MISTERUL PERENITĂŢII LUI
EMINESCU
Nu fără emoţie şi sfială se poate scrie
despre sfântul preacurat al ghersului
românesc, aşa cum a fost numit Mihai Eminescu de un alt valoros poet al
românilor. Şi credem că avea perfectă dreptate, pentru că “dimensiunile lui trec peste
noi, sus şi peste văzduhuri.”
Când Tudor Arghezi ne sfătuia să pătrundem
cu grije tăcută în universul
eternului poet, împărtăşea pe deplin credinţa în unicitatea lui, de vreme
ce afirma că poetul “Şi-a înmuiat
cuvântul de-a dreptul în luceafăr.”
Temerea că i-am putea tulbura
“tăcerea”, grăind despre el este justificată; mărturism că am simţit-o din plin, cu înţeleaptă sfială.
Dar, în ciuda acestei atenţionări, s-a
scris şi s-a vorbit mult despre
miracolul unei opere cu adevărat fascinante şi pururi deschise interpretării.
Totuşi, scriem astăzi şi noi. Cu smerenie, cu respect dintr-un impuls al
conştiinţei, plecându-ne în faţa unui titan.
Da, aşternem şi noi astăzi rânduri întru
cinstire, celebrând un eveniment important, nu pentru gloria personală, nu cu
pedanterie, ci din sincera convingere că aparţinem cu trup şi suflet fiinţei şi
destinului acestui popor şi acestui grai. Fiindcă nu se poate trece uşor peste
lumina rostirii de suflet care ne alină oftatul, ne exprimă năzuinţele de zbor
şi frumuseţile unei naturi fără pereche.
Ziua Naţională a Culturii Române nu putea
fi decât coincidentă cu data naşterii
lui Mihai Eminescu, ZI în care este celebrată eminenţa acestui popor în toate
domeniile culturii. Îndreptăţită coincidenţă, cum se poate înţelege şi din
aserţiunea următoare: Prin Eminescu şi moştenirea
miraculos rămasă de la el, ni s-a făcut un dar de care n-au avut parte alte
culturi, fie şi cele mari. La scara culturii noastre, funcţia lui Eminescu
poate fi mai vie decât cea a lui Shakespeare în Anglia sau a lui Goethe în
Germania, căci el nu e un simplu poet, nici un simplu suflet nenorocit, ci o
conştiinţă de cultură completă, de la deschiderea către matematici, pe care
abia le cunoştea, până la aceea către istorie. (Constantin Noica)
Patimă de cânt stelar, miruit cu
nemurire, Eminescu vine spre noi în
fiecare miez de ianuarie să ne
amintească de incandescenţa verbului şi spiritului românesc, propulsat
în universalitate. Numai cei care intră în sanctuarul operei eminesciene prin
recitire, pot simţi acest miracol. Demersul nu e deloc simplu. Fiindcă trebuie
descoperit cifrul şoptirilor de izvoare
şi al licăririlor întrupate în versuri. Trebuie lepădate orgolii întunecate şi
egocentriste. Apoi, este ştiut că, fără
lectura pătrunzătoare, aprofundată a creaţiilor semnate de Eminescu, nu e
posibil accesul la tezaurul de gândire şi frumuseţe adăpostit în fondul
simţirii genialului poet. Mărturie stau
numeroasele studii şi exegeze semnate de eminescologii din ţară şi de peste
hotare.
Oare deţin
acest cifru şi cei care se simt obosiţi de continua sclipire a geniului? Vai
celor îmbătaţi de aspiraţii, măriri efemere!!! Eminescu nu poate deranja,
obosi, plictisi. Vă jur! Nu poate agasa
decât pe invidioşii veleitari! Opera lui are valoare permanentă prin complexitatea ei uimitoare, fapt care nu se
poate demonstra decât cu textele creaţiilor în faţă; exemplu elocvent l-ar
oferi „Odă (în metru antic)”, piesă
lirică, reunind magistral, prin sugestia metaforică, motive tulburătoare dintre
care amintim doar câteva: renaşterea (proprie condiţiei geniului), iubirea,
cunoaşterea, autocunoaşterea...:
“De-al meu propriu vis, mistuit mă vaiet,
Pe-al meu propriu rug, mă topesc în flăcări...
Pot să mai re'nviu luminos din el ca
Pasărea Phoenix?
Piară-mi ochii turburători din cale,
Vino iar în sân, nepăsare tristă;
Ca să pot muri liniştit, pe mine
Mie redă-mă!”
Pe-al meu propriu rug, mă topesc în flăcări...
Pot să mai re'nviu luminos din el ca
Pasărea Phoenix?
Piară-mi ochii turburători din cale,
Vino iar în sân, nepăsare tristă;
Ca să pot muri liniştit, pe mine
Mie redă-mă!”
Nu ne
propunem comentariu exhaustiv, pro domo, dar nu se poate să nu remarcăm şi noi
profunda sugestie ideatică: asumarea
condiţiei geniului în tonalitate elegiacă, regăsirea propriei identităţi.
Luând în seamă consideraţiile de până aici,
putem spune că este îndreptăţită numirea lui Eminescu Magister Perpetuus, deoarece altitudinea la care ajunge „zborul gândului” poetic eminescian este
unică şi nu suportă comparaţie.
Omagierea sinceră a poetului se
cuvine făcută prin încercarea noastră, a tuturor, de a pătrunde în substanţa
scrierilor eminesciene ca să ne convingem că spiritul lor face parte din fibra
intimă a spritului românesc, a permanentei nevoi de conştientizare semantica a termenului
(adverbului) acasă. Este tocmai ce spunea cândva Mircea Eliade: Recitindu-l pe Eminescu, ne întoarcem, ca într-un
dulce somn, la noi acasă.
Scrisul eminescian ascunde în sine taina de veşnicie a rostirii
magice pe altarul limbii române. Este
mărturia de credinţă a respectului dus până la sacrificiu, faţă de creaţie.
Iată confesiunea lirică a poetului, con-fesiune având un mesaj clar şi respirând aleasă
modestie:
“Cu gânduri şi cu imagini
Înnegrit-am multe pagini:
Ş-ale cărţii, ş-ale vieţii,
Chiar
din zorii tinereţii.
Nu urmaţi gândirii mele:
Căci
noianu-i de greşele,
Urmărind
prin întuneric
Visul
vieţii-mi cel himeric.”
(“Cu gânduri şi imagini”)
Pe unii, ne-a
lăsat Cel de Sus cu urechea simţirii la sunetul stihurilor misteriosului poet
şi la extraordinara lor profunzime, nu la
noianu-i de greşele; pe alţii
însă (puţini la număr), i-a incomodat
gloria operei lui Eminescu. A cui să fie
vina?
Nu s-a putut înţelege
oare de către toţi cum, în afara exegeţilor de specialitate, din ţară şi de
peste hotare, au simţit atracţia magnetică a farmecului scrierilor lui Eminescu chiar şi filozofi, muzicieni,
eseişti, pictori şi sculptori (români şi din lume)? Care a fost misterul
atracţiei de-au poposit cu acribie pe paginile „înnegrite” de poet şi s-au
lăstat cuceriţi de farmecul lor, unii inspirându-se în crearea lucrărilor originale ori dedicându-i
poezii, eseuri elogioase? Desigur, întrebările sunt retorice.
Naşterea lui
Eminescu ne-a fost dăruită ca răsplată pentru florile cereşti ale
credinţei, de aceea noi o numim sărbătoarea de spirit diamantin, de simţire şi de
grai înmiresmat a Culturii Române .
Despre darul inestimabil, primit la 15
ianuarie 1850 de români, cuvinte clare, persuasive şi adânci, a scris Constantin Noica: Darul ce ni s-a făcut prin Eminescu? A
apărut în lumea noastră un om care a înţeles să fie un om deplin. Cineva care
n-a voit să fie al doilea.
(CONSTANTIN
NOICA: Eminescu sau gânduri despre omul deplin al culturii româneşti)
Da, pentru că
Eminescu a înflorit graiuiul românesc
din eresuri şi doine, din lacrimă şi
dor, din iubire de arbori seculari şi de
izvoare cu apă vie. Toate trăite,
pătrunse, transfigurate artistic,
înstelate cu harul inegalabil al geniului, în creaţii logodite cu
eternitatea.
Versurile
lui, aforismele, proza ce-i poartă semnătura vădesc fantastica profunzime,
neliniştile metafizice, unicitatea unui creator asimilat de universalitate.
Trăim în
prezent; cunoaştem curente şi orientări moderne pătrunse în diverse scrieri; nu
le contestăm; sunt fireşti, dictate de cursul vremii; însă nici una dintre
acestea nu va putea umbri sau anula zestrea de spirit lăsată nouă de DOMNIA-SA,
Mihai Eminescu. Să recunoaştem cu mâna pe suflet că un alt poet nemuritor, Nichita
Stănescu a intuit perfect secretul eternităţii operei eminesciene: Adolescentul, bărbatul, bătrânul, fiecare
îşi ia din Eminescu partea lui. Întins de-a lungul atâtor vârste, Eminescu ni
se relevă ca fiind cel mai înalt bărbat pe care l-a născut această ţară.
Aşadar, el va
pulsa în pieptul fiecărei generaţii ca o INIMĂ trează.
Prof. Traian Gh. Cristea
ianuarie 2017
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu