M A N I
The Hymn on the End of
the World -
A Manichaean liturgical hymn in
Parthian.
The message of heaven and the earth`s
answer :
Hear, oh world, the words of the
Lord!
We would invoke the gods that they
may save us
from this evil age of tyranny, full
of strife and unbelief.
Oh angels and twins, save us from all
distress.
That time (the end) has come,
Just as the redeemer (Mani) has
written.
LENAU
Trestia
Drueben geht die Sonne scheiden,
Und der muede Tag entschlief.
Niederhangen hier die Weiden
In den Teich, so still, so tief.
Und ich muss mein Liebstes meiden:
Quill, o taeno, quill hervor!
Traurig saeulseln hier die Weiden
Und in Winde bebt das Rohr.
In mein stilles, tiefes Leiden
Strahlst du Fernes hell und mild,
wie durch Binsen hier und Weiden
Strahlt des Abendsternes Bild
SURENDER BHUTANi
A Lonely Cry
In the face of an impending doom
one has possibilities to be angry
undocumented dreamers have lost their
way
now it is a turn of nastiness to take
over
or exploit whatever is left over in
life
Exploring the inner turmoil
one will reach the dead end soon
the lies one has been telling
are part of the truth
which one has lived in the past
It is enough to be born once
a dark absurdist farce should be over
there may be the shame of survival
if it is prolonged in an idiom
one will have a lonely cry
in the universe
ABDELHAMID SENOUCI BEREXI
My dear
friends,
The people
have expressed themselves. He exposed his claims and claimed that it is a
family affair. A lot of members of this great family have expressed themselves.
Many speak
but little will get away!
What do we
want?
- the
safeguard and protection of our country, its unite and its territorial
integrity.
- freedom
and independence in decision-making.
- Justice
and transparency.
- democracy
and attachment to the values and principles that have guide our country from
jughurta to our days through the charter of the soummam without forgetting all
those who have been sacrifice for these values and principles.
On this
solid base, build and consolidate our country!
The
President of the republic will leave his position at the end of his mandate....
is it the time to hang him in the mud? He has been the representative of our
country for a long time, he has committed our country in actions of
international strategy of high stature that have given our country recognition
and international respect.
Now he has
announced his withdrawal from political life... Let's leave him in peace!
The people
will have the republic that he calls for... but this republic will not be in
chaos.
This
Republic will be what the algerien people want and surely not what we show the
reality in the Mena Space (Middle East, North Africa).
With Family,
we have to dialogue! With Family, we need to find the solutions!
GERTA MULLER
M-am gîndit la roza robustă din inimă
la sufletul nefolositor ca o sită
dar proprietarul m-a-ntrebat:
cine cîştigă-n povestea asta
am spus: scapă pielea întreagă
el a ţipat: pielea nu-i
decît un fleac de batist ofensat
cu mintea haihui
NICOLAE GRIGORE MĂRĂȘANU
Magul de apă
(chemările)
Veniţi să
căutăm fluviul cu bule de aer, în care trupurile ca vidrele ni le vom îmbăia!,
striga Magul de apă.
Şi noi,
năzuind spre un ţărm mai bogat şi mai pur, alergam într-acolo, la malurile, ca
nişte metereze de oase!
Şi,
încrezători în chemările Magului, ne spuneam: trebuie să existe pe aici, pe
aproape, fluviul într-atâta promis!
Şi,
transfiguraţi de chemare, căutam pe unde piatra fusese şlefuită de valuri şi
unde corăbiile adormite în nisipuri visau.
E aici, e
aici, fluviul către care alergăm de o viaţă!, striga Magul. Undele-i nevăzute,
iată, curg pe sub noi, peste noi şi prin noi!
Să-l găsim
şi-a lui undă-miracol de dureri să ne spele!
Şi mai
îndârjiţi scormoneam printre cranii şi prore, ca într-un cufăr aruncat în mare
demult, de se burduşise albia jinduitului fluviu cu noi, cu sufletele care, în
ritmica, legănata mişcare, de Marele Val aminteau!
Şi alte
popoare de trupuri alergau tot să sape; să caute fluviul cu bule de aer. Dar ca
lanul sub coasă şi ele cădeau. Şi un munte de oase eram! Şi eram fluviul cu
bule de aer! În care, în amurg, ca vidrele în propria nemurire ne îmbăiam!
FLORIN COSTINESCU
Poveţe
Să nu strângi nuferi, o să sece
lacul,
priveşte-le plutirea ireală,
eu nu ştiam că nuferii sunt anii,
că apa este veacul,
Să nu alungi pădurea, o să se piardă
cerul,
străbate-o fără urmă şi fără de
topoare,
eu nu ştiam că altminteri
mă va răpune gerul,
Să nu umbreşti culoarea că ochiul se
închide
şi-o peşteră te fură cu braţe reci,
de vid,
eu nu ştiam de somnul ce te strigă
cu voci de atlantide,
Poruncile zvârliră în sânge vechi
năvoade,
nu căuta cenuşă în vatra ce nu arde,
nu încerca sămânţa să o rodeşti
altunde,
decât acolo unde de-o chemi
îţi va răspunde,
Ascult şi azi o voce – nu ştiu de
unde vine,
dar parcă-i tot mai rece în jurul meu
și-n mine...
OCTAVIAN SOVIANY
O să păstrăm parfumul lumii noastre
În nişte mici flacoane de cleştar
Zburlindu-ne mustăţile albastre
Spre prinţii cu bricege-n buzunar
Şi vom privi peisajele lunare
Din bolul plin de magice licori
Iar când veţi destupa pe coridoare
Preabunii nostri domni vizitatori
Sticluţele depuse mărturie
Pe poliţa din dreapta sub obroc
Va flutura perdeaua vişinie
Şi-o să miroasă trist a iarmaroc
Cu unchi şi cu mătuşi din diaspora
Ce sorb la rândul lor după perdea
Ceva otrăvitor ca mandragora
Din ceştile plăpânde de cafea
Dar mai ales la cinci şi jumătate
O să vedeţi când veţi privi pe geam
Că sunt cu praf de aur presărate
Perucile pe care le purtam
TRAIAN VASILCĂU
Psalmul Răbdării
Ai Răbdare, ninsoarea va trece,
Spală-ți ochii în ea, fă-i curați.
Mîna dă-mi, e timidă și rece.
Dumnezeu ne-a rugat să fim frați.
*
Ai Răbdare, durerea va trece,
Ispășești prin ea ani întinați.
Acuprinde-mă, răul să plece.
Dumnezeu ne-a rugat să fim frați.
*
Ai Răbdare, și moartea va trece!
Vom călca-o sub pași vindecați!
Și-om cînta, fiindcă-n noua Lui Lege
Dumnezeu ne-a rugat să fim frați!
27 februarie 2018
PUȘi
DINULESCU
Pescăruşul
lui Cehov
La 18
octombrie 1896, Cehov îi scria din Petersburg fratelui său M. P. Cehov:
Piesa s-a
prăbuşit cu zgomot. În teatru, stăruia o încordare apăsătore, nedumerire şi
jenă. Actorii au jucat idiot şi infam.
De aci
morala: nu trebuie să scriu piese.
Cu toate
acestea, sunt sănătos, viu şi nevătămat.
Tătucul
vostru,
A. Cehov
Eram în
Belle-Époque, Modern-Style-ul, cum îi ziceau englezii sau Jugendstil-ul, după
denumirea germană. Ruşii n-aveau o denumire proprie, după câte ştiu eu, dar,
probabil, cum erau ei de franţuziţi pe-atunci, cred că preferau să-i spună şi
ei, ca românii, Belle- Époque, destul de franţuziţi fiind şi noi, nu? Însă
ruşii mai erau şi foarte nemţiţi, aşa că… mai ştii?
Oricum, era
şi vremea dandy-smului, care, dintre scriitori, şi-l avea ca model pe Oscar
Wilde. Cehov era născut în acelaşi an cu englezul. Din păcate, aveau să plece
din viaţă repede şi unul şi altul, Oscar la numai 40, înainte să se deschidă
ultimul secol al mileniului, iar Antoşa la 44 de ani, în 1904, după ce
scrisese, într-o cadenţă de patru acte, patru piese geniale, neegalate până
acum.
I-a rezistat
numai Shakespeare, care nici el nu-ntrecuse măsura la trăit şi plecase la numai
52 de ani.
Iar Cehov se
afla acum, în acest sfârşit al toamnei lui 1896, când era război în Africa de
sud, între buri şi englezi şi tot în Africa italienii erau învinşi de etiopieni,
iar la Paris, Alfred Jarry stârnea indignare cu piesa lui Ubu Roi, în care, în
fine, se rostea pe scenă detestabilul cuvânt merde, adică căcat, scuzaţi
cacofonia!
Mai erau
evenimente, sigur: începea goana după aur în Alaska şi se deschideau
olimpiadele moderne, din nou în Grecia, dar acum nu numai pentru greci.
Dar mai cu
seamă să observăm schimbările cruciale aduse de civilizaţie, fiindcă tocmai
acum începe trecerea de la civilizaţia calului la cea a automobilului şi a
avionului, în fine e vremea când apare Freud, ridicând tenebrele de pe sex şi
Madam Curie cu soţul ei şi cu radioactivitatea lor artificală cu tot.
Iar piesa
asta, despre care-i vorba, Cehov o terminase cu un an înainte, când, la 21
noiembrie, îi scria din Melihovo, proprietatea lui de lângă Moscova,
prietenului A.S. Suvorin:
Am terminat
piesa. Împotriva tuturor regulilor artei dramatice, am început-o forte şi am
terminat-o pianissimo. Drept rezultat, mi-a ieşit o nuvelă. Sunt mai curând
nemulţumit, decât mulţumit şi, recitindu-mi piesa nou-născută, mă conving o
dată mai mult, că nu sunt dramaturg.
In finalul
scrisorii, îl anunţa pe Suvorin că îi trimite un exemplar, rugându-l:
— Să nu-l
mai dai la nimeni să-l citească!
Dacă
modestia lui era sau nu reală n-are nici o importanţă.
Mai multă
importanţă are probabil un contemporan al nostru, e vorba de Mircea Dinescu,
socotit de unii clasic în viaţă, care cică ar fi declarat, odată, la un
restaurant:
— Să nu ne
jenăm să fim geniali!
Iar apoi,
cică, pe un ton cântat, se spune c-ar fi adăugat:
— Noi nu
suntem golani, noi suntem scriitori!
Am făcut,
din trecere, şi această referinţă, cred, numai pentru că şi soţia lui Mircea a
tradus Pescăruşul. Şi chiar varianta pe care Andrei Şerban a pus-o în scenă.
Aşa că nu-i vorba aici de nici o josnică luare la mişto a unui mare scriitor de
azi, de aici, din Geto-Dacia noastră mioritică!
GEORGE ANCA
Pe front
Casa e mică, oamenii mari. Câtă ţuică?
Parcă satu' ăsta e mare aşa. Nici noi nu părem cine ştie ce. Adu şi tu o
sticlă. Ia dumneata de bea cu invitatul dumitale. Că domnul Codru şi băiatu
ăsta beau ei pe urmă.
Ascultă, mă, când îmi dai cartea aia?
De aventuri? Tu ai multe, cartea aia pe care o ai doar tu. N-o am numai eu, o
are şi altcineva. Ştiu eu cine zici că o are, dar n-o are. L-am întrebat. Şi
mi-e mi-o dă dacă o are.
Doi erau. Unul se tocmea şi pentru o
prăjină de pământ. Ălălalt nu vorbea cu oamenii din sat. Nimeni nu intra în
curte, avea câini mulţi. Bea şi tu, că eu beau. Popa semăna a diavol. Înjura
femeile: v-aţi tăvălit toată noaptea şi vreţi să vă spovedesc eu acum?
Eram pe front şi într-o zi muream de
foame, că nu prea aveam ce mânca. Noaptea făceam de gardă, ziua am trecut pe la
un bătrân şi nevastă-sa să cerem ceva. Că n-aveau. Nu i-am crezut. În faţa
casei, am văzut o căţea pe uşa beciului. Ştiu, ştiu, ai venit noaptea. Dar n-am
îmblânzit întâi căţeau?
Eu spun să ne dai şi nouă să bem, nene
Onică. Nu bem mult, dar să nu ne mai uităm. Pentru voi am vin. Mai ai vin? Mai
am, dar de vândut am numai rachiu. Vinul nici nu e aşa bun. Adă vin. Hm, ieşii
după vin şi nu ştiu cine e la poartă. Ia să mai ies o dată. E şi întuneric.
Ei, aici stă unul Onică Bălşan? Am
treabă cu el, e acasă? Cum, mă, ce să fie ăsta. Ce-ai tu cu el, mă? Îl cauţi,
ai? Da' eu de ce nu te cunosc? Ia stai mai bine să-ţi iau eu seama, nu fugi,
dacă tot ai venit după mine. Stai, frate, că poate nu te omor. Nu mă cunoscuşi,
cumnate.
Ţi-ai pus aia pe faţă. De unde ai luat
masca? E veche, nea Onică, am găsit-o în pod. Am speriat-o pe mămica şi fi-meu,
am speriat pe toţi din vale, de pe lângă mine. Râd de se prăpădesc. Şi mă
speriaşi şi pe mine. Eu îţi dădeam una. Mă speriasem şi eu de dumneata, ce mă
făceam? Ia s-o mai văd, mă, la întuneric, că la lumină mă învăţ cu ea. Urâtă.
Şi mare. Fugi cu ea de-aci.
Am glumit şi eu. Ştiu că ai glumit, te primesc
în casa mea. E ea mică, dar mai încapi şi tu. Vino cu mine să scoatem nişte
vin. Aştepţi la uşă că n-am luat felinarul. Şi cum vezi? Dacă vezi, ce? Când o
să intri în casă cu masca în cap, nimeni n-o să se mai sperie dacă o văd. Şi
masca pentru asta e făcută. E făcută să râzi de ea. Ba nu. Am luat într-o cană.
Le-o ajunge. Şi e târziu, mă. Sâmbătă.
Plecă ăla cu masca? Ce, mă, ţi-era
frică? Nu mai vru să intre, bău ceva afară. Să dusă. Poate îţi iese dumitale
dinainte, să te văd. Şi cu tine, hotîrât, dacă îmi iese înaine, râd de mă
prăpădesc. Şi cum să-mi iasă, mă, înainte, dacă e cumnată-to şi se duce în
vale, acasă. Eu mă duc în dealul ălălalt. Păi credeam că nu te duci.
Nu mai dai pe la proorocul ăla din
coastă? Pe la Ilie mai dau. Nebun eşti şi tu. Auziţi, când a divorţat Ilie de
muiere, în tribunal ţinea capul într-o parte, să nu vadă cumva pe nevastă-sa.
Şi ăsta: bine, măi nene Ilie, de ce să faci aşa? Păi eu mă duceam la ea şi uite
aşa o pupam, şi pe partea astalaltă. Fugi, că eşti dracu', piei! Aşa i-a zis
bietu' Ilie.
Mai are planetă? O are. În istorie mă
pricep, nene. Eu, în istorie şi-n scriptură. Dar tu cum te pricepi în istorie,
nu ştii tu istorie, cât mai are lumea de trăit? Mult mai are, nene. Până în
anul 2000 mai are. De câte mii de ani e lumea? De sute de mii de ani.
Numără-le, nu ştii, să ţi le număr eu. Sunt două mii de la Adam până la... Până
la cine, spune dacă ştii. Nu ştiu. Ştiam, dar acum ştiu altfel şi n-o să mai
ştiu nici aşa şi pe urmă nici aşa, dumneata ce mai ştii ceva şi niciodată nu
uiţi cum e.
Spune, nu ştiţi. Spune, mă, Nae, tu.
Purtau oamenii sticla-n buzunar? De secetă. Aşa e. Şi au pierit prin apă.
Potopul. Pe urmă, peste două mii de ani. Sodoma. Lasă, frate. Gomorenii, mai pe
urmă. Purtau foc toţi, şi-n gură, ca acum, şi au pierit prin foc. Dar de la Noe
ce a venit? Babel. Uite vezi că ea ştie, voi nu ştiţi. Ea are revelaţie, e
genială, ea ştie. Voi de unde să ştiţi, vă mai şi lăudaţi.
Istoria o ştiu, o ştiu. Ştii istoria? Cred că
o ştiu... Când a domnit Ion... Cunosc, domnule, şi cunosc şi frontul, aşa cum
ştii dumneata biblia. Biblia? Biblia pentru tine e ţuica, pentru nevastă-ta
eşti tu când te-ai întors de pe front. Ce e pentru tine biblia, Codrule? O
să-ţi spun cândva alte lucruri. Mâine pe unde eşti? Mâine aş putea să vorbesc
mai mult, acum mi-e gândul în altă parte.
Unde? Ţi-e gândul la muieri, hoţule.
Dar cred că nu ţi-e acolo. Ţi-o fi la ceva greu, la vreo comoară. Cine a găsit
comoara din dealul lui Andrei? Îţi spun eu cine, Mărin, vedea de vitele lui
Andrei. Boul cât e de prost şi tot a găsit ce n-a găsit Mărin, a dat cu cornul
în deal, ca boul, şi a sărit pământ. Şi n-a sărit numai pământ, a sărit şi un
ban. Au luat toţi oamenii. Păi Mărin i-a pus într-o copaie şi până acasă i-a
vărsat pe drum. Au găsit toţi. Erau bani vechi. Ungureşti.
Rămaşi de la Rudeni. De la Rudeni? Cam
ţineau cu hoţii. Veneau hoţii, zavragiii, aşa le zicea, şi ei îi adăposteau, să
împartă banii. Trecuse unul pe la conacul lor şi se temuse. Fugise spre Argeş
cu calul şi cu doi saci plini. Argint. O fi fost şi aur, mai ştii? Pe drum,
i-au ieşit înainte şi l-au omorât. Au fugit şi banii i-au ascuns. I-a găsit
Mărin.
La ce te gândeai, biblia ta cum e? Ca
acum, ca în noaptea asta. Bea matale ţuică, eu beau vin. Şi spaima mea vine de
la ceva pe care dumneata îl cunoşti. Şi dumneata, nea Onică. El, nu, şi poate
nici el. Soţia matale cunoştea şi ea ceea ce eu nu cunosc, dar acum a adormit,
doarme cu capul pe masă, de obosită. Am venit în casa asta din întâmplare. M-am
mutat în capul satului şi mi-am făcut casă şi-n pădure. L-am cunoscut eu şi pe
tatăl tău. De-aia am venit din întâmplare, eu nu l-am cunoscut pe tatăl lui
tata. Îl ştiu, l-am cunoscut. Am venit să te văd pe dumneata care l-ai
cunoscut. Nu l-aş fi iubit dacă îl prindeam în viaţă.
Era om priceput. O mai bătea el pe
Gherghina, dar ştia multe. Era tâmplar mare. Mie îmi pare că un om, dacă ajunge
la o vârstă, se poate simţi singur tatăl său. Eu nu mai sunt copilul tatălui
meu. Am fost. Am vârsta pe care o avea el când mă năşteam. De aceea, pentru că
nici pe el nu-l iubesc, mi-e dor de bunicu-meu şi aş vrea să-l fi văzut, să nu
mă simt chiar orfan. Cu mama e altfel. Ea a îmbătrânit şi seamănă cu moarta de
bunică-mea.
Ştiu ce spui, dar e urât. Nu eşti tu
liniştit şi pus pe trai cum e tac-to. Prin cap îţi pot trece toate câte sunt şi
nu sunt, dar pe sub nas numai puţine, şi alea mă interesează pe mine. Nu pe
mine. Eu am ce face. Eu stau acasă şi citesc. Văduv ca mine nu e prea rău. Unii
cred că eşti nebun. Mie mi-a murit şi nu l-am văzut pe tatăl meu bun. Era copil
când a murit. Mai mic ca mine, eu am 21 de ani şi jumătate, pe tata-mare l-am
văzut, dar ce folos? Nu e bine să-ţi moară tatăl. Nici bunicii. Nici femeia.
Dar să mori tu e bine? Eu voiam mereu să scap de moarte, dar nu-mi păsa. Voiam
să mor numai ca să scap. Şi să nu mai mori. Păi n-am murit. Ce să mori tu? Nu
băuşi rachiu. Nu mai băui, am fost beat toată săptămâna.
CRISTIAN BĂDILIȚĂ
Iacob
Mureșianu (1857-1917), alt geniu aproape ignorat de românii de azi. Profesor,
compozitor, director al primei publicații cu specific muzical din România, Musa
română, patriot și… tată de familie, Iacob Mureșianu a lăsat în urma lui
comori. Din păcate, nici până astăzi compatrioții săi n-au fost capabili să le
descopere și să le exploateze. Cel puțin un mare festival internațional ar
trebui să-i poarte numele. Cel puțin o dată pe săptămână una din filarmonicile
din România ar trebui să-i interpreteze compozițiile. Nu există înregistrări cu
piesele sale, iar poemul oratoric Mânăstirea Argeșului zace în uitare aproape
completă. (…) Mureșienii fiind greco-catolici, Iacob acceptă invitația
mitropolitului de la Blaj de a fi profesor de muzică la Liceul și Seminarul din
„Mica Romă”. Se va instala aici în 1885 și va rămâne treizeci și doi de ani,
până la moarte. În 1888 se căsătorește cu Otilia Brândușianu, fiica unui avocat
din Blaj, cu care va avea opt copii (în 1933 mai trăiau patru). Tot la Blaj va
scoate publicația muzicală Musa română. Compune enorm și în diferite genuri
(sacre și profane): o liturghie pentru cor bărbătesc (proprietatea mitropoliei
blăjene); 15 piese bisericești; 52 piese pentru pian; 25 de piese pentru voce cu
acompaniament de pian; 32 coruri bărbătești; 46 cântece populare; 40 coruri
mixte; 10 coruri pentru femei. În total, 269 de compoziții. Lucru la fel de
important, Iacob Mureșianu creează, la Blaj, o adevărată școală de muzică și
compoziție. săi, care-i vor edita, ulterior, opera, se numără Tiberiu
Brediceanu, Guilelm Șorban (faimos pentru compozițiile pe versuri de Eminescu
și Coșbuc: „Mai am un singur dor”, „Pe lângă plopii fără soț” etc.), Augustin
Bena, Nicodim Ganea, geniu ajuns nebun în ultimii ani de viață" din
albumul Cristian Badilita si Laura Stanciu, Geniul greco-catolic românesc, în
curs de aparitie la Editura Vremea; detalii aici:
http://badilita.simplesite.com/441480398).
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
MISTICA CREAŢIEI CREŞTIN-ORTODOXE în
SPAŢIUL CONCENTRAŢIONAR
POEŢII CRUCII
„Odată ce era transmisă
prin Morse, unii, cu memorie
foarte bună, reţineau
poezia, alţii o scriau cu o aschie
pe o bucată de săpun,
sau cu un cui pe muchia de lemn
a patului, şi apoi o
învăţau pentru a o spune mai departe.”
(DEMOSTENE
ANDRONESCU-deţinut religios, poet, scriitor)
Naţiunea creştină Daco-Română,fiind una
dintre cele mai încercate şi mai prigonită dintre Naţiunile lumii, şi-a
împletit logodna veşniciei, pecetluindu-şi Destinul cu sângele mucenicesc pe
Hrisovul heruvimic: în dor şi suferinţă, în crez şi îndurare, în chin şi
sărbătoare, în frângeri şi înălţări, în tăceri şi mărturisiri, în aşteptări şi
împliniri, în înfricoşări şi extazuri, în
bocete şi psalmi, în jale şi cântări, în apusuri şi răsărituri, în
lanţuri şi libertate, în îngenuncheri şi slavă, în cătuşe şi har, în chemări şi
alegeri, în suspine şi Liturghii, în defăimari şi laude, în lepădări şi jertfe,
în vânzări şi mucenicii, în trădări şi binecuvântări, sub denia Crucii şi sub
apoteoza Învierii.
În Infernul concentraţionar al României
Proletare Penitenciare omul creştin ortodox, format şi rămas în comuniune cu
Dumnezeu, hărăzit Neamului, Bisericii şi Lumii ca slujitor şi slăvitor al
FRUMOSULUI, s-a întrupat tainic în
MISTICA Creaţiei Creştin-Ortodoxe, înmugurind, înflorind şi rodind spiritual
întru: POEZIE, FILOSOFIE, TEOLOGIE, MEMORIALISTICĂ, MĂRTURISIRE FILOCALICĂ,
MĂRTURISIRE SOFIANICĂ-ESEUL, MĂRTURISIRE de CREDINŢĂ LITERARĂ, ARTĂ...
MISTICA Creaţiei Creştin-Ortodoxe născută în
sistemul CONCENTRAŢIONAR comunist ateu, a crescut şi s-a desăvârşit în
diversele sale ramuri carcerale: ÎNCHISOARE-TEMNIŢĂ-PENITENCIAR, LAGĂR-Colonii
de Muncă, DOMICILIU Obligatoriu, apoi s-a continuat sub formă de CREAŢIA
Tainică, CREAŢIA postdetenţie şi CREAŢIA în Diaspora.
Cele două aripi spirituale RUGĂCIUNEA
permanentă şi POEZIA continuă s-au înteţit lăuntric în sufletul creştinului
haric, creator arzând ca nişte măreţe flăcări nemistuite, împodobind ceresc
ETICUL şi înfrumuseţând divin ESTETICUL.
La suprafaţă fenomenul liric pare paradoxal,
dar lăuntric este antinomie, prin faptul că în Infernul concentraţionar s-a
născut Paradisul mistic al POEZIEI religioase.
La fel de paradoxal, deşi nu este, POEZIA
creştină a urcat suferinţa Golgotei româneşti, ţâşnind din braţele Crucii în Sânul
ceresc al Învierii.
Cele două Taine ale Frumuseţii divine: RUGA
şi POEZIA creştină au ridicat credinciosul de la hotarul supravieţuirii înspre
bolţile azurului sublim al revelaţiei.
REGINA Misticii Creaţiei Creştin-Ortodoxe în
detenţie a fost POEZIA Religioasă, iar
în regimul postdetenţie a urcat MĂRTURISIREA SOFIANICĂ-ESEUL.
S-a creat astfel o comuniune liturgică,
cosmică în acel Infern concentraţionar, POEZIILE au odrăslit în creatorii
mistici, au înmugurit în grupul unor iubitori de frumos care le-au memorat,
luminându-şi chipurile şi le-au transmis prin morse comunităţii lor de
suferinzi care prin terapia divină şi-au cicatrizat rănile adânci.
Poezia şi rugăciunea le-a fortuit mai întâi
rezistenţa personală, apoi i-a îndârjit, i-a asmuţit asupra cugetului diafan,
i-a dirijat, i-a renăscut, i-a înnoit, i-a reîncreştinat, împărtăşindu-i astfel
pe toţi cu lumină, cu adevăr, cu libertate, cu frumos, cu iubire.
Scrierea poeziei în mental era un exerciţiu
ascet de catehizare a spiritului care recroia chipul artistului creator în
ipostaza deplină a frumuseţii izbăvitoare, rezidindu-i trupul torturat,
prăbuşit, sfâşiat, fărâmat, frânt, sfârtecat, întru aura Icoanei sale.
Rugăciunea este rădăcina poeziei religioase,
iar corola mistică a poeziei devine la rându-i rugăciunea de foc a sufletului
renăscut în chipul divin dăruit cu dragoste de către Atotcreatorul sublimei
Sale Creaţii spirituale-Omul.
Trebuie afirmat faptul că actul creativ în
presupusa stare de libertate, diferă de mistica de foc a creaţiei în cuptorul
suferinţei, a flăcării nemistuitoare jertfelnice.
Rugăciunea îl poate însoţi pe poetul creştin
aflat în inspiraţie şi poezia sa poate deveni înălţătoare, dar când omul
religios face prin jertfa suferinţei, cultul slujirii sale, atunci Poezia
Crucii, urcă în lumina dumnezeiască a Frumuseţii divine a ÎNVIERII.
Toate actele diverse ale creaţiei
spiritual-religioase trebuiesc împlinite prin rugă.
Poezia şi Rugăciunea devin consubstanţiale
în sufletul frumos al creatorului haric.
Poezia şi Rugăciunea ardeau tot mărăcinişul
egoului, arau ogorul sufletului şi semănau în inima hristică sămânţa cerească a
nemuririi: DRAGOSTEA creştină.
Rugăciunea şi Poezia refăceau în trupurile
zdrenţuite cea mai frumoasă podoabă a spiritului care eclipsea prin frumuseţe
toate celelalte acte ale Omului creştin.
Poezia şi Rugăciunea deveneau astfel pâinea
cea de toate zilele, pentru cei mulţi, dar şi pâinea cea spre fiinţă, pentru
Aleşii sacerdoţi ai slujirii şi slăvirii LOGOSULUI.
Într-un fel şi în altul toată lumea mediului
concentraţionar al Republicii Penitenciare putea să se cuminece frumos şi
sublim întru Iubirea de Hristos şi de Neam.
„Aşa încât 95% dintre deţinuţi ştiau codul
Morse... Aşa au început să circule şi poeziile. Tonul l-a dat Nichifor Crainic
şi Radu Gyr, cei mai mari poeţi ai închisorilor, urmaţi de alţii, foarte
valoroşi şi ei, ca Andrei Ciurunga, Constantin-Aurel Dragodan, Fane Vlădoianu,
care-şi transmiteau poeziile lor. Dar au fost şi câţiva eminenţi oameni de
cultură care ştiau pe dinafară volume întregi de versuri de-ale poeţilor noştri
clasici şi interbelici, precum şi din poeţi străini, şi le transmiteau prin
Morse. Bunăoară Ovidiu Cotruş, nepotul poetului Aron Cotruş, discipol al lui
Blaga şi preparator la catedra acestuia de estetică.” (Demostene Andronescu,
Peisaj lăuntric-versuri din închisoare. Fundaţia Sfinţii Închisorilor
Piteşti-2014, p. 168)
Poeţii Crucii, ca Marii Sacerdoţi ai
Cuvântului dumnezeiesc şi co-liturghisitori ai Suferinţei Neamului, au plămădit
în sângele, crezul, libertatea, nădejdea, răbdarea, jertfa şi dragostea lor,
toată voinţa-sentinţă a pătimirii, întrupată prin ateismul vânzării şi
trădării, prigoana, persecuţia, defăimarea, batjocura, umilirea, biciuirea,
amărăciunea, întemniţarea, tortura, dar calvarul Golgotei Naţiei române şi
Crucea Răstignirii s-au înălţat în harul Slavei şi al Învierii Mântuitorului
nostru Iisus Hristos.
Poeţii Crucii, parte formaţi, parte
consacraţi, altă parte convertiţi prin mistica suferinţei, a jertfei la creaţie
şi-au odrăslit conştiinţa cu înţelepciunea în care au clădit un principiu
imperativ de viaţă: slujirea credinţei şi a iubirii de Patrie şi de Creator sub
heraldica demnităţii creştine. Odată pătrunşi în regimul tenebrelor, terorii
temniţelor, penitenciarelor, lagărelor şi-au ordonat conştiinţa morală în acel
mediu al prigoanei continue, al persecuţiei permanente, rămânând fermi,
cinstiţi, senini, demni în frângeri, mâhniri, înfrângeri, dureri, căderi,
ştiind că nu este pecetluit nici un triumf, ştiind că statornicia nu are
durată, ştiind că tăcerea vindecă întristarea, creaţia, munca cu sinele
întăreşte nădejdea salvându-te din înfrângere, nu atât pentru tine, ci pentru
ceilalţi, pentru urmaşi, pentru ţară, pentru biserică, transformând prigoana în
predanie, transformându-se pe sine într-un om nou, devenind temelie pe care să
se clădească o lume nouă.
Soarta te cheamă la viaţă, dar Destinul te
alege pentru Neam.
Ţelul vieţii trebuie să devină Calea pe
care trebuie să o urmezi neabătut de nici o împrejurare, astfel încât toate
încercările sorţii să te întărească pentru a birui.
În toate împrejurările, Poeţii Crucii au
fost drepţi cu ei înşişi dar şi cu ceilalţi, cu duşmanii naţiei, bisericii,
chiar cu călăii-torţionari, dar nu toleranţi. Lupta pentru formare, lupta
pentru creaţie, lupta pentru trăire, lupta pentru devenire, lupta pentru
împlinire, lupta pentru definire ca om creştin, ca ales întru izbăvirea
Neamului, a fost preocuparea lor liturgică, astfel încât întreaga viaţă prin
suferinţă şi jertfă să devină o viaţă de creaţie, de slujire, de slăvire, iar
prin creaţia lor au zidit un Altar Naţiei şi prin iubirea lor au consfiinţit un
Imn al dragostei întru FRUMOSUL Creaţiei divine.
Poeţii Crucii, deveniţi misticii de foc ai
Rugăciunii, au ajuns sacerdoţii Cuvântului, prefăcând fiecărei Clipe
eternitatea ei pentru trăirea creaţiei lor întru veşnicie.
Poezia Crucii a odrăslit în fiinţa
răstignitului devenind miraculosul Poem al Învierii.
Poezia Crucii este deopotrivă apă şi foc,
aer şi lumină, rugă şi cânt, adiere şi mireasmă, aromă şi culoare, pâine şi
vin, botez şi cunună, pământ şi cer, chemare şi îmbrăţişare, crez şi
mărturisire, confesiune şi cuminecare, Cruce şi Înviere.
Distrugându-le sănătatea fizică, creştinii
sub taina Tăcerii şi-au reclădit o citadelă a religiozităţii, în care au sădit
Rugul aprins al conştiinţei morale, pentru a lumina în juru-le frumuseţea
sufletului, iubirea şi demnitatea numelui lor, al Patriei, al Bisericii.
Hotarul de cumpănă l-au prefăcut în piatră
de hotar al destinului lor, al destinului Neamului, ajungând suzeranii şi
suveranii sinelui întru libertatea spiritului celest.
Poeţii Crucii au prefăcut limba maternă
literară în limba liturgică a inimii, iar din sufletul dreptei lor credinţe au
aprins Rugul de foc al Crucii creatoare.
Prin Rezistenţa religioasă şi anticomunistă
Poeţii Crucii s-au aprins în Faruri de reflecţie, de luminare peste întreg
universul concentraţionar, împletind şi consfiinţind toate formele scrisului în
acel sinistru şi diabolic spectru carceral:
„ Literatura de detenţie, literatura
memorialistică de detenţie, literatuta universului concentraţionar,
memorialistica concentraţionară, memorialistica închisorilor, memorialistica de
penitenciar, literatura carcerală, memorialistica de detenţie, memorialistica
rezistenţei.” (Conf. univ. dr.
Constantin Buchet, Între bestiar şi martirologiu. Amintiri din iad. Intern şi
internaţional în paradigma reeducării, în, Radu Ciuceanu, La Taină cu Diavolul.
Institutul Naţional pentru Studiul Totalitarismului, Bucureşti-2015, p. 44)
Reperul fundamental spiritual, catehetic
pentru deţinuţii religioşi a fost suferinţa, credinţa, dragostea şi jertfa
întru Dumnezeu, culminând în zelul Poeţilor Crucii cu mistica creatoare ca:
poezie martirică, mărturisire filocalică, sofianică, literară.
Credinţa, Suferinţa şi Dragostea au fost
Treimea vieţii deţinuţilor şi lumina Învierii!
Poeţii Crucii au prefăcut Calvarul vieţii
într-o Liturghie apologetică a lui Dumnezeu!
„Fără credinţă, spunea marele filosof
creştin Petre Ţuţea, vii de nicăieri şi pleci spre nicăieri”. Seniorul
culturii, Conu Alexandru Paleologu, era şi mai intolerant:
„Căci eu cred că necredinţa este o dovadă de
tâmpenie. Asta-i clar şi trebuie repetat! A te declara necredincios este o
probă de stupiditate. Şi văd acum la generaţia mea, la oameni care au rămas
cramponaţi de incredulitatea lor de atunci, încăpăţânaţi să nu creadă, ca să nu
fie consideraţi nişte fraieri, nişte persoane ce iau în serios nişte iluzii.
Însă a nu crede e semn de prostie. E clar asta! Iar prostul nu poate crede în
Dumnezeu, chiar dacă el îşi imaginează că crede.” (cf. Dan Ciachir, Gânduri
despre Nae Ionescu, Ed. Lumina Credinţei, Bucureşti-2018, p. 86)
Parafrazându-l pe Marele nostru filosof
creştin Petre Ţuţea am putea afirma:
Prin credinţă vii din TOTUL şi pleci înspre
TOATE!
Aşa grăia şi marele POET român-basarabean
Grigore Vieru care, înfiia Poezia, Bisericii: „Pot fi oare concepuţi Eminescu,
Blaga, Goga, Nichifor Crainic, Radu Gyr şi atâţia alţi mari poeţi, pot fi ei
oare concepuţi în afara credinţei strămoşilor noştri?” (Artur Silvestri,
Cuvinte pentru Urmaşi, Vol.II, „Modele” şi „exemple” pentru Omul Român.
Carpathia Press-2007, p. 89))
Rugăciunea zilnică era Pedagogul pregătirii
lor cotidiene care-i educa, informa şi forma cultural aproape în toate
domeniile. Pe ecranul minţii lor, în Aula conştiinţei, Rugăciunea se substituia Învăţătorului
iscusit care-i pregătea iniţial psihologic şi moral dezvoltându-le mai întâi
exerciţiul memorării, ca pe un fel de etapă şcolară.
La scurt timp, intelectualii, învăţătorii,
profesorii, seniorii culturii, slujitorii cultului, ştiinţei puneau întregul
lor răsad spiritual în minţile curate, luminate, aerisite, în inimile însetate
şi flămânde de cultură, artă ca într-un distins Colegiu de Elită.
Apoi se continuau toate treptele pregătirii
lor, într-un stadiu intens Universitar care, rivaliza cu cele mai renumite
Facultăţi, Universităţi, Academii din ţară şi din lume.
Totul era aşezat pe temelia creştin
ortodoxă, devenind o măreaţă CATEDRALĂ.
În afară de cei deja formaţi, consacraţi,
renumiţi, eminenţi care şi ei mai adăugau câte un diamant culturii şi
pregătirii lor, ceilalţi ajungeau o
carte, o colecţie, o arhivă, o bibliotecă, astfel încât stârneau groaza în
gardienii care nu mai pridideau cu percheziţiile de fiecare zi, căutând
„cărţile” de pe care „citeau” deţinuţii religioşi...
Paralel cu rugăciunea, cu textele biblice,
liturgice, cu învăţarea universală, cu dezvoltarea memoriei, deţinuţii politici
religioşi exersau comunicarea prin codul Morse, devenind specialişti de iuţeala
fulgerului, de codificări, decodificări, tălmăciri, alcătuind cuvântul dintr-o
singură literă, întregind textul dintr-un singur cuvânt.
Rugăciunea avea rolul pedagogic şi
catehetic de a dezvolta la maxim capacităţile intelectuale, morale,
psihologice, religioase, vocaţionale, afective, misionare, mistice.
POEŢII CRUCII
În spaţiul Infernului concentraţionar pe
tărâmul mistic al creaţiei creştine „SUMA LIRICĂ DE VOIEVOZI” a înrolat peste
200 de Poeţi ai Crucii, zeci de Filosofi creştini, zeci de teologi eminenţi,
zeci de artişti, sute de Mărturisitori mistici.
RADU GYR
Radu Ştefan Demetrescu s-a născut la 2
Martie 1905, la Câmpulung Muscel. S-a mutat cu familia în Cetatea
Banilor-Craiova, urmând cursurile primar şi liceal. În Capitala ţării a
absolvit cu Magna cum laudae Facultatea de Litere şi Filosofie. Pseudonimul Gyr
l-a înfiat de la Dealul Gruiului de lângă Muscel, publicând volumele: Linişti
de Schituri (1924), Cerbul de Lumină (1928), Cununi Uscate (1938), Poeme de
Răsboiu (1942), Balade (1943). A fost Conferenţiar univ. dr. la catedra
facultăţii care l-a consacrat.
Pentru prodigioasa sa creaţie de excepţia a
primit numeroare premii: Premiul pentru Sonet al Societăţii Scriitorilor
Români-S.S.R. (1926), Premiul Institutului pentru Literatură (1927), Premiul
Adamachi al Academiei Române (1930), Premiul Socec al S.S.R. (1939).
Arestat sub Carol al II-lea, sub Mihai I
şi oferit apoi comuniştilor, Radu Gyr, a fost condamnat la moarte pentru poezia
manifest: Ridică-te Gheorghe, ridică-te Ioane!, pedeapsă comutată în închisoare
pe viaţă. A executat 23 de ani temniţă, perioadă de creaţie în mental de zeci
de mii de versuri, readunate după eliberarea din 1964, în volumele: Sângele
Temniţei, Stigmate, Poezia Orală, Anotimpul Umbrelor, Ultimele Poeme, Crucea
din Stepă, Pragul de Piatră, Era o Casă albă, Calendarul Meu. A trecut în
nemurire la 29 Aprilie 1975.
Radu Gyr, cu siguranţă cel mai mare poet al
Crucii, şi-a purtat cu demnitate crucea Neamului întru Hristos, fiind condamnat
iniţial la moarte, iar apoi la închisoare pe viaţă. Toată detenţia sa a fost
dominată de suferinţă şi dragoste, de asceza suferinţei de Neam şi mistica
iubirii de Dumnezeu. Prinosul sufletului său hăituit de hăţişuri şi ceaţă a
spart cerbicia din vidul dureros al celor ce ne-au vândut, se vând şi ne mai
vând încă veneticilor alogeni sau oligarhiei oculte.
Radu Demetrescu Gyr şi-a prefăcut destinul
vieţii dăruită de Dumnezeu în Poezie, iar poezia a închinat-o cultului vieţii
întru Dumnezeu.
Harul divin şi ocrotirea Maicii Domnului
i-au picurat sublimele Versuri în inima sa mare cât o Vatră Străbună, ca nişte
râuri, psalmi de foc în care fiinţa şi persoana sa să lumineze tuturor celor ce
îmbrăţişează FRUMOSUL. Toate versurile sale, zecile de mii de versuri şi-au
înteţit flacăra în Slovele de foc-adevărate Ruguri aprinse.
Toate poeziile marelui Poet sunt de fapt
Testamentul divin al vieţii sale martirice.
Ridică-te, Gheorghe, ridică-te,
Ioane!
„Nu pentru-o lopată de rumenă pîine,/ Nu
pentru pătule, nu pentru pogoane,/ Ci pentru văzduhul tău liber de mîine/
Ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!// „Pentru sîngele neamului tău curs prin
şanţuri,/ Pentru cîntecul tău, ţintuit în piroane,/ Pentru lacrima soarelui tău
pus în lanţuri,/ Ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!// Nu pentru mînia
scrîşnită-n măsele,/ Ci ca să aduni chiuind pe tăpşane/ O claie de zări şi-o
căciulă de stele,/ Ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!// Aşa ca să bei
libertatea din ciuturi/ Şi-n ea să te-afunzi ca un cer în bulboane/ Şi zarzării
ei peste tine să-i scuturi,/ Ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!// Şi ca
să-ţi pui tot sărutul fierbinte/ Pe praguri, pe prispe, pe uşi, pe icoane,/
Peste toate ce slobode-ţi ies înainte,/ Ridică-te, Gheorghe, ridică-te,
Ioane!// Ridică-te, Gheorghe, pe lanţuri, pe funii,/ Ridică-te, Ioane, pe
sfinte ciolane,/ Sus pe lumina din urmă-a furtunii,/ Ridică-te, Gheorghe,
ridică-te, Ioane! (Anotimpul Umbrelor,
Ed. Vremea, Bucureşti-1993)
Cu îndemnul iubirii în inimă, el a înflorit
pe cărările celor mulţi florile de cais,
iar cerul milos şi deschis a coborât până la el şi le-a-nmiresmat. De-atunci
toată inima lui a fost izbăvită de Iisus, purtând în sânul luminii raza
eternului soare al Neamului, aşa cum corola îşi poartă cu gingăşie floarea sa
cea mai nobilă. Pe ţarina destinului său
s-au afundat împovăraţii ani, pregătindu-i jertfa curată pe Golgota românească.
Sufletul i s-a îmbrăcat în dor de prea
cucernic cer, iar zborul de heruvimi i-au scuturat peste vise, luminile
astrale. Din albul crezului mărgăritar şi-a nălbit paşii târâţi prin celulă,
iar setea, foamea, lanţurile şi jalea cu care-a stat împreună, au suspinat pe
mucedele paie şi rogojinile însângerate. Dar crezul i s-a aţâţat în prinosul
îndurării şi-n rodul răstignirii. Creanga cerului tresare şi pe bolta lui
nuntită, o primăvară plină se scutură de aur. Natura înmiresmată îşi prinde-n
horă Florile, care surâd cu ochii-n rouă,iar clopotele pretutindeni bat imnul
Învierii. Toate sufletele se mângăie fără răgaz şi pe Crucea neînfrântă şi
sfântă, dorinţa Învierii cântă.
DEMOSTENE ANDRONESCU
„Am început să scriu
poezie, pentru că aşa
intram mai uşor în
legătură cu Dumnezeu.”
Demostene Andronescu s-a născut în comuna
Câmpuri-Vrancea la cumpăna dintre Moldova şi Muntenia, în 3 Decembrie 1927,
într-o familie de buni creştini. Absolvent al Facultăţii de Istorie, deţinut
religios între 1952-1964, la Jilava, Gherla, Aiud, mărturisitor şi poet al
Crucii, redactor şef-adjunct al revistei Puncte cardinale, între 1991-2010,
membru A.F.D.P.R., autorul volumelor: Peisaj lăuntric (versuri), Ed. Puncte
Cardinale, Sibiu-1995, Reeducarea de la Aiud. Peisaj lăuntric. Memorii şi
versuri din închisoare, Ed. Christiana, Bucureşti-2009, De veghe la cumpăna
vremilor. Articole, cronici, mărturii, Ed. Christiana, Bucureşti-2011.
Vrânceanul mărturisitor pare o statuie impunătoare
dăltuită din cremene, stârnind o autoritate clasică, sobră, cu ochi de fulger,
cu părul nins şi sufletul luminos.
În altă ipostază arată ca un Brad înalt, cu
ramurile largi, cât să cuprindă o Vatră străbună, încă verde, vânjos, falnic,
nefrânt de vitregiile vieţii, înfipt adânc sub streaşina cerului pe o coamă
semeaţă din veşnicii Carpaţi, scrutându-şi privirea şi dorul peste ţară şi Neam
într-o părintească şi sublimă veghere.
În poezie este la fel de viguros, combativ,
energic, sfredelitor, pătrunzător, arzând ca un rug ce nu se mistuie, pentru a
lumina continuu în jur, iubitorilor de poezie şi rugă. Îşi îmbracă versul în
catifea verde şi metafora în brocart regal. Mărturisirea de credinţă a ţesut-o
din porfira inimii sale dăruitoare. În tot ce a trăit şi a înfăptuit Demostene
Andronescu, fie în libertatea îngrădită, fie în libertatea carcerală, a fost
cavalerul luptei pentru adevăr, pentru dreptate, pentru credinţă, pentru idealul
Patriei, pentru reaşezarea Naţiei în făgaşul ei spiritual, creştin, demn,
cultural.
Poetul Crucii nu se vaietă, nu plânge, nu
îndură, ci se revoltă, ţipă, suferă ca un spartan, năvăleşte ca o şarjă a unei
cavalerii eroice, aducând biruinţă flamurei sale.
Poezia sa este cultă, limpede, liturgică,
curgătoare ca apa unui râu de munte grăbită să astâmpere setea eroilor bravi,
să aducă binecuvântare şi hrană celor flămânzi de sublim, tăioasă ca o sabie de
Toledo ce despică răul din rădăcină, ca un diamant grandios cu cristale
adamantine de mii de carate, piatră preţioasă ce separă cu o rafinată precizie
albul Zorilor de negurile nopţii, albastrul voroneţean de cenuşiul deşertului,
isihia pustiei de babilonul citadin, surâsul divin de încrâncenarea umană.
Curcubeul poeziei sale se revarsă precum
Cumpăna apelor peste măreaţa Dacie.
Rădăcinile lirismului său catehetic au
răsărit din verdele primăvăratec al tinereţii sale frânte de temniţele
încremenite din piatră şi din sângele cald, curat, sacru, prelins pe aleile
concentraţionare ale încercatului şi prigonitului său destin carceral.
UNDE-S NEBUNII ?
„Unde-s nebunii, unde ni-s nebunii?/ E,
Doamne, lumea plină de cuminţi,/ E plin pământul de martiri şi sfinţi/ Atinşi
de filoxera-nţelepciunii.// Tacută-i gloata de-nţelepţi ca sfinxul/ În faţa
lumii şi-a nemărginirii,/ Şi-ascultător de rânduiala firii,/ Ca un plăvan în
jug trudeşte insul.// Scâncesc cuminţii-n chingile durerii/ Şi, sângerând din
răni adânci blândeţe,/ Lângă neveste mor de bătrâneţe,/ Necutezând să tragă
spada vrerii.// Boleşte omenirea ca o juncă/ Şi nimeni nu-i ca să-i sloboadă
sânge;/ S-a-mpotmolit istoria şi plânge,/ Cu prora-nfiptă într-un colţ de
stâncă.// Nu se mai nasc nebuni care s-o mâne/ Cu bâta de la spate, ca pe-o
vită,/ Acestui veac să-i pună dinamită/ Şi evu-nţelepciunii să-l dărâme.// O,
Doamne, Doamne, unde-s Don Quijoţii?/ E lumea plină de-alde Sancho Panza,/ Ce
nu-ndrăznesc să mânuiască lanza,/ Ci scutieri cuminţi se vor cu toţii.// Unde-s
nebunii? Unde-s Machedonii,/ Să tragă spada şi să taie nodul?/ Tânjeşte după
glorie norodul/ Şi nu-s Cezari să-l treacă Rubiconii...// Sloboade, Doamne,-n
lume nebunia,/ S-o răvăşească şi să o răstoarne,/ Ca un berbec să ia pământu-n
coarne/ Şi-acestui veac să-i surpe temelia.”
(Demostene Andronescu, Peisaj
lăuntric-versuri din închisoare. Fundaţia Sfinţii Închisorilor Piteşti-2014)
https://georgeanca.blogspot.com/2019/03/mani.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu