VASILE NICOLAE, ENCICLOPEDIA
SCRIITORI DIN GENERAȚIA 2000, VOL. I
ȘTIRI
de Vasile BELE
„NU POȚI SCRIE POEZIE, DACĂ NU
TRĂIEȘTI POEZIE” – Nichita STĂNESCU
ENCICLOPEDIA SCRIITORI DIN GENERAȚIA
2000, VOL. 1,
Editura UZP
– Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România, București, 2020, ISBN
978-606-9654-37-8, pag.686, coordonator Nicolae VASILE, cu o PREFAȚĂ – PRIVIRE
PARȚIALĂ ASUPRA LITERATURII ÎNCEPUTULUI DE SECOL ȘI MILENIU, pag.7-12, semnată
de către Victor ATANASIU, din care fac parte și eu, a ajuns la destinatar.
Victor
ATANASIU, în cuvântul său, notează: „Prezentul dicționar, al cărui conținut și
concepție de alcătuire le-am aflat și eu după întocmirea cărții, este o
expresie a unei mentalități cu îndelungată tradiție în literatura noastră.
Pentru Mihail Kogălniceanu beletristica națională începea de la DACIA LITERARĂ,
pentru Titu Maiorescu odată cu DIRECȚIA SA NOUĂ, pentru Eugen Lovinescu cu
literatura promovată la revista și cenaclul său. Neavând în jurul său o
veritabilă mișcare literară, George Călinescu s-a străduit să impună și efectiv
a impus o perspectivă a sa asupra literaturii române. Deși a fost comentatorul
esențial al operelor apărute în câmpul beletristicii naționale din 1960
încoace, Nicolae Manolescu, a preferat, și el, să se pună de la un punct încolo
în fruntea unei direcții noi, anume cea a postmodernismului”, pag. 7.
O recunoaștere
a muncii literare! ENCICLOPEDIA SCRIITORI DIN GENERAȚIA 2020, VOL. 1, se mai
bucură de un CUVÂNT ÎNAINTE, pag.13-14, semnat de Nicolae VASILE, coordonator
proiect, ce răspunde unor întrebări, gen: „Ce reprezintă acest proiect?”, „Cum
se realizează proiectul?”, ,,Ce se așteaptă de la proiect?”. Răspunde
coordonatorul proiectului, Nicolae VASILE: ,,Prin metodele vechi de lucru, este
imposibil de cuprins multitudinea de creații artistice, de construit ierarhii
exhaustive, de promovat artiști la nivel național și internațional. Iată de ce,
proiectul SCRIITORI DIN GENERAȚIA 2000 este conceput conform următoarelor
principii:
– este un
proiect jurnalistic, nu literar;
– este un
proiect care nu se vrea exhaustiv;
– este un
proiect deschis, care crește pe măsură ce despre cât mai mulți scriitori din
această generație sunt realizate, de către scriitori și publiciști consacrați,
profiluri de autor, care să respecte condițiile minimale de lucrări publicate
și referințe critice”, pag. 13.
„Proiectul
nu urmărește ca, prin tipărire, să devină un produs de raft de bibliotecă, ci
să fie un instrument de lucru, util în mai multe direcții:
– să fie o
bază de date de pornire pentru… studenți, masteranzi, doctoranzi, critici și
istorici literari;
– să ajute
la promovarea scriitorilor în societate, dar și la cunoașterea reciprocă a
acestora, care continuă să creeze literatură și într-o epocă mai puțin
propice”, pag. 13.
Munca la
această ENCICLOPEDIE, cred că a fost imensă. Prezint în cele ce urmează,
întregul colectiv de autori al acestei enciclopedii: Nicolae VASILE, Mihai
STAN, Antoneta RĂDOI, Ionel MARIN, Victor PETRESCU, Nicolae TOMA, Geo CĂLUGĂRU,
Gheorghe A. STROIA, Eugenia DUȚĂ, Cristian Petru BĂLAN, Nicu DOFTOTEANU,
Mariana GURZA, Nicoleta LEPĂDATU, Viorel MARTIN, Viorica POPESCU-COJOCARU, Ion
POPESCU-TOPOLOG, Al. Florin ȚENE și Victor ATANASIU.
Nicolae
VASILE, mai semnează articolul DESPRE CREAȚIE ȘI CREATORI ÎN EPOCA 2000, pag.
15-18, în care scrie: „Având în vedere interminabilele discuții, nu numai la noi,
ci oriunde, despre cât de mult producem cultură, consumăm cultură, trăim
cultură etc., mi-am propus să analizez fenomenul cultură, ca obiect al
producerii și comunicării. … Înainte de 1989 fenonenul cultural, puternic
instituționalizat și controlat de puterea comunistă, ca oricare altele, de
altfel, stătea prost la volum, dar bine la calitate, cu excepția 《creațiilor
dedicate conducătorilor de partid și de stat》care, orice ar spune criticii epocii
respective, nu reprezentau o majoritate cantitativă a producției culturale de
atunci. … După 1989, am avut libertate, avem libertate, inclusiv la producerea
de cultură! … Este greu! Înainte erau o mie de artiști și o sută de critici,
azi sunt o sută de mii de artiști și o mie de critici. … Ce îi face pe creatorii
de azi să producă, deși nu castigă? Cred că cel mai bun răspuns ar fi: TRĂIREA”
pag. 15, subcapitol – CULTURA CA TRĂIRE.
Lucruri
extrem de interesante, de certă valoare aflăm și din subcapitolele CULTURA CA
MESAJ, EMISIA DE CULTURĂ și TRANSMISIA DE CULTURĂ, din care vă rog să îmi mai
îngăduiți un citat: „Schimbarea sistemului politic dublată de evoluția
tehnologică au condus la un mecanism de promovare a culturii spre public cu
totul diferit față de ce se întâmpla înainte de 1989. A crescut numărul de
expoziții, de case de filme, de televiziune, de posturi de radio, de edituri,
de reviste, de cenacluri etc. și, cu toate acestea, percepția publică este de
scădere a prezenței și rolului culturii în societate”, pag. 17.
Dacă ar fi
să mă refer la „modul de construcție”, al acestei enciclopedii, aș zice că are
3 secțiuni/capitole: (Cap.1) GRUPĂRI LITERARE, pag. 19-84, și (Cap. 2) DESPRE
AUTORI, pag. 85-667, (Cap. 3), DESPRE COORDONATORUL ENCICLOPEDIEI, pag. 668-680
și un INDEX DE NUME.
La secțiunea
GRUPĂRI LITERARE, sunt menționate, (în ordinea includerii în volum):
– GRUPAREA
LITERARĂ ARMONII CULTURALE, pag. 21-27.
„Armonii Culturale,
revistă universală de creație și atitudine culturală, este deschisă tuturor
celor care se dovedesc a fi de bună-credință și ale căror contribuții aduc un
plus de valoare în literatura și cultura contemporană românească”, pag. 21.
„Cultura
reprezintă zidul de apărare a omului de lumea urâtă și schimonosită din afara
lui”. Constantin NOICA
– GRUPAREA
LITERARĂ BIBLIOTHECA – LITERE – SOCIETATEA SCRIITORILOR TÂRGOVIȘTENI, pag. 28-
41. „Revista 《Litere》, 《Societatea Scriitorilor Târgoviște》, prin
Editura Bibliotheca, au creat o nouă entitate literară pe care criticul George
Toma Veseliu a numit-o fericit Continuatorii Școlii literare și artistice de la
Târgoviște. O dovedește acad. Mihai Cimpoi în 《Anatomia ființei. Promoția de azi a
Școlii literare și artistice de la Târgoviște 》”, pag. 30-31.
„Oamenii
sunt păsări cu aripile crescute înăuntru” – NICHITA STĂNESCU
– GRUPAREA
CULTURALĂ BOGDANIA, pag. 44-54. „Pornind de la rostul și sensul vieții am ajuns
la concluzia că actul de cultură are un rol important în construirea altarului
tainic din suflet, în desăvârșirea spirituală a omului. Fără educație, cultură,
credință nu se poate făuri un viitor strălucit, o viață liberă și fericită în
glia strămoșească”, pag. 42 (Istoric).
– GRUPAREA
LITERARĂ – CONVORBIRI LITERAR-ARTISTICE, pag. 55-75.
– GRUPAREA
LITERAR ING, pag. 76-83. „În prima zi din luna aprilie considerată de români
drept «Ziua păcălelilor», în anul 2013, un grup de ingineri entuziaști,
pensionari în majoritate, au hotărât să păcălească timpul care fuge ireparabil,
constituind Cercul Literar al Scriitorilor Ingineri din AGIR, sub denumirea de
Literar ing. Inițiativa era menită să susțină activitatea și imaginea
inginerească din România și prin alte mijloace decât cele pur profesionale,
pentru dezvoltarea dimensiunii culturale a personalității inginerului”, pag.
76.
Secțiunea
DESPRE AUTORI, pag. 85-680, este cea mai „consistentă”, din acest volum. Aici
sunt incluși 72 autori. Iată-i, dragii mei, în ordinea includerii:
– George
Titus ALBULESCU, pag. 87-93, profil literar realizat de Antoneta RĂDOI, „Un
cronicar cu un condei rafinat, scriitorul dezvăluie cititorilor toate
amănuntele despre turneul final de la Euro 2000”, pag.93, „A creionat cu talent
întreaga competiție care se află la start, în Hexagon”, pag. 92;
– Elena
ANGHELUȚĂ BUZATU, pag. 94-101, profil literar realizat de Antoneta RĂDOI,
„Poeziile (n.r. E. A. BUZATU) conțin o mare doză de înțelepciune dobândită și
trăită plenar, pe care autorea o pradă mai departe, ca o ștafetă olimpică,
purtată de maratonist”, pag. 99;
– Elena
ARMENESCU, pag. 102-110, profil literar realizat de Nicolae VASILE, „Pentru
doamna Elena Armenescu, medic și apreciat poet, deopotrivă, cea mai de preț
menire este iubirea. Iubirea Impărătească. Această cunună a cununilor transpare
într-un poem, inspirație divină, contemplație prin transcendere, în modulații
armonice și patos incantatoriu”, pag. 105;
– Liliana
BADEA-CÂRSTEA, pag. 111-119, profil literar realizat de Nicolae TOMA, „Deși
și-a ales meseria de inginer IT, sufletul ei erupe din când în când în versuri
frumoase de o profunzime rară, devenind o voce importantă în lirica feminină a
literaturii române de după 2000”, pag. 111;
– DOINA
BÂRCĂ, pag. 120-125, profil literar realizat de Nicolae VASILE, „Poezia Doinei
Bârcă, este un balsam pentru suflet, prin sinceritatea sentimentelor, prin
discursul artistic, liric, emblematic, princredința în frumosul din om și aduce
universului uman, civilizației iubirii un imn ce străbate ca un filon de aur
din adâncimi de curățenie sufletească, toată cumințenia acestui înțelept
pământ”, pag. 121;
– Petre
Gheorghe BÂRLEA, pag. 126-129, profil realizat de scriitorul Mihai STAN, „Rod
al unei informări de detaliu, dublată de lungi stagii meditative pe marginea
subiectului în discuție, cercetarea profesorului Bârlea se dovedește a fi cea
mai reușită sistematizare a studierii latinei creștine”, pag. 129;
– Cristian
Petru BĂLAN, pag. 130-145, profil realizat de Ionel MARIN, „(…) C. P. Bălan,
artist plastic patriotic și religios, este un poet dramatizant expresionist care
se roagă pentru resurecția virtuților naționale și pentru înlăturarea răului
abătut peste ai săi (…)”, pag. 134;
– VASILE
BELE, pag. 146-157, profil realizat de Nicolae VASILE, „Poetul, pentru că
vorbim în cazul lui Vasile Bele de un poet autentic, pleacă de la creștinism
spre lirică. Poemele cuprinse în carte au un caracter eminamente livresc”, pag.
151;
– Corin
BIANU, pag. 158-162, profil realizat de Victor PETRESCU, „(…) poetul caută să
obțină o dreaptă cumpănă între vremelnicie și eternitate, între parte și
întreg, între relativ și absolut”, pag. 161;
– Violeta
BOBOCEA, pag 163-171, profil realizat de Nicolae TOMA, „Autoarea își propune
întrebări și le transmite cititorului. Câte visuri, tăceri și aspirații se pot
aduna într-o viață trăită cu intensitate, optimism și speranță”, pag. 166;
– Adrian
BOTEZ, pag. 172-182, profil realizat de Nicolae VASILE, „Adrian Botez este,
fără doar și poate, cel mai original poet pe care mi-a fost dat să-l cunosc,
răsfoind/răscolind prin ceasloavele prăfuite, dar și cele de ultimă oră ale
liricii românești”, pag. 175;
– Silvia
BUDESCU, pag. 183-192, profil realizat de Eugenia DUȚĂ, „Mărturisesc că în tot
ce am scris este o parte din mine, aceea care s-a născut în spatele nemilos al
umbrei de care m-am temut”, pag.183;
– Elena
BUICĂ-BUNI, pag. 193-205, profil realizat de Gheorghe A. STROIA, „Mesagerul cu
fidelitate de pasăre călătoare care se întoarce cu fiecare primăvară la cuibul
știut de sub cer, a venit. Se numește Elena BUICĂ și este purtătoare de
lumină”, pag. 197;
– Dumitru
BUȚOI, pag. 206-214, profil realizat de Nicolae VASILE, „Iubitor de oameni și
indrăgostit de ceea ce face alături de aceștia, D. Buțoi, are curajul de a
zugrăvi în cuvinte chipurile celor ce scormonesc adâncurile pentru a aduce
Lumina din pământ”, pag. 208;
– Mihaela
Mariana CAZIMIROVICI, pag. 215-219, profil realizat de Nicolae VASILE,
„Strigătul este rodul unei negări, renegarea strigătului este o renegare a
negării, care în cel mai simplu exercițiu de logică binară înseamnă afirmare”,
pag. 219;
– Geo
CĂLUGĂRU, pag. 220-226, profil realizat de Nicolae VASILE, „Poetul G. Călugăru
rămâne un îndrăgostit de locurile natale, de satul pitoresc, de puritatea
vieții meditative închibate contemplației naturii și prețuirii nobilelor
afecte”, pag. 222;
– Maria
CIOBOTARIU, pag. 227-234, profil realizat de Viorica POPESCU-COJOCARU, „Poezia
doamnei M. Ciobotariu aparține prin structură și stil modernismului clasic,
riscând o paradigmă care o delimitează pe poetă re cele două extreme, avangarda
și post modernismul”, pag. 230;
– George
COANDĂ, pag. 235-242, profil realizat de Mihai STAN, „(…), în esență, este un
nonconformist față de sine, mai exact spus față de sinele său liric aflat mereu
în căutarea expresiei ideale, dar și față de arhiva lirică a poeziei în
general”, pag. 240;
– Marina
COSTA, pag. 243-249, profil realizat de Antoneta RĂDOI, „Capacitatea
romancierei de a îmbina caracteristicile necesare supraviețuirii în momente
critice, în clipe de mare tebsiube și durere în fața morții, cu intarsii de
mare intensitate emoțională în fața iubirii, pe fondul foarte bine dezvoltat al
datelor despre comunitatea mexicană, dar și abilitatea de a ține sub lupă un
număr mare de personaje conving”, pag.248;
– Cristina
CREȚU, pag. 250-257, profil realizat de Antoneta RĂDOI, „Sensibilitatea dată de
maximum, până la a face dureroasă atingerea cu lumea din jur, este probabil
esența scrisului C. Crețu”, pag. 252;
– Nicoleta
CRISTEA IFRIM, pag. 258-262, profil realizat de Antoneta RĂDOI, „Povestitoare
înnăscută, N. Cristea Ifrim, în mai toate cărțile ei, redă stări de fapt
autentice, cu o savoare lingvistică ce-ți 《gâghilă 》auzul,
uneori plăcut, alteori mai puțin plăcut”, pag. 259 ;
– Aura DAN,
pag. 263-269, profil realizat de Antoneta RĂDOI, „Versurile Aurei Dan arată o
structură de sensibilitate ce topește elementul concret și contondent într-o
idee mai înaltă sau într-un sentiment”, pag. 264;
– Florentina
DANU, pag. 270-277, profil realizat de Gheorghe A. STROIA, „Sunt un om cu bune
și cu rele, un simplu trecător prin viața mea, prin gândurile și dorințele mele
de la primul strigăt al vieții până la cel din urmă”, pag. 270;
– Simona
DOBRIN, pag.278-283, profil realizat de Antoneta RĂDOI, ,,Cred că S. Dobrin nu
poate trăi fără poezie. Citind, mi-am dat seama că poezia e parte integrantă a
vieții ei. Simte și trăiește poezia, și face, din viața ei de zi cu zi, poezie!
Iubește frumosul, iar frumosul e… poezie!”, pag. 279;
– Nicu DOFTOREANU,
pag. 284-288, profil realizat de Nicolae VASILE, „După ce autorul a decis ca
toate poeziile și cărțile publicate să poarte numele de tangouri, (…) acesta
caută să ne convingă de magia și frumusețea pasului înapoi, specific acestui
dans. Suntem tot timpul tentați, îndemnați, educați, chiar forțați, să facem
doar pași înainte”, pag.285;
– Eugenia
DUȚĂ, pag. 289-301, profil realizat de Nicolae VASILE, „Autoarea are putere de
observație, știe să creeze și să pună în mișcare o mulțime de caractere, desenează
spații și comunități, într-o proză dinamică și fără caracteristicile obișnuite
ale așa zisei 《proze feminine》”, pag. 297.
– Gheorghe
DUȚĂ-MICLOȘANU, pag. 302-310, profil realizat de Eugenia DUȚĂ, „Pare un
haiduc-vânător din vremurile imemoriale, dar el nu este decât vânător de
cuvinte… Iubirea față de poezie îl va purta în nemoarte, ducându-ne cu el și pe
noi, ceilalți”, pag.305.
– Silvan G.
ESCU, pag. 311-319, profil realizat de Antoneta RĂDOI, „Profunzimea, zbaterea
fizică, zbuciumul sufletesc, acuitatea reflecției sunt principalele trăsături
ale literaturii domnului Silvan G. Escu”, pag. 319.
– Dan
FLORICĂ, pag. 320-329, profil realizat de Nicu DOFTOREANU, „Poetul pune pe
picior de egalitate vechimea civilizației sumeriene cu cea revelată de tăblițele
de la Tărtăria, dacă nu cumva ultima este ceva mai veche”, pag. 328.
– Ion
GANEA-CHRISTU, pag. 330-335, profil realizat de Nicolae VASILE, „Abordează o
paletă de extindere maximă, de la profunzimea domeniului la superficialitatea
sa practică, de cele mai multe ori, aceasta din urmă fiind și singura formă
care îi aduce și ceva beneficii materiale”, pag. 331.
– Dan GÎJU,
pag. 336-341, profil realizat de Mihai STAN, „Pentru Dan Gîju, poezia este o
mirabilă stare de fascinație,dar și de mărturisire, el nu caută cu obstinație
absurdă formele experimentale care ar trebui să rupă 《gura
târgului》, îi repugnă, ceea ce nu-l împiedică să ofere spectacolul
unor versuri arhitecturizate ingenios”, pag. 340.
– Nina
GONȚA, pag. 342-349, profil realizat de Antoneta RĂDOI, „O proză interesantă și
captivantă scrie Nina Glonța, în romanul de tip carte-mărturisire, cu titlul
Memorii bolnăvicioase, care atrage atenția cititorului fiind pus în fața unei
situații dramatice din viața autoarei”, pag. 346.
– Mihail
GRĂMESCU, pag. 350-363, profil realizat de Ionel MARIN și Beatrice KISELEFF,
„Scriitorul Mihail Grămescu ne ajută să conștientizăm, prin opera sa, că există
în noi ceva mai mult decât noi înșine. Este un dincolo care ne purifică și ne
eliberează. Este geniul etern al poeziei”, pag. 358.
– Grigore
GRIGORE, pag. 364-367, profil realizat de Victor PETRESCU, „Autor cultivat și
rafinat, practică poezia ca pe un exercițiu spiritual de autodesăvârșire,
scriind deopotrivă în vers clasic și modern cu o evidentă vocație pentru
expresia lapidară, pendulând între rostire și tăcere”, pag. 366.
– Florin
GRIGORIU, pag. 368-375, profil realizat de Nicolae VASILE, „Scrie poezie,
proză, memorialistică, note-eseuri literare, cronici literare, note umoristice,
reportaje literare, articole sociale, culturale, prefețe și postfețe de cărți,
îngrijește apariția unor antologii, volume diverse, inițiază antologii, anchete
literare”, pag. 368.
– Vasile
GROZA, pag. 376-383, profil realizat de Ionel MARIN, „… este un scriitor
prolific, cunoscut în România, autor a numeroase volume de poezie, proză,
teatru, romane, epigrame și literatură pentru copii”, pag. 378.
– Dori
LEDERER, pag. 384-389, profil realizat de Antoneta RĂDOI, „Poezie la cote
înalte. Stihuri bine dozate, în care-și găsesc locul toate manifestările, în
toate stilurile posibile, într-o ritmicitate aproape perfectă. Nu te saturi să
lecturezi”, pag. 387.
– Ioan
MAFTEI-BUHĂIEȘTI, pag. 390-395, profil realizat de Geo CĂLUGĂRU, „Iubirea este
pentru autor un sentiment întemeietor din care se nasc ființele, ideile,
visurile”, pag. 392.
– Ionel
MARIN, pag, 396-406, profil realizat de Nicolae VASILE, „Ca un scriitor devotat
pasiunii, Ionel MARIN, venerează limba română ca pe o regină. Regina graiului
străbun, limba română, moștenitoarea limbii dace, a rămas și va fi întotdeauna
lumina sufletului românesc. Limba română este hrana cea vie, lăsată de
Dumnezeu, românilor și urmașilor lor, pe veșnicie”, pag. 402.
– Ion
MĂRCULESCU, pag. 407-410, profil realizat de Mihai STAN, „Ca om înzestrat
pentru simplitate în elementele de sensibilizare autorul are suficiente resurse
să scoată din amănunte anodine o nouă scriere dedicată chiar lor. Principiul
unificator rezidă în câteva elemente de excelentă autoportretistică”, pag. 409.
– Nicolae
MĂTCAȘ, pag. 411-425, profil realizat de Ionel MARIN, „Nicolae Mătcaș s-a
manifestat încă în anii 1987-1988, când abia se pregăteau, se plămădeau – în
condițiile unei opoziții active, de cele mai multe ori perfide – istoricele
hotărâri ale fostului Soviet Suprem în problemele limbii”, pag.414.
– Eugenia
MIHU, pag. 426- 435, profil realizat de Nicolae TOMA, „Mereu are grijă față de
ființa ei, față de sufletul cititorului contemporan dar și față de spiritul
clasicilor pe care îi iubește, această poetă face pas cu pas către o calitate
din ce în ce mai mare din punct de vedere semiotic și estetic”, pag. 429.
– Marius
Daniel MIHU, pag. 436-444, profil realizat de Nicolae VASILE, „Prin urmare,
avem de-a face cu un volum masiv, neobișnuit pentru stadiul acesta de afirmare,
care conține versuri redactate în stil clasic, cu ritm și rimă, la care ține,
dar pe care uneori le elucidează, furat de fluxul ideilor”, pag. 437.
– Constantin
MIRONESCU, pag. 445-453, profil realizat de Nicolae VASILE, „… a scris pentru
el însuși, așa cum a simțit, fără să aibă modele sau vreun anumit crez poetic.
Poezia a fost hrana lui spirituală”, pag. 445.
– Gheorghe
MIZGAN, pag. 454- 461, profil realizat de Nicolae VASILE, „Fără a încerca să imite
pe cineva, Gheorghe Mizgan, scrie cu o sensibilitate și emoție care exclud din
start cotidiana noastră preocupare de-a etapa cu orice preț”, pag. 458.
– Florica
MUNTEANU-CUC, pag. 462-470, profil realizat de Nicolae TOMA, „Îndrumătoare ca
lumina unei lumânări, poezia Floricăi Munteanu (Cuc), dă naștere unor valuri de
vibrații benefice nouă, celor atât de încercați de ispite”, pag. 463.
– Milena
MUNTEANU, pag. 471-478, profil realizat de Gheorghe A. STROIA, „Pentru Milena
Munteanu, un scriitor erudit, înzestrat cu un talent aparte, călătoriile
reprezintă o modalitate de a interacționa cu lumi ori destinații neexplorate,
de a le prezenta într-o manieră proprie și personală, trecute prin filtrul său
analitic, dar îmbogățite prin sensibilitatea sa specială”, pag. 478.
– Corneliu
NEAGU, pag. 479-485, profil realizat de Mariana GURZA, „Temele fundamentale din
poezia lui Corneliu Neagu vin, cu precădere, din viziunea autorului asupra
curgerii imuabile a timpului, concretizată în amintiri, regrete, iubiri
împlinite sau ratate, speranțe”, pag. 479.
– Maria
NICULESCU, pag. 486-495, profil realizat de Nicolae VASILE, „În opera mea
literară, poezia ocupă un loc foarte important. Trăiesc cu, prin și pentru
poezie. Poeziile mele sunt dedicate copiilor, familiei, colegilor, prietenilor,
scriu pentru Mama Natură, pentru țară, dar mai ales pentru Dumnezeu”, pag. 486.
– Vali NIȚU,
pag. 496-499, profil realizat de Mihai STAN, „Avem a face cu o poezie și
modernă și autentică, în cel mai propriu sens al noțiunii. Se mai poate cita
încă și încă (spre folosul general), dar cred că am reușit să fiu convingător
în temeritatea mea personală”, pag. 498.
– Victor PETRESCU,
pag. 500- 507, profil realizat de Mihai STAN, „Înzestrat cu vitalitate fizică
și intelectuală, cu spirit constructiv și cordial, Victor Petrescu, încununează
calități care dau sens unei vieți și unei cariere, le împlinesc și le conferă
caracterul exemplar”, pag. 507.
– Viorica
POPESCU-COJOCARU, pag. 508-513, profil realizat de Ion POPESCU-TOPOLOG, „Poezia
doamnei Viorica POPESCU – înflorind prețioase virtuți miniaturale – dă semnele
exercițiului poetic profesionist. Prin el vocabularul surprinde sintagme
scânteietoare, într-un limbaj apropiat mai degrabă de forma sentințelor”, pag.
512.
– Liliana
PUȘCAȘU-RAVAR, pah. 514-523, profil realizat de Nicolae TOMA, „Liliana
Pușcașu-Ravar trăiește în poezia ei care a devenit, după România, al doilea
leagăn de respirație, ea întrebându-se, adesea, nu ce e viața, ci ce nu este…
Autoarea tânjește după locurile sale natale, acele locuri, în care luna
amiroase a pelin, acolo unde pe vremuri degusta dulceață luminii, din ochii
părinților săi, acolo unde 《mătrăgunile se cred flori și poete》”, pag. 515.
– Georgeta
RADU, pag. 524-529, profil realizat de Antoneta RĂDOI, „Poezia Georgetei Radu
are tot ce-i trebuie, are rimă, ritm, măsură, autoarea utilizând cu ușurință
toate formele stilistice trebuincioase curgerii lirice, muzicalității poetice”,
pag. 527.
– Antoneta
RĂDOI, pag. 530-537, profil realizat de Nicolae VASILE, „Antoneta Rădoi are
darul scrisului neprefăcut, sincer și al vederii cinematografice esențiale.
Acestora se adaugă experiența vieții artistice picturale, a trăirii pe cont
propriu într-un magazin cu obiecte de artă și într-o lume a publicațiilor
diverse, inclusiv a cărților și revistelor literare, știind facerea și
desfacerea acestora, orgoliile, bețele-n roate”, pag. 533.
– Eliza
ROHA, pag. 538-545, profil realizat de Antonela RĂDOI, „Eliza Roha a debutat
târziu, iar cariera narativă s-a concentrat, numai în câteva decenii, într-o
bibliografie copleșitoare prin amplitudinea viziunii sociale, prin mobilitatea
mediilor de referință și profunzimea analizei psihologice”, pag. 540.
– Melania
RUSU CARAGIOIU, pag. 546-551, profil realizat de Nicolae VASILE, „Iubesc
oamenii, năzuințele lor, gingășia copiilor și le dăruiesc tot ce pana mea a
reușit să aștearnă în poezie și proză pentru mari și mici”, pag. 549.
– Florentin
SMARANDACHE, pag.552-563, profil realizat de Ionel MARIN, „Dr. Florentin
Smarandache a inițiat curentul de avangardă numit PARADOXISM și este considerat
părintele 《paradoxismului》în literatură”, pag. 552.
– Mihai
STAN, pag. 564-570, profil realizat de Victor PETRESCU, „Mihai Stan este un
prozator care se pliază cu ușurință pe aproape orice tehnică de redactare
literară. Scrie în stil alert, dezinvolt, niciodată zgârcit cu digresiunile,
uneori convulsiv”, pag. 570.
– Gabriela
STANCIU PĂSĂRIN, pag. 571-581, profil realizat de Eugenia DUȚĂ, „Între
1973-1978 începe să scrie câteva romane care rămân neterminate, dar și versuri
și proză scurtă”, pag. 571.
– Emil
STĂNESCU, pag. 582- 585, profil realizat de Victor PETRESCU, „Pe Emil Stănescu
îl recomand cu toată convingerea ca distins poet, romancier, eseist, ziarist,
vădind o inspirație supravegheată de un intelect acut, un idealism ce se
confruntă cu realitățile epocii, analizate ori transfigurate liric”, pag. 585.
– Gheorghe
A. STROIA, pag. 586-594, profil realizat de Cristian Petru BĂLAN, „Gheorghe A.
Stroia, prin toată activitatea sa de până acum – lirică, publicistică și
editorială – este un nume care nu mai are nevoie de nicio prszentare. Puterea
sa de muncă este uimitoare, contaminată, tonică și încurajătoare pentru firile
ceva mai domoale”, pag. 590.
– Ioana
STUPARU, pag. 595-604, profil realizat de Nicolae VASILE, „Autoarea are curajul
și forța de a prezenta lumea satului cu aparenta ei simplitate, dar complexă în
profunzime”, pag. 602.
– Maria
STURDZA CLOPOTARU, pag. 605-614, profil realizat de Viorel MARTIN, „Poezia este
o stare asemenea fericirii. Este o manifestare a iubirii necondiționate. Este Dumnezeire!
Când vine pe aripile Grației Divine, intră prin poarta sufletului, vine
spontan, nu te întreabă dacă ești pregătit de zbor. Dacă te găsește în
predispoziția Graalului, revarsă în tine Puterea Cuvântului Viu – ziditor în
lumină, inspirație, har, înțelepciune”, pag. 606.
– Ion C.
ȘTEFAN, pag. 615-622, profil realizat de Nicolae VASILE, „Un om de carte, un
dascăl cu experiență și, în toate ipostazele, un reflexiv care-și scrie cu
grijă gândurile – Ion C. Ștefan ne oferă acum adevăruri și imagini din
nemijlocita vâltoare a realității, într-o epocă de tranziție cu atâtea
coordonate și aspirații, copleșite de îndoieli și incertitudini care, toate, îi
stârnesc judecata și îi pun în cumpăna cântarului cuvintele cernute bine,
pentru a formula un text strâns, pe măsura cerințelor clasice pentru astfel de
cristalizări: non multa sed multum – deci nu cuvinte multe, ci conținut dens,
profund, nou”, pag. 620-621.
– Florea
TURIAC, pag. 623-627, profil realizat de Mihai STAN, „Florea Turiac este un
romantic nu întârziat și bine deghizat într-un poet care-și trăiește clipa și
veacul, cu toate ale lor, prin toate filtrele ființei și gândurile lui”, pag.
626.
– Al. Florin
ȚENE, pag. 628-638, profil realizat de Nicolae VASILE, „În septembrie 2006, a
înființat Liga Scriitorilor din România, devenind președintele executiv al
acestei organizații profesionale care are 34 de filiale în țară și 12 în
străinătate și care editează 18 reviste în care se promovează literatura română
autentică”, pag. 629.
– Gheorghe
ȚICLETE, pag. 639-642, profil realizat de Geo CĂLUGĂRU, „Viziunea scriitorului
este a unui neoromanric, exprimând un romantism bine temperat, ce promite, în
pofida vârstei ușor înaintate, noi împliniri literare pe care, desigur, le
așteptăm”, pag. 642.
– Ovidiu ȚUȚUIANU,
pag. 643-651, profil realizat de Nicolae VASILE, „Prin noua sa carte,
profesorul inginer Ovidiu Țuțuianu pășește cu dreptul pe terenul umorului de
calitate pentru care manifestă o înzestrare naturală”, pag. 651.
– George
Toma VESELIU, pag. 652-655, profil realizat de Victor PETRESCU, „Poet,
dramaturg, prozator și publicist, George Toma Veseliu, surprinde cu
minuțiozitate, atât în creațiile de ficțiune, cât și în monografii un spațiu
vitregit și uitat de lume, devenit pentru el o matrice spirituală, sursa
inspirației și a sevelor sale creatoare, comunele dâmbovițene Răzvad și
Ocnița”, pag. 655.
– George
VLAICU, pag. 656-660, profil realizat de Antoneta RĂDOI, „Toate romanele lui
George Vlaicu reprezintă povești de dragoste contemporane”, pag. 659.
– Vasile
VULPAȘU, pag. 661-667, profil realizat de Nicolae VASILE, „Abordarea unor
tematici diverse, de la poezia de dragoste la poezia de critică socială și
politică, de la poezia simplă cu înțeles clar și direct, la poezia cu iz
filozofic, de la poezia care descrie trăiri simple și firești la poezia care
meditează asupra marilor mistere umane, fac din Vasile Vulpașu un poet complex,
predispus spre autoperfecționare și autodepășire în dorința de a deveni un poet
în adevăratul înțeles al cuvântului și pentru a intra în galeria poeților
români contemporani”, pag. 666.
– Nicolae
VASILE, pag. 668- 680, „Spiritul căutător, ludic și mereu tânăr, i-a îndreptat
pașii spre domenii de activitate diferite, în care și-a dezvoltat cariere de
succes. Poezia are un loc aparte în lumea sa, considerând-o ca fiind altceva,
un vis”, pag. 674.
FELICITĂRI
întregului colectiv de coordonare! FELICITĂRI tuturor celor care au achiesat
acestui proiect, acestei minunate idei! FELICITĂRI, pentru munca depusă în
slujba literaturii și a scriitorului! Doamne ajută să fie bine! Succes în
întreaga dumneavoastră activitate culturală.
Chiuzbaia,
8 decembrie 2020, (V.B.).
membru în
Asociația Scriitorilor Baia Mare;
membru în
L.S.R. – filiala Cluj-Napoca;
membru în
Cenaclul literar ,,Petre Dulfu”, Satulung-Maramureș;
membru în
Cenaclul literar „Nichita Stănescu”, aparținător Centrului Cultural al M.A.I.
Sursa:
Redacția „e-Bibliotheca septentrionalis”
Mulțumesc, Vasile BELE, pentru scriere, mulțumesc, Ben TODICĂ, pentru publicare! Sănătate tuturor! Nicolae VASILE
RăspundețiȘtergere