vorbe de duh
Ciubăncuța,Cj.,30.05.2017
La sat
există exprimarea mai colorată (eu îmi permit să zic vorbelor de duh, vorbelor
cu tâlc, - limba păsărească, o vorbire celebră şi expresă de ghici ghicitoarea
mea (de ghici cine vine la cină în sens de zână bună?) pentru a ascunde parcă
înțelesul într-un cod, în limbajul tabuistic, pentru a deruta răul, care poate
căşuna vieții, dar în firea țăranului este încapățânarea sănătoasă-n bine, este
împământinită starea de bine, o autoaparare contra a tot ce poate fi rău,
nociv, firescului şi naturalului orânduit de Dumnezeu întru dreptul de a fi
conform legilor pământeşti (unii habar n-au de existența al aşa ceva, deşi
nimic nu-i mură-n gură, pară mălăiață în gura lui "Nătafleață" (pesmet
muiat pentru "un om leneş"), deşi totul e legiuit de lupta pentru
existență, ca măsură a lucrurilor, un drept de a fi "laudă" de zestre
(vorbă înțeleaptă referitoare la mine, vorbă al părintelui şi editorului de la "CugetRomânesc"
Bârda - Megedinți, Al.Stănciulescu -Bârda), că nimic pe lume nu există întâmplător, fără un scop (aş zice:
nimic nu există fără un Dumnezeu), dar unii nu vor s-audă de aşa ceva şi
hzardul îi spânzură cu ciucurii brâului de torta inelului de aur atârnat în
râtul porcului.
E clar de
ştiut omul nu-i o vită, iosag, prins în jug la car ori cu lanțul legată la
corfău sau contenționată în curele în caladău, omul cu inteligența sa şi spirit
de observație introvertit şi stăpân artistic pe situație devine zeul-zeilor, e
măsură a lucrurilor întreprinzător, activ şi prgmatic: harnic şi bun praznic.
De om ți mai mare dragul văzând , că
şti ce-i hopul (greul şi amarul).
Unii oamenii
pun birocrtic, şmecheraş, cu şmencuri înşurubă lumea, punând căruța dinaintea
cailor, carul dinaintea boilor, vrând să înşurube lumea, îți rad mierța, îți
închid gura, deşi n-au o justificare, dar, tu, cu taca trebuie să cumperi vaca,
cu o întreagă filozofie, fir-ar sa fie! (Vasile din Oşorhel scoțindu-mi ochii, deşi
corb la corb nu-şi scot, dar eu ca veterinar nu-s din tagma lui, nici măcar
corb alb (nu-s din mărunții meseriaşi cu toate, ca oamenii neserioşi îmi scot
pieri albi despre el zicându-se a fic "mâini de aur, dar gură de foc, bețiv
notoriu): "lucru meu țină numai până mă duc de-aici" (şi de ce? înteresul
poartă fesul şi la aiest om sărac, dar nu prost, nevoia de a mai avea unde-şi
câştiga o coajă de pâine prostindu-l, ca atare nu pune mâna de maistru la
lucru, ca să nu mai fie vorba de calitatea muncii lui, că asta- i o
caracteristică a orânduirii burgheze fudulă şi traistă goală care te omoară în
goana după un chilipir, plus valoare, de
către milionarii de carton, nişte
ciufi, că ciufulesc lumea fără, ca să se vadă, că-s minunea: corupții, că cine
poate cioante roade, cine-i ştirb nici carnea moale n-o au, că la omul sărac
nici boii nu-i trag, nici cu boii nu scot sărăcia din casă, că de unde boi să
le rumege la iesle, chiar dacă-n ieslea lor s-a născut Osana-cânt, s-a născut
pruncul sfânt pentru pace, iubire şi pâine, dulce minune şi alduire pe
pământ...
Taurul trebuie prins de coarne şi
condus de bățul prins în belciugul, inelul, din nas.
Tu ai în
filmulețele tale o plinătate şi un distinct prin naturalul de a fi al
artistului Ben Todică (văd omu lejer şi, chiar liberul cugetător, un lider om
de caracter, cu tot efemerul existenței sub ceractiv, practic, ca un acrobat
antrenat permanent, deci în performanță, în luminat şi curat-aur strecurat
cenuşiu, cu muncă migăliasă de maiestru
giuvaer întru totul şi eu un face-n drum c-apoi să fug în tufa (deci să-ți fie
clar: nici de rugă, dar nici de fugă) eu văd: omul şi artistul Todică ştiind
din învățăturile bisericii Harul şi ale celor părinteşti, pământeşti - omeneşti,
ce-i iubire, lucru de ispravă şi slavă şi plin de voința, straduință, te văd prin
tine însuți depărtându-te către lucrurile desăvârşite, lăsând la o parte
lucrurile începătoare dintr-un firesc al tău, dintr-un drept de a evada în
nemurire (şi alături de tine, ca-n cele douăsprezece zile în Pacific o văd pe
chinezoucă şi aici la Cascadă, o văd, ca pe toiagul lui Aron să despărțind apa
marii Roşii în două, făcând drum de trecere poporului izraielian: prin pustie
catre Canan-țara făgăduinței (şi pentru tine lup de uscat ea şi fiul ei şi
cred, că feciraşul din imagine asta e, nu-i aşa? deci pentru tine mare
singuratic, ea e un înger păzitor, o zână bună, sprijinul ce ți l-a trimis
Dumnezeu în acele depărtari şi zări, să nu uiți Benoni şi s-o protejezi, prețuieşti,
indiferent de cine ce or zice în lume, gurile rele, lumea asta încânită, curvă
şi rea, țuca-te-ar în spate, că nici curu nu-i departe! (Eu fară a fi cel mai
bun exemplu am luat de fecior o femeie care avea trei muşchetari, ardeleni şi
nu s-a facut nici o gaură neagră în cer (ştiu, că ți-am spus ceva, dar nu
totul, însă ce mai contează?).
Pavel Ferghete Ratundeanu
Esti un
Inger nea Pavele! Intelept din pamant si din duhul sfant.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu