Maia Plisețkaia: „Eram
pur şi simplu îngrozită de privirea lui Stalin”
S-a născut
în toamna anului 1925, la Moscova, într-o familie de evrei, care aveau multe
legături cu lumea artistică a momentului. Mama ei, Rachela, a fost actriţă în
filme mute. A trecut de-atunci aproape un secol, din care aproximativ 80 de ani
au fost dedicaţi baletului, pentru că, la vârsta de 9 ani, Maia a început să
studieze baletul, iar la 11 ani, deja urca prima dată pe scena de la Balşoi,
unde, atunci când a împlinit 18 ani avea să devină solistă. La Balșoi, Maia
Plisețkaia a rămas până în anul 1990.Viaţa Maiei Pliseţkaia e un subiect de
roman. În anii 1937-1938 ai Marii Terori staliniste, familia ei a căzut victimă
represiunilor. Și-a petrecut copilăria într-o perioadă în care lumea se schimba
din temelii. Mihail Plisețki, tatăl ei, a fost arestat la 30 aprilie 1937 și a
fost executat la începutul anului 1938. Amănunte despre soarta lui au ajuns în
mâinile familiei însă de-abia în anul 1989. Mama ei, Rahil, a fost arestată
curând şi trimisă în Kazahstan, împreună cu frăţiorul Maiei care avea atunci doar
câteva luni. Deportată în lagărul de femei Alșir din regiunea Akmola, unde erau
deportate soțiile „dușmanilor poporului”.
Maia a
scăpat de celebrele orfelinate care au distrus vieţi, în care erau aruncaţi
copiii „duşmanilor poporului”, pentru că a fost luată de mătuşa şi de unchiul
ei, Sulamith şi Asaf Messerer, care erau solişti cunoscuţi la Teatrul Balşoi şi
a căror influenţă în viaţa ei a fost covârşitoare. O viaţă care i-a adus un
succes extraordinar, dar şi multe interdicţii într-o Uniune Sovietică în care
numele ei a fost folosit intens şi prezentat ca una dintre marile realizări ale
sistemului, o adevărată armă în timpul Războiului Rece. Asta în timp ce Maiei i
s-a interzis timp de 16 ani să iasă din ţară, iar conducerea Teatrului Balşoi
n-o trata tocmai frumos. În 1949, când era deja un star, a fost trimisă să
danseze la cea de-a 70-a aniversare a lui Stalin. Stalin care-i ucisese tatăl…
Printre invitaţi se afla şi liderul comunist Mao Zedong. A dansat… dar mai
târziu, peste ani, în autobiografia pe care a publicat-o, intitulată „Eu, Maia
Pliseţkaia”, mărturiseşte: „După atâţia ani, da, o recunosc, eram pur şi simplu
îngrozită de privirea lui Stalin”. Aşa că a evitat pe cât posibil să se uite în
ochii lui, atunci când şi-a făcut reverenţele. Până în 1959, nu a avut voie să
iasă din Uniunea Sovietică. De-abia atunci, lumea toată a putut s-o vadă pe
scenă şi a devenit un star internaţional, pentru extraordinarul ei stil
teatral, pentru acel talent unic pe care numai cei ce au văzut-o dansând pe
scenă l-au putut simţi cu adevărat.
Nikita
Hruşciov, care spunea despre ea că e „cea mai bună balerină din lume”, i-a
ridicat interdicţia şi a lăsat-o să zboare în America, la New York, într-un
turneu al Teatrului Balşoi, iar la întoarcere, după ce a aflat cu mare plăcere
despre toate cronicile entuziaste care au apărut în presa americană, a
îmbrăţişat-o şi i-a spus: „Bravo! Te-ai întors. Nu m-ai făcut să par un
caraghios în ochii lumii întregi. Nu m-ai dezamăgit!”. Maia Pliseţkaia a rămas
pe scenă până târziu, până în anul 1990, iar după căderea comunismului a plecat
din ţară împreună cu soţul ei, cel care i-a fost aproape până în clipa morţii,
iar în ultimii ani a locuit în Germania. Însă numele Maiei Pliseţkaia rămâne
aproape sinonim cu Teatrul Balşoi… Iar declaraţia ei de dragoste faţă de acest
teatru este simplă şi extrem de puternică: „Teatrul este incredibil construit,
dimensiunile scenei, înclinaţia podelei… Nu ştiu din ce lemn este făcută, dar e
extraordinar. În alte teatre, podeaua e ori dreaptă, ori înclinaţia e prea
mare. Am dansat pe toate marile scene ale lumii şi pot să spun cu mâna pe inimă
că Balşoi e cel mai bun”.
A fost
adolescenta încăpățânată de la Academia de Balet de la Balșoi, la care a intrat
la opt ani și unde uimea tot timpul: prin energie, prin talent, prin
rezistență, prin încăpățânare și prin îndrăzneală. „Aș vrea să vorbesc despre
Lecul lebedelor, despre Frumoasa din pădurea adormită și despre frumoșii mei
parteneri. Dar, când vine vorba despre copilărie, oricum aș privi-o, totul se
învârtește în jurul politicii și al terorii staliniste”, scria balerina în
volumul de memorii „I, Maya Plisetskaia”, publicat în 1994. Învingându-și mereu
frica, steaua în devenire a început să strălucească și nu s-a oprit din drum. A
fost, după aceea, artista iubită și mereu nemulțumită, steaua care privea
dincolo de tehnici și strategii, dincolo de limitele cunoscutului. În 1959, i
s-a dat voie să danseze în străinătate și să plece în turneu în America.
Rigiditatea ideologică ce condiționa evoluția artistică, dar și rigiditatea
baletului clasic în sine, așa cum îl înțelegeau artiștii și profesorii de la
Balșoi, au fost două capcane importante pentru adolescenta care visa la mai
mult, la mai departe și care avea să ajungă la mai mult, la mai departe. Gustul
libertății, atât de dorit, îl va simți în străinătate, în exil, iar gustul
libertății artistice, senzație mai mult decât necesară, îl va plăti mereu.
„Dansam în toate baletele clasice, dar visam la ceva nou. Numai că era
imposibil în vremea mea”, va povesti artista peste ani, amintind de deschiderea
pe care i-a adus-o colaborarea cu Maurice Béjart și Roland Petit din anii 1970.
Maia
Plisețkaia va dansa până la peste 60 de ani, sfidând norme, cutume, reguli,
vârste. La 50 de ani a dansat „Bolero”-ul lui Béjart apăsând pedala
erotismului, înconjurată de 30 de dansatori, iar la 60 de ani a fost „Doamna cu
cățelul” într-un spectacol după povestirea omonimă a lui A.P. Cehov. În istoria
baletului, spun specialiștii, n-a mai existat nicio altă prim-balerină care să
rămână în centrul atenției 60 de ani. Teatralitatea mișcărilor ei, care și-a
pus o amprentă inconfundabilă asupra identității sale artistice și a format un
stil, fluiditatea, grația aceea etern invocată și evocată de balerini și etern
imposibil de explicat au făcut din Maia Plisețkaia nu o artistă apreciată, ci o
artistă venerată. În 1988 a fost numită director artistic la Baletul Național
din Spania și au urmat ani în care a călătorit mult și a lucrat intens,
susținând ateliere și master class-uri în contextul prăbușirii regimului
sovietic. O întâlnire cu totul aparte în cariera ei a fost cea cu coregraful și
dansatorul Gigi Căciuleanu, al cărui destin artistic la marcat și alături de
care a creat spectacole importante. Iată cum își amintește Gigi Căciuleanu
întâlnirea cu ea: „În 1992, a venit la Rennes ca să lucreze cu mine. Dar eu am
întârziat la întâlnire. Veneam în fugă Pe peron era Maia, singură cu valiza.
Ea, superbă, într-un mantou de leopard, cu părul ei roşu, de foc, în vânt (în
Bretagna e întotdeauna vânt, e aproape de ocean…). Mă aşteptam să mă
apostrofeze, dar primul lucru pe care mi l-a spus a fost: Arată-mi mişcările pe
care le-ai inventat pentru mine! I-am dansat pe peron, în vânt… Cu Maia am
lucrat cum aş fi lucrat cu un poet, nu cu o balerină. Nopţi întregi nu am putut
dormi: eram ca în faţa pânzei albe care aşteaptă naşterea tabloului. Eram încă
adolescent când am văzut-o pe Maia la Bucureşti
în Lacul lebedelor, într-o seară de neuitat, după cum spunea Nureev :
„Era un incendiu pe scenă”. A fost mereu ceva mai mult decât o balerină
clasică.”
În anul
2005, balerina s-a întors la Kremlin să danseze într-o gală specială, la
împlinirea a 80 de ani, și a dansat „Ave Maria”, o piesă pe care i-a dedicat-o
faimosul coregraf Maurice Béjart: „Când dansează Maia Plisețkaia, ultima
legendă în viață din lumea dansului, simt o forță enormă și o senzualitate
uriașă, dar, mai presus de orice, o abordare modernă”, spunea coregraful. A
murit pe 2 mai 2015. Avea 89 de ani şi a murit în Germania în urma unui atac de
cord. Maia Pliseţkaia a schimbat şi a marcat istoria baletului secolului 20,
iar stilul ei pe scenă a rămas unic.
Sursa: Marian Ilie - ELENA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu