UN DON QUIJOTE
PE TĂRÂMUL
EPIGRAMEI CONTEMPORANE
Este ușor să
recunoști că Ionel Iacob-Bencei este greu de definit. Acest epigramist
„TREI-ÎN-UNU” al lumii noastre epigramatice amintește, prin structura numelui,
de triada hegeliană: teză, antiteză, sinteză. Și, paradoxal, Ionel Iacob-Bencei
înseamnă trei nume care au devenit un NUME. Cunoscut. Răsunător. De invidiat.
Dacă încerci să-l creionezi, pixul o ia razna, stiloul se face că nu are
cerneală, pana face… pană. Dar Domnia sa nu este, niciodată, în pană de idei.
Ceea ce uimește, de la început, este memoria de elefant. Colaboratorilor, pe
linie de artă, pe care îi cunoaște de când lumea, le precizează, cu orice
ocazie, numele, profesia, viciile, bolile. Se precizează, ca într-un
proces-verbal, ziua întâlnirii, starea vremii, tema dezbaterii, participanții,
numărul acestora. Scrierile în proză, mărturisiri get-beget, sunt adevărate
documente de epocă și de suflet. Extraordinara sa memorie pune vinișoare și
carne pe scheletul trecutului, peste care suflă cu duh, aducându-l la viață.
Ferice de cei care au stat în preajma umoristului Ionel Iacob-Bencei, pentru
că-i amintește, înviindu-i, pomenindu-i, nemurindu-i! Și, Doamne, de-ar fi
numai atât! Uimește, de asemenea, viteza de reacție. Dar și har. Dar
dumnezeiesc și har dumnezeiesc. În cartea de față, sunt destule exemple care
atestă această „anomalie” frumoasă, benefică și ingenios născătoare de voie
bună. La Ionel Iacob-Bencei, artisticul este altoit pe un viguros trunchi
rațional. Foamea de ordine îi trădează clasicitatea. Nevoia de a defini este
viscerală. Epigrama trebuie definită. Epitaful trebuie definit. Definirea se
face cu toată seriozitatea, cu profesionalism. „Ce este epigrama”, cu care
debutează volumul, amintește de „Cioara” lui George Topârceanu. Așa cum poetul
George Topârceanu încerca să epuizeze definiția ciorii, în peste patruzeci de
strofe, la fel, Ionel Iacob-Bencei se luptă, în douăzeci de strofe, să
ghicească ceva-ceva din esența epigramei. O reușită, bineînțeles, dar și un
asumat eșec, pentru că epigrama este o infinitate de posibilități. În concepția
umoristului, epigrama se sprijină, în esență, pe un nucleu dur, șocant:
„trăsnet coborât din cer”, „armă”, „vargă”, „picătură de acid”, „bumerang
meșteșugit”, „lovitură fără veste”, „epigrama este țeapa”. La fel, epitaful
este „cuvântarea de la groapă”, „picătură de venin”, „vorbe tari, dar cu
măsură”, „ultima împunsătură”. Om calculat, Ionel Iacob-Bencei, nu poate
purcede la drum dacă nu precizează oportunitatea improvizației în epigramă. Uneori,
epigramele improvizate pot „da în bară”, alteori, cele reușite „rezolvă”, cu
succes, unele treburi. Prezentarea celor șaisprezece membri ai Cenaclului
„Ridendo”, chiar dacă este „prezentare umoristică”, nu se poate face la
întâmplare, „după ureche”, lăutărește, ci metodic, alfabetic, responsabil:
Andronescu Nicolae, Buzărnescu Ștefan, Chira Petru, Chirșbaum Arcadie,
Ciugudean Mircea, Conciatu Traian, Condan Monica, Crăciun-Petrișan Ioan, Dogaru
Alexandra, Fărcaș Ioan, Ghirocean Aurel, Iacob-Bencei Ionel, Jivan Alexandru,
Lazăr Ioan, Miloș Petru, Rogobete Caius. Fiecare coleg este „taxat” după un
specific: nume, profesie, preocupare, participare la ședințe, hormoni,
rezonanța numelui (Lazăr], numărul broșurilor scrise. Interesant este „Duelul
în neant”, de fapt, un duel cu sine însuși, întrucât „atacatorul” (Mircea
Ciugudean), a lovit și a fugit, ca un erou. Înțepat și rămas singur, duelistul
Ionel Iacob-Bencei se luptă în oglindă, risipind, benefic, muniția, din exces
de zel. Asistăm, astfel, la un ingenios exercițiu de „culturism” umoristic.
Antrenamentul virtual se dovedește a fi util, pentru că, Bencei Don Quijote
începe un duel adevărat, palpabil, în carne și oase, cu maestrul de ceremonii,
Dimitrie Jega. De data aceasta, nu mai sunt cartușe oarbe, ci gloanțe adevărate
care fac un duel „pertinent, inteligent și savuros”. Ironiile celor doi
combatanți se luptă în săbii, iar săbiile se rup, se luptă în pistoale, iar
pistoalele se topesc, în final, se luptă corp la corp, făcându-se de basm.
Culmea, ies învingători doi mari epigramiști. Duelul este, de aproape și de
departe, bun de pus „în ramă”! Mare spadasin mare, I. I. Bencei s-a contrat,
după cum agrăiește volumul de față, cu mulți „pirați” ai condeiului inteligent,
care au atentat la „pudoarea” talentului său epigramatic: Damian Ureche, Petru
Chira și, în treacăt, cu Al. Jivan, Teodor Uiuiu, Ion Micu, Ion Pop, Ionescu
Ghindeni, George Petrone, Arthur Daba, Constantin Păun, Virgil Șchiopescu,
Dumitru Ivan-Teiu, Sorin Beiu, Valeriu Grădinaru, Aurel Iancu, Laurian Ionică.
Și, stârpind „toți lupii, toți șerpii de pe plai”, cum zicea Vasile Alecsandri,
în „Dan, căpitan de plai”, maestrul Bencei a plecat în lumea largă, mai precis,
în România Mare, s-o întroneze, pentru totdeauna, drept regină, pe Dulcineea Epigramă. Astfel,
în Ardeal, îl întâlnește pe castelanul Eugen Albu. Acesta lovește crunt: „Nu-mi
amintesc exact momentul / Dar cred că-n pântecele mamei / Maflam în clipa când
talentul / M-a pus în slujba epigramei!”. Don Quijote-Bencei lovește mortal:
„Nu vreau să mă întrec cu gluma / Dar faptu-n sine se cunoaște:/ Ai scris,
‘nainte de-a te naște / Ceva mai bine ca acuma!” Trecându-l prin sabie și pe
clujeanul Bălan Barbu-Ioan, spadasinul nostru merge și merge, zi și noapte, și
ajunge în dulcele târg al Ieșilor, unde-l întâlnește pe vestitul comandor Mihai
Batog-Bujeniță. După o mică neînțelegere lingvistică, puseurile ironice se
risipesc pe câmpia păcii. Dar, ca în poveste, îi apar în cale, monștrii sacri
Gheorghe Bâlici și Ion Diviza care tronau pe acele meleaguri, mai bine zis, pe
„beci” și pe „butoaie”. După o „băută” patriotică, spiritele se materializează
și își dau mâna. Dacă își închipuie cineva că maestrul Bencei se bate aiurea,
cu ochii închiși, se înșală amarnic. Nu, maestrul Bencei se duelează cu
confrații, planificat, din nou, alfabetic, parcă după Anuarul epigramiștilor
români. Asta, pentru a nu-i scăpa niciun adversar. Ultimul duel al capitolului
„se face” cu maestrul George Zarafu. Ionel Iacob-Bencei îi reproșează acestuia
că a publicat în „Antologia epigramei politice” un epitaf de-al său, sub alt
nume: „Reclam pe meșteru’ Zarafu / Că îmi vânduse epitafu’; / Dar și mai tare
m-a durut / Când am văzut cui m-ai vândut!” Dar George Zarafu restabilește
adevărul: „Cu acel catren pierdut, / Să-ți spun eu ce s-a-ntâmplat:/ Nici măcar
nu l-am vândut, / Pentru că ți-a fost furat!” Al șaselea capitol, „Șarje
amicale, dueluri la zi, comentarii”, demonstrează plăcerea autorului de a dialoga
cu prietenii, în special cu Alexandra Dogaru și Ștefan Buzărnescu, de-a lungul
anilor, pecetluind, dacă mai era nevoie, eticheta, celebră, de acum, de „rob al
lui Dumnezeu și al epigramei”. Scânteile inteligenței răsar din te miri ce aspecte
ale vieții: „De mulțime să mai scape / Nea Grigore, barcagiul, / Trage de îl
trec trei ape: / Vinul, berea și rachiul!” (I. I. Bencei: ÎN STAȚIUNEA „TREI
APE”). „Când cu plan aduse-n barcă,/ Să le impresioneze, / Trei dudui, n-avea
habar că / Barca are trei…viteze!” (ALDO: LUAT DE VAL). Aluzia la locul de
baștină (profesorul Ștefan Buzărnescu este oltean) naște perle: „Prazul invocat
în vers / Că-i tot ceapă am aflat / Când îl foloseam prea des, / În Banat mi
s-a strâmbat!” (Ștefan Buzărnescu); „Prazul strâmb avea un scop / E un fel de
periscop / Ca să vadă în Banat / Posturi… pentru ocupat!”(I. I. Bencei). În
virtutea inerției, în capitolele al șaptelea și al optulea, autorul se luptă,
imaginar, cu al său ALTER EGO, croșetând pe teme politice vechi și noi,
încercând să scoată inflexiuni umoristice nebănuite. În concluzie, cu volumul
„Epidramatice”, avem în fața noastră un umorist complet, un mare epigramist, un
împătimit al nuanțelor ironice și autoironice rare, o explozie de inteligență
artistică incitantă și, în același timp, relaxantă și tămăduitoare, întru
binele eternei Epigrame.
JANET NICĂ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu