Promovarea ignoranței
face posibilă apariţia mecanismelor umane
Acad. Ioan Aurel Pop,
Preşedintele Academiei Române
15 Septembrie 2019
Importanța cunoașterii
Istoriei
Noi numim
printr-o convenție viața oamenilor de odinioară trecut. De fapt, trecutul a
fost, pentru cei care l-au trăit, viață intensă prezentă. Până la urmă, toată
viața oamenilor devine trecut, orice am face noi și oricum am încerca să ocolim
acest curs. Prezentul durează o clipă și apoi devine trecut, viitorul este
mereu incert, dar ajunge și el prezent și apoi trecut, astfel încât,
iremediabil și reversibil, dimensiunea cea mai lungă și mai certă la care avem
acces (limitat, e drept) este trecutul. Ca urmare, dragostea pentru trecut
înseamnă dragoste de viață, iar cunoașterea trecutului este cunoașterea vieții.
Aceasta nu înseamnă deloc - cum observa demult o Doamnă a spiritului universal,
Marguerite Yourcenar - că trecutul este o vârstă de aur. Nu, fiind viață,
trecutul poate să fie frumos și sublim, urât și rușinos sau, pur și simplu,
oarecare. A-l cunoaște este o necesitate, iar a-l ignora poate deveni o
catastrofă.
Din păcate,
trendul contemporan este de ignorare a trecutului omenirii, a experienței de
viață a comunităților, mai ales a celor naționale. Motivele sunt multe, de la
graba planetei de a se autodistruge prin poluare, dezechilibre, catastrofe
naturale etc. până globalizarea prost înțeleasă și de la ideea că memoria este
inutilă până la superficialitate, ignoranță, trivialitate, violență, toate
cultivate de forțe mult mai puternice decât ne putem noi închipui. Astăzi se
tinde spre înlocuirea din sistemul de educație primară și secundară a
disciplinelor școlare consacrate și care și-au dat măsura valorii lor în
societate (istorie, geografie, botanică, zoologie, anatomie, limbi clasice
etc.) prin conținuturi (necesare, fără îndoială) botezate „discipline școlare”
(„educație pentru drepturile copilului”, „educație antreprenorială”, „educație
sexuală”, „educație rutieră”, „educație juridică” etc.). Toate aceste teme din
a doua categorie sunt subiecte de cunoaștere de neînlocuit în lumea
contemporană, dar ele nu sunt discipline care să trebuiască apreciate de sine
stătător și finalizate prin medii școlare.
Rezultatul
superficializării și politicilor care promovează ignoranța este apariția de
mecanisme umane, de oameni lipsiți de cultură generală și de orizont, care
alcătuiesc așa-numita „generație facebook”[1].
-----------------------------------
[1]
https://www.activenews.ro/stiri-social/Rectorul-celei-mai-mari-Universitati-din-tara-vorbeste-despre-%E2%80%9Eforte-mai-puternice-decat-ne-putem-inchipui-care-promoveaza-ignoranta-si-violenta-pentru-crearea-de-%E2%80%9Emarionete-usor-de-manipulat-136052
https://www.art-emis.ro/analize/promovarea-ignorantei-face-posibila-aparitia-mecanismelor-umane
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu