Diaspora
românească;
între
comunitățile istorice și românii de pretutindeni
(în memoeria
tatălui meu, Lupu Vasile (1925-2017), care a cunoscut amărăciunea
exilului și
binefacerile diasporei)
”România este o țară înconjurată de români”
Nicolae Iorga
Afirmație dureros de adevărată, pe care marele istoric o
făcea înaintea primului război mondial și care la vremea aceea corespundea la
fel de dureros realităților timpului. Afirmație cântată cu sensibilitate
afectivă de geniul nostru național, Mihai Eminescu, în nemuritoarea lui
”Doină”; De la Nistru pân’la Tisa (…), Din Boian la Vatra Dornei (…), Din Hotin până la Mare (...), Din Sătmar până’n Săcele (…), De la Turnu’n Dorohoi (…) care, cu acuratețea cunoscătorului întru ale istoriei neamului,
desemnează spațiul românismului.
Această ”insulă latină într-o mare slavă”, cum a numit-o
același Nicolae Iorga pe baza argumentelor care veneau încă din vremea
cronicarilor (Grigore Ureche, Miron Costin, Dimitrie Cantemir), fundamentată de
Școala Ardeleană și urmașii ei, este la fel de adevărată și astăzi. Pentru că Marea Reîntregire de la 1918, ca urmare a
imenselor jertfe pe care poporul român le-a dat pe câmpurile de bătălie ale
primei conflagrații mondiale, avea să dureze doar 22 de ani, după
care aveau să vină odiosul tratat Ribentrop-Molotov și Diktatul de la Viena,
prin care România pierdea a cincea parte din teritoriul național; Basarabia,
Transilvania de Nord, Bucovina de Nord și ținutul Herței, Odessa și sudul
Basarabiei și sudul Dobrogei.
Nu trebuie niciodată uitat faptul că istoria nu a fost
deloc blândă cu poporul nostru. Vicisitudinile
vremurilor, valurile migratoare, disputele celor trei mari imperii (Țarist,
Habsburgic și Otoman) în câlcâiul cărora România stătea ca un spin, nu rareori ne-au
adus în postură de victimă, folosindu-ne teritoriile ca monedă de schimb, fără
nici un drept, decât doar în virtutea dreptului celui mai tare, călcându-ne
plaiurile și jefuindu-ne bunurile. Se adăugau acestora dușmăniile și
atitudinile hrăpărețe ale vecinilor, indiferent că erau maghiari, polonezi, ucrainieni,
ruși, sârbi, bulgari, cazaci sau tătari.
Comunitățile
istorice - enclave ale românismului
Dincolo de faptul că cele trei provincii românești
delimitau din totdeauna nucleul dur al românismului prin limbă, credință,
cultură și tradiție, și ținuturile din jurul lor aparțineau etnic aceluiași
spațiu, pentru că erau populate de același neam. Nu este de mirare, și
documentele istorice o atestă, că acest spațiu se întindea din Transcarpatia
(pe vremuri ne învecinam cu polonii) până în munții Pindului din Balcani, din
câmpia Panoniei până în ținuturile transnistrene până spre Bug. Așa se face că
în zonele vulnerabile și expuse mereu disputelor teritoreale, au rămas enclave
cu populație autohtonă care au format colectivități mai mari sau mai mici, de
cele mai multe ori supuse unui crâncen proces de deznaționalizare și asimilare,
zone care vremelnic sunt înafara țării, deși locuitorii lor nu s-au băjenit niciodată
din motive economice, religioase sau politice.
Această etnie a rămas cu rădăcinile înfipte adânc în
baștina natală cultivându-și tradiția lingvistică, religioasă și culturală,
delimitându-se astfel în comunități istorice care nu pot fi asimilate cu
diaspora, lipsindu-i criteriul împrăștierii forțate dincolo de țara de origine,
așa cum este definită diaspora clasică. Moldova dintre Prut și Nistru, ca și Transnistria,
deși constituie astăzi un al doilea stat românesc ce însumează peste 4 milioane
de etnici români, a rămas acolo unde le-a hărăzit destinul, prin urmare, rămâne
totuși la statutul de comunitate istorică.
De asemenea, comunitatea românească din Bucovina de Nord
cu peste 400.000 de etnici români, Maramureșul Istoric cu peste 100.000, sudul
Basarabiei cu peste 60.000 de etnici români, Banatul Sârbesc (Voivodina) și Valea
Timocului cu peste 80.000 de români, Cadrilaterul din sudul Dobrogei cu cele
două județe (Caliakra și Durostor) cu mai puțin de 1.000 de etnici români (?),
ca și cei de pe malul drept al Dunării de-a lungul graniței cu Bulgaria,
îndeosebi în orașele Vidin și Ruse, cu peste 60.000 de suflete, cele din
Ungaria cu peste 20,000, comunitățile din Macedonia, Albania și Grecia a căror
număr variază ca cifră, se constituie în minorități naționale pe teritoriul
statelor în care se află, Practic nu
există stat balcanic fără minoritate românească, numai că majoritatea acestor
state nu o recunosc, mai mult, Grecia consideră vlahii ca fiind greci
romanizați sau latinizați, așa cum și Bulgaria consideră că vlahii din Valea
Timocului sunt slavi romanizați.
Lipsa criteriului dislocării forțate și motivației împrăștierii
scot aceste populații din rândul diasporei. Ele nu au fost expulzate prin
forță, nu sunt rezultatul unei deplasări grupate în căutarea unui liman
existențial, cum s-a întâmplat cu populația evreiască alungată de Nabucudonosor
al II-lea, regele Babilonului, care pur și simplu a dărâmat cetatea
Ierusalimului și a pustiit tărâmul Palestinei, patria evreilor. Pe aceleași
criterii se înscrie și diaspora armeană, grecească și chineză, având o cauză
similară.
Pentru etnicii români din jurul granițelor țării,
vicisitudinile vremurilor au făcut ca ei să fie când înafara granițelor țării,
când în interiorul lor, comunitățile rămânând în același loc, fie ca enclave
etnice, fie ca structuri statale (Republica Moldova) sau provinciale;
Transinistria, regiunea Cernăuți sau Voivodina). Fiind cetățenii altui stat
decât cel românesc, abordarea acestor comunități este destul de dificilă și se
poate face doar în cadrul relațiilor interstatale, chiar și atunci când parte
dintre aceștia au cetățenie dublă. A le considera ca făcând parte din diaspora,
sau a le plasa în categoria românilor de pretutindeni este o mare greșeală de
abordare,
În primul rând, pentru faptul că au o individualitate
etnică, lingvistică, religioasă și culturală bine definită, au un parcurs
istoric care le conferă legitimitatea apartenenței la poporul român, așa încât
afirmarea apartenenței și raporturile cu România ca țară de origine, trebuie să
fie rezultatul conștientizării în spirit democratic a realității istorice din
care fac parte.
Din nefericire România nu a înțeles că aceste comunități
nu sunt și nu pot fi mase de manevră politică sau electorală, decât în măsura
în care acestea acceptă. Plantarea de filiale ale partidelor politice românești
în interiorul acestor comunități de pildă, nu înseamnă altceva decât condiționarea
politică a unor programe destinate comunităților dinafara granițelor țării și,
ceea ce este mai grav și contraproductiv, exportul vrajbei și circului politic
dâmbovițean.
Ceea ce poate face România, nu este doar recunoașterea
oficială a comunităților cu asumarea identității lor etnice (și nu doar culturală),
ci și acordarea de ajutor material pentru promovarea apartenenței etnice ca
limbă (școală cu predare în limba maternă) credință prin construcția de
biserici, promovarea tradițiilor și conservarea specificului etnic, acordarea
cetățeniei la cerere și nu înregimentări politice, sau tratament
discriminatoriu în raport cu populația autohtonă.
Prin urmare, comunitățile istorice situate în jurul
României ar trebui să se bucure de un tratament special din partea statului român, între care facilități de
integrare națională, dreptul la educație, sănătate și piața muncii în țara de
origine, indiferent dacă au sau nu cetățenia română. Aceste facilități ar
trebui să se adauge statutului de minoritate națională pe teritoriul statului
în care se află respectiva comunitate, în
concordanță cu legislația internațională și cu raporturile interstatale pe tema
minorității românești. Or, este o realitate a istoriei noastre că raporturile României
cu țările vecine la acest capitol, de cele mai multe ori tensionate, continuă
să rămână într-o situație pe care nici România nu a gestionat-o corespunzător
și nici statele respective nu sunt dispuse la o colaborare onestă, începând cu
recunoașterea minorității românești.
Un exemplu de gestionare neadecvată în raport cu marile
comunități etnice românești este cel al
Moldovei dintre Prut și Nistru, unde Mișcarea Unionistă a fost înnăbușită în
fașă în anul 1991, odată cu recunoașterea Republicii Moldova ca stat
independent și suveran, prin fatidica hotărâre a regimului Iliescu, comunicată
de însuși Ion Iliescu, risipind astfel o uriașă șansă a revenirii Moldovei la
patria mamă. O greșală politică de neiertat, aparținând unui comunist
internaționalist de factură bolșevică, într-un momemt când marea majoritate a
moldovenilor de peste Prut doreau sincer reunirea. De altfel același personaj,
vreme de trei mandate va reuși să distrugă visul unionist al românilor de pe
cele două maluri ale Prutului.
O greșală istorică, aplaudată ca un merit deosebit într-o
emisiune radiofonică de un alt personaj (Răzvan Teodorescu ”Apel Matinal”
RAActualități, aug 2019), care ar trebui să se abțină când este vorba de
istoria poporului român. Este o reeditare a sorții unioniștilor supraviețuitori
ai perioadei interbelice când regimul comunist, care considera România
interbelică ca stat imperialist, a reușit performanța de a-i extermina fizic,
ca dovadă ale cui interese servea acel regim.
Situația se va repeta și la sfârșitul anilor 90, când un
alt președinte (Emil Constantinescu) împreună cu ministrul său de externe (Adrian
Severin), în fatidicele lor trilaterale vor abandona pur și simplu populația românească
din vechile teritorii din nordul Bucovinei, ținutul Herței, Maramureșul istoric
și sudul Basarabiei. Situația se va regăsi și în celelalte state, unele din ele
(Bulgaria și Grecia) asumându-și minoritatea românească ca slavi, respectiv
greci romanizați, banalizând subiectul din start și aruncându-l în derizoriu.
Pentru Republica Moldova însă, ora astrală a trecut pentru a doua oară, iar
singura șansă rămâne doar întegrarea în Uniunea Europeană. Or, acest proces de
integrare este unul foarte greoi, din două motive; diversitatea etnică la care s-a ajuns (prin deportările masive de
populație românească în epoca țaristă și sovietică desigur) care a atras după
sine o diversitate de opinii și atitudini și, influiența rusă extrem de puternică, cel mai adesea prin populația
rusofonă care a devenit semnificativă procentual și propaganda extrem de agresivă,
susținută uneori și militar.
Republica Moldova, deși este un stat suveran, rămâne cea
mai mare comunitate istorică românească,
întrucât autohtonii sunt băștinașii locului, nu au venit ca dislocați sau
risipiți din alte zone. Ea însăși are o diasporă rezultată din deportările
masive în cadrul procesului de deznaționalizare practicat de regimul
țaristo-sovietic spre Siberia, Kazahstan și Turkmenistan. Este o diasporă pe
care trebuie să ne o asumăm și noi, alături de Republica Moldova.
Însăși acțiunile și obiectivele pe care cele două state
românești și le propun, sau trebuie să și le propună, exced posibilităților
unui minister a cărui menire este gestionarea mai mult formală a românilor de pretutindeni care, nu
rareori, numai români nu sunt. Or, această preocupare a statului român trebuie
ridicată la rang de obiectiv de țară, care nu poate fi și nu trebuie să fie
altul decât emanciparea și integrarea lor într-un stat unificat, așa cum a fost
în perioada interbelică. În acest context preocuparea pentru diaspora moldoveană
trebuie să fie un obiectiv și pentru România.
Comunități
istorice dincolo de cea a Republicii Moldova
A doua grupare de comunități istorice majore o reprezintă
Bucovina de Nord, ținutul Herței, Maramureșul istoric, cele trei județe din sudul
Basarabiei (Cahul, Bolgrad și Ismail) și Hotinul din nordul Basarabiei
încorporate noului stat Ucraina, stat de sorginte sovietică. În partea nordică
etnia românească numără 409.608 din care 258,619 se consideră moldoveni și
150.989 se consideră etnici români.
Parte a Moldovei până în 1775, Bucovina a fost vândută
Imperiului Habsburgic de către Imperiul Otoman ca teritoriu tampon pentru a
tempera tendințele expansioniste ale Imperiului Țarist. Va reveni la Patria
mamă în 1918 cu ocazia Marii Uniri, dar va fi pierdută din nou, exact după două
decenii prin Tratatul Ribentrop-Molotov și probabil nu va mai reveni în
structura originară decât după dezintegrarea Ucrainei, care a și început prin
dezlipirea estului rusofon și Crimeei. A doua posibilitate ar fi, ca și în
cazul Republicii Moldova, aderarea la Uniunea Europeană a Ucrainei.
Încadrarea în diaspora a acestor comunități de băștinași
ai locului din structura unui stat vecin de asemenea nu este potrivită, iar
modul lor de abordare trebuie să fie asemănător celui din cazul Republicii
Moldova.
Nu mai puțin ciudată rămâne problema Maramureșului
istoric (partea nordică de dincolo de Tisa), teritoriu ajuns în componența
Ucrainei căreia nu i-a aparținut niciodată, unde pe o suprafață de 6.873 km
pătrați sunt cuprinse trei raioane; Hust, Rahău și Tecui, cu populație
majoritar românească. Cu toate că nu sunt dovezi istorice certe că romanizarea dacilor
acestor locuri ar fi avut loc, este de reținut faptul că de aici au descălecat
Mușatinii în Moldova și aici s-a descoperit
cea mai mare cetate dacică de pe vremea lui Burebista, amplasată pe trei
hectare, cu 70 de morminte în incintă, dovadă certă pentru prezența strămoșilor
noștri pe aceste meleaguri, delimitând astfel și spațiul în care au trăit, spațiu
ce ar trebui privit ca moștenire pentru generațiile de peste veacuri.
A treia comunitate istorică majoră este cea din Balcani
care numără aproximativ 2.000.000 de etnici români concentrați în Voivodina
(Banatul Sârbesc), Valea Timocului, Grecia, Albania, Bulgaria, Macedonia și
Croația. Deși aceste populații au fost privite de-a lungul istoriei cu rezervă
și chiar cu ostilitate de către statele pe teritoriul cărora se află (istoria
consemnează chiar masacre), ele au avut o evoluție interesantă prin adaptarea
la condițiile și regimurile locale, fără ași abandona trăsăturile etno
culturale. Această trăsătură caracteristică a fost remarcată și apreciată chiar de un raport al Comunmității
Europene; ”aromânii sunt un popor
european prin excelență pentru că deși răspândiți pe o arie largă ei nu au
râvnit la un stat al lor și s-au dovedit loiali statului pe teritoriul căruia
se află”. Se poate spune că ei sunt mai europeni decât mulți europeni. Practic
nu există stat balcanic fără minoritate românească.
Deși această minoritate se grupează în comunități
distincte, sau poate chiar din această pricină, recunoașterea lor ca minoritate
națională este o problemă așa cum arătam mai sus. Sub denumirea de vlahi,
aromâni, macedoromâni, meglenoromâni, istroromâni, ei populează sudul Dunării, Cadrilaterul,
Valea Timocului, Voivodina, munții Pindului, Thesaliei și Olimpului până în
munții Albaniei și se grupează în comunități mai mari sau mai mici în care își
cultivă tradiția, obiceiurile, credința, limba, într-un cuvânt, propria cultură.
Existența lor, evocată încă din vechime, este o mărturie
vie a spațiului românismului peste vremuri, care se întindea cândva la
dimensiunea imperiului dacic al lui Burebista. Așa încât ei sunt autohtoni în
oricare din statele balcanice s-ar afla.
În legătură cu originea lor și evoluția lor lingvistică
și culturală, au existat și există mai multe teorii. Cea mai apropiată de
adevăr pare să fie teoria lui Neagu Djuvara, care consideră că invazia
bulgarilor din secolul al VII-lea a separat populația românească, existentă în
zona geografică a Dunării, în populație nord-dunăreană și populația sud dunăreană.
Aceste populații au avut o evoluție
cultural-istorică diferită; în nord grupându-se în entitățile statale cunoscute
(Moldova, Țara Românească și Transilvania) și apoi România Mare, iar în sud a
fost silită să se conserve în enclave, reușind cu dificultate să-și păstreze și
să-și cultive patrimoniul cultural, spiritual și lingvistic, fiind mereu supuși
unui proces de aculturație și asimilare.
Totuși istoria universală reține două momente importante
în evoluția românilor sud dunăreni. Primul este Imperiul Vlaho-Bulgar al lui
Petru și Asan (dinastia Asăneștilor de origine valahă) care reușește să învingă
Bizanțul, ceea ce arată că populația românească a țaratului era bine
reprezentată numeric și politic, și a doua oară în 1915, când România își
negocia cu beligeranții intrarea în primul război mondial prin obținerea
teritoriilor de proximitate populate de români; sudul Dunării, Valea Timocului
și Voivodina.
Deși putere învingătoare la sfârșitul Primului Război
Mondial, România nu a putut obține acest drept istoric rezultat din acel
principiu al autodeterminării popoarelor care a dominat Tratatul de Pace de la
Paris. Una din motivații ar fi că în Balcani, din totdeauna, naționalismul a
fost la el acasă, deși nu au avut accentele rasiale cunoscute mai târziu în
centrul și vestul Europei a produs multă suferință comunităților istorice
românești. Este și motivul pentru care recunoașterea minorităților naționale a
fost și rămâne o problemă pentru aceste state.
În Grecia, de pildă, unde viețuiesc între 500.000 –
1.200.000 de români (700.000 de vorbitori de limba română), masați în munții
Pindului, Thesaliei, Olimpului și Salonic, în unele zone formând chiar majoritatea,
aromânii sunt considerați ca greci romanizați și nu minoritate națională
românească, deși liderul redeșteptării naționale elene era un aromân, Constantin
Rigos. Mai mult, limanul exilului grec, în zbuciumata istorie a Greciei
medievale și moderne, a fost Țara Românească și apoi Regatul României.
Serbia la rândul ei, nu recunoaște decât vlahii din
Voivodina, al căror număr ar fi doar de 40.000 de suflete, deși în provincie
este a patra naționalitate conlocuitoare. Adevărul este altul, așa cum și în
Valea Timocului, după datele oficiale sunt doar câteva mii, deși aria de
răspândire cuprinde nu mai puțin de 400 de localități cu populație majoritar
românească (vlahi). Interesant este și aici faptul istoric că românii din
Voivodina și Valea Timocului au trimis delegați la Alba Iulia pentru a se uni
cu țara, întocmai precum au făcut și românii din Maramureșul Istoric, dar
Tratatul de Pace de la Paris nu le-a respectat voința.
Albania, număra în 2015 139.065 aromâni, deși populația
ortodoxă numără peste 400.000 de credincioși, populație care în imensa ei
majoritate este de origine română. Minoritatea română nu este recunoscută nici
aici, ca de altfel nici o altă minoritate, deși primul lor lider național,
Ismail Quareli, s-a format la București și trebuia să proclame statul
Albanezo-Român, iar imnul de stat al Albaniei este o compoziție a lui Ciprian
Porumbescu.
Bulgaria raportează doar 3.598 vlahi și 1.550 aromâni
viețuind în Valea Timocului (partea bulgară), malul drept al Dunării și Cadrilater,
deși în realitate sunt peste 150.000. Nici în Bulgaria nu sunt recunoscute
minoritățile naționale, deși relațiile istorice între România și Bulgaria au
fost net în favoarea vecinului de la sud. Pașalâc turcesc, încă de la invazia
Europei de către Otomani, Bulgaria va găsi în vecinul de la nord, România, limanul exilului său, Meca științei și pavăza
culturii lor, pentru că ținuturile românești au fost doar sub suzeranitate
otomană și niciodată ocupate de otomani. În România se va forma și va trăi
poetul lor național, Hristo Botev.
Macedonia raportează aproximativ 1.000 de aromâni și
2.000 de meglenoromâni, deși în realitate se crede că sunt peste 100.000. Cu
toate că face o excepție în Balcani prin recunoașterea minorităților naționale (articolul
78 din constituția Macedoniei), obținută ca și condiție pentru recunoașterea ca
stat independent de către România, totuși orice inițiativă legislativă în
parlament pe această temă este repinsă, ceea ce este mai mult decât grăitor
pentru spiritul balcanic.
Deocamdată doar istroromânii, aflați în peninsula Istria pe
teritoriul Croației, a căror număr este în continuă scădere (aproximativ 2000
de suflete), vorbesc într-un dialect specific, sunt de confesiune catolică și sunt
cei mai amenințați cu dispariția ca minoritate. De altfel situația este
valabilă pentru întreaga peninsulă Balcanică. Nerecunoașterea minorităților
naționale, comună majorității statelor balcanice după cum am văzut, conduc la
îngrădirea drepturilor și libertăților
privind promovarea valorilor etnice; limbă, cultură, tradiție, credință, prin
mijloace normale; grădinițe, școli, biserici, media etc,. De reținut este și faptul
că puține guverne care s-au succedat la conducerea României au reușit
susținerea acestor minorități, majoritatea limitându-se la niște rezolvări
punctuale și la nivel declarativ, cel mai adesea datorită atitudinii refractare
a statelor respective, politicilor de asimilare forțată și barierelor
birocratice.
Trebuie subliniat faptul că, rezultate concrete în
gestionarea problematicii minorităților românești din această regiune le-a
obținut doar Biserica Ortodoxă Română prin
activitatea sa spirituală, educativă și filantropică. În jurul bisericii sau
adunat și închegat dintotdeauna comunitățile românești pentru a se regăsi ca
limbă, tradiție, credință și neam. A fost și este singura instituție care în
mod constant a oferit și oferă sprijin concret și cred că ar putea oferi cel
mai bun cadru pentru eficientizarea eventualelor acțiuni guvernamentale, depășind
astfel caracterul declarativ și adeseori demagogic din partea autorităților atunci
când vine vorba de comunitățile istorice.
Această problemă ar trebui să devină prioritară și pentru
faptul că aceste comunități pot reprezenta o perspectivă pentru România al
cărei bazin demografic scade an de an, iar pe harta ei au apărut deja pete albe
(zone depopulate) demografice. Și aceasta pentru bunul motiv că repopularea cu
conaționali ar fi preferabilă imigranților
veniți de pe nu știu ce meridian, cu care nu avem nimic în comun (ba chiar un
șir neîntrerupt de incompatibilități), dar către care ne îndeamnă directivele
europene, de regulă antinaționale și globaliste.
Ținta oricărei politici pentru acești coetnici, vorbitori
de limbă română, ar trebui să fie, nu neapărat integrarea în comunitățile
statului respectiv, care nu înseamnă altceva decât încă un pas pentru asimilarea
lor, ci promovarea individualității și specificului lor, iar acolo unde
comunitățile sunt prea mici și amenințate cu dispariția, să fie intreprinse
măsurile necesare pentru a le aduce în
țară și așezate în aceste zone depopulate, zone care se înmulțesc vizibil.
Ungaria anunța în 2011 că are pe teritoriul ei doar
35.641 etnici români, toți autohtoni în județele, Bekeș, Csangrad, Hajdubihar,
numărul real fiind și aici undeva în jur de 200.000, pentru că spațiul până la
Tisa a fost din totdeauna populat de români. De la Seghed, la Debrețin până la
Miskolcs, conjuncturile istorice au viciat mult relațiile dintre băștinași și
cei care s-au sedentarizat în valuri în câmpia Panoniei și câmpia Tisei.
Politica de asimilare și maghiarizare forțată a fost o constantă a tuturor
regimurilor maghiare de-a lungul istoriei și nu rareori, singura posibilitate
de supraviețuire sau de păstrare a averii pentru români era maghiarizarea, cu
tot ceea ce presupunea ea. Pentru că alternativa era lipsirea de drepturi și
libertăți, confiscarea averilor și statutul de tolerat în propria-ți țară.
Pentru a-și atinge acest obiectiv milenar, aproape 400 de
ani a funcționat fatidica structură represivă ”Unio Trio Nationem” (1454-1848),
formată din maghiari, secui și sași în care se stipula în mod expres că, în
stat conducerea nu poate fi exercitată decât de anumite confesiuni (catolică,
reformată și calvină), iar românii și biserica lor aveau statut de tolerați.
Poate nu lipsit de importanță istorică este și faptul că românii nu aveau
dreptul să se așeze la oraș și nici să-și construiască biserici, ca să nu mai
vorbim de interferențele grosolane în activitatea bisericii ortodoxe așa cum se
pare că se mai întâmplă și astăzi în Valea Timocului.
Ținta și durerea cea mai mare a ungurilor a fost și a
rămas Transilvania, pământ strămoșesc pentru populația dacică, daco-romanică și
a românilor nord dunăreni. Cei 106 voievozi ai Transilvaniei, 37 de principi (majoritatea
cu patronim românesc), și șapte mari principi (începând cu Maria Tereza și
sfârșind cu Franz Josef), demonstrează că acest teritoriu a avut o organizare
statală, de la voivodat la principat, cu conducere proprie, dietă proprie și
armată proprie, chiar dacă vremelnic a fost sub suzeranitate maghiară, otomană,
sau habsburgică și doar 51 de ani (1867-1918) a fost încorporată Ungariei, a
cărei rege era împăratul de la Viena.
Din nefericire și astăzi, la nivel politic dar și social,
domină atitudinea resentimentară din partea minorității maghiare cu toate
concesiile constituționale, legislative și administrative făcute de statul
român.
Comunitățile
istorice din perspectivă românească
Din perspectiva viitorului, cred cu tărie că modul de
abordare a comunităților istorice trebuie să fie total diferit față de
diaspora, emigrație sau exil, iar dacă Ministerul Pentru Românii de Pretutindeni
chiar dorește să facă ceva, trebuie să aibă în organigrama sa o structură distinctă
care să aibă această preocupare, Pentru că este cu siguranță, cel mai
autentic,segment de populație românească risipită în jurul nostru și care are
cea mai mare nevoie de ajutorul statului român. Este în egală măsură
moldoveanul dintre Prut și Nistru sau dincolo de Nistru, bucovineanul sau
basarabeanul din nordul sau sudul Moldovei, maramureșanul sau timoceanul,
aromânul din Grecia și Macedonia, vlahul din Voivodina sau sudul Dunării. Aici
ajutorul trebuie să fie unul direct în susținerea materială, culturală și
spirituală, prin implicarea în proiecte socio-economice, în promovarea
educației în limba maternă, păstrării tradițiilor, obiceiurilor și
spiritualității comunității, a cunoașterii originii și patriei de referință.
Din această perspectivă, acordarea drepturilor
cetățenești românești, indiferent dacă au sau nu cetățenia română, doar pe baza
unei declarații de apartenență etnică și nu de apartenență la ”filonul
lingvistic sau spațiul cultural” cum în mod ipocrit și interesat se face la ora
actuală, trebuie să devină un deziderat. Mai mult, dreptul la cetățenie ar
trebui să fie garantat prin lege pentru orice persoană care își afirmă și mai
ales, își dovedește apartenența etnică. De altfel, constituția României
răspunde acestor deziderate prin articolul 7 din legea fundamentală cu privire
la românii din străintate printr-o exprimare prea generală și oarecum ambiguă
când spune că; ”statul sprijină întărirea legăturilor cu românii din afara
granițelor țării și acționează pentru păstrarea, dezvoltarea și exprimarea
identității lor etnice, culturale, lingvistice și religioase, cu respectarea
legislației statului respectiv”. Aici sintagma ”statul sprijină” trebuie
completată cu ”statul se implică”, iar la sfârșitul aserțiunii precizarea ”cu
respectarea legislației statului respectiv” să fie înlocuită ”cu respectarea
legislației internaționale și directivelor europene în materie” Ce este de
făcut atunci cu statele care nu recunosc minoritățile naționale.și devin chiar
irascibile atunci când se ridică această problemă, sau chiar reprimă unele
solicitări legitime privind drepturile și libertățile lor fundamentale?
Pentru a caracteriza mai bine sentimentele autohtonilor
din jurul României mi se par evocatoare cuvintele lui George Simion din
Adevărul.ro cu ocazia comemorării victimelor masacrului de la Lunca din 1941 ”Românii bucovineni și basarabeni din
Moldova Istorică nu au nevoie de compasiunea noastră, ci de recunoașterea
sacrificiilor pe care le fac pentru a continua să fie români, de sprijin
instituțional din țară și de reintegrare în spațiul cultural român”. În
același cadru se înscrie și dorința bătrânei transnistrene de a reprimi
cetățenia română ca ultimă dorință, pentru că ea vrea să moară româncă așa cum
a fost întotdeauna.
Iată de ce inabilitatea unor echipe care vremelnic conduc
țara, se repercutează grav asupra sentimentului național, conștiinței naționale
și până la urmă a interesului național, întotdeauna subminat sau chiar trădat
atunci când oportunitățile de ași ocroti coetnicii în raport cu statele
riverane nu sunt fructificate. Pentru că fărâma lor de speranță istorică a fost
trădată încă odată. Dezamăgirea nu este de loc mică din moment ce coetnicii
noștri din Bulgaria, Macedonia, Serbia, Ungaria, Croația, Muntenegru,
Transnistria nu au participat la Forumul Românilor de Pretutindeni recent
încheiat la București (4-8 septembrie 2019), organizat de Ministerul Pentru
Românii de Pretutindeni, iar 78 din cei 128 de participanți nu au semnat
declarația finală. Oare de ce? Întrebare la care ar trebui găsit un răspuns.
Migrația
românească și istoria ei
Migrația, ca fenomen social, se regăsește în întreaga
istorie a omenirii. Marile migrații, încă de la începuturile umanității au avut
o motivație economică, pentru că masele migrante erau în căutarea resurselor de
hrană, climă și adăpost. De regulă marile migrații nu au avut loc fără conflict
armat, valurile migratoare croindu-și drumul cu sabia, îndeosebi în antichitate
și Evul Mediu timpuriu. A contribuit la amploarea acestui fenomen și preaplinul
demografic care a determinat unele seminții să se prăvale către zonele unde își
puteau găsi un spațiu de existență și sedentarizare.
Așa a fost marea migrație slavă de la est la vest, care avea
să cuprindă aproape jumătate din Europa. Așa a fost invazia anglosaxonă de la
nord la sud, apoi migrația iberică de la sud la nord, sau migrația germană, de
la vest la est, care a continuat până în zilele noastre prin faimosul lor
proiect ”Drang nach Osten” început încă din Evul Mediu timpuriu.
Popoarele băștinașe; tracii, dacii, ilirii, geții,
macedonenii, grecii, romanii, celții și galii aveau să se grupeze în formațiuni
statale a căror principală misiune era cea de apărare. Pentru strămoșii noștri,
valurile migratoare care s-au succedat neîntrerupt de la retragerea aureliană (276
e.n.) până la invazia mongolă de la 1241, a însemnat o luptă continuă pentru
supraviețuire și conservare prin retragerea în munți sau ascunzători
improvizate.
Lupta pentru supraviețuire nu avea să se încheie aici. Ea
va continua, pentru că ceea ce altădată însemnau popoare migratoare, prin
sedentarizare devin vecini hrăpăreți, fie ei slavi (ruși poloni, bulgari,
sârbi), huni sau ungrofinici (maghiarii de astăzi), tătari sau turci. Ba mai
mult, teritoriile românești devin monedă de schimb în disputele marilor
imperiii cu care ne învecinam (Țarist, Habsburgic și Otoman).
Din fericire pentru autohtonii spațiului românesc, puțini
dintre imiganții acelor timpuri s-au sedentarizat pe teritoriul nostru, iar cei
care au făcut-o au fost asimilați. Cei care au dorit mai mult, au fost impinși
și ținuți la marginile spațiului, pentru că între timp populația românească s-a
organizat și ea în formațiuni statale, de la voevodate la principate, apoi regat
și România Mare, iar interrelațiile și influiențele economice și culturale au
dus la ceea ce avem astăzi ca influiență lingvistică, patrimonială și
culturală. Aceste influiențe aveau să aibă un impact mai mare sau mai mic pentru
cultura noastră, în funcție de gradul de compatibilitate între băștinași și
noii veniți.
Ceea ce istoric este dovedit, este faptul că până în secolul
al XIX-lea emigrația din ținuturile românești era extrem de redusă, încât poate
fi considerată ca și inexistentă. Acest aspect este valabil pentru mai toate
zonele unde se găsesc oaze de românism, populația fiecarei zone găsindu-și
propriile mijloace de apărare și supraviețuire în relația cu majoritatea din
zona respectivă sau cu vecinii.
Istoria emigrației românești va începe la sfârșitul
secolului al XIX-lea cu emigrația românilor bucovineni, maramureșeni și
transilvăneni către țările de emigrație ale vremii; SUA și Canada și se înscrie
într-un cadru mai larg, al emigrației europene a cărei dimensiune avea să
crească de la an la an. Va deveni mai consistentă odată cu Revoluția Franceză
și Declarația Universală a Drepturilor Omului, care stipulează dreptul fiecărui
cetățean de a emigra și a se stabili în orice țară și asociat acestuia, dreptul
de a se întoarce oricând dorește.
În fapt, marile migrații ale lumii moderne încep cu prima
jumătate al secolului al XIX-lea și se desfășoară în cinci mari etape orientate cu preponderență către cele două
Americi, Australia și Noua Zeelandă, cu intensitate crescândă de la etapă la etapă,
până după cel de al doilea război mondial. Prima etapă (1835-1846), cu
destinația America de Nord (SUA și Canada) cu un exod de populație de
aproximativ 100.000/an, apoi etapa a II-a (1846-1880) în care exodul atinge un
flux de 300.000-500.000 persoane/an, principalele state de emigrație fiind
Anglia, Scoția, statele scandinave și Franța, adăugându-se ca destinație cele
două Americi, Australia și Noua Zeelandă.
În etapa a III-a (1880-1914), deci până în preajma
Primului Război Mondial, fluxul emigrărilor va atinge cifra de 800.000/an, ca
apoi în etapa a IV-a (1914-1940) exodul
să se reducă cu un sfert (600.000/an) cu orientare îndeosebi spre America de
Sud, fluxului adăugându-se într-un procent semnificativ cehii, polonezii,
românii, ungurii și italienii. Se adaugă la această etapă și emigrația forțată
generată de relocările de populație pricinuită de război și de noua structură
geopolitică a Europei.
Ultima etapă (a V-a), sensibil diminuată în comparație cu
celelalte etape, cuprinde perioada celui de al doilea război mondial și
perioada postbelică. Este dominată de emigrația forțată prin refugiu, deportări
în masă, lagăre de concentrare și ghetouri (mai ales în timpul războiului), dar
și după război. Fenomenul va continua îndeosebi în estul comunist al Europei
ocupat de Uniunea Sovietică, generat de politica sa de deznaționalizare și
transnaționalizare în interiorul lagărului comunist.
Comunitățile istorice românești vor cunoaște adevărate
drame, indiferent unde se aflau; în Balcani din partea comitagiilor bulgari și
antarților greci; în vest, nord și est din partea ungurilor, ucrainienilor și rușilor,
organizați în structuri naționalist extremiste asemănătoare. Pentru sovietici deportările
și relocările vor redeveni apoi o politică de stat, ca o moștenire a regimului
țarist. România comunistă va cunoaște și ea deportările în Bărăgan și emigrația
evreilor către Palestina și etnicilor germani către Germania Federală.
Cauza principală a emigrației din toate timpurile și în
toate locurile a fost cea economică. În
antichitate și evul mediu, debușeele demografice împingeau neamuri și seminții
peste baștina lor pentru oportunități de hrană și de mediu, iar în epoca
modernă lipsa locurilor de muncă, proasta salarizare și lipsa oportunităților
de dezvoltare și emancipare individuală sau colectivă. Se adaugă acesteia și alte
cauze cunoscute în istorie, precum războaiele și conflictele armate în general,
sărăcia, foametea și seceta, dezastrele naturale și epidemiile,
fundamentalismul religios, dizidența politică și corupția administrativă.
Toate acestea aveau să mobilizeze mase întregi de
populație atingând cifre impresionante, ca de exemplu; emigrația britanică
numără 21 milioane de oameni în perioada 1825-1940; emigrația italiană cu 18
milioane în perioada 1880-1925; emigrația germană cu 6,5 milioane în perioada
1820-1930, emigrația iberică cu 2 milioane spanioli și 400.000 portughezi,
emigrația austroungară cu 4,3 milioane în perioada 1875-1914, emigrația
poloneză cu un milion de oameni în perioada 1919-1932 etc. Fenomenul capătă
dimensiuni globale dacă adăugăm emigrația indochino-japoneză cu 2,5 milioane de
suflete, sau sclavia practicată de toate statele imperiale și care a numărat
peste 20 de milioane de oameni, cu destinația principală cele două Americi.
Dimensiunea emigrației românești la începuturile ei nu
este cunoscută pentru că în principal aparținea spațiului românesc încorporat
Imperiului Habsburgic. Provine mai ales din Bucovina de Nord și Transilvania și
este încorporată cifrei de mai sus. A fost destul de importantă din moment ce
denumirea unei provincii canadiane (Boian Alberta) își are sorgintea în denumirea
ținutului Boiam din Bucovina. Emigrația se va reduce semnificativ după Primul
Război Mondial odată cu formarea României Mari, care părea în măsură să ofere șanse
economice sporite și oportunități de dezvoltare, personală și colectivă, mai
mari.
Trebuie făcută precizarea aici că vechii emigranți și
urmașii lor, indiferent de motivele care au stat la baza hotărârii lor de a
emigra, odată ajunși pe noile tărâmuri s-au constituit în comunități etnice,
mai mari sau mai mici, în care și-au conservat limba, credința, tradiția,
obiceiurile, cultura, într-un cuvânt identitatea etnică, formând astfel nuclee
ale diasporei române. Cele mai puternice comunități aveau să se formeze în
jurul bisericilor, indiferent de confesiune, subliniind prin aceasta, sau mai
ales prin aceasta, cât de importantă este spiritualitatea în viața unei
comunități.
Aceste comunități formate pe teritoriul altui stat, au
devenit centre de atracție pentru doritorii de ași împlini destinul în altă
parte decât în țara lor, în plus de multe ori au dovedit că pot contribui la
progresul țării de origine prin experiența și relațiile lor cu autoritățile
statului în care trăiesc și desigur prin statutul pe care îl au în statul de
adopție. Până la urmă emigrația, oricare ar fi motivația ei, poate alimenta
diaspora, sporind-o, fără a se putea substitui diasporei așa cum s-ar dori la
nivel oficial pentru a amesteca lucrurile cu scopul evident de a le face mai
confuze, pentru că emigrația, deși rămâne un fenomen al timpurilor noastre, ea
răspunde altor criterii de definire și reprezentare.
În România emigrația va fi reluată masiv după revoluția
din 1989. Deschiderea granițelor, lichidarea industriei cu reducerea drastică a
locurilor de muncă, pătrunderea companiilor multinaționale, creșterea
șomajului, au condus la un adevărat exod de populație activă pe piața europeană
a muncii, atingând cifre impresionante, de ordinul a 3-4 milioane de oameni
plecați în străinătate efectiv din motive economice. Evident că în plan familial,
social și național emigrația, chiar dacă poate fi o soluție materială individuală,
este cel mai dăunător lucru pentru țară, pentru că afectează dramatic
perspectiva națională.
În general, pentru țările de emigrație efectele sunt în
primul rând de ordin economic, prin reducerea resursei umane și a forței de
muncă. În al doilea rând, și nu mai
puțin important, sunt efectele de ordin demografic, prin reducerea populației
fertile și amânarea apariției copiilor cu consecința imediată reducerea natalității
și a sporului natural care, an de an, rămâne negativ la cifre îngrijorătoare.
Al treilea efect major este dezmembrarea familiei care își pierde unitatea ei
tradițională și rolul ei social.
Cei mai afectați vor fi copiii, care vor simți frustrarea
și neîmplinirea datorită absenței unuia sau a ambilor părinți, cu repercursiuni
psihoafective ușor de anticipat ca amploare, dar greu de estimat sub aspectul
consecințelor. De regulă se traduc prin depresie și inadaptare care conduc spre
drame familiare și infracționalitate. Cei care reușesc să-și întregească
familiile prin strămutarea lor în străinătate, vor îngroșa rândurile diasporei.
Oricum, un lucru este sigur, că cei aproximativ patru milioane de români care
lucrează în străinătate nu formează diaspora decât în măsura în care devin
cetățeni ai statului respectiv, au un statut social în țara de adopție și aparțin
unei comunități românești. Cei care sunt în această situație nu reprezintă mai
mult de 20-30% din emigranții economici, cei mai mulți fiind temporari sau sezonieri
și păstrează legăturile cu familia și țara. Este exact diferența între cei 5,7
milioane de români care în opinia ministrului Natalia Elena Intotero formează
diaspora și cei 3,6 milioane despre care vorbește raportul OCDE după o evaluare
profesionistă în domeniu.
Este greu de spus dacă aportul financiar al emigranților
economici, compensează diminuarea forței noastre vitale ca națiune, compensează
efectele asupra familiei sau frustrarea pe care o simt copiii,tradusă mai
târziu prin tulburări psihoafective și psihocomportamentale. Depopularea unor zone
are impact negativ asupra potențialului economic al țării, iar repopularea prin
imigrație, propusă și impusă de Uniunea Europeană, este cea mai nepotrivită și
de nedorit soluție, din cauza numeroaselor incompatibilități spirituale,
culturale și chiar biologice, pentru că deja avem în țară o populație care face
legea în numeroase orașe ale țării, iar această experiență este suficient de
evocatoare încât să riscăm repetarea ei. Fluxul de resurse financiare asigurat
de această emigrație sezonieră, de care se face atâta caz astăzi, nu
compensează nici pe departe inconvenientele menționate mai sus. În definitiv,
sumele trimise sunt direcționate punctual, către propria familie, statului revenindu-i
doar beneficiile indirecte.
Partea neplăcută a fenomenului migrației sezoniere,
dincolo de impactul economic, raționamentul demografic, stabilitatea familiei
și efectul asupra copiilor, este atitudinea resentimentară a acestora față de
țară, dezavuând și contestând tot, de la administrație și regim politic la
realități economice și financiare, de la patrie și națiune, la stat, cultură și
istorie, îndemnând la anarhie prin gesturi și manifestări care nu și le-ar
permite în țîrile unde lucrează. Până la un punct este de înțeles că furia cu
care se manifestă este generată de frustrările acumulate din propria lor
incapacitate de ași face un rost acasă, de faptul că au trebuit să-și lase
familiile și copiii acasă, dar dincolo de asta este țara ta este patria
strămoșilor tăi, este până la urmă reperul existenței tale ca om și parte a
unei comunități etnice.
Ceea ce este și mai neplăcut, este faptul că vin cu
pretenții absurde, dar fără o idee clară a ceea ce vor, cerând schimbări pe
care cei rămași acasă să le facă, ba mai mult, să li se asigure facilitățile
necesare exercitării unor drepturi (ca
de exemplu dreptul la vot, ca și cum dreptul înseamnă și obligație) devenind
astfel masă de manevră politicianistă. Aceste manifestări ”spontane”, aparent
constituite adhoc (puternic mobilizată on-line de o anumită opoziție căreia atitudinea nu-i face cinste), deopotrivă
cu cei care îi încurajează, ar trebui să aibă în vedere câteva lucruri
elementare;
1. Că țara merge înainte cu cei care înțeleg să-i
muncească ogorul, să-și crească copiii și să contribuie la emanciparea ei prin
muncă și dragoste de țară.
2, Climatul în care vor să trăiască cei de acasă este
apanajul lor și nu a celor care hălăduiesc prin lume pentru o bucată de pâine
dezavuându-și țara și neamul.
3. Dacă le pasă de țara lor și viitorul ei, să pună o
cărămidă la temelia ei, să participe la viața politică, să-și exprime
drepturile cetățenești acasă și nu aiurea în lume, protestând în fața
ambasadelor care află cu această ocazie cam câți români sunt în țara în care ei
reprezintă România. Până una alta, emigranții economici au o fluctuație
sezonieră, temporară, de necesitate și limitată în timp, fără nici o legătură
cu diaspora pe care astfel o compromit. Ei pot deveni membri ai diasporei
atnnci când devin cetățenii statului respectiv cu păstrarea sau nu a cetățeniei
române, cu asocierea sau nu la societăți sau asociații diasporice, pentru că
oricum rămân români.
Diaspora
românească, astăzi
Termen generic, utilizat de oficialități și massmedia
pentru toți românii aflați înafara granițelor țării, fără alte criterii, ceea
ce creează confuzii în aprecierile statistice și abordările practice. Pentru a
ocoli termenul de diaspora, care are totuși conotații istorice și sociopolitice,
intelighenția politică românească a reușit performanța realizării unui ghiveci
sub sintagma ”Românii de Pretutindeni” care are astăzi și o structură
birocratică într-un minister întitulat Ministerul Pentru Românii de
Pretutindeni (MPRP - înființat în ianuarie 2017) cu un aparat birocratic
corespunzător, cu un buget corespunzător și cu un program atât de generos în
obiective, premize și viziuni, încât cine are răbdarea să-l parcurgă va avea
senzația că este în fața unui plam M.T.O. (măsuri tehnico-organizatorice) ai
anilor 80 ai secolului trecut, într-un cuvânt extrem de generos în angajamente
și extrem de modest în realizări.
Dacă adăugăm structura din cadrul Ministerului Afacerilor
Externe și consilierul prezidențial pe aceiași problemă, am putea avea impresia
că preocuparea României pentru cetățenii săi risipiți pe mapamond este un obiectiv
major al politicii sale. Numai că, în locul acestei aparente priorități, afli
că acest minister nu știe nici câți români gestionează, cifrele variind între 4
și 12 milioane, că structurile de resort din Ministerul Afacerilor Externe și
președinție împreună au reușit performanța ratării unui Congres al Românilor de
Pretutindeni (24-26 iunie 2016, a cărui gestație a durat nu mai puțin de șapte
ani) prin niște condiții absurde impuse participanților, ca și bagatelizării
activității Consiliului Românilor de Pretutindeni ales cu această ocazie, ai
căror membri au demisionat pe rând nemulțumiți de imixtiunile în activitatea
lor, ca să nu mai vorbim de participarea la Congres care a fost total
nesemnificativă (49 de delegați din 13 țări).
În cele din urmă, înafara imaginii, angajamentelor și
câtorva acțiuni punctuale această structură greoaie, având la bază o ideologie
impregnată de globalizare și multiculturalism se dovedește total ineficientă. Era
evident că diaspora (cu definiția ei intenționat ambiguă) devenise o țintă
politică care se pare că a și jucat un rol decisiv în politica dâmbovițeană în ultimele
campanii electorale, pentru că voturile lor aveau să schimbe rezultatul
alegerilor a căror beneficiari presa timpului i-a prezentat pe larg.
Numai că diaspora, în accepțiunea istorică a termenului, este
departe de a fi ceea ce în mod intenționat definesc oficialitățile noastre,
incluzând (ca și românii de pretutindeni) toată suflarea românească aflată în
afara granițelor țării. Dacă însă limităm diaspora la definiția ei clasică, vom
vedea că numărul românilor incluși în această categorie este mult mai mic și nu
are nimic de a face cu emigrația economică, decât în măsura în care aceștia din
urmă hotărăsc să devină rezidenți permanenți, afiliindu-se grupurilor etnice
românești existente în zona respectivă.
Pentru că însăși definirea termenului de Diaspora include
termenul de etnicitate ca fiind definitoriu. Așa încât definiția clasică a
diasporei este și trebuie să rămână ca fiind ”comunități sau grupuri etnice
aflate pe teritoriul altor țări decât țara de origine și care se constituie
pentru ași conserva specificul național; limba, credința, tradiția, obiceiurile”.
În linii mari această definiție urmează prin extensie modelul clasic al
diasporei evreiești, când aceasta a fost alungată de pe teritoriul ei de baștină,
Palestina.
Acest model se va regăsi în istorie cu aceiași conotație
în diaspora armeană, diaspora grecească și diaspora chineză, devenind astfel modelele
clasice ale diasporei. De proveniență greacă și pătruns în limbajul nostru prin
limba franceză, cuvântul diasporă cuprinde două părți; dia care înseamnă împrăștiere și spora – împrejur. Aria de cuprindere a noțiunii se va lărgi în
timpurile moderne, mai ales în secolul al XX-lea, când alungării efective prin
forță și distrugere a unor comunități din baștina lor, se adaugă printre
cauzele ei și migrația economică, translocările de populație în procesele de
deznaționalizare și asimilare, exilul și autoexilul.
Recunoscute, în virtutea legilor internaționale ca
minorități naționale, grupurile sau comunitățile etnice ale diasporei beneficiază
de o serie de drepturi care exced drepturilor cetățenești și care în enele țări
nu sunt respectate. Ele sunt legate de asocierea în structuri reprezentative
pentru relația cu majoritatea din țara respectivă, dar mai ales pentru conservarea
specificului național, pentru ași practica credința strămoșească și construi
biserici, pentru a beneficia de educație în limba maternă, de a avea propria
massmedia audiovizuală și scrisă, de ași practica portul și tradițiile neamului.
De regulă, diaspora păstrează legăturile cu țara de
origine; neoficial prin familie și prieteni, iar oficial prin recunoașterea
statutului de diasporă românească în cadrul căreia poate beneficia de sprijin
material și logistic din partea statului de origine atunci când regimul politic
o permite. Spun asta pentru că nu a trecut mult timp de când oficiile consulare
și ambasadele României erau ocolite cu grijă de cei care luau calea exilului (și
nu numai) pentru că acolo se găsea mâna lungă a securității statului care nu se
sfia să culeagă transfugii, apatrizii (cetățenia se ridica imediat), vocalii
din diaspora vremii și să infiltreze comunitățile cu informatori sau persoane
de sprijin.
Din nefericire și astăzi, în vâltoarea dementă a
postmodernismului și transmodernismului, dar mai ales a ”political corectness”,
care încearcă reformulări și redefiniri în toate domeniile, definirea
termenului de diasporă va aluneca treptat spre o zonă care va relativiza
criteriile sale de bază, îndeosebi criteriul etnic, pe care, nu îl vom mai regăsi
în ultimele încercări de definire, Astfel diaspora ar apărea ca un fel de
solidaritate culturală generată de o anumită similitudine în stilul de viață
prin raportarea în timp a relațiilor cu țara de origine (Eleni Sideri, Bordes
Benayoun) sau chiar ”un surogat al teritorialității pierdute” (Trandafiroiu).
Vulgarizarea termenului devine și mai evidentă atunci
când diaspora este definită ca ”un concept cultural multidimensional cu granițe
imprecise în seria comunităților transnaționale”. Prin urmare ”diasporele sunt
comunități culturale care își afirmă identitar și practic apartenența la un
spațiu cultural considerat a fi de origine comună, înafara căruia trăiesc” sau
altfel spus, orice comunitate transnațională se poate declara ca origine
oricărui spațiu cultural, doar pe argumente culturale asumate voluntar,
Așa încât, de la o delimitare precisă care însemna
identitate etnică, cu filiație ereditară, ajungem la comunități culturale
transnaționale fără specificitate națională. De la identitate lingvistică și
spirituală, care poartă amprenta etnicității, la afirmare identitară și
practică (?). Astfel, de la localizare geografică precisă, demonstrată istoric,
ajungem la spațiu de origine comună care și-l poate disputa oricine, ca apoi,
de ce nu, să-l și revendice ca fiind un drept istoric, atestat cultural.
Și ca și cum nu ar fi suficientă confuzia creată în
abordarea diasporei, Ministerul Pentru Românii de Pretutindeni introduce în
programele sale de asistență și cetățeni români sau originari din România precum
și urmașii lor fără să aibă în vedere criteriul etnic. Drept urmare ambasada
României din statul Israel, de exemplu, înregistrează un număr de 42 de
organizații care alcătuiesc comunitatea originarilor din România sub diverse
denumiri, având criterii locul nașterii (Bârlad, Tecuci, Vatra Dornei, Siret,
Storojeneț, Dorohoi și împrejurimi), structurate în asociații, organizații,
ligi, forumuri, fundații și societăți
care se consideră ca făcând parte din diaspora românească pentru că s-au
născut aici, când ei de fapt se întorc în țara de origine încheindu-și astfel
periplul istoric și statutul diasporic.
Nu mai lipsește decât ca și minoritatea germană
repatriată să se organizeze în același mod, pentru că oricum ea are aproape 800
de ani vechime pe meleagurile românești în timp ce minoritatea evreiască de
abia numără 200 de ani și exemplele pot continua. Iată unde poate duce o
răstămăcire a unor termeni consacrați istoric.
Ca ridicolul să fie și mai complet, însăși calitatea de
român se obține printr-o declarație pe proprie răspundere, că aparții filonului
lingvistic și spațiului cultural românesc și nu prin specificul etnic pe care
îl porți în sânge, puternic susținut de specificul național, limbă, credință,
tradiție, istorie și obiceiuri. Nu este suficient să vorbești limba germană, de
pildă și să adopți unele obiceiuri nemțești ca să fii german. La noi se pare că
este posibil, ba mai mult, să fii român devine un privilegiu și nu o realitate
etnică sau biologică.
Din fericire, în ciuda acestor elucubrații
intelectualiste, în stil globalist și antinațional (din păcate cu corespondent
în practică), diaspora românească s-a organizat și se organizează după criterii
precise, având la bază feelingul etnic care transcede rațiunii umane atât de
versatilă și ipocrită, feeling puternic susținut de limbă, credință și
tradiție, în jurul cărora se constituie societățile diasporice. Indiferent de
situația lor materială aceste comunități caută acea comuniune etnică, lingvistică,
spirituală și culturală în care să se regăsească identitar și să se exprime
socio-cultural.
O notă aparte în aceste căutări o reprezintă
spiritualitatea creștină, pe care membrii diasporei o găsesc în biserica
creștină indiferent de confesiune, în jurul căreia cei din afara granițelor se
adună pentru a se regăsi în comuniune, nu numai cu Iisus Hristos, dar și cu ei
înșiși. Exemplul diasporei românești din Spania este cel mai evocator. Dincolo
de faptul că este a doua țară țintă pentru emigrația românească postdecembristă,
diaspora de aici se grupează în 121 parohii ortodoxe, 105 biserici
penticostale, 24 adventiste, 9 baptiste, 8 greco catolice și 2 evanghelice,
deci 269 de așezăminte creștine, deși în plan social au un număr de 100 de
asociații cu statut juridic.
De altfel criteriul spiritual, alături de cel etnic, a
prevalat în procesul alcătuirii oricărei societăți diasporice. În jurul
bisericii s-au adunat cei care ajunși din diverse motive pe meleaguri străine, pentru
că aici găseau sprijinul moral, spiritual și chiar material. Aici găsesc cel
mai autentic spirit de apartenență și comuniune, pentru că biserica a slujit
întotdeauna neamul în spiritul comuniunii. În sfârșit, aici se regăsesc pe ei
înșiși, și pot reconstitui și trăi nostalgia locurilor de acasă prin practicarea
obiceiurilor și tradiției ”bisericile
românești sunt creuzetul comunităților, acolo învață copiii în școlile de
duminică limba română și ajută pe cei în nevoie. Are un rol sacru, social și de
menținere a identității” spunea cu îndreptățire Marius Bostan în reportajul
său despre diaspora românească din SUA.
Diaspora românească își începe istoria sa la sfârșitul
secolului al XIX-lea, odată cu emigrările masive a populației bucovinene, în
special din Boian (Transcarpatia) și Transilvania și se va prelungi până în
perioada interbelică, realizând comunități puternice în SUA și mai ales în
Canada. Una din cele 10 provincii canadiene chiar poartă numele de
Boian-Alberta. Motivațiilor economice în cazul lor, li s-au adăugat și cele
politice generate de discriminare, deznaționalizare, asimilare și încălcarea
drepturilor omului de către ocupantul austroungar. Nu același lucru se va
întâmpla în Basarabia, unde comunități întregi au fost translocate în diverse
republici sovietice și înlocuite cu populații aduse din alte zone, autoritățile
sovietice urmând cu fidelitate tradiția țaristă. Incomparabil mai mici față de
cele occidentale, dar ascunzând în spatele lor tragedii umane greu de descris,
pentru că translocarea era făcută în Asia Sovietică, în zone aride cu scopul
vădit de exterminare.
Emigrația romînească, la începuturile ei urma trendul
timpului, îndreptându-se cu predilecție către America de Nord (SUA și Canada),
Australia și Noua Zeelandă și în cele din urmă în America de Sud, cu
predilecție pentru Brazilia și Argentina. După statisticile oficiale diaspora
română din SUA este reprezentată de 476.307 persoane care își declară
apartenența etnică, deși neoficial se consideră a fi în jur de un milion.
Este foarte bine organizată, cuprinsă în 56 de asociații
și societăți, aproape fără excepție grupate în jurul bisericilor. Orașele cel
mai populate cu români sunt; New-York, Los Angeles, Detroit și Chicago,
răspândirea fiind de fapt pe tot teritoriul american. Diaspora română din
Canada numără între 250.000 și 400.000 de membri, grupați în comunități în 8
din cele 10 provincii ale Canadei; Toronto, Montreal, Vancoover, Calgary,
Edmonton, Hamilton, Otawa și Manitoba. O parte a diasporei canadiene și
americane a fost formată din exilul românesc, care se rezumă în principal la
epoca comunistă, formată îndeosebi din oameni de litere, politicieni, ziariști
și specialiști în diverse domenii.
Din țările sudamericane Brazilia contabilizează
aproximativ 200.000 de români, majoritatea ajunși aici în perioada interbelică
și în timpul celui de al II-lea Război Mondial.
România și românii de pretutindeni
În perioada postdecembristă emigrația avea să cunoască un
avânt fără precedent în istoria României, de data aceasta cu precădere în spațiul
european, cu preponderență către Italia, care număra peste 1.200.000 de români
în 2015, apoi Spania, cu 673.017 în 2018, Germania cu 657.000 la nivelul anului
2015 și Franța cu 300.000 în 2016. Se pare că în ultimul deceniu există o
predilecție pentru zona de Nord Vest a Europei, îndeosebi spre Marea Britanie,
Irlanda și țările Scandinave.
Preocuparea pentru românii din afara granițelor țării
este de dată relativ recentă, impusă de cifrele îngrijorătoare ale emigrației,
a cărei amploare este depășită doar de Siria țară aflată totuși în război.
Câteva inițiative parlamentare și guvernamentale au prins contur prin legea
299/2007 care, pusă în aplicare, a dat naștere în 2017 Ministerului Românilor
de Pretutindeni care va prelua atribuțiile departamentului de resort din cadrul
Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene.
Ideea este mai mult decât nobilă pentru că România este
în situația de a recupera și valoriza acest segment de populație românească din
două motive; în primul rând, prăbușirea demografică prin scăderea natalității
și emigrație, ceea ce a condus la apariția petelor albe demografice pe harta
țării, și în al doilea rând, marile deficite pe piața muncii în toate domeniile
vieții sociale și economice. În aceste condiții perspectiva României nu poate
fi decât sumbră, pentru că un stat este până la urmă poporul său și nu
delimitarea geografică care nu înseamnă nimic dacă nu este populată.
Dincolo de aceste realități, se pare că românii din afara
granițelor, indiferent de categoria din care fac parte (comunități istorice,
diasporă sau emigrație economică și nu diasporă de mobilitate cum în mod
ipocrit o denumesc experții noștri în românism), reprezintă o miză politică pentru
clasa politică a ultimelor decenii, mai ales în campaniile electorale când se
încearcă să se exploateze nemulțumirea celor care din varii motive au ajuns în
situația de ași căuta rostul aiurea.
Ceea ce este însă mai neplăcut, dar și relevant în
același timp, este eșecul răsunător al Congresului Românilor de Pretutindeni
care a avut loc în perioada 24 – 25 iunie 2016, organizat după nouă ani de
gestație la care, din cauza criteriilor discriminatorii impuse reprezentanților
diasporei, au participat doar un număr de 49 de delegați din 13 țări. Mai mult,
Consiliul Românilor de Pretutindeni, organ de lucru permanent ales de Congres, care
se dorea reprezentativ pentru românii din afara granițelor țării între
congresele anuale, avea să se dizolve prin demisii, neparticipare sau retrageri
nemotivate după prima întâlnire cu comisiile reunite ale celor două camere ale
parlamentului. Cauza? Aceiași atitudine refractară și discriminatorie a
autorităților române și a tentativei evidente de politizare, ceea ce a atras
contestarea vehementă din partea diasporei.
Este greu de presupus că o structură birocratică nouă,
cum este Ministerul Pentru Românii de Pretutindeni va reuși să gestioneze mai
bine problema românilor din afara granițelor țării, pentru că se va pierde în
activități birocratice, ele însele consumatoare de resurse financiare. Tentativa
de politizare și manipulare a diasporei se va relua odată cu înființarea
proaspătului minister (ianuarie 2017), deja cu doi miniștri la activ; Andreea
Păstârnac și Natalia Elena Intotero a
cărui produs a fost până în prezent o ”Strategie națională pentru românii de
pretutindeni pentru perioada 2017-2020” cu obiective, rezumat executiv (?),
elemente de viziune și organizarea unui ”Forum al Românilor de Pretutindeni”
care a avut loc în perioada 4 - 8 septembrie 2019.
Fără a intra în detalii și la o lectură sumară a
strategiei se constată că generozitatea obiectivelor contrastează flagrant cu
ambiguitatea formulărilor și limitele unui buget derizoriu (28.885.000 lei
pentru 2019) din care jumătate se cheltuiește pentru menținerea infrastructurii
proprii, un sfert pentru imagine, evenimente, deplasări, întruniri etc, iar
restul pentru activități și acțiuni punctuale, mai mult demonstrative decît
efective și orientate preferențial.
Cât privește rezultatul Forumului Românilor de
Pretutindeni recent încheiat la București, arată că organizatorii nu au înțeles
nimic din eșecul Congresului din 2016. Participarea celor 128 de delegați din
27 de state reprezentând doar 60 de structuri asociative (din cele peste 400
care reprezintă diaspora românească și comunitățile istorice), se va încheia cu
o declarație pe care o semnează doar 55 de delegați, dovadă a lipsei totale de
consens într-o chestiune atât de sensibilă cum este cea a românilor din afara
granițelor țării.
Nu știm cine a participat, cine a semnat și cine nu, și
nici motivele pentru care nu au semnat, dar câteva puncte din declarația finală
par foarte interesante și demne de luat în seamă. Una din ele cerută imperativ
este depolitizarea diasporei și închiderea filialelor partidelor românești care
funcționează ilegal și imoral pe teritoriul statelor de rezidență pentru români,
solicitare firească atâta timp cât ambii secretari de stat sunt președinții
filialelor Partidului Social Democrat din diaspora și respectiv, din comunitățile
istorice.
Democratizarea și eficientizarea instituțiilor care se
ocupă de românii din diaspora, cu atenție sporită pentru comunitățile istorice
prin proiecte și programe socio-economice, educative, culturale și spirituale
și intervenții hotărâte pentru conservarea identității etnice a acestor
comunități, pentru că parte dintre ele, sunt în pericol de dispariție. A fost
solicitată, pe drept cuvânt, creșterea reprezentativității diasporei și
comunităților istorice în parlamentul României, în concordanță cu realitățile
generate de emigrație care îngroașă rândurile diasporei. Accesarea fondurilor
europene și guvernamentale pentru programe și proiecte specifice și de
anvergură, îndeosebi pentru comunitățile istorice, pentru că ”nu de compasiune au nevoie etnicii români
din aceste comunități”. S-a cerut la modul imperativ înființarea unei
comisii parlamentare pentru elaborarea și punerea în practică a măsurilor ce
derivă din această declarație și un nou forum în semestrul I al anului 2020
care să evaluieze rezultatele.
Tonul imperativ al declarației și numărul redus de
semnatari arată atmosfera tensionată în care s-au desfășurat lucrările din care
s-au dat publicității doar discursurile oficiale mediatizarea fiind extrem de
modestă ca și cum problema nu ar fi de interes național. Probabil că rezultatul
final va fi același ca și în cazul Congresului Românilor de Pretutindeni, pentru
că din nefericire, autoritățile române nu au înțeles că românii de pretutindeni
sunt etnicii români și nu orice persoană care printr-o simplă, relativă și asumată
apartenență culturală, filon lingvistic, originari din România, fiii acestora,
sau alte aberații intelectualiste și globaliste asumate printr-o declarație pe
proprie răspundere. Pentru că în definitiv, lucru bine cunoscut de altfel, etnicitatea
dă specificitate culturii prin limbă, spiritualitate și tradiție și nu invers.
Nu au înțeles că cele trei categorii distincte în care românii
de pretutindeni sunt cuprinși; comunități istorice, diaspora și emigrația
economică, trebuie să aibă o abordare total diferită, pentru că pun probleme
total diferite, atât în raport cu statul de rezidență cât și în raport cu
statul român.
De pildă, dacă comunitățile istorice au nevoie de
intervenția statului român pentru păstrarea identității etnice, religioase și
culturale la modul concret și direct, material, logistic și diplomatic, mergând
până la translocarea în interiorul țării a comunităților amenințate cu
dispariția sau asimilarea, diaspora nu poate fi tratată decât de la egal la
egal în relațiile oficiale și neoficiale, pentru că are experiența necesară și dețin
acea plus valoare tehnică, științifică, administrativă și organizatorică pe
care România o caută.
Mi s-a părut bizar că unul din obiectivele ministerului
este organizarea diasporei într-un sistem asociativ când deja există Uniuni,
Federații, Ligi etc, care grupează diaspora în majoritatea statelor mari unde
este bine reprezentată.
În loc de concluzii
Ca fiu al unui fost membru al diasporei (Vasile Lupu,
alias Gheorghe Alexandroai; (1925 – 2017), care timp de 50 de ani (1955 – 2005)
a făcut parte din diaspora românească din Italia, Franța, Australia și SUA, am avut
cunoștință de aceste organizații, formate în principal din generațiile tinere
ale emigrației secolului al XIX-lea și al XX-lea, dar mai ales din transfugi și
exilați ai regimului comunist, a căror unitate, creativitate și mai ales
capacitate de adaptare, organizare și
intrajutorare sunt absolut remarcabile.
Practicarea, păstrarea și promovarea valorilor etnice
românești este scopul lor principal, iar legătura cu țara este un deziderat
dintotdeauna. Așa încât, partizanatul politic este absolut neavenit pentru
Diaspora adevărată (și nu melanjul autorităților), dar asta nu-i împiedică să
taxeze critic, în special abaterile de la principiile democratice din țară,
ceea ce nu întotdeauna este pe placul celor care ar dori să-și subordoneze
această forță formidabilă a românilor din afara granițelor țării.
Ceea ce impresionează în mod deosebit, este faptul că în
general diaspora se organizează în jurul bisericii creștine, indiferent de
confesiune, biserica devenind astfel liantul cel mai solid al spiritualității
neamului, al limbii, tradiției și culturii în general, menținând vie în
conștiința generațiilor care se succed
imaginea patriei străbune. Este o punte trainică de legătură de care
trebuie să țină cont orice proiect având ca obiectiv diaspora, pentru că
biserica este și acolo, și prin ea orice român se regăsește.
În această situație raporturile de colaborare corecte,
sincere și nediscriminatorii trebuie să prevaleze oricăror tendințe de
subordonare a diasporei, mai ales când aceasta se face în slujba unor interese
meschine, tipice demagogiei politicianiste.
Cât privește cea de a treia categorie, emigrația
economică, deși importantă, ea nu poate conta decât ca fenomen conjunctural,
legat de piața muncii și interese economice individuale, ale unor categorii de
români care, din nefericire, nu se pot realiza în țară sau nu găsesc
oportunitățile acasă. Ajung astfel să își revarse propriile frustrări printr-o
atitudine resentimentară și chiar agresivă față de țară, față de cultura și istoria
ei, cerând obsesiv schimbări pe care nu le înțeleg, dar pe care le revendică
agresiv. Și iarăși din nefericire devin masă de manevră la mâna unor demagogi
abili, cu interese obscure și nu rareori vădit antinaționale, mai ales în
campaniile electorale.
Această categorie nu ar trebui să fie de resortul
Ministerului Pentru Românii de Pretutindeni, decât în măsura în care devin
cetățenii statului unde și-au stabilit rezidența și se asociază diasporei
românești. În rest, această categorie este de resortul Ministerului Afacerilor
Externe și Integrării Europene prin consulatele și ambasadele în țările respective.
De altfel, emigrația economică are o fluctuație atât de intensă în ambele
sensuri încât o face aproape imposibil de gestionat. În aceiași categorie se
înscriu și asociațiile originarilor din România care nu au nici o legătură cu
etnia română și cu atât mai puțin cu diaspotra română, ca de altfel și gogorița
cu asumarea voluntară a apartenenței filonului lingvistic și spațiului cultural
românesc a cărei relevanță este absolut neconvingătoare.
Iată de ce structura unui asemenea minister trebuie să
fie complet depolitizată, formată cel puțin la nivel de decizie din
personalități fără afinități politice, specialiști în domeniu și mai ales, din personalități
din diaspora românească sau din comunitățile istorice românești care cunosc cel
mai bine problemele celor care prin voia destinului trăiesc dincolo de fruntariile
țării.
Este absolut necesară o schimbare de paradigmă în
abordarea românilor de pretutindeni, pentru că realmente țara are nevoie de ei.
Bibliografie
selectivă
1.Ambasada României din Israel – Organizații
ale originarilor din România,
https
/ telaviv.mae.ro, 23-07-2019;
2.Beciu Camelia – Diaspora și
experiența transnațională, Rev. Română de
Sociologie, XXXIII,
nr. 1-2, 2012;
3.Benayoun, Ch. B. Schnapper Dominique – Diaspora et Nations, Ed. Odile
Jacob, 2006;
4. Burbaker, Rogers – The Diaspora,
Etnic and rasial studies, vol 28, nr. 1,
January, 2005;
5.Dobre, Dumitru – O istorie în date
a exilului și emigrației românești,
1949-1989, Ed. Militară, Buc. 2013;
6.Cojocea Leontin – Cine sunt românii
din Diaspora, https / reconet.
Diaspora.ro, 10 mai, 2015;
7. Cojocea Leontin – Diaspora? Las-o
mă că merge și așa...Gazeta
Românească.com, 19
mai, 2015;
8. Cojocea Leontin – A fi român e un
privilegiu, nu înseamnă doar a fi o
persoană cu
cetățenie română, Gazeta Românească.com,
14-07-2014;
9.Dicționarul Explicativ al Limbii Române – Ed. Academiei Române, 1998;
10.Donato di Rosa, et col – Migranții
români pot aduce schimbarea acasă,
Eurasian
Perspective, 27 iunie, 2019;
11.Guvernul României – Strategia
Națională pentru românii de pretutindeni,
pentru,
perioada 2017-2020, Hotărârea nr.
401/2017;
12.Ionescu Sânziana – Congresul
Românilor de Pretutindeni a început cu un
scandal, https / adevărul.ro, 13 mai, 2016;
13.Iorga Nicolae – Istoria Românilor,
Ed. Univers Enciclopedic, 2014;
14.Lupu Valeriu – Graiurile românești
din perspectivă istorică, în Istorie,
Familie, Tradiție
și Dăinuire, Ed. TipoMoldova, Iași, 2018;
15.Lupu Valeriui – România și
Globalizarea-implicații demografice și
Spirituale, în Istorie, Familie, Tradiție și Dăinuire,
Ed. TipoMoldova, Iași, 2018;
16.Massey, S Douglas et col – Theory
of International Migration, A Rewiew
And
Apraisal. In Population and Development, vol.19, 3, 1993;
17.Raport ODCE – Talent Abroad:A
Rewiew of Roumenian Emigrants, 2019;
18.Sandu Dumitru – Diasporele
românești și instituțiile de acasă. Concluzii
la o dezbatere,
Researche Gate, 2019:
19. Sandu Dumitru – Dimensiunile
noilor Diaspore românești între aici și
acolo, Researche Gate, 2018;
20. Sideri Eleni – The Diaspora of
the Term Diaspora, Journal of Global
Cultural Studies. A
woeking Paper of a Defition, 4 january 2008;
21.Simion George – Masacrul de la
Lunca, https / adevărul.ro, 4- 09, 2019;
22.Traicu George – Sclavia modernă,
traficul de persoane și situația electorală
a
Diasporei între elementele centrale ale declarației Forumului
Românilor de
Pretutindeni, https / știripesurse.ro, 7 sept, 2019;
23.Trandafiroiu Ruxandra – The
geopolitics of Work Migrants, London Eg.
University of
Westminster, 2006.
Valeriu Lupu – doctor în științe medicale
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu