Dragii mei enoriași!
Baia Focului. În
antichitate filozofii și oamenii de știință socoteau că în natură sunt patru
elemente de bază, primordiale, din care este alcătuită întreaga creație: pământul, apa, aerul și focul.
În Sfânta Scriptură focul apare atât în Vechiul, cât și în
Noul Testament. Dumnezeu Însuși se arată lui Moise sub formă de rug arzând; foc
se punea în cădelnițe la slujbele de la templu; focul era folosit pentru
arderea animalelor aduse drept jertfă. Mântuitorul vorbește de focul iadului,
Sfinții Apostoli vorbesc de Sfânta Împărtășanie, care devine foc mistuitor
pentru cei ce o primesc cu nevrednicie. Exemplele pot continua. La
multe popoare focul a fost folosit pentru a arde trupurile celor
morți. Focul a fost folosit încă din
zorii civilizației umane la încălzirea
locuințelor, la pregătirea hranei, la diferite meserii și ocupații.
În tradiția
românească întâlnim focul în nenumărate împrejurări. Pe lângă întrebuințările menționate mai sus,
la noi focul a avut și un rol curățitor
și înnoitor. Fiindcă suntem la începutul Postului Mare și în zona noastră – și
nu numai – focul marchează acest moment, tocmai de aceea am socotit potrivit să
vorbesc despre el. În seara lăsatului
Postului, sătenii, tineri și bătrâni, se adună pe la răscrucile drumurilor în
grupuri. În alte localități se adună pe dealurile din apropierea satului. Acolo
fac focuri din tot felul de materiale. Unii sar peste foc pentru ,,a se curăța
de păcate”. Alții, după lăsarea întunericului, încep să strige din răsputeri:
,,Aoșmăre!” Răspund cei din alte
grupuri: ,,Ce ți-e, măre?” Urmează un șir de urări, cât mai deșucheate, de
genul ,,Găinile mele outoare, ale tale cutcurezătoare!” De cele mai multe ori, sub perdeaua
întunericului, sub formă de strigături, se dau în vileag fapte rele,
imoralități, infracțiuni chiar, săvârșite de membrii comunității în timpul
anului. Toată lumea află acele ,,secrete”, acele ,,taine”, nimeni nu știe cine
le-a rostit. E un fel de judecată a satului. Cel vizat nu are voie să se supere, să cheme în judecată
pe cel ce-i divulgase faptele, ci suportă rușinea. Nu are încotro. Tocmai
rușinea aceasta îl eliberează. A doua zi nu se mai teme de mustrarea oamenilor.
Totul intră în normalitate. Nimeni nu-i mai reproșează nimic. Așa cum primăvara curțile și grădinile sunt
curățate și gunoaiele și resturile sunt arse, așa și păcatele sunt curățate prin foc.
Nu numai vii se
curăță de păcate prin foc, ci și morții. Bunica mea, răposata Pârvănescu Elena,
îmi spunea că în Colibași, sat al comunei Malovăț, se face ,,pârlitul
mortului”. Timp de trei zile, după înmormântare, când se duc la tămâiat, femeile pun câlți de cânepă de jur-împrejurul
mormântului și apoi le dau foc. În felul acesta socotesc că sunt arse păcatele,
pe care le-ar mai avea mortul.
Focul nu este numai pământesc, ci și
ceresc. Sfântul Ilie este considerat în gândirea populară românească
responsabil de fulgere și de trăsnete. Cu ajutorul lor, sfântul vrea să curețe
pământul de diavoli. Ce-i drept, nu întotdeauna îi nimerește pe diavoli,
alteori aceștia se ascund după oameni, după animale și astfel trăsnetul poate
cădea și asupra acestora. Așadar, și în acest caz focul are rolul de curățitor
al pământului de rău și de răutăți. Focul de pe pământ, cel folosit de oameni,
își are originea tot în focul ceresc. El a provenit din trăsnetul ce s-a abătut asupra unor copaci și astfel
oamenii l-au cunoscut și au început să-l întrebuințeze. În fiecare casă, pe
vatră, trebuia să ardă în permanență focul, sau să fie cărbuni aprinși, acoperiți
cu cenușă. Era mare rușine pentru o familie, care trebuia să meargă la vecini
să împrumute foc.
Focul avea și un rol
sacru. El se aprindea la naștere, nuntă
sau moarte. Se aprindea în ajunul marilor sărbători creștine. La
colindat, vătășelul bătea cu colinda în vatră și ura ,,Ce-i în casă să
trăiască,/ Ce-i în curte să rodească!” Mireasa când ajungea la casa ginerelui,
după cununia religioasă, era primită de soacra mare. Aceasta o lega pe mireasă
de mire cu un peșchir, închipuind astfel logodna dacică. Mergea apoi în fața
casei, urca și se învârtea pe măsuța cu trei picioare și vărsa apă cu piciorul
din paharul pus pe acea măsuță; mergea ,,în casă” și punea mâna pe zălar, adică
pe lanțul care cobora de pe hornul casei
și la capătul căruia se așeza căldarea pentru mămăligă. Zălarul era plin de
funigine, dar asta nu o împiedica pe
mireasă ca să-l ia în mână, preluând astfel, în mod simbolic, rosturile casei.
La Anul Nou se puneau cărbuni aprinși cu tămâie pe vătrai și se ocolea casa, ca
să fie ferită de duhuri rele tot anul. La Sâmți(9 martie) se aprindea o cârpă
și cu ea, dis-de-dimineață, înainte de a
ieși din casă, se trecea repede în jurul corpului, în jurul capului, fiecărui
picior și mâini,,,blindând” astfel acel om, indiferent de vârstă, de mușcăturile de șarpe din timpul
anului. Primăvara, când se ardeau resturile de plante din grădini, se striga:
,,Tună ger și ieși căldură/Pe la noi pe bătătură!/ Ce-i în casă să
trăiască,/Ce-i afară să rodească!” Lumânările de la Paști erau păstrate la loc
de cinste în casă și ele se aprindeau la vreme de furtună, cutremur,
nenorociri, socotindu-se că au mare putere. La nuntă se făceau focuri în curtea
casei, numite ,,focuri de nuntă” și nuntașii jucau în jurul lor. A rămas
amintirea lor sub forma lumânărilor de nuntă.
La înmormântări, cu prilejul priveghiului, se făcea foc în fața casei
mortului și în jurul lui jucau hora mortului oameni îmbrăcați urât, purtând
măști pe față. Ei închipuiau sufletele moșilor și strămoșilor, care veneau
special din lumea cealaltă ca să ia cu ei sufletul noului decedat. Pe pieptul
mortului se punea ,,statul”, care era o lumânare lungă, de mărimea trupului
celui decedat, încolăcită, care avea menirea să-i asigure lumina mortului pe
tot drumul, până în lumea cealaltă. În noaptea de Joia Mare sunt adunate
vreascuri în curtea casei, se face foc mare și lângă el se așează măsuță cu
trei picioare și scăunele. Pe măsuță se pun bucate, socotindu-se că vor veni
sufletele moșilor și strămoșilor, se vor încălzi la foc, se vor ospăta din
bucate și vor pleca mulțumiți că nu au fost uitați de urmași.
În unele localități,
în noaptea de Paști se fac focuri mari în curțile bisericilor, uneori chiar pe
pragul bisericilor, simbolizând prin aceasta trecerea de la întuneric la lumină,
de la moarte la viață. În unele localități se fac focuri mari pe dealuri de
Sfântul Petru(29 iunie) și peste ele sar tinerii care vor să se căsătorească.
Alteori se înfășoară roți de car cu paie unse cu smoală topită, li se dă foc în
vârful dealului și sunt slobozite apoi la vale în urale și strigăte
de veselie.
Acestea toate sunt
reminiscențe ale cultului Soarelui, pe care l-au practicat strămoșii noștri
daci. Ele s-au păstrat ca o relicvă de arheologie spirituală, ce ne dovedește
descendența noastră și continuitatea neîntreruptă pe aceste meleaguri.
*
Sfaturi părintești. Fiindcă în Duminica Ortodoxiei sărbătorim
triumful Sfintelor Icoane asupra celor
ce le prigoneau, redăm mai jos un fragment din cartea Sfântului Ioan din Kronstadt, Viața
mea în Hristos. Să vă fie de folos!
,,Exprimarea prin imagini și simboluri constituie un dat necesar al ființei
umane, ținând seama de nivelul său actual de sensibilitate spirituală. Ea oferă
o explicație convingătoare multor aspecte ale universului nostru sufletesc, pe
care, făcând abstracție de imagini și de simboluri nu le-am putea cunoaște.
Iată de ce dumnezeiescul Învățător, Înțelepciunea ipostatică atotcreatoare,
Fiul lui Dumnezeu, Domnul nostru Iisus Hristos i-a învățat adesea pe oameni cu
ajutorul metaforelor și al pildelor. De aceea, în bisericile noastre ortodoxe
există tradiția comunicării cu credincioșii prin imagini vizuale sugestive – de
pildă, icoana Domnului nostru Iisus Hristos, a Maicii Domnului, a îngerilor,
ale tuturor sfinților – pentru a ne putea orândui viețile, forma concepțiile,
cuvintele și faptele după modelul concepțiilor, cuvintelor și faptelor
Mântuitorului și ale sfinților Lui. De aici frecventa reprezentare a semnului
Crucii, cădirea cu tămâie, lumânările și candelele aprinse, intrările și
ieșirile din altar; aceluiași scop slujesc închinăciunile, plecarea capului,
metaniile mari (semn al căderii noastre adânci prin păcat).
Toate acestea ne amintesc
diferite subiecte sau stări spirituale. Imagistica lucrează intens asupra sufletului
omenesc, asupra capacităților sale de a crea și de a acționa. Se spune că atunci
când mama, în timpul gravidității privește stăruitor fața sau portretul soțului
iubit, copilul ce se va naște va semăna leit cu tatăl său, sau dacă privește
portretul unui copil frumos, fătul ce se va naște va fi frumos. Tot așa, dacă
creștinul privește des, cu dragoste și evlavie icoana Domnului nostru Iisus
Hristos, a preacuratei Sale Maici sau ale sfinților Săi, sufletul său își va
însuși trăsăturile spirituale ale chipului contemplat cu iubire (blândețea,
smerenia, milosârdia, înfrânarea). O, dacă am contempla mai des icoanele și,
mai ales, dacă am cuprinde cu mintea viața Domnului și viețile sfinților Săi,
cât de mult ne-am schimba, am merge „din slavă în slavă”. Tot astfel și plăcuta
mireasmă a tămâiei în biserică sau acasă evocă, prin analogie, buna mireasmă a
virtuților și, prin contrast, miasma păcatelor, și-i învăța pe cei sensibili la
trăirile lăuntrice să se ferească de duhoarea patimilor, a neînfrânării,
curviei, răutății, invidiei, trufiei, deznădejdii și a altor patimi, să se
împodobească cu virtuțile creștinești.
Tămâia ne aduce aminte cuvintele
Apostolului: „Pentru că suntem lui Dumnezeu bună mireasmă a lui Hristos între
cei ce se mântuiesc și între cei ce pier; unora, adică, mireasmă a morții spre
moarte, iar altora mireasmă a vieții spre viață” (II Cor., II, 15-16). În
același chip, lumânările și candelele ne reamintesc de lumina și focul
spiritual, de pildă, de cuvintele Mântuitorului: „Eu Lumină am venit în lume,
ca tot cel ce crede în Mine să nu rămână în întuneric” (Ioan, XII, 46). Sau:
„Foc am venit să arunc pe pământ și cât aș vrea să fie acum aprins!” (Luc., XII,
49). Sau: „Să fie mijloacele voastre încinse și făcliile voastre aprinse. Și
voi fiți asemenea oamenilor care așteaptă pe stăpânul lor când se va întoarce
de la nuntă, ca venind și bătând, îndată să-i deschidă” (Luc., XII, 35-36).
Sau: „Așa să lumineze lumina voastră înaintea oamenilor, așa încât să vadă
faptele voastre cele bune și să slăvească pe Tatăl vostru Cel din ceruri” (Mat.,
V, l6). Aceste materii prin însăși substanța lor ne învață despre realități
spirituale care sugerează o analogie cu focul și lumina: de exemplu, ca inimile
noastre să ardă neîncetat de dragoste de Dumnezeu și de aproapele; că nu
trebuie să îngăduim să se aprindă în noi focul patimilor sau al gheenei, ca
prin exemplul unei vieți virtuoase ne luminăm unii pe alții, ca și cu luminile
pe care le folosim în gospodărie.”
*
,,Popii de țară”. Sub
acest titlu, cunoscutul istoric, eseist, filozof al civilizației, publicist și scriitor român din Statele Unite ale Americii, Alexandru Nemoianu din Michigan publică
un interesant articol în revista ,,Observator” din Toronto(Canada) din 18
martie a.c., ediție și on-line( http://www.observatorul. com), pe
care-l redăm mai jos, mulțumindu-i
autorului:
,, Într-un articol al său, marele teolog român Dumitru Stăniloae , arăta că o comunitate umană poate exista doar
sub forma națiunii. Spunea marele teolog că omul este determinat, caracterizat,
național și nu poate fi eliminată aceasta determinantă. Umanul pur nu există
fără caracteristicile sale, adică cele naționale. A încerca să suprimi
caracteristicile naționale ar fi tot una cu a încerca să schimbi, sau să
“rectifici” lucrarea lui Dumnezeu. La cele arătate se mai adaugă o foarte
semnificativă observație făcută de alt mare învățat, Sextil Pușcariu. El spunea că,,,Ortodoxia
noastră este cel mai sigur criteriu de diferențiere, căci noi(Românii) suntem singurul popor de
limbă latină de credință ortodoxă. Această împerechere fericită de limba latină
cu cele mai alese și autentice însușiri sufletești și spirituale Bizantine, ne conferă acea calitate specială, care face
Neamul nostru unic.”.. ,,Poporul Român se bucură, datorită sintezei dintre
latinitate și Ortodoxie de privilegiul unor însușiri spirituale și ale unei
culturi unice, de un deosebit farmec.”
Aceste trăsături și această comoară,
au fost cultivate și apărate mai ales de
către clerul ortodox român și încă mai exact de către ,,popii de țară”. În
ultima vreme , a devenit foarte obișnuit
să fie folosit, cu sens peiorativ, disprețuitor, termenul de ,,popă de țară”. Acest fel de a
adresa noțiunea de ,,popă de țară” reflectă ignoranță și obrăznicie și este
extrem de dureroasă pentru omul credincios. Încă mai mult pentru Romanul din
spațiul ardealo-banatic.
,,Popii de țară” au fost aceia care, în spațiul amintit, ardealo-banatic, au păzit identitatea duhovnicească și
identitatea națională românească. Fiind una cu poporenii, încă mai mult, fiind ,,fratele trimis la
carte”, care viețuia și împărțea amarul
și bucuria cu ,,fratele rămas la coasă”,,,popii de țară” au fost sfătuitorii la
nevoie, exemplul de urmat și cei care, finalmente, asigurau sănătatea morală a satelor. Acolo
unde ,,popa de țară” a fost vrednic, vrednic a fost tot satul. În Banat și Ardeal, atunci când s-au aflat sub stăpânire străină,,,popii
de țară” au fost cei care, cu trudă fără egal și cu enorme sacrificii personale
, au ținut bisericile deschise, au
întemeiat ,,școlile confesionale” cele care au făcut posibil învățământ în
limba română, au promovat tradițiile
naționale ale Românilor. Ei au fost cei care au limitat cancerul sectelor care
a biciuit și biciuiește lumea. ,,Popii de țară” erau unde a fost mai greu și
tot ei au stat și în fruntea horelor.
Fără exagerare se poate spune că
datorită ,,popilor de țară” Românii și-au câștigat trăsăturile intime cele mai
frumoase, care leagă demnitatea de modestie
și modestia de eleganță. Răsplata lor a fost puțină sau defel, și cel mai adesea a însemnat sărăcie, nerecunoștință ori marginalizare. În tot ce a
fost gând bun și biruință românească a fost și trudă și adesea sângele unui ,,popă
de țară”. Iar la asta să adăugăm că lucrarea cea bună a fiecărui ,,popă de
țară” nu ar fi fost cu putință fără sacrificiul preotesei sale, care, cel mai adesea, a fost umărul pe care a plâns și a primit
mângâiere orice necăjit.
În momentul de față categoria ,,popi
de țară” cuprinde tot clerul Ortodox, de
la Patriarh la monahul din munți. Iar ,,popii de țară” toți sunt acuma
apărătorii de țară și Neam. Biserica Ortodoxă Română stă azi în linia întâia a
apărării Credinței și Tradiției românești, a unității de Limbă și Neam.
Acești ,,popi de țară și
apărători de țară”, fie ca Bunul
Dumnezeu să-i dăruiască mai departe Neamului nostru, sunt între acei mărturisitori de credință și
prigoniți pentru credință despre care, în vorbe de foc glăsuiește Sfântul Pavel, Apostolul Neamurilor: ,,Ei, de care lumea nu era vrednică, au rătăcit în pustii, în munți, în peșteri și în crăpăturile pământului. Și
toți aceștia, care pentru credința lor, au fost de pomenire, n-au primit ce le fusese făgăduit. Pentru că
Dumnezeu rânduise pentru noi ceva mai bun, că ei să nu ia fără noi desăvârșirea”( Evr.,, XI,
38-40).”
*
Rugăciune. Redăm
emoționanta poezie cu acest titlu a marelui poet Octavian Goga:
,,Rătăcitor, cu ochii tulburi,
Cu trupul istovit de cale,
Eu cad neputincios, stăpâne,
În faţa strălucirii tale.
În drum mi se desfac
prăpăstii,
Şi-n negură se-mbracă zarea,
Eu în genunchi spre tine
caut:
Părinte,-orânduie-mi cărarea!
În pieptul zbuciumat de
doruri
Eu simt ispitele cum sapă,
Cum vor să-mi tulbure izvorul
Din care sufletul s-adapă.
Din valul lumii lor mă smulge
Şi cu povaţa ta-nţeleaptă,
În veci spre cei rămaşi în urmă,
Tu, Doamne, văzul meu
îndreaptă.
Dezleagă minţii mele taina
Şi legea farmecelor firii,
Sădeşte-n braţul meu de-a pururi
Tăria urii şi-a iubirii.
Dă-mi cântecul şi dă-mi lumina
Şi zvonul firii-ndrăgostite,
Dă-i raza soarelui de vară
Pleoapei mele ostenite.
Alungă patimile mele,
Pe veci strigarea lor o frânge,
Şi de durerea altor inimi
Învaţă-mă pe mine-a plânge.
Nu rostul meu, de-a pururi pradă
Ursitei maştere şi rele,
Ci jalea unei lumi, părinte,
Să plângă-n lacrimile mele.
Dă-mi tot amarul, toată truda
Atâtor doruri fără leacuri,
Dă-mi viforul în care urlă
Şi gem robiile de veacuri.
De mult gem umiliţii-n umbră,
Cu umeri gârbovi de povară...
Durerea lor înfricoşată
În inimă tu mi-o coboară.
În suflet seamănă-mi furtună,
Să-l simt în matca-i cum se zbate,
Cum tot amarul se revarsă
Pe strunele înfiorate;
Şi cum sub bolta lui aprinsă,
În smalţ de fulgere albastre,
Încheagă-şi glasul de aramă:
Cântarea pătimirii noastre.”
*
File de jurnal – 20 iun. 1982(II). ,,M-am dus, într-adevăr,
la un spectacol de muzică populară dat de Casa de Cultură din Severin. În prima parte au
fost mai mult amatori fără valoare(…). În partea a doua a fost prezentă Maria
Ciobanu. Câtă diferență între amatorism și profesionalism! Voce, joc de scenă,
prezență, text, vocalizare, într-un cuvânt, tot ceea ce poate alcătui
personalitatea unui artist de frunte deține această femeie. Alături de Maria
Lătărețu și Maria Tănase, ea va rămâne în tezaurul interpretativ al muzicii
populare românești ca o perlă.
M-au
dezgustat însă câteva elemente din sală. Urlau, țipau, fluierau și strigau,
cerând noi și noi cântece. Și aceasta denotă popularitatea unui artist, dar, în
același timp, - ceea ce e regretabil -, lipsa de educație a auditorului. Este
greu să faci niște brute să înțeleagă că e o mare diferență între un meci de
fotbal jucat pe stadion și o manifestare de artă exprimată de un artist de
talie națională într-un locaș de cultură. Maria Ciobanu a cântat vreo zece
cântece. Deși făcea evidente eforturi cu vocea, își păstra, totuși, calmul și
bonomia. La sfârșit însă a căzut cortina, sfârșind astfel spectacolul. A fost
singurul mijloc de a încheia în fața unora care-și pierduseră simțul măsurii.
Alaltăieri am dactilografiat toată ziua la Bibliografia Revistei ,,Biserica Ortodoxă Română”(1874-1983). Ieri
am avut servicii în Bârda și în Malovăț. Am aflat de la cântărețul Ilie Motorga
că la C. A. P. – Izvorul Bârzii s-a împărțit fânul la oameni. Îl cosești, îl
aduni, îl cari și-l cântărești. Ți se dă apoi 20% din el. Având în vedere că
ziua de muncă la coasă a ajuns la 225-250 lei, plus mâncare și băutură
boierească, oamenilor nu le convin condițiile impuse și refuză să se angajeze.
Asemenea au decurs lucrurile și anul trecut și fânul a rămas necosit, iar multe
vite ale C. A. P. – ului au murit de foame!”
*
Ajutoare și donații. În
această perioadă parohia noastră primit
câteva ajutoare și donații, astfel: Doamna Ing. Teșilă Doina din
Tr. Severin, fiică a satului Malovăț, Doamna
Filip Cornelia din Tr. Severin, Domnul Mocănașu Oprea din Tr. Severin, Domnul
Mărgeanu George-Stelian din Tr.
Severin: câte 100 lei; Doamna Pera Maria
din Tr. Severin, fiică a satului
Malovăț, Doamna Stanimirovici Sinișa din Serbia și Doamna Crăciunescu Valeria din Câmpulung-Moldovenesc(SV): câte 50 lei;
Domnul Popescu Doru din Malovăț a mai
achitat 200 lei pentru contribuția
de cult, totalizând până acum 250 lei; Domnul Ivașcu Vasile din Bârda
a mai achitat 150 lei pentru
contribuția de cult, totalizând până
acum 250 lei; Domnul Vișan Sevastian din
Malovăț a achitat 100 lei pentru
contribuția de cult; Doamna Șonea
Floarea din Bârda a mai adăugat 50
lei pentru contribuția de cult, totalizând până acum 120 lei; Domnii
Lupșa Ion, Vișan Valentin și
Orodan Alexandru din Malovăț au achitat câte 50 lei pentru contribuția de cult.
Domnul Dragomir Nicolae a
achitat 100 lei pentru gardul
bisericii din Bârda.
Dumnezeu să le răsplătească tuturor!
Conform indicațiilor Sf. Sinod, am început colecta anuală intitulată Fondul Central Misionar.
*
Până la încheierea prezentei ediții s-au
donat din vol. II al lucrării Dicționarul
proverbelor religioase românești 275 exemplare.
Având în vedere că am început această acțiune de la 1 decembrie, anunțăm că o vom încheia la 31 martie. Am
făcut repetate apeluri către toți enoriașii noștri să facă efortul de a veni
până la biserică să-și ridice acest cadou. Cine a vrut, a rezolvat, cine nu…..! La sfârșitul lunii închidem
taraba!
*
Publicații. În această
perioadă, preotul Dvs. a reușit să mai publice câteva materiale, astfel:
,,Scrisoare pastorală” – 392, în ,,Observatorul”, Toronto(Canada), 10 mart.
2019, ediție și on-line (http://www.observatorul.com); pe blogul Domnului Ben Todică, directorul
postului de radio în limba română din Sydney(Australia), 10 mart. 2019(http://bentodica.blogspot.com/2019/03/scrisoare-pastorala-392.html); în ,,Armonii Culturale”, Adjud(VN), 11 mart. 2019, ediție on-line(http://
armoniiculturale.ro/category/scrisoare-pastorala); în ,, Moara lui Gelu”, Baia Mare(MM), 11 mart. 2019, ediție on-line(https://moaraluigelu.blogspot.com/2019/03/scrisoare-pastorala.html); în ,, Logos și Agape”, Timișoara, 11 mart. 2019, ediție on-line(http://www.logossiagape.ro); în
,, Bibliotheca Septentrionalis”, Baia
Mare(MM), 12 mart. 2019, ediție și on-line (https://ebibliothecaseptentrionalis.
wordpress.com); Sărbătoarea Moșilor, în ,, Omniscop”, Craiova, 12 mart. 2019, ediție on-line(http://www.omniscop.ro); în ,,Națiunea”,
București, 17 mart. 2019, ediție on-line(http://www. ziarulnatiunea.ro/category/
religiespiritualitate);
*
Parohia noastră a publicat cartea Părintelui Cătălin-Sebastian Hogea, Gândurile
unui preot pribeag(121 pag.).
Cartea Părintelui Hogea
este o antologie de întâmplări și contacte cu semenii, cu oamenii. Autorul nu-și uită și nu-și
părăsește nici o clipă statutul de preot și acționează în virtutea lui, împărtășind tuturor pe Hristos și învățătura
Sa. Se adaptează cu tact împrejurărilor, astfel că unora le dă cu polonicul, altora cu lingurița, altora cu pipeta, fiecăruia după maturitatea intelectuală și
duhovnicească. Umorul fin, subtil, bine dozat, dă savoare lecturilor, făcându-le instructive și plăcute pentru
cititor.
Putem spune că bucățile de lectură din această carte sunt de fapt file
din viața de zi cu zi a unui preot, ce
se străduiește să-și facă misiunea într-o lume tot mai laicizată și mai
debusolată.
*
Lucrări la cimitir. În ziua de 3 Martie următorii enoriași au lucrat
voluntar la cimitirul de la Bârda și au tăiat crengile pomilor și arborilor
care amenințau să cadă peste cruci în cazul unei furtuni: Gârbovan Ion, Luca Ana, Motreanu Ilie, Dragomir Ion, Ceontea Traian, Luca Gh. Maria, Drăghia Maria, Curea Ana, Stoichină Ecaterina, Gheran Paraschiva, Catană Elena, Tănase Maria, Mema Ana, Luca Mihai, Ivașcu Vasile, Sfetcu Maria, Mema Gheorghe, Avram Dumitru, Rolea Ion, Mema Păuna, Stănciulescu Sebastian și Ivașcu Domnica. Au
făcut treabă bună. Dumnezeu să le răsplătească!
*
Zâmbete. ☺,, - Bade Ioane, drumul ăsta duce la Cluj?” ,, - No, ăsta vine de la Cluj!” ☺ ,, - Câți ani ai
tu, Mărie ?” ,, - Câți îmi dai, Gheorghe?” ,, - Ce să-ți mai dau eu, Mărie, că și așa ai tu destui!” ☺ Întreabă
Dumnezeu: ,,- Ce-ți mai fac moldovenii, Ștefane?” ,,- Rău, Doamne: jumate în
Spania, jumate în Rusia!” ,,- Iancule, dar ardelenii tăi ce fac?” ,,-
Binișor, Doamne, jumate în Germania, jumate în America!” ,,- Dar oltenii tăi,
Tudore?” ,,- Minunat, Doamne, un sfert în Parlament, un sfert în
administrație
și.... numai jumătate în pușcărie!”
și.... numai jumătate în pușcărie!”
*
Excursii-pelerinaj. Miercuri, 27 Martie, organizăm o excursie-pelerinaj pe
următorul traseu: Bârda - Malovăț -
Mânăstirea Tismana – Tg. Jiu - Mânăstirea Vișina – Mânăstirea Lainici –
Petroșani – Hațeg – Mânăstirea Prislop – Mormântul Părintelui Arsenie Boca –
Caransebeș (catedrala) – Mânăstirea Piatra Scrisă – Tr. Severin – Bârda. Excursia
se va derula pe timp de o zi. Costul va fi de aprox. 45 lei/pers.
*
Vizită. În seara zilei
de 11 Mart., după slujba Pavecerniței
Mari, la biserica din Malovăț am primit
vizita Domnului Dr. Cristian Răchitan din
New-York(SUA). Originar din Vârciorova(MH), a plecat de tânăr în Statele Unite și acolo a
ajuns unul din medicii de elită. A avut pacienți de vază, printre care pe Domnul Nixon, președintele SUA. Pentru a aprofunda studiile
sale asupra somnambulismului și levitației a mers în Tibet și a devenit călugăr
timp de șapte ani. După ieșirea la pensie a continuat activitatea, ținând conferințe în diferite țări pe teme
medicale. Este de admirat nu numai pentru competența Domniei-Sale, ci și pentru faptul că, din cauza nenumăratelor lecturi, și-a pierdut vederea, dar nu s-a lăsat învins. La biserica de la
Malovăț a vorbit enoriașilor noștri despre importanța postului din punct de
vedere medical.
Este a treia oară în ultimii doi ani de când a poposit în parohia
noastră.
*
Spovediri. Împărtășiri. În
zilele rânduite și nu numai am spovedit și împărtășit 2+36+48+4=90 enoriași. Nu a
fost reținut nimeni de la Sf. Împărtășanie. Aceștia sunt păcătoșii. Ceilalți
n-au păcate. Sunt curați ca lacrima și ca îngerii din ceruri. Heruvimi, serafimi,
ici-colea câte un arhanghel!!!
*
Coșul de Paști. Din
îndemnul Prea Sfințitului Episcop
Nicodim și anul acesta se organizează de către parohiile din județul nostru
acțiunea caritabilă intitulată ,,Coșul de Paști”. Drept urmare, pe lângă ajutoarele ce le vom acorda
familiilor și persoanelor cu dificultăți din parohia noastră, Joi, 2 Mai, vom face o vizită la un orfelinat din Tr. Severin sau la azilul de bătrâni de la Ilovăț. Vom stabili împreună. .
*
Botezuri. În ziua de
10 Martie am oficiat Taina Sfântului Botez pentru Popescu David-Alin-Mihai, fiul Domnului
Popescu Alin-Mihai și al Doamnei
Popescu Georgiana-Mădălina-Mihaela din Malovăț. Să le trăiască!
*
Anunțuri. ►Primim pomelnice pentru Paresimi; ►Avem
tămâie de vânzare(25 lei/kg); ► Facem înscrieri pentru făclii de Paști(25
lei/buc. și 12, 50 lei/buc.)
*
Urare. Cu prilejul zilelor de 1 și 8 Martie urăm mamelor, bunicilor, surorilor, soțiilor, fiicelor noastre și tuturor femeilor din lume sănătate, bucurii, împliniri și numai bine!
Să ajute Dumnezeu ca
glasul, puterea și influența lor să
contribuie mai mult la alungarea răului din lume, a urii dintre oameni și popoare, a dezmățului și imoralității din zilele
noastre. Dumnealor au o misiune sfântă în planul lui Dumnezeu pentru lume, aceea de a ocroti viața, de a da naștere și bună educație copiilor, de a face viața mai frumoasă și idealurile
lumii mai mărețe. Dumnealor au misiunea de a apropia lumea mai mult de
Dumnezeu. Ajută-le, Doamne, să-și poată împlini această misiune!
La mulți ani, Doamnelor și Domnișoarelor!
*
Program. În cursul lunii
aprilie avem următorul program de slujbe: 6
Apr.(Malovăț-Bârda); 7 Apr.(Bârda);
13 Apr. (Malovăț-Bârda); 14 Apr.(Malovăț); 20 Apr. (Malovăț-Bârda); 21
Apr.(Bârda); 22 Apr.(denie la
Malovăț); 23 Apr.(denie la Bârda); 24 Apr.(spovedit și împărtășit
dimineața, la biserică și în sat, la Bârda; denie la Malovăț); 25 Apr.(pomeniri dimineața la Bârda;
slujbă la Malovăț; denie la Bârda); 26
Apr.(spovedit și împărtășit dimineața, la biserică și în sat, adulții de la Malovăț; denie la Bârda de la
ora 19; denie la Malovăț de la ora 21); 27
Apr.(spovedit și împărtășit copiii din Malovăț; seara, la ora 20 pomeniri în Malovăț; la ora 23 slujba Învierii cu Sf. Liturghie,
la Malovăț); 28 Apr.( la ora 3
slujba Învierii, la Bârda); 29 Apr.(Bârda,
cu slobozirea Paresimilor, la vii); 30
Apr.(Malovăț, cu slobozirea
Paresimilor, la vii). În restul timpului, la orice oră din zi sau din noapte, preotul poate fi găsit la biserică, acasă, la școală, la telefon: 0724. 99. 80. 86, ori pe adresa de e-mail: stanciulescubarda
@gmail.com.
Sf. Paști să aducă sănătate, pace și bucurii în casele și în sufletele Dvs.
Pr. Al. Stănciulescu-Bârda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu