Scopul cu care am fost
creati consta in a fi una cu Dumnezeu. Calea catre Dumnezeu este dragostea:
In aceasta consta toata
legea lui Dumnezeu. Singurul motiv pentru care Domnul v-a creat este dragostea.
Acesta este singurul motiv.
Daca aveti atata credinta incat puteti si muntii sa-i
mutati din loc, dar nu aveti dragoste, nu aveti nimic (parafraza
la 1 Corinteni 13,1-3).
Iar motivul pentru care
sunteti liberi sa iubiti consta in faptul ca Dumnezeu v-a iubit El Cel dintai.
Acum, este dragostea ceva ce
putem invata? Fara indoiala. Dar, de invatat, trebuie sa invatam nu de la lume,
caci lumea nu stie despre dragoste nimic. Adevarata dragoste o puteti gasi
numai in Hristos si numai in El puteti iubi cu adevarat. Hristos nu a spus: la Dumnezeu duc multe cai. El
a spus:
„Eu sunt Calea, Adevarul si Viata“ (Ioan
14,6).
Fara El, noi nu avem nimic.
Si multi dintre noi, din pacate, nu au nimic.
Arhim. Ioachim Parr
Minunea Sfântului Nicolae de la
Mărășești din primul război mondial
Cu adevărat
putem spune noi românii: „Mare eşti Doamne şi minunate sunt lucrurile Tale şi
nici un cuvânt nu este de-ajuns spre lauda minunilor Tale”. Dacă Bunul Dumnezeu
nu ne-ar fi salvat de fiecare dată de-a lungul istoriei din ghearele duşmanilor
noştri, apoi de multe ori ne-am fi stins ca neam şi ca Biserică Ortodoxă.
Cine nu ştie
despre atâtea războaie pe care le-au avut conducătorii români cu turcii şi
tătarii şi de atâtea ori i-au biruit, ca prin minune, cu ajutorul lui Dumnezeu.
Despre o
mare minune care s-a petrecut în timpul primului război mondial, am auzit-o
prima dată de la tatăl meu, care o povestea cu lacrimi în ochi, atunci când
eram copil în casa părinţilor mei, după care am mai auzit-o şi de la părintele
Nicodim Măndiţă, care au luat parte, şi unul şi altul, la primul război
mondial. Iar a treia persoană de la care am mai auzit despre această mare
minune, este părintele arhimandrit Ilie Cleopa de la mănăstirea Sihăstria,
jududeţul Neamţ. Părintele Ilie Cleopa, este adevărat că nu a luat parte la
primul război mondial, dar ne-a povestit că a auzit de la tatăl său. Şi iată
cum s-a întâmplat:
Când nemţii
au cucerit aproape toată ţara noastră, de au mai rămas doar cinci judeţe
neocupate, fiecare din noi îşi poate da seama ce jale mare era în ţara noastră
şi cum se simţeau cei ce erau sub ocupaţie străină. Chiar şi în armată între
soldaţi pătrunsese o jalnică descurajare şi nimeni nu mai putea crede că vor
mai putea pune pe fugă pe barbari ca altă dată. Absolut în toate Bisericile din
ţara noastră se făceau slujbe cu privegheri de toată noaptea. Pe obrajii
fiecărui locuitor al ţării erau lacrimi şi iar lacrimi. Preasfinţiţi Arhierei
au dat dispoziţie credincioşilor creştini în afară de bolnavi, femei lăuze şi
pruncii mici, să ţină post până seara; iar seara să mănânce fără ulei şi vin,
petrecerile cu muzică şi jocuri să fie interzise cu desăvârşire.
Dar, în
dimineaţa unei zile binecuvântate de Dumnezeu, un general, comandantul suprem
al armatei germane, căutând să-şi încurajeze trupele, a zis către ei:
- Astăzi
după masă vom servi cafeaua în Iaşi (adică vom ajunge la biruinţa finală).
Bunul
Dumnezeu întotdeauna stă împotriva celor mândri, iar celor smeriţi le dă har.
În acest timp, armata germană la Mărăşeşti a dat un atac, puţin mai având să-i
scoată pe ostaşii români de pe poziţie. Deodată a apărut deasupra frontului
Sfântul Nicolae înconjurat de un nor luminos cu un omofor în mâini. Din acel
moment toate focurile de armă şi proectilele care erau îndreptate de nemţi spre
ostaşii români, se întorceau spre ei şi-i nimiceau cumplit. Paralel cu această
situaţie, armata germană, care din primele clipe a văzut pe Sfântul Nicolae,
s-a umplut de groază şi de panică totodată şi a dat bir cu fugiţii. Iar
îndureraţii ostaşi români, privind cu multă evlavie spre Sfântul Nicolae cum îi
ocroteşte, au sunat alarma şi au sculat din somn şi pe ostaşii români care nu
de mult au fost scoşi de pe poziţie pentru a se reface. Iar ei, aşa cum se
aflau, în cămaşă şi izmană, au pus baioneta la armă, fugind ca nişte disperaţi
să alunge de pe pământul sfânt al ţării noastre pe barbarii de altădată... şi
i-au biruit.
Acestea sunt
isprăvile credinţei noastre strămoşeşti care, de fiecare dată, atunci când ne-a
fost viaţa mai amară, nu ne-a lăsat fără răspuns la rugăciunile şi strigătul
nostru, nu ne-a părăsit şi, când ni se părea că suntem pe ultima treaptă, o
mână nevăzută ne-a salvat, ne-a izbăvit în chip minunat. De aceea suntem datori
ca să mulţumim lui Dumnezeu întotdeauna şi pentru toate.
(din „Viața părintelui Nicodim Măndiță” - volumul 2)
A se ruga
cineva și a se
afierosi lucrării rugăciunii presupune nevoință, o nevoință
ostenitoare. Așa cum
spune Starețul
Sofronie „uneori rugăciunea curge înlăuntrul nostru ca un râu puternic, iar alteori
inima noastră rămâne uscată”. Creștinul
care se nevoiește în exercițiul rugăciunii
are de înfruntat o mulțime de
piedici, care se ridică înaintea lui, din pricina războiului nevăzut al
diavolului, dar și din
pricina păcătoșeniei
sale.
Aceste piedici le vom punea
enumera astfel:
1. Lenevia
firească. Este vorba despre oboseală și de efortul vieții
noastre de zi cu zi. Omul fiind zdrobit de lupta zilnică pentru
existență, este
neputincios să-și
afierosească timp pentru a se aduna și a se ruga, pentru că, își spune sieși, oboseala nu-i îngăduie
să-și adune
mintea în „trezoreria” sa.
Cuviosul Palamon, starețul
Cuviosului Pahomie, când vedea că tânărul său ascultător moțăia în timpul
nopții când se
rugau, îl lua și urcau
pe colina de nisip din vecinătate. Aveau fiecare câte un sac în spate și cărau nisip
dintr-o parte în alta. Îl obișnuia
astfel să se împotrivească somnului și să devină mai râvnitor la
rugăciune.
1. Neputința ținerii în frâu a minții în timpul
rugăciunii. În timpul rugăciunii mintea se răspândește la grijile vieții, la cele întâmplate în timpul
zilei sau călătorește în viitor,
plănuind tot felul de lucruri. Astfel, vremea rugăciunii
este repetarea tipiconală a unor citiri fără noimă și
valoare. Iar consecința în acest
caz este faptul că sfârșitul rugăciunii este
însoțit de
sentimente de goliciune.
2. Rugăciunea
ca o obișnuință
tipiconală. Mulți se roagă numai ca
să se roage, ca „să iasă din rând”, fără să conștientizeze,
fără atenție, fără să-și dea seama de ce și cum se roagă.
3. Rugăciunea
egoistă care se rezumă la „eu”. Mulți obișnuiesc să se roage
în chip cu
totul individualist, cerând de la Dumnezeu să-i păzească de orice
rău, subînțelegând ca răul să-i afle
pe ceilalți. Alții iarăși cer de la Dumnezeu bani,
averi, reușită
profesională, având impresia că Dumnezeu nu cunoaște ce
este bine pentru sufletul nostru sau consideră rugăciunea ca
o relație de
schimb. „Eu, Dumnezeul meu, îți dau timpul meu, iar Tu să-mi dai toate bunătățile pe care Ți le cer, pentru că eu sunt
ucenicul Tău. Și dacă mi le
vei da, voi continua să mă închin Ție, iar dacă nu – ia aminte, Dumnezeul meu! – se poate să nu-Ți mai dau nici o importanță”. Să ne
aducem aminte de rugăciunile Sfinților noștri, care nu se luau în
considerare pe ei înșiși, ci se rugau pentru toată lumea.
4. Considerarea
rugăciunii ca pe o obligație. În nici un caz nu trebuie să considerăm rugăciunea ca pe o
obligație, ci,
dimpotrivă, ea este un dar al lui Dumnezeu pentru om și, prin urmare, este
dreptul omului. Dacă cineva vrea, poate dobândi acest drept, iar dacă nu-l
dorește,
pentru ce să ne rugăm având o concepție strâmbă despre rugăciune? Desigur, nu ar trebui ca omul să fie împiedicat
să se roage așa cum
crede el. Cazul de mai sus se referă la toți cei care în mod conștient consideră rugăciunea ca
pe o obligație.
5. Rugăciunea
cu trufie și mândrie. Acesta
este un mod fariseic de a se ruga cu glas tare și cu cuvinte de laudă, pentru a ne impresiona și pe noi înșine, dar și pe ceilalți care ne aud și ne văd. Oare,
Dumnezeu vrea o astfel de rugăciune?
6. Gândurile
necurate în timpul rugăciunii. Aici este vorba
despre mecanisme și meșteșugiri pur diavolești. În vremea
rugăciunii prin mintea noastră trec gânduri de
hulă, gânduri necurate despre noi înșine, despre semenul nostru,
despre Sfinți, despre
Maica Domnului și chiar
despre Dumnezeu. Este războiul nevăzut. Aici este nevoie de luare-aminte. De îndată ce gândul
necurat este perceput de conștiința noastră, în acest
moment trebuie să nu i se dea teren să se dezvolte. Iar aceasta
se face prin adunarea minții în
rugăciune, prin chemarea Numelui lui Iisus. Aici se va da lupta. Desigur,
pentru toate acestea părinții noștri duhovnicești pot stabili nevoința fiecărui fiu
duhovnicesc în parte. „Cel care își are
mintea adunată când se roagă și ia
aminte la cele pe care le spune, îi îndepărtează pe demoni cu flacăra
rugăciunii. Iar cel care se răspândește, care își împrăștie mintea la cugetări
nefolositoare, este batjocorit de ei”, spune Sfântul
Efrem Sirul.
Toate piedicile de mai sus
pot fi evitate numai cu un cuvânt: SMERENIA. Aceasta este cheia rugăciunii.
Starețul
Sofronie de la Essex spune clar: „De multe ori rugăciune înseamnă să-I mărturisim
lui Dumnezeu starea noastră nenorocită: neputința, frica,
acedia, îndoiala, descurajarea, cu un cuvânt, tot ceea ce se leagă cu
existența noastră. Să le mărturisim
pe toate, fără să căutăm expresii elegante, nici chiar o ordine logică…”.
Epilog: Rugăciunea în
provocările lumii contemporane.
Lumea noastră contemporană
are nevoie de rugăciune mai mult decât orice altceva. Nu este nevoie de
conferințele
conducătorilor pentru a se rezolva problemele lumii. Nu este nevoie de
organizații
internaționale
pentru consolida pacea. Nu este nevoie nici chiar de guverne pentru a se
rezolva problemele naționale.
Ceea ce trebuie, mai mult decât orice, este rugăciunea către Dumnezeu și pe toate celelalte Domnul
le va iconomisi spre folosul sufletului omenesc, a creației Sale pe care atât de mult
o iubește.
Și cu cât ne deznădăjduim de provocările vremurilor, cu cât foamea seceră lumea a
treia, cu cât mor semenii noștri de
boli, cu cât oamenii nevinovați sunt
omorâți de
atacuri teroriste, cu cât se generează noi conflicte de război, un adevăr nu
trebuie să-l uităm: Dumnezeu poate rezolva toate problemele, numai să-L
rugăm din adâncul inimii noastre fără nici o urmă de interes personal.
În anii de mai înainte,
când țăranii înfruntau
probleme din pricina secetei, cădeau în genunchi și până să-și sfârșească rugăciunea,
cerurile se deschideau. Dumnezeu asculta imediat rugăciunea
lor. Astăzi însă oamenii „civilizați” ai
acestei lumi nu-și ridică
privirile spre Cer ca să ceară cu sinceritate ajutor. Dimpotrivă, cad în cursă și cred că ei
singuri pot rezolva problemele. Și care este rezultatul? Războaiele continuă,
nedreptatea se extinde, nefericirea stăpânește, aroganța biruiește și lumea noastră trăiește o zăpăceală lipsită de logică, oricâte hotărâri s-ar
lua de către cei puternici.
Pentru aceasta trebuie să
ne îndeletnicim cu rugăciunea neîncetată a inimii, și astfel toată viața noastră se va
schimba numai pentru un singur lucru. Dumnezeu văzând nevoința noastră, ne va îmbrățișa și Preasfântul Duh
ne va însoți. Și în lume
putem deveni vase ale Harului, personalități sfințite care,
prin pilda noastră, vom da mărturia ortopraxiei creștine. Și toate
acestea se săvârșesc cu
puterea rugăciunii.
Un Bătrân spunea: „De
acestea patru are nevoie mai mult sufletul omului: să se teamă de Judecata lui
Dumnezeu, să urască păcatul, să iubească virtutea și să se roage
neîncetat”. De altfel, creștinul
care își aduce
aminte să vorbească cu Dumnezeu numai când vine ceasul rânduit pentru
rugăciune, nu a învățat încă să se
roage.
Doi foști episcopi protestanți, patru pastori și enoriașii lor s-au botezat recent
ca ortodocși, în
Filipine.
Astfel, zilele trecute,
preoții
ortodocși ruși din zonă, Georgy
Maksimov și Kirill
Shkarbul, au avut ocazia să boteze sute de foști
protestanți.
Taina Sfântului Botez a
fost precedată de doi ani de cateheză.
Mai multe noi Botezuri în
masă sunt așteptate și în alte 29
de comunități
filipineze, doar în cursul acestui an, în cadrul misiunii ortodoxe
Ruse din Filipine.
Sursa: activenews.ro
Pr.ASB
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu