Tot ceea ce e rău în om e doar accidental. Nu dispreţuiţi pe
nimeni, chiar dacă vedeţi oameni agitaţi, indecenţi, beţi sau înjurând într-un
limbaj obscen. Chipul lui Dumnezeu se păstrează chiar şi în ei, însă la un
nivel poate prea profund, de care ei înşişi nu sunt conştienţi. E normal ca
vrăjmaşul să pângărească acest chip şi să-l acopere cu murdării.
Nu e deloc uşor să vezi chipul lui Dumnezeu în cei care te ocărăsc şi care se arată sub chipul unei fiare. Dar cu atât mai mult trebuie compătimiţi, fiindcă sufletul lor e desfigurat, poate fără a mai putea fi refăcut vreodată, sfârşind în chinuri veşnice… Cât de greu e acest lucru: să-şi iubească cineva vrăjmaşii!
Nu e deloc uşor să vezi chipul lui Dumnezeu în cei care te ocărăsc şi care se arată sub chipul unei fiare. Dar cu atât mai mult trebuie compătimiţi, fiindcă sufletul lor e desfigurat, poate fără a mai putea fi refăcut vreodată, sfârşind în chinuri veşnice… Cât de greu e acest lucru: să-şi iubească cineva vrăjmaşii!
Sfântul GAVRIIL (URGHEBADZE) din GEORGIA
(1929-1995)
(1929-1995)
Sursa: “Tinerii vremurilor de pe urma. Ultima si adevarata
razvratire.” – Monahii John Marler si Andrew Wermuth, Editura Sophia, 2008.
Aici în Sfântul Munte, înainte cu mulți ani, era un monah, care
la început era silitor. Și ce deducem din povestirea lui este faptul că dobândise mult har
în rugăciune. Se pare însă că s-a trufit. Credea că era diferit de ceilalți monahi în ce
privește starea
duhovnicească și de
aceea era foarte firesc ca Harul să se retragă, iar el
să fie supus ispitirii. Astfel, ispititorul l-a chinuit atât de
mult, încât l-a făcut să simtă curat și cu sinceritate că fără Harul lui Dumnezeu, omul nu poate sta împotriva
diavolului în lupta cu el și să iasă
biruitor.
După retragerea Harului s-a aflat într-o stare foarte pătimașă și a căzut
foarte jos. Prima cădere a fost neglijarea îndatoririlor sale. Iar
această negrijă a născut și multe
alte rele. Și-a
pierdut răbdarea în ispite și a început să dea vina
în toate
pe frații mănăstirii.
Unul îi greșea, altul
nu-i făcea pe plac, altul nu i se purta cu dragoste și tot așa. S-a creat astfel înlăuntrul său o stare
de ură împotriva fraților mănăstirii.
Toți îi „greșeau”. Nenumărate gânduri din
toate părțile îl luptau
atât de mult, încât mereu făcea compromisuri și de
aceea pierdea mereu teren, iar diavolul câștiga. Și-a părăsit cu
desăvârșire îndatoririle
sale duhovnicești, nu
mai cobora la biserică, iar diavolul câștiga tot
mai mult teren în inima sa.
A venit și Postul
Mare, dar el era din ce în ce mai rău. Se apropia Săptămâna Patimilor. În Vinerea cea Mare s-a gândit: „Să cobor și eu la biserică, măcar ca
ultimul om. Să mă vadă și frații că am coborât la
slujbă”. S-a așezat în
pronaos, așa cum era
împresurat
de gânduri, și îi urmărea pe
frați cum
psalmodiau diferite cântări de laudă.
Așa cum lua
aminte, i-a venit o umilință și s-a gândit: „Dar cum
eram altădată, și cum
sunt acum? Atâția și atâția frați ai mei au o stare
duhovnicească bună, au umilință, au
lacrimi, iar eu sunt ca o piatră vârtoasă. Stau fără să iau aminte… nefericitul de mine… unde am ajuns!…”.
În clipa aceea, când se compara pe sine cu frații, a simțit o umilință în inimă și în cugetul
său a început să rostească Rugăciunea lui Iisus, lucrare pe care mai înainte o
stăpânea. Înaintând astfel, rugăciunea i-a creeat o căldură în inima lui și multă umilință. Și-a adus aminte de multele
sale păcate, de căderea sa duhovnicească și a început să se roage
și să ceară de la
Dumnezeu să-I fie milă de dânsul și să picure și în
sufletul lui puțin har
din Harul pe care El l-a revărsat asupra lumii în Jertfa Sa de pe Cruce. Astfel, cu cât înainta
slujba, se întărea și acea
stare înlăuntrul său. Rugăciunea se mișca singură fără oprire și aducea roadă. Rugăciunea
prindea tot mai multă putere, iar inima sa se umplea de Har. Nu a mai putut să stea pe
picioare, ci s-a așezat în strană și se ruga cu Rugăciunea
lui Iisus, încât cu timpul a ajuns la o treaptă înaltă.
Dragostea lui Hristos i-a umplut inima, a început să se roage
pentru vrăjmașii săi, pentru
frați, i-a
iertat pe toți și se prihănea foarte mult
pe sine.
În această stare fierbinte de Har pe care o trăia, a văzut că se
afla într-un câmp deschis. La marginea acestuia era o mulțime de oameni ce purtau
haine dintr-o epocă veche și
discutau între ei. Dintre ei se distingea cel mai tânăr, cel
mai slăvit și mai
frumos, care s-a apropiat de monah și i-a spus:
– Frate, știu că vrei să mergi la
Împărat.
Vreau să te ajut și să te duc
la Împărat.
– Eu nu știu
niciun Împărat, i-a răspuns monahul, și nici nu
am vreo treabă cu el. Așadar, nu
intenționez să-L întâlnesc pe Împăratul
despre care-mi spui.
– Te prefaci că nu-L cunoști pe Împăratul și că nu ai
nicio treabă cu El? Urmează-mă și eu te
voi conduce cu siguranță la Împărat, i-a
spus tânărul.
Monahul fără să vrea a simțit înlăuntrul său un îndemn de a-l urma pe tânăr, fiindcă îi inspira
încredere în cele pe
care le spunea. În timp ce mergeau, au început să pășească pe o cărare atât de îngustă, încât doi
oameni nu încăpeau să meargă alături unul de celălalt. Înainte mergea povățuitorul său, iar în urma
lui venea monahul, care era chinuit de o mulțime de gânduri: „Cine era acest tânăr? Care era numele lui? Unde mergea? Cine era Împăratul? Ce
căuta el la El?”.
La un moment dat se întoarce către el povățuitorul său și îi spune:
– Frate, știi de ce
ai toate aceste gânduri, care te chinuiesc astfel? Gândurile tale și toată decăderea ta
duhovnicească sunt din pricina faptului că ai părăsit Rugăciunea: „Doamne
Iisuse Hristoase, miluiește-mă!”. Rostește, așadar, Rugăciunea și urmează-mă cu
credință.
De îndată ce a văzut monahul că i-a citit gândurile și a găsit cauza
stării sale, l-a urmat cu și mai multă încredere și simțea înlăuntrul său
dragoste față de acest
însoțitor. La sfârșit, după ce au înaintat astfel,
au ieșit de pe
cărarea îngustă și s-au
aflat înaintea unui râu, a cărui adâncime era nesfârșită. Un mal
comunica cu celălalt printr-un lemn rotund. Îi spune povățuitorul:
– Frate, de aici vom trece dincolo, ca să mergem la
Împăratul.
– Dar cum vom trece mai departe?
– Nu te teme! Doar dă-mi mâna și urmează-mă!
I-a dat mâna și au început să pășească pe acel
lemn. Dar lemnul se mișca și de aceea inima monahului
a început să tremure.
– Nu te teme! Urmează-mă!
Desigur, îl mângâia faptul că povățuitorul său era demn de încredere, din ceea ce vedea, și astfel sufletul său a început să se liniștească. După ce au
trecut de acel loc, i-a spus:
– Acum vom urca pe aici și vom întâlni pe Împăratul.
Urcând către cele de sus, au întâlnit o mulțime de monahi cu haine
strălucitoare și cu
chipuri foarte luminoase. De îndată ce s-au apropiat, povățuitorul său i-a salutat și le-a
spus:
– Bucurați-vă, Cuvioși Părinți ai lui Hristos!
– Bucură-te și tu,
Mare Mucenice al lui Hristos, Gheorghie! Când ni-l vei aduce pe fratele
pe care-l ții?
– Când va fi voia Domnului, îl voi aduce.
După ce s-au despărțit, de îndată ce a auzit fratele că povățuitorul său era
Marele Mucenic Gheorghie, care era într-adevăr
ocrotitorul și
sprijinitorul său în viață, l-a îmbrățișat și a început
să-l sărute cu dragoste. Și, după ce s-a încredințat că era Sfântul
Gheorghie, nu i-a mai dat drumul la mână, ci i-o ținea mereu.
Înaintând către cele de sus, s-au întâlnit din nou cu o altă ceată
de monahi, al căror număr era foarte mic. Și aceștia purtau
aceeași îmbrăcăminte și aveau slavă foarte
mare, care se vedea atât pe hainele lor, cât și pe chipurile lor. După ce s-au
salutat, monahul l-a întrebat pe Sfântul Gheorghie:
– Sfinte Gheorghie, de ce acești monahi sunt atât de puțini și au o atât de mare
strălucire?
– Monahii aceștia sunt
din vremea de apoi, de aceea sunt puțini.
– Dar, Sfinte Gheorghie, cum este cu putință să se mântuiască acum
monahii, de vreme ce nu există virtute, nu există pildă și nimeni
nu se mântuiește?
– Da, așa este,
cu greu se mântuiește
cineva, dar aceștia puțini care se mântuiesc,
precum vezi, au o slavă foarte mare în Cer și
Dumnezeu îi va rândui cu Sfinții cei
mari, fiindcă, într-adevăr, nu mai există astăzi virtute și pildă de viețuire. Iar cei care se vor
nevoi pentru cele citite în cărți, cu
slabele lor puteri și cu buna
lor intenție și vor putea depăși încercarea,
se vor afla în Rai și slava
lor va fi întocmai cu cea a marilor Sfinți.
Acestea zicându-le, au înaintat și au ajuns la un palat foarte mare. Mergând spre
interior, au văzut o sală deschisă, unde se afla o mulțime de monahi. Toți monahii au alergat și l-au înconjurat
pe Sfântul Gheorghie și pe
fratele, zicând:
– Când ni-l vei aduce pe fratele aici? Noi îl așteptăm și ne rugăm.
– Îl voi aduce, când va fi voia Domnului, le-a răspuns Sfântul.
Apoi s-au întors spre răsărit și au văzut că înaintea lor era o catapeteasmă – lucru
minunat și ceresc – care
avea două icoane uriașe ale lui
Hristos și Maicii
Domnului. După ce s-au oprit înaintea lor, toți monahii
au început să cânte „Cuvine-se cu adevărat” și toate erau atât de
frumoase și de
dumnezeiești, pline
de atâta har, încât monahul a spus:
– În lume nu am auzit un astfel de „Cuvine-se cu adevărat”,
atât de melodios și de
pricinuitor de bucurie.
După ce s-a terminat cântarea Maicii Domnului, icoana lui Hristos
s-a deschis ca o poartă și s-a
auzit dinlăuntru un glas zicând:
– Mare este milostivirea Ta, Fiule al lui Dumnezeu, către
fiii oamenilor!
Îndată Marele Mucenic Gheorghie a trecut prin poarta deschisă, a
lăsat în urmă pe fratele împreună cu monahii și a înaintat întru cele mai dinlăuntru. Acolo era Domnul pe Tronul Slavei Sale și Chipul Său strălucea mai
mult decât mii de sori! Împrejurul Său erau Cetele Arhanghelilor și ale Îngerilor după rânduială. Sfântul Gheorghie a înaintat și când a
ajuns înaintea Tronului lui Hristos, Domnul S-a ridicat și l-a primit. Sfântul I
s-a închinat până la pământ și a sărutat
Dreapta Domnului. După ce s-a așezat, i-a
spus:
– Care este, Gheorghie, cererea ta?
– Am venit să Te rog, Stăpânul meu, Preacurate Doamne, pentru
fratele pe care l-am adus, monahul. Știu că nu este vrednic de milă, dar înaintea
milostivirii Tale, mântuirea lui este un lucru prea-ușor.
– Cu adevărat, nu este vrednic de milă, Gheorghie, acest monah,
fiindcă a părăsit îndatoririle sale. Într-un fel, a disprețuit Harul ce i l-am dat,
fiindcă deși a
gustat mult din dragostea Mea, el nu a vrut să se ridice din trândăvia sa,
cu toate că i-am trimis oameni duhovnicești care să-l sfătuiască. I-au spus multe, dar el nu s-a înțelepțit, nu a pus început
bun, nu s-a pocăit, nu s-a schimbat. Prin urmare, nu este vrednic de milă.
Atunci Sfântul Gheorghie a îngenuncheat și a început să-i spună toate
suferințele
muceniciei, ce le răbdase pentru dragostea Sa, încercând astfel
să-L înduplece spre milă pe Domnul, să schimbe hotărârea pentru fratele și să-l miluiască. Domnul însă a rămas neînduplecat și a răspuns:
– Nu este vrednic de milă. Nu te mai ruga pentru el!
Când Marele Mucenic a văzut că nici așa nu poate schimba hotărârea, a găsit scăparea la
o armă și mai
puternică, adică I-a înfățișat Domnului Jertfa de pe
Cruce, pe care El Însuși o
suferise pentru om:
– Amintește-Ți, Doamne al meu, de
moartea pe Cruce pe care ai răbdat-o pentru om și că numai o singură picătură din Preacurat Sângele Tău este de ajuns să șteargă păcatele întregii
lumi, ale tuturor oamenilor și să mântuiască pe orice
păcătos. Prin urmare, ce este ca peste un monah nepăsător să-Ți reverși mila Ta?
Atunci Hristos Și-a
plecat Preacurat Capul Său și a spus:
– Așa este,
Gheorghie, precum ai spus; chiar și numai o singură picătură din Sfântul Meu Sânge poate șterge păcatele
tuturor oamenilor. Atunci să se facă voia ta!
Și îndată a făcut semn
unui Arhanghel, ce se afla lângă El, să aducă Potirul Dumnezeieștii Sale Dragoste.
Arhanghelul l-a adus cu un lichid în el. Atunci Domnul l-a
luat și i l-a
dat Sfântului Gheorghie, zicându-i:
– Ia-l pe acesta și mergi afară și adapă-l pe
acel frate. Este Potirul Dragostei Mele.
Sfântul Gheorghie l-a luat și mergând afară, i-a dat monahului să bea. Îndată acela a
devenit întreg văpaie a Dumnezeieștii
Dragoste. Și așa cum știm, „dragostea
scoate afară frica”[1]. Atunci, fără
să fie chemat sau să-i spună cineva ceva, ci având ca imbold dragostea aceea
pentru Hristos, a alergat întru cele mai dinlăuntru, a căzut la picioarele lui
Hristos și a început să le îmbrățișeze, să le sărute și să plângă,
topindu-se de dragoste pentru Hristos. Domnul însă i-a spus
Sfântului Gheorghie:
– Ia-l pe fratele și du-l înapoi în lume, ca să se nevoiască. Eu îl voi ajuta să-și găsească starea
cea dintâi și atunci
se va săvârși voia
Mea.
Atunci Sfântul Gheorghie l-a luat de mână pe monah și, după ce s-au închinat
Domnului, au ieșit afară, în acea
sală unde se aflau ceilalți monahi. Frații au început să-l
cuprindă cu dragoste și să-i spună:
– Frate, cunoaște că aceea ce ți s-a întâmplat
acum nu este somn, nu este vedenie, ci este adevăr. Este realitate și că ai venit
aici și ai văzut pe
Domnul. Iar noi îți spunem
cele pe care le auzi acum, fiindcă încă nu ai
cunoscut greutatea morții.
Moartea este înfricoșătoare,
frate, este ceva foarte greu. Este ca și cum ai păși desculț pe cărbuni
aprinși. De
aceea adu-ți aminte
de moarte și silește-te pe tine însuți. Noi te ajutăm de aici
și ne rugăm pentru
tine. Așadar, fă și tu ceea ce poți. Ajută-te pe
tine însuți! Sfinte
al lui Dumnezeu, Gheorghie, ajută-l și tu pe fratele, de vreme ce ești ocrotitorul lui.
Îndată după aceasta au pornit la drum. Au coborât către cele de
jos și au văzut din
nou acele două mulțimi, pe
care le întâlniseră mai înainte. Iar acei monahi i-au spus fratelui aceleași cuvinte. Dar când s-a
apropiat de acea prăpastie adâncă, ce avea doar acel lemn pentru a trece,
Sfântul Gheorghie i-a spus:
– Frate, ascultă ce-ți voi spune! Ceea ce ți s-a întâmplat acum este realitate; adică faptul că m-ai întâlnit este
adevărat, precum și faptul
că L-am văzut pe Domnul. Ai aflat că starea ta nu este deloc
bună. Dar cu toate acestea, am mers și am primit iertare de la Domnul. Drept aceea, de acum nu se mai îngăduie
nicio amânare pentru trândăvia ta. Dacă vei continua să fii nepăsător, nu știu ce te
va aștepta. În
ispitele și în nevoința ta, să știi că Numele
lui Hristos și al
Maicii Domnului te vor ajuta mult.
Fratele a făgăduit, desigur, că va lua aminte și i-a mulțumit Sfântului
pentru tot ce făcuse pentru el. După care au început să pășească pe acel lemn. Când au
ajuns pe la jumătatea distanței, Sfântul
Gheorghie s-a făcut nevăzut și monahul
a rămas singur. Atunci demonii au început să strige și să scuture
acel lemn cu putere, ca să-l arunce în prăpastie.
– Acum, când a plecat Gheorghie, îl vom arunca pe monah,
strigau aceia.
De frică, monahul a strigat: „Maica Domnului, ajută-mă!”. Și dintr-odată s-a
aflat în strana sa, unde se aflase la început să Rugăciunea
lui Iisus se rostea de la sine în inima sa. După ce și-a
revenit, s-a gândit: „Trebuie să mă schimb, altfel mă pierd!”.
Și într-adevăr,
fratele s-a schimbat, s-a nevoit mult și a dobândit din nou starea sa de mai înainte. A cunoscut măreția dragostei lui Dumnezeu și s-a nevoit cu mai multă tărie.
Fragment din cartea Arta mântuirii, ce va
apărea în curând la Editura Evanghelismos.
Sursa: Pr. Alexandru Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu