LICĂRIREA TABORULUI
Fericitul Trifon Turkestanov
De ce oare zâmbeşte făptura întreagă în
zilele de praznic? De ce oare atunci se revarsă în inimă o minunată uşurare, cu
nimic dintre cele ale pământului asemănătoare, şi însuşi văzduhul altarului şi
al bisericii se face purtător de lumină. Aceasta e adierea harului Tău, aceasta
e licărirea luminii Taborului; atunci şi cerul şi pământul, pe Tine
lăudându-Te, Îţi cântă: Aliluia!
Fericitul Trifon Turkestanov,
Cunoaşterea lui Dumnezeu prin mijlocirea firii văzute, traducere de Olga
Bersan, Ed. Sophia, Bucureşti, 2011, cap. Acatist de Mulţumire „Slavă lui
Dumnezeu pentru toate”, p. 133
ACELAȘI AER
Sfântul Ioan din Kronstadt
A-ți iubi aproapele ca pe tine
însuți, a-i împărtăși bucuriile și necazurile, a-l hrăni, a-l îmbrăca la
nevoie, a respira – ca să spunem așa – același aer cu el, consideră toate
acestea tot atât de firești precum a mânca tu însuți și a te ocroti pe tine, nu
le lua drept acte de binefacere, de iubire de aproapele, ca să nu te lauzi cu
ele. „Căci unul altuia suntem mădulare” (Efeseni 4, 25).
Sfântul Ioan din Kronstadt, Viața mea
în Hristos, traducere de Boris Buzilă, Ed. Sophia, București, 2005, p. 330.
P R I E T E N U L A D E V Ă R A T
Sf. Ioan Gură de Aur
Eu numesc prieten al meu nu numai pe
cel care mă laudă, ci și pe cel care mă mustră, pentru a-mi îndrepta greșelile.
Mai cu seamă acesta din urmă mi se pare că este prieten al meu și că mă
iubește. Nu ți-i deloc prieten acela care laudă toate faptele tale, fără
deosebire, și pe cele bune, și pe cele rele... În rugăciunile lor către
Dumnezeu, creștinii se roagă întâi pentru prietenii lor și apoi pentru ei.
Brațele Maicii Domnului
Arhim. Cleopa Ilie Cuvinte duhovniceşti
Brațele Maicii Domnului sunt mult
mai puternice decât umerii heruvimilor și ale preafericitelor tronuri. Deci pe
cine ține Fecioara Maria în brațe? Voi știti pe cine ține? Pe Cel ce a făcut
cerul și pământul și toate cele văzute și nevăzute. Știti voi cine este Maica
Domnului și câtă cinste, câtă putere și câtă milă are? Este mama noastră, că
are milă și de săraci și de văduve și de creștini. Pururea se roagă
Mântuitorului Hristos pentru noi toți.
(Ne vorbeşte părintele Cleopa vol 7,
Editura Mănăstirea Sihăstria, 2010, p. 9)
Nu e de ajuns să crezi, mai trebuie
și să faci voia lui Dumnezeu
15 Mai 2016 Arhimandritul Cleopa Ilie
Cuvinte duhovniceşti
N E G U R A
Sfantul Ioan din Kronstadt
Grija fata de cele ale vietii
materiale acopera asemenea unei neguri orizontul sufletului, întuneca ochii
inimii, leaga sufletul. Tu nu te îngriji de nimic, lasa toata grija si toata
preocuparea pe seama Domnului, asa cum ne învata Apostolul purtator de duh. Sa
nu-ti para rau de ceea ce dai altuia. Acestea sunt o arvuna ale noilor si
marilor îndurari ale Domnului fata de tine.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 233.
TAINA MUZICII
Compozitorul Arvo Part
Pentru mine, cea mai mare valoare a
muzicii e dincolo de culoarea sonora. Timbrul deosebit al instrumentelor este o
parte a muzicii, dar nu cea mai importanta. Aceasta este capitularea mea în
fata tainei muzicii: muzica trebuie sa existe prin ea însasi… Doua, trei note.
Taina trebuie sa fie prezenta, independent de fiecare instrument. Cântarea
gregoriana mi-a aratat ca în spatele artei de a combina doua sau trei note se
ascunde o taina cosmica.
Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii
– puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga
Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 70.
Cum ne apărăm de „gura lumii”?
Ierom. Arsenie Boca
Vrăjmaşii mântuirii sunt: lumea, trupul
şi diavolul.
Lumea e gura satului, gura vicleanului
şi, de multe ori, gura celor din casă cu tine. Aceştia sau lumea îţi iartă
orice ticăloşie ai face, oricât ai îndărăpta cu sufletul, dar nu te iartă
nicidecum să le iei înainte cu un pas şi să te faci mai bun. Cine vrea să
biruie prima piedică în calea mântuirii are la îndemână acestea trei: răbdarea,
iertarea şi rugăciunea. De aceea, cei ce biruie lumea nu sunt o adunare de
leneşi, ci ostaşii lui Hristos. Şi precum le este lupta, aşa şi mântuirea.
Firea trupului fiind surdă, oarbă şi
mută, nu te poţi înţelege cu el decât prin osteneală şi foame. Sufletul multor
oameni n-ar mai vrea să le moară trupul, aşa s-au învoit şi s-au legat de tare
cu plăcerea de lumea aceasta. Parcă auzim cuvintele bogatului: „Acum, suflete,
ai multe bunătăţi adunate pentru mulţi ani. Mănâncă, bea şi te veseleşte!”. Iar
Dumnezeu i-a zis: „Nebunule! În noaptea aceasta voi lua sufletul tău” (Luca 12,
19).
Cealaltă parte de piedică ce ne-o
ridică vrăjmaşul în noi înşine e iubirea de sine, „primul pui al diavolului”.
Arme asupra diavolului avem trei: numele Domnului, numele Maicii Domnului şi
Sfânta Cruce.
(Părintele Arsenie Boca, Lupta
duhovnicească cu lumea, trupul şi diavolul, ediție revizuită, Editura Agaton,
Făgăraș, 2009, pp. 21-22)
VINOVATIA IN PROCENTE
Arhimandritul Zaharia Zaharou
Trebuie sa învatam sa ne vedem
propria greseala, când ajungem la vreo neîntelegere, de pilda. Îmi amintesc ca
o pereche a venit la Parintele Sofronie – erau certati – si era limpede ca unul
era mai vinovat decât celalalt. Si Parintele Sofronie a întrebat-o pe sotie:
„Cât la suta crezi ca esti de vina?” A raspuns: „Doar cinci la suta. Dar sotul
meu este nouazeci si cinci la suta vinovat”. Si Parintele Sofronie i-a zis:
„Atunci îndreapta acel cinci la suta si sa vedem daca celelalte nouazeci si cinci
la suta mai ramân!” Aceasta este ceea ce face adesea ca slujirea duhovnicului
sa fie o sarcina grea, primita cu nerecunostinta de cei care se spovedesc:
iarasi si iarasi trebuie sa arate aspectele negative, greseala cuiva. Sa aduca
acea persoana la întelegerea greselii, asa încât sa poata sa ia vina asupra sa.
Pentru ca numai atunci are loc vindecarea. Pâna nu luam vina asupra noastra, nu
vom afla odihna, precum spun monahii veacului al patrulea.
Arhimandritul Zaharia Zaharou,
Largiti si voi inimile voastre!, traducere de monahia Mariam Vicol in
colaborare cu monahiile Tecla si Fevronia de la Essex, Ed. Reintregirea, Alba
Iulia, 2009, p. 292
Nu deznădăjdui în necazuri
Sfântul Cuvios Isaac Sirul
Să fii pregătit să primeşti tot felul
de dispreţuiri şi jigniri, osândiri şi ocări din partea tuturor, chiar şi de la
cei de la care nu te aştepţi. Să te consideri pe tine însuţi vrednic de ele şi
să le primeşti pe toate cu mulţumire şi cu bucurie. Să rabzi orice osteneală şi
mâhnire şi primejdie ce vine din partea demonilor, ca unul ce ai împlinit voia
lor. Şi să rabzi cu bărbăţie lipsirea celor de trebuinţă, întâmplările
neplăcute şi amărăciunile vieţii. Să rabzi, având încredere în Dumnezeu, chiar
şi lipsa hranei tale zilnice, care în câteva ceasuri devine gunoi. Iar toate
acestea să le rabzi de bunăvoie, punându-ţi nădejdea în Dumnezeu şi neaşteptând
de la altcineva izbăvirea sau mângâierea.
Căci orice ajutor venit din
partea oamenilor se dă în urma luminării şi povăţuirii celei de la Dumnezeu.
Lasă, aşadar, toată grija ta la Dumnezeu şi în toate greutăţile tale
osândeşte-te pe tine însuţi, spunându-ţi că tu eşti pricina tuturor relelor, ca
unul ce ai mâncat din rodul oprit al pomului şi ai căpătat astfel felurite
patimi. Primeşte, aşadar, acum cu mulţumire amărăciunile, care te vor scoate
din moleşeala ta şi care te vor face să te îndulceşti de harul lui Dumnezeu.
(Sfântul Isaac Sirul, cel de
Dumnezeu-insuflat, Despre ispite, întristări, dureri şi răbdare, Editura
Evanghelismos, Bucureşti, 2007, pp. 47-48)
Cauzele pentru care avem ispite
Sf. Maxim Mărturisitorul
Când îți vor veni ispite pe
neașteptate, nu învinui pe cel prin care ți-au venit, ci caută pricina lor și
astfel vei afla îndreptare. Căci sau prin acela, sau prin altul, trebuia să te
supui judecăților lui Dumnezeu.
Dacă ai
obiceiuri rele, nu ocoli reaua pătimire, ca prin aceasta, smerindu-te, să
dobori mândria. Unele ispite aduc oamenilor plăceri, altele aduc întristări,
iar altele – dureri trupești. Căci, după felul patimilor care zac în suflet,
doctorul sufletelor dă leacul potrivit, prin judecățile Lui neștiute.
La unii, ispitele vin pentru
iertarea păcatelor săvârșite în trecut, la alții, pentru cele lucrate acum, iar
la alții, pentru a fi opriți de la cele ce vor să le facă. În afară de acestea,
mai sunt cele date pentru încercare, precum s-a întâmplat lui Iov.
(Sfântul Maxim Mărturisitorul, Patru
sute de cugetări creștine, Editura Credința Strămoșească, Iași, 1998, p. 71)
Sursa: Pr. ALEXANDRU
STANCIULESCU BARDA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu