atât  a frenezie defectele, să-şi bată joc de trecutul lui şi să mărturisească în gura mare că ar prefera să aparţină, prin naştere, altei ţări.

Toţi tinerii aceştia au de făcut obiecţii neamului românesc. Mai întâi, spun ei, românii sunt deştepţi, şi asta îi împiedică să aibă drame interioare, să cunoască profunzimile sufletului omenesc; îi împiedică să aibă probleme. Cine nu are probleme sufleteşti, cine nu capătă insomnii din cauza meditaţiilor şi agoniilor, cine nu e în pragul nebuniei şi al sinuciderii, cine nu ajunge pentru zece ani neurastenic, cine nu urlă “Neant! Agonie! Zădărnicie!”, cine nu se dă cu capul de pereţi ca să afle “autenticitatea”, “spiritualitatea” şi “viaţa interioară” – acela nu poate fi om, nu poate cunoaşte valorile vieţii şi ale culturii, nu poate crea nimic. Românii sunt deştepţi – ce oroare! Unde poate duce deşteptăciunea? La ce-ţi foloseşte faptul că poţi cunoaşte, superficial, realitatea – când îţi lipseşte facultatea de a imagina probleme, îţi lipseşte boala prin care poţi întrezări moartea şi existenţa, îţi lipsesc înseşi elementele dramei lăuntrice?

Tinerii aceştia sunt supăraţi pe neamul românesc pentru că românii nu au drame, nu au conflicte şi nu se sinucid din desperare metafizică. Tinerii au descoperit o întreagă literatură europeană de metafizică şi etică a desperării. Şi, pentru că desperarea este un sentiment necunoscut românului (care a rămas, în pofida atâtor erezii şi culturalizări, drept-credincios Bisericii Răsăritene), tinerii intelectuali au dedus stupiditatea iremediabilă a acestui neam. (…)

Alimentaţi de lecturi europene, mimând drame europene, voind cu orice preţ o spiritualitate care să semene chiar numai exterior cu spiritualitatea occidentală sau rusă – tinerii n-au înţeles nimic din geniul acestui popor românesc, bântuit de atâtea păcate, având nenumărate lipsuri, dar strălucind totuşi cu o inteligenţă şi o simţire proprie. Tinerii au reacţionat împotriva curentului de acum 10-12 ani, pornit de la Gândirea şi Ideea Europeană (Pârvan, Lucian Blaga, Nae Ionescu, Nichifor Crainic; originale sunt tot în cursurile şi publicaţiile lui N. Iorga), care proclamase “autohtonismul”, “specificul etnic” în artă şi în gândire şi încercase cea dintâi filozofie ortodoxă prin crearea tipologiei româneşti.

Cauzele acestei reacţiuni (care a început prin a fi pur spirituală, pentru a ajunge în deplin nihilism, negaţie a istoriei, relativism în cultură, disoluţia conceptelor critice etc.) sunt mult prea interesante şi prea aproape de noi ca să ne încumetăm să le discutăm în acest articol. De altfel, nici n-am încercat aici să cercetăm întreg fenomenul “a nu mai fi român”, ci numai să denunţăm câteva din aberaţiile ultimei mode intelectuale.

Aceia care desperează de destinul de a se fi născut români judecă strâmb meritele şi defectele poporului. Ei vor problematici, îndoieli, eroism – iar poporului român îi e cu totul străină îndoiala şi despre eroi are o concepţie cu totul familiară. Pentru un tânăr intelectual, credinţa şi îndoiala au valoare filozofică, deschid căile meditaţiei, pun probleme; pentru un ţăran român nu există îndoială, el crede firesc (aşa cum curg apele, cum cresc florile), fără “probleme” (ţăranul român este realist; vezi colecţiile de proverbe, ca să înţelegi cum a reacţionat el contra încercărilor de idealism, de criticism aduse de popoarele cu care a intrat în legătură). (…)

Este adevărat că poporul românesc suferă de multe păcate, este adevărat că ne lipsesc multe axe – dar aceasta e condiţia noastră umană, acestea sunt posibilităţile noastre de a atinge universalitatea. Putem pleca de la ele sau le putem ignora pur şi simplu. Dar nu e nici cavaleresc, nici eficace să ne fie ruşine că ne-am născut români numai pentru simplul motiv că nu găsim în valenţele româneşti ceea ce vrea Şestov sau Dostoievski.

http://www.totpal.ro/viorel-roman-statul-la-romani-ed-a-ii-a/

http://viorel-roman-bremen.over-blog.de/article-marile-puteri-conducerea-lumii-credinta-si-ratiunea-115575950.html





Superioritatea occidentalilor si inferioritatea ortodocsilor moldo-valahi e intolerabila (40)

Ion Novăcescu, dr. în istorie, Cluj-Napoca, 2009: Se pare că noi, românii, în toată istoria noastră, ne-am mişcat în contratimp cu restul celorlalte naţii europene şi mai tot timpul, am mers ca racul. Blestemaţi de la naşterea noastră ca popor, am făcut un pas înainte, doi înapoi, până ce am picat în prăpastie. Mereu, cu o plăcere, aş zice, sado-masochistă, ne-am aruncat în hău şi ne-am chinuit zeci de ani să ieşim la liman. Ne-am îndreptat şalele puţin şi ... brusc şi fără motive întemeiate, iar ne-am dat de-a berbeleacul în fundul puţului. Mă tem că suntem cea mai masochistă şi cea mai defectă mintal naţiune a Europei…
VR: … romanii, urmasii Imperiului Roman, popor de limes in calea tuturora, in acelasi timp orientali si occidentali, greci si latini, au facut parte din Imperiul bizantin, turc, rus si din Sfantul Imperiu Roman. Din 2007 fac parte, cu toate ca majoritatea e greco-ortodoxa, din Uniunea Europeana si Organizaţia Tratatului Nord-Atlantic. Asta a permis ca cinci milioane sa plece in Europa de vest unde deja se nasc mai multi copii, decat in tara. Daca viitorul romanilor e mai mult occidental, decat oriental atunci si psihologia ortodocsilor moldo-valahi in raport cu Europa latina merita o nou abordare, mai ales ca ortodocsii si catolicii n-au gasit inca o formula a refacerii unitatii de credina in UE, nici in fata invaziei afro-asiatice, arabe, idolatre si agresiunii terorismului islamic.

http://www.totpal.ro/viorel-roman-statul-la-romani-ed-a-ii-a/
https://www.academia.edu/28173741/Viorel_Roman_Europa_Crestina.pdf
https://www.academia.edu/23211833/BISERICA_-_STATUL_Romania_2016










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu