Frontiere celeste și terestre
Vizita Papei
Francisc și Catedrala Mântuirii Neamului, lângă Palatul lui Nicolae și Elena
Ceaușescu, vor delimita și armoniza frontierele celeste și terestre ale tuturor
românilor. Cerul, firește, n-are limite, granițe, dar cine se uită la
realitatea pământeană, vede umbrele frontierelor celeste și nori sumbrii, ca la
slavii de sud, unde același neam cu aceeași limbă, croații catolici se
războiesc cu frății lor, sârbii ortodocși sau bosniaci musulmani. Conflictul
religios dintre israeliți, sunniți și șiiți în Orientul Apropiat și Mijlociu
este fără sfârșit. Marile conflictele sunt religioase, tot așa cum alianțele
durabile, credibile sunt numai ale partenerilor de aceeași credință.
Romania este
de jure în mai toate organizațiile occidentale. Moldovenii, cu toate că au un
Mitropolit moscovit, își doresc, ca și vlahii din Serbia, aceeași orientare,
spre Vest, nu spre Est, dar asta nu schimbă faptul că greco-pravoslavnicii au o
altă viziune decât occidentali asupra lunii, vieții, mântuirii. Singura lor
oportunitate de a ieși în lume a fost vizita generoasă a Fericitului Papă Ioan
Paul II, care a acceptat toate condițiile de la București, știind că are de a
face cu latini izolați și traumatizați de un mileniu, de la Marea Schismă, în
Gradina Maicii Domnului.
Dar oferta
de refacerea unității creștine, mana întinsă a Romei a rămas până acum fără
răspuns, cu toate că ea urmează sa aibă loc „fără condiții“, Papa Francisc,
pentru ca pentru Sf. Papă Ioan Paul II oricum creștinismul respiră cu doi
plămâni, ortodox și catolic, oriental și occidental.
Revoluția
din 1989, democrația occidentală, economia de piață, societatea civilă, sunt
Forme fără fond. Ați mințit poporul (și pe occidentali) cu televizorul! La
Revoluție, țiganii, romanes, romii, cum li se spune acum, i-au înlocuit pe
naționaliștii olteni.
O
alternativă occidentală românească, credibilă nu există fără Biserica unită cu
Roma interzisă de ortodocși. Mimarea Apusului cu reforme pe hârtie a eșuat.
Nu numai
Președintele Franței (Nicolas Sarkozy ) o ia la fugă când îl vede pe omologul
său român (Traian Basescu). Creditul, credibilitatea greco-ortodocșilor
moldo-valahi a scăzut atât de dramatic, că și ei se întreabă dacă mai merită
maimuțăreala, acceptarea umilințelor și a mofturilor din Vest, de neintales și
de aceea de neaceptabile în Est. Orient vs occident.
N-ar fi mai
bună teocrația orientală, decât democrația a la Westminster?
Clasa
politică ortodoxă moldo-valahă se legitimează mereu cu ”am primit ordin de la
Înalta Poartă, Constantinopol, Berlin, Moscova, FMI, UE”, fără să ascundă ca
este și azi in pectore adepta modelului greco-pravoslavnic, autoritar și
autocefal a lui Putin și Erdogan. Moscova și Istanbul. China roșie a
mandarinilor, India castelor fără de scăpare și Rusia au succese și nu sunt
democratice ca în vest, adepte ale economiei de piață și nu întrețin nici măcar
paraziții societății mimetice, civile.
Pe de altă
parte, modelul SUA sau cel vest european a pierdut din atractivitatea din
timpul Războiului rece, pentru că nu mai face față drepturilor imigranților,
femeilor, șomerilor, pensionarilor. În fond, ceea ce lipsește acum este elanul
marelui proiect al refacerea unității creștine.
În locul
lui, a unității dintre ortodocși și occidentali, s-a instaurat o dictatură a
materialismului, a relativității, paralizantă, ca și un sentiment general de
lehamite, jenă generat de pierderea unei mari șanse istorice. Moldo-valahii nu
pot renunța la lanturile grele ale duhovniciei și soborniciei moscovite și
constantinopolitane?
În ciuda
tuturora, românii se folosesc de noua libertatea de mișcare. De bine de rău,
occidentalii îi sprijină pe români, oricum ei nu pot părăsi UE/FMI/NATO pentru
ca s-ar prăbuși în gol: dezmembrarea țării, mizerie materială ca în Africa,
convulsii sociale și în final dictatură orientala.
De aceea,
singura lor speranță ar mai fi Biserica și vizita Papei Francisc. Pentru că,
fără un dialog în vederea refacerii unirii, nu ca în anul 1700, sub patronaj
nesincer austriac, maghiar și adversitate pe față greco-pravoslavnică, ci ca în
anul 2019, cu toate drepturile și îndatoririle unui stat creștin cu frontiere
celeste și terestre garantate de Roma și civilizația occidentală, din care va
face parte nu numai de jure ca până acum, ci și de facto, model pentru toți
românii și țările din Balcani.
Prof. Dr. Viorel Roman, consilier
academic la Universitatea din Bremen
Anexă
Ideea
refacerii unității creștine conditio sine qua non a integrării autentice a
României în civilizația occidentala este laitmotivul discursului meu și înainte
de prăbușirea dictaturii din Lagărul ortodoxocomunist. Dar, după vizita la
București a Fericitului Papă Ioan Paul II și aderarea de jure la UE/ NATO s-a
trecut pe neobservate la bine-cunoscuta politica a „Formelor (occidentale) fără
fond“ și „Zicem ca ei (occidentalii) și facem ca noi (ortodocșii)“.
De aceea,
reproduc o luare de cuvânt a senatorului Adrian Păunescu (1943-2010) în
Parlamentul României pe când mai era o speranța, care astăzi este deja greu de
imaginat:
Am fost
întrebat de mulți colegi cum de am permis, cum de mi-am îngăduit sa aduc la o
emisiune a mea, de la "Realitatea TV", pe un om care exprimă puncte
de vedere total diferite, uneori opuse celor în circulație în România: domnul
Viorel Roman, profesor român din Germania, la Bremen. Aș vrea sa spun, încă o
dată, public un fapt: dacă nu ne vom obișnui cu ideea ca dialogul înseamnă
chiar întâlnirea unor puncte de vedere diferite, profund diferite, atunci
înseamnă ca democrația noastră este o spoială și o totală minciună în ceea ce
exprimam noi cu alte cuvinte.
Omul
respectiv are un punct de vedere diferit de ceea ce circula îndeobște prin
România și eu cred că este important sa auzim acest punct de vedere și sa facem
antrenamentul necesar întâlnirii cu aceste opinii contrarii celor care au
circulat și circula, la aceasta ora, prin România. Unul dintre colegii noștri,
domnul Mihai Ungheanu, a fost într-una din aceste emisiuni, în acea emisiune a
mai fost și un istoric, domnul Mircea Dogaru, un remarcabil istoric.
După primul
șoc, am continuat, am făcut trei astfel de emisiuni, pentru ca mi se pare că e
important să dăm minților noastre o hrană corespunzătoare de probleme cu care
nu suntem de acord. Așadar, vă vorbesc din perspectiva unei empatii totale,
pentru că pe mine faptele care decurgeau din ceea ce spunea Viorel Roman în
aceste emisiuni, ca și în cărțile sale și în articolele sale publicate în
"România
Mare" sau în "Flacăra lui Adrian Păunescu", faptele ce decurg
din aceste cuvinte mă interesează.
Mă
interesează dacă, într-adevăr, catolicismul este o condiție a intrării noastre
în Europa.
Mă
interesează dacă există acest punct de vedere pe continent și așa mai departe,
lucruri pe care leați văzut.
Mă
interesează dacă suntem o plantație de sclavi la marginea Imperiului, cum
susținea el, parcă pentru a ne trezi.
Și eu cred
ca exercițiul acesta democratic și dur este necesar unei treziri la o noua
conștiință europeană a noastră, a românilor, chiar bătându-ne pentru propriile
idei.
https://www.academia.edu/29967067/Papa_Francisc_in_Romania
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu