ARTUR GABRIEL SILVESTRI şi
ROMÂNIA TAINICĂ a SUFLETULUI său
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
„Vocaţia istorică presupune atît puterea de
a cunoaşte
sensul devenirii, stările de suflet confuze
ale maselor,
dorinţele nelămurite, cît şi capacitatea de
a le clarifica
şi a le impune pecetea unui duh propriu.”
(DAN ZAMFIRESCU)
Clipe, momente, năzuinţe, frângeri, sentimente, crez, ideal, viaţă,
vocaţie, misiune, mărturisire s-au aşternut la temelia gândirii marelui filosof
al culturii Artur Gabriel Silvestri pentru a ne rezidi nouă
Românilor creştini-ortodocşi o ROMÂNIA TAINICĂ.
Fragmente zguduitoare, vise,
lupte neîntrerupte şi ţeluri înalte s-au întreţesut în fibra lui de ROMÂN,
pentru ca DACIA, această moştenire divină şi străbună să renască şi să rămână a noastră de-apururea ca
o ROMÂNIE TAINICĂ CREŞTINĂ.
ROMÂNIA TAINICĂ este FIICA
legitimă a suveranei DACIA MARE, urzită de Dumnezeu de la începutul lumii prin
Aleşii Săi: înţelepţii, monarhii, sihaştrii, proorocii, sacerdoţii şi
profetesele Castei aristocrate, care au transmis Voinţa şi Înţelepciunea
divină, Sacra Tradiţie prin discipoli pe cale Tainică, din generaţie în
generaţie.
După inventarea scrisului, o
parte din Înţelepciunea tainică a pelasgilor care trebuia cunoscută s-a fixat în
Cărţi sacre, în Codexuri, precum Codul Getic, Legile Frumoase, Cărţile
Sibilelor, Tăbliţele de la Sinaia, Argenteus ş.a., dar esenţa a rămas ca un
tezaur al spiritualităţii, doar pe seama Iniţiaţilor, purtătorii marilor Taine
sfinte.
Prin geniul poporului şi Elita
Culturală a Neamului s-au sintetizat repere profetice din Tradiţia primordială
pelasgă, care s-au transmis dinastic la urmaşii Urmaşilor Aleşi. Toţi iniţiaţii,
creatorii, formatorii de cultură sacră, păstrătorii Tainei Cerului, culminând
cu marile genii ale antichităţii târzii care au fondat cultura străveche au
fost pelasgi. Cultura thracă, daco-getă, chineză, indiană, mesopotamiană,
tibetană, egipteană, persană, greacă, siriană, palestiniană s-au desprins din
trunchiul spiritual ancestral al înţelepciunii strămilenare pelasge.
Toate Codurile, din
antichitate cunoscute în istoria omenirii au ţesătură pelasgă.
Tradiţia pelasgă certifică originea Olympului
preistoric, protodac, Olimpul de la
marginile pământului, care după Hesiod, „era
muntele acela pe care se aflau Columnele cele legendare ale Ceriului, Atlas din
ţara hiperboreilor, Olympus atlantiacus, la Calpurniu, astăzi vârful Omului de pe muntele Bucegi.” (Hesiod, Opera et Dies; Calpurniu IV, v. 83; Dr.
Ed. Myss, Wegweiser fur Ausfluge in die
Berge und Gebirge der Umgebung von Kronstadt, Kronstadt, Gabony-1898)
Columna
Cerului are forma unei Piramide, de altfel, multe întâlnite în Dacia pelasgă, „pe care se rezimă ceriul, ca polul nordic
al ceriului, ca osia hiperboreilor, Cardines
Mundi.”(Plinii H.N. IV.26.11. Pone eos montes (Ripaeos)
În vremea
epocii neolitice triburi numeroase de pelasgi au plecat cu marile lor turme din
Carpaţi înspre Elada, Asia Mică, Liban, Egipt şi „oriunde se stabileau în
aceste timpuri depărtate, ei erau stăpâni.
Ei duceau şi instituţiile lor naţionale, o
religiune strămoşească formată, divinităţile
şi preoţii rasei lor. Acolo îşi formau şi centrele lor politice. Însă, Ţara cea sfântă, în religiunea pelasgă
egipteană, rămase cea de la marginile pământului, de la Oceanos Potamos sau Istru... Aici erau munţii lor cei sfinţi. Aici erau columnele ceriului...” (Nicolae Densuşianu, Dacia Preistorică-„Biblia” românilor, vol. II, Ed. Obiectiv-Craiova, p. 128)
Faptul că aparţinem
Naţiunii-Mumă care a dezvoltat prima Civilizaţie universală şi prima Cultură a
omenirii, patriarhii scrisului în lume, certifică Marea Taină care ne
înconjoară, dar şi raţiunea că acest Neam ales a avut Cartea sa Sfântă, sau mai corect Cărţile sale Sfinte, Regula de Aur
a Cetăţii, a Regelui, a Castelor, a Divinităţii.
Este firesc ca Naţiunea
primordială, prima cultură şi prima civilizaţie cosmică să aibe BIBLIA ei, dar despre care, aşa cum era
de aşteptat s-a şi întâmplat, ne-a fost furată, falsificată: „Biblia-Cartea Sfântă a Geţilor a fost
furată şi falsificată...” (Tudor Diaconu, Scrierea Secretă, vol. II, Ed. Obiectiv-Craiova, p. 42, 65)
Omul fiind creat de Dumnezeu
este purtătorul genei religioase, indiferent dacă se reclamă ateu sau religios.
Dar cel care este conştient şi conlucrează prin fibra religioasă, prin natura
ontologică, firească, se umple de har, se atinge de intuiţie.
Aşa se transmite filonul
tainic al înţelepciunii divine, prin cei aleşi, pentru cei aleşi, formându-se astfel
un PATRIMONIU al GÂNDIRII naţional-universale, din care cei împlinitori de
Destin al sinelui şi al Naţiei, tălmăcesc Taina, redându-i sensul ei divin.
Acest lucru dezvăluie misterul
căutărilor filosofului Culturii, Artur Gabriel Silvestri de a descifra învăţătura
tainică din sânul apologiei spiritului getic în al
cărei tezaur s-ar afla Cartea Sacră, purtătoare de
înţelepciune, călăuzitoare întru nemurire.
„Cartea Sfântă începuse să mă preocupe într-un chip
stăruitor, aproape chiar de a deveni obsesie şi aporie irezolvabilă. Avusesem,
oare, o Carte de învăţături ce s-ar
fi putut împărtăşi de la bătrân şi, deci învăţător, la tânăr şi, pe urmă, la
discipol?” (Cuvinte pentru Urmaşi-„Modele” şi „exemple” pentru Omul Român.
O „carte de învăţătură” concepută şi îngrijită de Artur Silvestri. Carpathia
Press-2005, p. 3)
Nu era/ este nevoie de un
miracol pentru a ajunge în faţa „Marelui
Secret”, ci doar de o Taină, pe care Teoforii,
purtătorii de Dumnezeu o au în suflet şi o dăruiesc luminând cu lumina lor
lumina altora. „Şi, totuşi, cu vremea, am
început să alătur concluzii diferite, ce îmi veneau din toate părţile şi de la un anumit fel de învăţători care
semănau, în ultimă analiză, cu Oamenii Mari ale căror cărţi, fundamentale mă
ajutaseră să cresc intelectualiceşte. Erau, aceştia, un fel de povăţuitori secreţi, de obicei bătrâni
şi izolaţi, ce cultivau un gen de înţelepciune, de îndrumare scurtă, enigmatică
şi orală, totdeauna concentrată şi apoftegmatică, şi, câteodată, neclară ca un <<cuvânt în răspăr>> ce
s-ar fi spus aproape într-o limbă veche ce nu se mai vorbeşte dar i se
recunoaşte melodia, frântura muzicală, intonaţia... Şi, totuşi, lecţia lor că
nu se împrăştiase şi fiindcă şi eu, ca şi alţii, o întrevăzusem, înseamnă că
nici pe atunci nu se risipise, alungată din memorie, căci avea un sens mai
înalt.” (..., p. 4)
Viaţa lui a fost o continuă
odisee a spiritului religios, o introspecţie metafizică abisală, o cutezanţă
mistică depăşind cugetările serafice care au răscolit toate încercările
călăuzindu-le spre tărâmul spiritual al Biruinţei române creştin-ortodoxe.
Gânditorul român aflat într-o
lume deplină a decadenţei s-a orientat spre mistica ortodoxiei salvatoare,
păstrătoare a spiritualităţii religioase în concordanţă cu valorile supreme
testamentare ale Neamului: Cultura şi Tradiţia ca veşnicie a Patrimoniului.
„Patrimoniul este acel spaţiu enigmatic ce însemnează deopotrivă
univers de valori şi univers al memoriei, dar, mai întâi de toate, Urma de
existenţă în istorie. De la clădirile cu vechime, exprimând tradiţie, urmă şi
memorie şi până la cărţile uitate, risipite, pierdute, de la personalităţi
ignorate şi fapte ce ar bine-merita recunoaştere publică şi exemplificare drept
model social şi până la idei ce nu se evocă şi se pierd şi se uită-iată o
imensă geografie de valori a căror coeziune trebuie realizată şi păzită căci,
la drept vorbind, Patrimoniul în sine este ceva tainic, este Pomenirea
Părinţilor.”
(Pro Memoria-Artur Silvestri,
Fapta culturală, Documentar alcătuit de sociolog Teodora Mîndru, 135 de mărturii. Colecţie iniţiată şi
îngrijită de Mariana Brăescu Silvestri, Ed. Carpathia-2009, p. 11)
Conştient de chemarea sa, de
alegerea întru slujirea lui Dumnezeu şi a neamului Artur Gabriel Silvestri, a
cernut psihologic, moral şi estetic Cultura clasică, convenţională, separând-o
de proletcultismul purtătorilor de osanale, steril, sec, sterp şi fără noimă,
fără ancora creativă a intuiţiei, a harului, revoluţionând-o într-un ev
revelat, pătrunzător, cardinal, cu adâncimi pătrunzătoare până în fibrele
ancestrale ale Neamului rânduit spre menirea sa aristocrată, până în sufletul
şi raţiunea unei comunităţi creştine aflate în comuniune cu Dumnezeu, pentru o
cunoaştere în care sălăşluieşte iubirea de Hristos, dragostea de Adevăr,
sublimul Crucii, armonia Jertfei, măreţia Libertăţii, filocalia Mărturisirii,
sofianismul sufletului frumos a Dacoromânului.
Ca o Albină regală, enigmatică,
habotnică, strângătoare, uimitoare, cutezătoare, înţepătoare a strâns polenul
din inima şi sufletele unor Aleşi pentru a alcătui un Stup de modele Omului
Român, din mierea faimoaselor lor cuvinte pline de aromă.
„Cartea aceasta, ce se iveşte acum fără timp, a fost gândită ca un şir
de mărturisiri şi de încheieri aparţinând unor Oameni Mari care, lăsând faptă
şi întruchipare, vor putea, astăzi încă, să creeze exemplu şi model pentru
Români. Ea este, de fapt, o Predanie colectivă.” (Cuvinte pentru Urmaşi-„Modele” şi „exemple”,
op. cit., p. 4)
Icoana statuară care rămâne a
creştinului ortodox dacoromân este DEMNITATEA!
Mă întreb mereu alături de
marele Părinte moldav al Duhovniciei ortodoxe, Ioanichie Bălan: „Oare o să mai vină totuşi o ploaie
aducătoare de rod, cu picurii de demnitate pe lumea aceasta?” (Pr.
Constantin Catană, Părintele Ioanichie
Bălan, cel cu Hristos în inimă şi niciodată singur. Ed. Nepsis-2017, p. 57)
Oare picurii de sânge ai
miilor de martiri români numai ai secolului al XX-lea, a miilor de cuvioşi, a
miilor de eroi, a miilor de mărturisitori, a milioanelor de pătimitori, vor mai
aduce vreodată roadă a Demnităţii acestui Neam atât de hulit de cei mai mulţi
dintre presupuşii români şi a celor mai mulţi dintre ostenitorii neromâni?
Zelul febril de a descifra
enigmele, de a le aşeza în lumina tâlcului lor, migala truditoare de a le
potrivi cu sensul lor de întocmire, patosul de aşezare în esenţă, în atitudine,
în desfăşurare pentru a deveni creatoare de spirit, de istorie, de cultură.
„Căci doar înaintarea în taina
marilor desfăşurări este esenţială şi, pretutindeni, ea lucrează precum apele
adânci, necunoscute, care fac să se prăvălească deodată ceea ce părea până cu o
clipă înainte mai imutabil decât munţii.” (Cuvinte...,
p. 5)
Artur Gabriel Silvestri n-a
avut îndoieli asupra rugăciunii şi a credinţei privind înfrângerea sinelui
autonom, n-a avut îndoieli asupra suferinţei şi a jertfei rânduite de Dumnezeu
pentru biruinţa vrăjmaşilor din ţară sau din afara ei, tocmai de aceea a
gândit, s-a ostenit, a trudit, a luptat şi a sângerat pentru Patrimoniul
spiritual al Neamului, pentru a deschide o nouă ERĂ, era unui nou APOSTOLAT în
care să fie suverană o ROMÂNIE TAINICĂ CREŞTINĂ a românilor de pretutindeni,
care n-au renunţat la credinţa lor, la nădejdea lor, la libertatea lor, la
năzuinţa lor, la lupta lor, la suferinţa lor, la jertfa lor, la demnitatea lor,
la iubirea lor de cer şi pământ, glăsuind parcă deodată cu marele prigonit, dar
şi cu marele iubitor de Neam şi de Hristos, Ioan Ianolide: „- Doresc mult
să slujim Domnului întru totul şi întru toate. Suntem fiii Bisericii şi nu ne
vom despărţi de ea. Se deschide o eră nouă în lume, care trebuie umplută de
duh, idei şi activităţi creştine. Creştinismul reînvie, dar sarcinile
creştinilor sunt mari. Este vremea unui nou apostolat.” (Ioan Ianolide, Întoarcerea la Hristos-document pentru o
lume nouă. Ed. Christiana, Bucureşti-2006, p. 184)
Artur Gabriel Silvestri era
conştient că păcatele societăţii de consum, corupţia societăţii comunitare, imoralitatea,
ateismul, obedienţa, oculta, oligarhia, trădarea, laşitatea, fariseismul,
căderea devastatoare în minciună, demagogie, nepăsare, lene, nonvaloare,
nonsens, nonideal, nontranscendent, dar credea că se vor vindeca terapeutic
prin minte, inimă şi suflet curat, purificat prin har, creaţie, suferinţă,
credinţă şi dragoste.
Imediat ce s-au anunţat tunetele,
ce au străfulgerat Zorii libertăţii spiritului, prin lacrimile de sânge şi de
foc ale cerului lui Decembrie 1989, Artur Gabriel Silvestri a continuat Rezistenţa Anticomunistă, respectiv
Rezistenţa Religioasă printr-o cruciadă creştină, literară, morală, culturală,
privind isihia, trezvia, redeşteptatea, redresarea psiho-spirituală, dar şi
materială a ţării pustiită de cataclismul proletaro-burghez ateu.
În Vatra Strămoşilor, în
Patria Străbună, în Grădina Maicii Domnului, în Ţara Părinţilor,
Patrimoniul Ţării noastre, scriitorul şi gânditorul ROMÂN, Artur Gabriel
Silvestru a ctitorit pentru vecie: „ASOCIAŢIA
ROMÂNĂ PENTRU PATRIMONIU.”
Edificiul spiritual purcede
cunoaşterea apofatică, tainică, râvnitoare, harică, atentă, pătrunzătoare, scrupuloasă
de a reinstaura hegemonia dinastică a Străbunilor, a Profeţilor, a
Învăţătorilor, a Părinţilor Patriei* întru armonia Frumoseţilor Carpatine.
* „Părinţii
Patriei” era ideea născută de straniul
scriitor profetic Dan Zamfirescu la o Cină
de Taină spirituală în Cetatea Bucureştilor prin 1985, care resfira o
mireasmă de înrădăcinare şi de stabilitate în Univers. Litania sau predania „Părinţii
Patriei”, „descria, la drept
vorbind, cerul nostru sufletesc, axa lumii noastre, totemul colectiv fără de
care totul s-ar fi precipitat în haos...” (Cuvinte pentru Urmaşi, op. cit., p. 6)
Dan
Zamfirescu, profeticul straniu îmi este cunoscut prin celebra sa Teză de
Licenţă în Teologie din 1956: Ortodoxie
şi Romano-Catolicism în specificul existenţei lor istorice, teză care
depăşea cu mult pe cele doctorale de atunci.
Fiecare faptă
misionară a celui Ales trebuie să se împlinească într-o înaltă vocaţie istorică
întru dimensiunea continuităţii veşniciei Neamului său.
„Vocaţia istorică presupune un simţ al <<devenirii>>, viziunea
unei curgeri în care eşti cufundat şi al cărei ritm interior îl poţi
simţi...Omul cu vocaţie istorică
simte zămislindu-se, în adâncul realităţilor prezente, realităţile viitoare şi
le serveşte servindu-se la rându-i de ele pentru ţelurile sale.” (Dan
Zamfirescu, Ortodoxie şi
Romano-Catolicism în specificul existenţei lor istorice. Ed. Roza
Vînturilor, Bucureşti-1992, p. 161)
Viziunea şi împlinirea vocaţiei istorice
presupune PILDA misiunii creştine-hristice.
„Ideea însăşi de a reţine <<Modelul
Faptei Esenţiale>> şi a-l arăta pentru a se putea urmări, înţelege
şi, dacă va fi vrednicie, să se continue cât va fi omenet şi Limba Română în
Carpaţi este ea însăşi tulburătoare.” (Cuvinte
pentru...op. cit., p. 6)
Artur Gabriel Silvestri a
devenit Scutul şi Sabia Cuvântului, o amplă Antologie a spiritului în
încleştarea cu regimul continuator al celui fost, respectiv cu industria
literară care căzuse din treapta de instituţie fundamentală a culturii noastre
naţional-universale, militând asiduu pentru recuperarea Memoriei Elitei
Neamului Românesc.
Şi-a ctitorit o citadelă a
Rezistenţei spirituale axată pe o avangardă de idei novatoare, pe o flamură a
esenţei, pe o şarjă a cavaleriei de sensuri pentru asaltul care aducea biruinţa
fenomenalului ROMÂNIEI TAINICE aflată între MIT şi ADEVĂR.
„Căci noi suntem România tainică, oameni de tot felul şi de peste tot, pentru care
esenţial nu este de a câştiga în imediatul trecător ci de a fi încredinţaţi că
pentru locul acesta, unde, într-un sat de departe, stau adormiţi cei ce ne
aduseră lumină şi sens, pentru acest loc am făcut, <<ce trebuia>>. Şi la o vreme, când o mai trebui, vom
face şi Predania definitivă, către cei ce ne urmează şi vor fi.” (Cuvinte...op.
cit., p. 7)
În inima lui n-au stat grijile cotidiene, mărimile
lumeşti, jilţurile demnitare, compromisurile diplomatice, ci o întreagă şi o
profundă ROMÂNIE TAINICĂ, în Sânul căreia stau împreună: „învăţătorul de ţară, vlădica de <<Ţări>>, povăţuitorul de
tineri şi de copii, desluşitorul de semne vechi, descoperitorul de forme şi
culori de azi ori de alatăieri, o lume cu toate stările sociale desfăşurate
fiindcă pretutindeni sentimentul misiunii a apărut şi <<lucrează>> în felul lui nedesluşit, enigmatic, aşa
cum pogoară harul.” (Cuvinte pentru
Urmaşi, op. cit., p. 7)
12 ani sunt un ciclu profetic care se deschide-închide şi se redeschide
pentru un alt ciclu mai înalt de creaţie religios spirituală, îngăduit şi
rânduit de Profet discipolului său.
Acest Ciclu s-a dechis pe 14 Martie 2007, s-a împlinit pe 14 Martie 2019 şi s-a redeschis pentru o altă etapă tainică a
Profetismului dacoromân.
Luna Martie-Mărţişorul,
deschide ciclul vieţii, poarta Primăverii, fereastra creaţiei. Pe 15 Martie
1940 a urcat la ceruri şi marele filosof metafizico-mistic Nae Ionescu.
„Moartea lui, consemna un alt mare
filosof brăilean Vasile Băncilă, neaşteptată şi neverosimilă, (programată de discipolul criminal
Carol al II-lea n.a.), pune încă o dată
problema dacă noi, românii, avem
îndeajuns parte de oameni excepţional de dotaţi pe care ni-i dăruieşte naţia
noastră. El vine să se adauge la acea serie de bărbaţi ajunşi în plină
putere de creaţie, dar dispăruţi înainte de a-şi fi împlinit opera: Lambrior,
Bogrea, Pârvan, Vâlsan, Matei Nicolau...”(Istoria logicei, p. V. cf. Dan Ciachir, Gânduri despre Nae Ionescu, Lumea Credinţei, Bucureşti-2018, p. 46)
Destinul
Filosofului NAE IONESCU este asemănător cu cel al Filosofului ARTUR GABRIEL
SILVESTRI: unul a avut tărâmul filosofiei creştine, celălalt meleagurile
literare întru spiritualitatea religioasă. Amândoi au fost deschizători de
drumuri. Amândoi au fost formatori de şcoală. Amândoi au fost naţionaliştii
demnităţii.
Amândoi au fost geniali. Amândoi au fost purtători de
Destin profetic românesc. Amândoi au plecat „forţat”
înainte de vreme: unul la 50 de ani, celălalt la 55 de ani.
„Filosofia-nu este un meşteşug, ci o
chemare. Ea are fără îndoială o anumită tehnică, un aparat de lucru mai mult
sau mai puţin determinat care se poate învăţa şi care trebuie învăţat. Dar
partea de creaţiune personală-aceasta stă în afară de orice metode. Ea atârnă
de bogăţia sufletească a fiecăruia dintre noi; de inspiraţia care se coboară de
sus asupra noastră; de durerea chinuitoare cu care anumite probleme se pun
şi-şi cer dezlegare; de puterea cu care în fiecare dintre noi se afirmă
necesitatea de a ieşi din contingenţele vieţii-de a ne ridica, dacă nu până la
mântuirea noastră, cel puţin până la liniştea noastră.” (Nae Ionescu, Funcţiunea epistemologică a iubirii, în Isvoare de filosofie, I, 1942)
Viziunea Profetului
constă în alegerea Căii şi Călăuzitorii pe care trebuie s-o,/ să-i urmeze în
formarea, împlinirea, devenirea, vocaţia, definirea sa discipolul ales.
„Eseistica, de mare forţă intelectuală, a lui
Gh. C. Nistoroiu se întemeiază pe o erudiţie ieşită din comun care însă nu-i o <<cunoaştere
de carte rară>> ce conduce adeseori
la sterilitate şi la studii de tematică minoră ci, fiind ştiinţa însuşită care
lucrează la formula intelectuală, produce un gen de <<contribuţie>> cu gen indefinit, deopotrivă filosofie a
culturii cu aspect tradiţional. Cărturarul, căci un cărturar autentic este
acest autor despre care abia mai recent a început să se ştie mai mult,
înaintează pe o direcţie care altădată a fost ilustrată de <<autohtonismul
profetic>> al lui Haşdeu şi N. Densuşianu
iar, mai încoace, de Constantin Noica, Paul Anghel şi Petre Ţuţea. Ceea ce îi lipseşte
încă lui Gh. C. Nistoroiu este <<bibliografia operei>>, adică opera manifestată prin titluri căci
altfel, în constituţia întregului impresionant de clar, ea există şi se
călăuzeşte după un ceas interior orânduit pe ciclurile lungi. Opera lui s-a alcătuit
prin reflecţie şi <<scris secret>> şi cu rost de perfecţiune interioară, de un călugărism mirean, şi,
întocmindu-se în penumbră precum în vremurile fanariote, păstrează ceva de
inactualitate de privire superioară care aparţine <<modelului
eminescian>>, unde <<ce e
val ca valul trece>>. Însă, cu
toate acestea, câteva culegeri de eseuri documentează prin forma finită imensul
şantier ce se află îndărătul titlurilor prea puţine, iar între acestea <<Privirea
sun Coroană>> este cea mai
reprezentativă.” (Artur
Silvestri, Un Breviar de „Autohtonism”-post-faţa la vol. „Privire sub Coroană.
Preliminarii la o analiză a <<noului
jaf regal>>.” Page 1 of 5, http://
floareadarurilor.wordpress.com/carti-ce puteau-sa-nu-existe/un-breviar-de-autor...14.03.2007)
Viziunea
profetică a lui Artur Gabriel Silvestri care, mi-a netezit Calea sinelui pentru
a urca spre Piscurile Profetismului pelasgo-dacoromân: Bogdan-Petriceicu Haşdeu (1838-1907), Nicolae Densuşianu
(1846-1911), Mihail Eminescu
(1850-1889), Constantin Noica (1909-1987),
Paul Anghel (1931-1995), Petre Ţuţea (1902-1991) este copleşitoare şi
cutremurătoare în acelaşi timp fiindcă te provoacă permanent la o întrecere de
esenţă, de sens, de spirit, de înnoire mistică cu tine însuşi întru destinul
filocalic şi sofianic al Neamului tău, al Înaintaşilor Aleşi.
Atunci, în 14
Martie 2007, mărturisesc că nu întrezăream neobişnuitul creaţiei, taina mistică
a iluminării pe care trebuia să o urmez, să o urc, spre înălţimi serafice.
Astăzi, 14.
Martie 2019, mulţumesc Bunului Dumnezeu şi Profeţilor călăuzitori, am urcat,
vorba prietenului meu, bibliofilul, omul de cultură Dumitru Ionescu-Bucureşti, spre
Culmile montane ale Misticii ortodoxe a spiritualităţii creştine.
Misiunea ontologică a Naţiunii pelasge, hărăzită
de Dumnezeu în Vatra Daciei Mari, a fost de a pune în brazda adâncă a Neamului ghinda sa nobilă
de STEJAR.
„Scăpat ca prin minune din spulberătorul
vârtej al străinismului şi plămădit în ţărâna cea sfântă a străbunilor,
sâmburele cel curat românesc n-ar fi întârziat o clipă d-a se înfige cu putere
în brazdele mănosului nostru pământ, pentru ca din sânu-i să răsară mai falnic
şi mai verde stejarul Românismului.” (B. P. Haşdeu, IV. Publicistica
politică. Academia Română. Fundaţia Naţională pentru Ştiinţă şi
Artă-Univers enciclopedic, Bucureşti-2007, p. 1425)
Aşa, cum
Pantocratorul HRISTOS susţine
cosmosul în mâna Sa, aşa cum Atlanţii susţin pe umerii lor Ţara ideală, aşa cum
creştinul ortodox poartă pe umerii Crucea destinului său, aşa cum Biserica
poartă Destinul neamului ei, tot aşa ISTRUL,
ţine axa cerului, marginile civilizaţiei pământului şi marginile culturii
omenirii.
„Olympul Iliadei este Olympul cel vechi de
la Okeanos Potamos (Istru), unde era <<originea
zeilor>>, la <<marginile
pământului>>, ce nutrea multă lume... Aici, la Carpaţi şi la Dunărea de Jos,
ni se prezintă leagănul străvechi al civilizaţiunii omeneşti.” (Nicolae Densuşianu, Dacia Preistorică-„Biblia”
românilor, vol. II, Ed. Obiectiv-Craiova)
Din grâul sacru al sufletelor
Profeţilor încolţeşte, răsare şi înfrăţeşte în inimile curate ale Tinerilor
discipoli pâinea dătătoare de viaţă a Naţionalismului creştin-ortodox, care trebuie
să spulbere tendinţele străine, cosmopolite: „Interesul nostru naţional este ca noi şi numai noi să ne sporim în
ţara pe care noi şi numai noi am apărat-o timp de veacuri, noi şi numai noi am
pregătit-o prin curături pentru cultură; trebuie dar să combatem pe toţi cari
lucrează în vederea unui elemnet străin.” (Mihai Eminescu, Ortodoxia. O
antologie de Fabian Anton, Cuvânt înainte de I.P.S. Nicolae Corneanu,
Mitropolitul Banatului, Ed. Eikon, Cluj-Napoca, 2003, p.27)
Veşnicia unui Neam se măsoară
cu măsura participării eternităţii sale la fiinţa pe care i-a hărăzit-o
Atotcreatorul, întru slujire şi slăvire, întru trăirea sa religioasă. „Neamul nostru rămâne pentru că şi el
participă, în felul lui, la eternitatea fiinţei.” (Constantin Noica, Pagini
despre sufletul românesc. Ed. Humanitas, Bucureşti-2014, p. 11)
Filosoful culturii, istoricul
literar şi romancierul Paul Anghel,
răsfăţatul lui Heidegger: - „Was ist die
genialische Walach?, a aderat şi el la ROMÂNIA TAINICĂ, proiectând Enciclopedia performanţelor româneşti în
secolul XX, punând Omul deasupra planului existenţial, hărăzit întru spiritualitate,
ca o „fiinţa care crează”, adică o
făptură „dăruită.” (Ilie Bădescu, Paul Anghel - <<Genialul
valah>>-Cele opt lumi ale literaturii române.Ed. Mica Valahie,
Bucureşti-2018, p. 14)
Omul istoric descende din cel
primordial, pelasg, dar pentru a trece din imanent în transcendent, conform
chemării lui Hristos, ca urmare a Crucii sale, murire-nemurire, înspre
mântuire, starea lui trebuie să fie o permanentă comuniune cu Mântuitorul prin
mistica spiritualităţii creştin-ortodoxe.
„Mistica creştină a scos omul de sub stăpânirea naturii destin, prin
fiinţa supremă, care, creându-l, l-a destinat nemuririi, definitorie pentru
libertatea reală, pentru depăşirea jocului vieţii şi al morţii, supranaturalul
asigurându-i moştenirea suverană în natură, modelele invariante fiind
obiectice-transcendente-nu raţional-obiective, gîndind platonic-paulinic, peste
obiectivitatea ca punct de vedere general acceptat prin limitele formal-comode
sau utile, coerenţa şi necontradicţia fiind tot formal-comode sau utile.”
(Petre Ţuţea, Bătrâneţea şi alte texte Filosofice. Ed. Viitorul Românesc,
Bucureşti-1992, p. 26)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu