Adrian Botez : „MIC TRATAT DE POETICĂ”
A trecut multă vreme - de fapt, multe decenii
– de când Adrian Botez mă ţine în priză calofilă, trimiţându-mi, cu o
consecvenţă de prieten adevărat, cărţile sale, parcă special pentru a mă
fascina şi complexa cu productivitatea sa. Este, după câte-mi dau seama, unul
dintre cei mai productivi scriitori, din câţi conţine breasla noastră actuală.
Dacă-l invidiez? Bineînţeles,
dar nu pentru prolificitatea sa genuină, ca autor, ci pentru neputinţa mea de a mă ţine în ritmica noutăţilor propuse de el
şi pentru că îmi induce un simţământ de culpă prin omisiune, prin mulţimea
isprăvilor sale scriitoriceşti, rămase în afara capacităţii mele de lectură.
Recent, ne propune, iată un
Mic tratat de Poetică (Editura
Rafet, Rm. Sărat,2019) – lucrare curajoasă şi mai mult decât necesară
spiritului nostru public, marcat de o inflaţie de poeţi prolifici şi agresivi :
mulţi dintre ei nici n-au auzit de imperativele actului de creaţie, dar scriu
carte după carte, ajungând ca numărul cărţilor publicate să fie mai mare decât
al celor citite, în toată perioada formării lor intelectuale. A fost o vreme
când fenomenul acesta a mai fost descurajat, de către Alex Ştefănescu şi
emisiunea sa televizată Tichia de
mărgăritar, dar fenomenul a devenit prea generalizat, pentru a fi asanat de
o singură emisiune.
Am avut posibilitatea să
cunosc mulţi premianţi ai Festivalurilor de poezie, organizate peste tot în
ţară, şi mulţi dintre cei ce-mi induceau o nestăvilită îndoială, încercau să mă
convingă, prin numărul mare de premii obţinute, la aceste manifestări. Voiau să
mă convingă prin cele 18-20 de premii obţinute, pe la diferite festivaluri din
ţară. Uneori, mi-am arătat surprinderea, chiar şi faţă de juriile stabilite să
decidă asupra calităţii şi valorii lucrărilor prezentate la concurs - şi m-a consternat
explicaţia oferită : precum că din plicurile primite, trebuia, musai trebuia să aleagă şi să premieze
pe cineva, chiar şi în condiţiile când
diletantismul şi precaritatea erau evidente. Nu-s deloc sigur că toţi aceşti
tineri care bat la porţile afirmării literare au o idee, oricât de vagă, de teorie literară, c-au auzit despre Poetica lui Aristotel, despre Arta poetică a lui Boileau, sau despre alte
exegeze de teorie literară, mai noi, apărute în ultimii ani.
Cartea lui Adrian Botez completează,
fericit, o bibliografie destul de precară şi umple un mare gol din eseistica
românească. Cred că şi îndelungata lui experienţă de profesor şi de conducător
al cenaclului literar, din liceul unde a funcţionat mai multe decenii la rând,
l-a condus la concluzia că tinerii, cei cu abilităţi literare şi cu vocaţie
creatoare, chiar au nevoie de un îndrumar, care să-i aşeze într-o direcţie,
într-o opţiune, într-un sens şi într-o manieră literară, cu toate motivaţiile teoretice,
asumate imperativ. Cineva trebuia să atragă atenţia numeroşilor amatori - celor
mulţi, care fac literatură după ureche şi-şi trâmbiţează genialitatea claxonat - că actul de creaţie literară implică
anumite rigori, o anumită cultură, că nimeni nu poate răsări din nimic, în
absenţa unui pat germinativ productiv.
Adrian Botez şi-a asumat
acest rol propedeutic şi pune la dispoziţia tinerilor creatori, dar şi tuturor
celor interesaţi, un instrument de lucru, un îndrumar care nu trebuie să
lipsească de pe masa de lucru a celor dornici de afirmare literară. Ba, chiar
merge mai departe şi consideră că şi facultăţile de profil au nevoie de un curs
universitar, care să inducă studenţilor exigenţele actului de creaţie.
Locul geometric al întregii
arhitecturi propuse de Adrian Botez este Cuvântul, dar Cuvântul în înţelesul
lui biblic, unde avea funcţii constructive, demiurgice, dacă avem în vedere că
toată Facerea s-a realizat prin intermediul Cuvântului. Autorul insistă mult
asupra acestui aspect şi conferă Cuvântului o triplă accepţie: de corporalitate materială, de Suflet şi de
Duh (Spirit). De vreme ce Cuvântul este semnul lingvistic al unei
denominări, autorul, în Micul său tratat
de Poetică, îşi propune să-l dispună într-o întreită perspectivă; să alcătuiască o istorie a opiniilor
despre poezie, să diferenţieze semnul
lingvistic, aşa cum a fost statornicit de Saussure şi semnul poetic ca
revelaţie divină şi să redea
dimensiunea lui cosmo-divină, prin actul transfigurării. S-a spus adesea că
poezia este suflarea lui Dumnezeu pe pământ, ori tocmai acest aspect orfic a
fost eludat de Ferdinand de Saussure şi de ciracii lui - europeni şi/sau de
peste ocean.
Adrian Botez are meritul de a fi restabilit
înţelesul primordial al semnului poetic şi de a-l fi analizat în toată
complexitatea lui semnificaţională. Arta,
spune autorul, arta în general şi cea poetică în special, este expresia nostalgiei fiinţei după
starea originară, expresia voinţei fiinţei de a se autorecupera, de a-şi revela
Logosul (de a se revela prin/ca Logos) . Logosul este ordinea ritualică (liturgică) a gesturilor
(re)sacralizante - dar, poate, în primul
rând, este acea vibraţie (ca pendulare între starea de personalitate-criză şi starea de impersonalitate sublimă, atotechilibratoare), sesizabilă, ca fond cosmic al fiinţării, ca tonus (vital
şi recuperator întru divin, în acelaşi timp) al cosmosului-fiinţare (p.97)
Cartea lui Adrian Botez nu
este deloc o lectură uşoară, dar ea trebuie citită cu atenţie, şi chiar
recitită, pentru a-i pătrunde toate sensurile şi toate valenţele implicite - dar
cine o înţelege cu adevărat, poate spune c-a înţeles ceva din rosturile poeziei,
în ansamblul generos al vieţuirii frumoase. Îl felicit pe autor, pentru această
minunată ispravă eseistică şi-l aştept şi cu alte izvodiri epistemice, pentru
limpezirea, din perspectivă modernă, a unor procese care au preocupat omul şi
umanitatea - de la Aristotel, şi până în zilele noastre.
Ionel NECULA-Tecuci
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu