EMINESCU, DUMNEZEUL, DE
CARE NU MĂ SATUR (POEM)
Motto:"Eminescu este Cristosul
limbii române".(Ben Todică).
EMINESCU e al meu,e dor uşor şi greu
a cugetului şi suletului meu,
speranță-credință şi viață e,o
Zarază,a soarelui rază,
În culori de curcubeu,a propriul meu
Eu-Dumnezeu,
Dumnezeu de care nu mă mai satur,
Că-mi este măsura în jocul prin care
m-aventur
spiritual,național tradițional,
monumental,natural punctual,
joc de-ascunsălea de mine,de lumina
mea,
că Dumnezeu e şansa Eminescu,iubirea
mea,
în iubire mi înviere,drept de a
candida la fericire
aflânu-mi rost şi să nu mai ştiu ce-i
greu
,că-n dor cu Dumnezeu
merg cu mai departe cu rostul meu
suflet din sufletul neamului
să duc primăvara cu povara de roadă
pe Altarul Soarelui
mână-n mână Patrie Limba Română către
şansă şi viață,
bogăție a cerului şi a pământului,
s-o duc din înflorire prin pârgă de
vară pentru recoltat în toamnă,
omenirea,să treacă peste labirintul
cu frig şi viscole de iarnă,
iarnă ce ne dă ca lupii,ca
filipii,târcoale ori dau iama la târlă,stâna,de oi,
peste zăpadă să treacă la şansă de
ghiocel şi colț de iarbă,
chiar mielul în pântece de oaie
zberând după pace,
ca-n
utrenii,liturghii,vecernii,craii-boabe-n spice,
că Eminescu li un rost spiritual şi
adăpost național de pace şi pâine,
corolă minune de lumină de grădină cu
stupină,
Zi de zi şi noapte de noapte la curți
de dragoste şi dor,
în luptă dreaptă cu sârg să lupte
întru răsărit de soare,de
binecuvântare,
în rost,folos luminos,hristos,adăpost
neamului nost,
Eminescu convingându-mă de conştiința
luminată,
ca cea mai mare artă care a existat
vredată
în Carpații inimă-vatră de piatră şi
în lumea toată,
ca o zi care se cunoaşte după
dimineață
cum nu fu alta-n lume mai frumoasă,
mai aparte,mai Hristos la român în
casă,
ca o Zaraza,ca om în raze luminat în
cântare,
cum nu fu altă cântare mai pioasă
întru răsărit de soare,de binecuvântare-
ROMÂNIA PROFUNDĂ,TRAINICĂ ŞI MARE SUB
SOARE.
PAVEL
RĂTUNDEANU-FERGHETE
Dragilor Bună Ziua !
De la Sabin
Ferghete feciorul lui Viorel vărul, Sabin
nepotul domiciliind la Iaşi primesc vocal interpretat superb, ireproşabil, cu
intonație plăcută, cu bun simț, candoare, tradițional c-un frumos, pluguşorul, care
l-am expediat apoi de pe telefonn şi lui Ben Todică tocmai în Australia, lui
Thedor Damian New-York, U.S.A., lui Lucian Gruia, dejeanul aflat cu domiciliul
la Bucureşti..., că era nevoie să se bucure şi ei, că nu se şti cât vom mai
vecui pe pământ ca oameni dintre oameni, pentru oameni. Redau în scris poezia
pluguşorului, vers cu vers, în scris, c-aş vrea să se păstreze, conserve, tezaurizeze,
ca folclor:
Aho,aho,aho,măi!
Oameni buni,din astă țară,
Din Moldova şi de-afară
Şi din alte țări străine,
Ascultați vorba la mine:
Anul nou la poartă bate
Şi cu Sfânt Vasile-n spate
Care-I cu desagă plină
De bunătăți şi lumină
Pentru-n An nou mai bogat,
De Domnul binecuvântat:
S-aveți casele bogate,
Mesele îmbelşugate,
Copii buni crescuți frumos
Să laude pe Hristos
Şi vă rog să nu uitați,
Că ori unde vă aflați:
Acasă ori în țări străine,
La necazuri sau la bine,
Să fiți binecuvântați,
Slavă Domnului să dați
Pentru tot ce-aveți în casă,
Pentru tot ce puneți pe masă,
Pentru zilele mai senine
Şi de fericire pline.
Să cătăm a fi români,
Să cercăm a fi mai buni,
Cu smerenie curată
Cum erau strămoşii odată,
Iar acuma spre sfârşit
Vorbele de le-am greşit,
De la voi cerem iertare,
Domnului binecuvântare,
Masa să vă fie masă,
Casa să vă fie casă,
Să vă dea Domnul de toate:
Bucurii şi sănătate,
Un An nou cu fericire,
Să vă dea Domnul mântuire!
Şi cătând mântuire
Şi o punguță cu doi bani,
La Anul şi la mulți ani !
Hă,hă,hă...!
(Sabin e
nepot a Pr.Sabin Ferghete născut în Dânc, comuna Aghireş, Cluj, România, tată-su
Vasile Ferghete fiind tot preot în Dâncu, dar fiind născut în
Sâmpetru-Almaşului, Sălaj, fecior de-a învățătorului Ioan Rătundeanu-Ferghete, străbunicul
meu şi-i frate cu bunicul Ferghete Viorel).
Pavel Rătundeanu-Ferghete
Pe 24 ian.
2017 14:28, "Pavel Ferghete" <pavelratundeanu@gmail.com> a
scris: Pe 22 ian. 2017 4:55 PM, "Pavel Ferghete"
<pavelratundeanu@gmail.com> a scris:
Cibăncuța, Cj,-continuare-completare,
eccetera, eccetera… - Datina la Crăciun-
Acele câteva
cunoştințe ce le ai trăind pe picior de plai şi gură de Rai pe vârf de munte
înpădurit de verzi brazi, pe deal cu dealuri: şei, coame, cu păduri de carpini,
fagi, cer, goruni, cu stejari milenari, cu ierburi şi câmpii spre care curg
dulce izvoare limpezi ca s-adape însetații şi însoriții copii alduiți întru
răsărit de soare, de binecuvântare, iubire în România Mare viitoare, Iisus
având pentru ei nevinovată chemare: "lăsați copii să vină, vie, la
mine", la apa cea vie a veții (acele câteva cunoştințe puține sunt
îndestulătoare, desluşitoare, elexir a tinereții, la noi cunoscâdu-se
tradițional: "câte bordeie, atâtea obiceie"), în ce priveşte
datinile, poezia populară, trebuind conservate, păstrate, promovate, deci şi
ce-i puțin decât de fel, nu-i puțin... înseamnă
ceva, un bogat spiritual național"o laudă, ladă, de zestre". Între
sărbătorile caledaristice sunt "sărbătorile de iarnă: Crăciunul (este
sărbătoarea cu cel mai bogat conținut folcloric, unele ceații marchează
vestirea naşterii lui Iisus, Naşterea Domnului, trecerea de la anul cel vechi
la cel nou şi sunt o inițiere într-ale vieții), Anul Nou, Boboteaza (acestea
din urmă sunt mai sărace în poezie, în cântece populare, eccetera, de -a lungul
timpului survenindu-se modificări, surprize, că nimic nu-i static, înghețat,
înțepenit în matriță, în acelaşi şablon pe acelaşi calăpod, aici fiind
frumusețe, farmec, bogăție, naturalețe, diversitate, nuanțare, autentică şi
originală valoare care se rup omenesc din noi
spiritual, în iubire pentru cei din mâine, că nu putem concepe un mâine,
existența fără esență, excelență de om cu folclor, cu ştiință: etnologie, etnomuzicologie,...
în tot fiind Dumnezeul lui a fi şi e o filozofare, un preț de a evada în
nemurire, că e un fel de a fi cu indentitate națională, specifică, unică, distinctă,
inedită, în toate fiind echo-sănătate, sare în bucate, fiind pâine de o ființa
şi pâine de neființă-dialectic: cordonata dinamică social-umană, spirituală, a
geniului la parela... unde credința nu moare şi speranța, coştiința, moare
ultima). Crăciunul e serbat de întregul sat, de toată suflarea, toate fumurile,
toate casele sunt cu lumină ("la toată casa-i lumină/ şi la foc îi oala
plină/şi porcul cu alănina grasă/demăgan se bagă-n casă/..."), au un
aranjament frumos casele oamenilor, un bogat spiritual-național de sărbătoare, de
festivitate: paturile-s împodobite cu lipideuă de lână colorate cu modele
florale şi-n multe ițe țesute, cu cearceafuri din pânză şi in cu cipcă, dantelă,
pe dedesupt la poale, cu perini brodate cu fitău colorat şi fețele de masă sunt
de o făinețe rară şi pe pereți dejur-împrejur icoane şi blide în cuie tot
roată, înconjurate cu şterguri țesute-brodate cu gust şi meşteşug popular, arătând hărnicia (cum n-a văzut nici
Parisul), destoinicia căsenilor(şi lumea se întreabă mirată şi totul e de la an
la an pe neaşteptate, mai fain, mai frumos, ca la "surprize-surpize",
dar cine nu îşi dă silința prin asta arătând iscusința, şi prin îmbrăcăminte
arată portul popular: arată-mi cum te îmbreci popular şi -ți spun cine eşti şi
cât plăteşti, că sfântul Crăciun e aşteptat cu cinste, prestigiu şi onoare, mare
cinste. Crăciun e precedat de un post de 6 săptămâni, că-n timpul postului se
învață în grupuri, cum merg cetele de colindători la colindat, se învață la
diferite case cu dare de mână, colinde (şi tot aşa cum iarna se meştereşte car,
vara se face sanie, deci cu socoteală, chibzuială, pentru cei care umblă cu
steaua se confecționeaza steaua din veşcă, ramă, de sită, din carton, hârtie
creponată de diverse culori: pe față la sită se pune pânză, carton, din hârtia
creponată se taie prime, panglici, de diverse culori şi-n interior se pune
lumină să lumineze drumul şi clopoțele sleite, adică clopoțele din bronz, cu
sunet plăcut, melidios şi la stea se fac şi cinci coarne, cornuri). La casele
gopodarilor şi-n ajunul Crăciunului, cum am amintit, e mult de lucru, de
aranjat: feciorii sunt aşteptați cu mâncăruri cât mai diverse care de care mai
gustoase, cu beuturi din producție autohtonă, indigenă: țuică de prune, vin. În
ajun, 24 decembrie seara, în jurul orei 18, copii mai mici încep colindatul (chiar
cum se zice: "NOI MEREM A COLINDA DE LA O CASĂ LA ALTA", încep
colindătorii cu steaua, copilaşi de parte bărbătească, că zice-se, c-aşa-i bine
să intre -n casă pentru a merge bine gospodarilor, căsănilor (merg grupuri, cete,
de 5-10 colindători). Înainte de a intra în casă unul mai isteț, mai dezghețat,
întreabă pe de-ai casei, pe gazdă: "Primiți cu steaua?" -"Primim,
primim, cum să nu primim?" (Unii sunt sectanți, martori, milenişti... şi
nu sărbătoresc crăciunul şi pentru asta probabil se întreabă de lasă cu
colibnda?). Cu steaua se colindă în casă lângă uşă. Colinda e colindată cu
ritmicitate după muzicalitatea clopoțelelor. La sfîrşit unul spune un
descântec, verş-orație după colind, ca: "Păsăreaua câmpului/Pe cornițele
plugului/Tot cântă şi ciripeşte/Şi la gazdă mulțămeşte..." (îi urează
gazdei sănătate, fericire, rod bogat, răul să le iasă din casă pe uşă şi pe
fereastră). Fetele între 5-7 ani umblă amestecat cu băieți cam de aceeaşi
vârstă, dar fetele cele mai mărişoare, între 7-12 ani merg de măgan, singure. Intră
în casă şi zic colinda tot lâgă uşă. Feciorii, nenuntiții, colindă la ferestră
şi în casă după masă şi sunt serviți cu mâncăruri şi beuturi (fetele şi
fecciorii vin şi cu muzicanți şi joacă, dansează şi încheie cu" -S--aveți
sărbători fericite şi în ajun până încep colindatul, dar şi adoa zi tineretul, seara
de crăciun, se distrează la cămin). Bătrânii, căsătoriții, colindă pe la
vecini, rudenii, prieteni, colindă la fereastră şi-n casă după masă şi se
veselesc de minune, simțindu-se bine. (Se
colindă până în seara de 25, iar în 26 decembrie e horă şi joc la căminul
cultural).
PAVEL RĂTUNDEANU-FERGHETE
EMINESCU-ROMÂNIA MAI PRESUS DE
MOARTE(POEM)
Motto:"Unde Eminescu e,în iubire
România Mare e"
Frumuseți astrale ale pământului,
Florile de colț pe Altarul Soarelui,
O imensă tablă de şah:Cuvântul-Dumnezeu
în dor de dor Eminescu şi multul cu pământul
Care pe om îl umple de plinitate de
duh
( De Aurel Vlaicu-n văzduh cu
Avionul,
Talisman viu social-uman,
Comoară vie în Carpați pentru frați,
Mutându-ne în scump şi drag,picioarele,
Bine intenționați cu binele,
În realități cu resposabilități,
Cu frumuseți şi tristeți,
Munte de pâine fierbinte,
Eminescu,profund de România,
Pentru cel iubit şi flămând,că
suferința-i un brend
Şi România-i mai aparte,mai presus de
moarte-
EMINESCU,SINFONIA IISUS,
ÎNTRU RĂSĂRIT DE SOARE,DE
BINECUVÂNTARE,
DE DULCE MINUNE ROMÂNIA MARE.
PAVEL
RĂTUNDEANU-FERGHETE
Pe 31 dec.
2016 18:06, "Pavel Ferghete" <pavelratundeanu@gmail.com> a
scris:
CIUBĂNCUȚA, CJ, 31.12.2016
SĂRBĂTORILE-S
O ZOALĂ, un efort. VIN SĂ PUNĂ MINTEA LA CONTRIBUȚIE ŞI MÂINILE SUNT ÎN ACȚIUNE
(NU LE-O TRĂSNIT SĂ FIE-N GREVĂ, DEŞI S-O DESEMNAT, PROMULGAT, DE CĂTRE
PREŞEDINTE, PREMIERUL, PRIM-MINISTRU ). Nu vin sau:nu vin sărbătorile cu bota?
dar lumea e preocupată, burzulită, se leagă la cap (nu te legi la cap dacă nu
te doare), dar te zăpăceşti, zdrobeşti, stropşeşti, zbuciumi iubire la
înălțime, cu profunzimi, că se munceşte curat şi luminat, de poveste şi lumea
după asta şti cine eşti, cu cine te însoțeşti, ce plăteşti (câți grițari, ce
ceapă digerată; uneori pare a fi înțețept să meri țări împărțite până-ți vezi
ceafa, ochiul soacrei cu tri nurori, ochiul din ceafă)... , că-s peste poartă,
peste poate de făcut câte-n lună şi stele (omul, e mai ancestral, mai cosmic la
minte, deşi e un pragmatic şi când nu te aştepți părând prins cu mâța-n sac ori
cu mâța la oala cu smântână miau de plăcere)... şi înainte de a face curat, ordine, e o mare
zarvă cu dute-vino, zăpăceală, claie-grămadă, dezordine, ca-n filozofia lui
Hegel, cu capu-n jos şi cu "turul"pantalonilor în sus, adică un
talmeş-balmeş, un pe dos, că-n dos există un miros... şi nu mori, "dacă
n-ai învățat să mori vredată"?) să se pună mâna până atunci, să se pună
lumea la cale şi sunt o grozăvie de lucruri halandala-portocala, sunt lucruri
bine de făcut şi-n politică, şi care de care se sileşte să dea sens vieții,
indiferent cine, de cine e voba (că nu mânci să trăieşti, deşi nimeni nu te
guguleşte, ca păstorul blând care conştient mere după oaia rătăcită, la
cheremul lupului, iar pe cea bolnavă o ia pe brață... şi numai dacă nu vrei nu
eşti şi tu exemplu pozitiv, exemplu de urmat, că omul e esența şi excelența
religiei, credinței socio cosmic şi careva brava pe facebook urând în numele
lui Zamolxis şi exagera, chiar dacă era o zeu aț strămoşilor daci, era ca
Deceneu, Burebista, Decebal, un strămoş al nostru balcanic, geto-daco
Carpato-Danubio-Pontic-român, harnic, pragmatic), că te poți aştepta la orice, chiar
dacă pe unii nu-i doare înclin în mânevă, nici în cot: - tu, io, am făcut
sarmalele, am scos cozonacul din cuptor... - şi eu am..., şi-i o concurență de
împrejurări, e concursul dintre iepurilă şi melc, e un babilon, vavilon, de
vorbe şi cu tot zorul, e rând şi pentru sprovăială, e rânduit, că nu s-o băgat
zilele-n sac, dar musca mai cade-n lapte, musca de pe căciula mincinosului, a
celui care promite mereu, dar nimeni nu-l penalizează, condamnă, dacă doar
promit, că sunt politicienii în general: promite, promite mereu marea şi sarea,
dar nu crede în realizarea promisiunii, c-aşa-i politica, că nici cel care cere
promisiunea, electoratul, nu crede în realizarea ei, fiind vorba: nu de vorbe, că
de mulțamuri ni plin podul, ci concret sunt necesare de niscai fapte şi
"praftica" omoară şi pe politicieni, că a face bine, tebuşoară bună, nu-i
muncă uşoară, dar cine nu munceşte şi-n Biblie se pomeneşte, zice (citeşte şi
te convinge), deci, zice colac peste pupăză: cel care nu munceşte, să nici nu
mânce (în tot e un dichis, o regulă, chiar şi-n joaca copiilor, că nici aici pe
ulți bogate-n colind de urare, de sorcovit, de soponit ce s-o-nvechit, de
înoit, că şi de anul nou trebe"pace vouă!" ceva nou, ca pentru nou
născut să fie totul nou, inedit, fără de rău, ca lumina de început, lumin
căpătâi din ziua dintâi, că nu uiți cine eşti, nu uiți cine eşti pentru cele
pământeşti şi pentu cele cereşti, nu uiți, care ți-s rădăcinile, dacă într-adevăr
ni-s de stejar şi apropo dacă răul e tăiat din rădăcină, cum cum bine zice,
bine intenționat călugărul Rafaelo Noica întîlnit mai an la Clinica de
Recuperare de pe Viilor, din Cluj-Napoca, fiind chiar el pacient, după spusa
unor bolnavi internați, ca mine în acest spital), şi ce poți face azi nu laşi
pe mâine, iar gospodarul e cu capul pe umeri nu doar pentru bască comunistă, ci
pentru a se strădui, pentru a nu trage chiulul, angoase pe dreapta, nu pentru a
bate în sicriu un cui, cu alba, cu alba-neagra, cu țuică-n capul lui, cinste
fiind pentru țara lui cine munceşte, cine se străduieşte, cine se gospodăreşte,
se hărniceşte pentru a face bine, dacă mobilizată firea lui construieşte, însă
nu pe nisip, nu castele din nisip, în acest sens având scopul, idealul, ca
meşterul Manole, cu sacrificiu şi martiraj creativ, eficient, efectiv, pentru a
fi util societații în care trăieşte implicit, implicat, zideşte carămidă pe
carămidă cu maltar, în sfințenia bucuriei înmulțind talantul cu har, gospodar,
dependent fiind de: îți faci, ai (omul ce-şi face, are, se bagă şi Vica vorbă
lungă să ne ajungă ori vorbă multa, sărăcie, că păr lung, vorba şi a lui
Eminescu: minte proastă, dar nu e cazul, că părul bogat e o podoabă femeii şi
pentru cea de lângă mine, ea femeia fiind "încalte"steaua de sus
răsare ca o taină mare, un răsărit de soare, un izvor prosper de omenire,o
prmenetă primemire), că cine-şi face lui îşi face şi cine-şi dă lui îşi dă cu
lucru bine făcut pas cu pas, că nu taca, ci munca cumpără vaca. (După
sărbătoarea Crăciunului, e firesc să vedem sărbătoarea spiritului, că este un
sărbătoresc al cugetului, al sănătosului țărănesc cu pasul constant al boului,
constant în iubire, cu acea încăpățânare în bine, în ceea ce-i iubire pentru
celalt). "Femea e ca o punguță de ceai: nu ştii niciodată cât de tare este
până nu vezi cum fierbe", zice Eleonor Roozvelt, omul fiind în fond
chipul, oglinda, a ceea ce face, seriozotatea cu care-l faci, deci e o măsură a
lucrurilor, o apreciere, ca cea ale aurului în karate, în iubire, cum ar veni, cât
eşti de puternic, magic, punct țintit, punct ochit, cu drept de înviere, distinct,
aparte şi mai presus de moarte, chiar şi Vica, pentru chipul ei de zână bună
până la dovada contrară, pentru sat e poreclită, supramumită:
"Păstaie", după părinți, tot după ciufală, după vorba satului, în
Ciubăncuța-Clujului, e "Buhița", Ludovica lui Ionaşu'Horjului, Mânzat,
după acte, dar dezmerdată, alintată, zi de zi de zi: Vica şi asta pentru'că noi
românii avem un folclor şi prin tot suntem culmea, prin tot avem un omenesc,
dumnezăiesc pământesc (apropo până şi Lev Tolstoi susține: "Nu frumusețea
ne face să iubim, ci iubirea ne face să vedem frumos") Nu apelez la cele
patru volume de Colinde din Transilvania cu multe note etnografice şi
ştințifice, monografice, subsemnatului, ci tot la Cristea Alexandru, prietenul
de la Bobâlna, de la"Orpret, Orpet, apă lină", cum îşi intitulează
cartea de poezii de factură şi inspirație populară, numită aşa după valea care
trnversează ca afluient al Someşurilor, ce-şi au confluența la Dej, eu
admirativ, ca un "Evrika!" pot afirma cu emoție, referindu-mă la
figura de stil, un al satului, un preaplin de rugăciune, a scris şi 40 picesne,
o laudă adusă osană cu înțelepciune, pricednile sunt bine venite într-o lume cu
om-ucidere, cu răutate în frusta şi fără tupeu, a lui Dumnezeu, realitate, cu
societate epigonică, chiar păgână fără geniala conştiință Mihai Eminescu, cea
mai mare care a trăit în Carpați, ca frate între frați) omul potrivit fiind şi Alexandru Cristea, omul
potrivit la locul potrovit, dar să notez ce a notat acest om superb
verb-proverb, ca pe roate, cu simț, bun gust şi realitate, despre Anul
Nou:" Iatâ cum se spropria Ajunul de Anul Nou: Iarna, da iarnă nu gluma. Frig
cu ferestrele sloi de gheață. În apropierea cuptorului buhaiul făcut din toc de
brânză cu piele de miel şi păr din coma de calului. Mama ne pune pe masă
piroaşte calde [sarmale.nn] în blide de lut. - Luați şi mâncați, că se apropie
vremea de mărs. - Bine, bine, hai Aurel, să mâncăm. - Mă copii să vă îmbrâcați
bine, spune Taticul şi pune lemne de foc sub cuptor, iar câteva pe foc. Simțeam
bucuria dacă pun la socoteală pregătirile de la toc şi piele până părul de cal
de la caii de la C.A.P-ului. Ce să mai spun de cuvintele pluguşorului? Gata de
mărs Aurel ține pluguşorul, iar eu cu trasul şi cuvintele, să nu uit clopotele
de la oi. - Slobozâ-ne gazdă-n casă. - Haidaț, haidaț şi începe pluguşorul: Iatna-i
gre, omătu-i mare, /Semne bune anul are,/Semne bune de belşug/De la brazda de
sub plug./Ia mai mânați,măi flăcăi/Şi sunați din zurgalăi, /Hăi,hăi,hăi! /De
ura aş ura, /Dar mă tem că s-a însera, /Dar noi suntem mititei /Şi ne mâncă
câinii răi. /"Trageți măi din zurgalăi /Şi strigați cu toții: /Hăi, hăi, hăi
! - Mulțumim. Cine-i cu banii? Luăm bănuții cu mâinile roşii de la spălatul cu
omăt. De la o casă la alta urăm în Bobâlna. De altădată când eram copii, iar
dimineața ne trezea Mama să sorcovim: Sorcova vesela, /Să trăiți, /Să-n
tineriți ! /La anul şi la mulți ani! / Aşa a fost şi n-am să uit cât oi trăi. Să
nu-l supărăm pe Dumnezeu". De anul nou e bine să ai pe masă: vâsc, 12
boabe de struguri..., zice şi Mihaela-Ştefania Celemen. - Alții ştiu mai multe,
completează şi Vica, mamă-sa (pentru a fi bine nu faci moarte de om).
PAVEL RĂTUNDEANU-FERGHETE
În data de 26.12.2016 15:41,
"Pavel Ferghete" <pavelratundeanu@gmail.com> a scriPe 26 dec.
2016 3:37 PM, "Pavel Ferghete" <pavelratundeanu@gmail.com> a
scris:
Ciubăncuța,Cj.,24.12.2016
Pregătirile
de Crăciun nu s-au isprăvit nici de Moş Ajun (în preziua Crăciunului), că se
face aluat de prăjituri, cozonac, pentru colăcei, colac (pâine care se mănâncă
doar de Crăciun), pentru prescuri (pâinea pentru slujbă, cu acestea se face
liturghia precedată de utrenie şi urmată de vecernie şi sunt câteva detalii, un
ritual, ceremonial, un mitic, pe care cei mai de demult, înaintaşii le aveau ca
o Biblie, cu nişte restricții, datini, care se păstrau, respectau, cu
sfințenie, cu strictețe: trebuiau făcute prescurile, prinoasele, de fete tinere
nemăritate, de fecioare curate, fecioare nespurcate sau femei bătrâne de
preferințe văduve neumblate în cele rele, femei cu curăție, că prescura şi
pâinea în general se consideră lucru sfânt şi pentru asta şi plugarul de la
ieşirea din casă scoțându-şi pălăria, îşi făceau cruce şi ziceau: Doamne
ajută!, apoi ajuns țăranul la capătul pământului la arat îngenunchea, se ruga
şi apoi începea lucru (era timp pentru tot pe vremuri, deşi azi mai ales
tineretul sare peste cal, dar nu şi când e vorba de zgomoteici, cluburi şi
zbânțuieli) şi mai ales când seamănă, țăranul, nu trebuie să se fi culcat cu
muierea, femeia, nevasta, cu atât mai de rău, de pricaz era, să fi preacurvit, să
fi făcut păcat cu vre-o țiitoare, amantă, deşi este o ispită, o dragoste e
celuitoare, mai ales când te deduceşti cu nevasta prietenului, a altuia) şi
părăstaş mai făceau femeile (pâine pentru slujba de la biserică, slujbă de
pomenire, de prinoase care se obişnuieşte să se dea pentru cei plecați în ceie
lume, plecați la Domnul, cu aceste pâini făcute anume, tot cu o sfințenie, cu
un respect şi o prețuire datorată celui care şi-a dat duhul, ca părinte devenit
înaintaş, se cinstesc morții cu prinos), dar acuma cum o respectat datinile
strămoşii daci, nu se mai ține, nu se mai respectă, că-i o grabă, şi lucrurile
se fuşăresc, se fac tri şi pe fuga, lucrurile, de parcă undeva nu ne-ar
aşteaptă moartea, dar la cei care vin după noi e o nemulțumire, pretenții,
îmbracă cămaşa nemulțumitului, de parcă darul, calul căutat la dinții, nu-ți
poate fi luat sau nu-ți poate muri, că ii mai drag lui Dumezeu (în tot e şi o
viceversa şi străbunii aveau un attu, un tabu, chiar aveau şi un limbaj
tabuistic, un dialog codificat, misterios, ca răul, năpastele, lucru cel rău, să
nu se apropie de viața lor, de ce întreprind ei demn, cinstit, c-aveau un mod
ciudat, aparte, dacii, un mai presus de moarte, mai greu de înțeles de
contemporanii lui Eminescu sau ai nostri (mei). (Curiozitatea e o boală, dar şi
un drum către cunoaştere, pot să mă iscodesc, să întreb şi să văd ce fac alții,
nu-i aşa?). Omul nu poate vegeta în casă, că are un cap pe umeri, un cap la
patrat, dar nu doar pentru a purta o bască, dar nici înlocuitor de damigrană, în
loc de damigeană, având în loc de creer, de materie cenuşie şi nu aur
spiritual, ci: cenuşă sau tărâțe pe care le mănîncă porcii cu inel de aur în
râturi (parlamentarii stropşiți, deochiați, că-s înteresați doar să-şi mâie ei
rândul pentru ei, să aibă lovei în pungă, că ce le pasă de mine sau de tine, că
noi o să murim în lipsuri, iar ei o să trăiască pe picior mare, ce, de ce, să
plângă mama lor, când poate să plângă mama noastră, va să zică?Lăsând la o
parte astea să revin la oile noastre,că de demnitari mi acru sufletul, că oice
sfat le-ai da lor pe o ureche le intră
şi pe ce-alaltă ureche le iese,că lor nu
li de învățăturile lui Negoe Basarab pentru fiul său Teodosie,ci pentru ei sunt
bunurile toate fără să aibă vreo ruşine,
nu le crapă obrazul de ruşine,şi ştiu,că-i spornică ruşinea,însă ştiu,că după
ruşine nu bei apă şi ei,vor multul cu pământul, dar noi trilu-liru-crocodilu,că
pentru Crăciun sunt atâtea de făcut şi parcă nu--i un spor,un zor,nu sunt paşi
de păşit(soția-i de-o vârstă, dragă Ben Todică,e de o vârstă cu bihoreanul
nostru din Gepiu,Ioan Miclău, acuma putem zice,că-i australian dac,nu
aborigen...),dar soția parcă n-ar fi babă,ci o fecioară fără pic de stare,fără
astâmpăr,ageră şi-i întru permanent dute-vino şi uneori e o dulce şi o plăcere
şi pentru Dumnezeu.Cristea Alexandru, Sandu,prietenul din Orpret,Bobâlna,e
nostalgic,îşi aminteşte de colind şi de Crăciunul din copilărie,că şi el în
amintiri e un Ioan Creangă,deşi transilvăneanul nu-i proverbial,uneori în
narațiunea lui decurge cu o naivitate de invidiat şi doar o ambiție şi
stăruința e a unui scriitor popular,bun narator,care scrie zilele acestea pe
facebook colinda care într-o altă variantă o colindam şi eu afon la muzică,în
Aghireş-Fabrici,deci eu o colindam fără un Dumnezeu,că de n-ar fi fost aşa şi
aş fi cântat-o bine la examenul de la pedagogică la proba de muzică aş fi reuşit
şi profesat învățător,cum m-ar fi dorit şi părinții mei morali,mătuşa
Elvira(fata lui fratele bunicului,Petru Ferghete,învățător,mort în primul
războiul mondial,din1914) şi unchiul Toma Stănescu,însă Sandu de la Bobâlna se
referea la colinda:Răsună cânt de seară,a clopotelor cânt,/Căci vine,vine
iară,Iisus Hristos pe acest pământ/La ori şi care casă se aud
colindători,/Colinda lor frumoasă răsună până-n zori.//Sculați boeri degrabă şi
aduceți un prinos,/Şi facceți loc în casă copilului Cristos,/Să vină iar în
casă de îngeri purtat,/Să spele lumea întreagă de rău şi de păcat.//Fie ca
Naşterea Domnului să fie cea mai mare bucurie!"
"Se
apropie Crăciunul şi-mi amintesc de când eram copii. De la mama ştiam că
cerurile se deschid comunicând cu Dumnezeu şi toți sfinții prin vechile
colinde. Din casă în casă colindăm aducând gazdelor Naşterea Domnului Nostru
Hristos. Cu toții eram blânzi, mai darnici, mai smeriți, neuitând pe cei în
necaz, în suferință. De la mirosul de sarmale, cozonaci, până la cetina de brad
împodobit cu ciocolate în staniol colorat şi artificii. Binecuvântarea pe care
o primeam ne îndemna să iubim, să dăruim. Pe ulițele satului răsunau atâtea şi
atâtea colinde, colind de la copii până la cei mai învârstă. Alții la jocul de
cărți la gazda preferată. Omătul scârțâia de atâta frig şi aveam bujori în
obrăjori. Unii cu steaua, cu Irod, Craii, Ciobanul, Îngerul, Călugărul, Soldații
costumați cu săbii şi paloşe... Cerul senin cu stele mai aproape scânteind, luna
o zâmbind voioasă uitând de gerul care a pus stăpânire, dar căldura sufleteasca
este mai mult ca oricând, în inimă fiori calzi, în toată ființa. La mesele
bogate se închinau pahare pline cu vin şi țuică, veselia fiind mai prezentă
decât oricând. Prieteni cu toții, iar ce e rău se ridică în fumul coşurilor
caselor încărcate de omăt înghețat. Aşa venea Crăciunul în satul luminat, străjuit
de dealuri aproape de Miloman aici într-un capăt de hotar."
Parcă aş
citi un roman scris cuminte expresiv, un roman chiar scris de Alexandru
Cristea, prietenul de la Bobâlna-Orpretul acelor rasculați istoric.
PAVEL RĂTUNDEANU-FERGHETE
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu