MAHAVIR IN
DACIA
Mircea Eliade – Mahavir – George Anca
– Gepianu – Dorin Radu – Katya Kelara - Șerban Foarță – Octavian Soviany –
Mihaela Borzea- Traian Vasilcău – Gabriela Tănase – Nicolae Grigore-Mărășeanu –
Nicolae State-Burluși – Moș Neluțu G – Ion Iancu Vale – Doina Borcea
10
International Conference on
Peace And Nonviolent Action (10
ICPNA)
(17 Dec, to 20 Dec, 2019 at
ADHYATMA SADHANA KENDRA
Chhatarpur Road, Mehrauli, New Delhi
- 110 074 INDIA
REGISTRATION FORM
1. Full
Name: Anca George Ion
2. Titlu: Dr
3. Age:
75 Male 4. Nationality: Romanian
5. Passport
No. : 053308258
6. Postal
Address: Str. Izvorul Crisului, no 12
City/ Postal Code : 040895
Phones (Res): 4021 450 886
E-mail: george_anca@yahoo.com
7.
Institution/Affiliation: Emeritus Professor
8.
Accommodation: on 16th Dec 2019 by 10.00
pm.
9. Date and
Time of (i) Arrival: (?) (ii) Departure:
10.
Registration Fee : I cannot pay.
11. I will
make a presentation at a Plenary under title„Jainism, Gandhianism în Romania”.
12. Brief
profile (100 words only) : I founded Romanian-Indian Cultural-Asociation
(RICA), 2003-present, and International
Academy „Mihai Eminescu”, together with Amrita Pritam. I run many years a Indological school within
Național Education Library, as director. Translated Bhagavad Gita, Mahavira,
Kalidassa, Jayadeva. Many books, including some on Jainism.
Mircea Eliade "From Primitives
to Zen":
RESPECTUL JAIN PENTRU
VIAȚĂ
("Acaranga-sutra",
I, 1)
Pământul
este bolnav și jalnic, este greu de învățat, nu are nicio discriminare. Oamenii
neluminați, care îndură efectele faptelor trecute, provoacă o mare suferință într-o lume deja plină de
durere, căci în pământ sufletele sunt întrupate
individual. Gândind a câștiga
laudă, onoare sau respect ... sau a obține o renaștere bună. . . sau a
câștiga mântuirea, sau a scăpa de durere, un om păcătuiește împotriva pământului
sau cauzează, sau permite altora să facă acest lucru. . . . el nu va câștiga
bucurie sau înțelepciune. . . . Rănirea
pământului este ca lovirea, tăierea, mutilarea sau uciderea unui om orb.
. . Știind aceasta, omul nu trebuie să păcătuiască împotriva pământului sau să
facă, sau să permită altora să facă acest lucru. Cel care înțelege natura
păcatului împotriva pământului este numit un adevărat înțelept care înțelege
karma. . . .
Și există
multe suflete întrupate în apă. Cu adevărat apă. . . este vie. . . . Cel care
rănește viețile în apă nu înțelege natura păcatului sau nu renunță la el. . . .
Cunoscând acest lucru, un om nu trebuie să păcătuiască împotriva apei sau să
facă, sau să permită altora să facă acest lucru. Cel care înțelege natura
păcatului împotriva apei se numește adevărat înțelept care înțelege karma. . .
.
Prin acte
rele și fără grijă cineva poate distruge ființe de foc și, mai mult, se pot
răni alte ființe prin foc. . . . Căci există creaturi care trăiesc în pământ,
iarbă, frunze, lemn, baligă, ori mușuroaie și creaturi care sărind... cad în
foc dacă se apropie de el. Atinse de
foc, se scorojesc... își pierd simțurile
și mor. . . . Cel care înțelege natura păcatului în ceea ce privește focul este
numit un înțelept adevărat care înțelege karma.
Și așa cum
este natura unui om să se nască și să
îmbătrânească, tot așa este și natura unei plante care se naște și se
îmbătrânește. . . . Unul este înzestrat cu rațiune, la fel și celălalt; unul
este bolnav, dacă este rănit, iar celălalt este bolnav; unul crește și celălalt
crește; unul se schimbă odată cu timpul, la fel și celălalt. . . . Cel care
înțelege natura păcatului împotriva plantelor este numit un adevărat înțelept
care înțelege karma. . . .
Toate
ființele cu două, trei, patru sau cinci simțuri. . . . de fapt toată creația,
știu în mod individual plăcerea și nemulțumirea, durerea, teroarea și
tristețea. Toate sunt pline de temeri care vin din toate direcțiile. Și totuși
există oameni care le-ar provoca mai multă durere. . . . Unii ucid animale
pentru sacrificiu, unele pentru piele, carne, sânge,. . . pene, dinți sau
colți; . . . unii ucid intenționat,
alții neintenționat; unii omoară pentru că au fost răniți anterior de
către ei. . . și unii pentru că se așteaptă să fie răniți. Cel care dăunează
animalelor nu a înțeles sau a renunțat la fapte de păcat. . . . Cel care
înțelege natura păcatului împotriva animalelor este numit un adevărat înțelept
care înțelege karma. . . .
Un om care
nu rănește nici vântul cunoaște durerea
tuturor lucrurilor care trăiesc. . . . Cel care știe ce este rău pentru sine
știe ce este rău pentru alții și cine știe ce este rău pentru alții știe ce
este rău pentru el însuși. Această reciprocitate trebuie luată în considerare
întotdeauna. Cei ale căror minți sunt în pace și care sunt libere de pasiuni nu
doresc să trăiască [în detrimentul altora]. . . . Cel care înțelege natura
păcatului împotriva vântului este numit un înțelept adevărat care înțelege
karma.
Pe scurt,
cine înțelege natura păcatului în ceea ce privește toate cele șase tipuri de
ființe vii este numit un adevărat înțelept care înțelege karma.
Traducere
de A. L. Basham; Sources of Indian Tradition (New York:
Columbia University Press, 1958), pp. 62-3
MAHAVIR VAANI
Cea mai mare
greșeală a unui suflet este nerecunoașterea adevăratului său sine și poate fi
corectată doar prin recunoașterea sinelui
Fiecare
suflet este independent, nici unul nu depinde de altul.
Este mai
bine să te învingi pe sine decât să învingi
un milion de dușmani.
Nu există o
existență separată a lui Dumnezeu. Toată lumea poate atinge dumnezeirea făcând eforturi supreme în direcția corectă.
Toate
persoanele neluminate produc suferințe.
Deziluzionându-se, produc și reproduc
suferințele, în această lume fără sfârșit.
Un corp viu
nu este doar o integrare a membrelor și a cărnii, ci este și locuința
sufletului, care are potențial percepție perfectă (Anant-darshana), cunoaștere
perfectă (Anant-jnana), putere perfectă (Anant-virya) (Anant-Sukha).
Precum
prin ață (sasutra) ferește acul să se
piardă, la fel persoana auto-studiindu-se (sasutra) nu poate fi pierdut.
Fiecare
suflet este în sinea sa absolut omniscient și fericit. Fericirea nu vine din
afară.
Sufletul
vine singur și pleacă singur, nimeni nu-l însoțește și nimeni nu-i devine
partener.
Numai acea
știință este mare și cea mai bună dintre
toate științele, studiul care eliberează omul de tot felul de nenorociri.
Ceea ce ne
ajută să aflăm adevărul, să controlăm mintea neliniștită și să purificăm sufletul se numește cunoaștere în doctrina Jaina.
"Poti
lua în mână un drug de fier rosu-fierbinte
doar pentru că vrea cineva sa faci asta? Atunci, va fi just din partea ta să ceri altora sa facă același lucru doar pentru
a-ți satisface dorintele? Dacă tu nu poți tolera provocarea durerii în corpul
sau mintea ta de către cuvintele și
acțiunile altora, ce drept ai să faci la
fel altora prin cuvintele și faptele tale? "
Ceea ce
supune patimile, conduce la beatitudine și favorizează prietenia se numește
cunoaștere în doctrina Jaina.
Neluminații iau milioane de vieți pentru a extirpa
efectele karmei, în timp ce un om care posedă cunoștințe spirituale și
disciplină le elimină într-un singur moment.
Nopțile care
s-au dus nu se vor mai întoarce niciodată. Ele au fost irosite de cei dedați la nedreptate.
Cei ce nu
cunosc supremul rost al vieții nu vor putea atinge niciodată nirvana (eliberarea), în pofida
respectării vratas (jurăminete) și nymas (reguli) ale comportamentului
și practicii religioase ale sila
(celibat) și ale tapas (penitență).
Sufletul meu
caracterizat de cunoaștere și credință este singurul etern. Toate celelalte
faze ale existenței mele de care m-am atașat sunt evenimente externe și
tranzitorii.
Dreptatea
consistă în auto-absorbția completă și renunțarea la toate tipurile de pasiuni,
inclusiv atașamentul. Este singurul mijloc de a transcende existența mundană.
Așa au spus Jinas.
Nu ucideți
nicio ființă vie. Nu încercați să le dominați.
Esența
tuturor cunoștințelor consistă în a nu comite violență. Doctrina ahimsa nu este
altceva decât respectarea egalității, adică realizarea că, așa cum nu-mi place
mizeria, nici altora nu-i place. Știind asta, nu trebuie să omorâm pe nimeni.
Dreptatea
consistă în auto-absorbția completă și renunțarea la toate tipurile de pasiuni,
inclusiv atașamentul. Este singurul mijloc de depășire a existenței lumești.
Jinas au spus așa
Așa cum ție nu-ți place mizeria, la fel nici altuia
nu-i place.în același mod în care și ceilalți nu-i plac. Știind asta, nu le
face ce vor ei să-ți facă.
A ucide
orice ființă vie înseamnă a se ucide pe sine. Compasiunea față de ceilalți este
compasiune față de propria persoană. Prin urmare, trebuie evitată violența,
precum otrava și ghimpele (care provoacă durere).
Nu fi mândru
când câștigi. Nu-ți pară rău dacă pierzi.
Cel ce
cultivă o atitudine de egalitate față de toate ființele vii, mișcătoare sau
staționare, poate atinge calmul. Astfel spune kevalii.
Numai cel
care a depășit frica poate experimenta calmul.
(Unul ar
trebui să reflecte astfel :) Să tratez toate ființele vii cu ecuanimitate și niciuna cu vrăjmășie. Lasă-mă să obțin
samadhi (liniște), devenind liber de așteptări.
Lasă-mă să
renunț la robia atașamentului și urii, mândriei și blândeții, curiozității,
fricii, durerii, indulgenței și repulsiei (pentru a realiza ecuanimitatea).
Lasă-mă să
renunț la atașament prin neatașament.
Sufletul meu va fi singurul meu sprijin (în această practică a
detașării). (Prin urmare) lasă-mă să renunț la orice altceva.
Așa cum mie
nu-mi place mizeria, la fel nici celorlalți.și ceilalți. Știind aceasta, nimeni
nu ucide nici nu este ucis. O sramana este numită astfel pentru că se comportă
ecuanim.
Cel care
rămâne ecuanim în mijlocul plăcerilor și
durerilor este sramana, fiind în starea de conștiință pură.
Sramana
lipsită de cunoașterea Agama nu se
cunoaște nici pe sine, nici pe alții.
Alte ființe
percep prin simțurile lor, în timp ce sramana percepe prin Agama.
Cel devotat
cu toată inima cunoștinței, credinței și conduitei corecte îndeplinește în mod
egal sarcina sramana.
O, Sine!
Practică Adevărului și nimic altceva decât Adevărul.
Iluminat de
lumina Adevărului, înțeleptul transcende moartea.
Numai
adevărul este esența lumii.
Ascetul care
nu se gândește niciodată să spună o minciună din atașament, aversiune sau
iluzie este într-adevăr practicianul celei de-a doua vrata a adevărului.
Un om
adevărat este tratat la fel de sigur ca o mama, venerabil ca un guru
(preceptor) și iubit precum cel care comandă cunoașterea.
Adevărul
este într-adevăr tapa (penitență). În veridicitate se află reținerea de sine și
toate celelalte virtuți. După cum peștele poate trăi numai în mare, toate
celelalte virtuți pot sta numai în adevăr.
Cel care
cultivă o atitudine de egalitate față de toate ființele vii, mobile și
staționare, poate atinge echilibrul. Astfel spune kevalii.
Numai cel
care a depășit frica poate experimenta echilibrul.
(Unul ar
trebui să reflecte așa :) Să-mi tratez toate ființele vii cu echilibru și nici
unul cu vrăjmășie. Permiteți-mi să obțin samadhi (liniște), devenind liber de
așteptări.
Permiteți-mi
să renunț la robul atașamentului și urii, mândriei și blândeții, curiozității,
fricii, durerii, indulgenței și abhorrence (pentru a realiza echanimitatea).
Lasă-mă să renunț
la atașament prin dezintegrare. Sufletul meu va fi singurul meu sprijin (în
această practică de dezintegrare). (Prin urmare) permiteți-mi să renunț la
orice altceva.
Așa cum
nu-mi place mizeria, la fel și ceilalți. Știind asta, nimeni nu ucide nici nu
este ucis. O sramană este așa numită pentru că se comportă în mod egal.
Cel care
rămâne în mod echilibrat în mijlocul plăcerilor și durerilor este o sramană,
fiind în starea de conștiință pură.
O sramană
lipsită de cunoașterea lui Agama nu se cunoaște nici pe sine, nici pe alții.
Alte ființe
percep prin simțurile lor, în timp ce sramana percepe prin Agama.
Unul dedicat
cu toată inima cunoștinței, credinței și conduitei corecte îndeplinește în mod
egal sarcina sramanului.
O sine!
Practica Adevărului și nimic altceva decât Adevărul.
Iluminat de
lumina Adevărului, înțeleptul transcende moartea.
Numai
adevărul este esența lumii.
Ascetul care
nu se gândește niciodată să spună o minciună din atașament, aversiune sau delir
este într-adevăr practicianul celei de-a doua porți a adevărului.
Un om
adevărat este tratat la fel de sigur ca și mama, venerabil ca guru (preceptor)
și iubit ca cel care comandă cunoașterea.
Adevărul
este într-adevăr tapa (penitență). În veridicitate se află reținerea de sine și
toate celelalte virtuți. Așa cum peștele poate trăi numai în mare, toate
celelalte virtuți pot sta numai în adevăr.
Cineva poate
avea un o șuviță sau păr încâlcit sau
cap ras să rămână gol sau să poarte o
cârpă. Dar dacă el spune o minciună,
toate acestea sunt inutile și fără rost.
Cineva poate suporta tot felul de dureri
insuportabile cauzate de țepe în așteptarea bogăției etc. Dar venerabil este
numai cel ce tolerează, fără niciun motiv de câștig lumesc, cuvintele aspre
rostite către el.
Nu trebuie
să vorbești decât dacă ai cerut să faci acest lucru. Ar trebui să nu deranjezi pe alții în conversație.
Nu ponegri
și nu face pe plac unui neadevăr fraudulos.
Nu rostiți cuvinte neplăcute care trezesc
sentimente rele în ceilalți. Nu tolerați
cuvânt favorabil răului.
Disciplina
vorbirii consistă în refuzul de a spune minciuni și de a respecta tăcerea.
Sadhaka (
practicantul disciplinei spirituale) vorbește cuvinte pe măsura și beneficiul
tuturor ființelor vii.
Bhiksu
(ascet) nu trebue să se supere pe cel
care îl maltratează. Altfel el ar fi
ca ignoramus. De aceea, nu trebuie să-și
piardă firea.
Dacă cineva
bate un ascet disciplinat și reținut, acesta din urmă nu ar trebui să se
gândească la răzbunare, considerând sufletul ca fiind nepieritor.
După cum
aurul nu încetează să mai fie aur, chiar dacă este încins în foc; un om luminat
nu încetează să mai fie luminat fiind torturat de efectul karmei.
Un hoț nu
simte nici milă, nici rușine, nici nu posedă disciplină și credință. Nu există
niciun rău pe care să nu-l poată face pentru bogăție.
Cu privire
la agravarea lăcomiei, o persoană nu distinge între ceea ce ar trebui făcut și
ce nu ar trebui făcut. El este un îndrăzneț, care nu poate comite nicio
infracțiune chiar și cu prețul vieții sale.
Prin
practicarea celibatului se pot îndeplini toate celelalte jurăminte -
castitatea, tapasul, vinaya, samyama, iertare, auto-protecție și detașare.
Știind că
sunetul plăcut, frumusețea, parfumul, gustul plăcut și atingerea liniștitoare
sunt transformări tranzitorii ale materiei, celibatul nu ar trebui să fie
îndrăgostit de ele.
Sufletul
este Brahman. Brahmacarya nu este, așadar, decât comportamentul spiritual al
ascetului față de suflet, care a ieșit din relația cu corpul străin.
O persoană
amoroasă, care nu reușește să-și atingă obiectele dorite, își iese din
minți și este chiar gata să se sinucidă
prin orice mijloace.
Soarele
pârjolește în timpul zilei, dar cupidul
pârlește zi și noaptese aruncă în cuptor în ziua și în noapte. Te poți proteja
de soare, dar nu de cupid.
Cu cât faci
mai mult, cu atât vrei mai mult. Lăcomia crește cu câștigul. Ceea ce ar putea
fi realizat de două masas (grame) de aur nu poate fi realizat de zece milioane.
Așa cum
focul nu este potolit de combustibil și oceanul de mii de râuri,la fel nicio
ființă vie nu este satisfăcută măcar cu
toată bogăția celor trei lumi.
Non-posesia
controlează simțurile în același mod în care un cârlig controlează elefantul.
Cum este util un șanț pentru protejarea
unui oraș, tot așa este și
non-atașamentul pentru controlul simțurilor.
Lăcomia
chiar și pentru o furcă de paie, ca să nu vorbim de lucruri prețioase, produce
păcat. O persoană nelacomă, chiar dacă poartă coroană, nu poate să păcătuiască.
Cel care,
stăpânit de dorul gândirii, devenind
victimă a pasiunilor la fiecare pas și neîndepărtând dorințele, nu poate practica ascetismul.
Renunțarea
exterioară este lipsită de sens dacă sufletul rămâne strâns de cătușe interne.
Ființele vii
au dorințe. Dorințele consistă în plăcere și durere.
Cel constant
atent la ținuta sa este precum crinul din iaz, nepătat de noroi.
Obiectele
simțurilor poluează cunoașterea dacă nu
este protejată de disciplină.
Disciplina
este mijlocul de a obține eliberarea.
Chiar și
nobilul devine unealtă în compania celui rău, ca un colier prețios pe gâtul
unui cadavru.
Ignoramus-ul
este întotdeauna târziu. Iluminatul este mereu treaz.
Cele cinci
simțuri ale trezitului rămân mereu inactive. Cele cinci simțuri ale somnului rămân
întotdeauna active. Prin intermediul celor cinci activi se dobândește robie, pe
când prin inactivul cinci se rupe lanțul.
Așa cum
toată lumea se ține departe de un foc arzând, la fel și relele rămân departe de
o persoană luminată.
Tine-te
mereu treaz. Cel ce se păstrează treaz își crește înțelepciunea. Cel ce adoarme
este jalnic. Binecuvântat este cel ce stă treaz.
Cel ce zace
leneș ca un piton irosește ambrozia înțelepciunii. Cu pierderea înțelepciunii
sale, el nu este mai bun decât un buhai.
Yoghinul indiferent la afacerile lumești rămâne alert
spiritual din propria sa datorie, anume datoria față de sufletul său. Pe de
altă parte, cineva îngăduitor afacerilor
lumești nu-și face datoria față de sufletul său.
Nașterea
este însoțită de moarte, tinețea de descompunere, și norocul de nenoroc. Astfel
totul în această lume este momentan.
Atât
curajosul cât și lașul trebuie să moară.
Când moartea este inevitabilă pentru amândoi, de ce să nu salutăm
moartea cu zâmbet și cu îndrăzneală?
Atât dreptul
cât și nedreptul trebuie să moară. Când
moartea este inevitabilă pentru amândoi, de ce n-ar îmbrățișa-o păstrând o bună
conduită?
Nu este
nimic atât de înfricoșitor ca moartea și nu există suferință la fel de mare ca
nașterea. Fii eliberat și de frica de naștere și de moarte, prin îndepărtarea
atașamentului față de trup.
Nu fi în
groaza îngrozirii, de boală, disperare, de bătrânețe și chiar de moarte sau de
orice alt obiect de frică.
Nevigilentul
se teme din toate părțile. Vigilentul din niciuna.
Cel ce se
întreține frica se găsește însuși singur (și neajutorat).
Viteazul nu
îngăduie indulgența, nici oroarea.
Mulțumit de propriul sine, el nu este atașat de nimic.
Precum o
broască țestoasă își retrage membrele în propriul său corp, la fel și voinicul
își retrage mintea în sine însuși din toate păc
Iluminatul
ar trebui să contemple că sufletul său este înzestrat cu energie nemărginită.
Numai acel
om poate lua o decizie corectă, al cărui suflet nu este chinuit de necazurile
atașamentului și aversiunii.
Cel ce
cunoaște spiritualul (sinele) cunoaște și
exterioarul (lumea). Cine cunoaște lumea exterioară, se cunoaște și pe
sine.
ATELE.
George Anca
JAINA
jaina de s-ar apuca taică-meu de
preksha
m-aş întoarce colină moghulă neagră
de preksha
namo arahantanam namo sidhbanam namo
ayariianam namo uwajayanam namo sabhunam
altul de 33 de ani printre-ai lui
Shankaracharya
acharya Pragya îşi
publicase cărţile până la proba
nesfinţeniei
prea mult din India şi mai nimic din
mine însumi
o mai veni acharya şi pe la noi
preksha inventată de Tulsi Mahapragya
bhagavan Mahavir ultimul thirtankar
Mahapragya exemplifică fiinţa umană
cu România creştină
Brahma Murariah Tripurantkari Bhanuha
Shashi Bhoomi Suto Buddhscha Guruscha Shukrah Shani Rahu Ketvah Sarve Graha
Shanti karah Bavantu
cunoaşterea sinelui începe cu
observarea respiraţiei alb de lună plină pineal jainologie
să fim spirituali în întunericul
violenţei anuvrat e singura lumină Mahavir vorbise endocrineşte
sariuri din doctrina culorilor a
bătrânului Mahavira amintire Ram Rum Rim
Rem Rom Ram mantra râsului Rahaha
Mahavira frica de moarte altceva
permanent peste impermanenţă plecăm în ashram ne ducem orice prezent devine
trecut orice viitor devine prezent preksha anupreksha
Mahavir e sfânt e dumnezeu hindu că
sfânt jainul
acharya are 82 de ani suta de cărţi a
dictat-o şi ucenicii muni mucenicii au tot scris şi publicat ce aflase din cartea
naturii şi a minţii lui preksha apareksha ne-am vorbit de două ori plus cu o
mie două de oameni
ne-om mai vedea în alte existenţe în
prezentul domnului Mahavira
cercul vicios începe cu deteriorarea
kayotsarga
ce înţelegere a lui Mahavir forţa
ashramurilor
Jaina
my dad woud get preksha
namo arahantanam namo sidhbanam namo
ayariianam namo uwajayanam namo sabhunam
another 33-year-old Shankaracharya
acharya Pragya had published his
books to the test of non-holiness
too much of India and nothing of
myself
acharya also woud came again to us
preksha invented by Tulsi Mahapragya
bhagavan Mahavir the last thirtankar
Mahapragya exemplifies the human
being with Christian Romania
Brahma Murariah Tripurantkari Bhanuha
Shashi Bhoomi Suto Buddhscha Guruscha Shukrah Shani Rahu Ketvah Sarve Graha
Shanti karah Bavantu
self-knowledge begins with observing
the white moon-filled breath of pineal jainology
to be spiritual in the dark of
violence, the only light Mahavir spoke endocrine
jumps from the color doctrine of old
Mahavira memory Ram Rum Rim Rem Rom Ram mantra of laughter Rahaha
Mahavira fear of death something else
permanently over impermanence we go to the ashram we go any present becomes
past any future becomes present preksha anupreksha
Mahavir is holy Hindu god
acharya is 82 years old, hundreds of
books dictated it and the disciples of the martyrs wrote and published what he
had learned from the book of nature and the mind of preksha apareksha we spoke
twice more
we can still see ourselves in other
existences in the present day of Mr. Mahavira
the vicious circle begins with
kayotsarga damage
what is understanding of Mahavir the
strength of the ashrams
Orgoliile imperiale…!
…Orgoliile
și iar orgoliile! Câte nu ne aduc orgoliile, mai ales în cele ale fatalismului
uman! Căci se știe de când lumea, că mândriile aduc mai multe suferințe decât
bucurii! Dar, când orgoliile stăpânesc vârfurile imperiale, deci pe
conducătorii acestora, atunci istoria Omenirii poate cădea în multe neajunsuri și suferințe. Aceste
orgolii și lipsa de bune judecăți în acțiunile întreprinse nu sunt noi în
istoria universală.
Primului Razboi Mondial orgoliile
imperiale i-au deschis dezlănțuirea. Dacă orgoliului imperiului austro-ungar nu
i se alipea și orgoliul kaizerului
Wilhelm al II-lea, țările europene își vedeau bine de ridicarea bunăstării lor
economice, iar Germania, ca un exemplu, nu ajungea în Franța și Anglia, adusă
apoi la starea în care a fost adusă, față de înflorirea economică la care se
afla înainte de război.
Dar…, așa-s
orgoliile imperiale!
Dar pana nici sultanul Baiazid, zis
“fulgerul”, nu ajungea legat de coada camilei si sfârtecat, daca orgoliul lui
nu-l întâlnea pe cel a lui Timur, și nici Despina, frumoasa lui din serai, nu
ajungea să-i împlinească lui Timur orgoliul de a fi servit cu o cafea pe targa
lui, fără nici o haină pe ea! Ce să mai mergem pe la Hanibal si cartaginezii
lui, ori pe la Traian și legiunile lui ori aiurea, cand avem orgoliile vremilor
noastre moderne!
Abia se ridicase Europa puțin pe picioare,
abia reușiseră țarile lumii să-și înstrămeze viața cu pace si muncă, abia se
luminaseră orizonturile bunei credințe
și bunei înțelegeri după “primul Război Mondial”, când iată, orgoliile Hitler-Musolini-Stalin.
Urmarea fu o altă prăpastie: al”doilea Război Mondial”, din care crescu iar un
hibrid de imperiu, cel comunist-sovietic. Nici bastionul sovietic nu ținu mult,
dar urmările lui au fost dezastruoase, în cădere trăgând în prăpastie toate țările
subjugate imperiului.
Dar era o vreme cand, orgoliul
comunist-sovietic se întâlnea cu orgoliul American și când, întradevar erau
doua forțe mondiale, atunci s-ar fi putut face multă îngrijire pe planetă, o
inflorire economică a tuturor ființelor umane, o inflorire ecologică a mediului
natural, zidi o pace și bună cooperare între popoare! Dar, nu și nu! Orgoliile coloșilor
împingeau spre militarizări, să-și arate mușchii forței lor, unul altuia, în detrimentul
economiilor naționale cuprinse în cercul lor, mai speriind și lumea din jur, fără
să apeleze la înțelepciunea istoriei trecute. Istorie ce stă și azi ca o
oglindă in fața popoarelor ce se chinuiesc să iasă din dezastre!
Care sunt orgoliile zilei de azi? Ne place
nu ne place, adevarul este că azi avem a
face cu
niște “orgolii religioase”și, ca orice orgolii, urmăresc niște planuri și idei înspre al căror viitor însă, orizontul pare destul
de încețoșat. Lumea se întreabă dacă totuși, orgolioșii au vreo siguranță că în final
scopul lor va fi trainic și folositor umaniățtii? Sau v-om deveni un
“babilon biblic”, cu o prăbușire și mai răsunătoare ca a tuturor vremurilor! SĂ
sperăm in Dumnezeu că ne va ocroti Planeta!
Talanții aceia, pe care Dumnezeu i-a dat cu
împrumut, aveau simbolul iubirii și al îmulțirii acesteea, nu al îngropării
lor, pe când orgoliile ni se par niște talanți ai deavolului care aduc
suferințe și nenorociri; și deci, să fie îndepărtate orgoliile de cei ce
primesc talantul iubirii adevarului împrumutat de la Dumnezeu pentru a conduce
destinele omenirii! Să ne luminăm cu toții mintea și să dăm faptelor noastre
valoarea iubirii și curățeniei, atât a
Planetei cât și universului nostru interior sufletesc!
Dorin Radu
Dorin Radu,
fragment manuscris ,,Chefe și Zefelin”
Pentru că
vremea de început de septembrie era extrem de posomorâtă, plecaseră din
staţiune până în Vama Veche.
Au ajuns pe
la prânz. Vama nu mai era ca în perioada adolecenţei sale.
După ce a
parcat maşina pe o stradă secundară, din apropierea plajei, au mers să caute un
loc pe malul mării, să bea ceva. S-au așezat la o terasă retrasă din apropierea
cherhanalei și au comandat două cafele. Octavian gândi că stațiunea nu mai avea
același farmec. Plaja nu mai era la fel de sălbatică. În sezon, peste tot, erau
șezlonguri și baldachine și foarte greu mai puteai găsi un loc în care să pui
un cearceaf direct pe nisip.
̶ Știi,
Simina!... spuse Octavian dezamăgit. Acolo unde este terasa aia se puneau
corturile direct pe plajă. Totul era natural. Se asculta multă muzică bună. Îmi
amintesc că odată, de 1 Mai, să fi avut vreo 18-19 ani, s-a ţinut la malul
mării, în capătul ăsta al staţiunii, un spectacol ad-hoc. Ceva spontan...
̶ Și n-a
intervenit nimeni?... Miliția... securitatea? întrebă femeia. Nu împiedicau
astfel de manifestări?
̶ Atunci
n-au apucat. Sau poate nu i-a interesat. Erau actori... pictori, muzicieni,
medici, ingineri, studenţi. Urcau pe-o scenă improvizată. Nişte lăzi din
plastic. Se cânta, se recita, se filosofa pe diverse teme. Erau peste 100 de
oameni. În pauze ascultam muzică la un magnetofon sovietic alimentat cu un fir
enorm de la o casă din depărtare. Seara se făceau focuri de tabără şi se cânta
din nou... Aici i-am descoperit pe Minulescu, Barbu şi Bacovia... În comuna
alăturată, la 2 Mai, erau cazați actorii care duceau o viață boémă. O bună
prietenă... o actriță a Teatrului din Piatra Neamț mi-a povestit cum mâncau în
serii la tanti Doina. Și cum era plaja de la 2 Mai. Eu n-am fost niciodată
acolo... Spunea că a fost odată cazată în Saturn ̶ vara avea reprezentații pe
litoral, dar își dorea să facă plajă în 2 Mai. Acolo era lumea bună. Artiști,
poeți, scriitori. A rugat niște colegi de la teatru să o ia cu mașina. Unul
dintre regizori își cumpărase o Dacie nouă. Te-aș luă Olguța! i-a zis
regizorul, râzând. Dar... suntem 5!... Și știi că la 2 Mai e bariera
securității și ne controlează... Luați-mă, măăăăă, măcar în porbagaj! i-a rugat
prietena asta a mea. Și au luat-o în portbagaj!... Era minionă. Avea loc. La 2
Mai au făcut plajă. Bucuroasă, s-a dezbrăcat în costum de baie și s-a așezat pe
un șezlong. Era ud. Avea la ea un Almanah. A rupt primele două pagini (poza lui
Ceaușescu și a Elenei Ceaușescu) și le-a pus sub fund. Știi și tu că nu era
Almanah să nu aibă pe primele pagini pozele conducătorilor statului. Când au
plecat a vrut să rupă fotografiile să le arunce la un coș de gunoi, însă i-a
fost frică să nu le găsească cineva și să le preda la securitate. Le-a luat cu
ea la hotel cu gând să le rupă bucățele mici, să le arunce în toaletă. Le-a
strâns cu grijă și le-a pus în buzunarul de la cămașă, apoi s-a urcat în
portbagaj. Pe drum mașina s-a oprit. Ascuta atent. Cineva îi cerea actele
șoferului. Ăsta a zis: Nu ne cunoști tovarășe milițean, suntem actori la
teatru! Am jucat în filme și mata!... Sunteți actori la teatrele dumneavoastră!
Aici e zonă de frontieră. Vă somez să-mi prezentați documentele sau vă
încătușez de nu vă vedeți!... Deschideți și portbagajul! Chircită, prietena
asta a mea, se gândea: Ce le zic, măăăă?... Ce caut eu, mă, în porbagaj?...
Aloleo!... Ce-o să le zic, mă, când mi-or găsi pozele Ceaușeștilor în
buzunar?... Și... au deschis portbagajul. Cei cinci actori râdeau cu lacrimi...
Ți-a fost frică Olguța?... o întreabă regizorul. Te mai urci, mă, în
portbagaj?... Nervoasă, prietena asta a mea, aproape plângând, le-a zis: Ai,
mă, că sunteți nesimțiți! Ce glumă e asta! Puteam să fac comoție!
Katya Kelaro
Când
Maxentius s-a pornit împotriva lui Constantin cu oaste, în el urla
întruchiparea trufiei cocoțate pe tron, autointitulându-se împărat,
autoproclamându-se peste popor și fărădelege, pe când Constantin era recunoscut
de oaste și de inimile oamenilor. Maxentiu era recunoscut de gurile ferecate și
buzele încleștate, de gratia de sub pleoapele demnitarilor despodobiți de
familie și demnitate, de pleoapele însulițate ale celor umili și umiliți.
Ca în orice
război cu Răul, Maxentiu avea multă oaste cu caninii ascuțiți și asmuțiți de
sânge, iar Constantin în fruntea oștirii sale cugeta ca un spic însingurat,
înconjurat de ciulini carnivori, medita la soarta conducătorilor nelegiuiți,
iar lupta lor în istoria Bisericii arată și astăzi ca o balanță în care talgerul
negru e umplut cu vârf, o movilă de cranii în loc de minți luminate, capete
desperecheate de viață și lumină încă dinainte de moarte, iar pe talgerul
binelui, Crucea cufundată în lumină precum pământul la botezul de bunăvoie al
lumii, la picioarele căreia soldații erau ca o mânuță de boabe de tămâie, un
crâng de sfeșnice rugătoare.
Eusebiu de
Cezareea, cronicarul și biograful lui Constantin cel Mare, consemnează cum
,,din cauza viclenelor și vrăjitoreștilor farmece pe care tiranul nu înceta să
le urzească, Constantin înțelesese că avea nevoie de un ajutor mai puternic
decât cel pe care i-l putea aduce o oaste, ceea ce l-a și făcut să-și caute
ajutorul lui Dumnezeu, lăsând abia în al doilea rând interesul pentru înarmarea
soldaților și grija de a avea o oaste numeroasă, fiindcă –socotea el- fără
sprijinul lui Dumnezeu nici aceasta nu-i putea fi de vreun ajutor, în timp ce-
cum zicea Constantin – tot ce se face cu împreună-lucrarea lui Dumnezeu este de
nestăvilit și cu neputință de stricat”. Constantin simțea că bătălia aceasta va
fi lupta nu dintre doi înpărați, ci dintre chibzuință și pustiire, între a
cinsti și a silui viața.
Maxentius
jertfea idolilor câtă frunză și iarbă suflare omenească, iar răspunsurile și le
căuta în viscerele abia scoase ale pruncilor nenăscuți, smulși prin spintecarea
pântecului maicilor lor, închinându-le zeilor, pe când Constantin medita la
ceata drepților, cercetând viețile creștinilor, fiind atras de tainele cerului
nesângeros, de Dumnezeul creștinilor și, rugându-se, i s-a arătat semnul
izbăvirii și nu oriunde, ci pe cer, și nu oricând, ci în mijlocul zilei, când
pântecul cerului care naște ceasurile zilei a lăsat a se vedea Chipul crucii
din lumină deasupra soarelui. Tot Eusebiu de Cezareea rescrie întocmai
cuvintele lui Constantin cel Mare ,,cam pe la ceasul amiezii, când ziua
începuse să scadă, zicea Constantin că văzuse cu ochii săi chiar pe cer,
străjuind deasupra soarelui, semnul mărturisitor de biruință al unei cruci
întocmite din lumină și odată cu ea putuse desluși un scris glăsuind ,,Să
biruiești întru aceasta!”, după care, la vederea unei asemenea priveliști,
fuseseră cuprinși de uimire și el și întreaga sa oaste(care, cum mărșăluia el
pe drum, venea pe urmele sale, și de aceea asistase și ea la minune).
,,Chipul
Crucii” s-a arătat întregii oști constantine cu conducător cu tot, nu doar
celui mai mare, ci tuturor ce aveau să meargă la război în numele Lui pentru ca
Duhul să lege biruința cum leagă armurierul zală de zală spre trăinicia armurii
și zidarul unește cărămizile pentru a înălța zidul fortăreței de apărare.
Crucea s-a arătat oștirii vestind că veacuri la rând creștinii nu sunt un popor
obișnuit, ci unul chemat la luptă pentru a apăra valorile sale, pentru a se
birui pe sine, pentru a birui de diavol. Tulburați au fost cei aflați atunci în
pridvorul botezului și al pocăinței, în pridvorul convertirii, judecau ca niște
păgâni pentru care crucea era instrumentul infam al torturii, al degradării,
semnul nefast, dar văzuseră pe cer că semnul de care fugeau avea să le aducă
biruința, văzuseră blazonul Împăratului desculț pe pământ, același Creator al
tuturor și a toate, cum îngăduise a se vedea în medalionul de raze stelar
crucea suferințelor Sale.
Tulburării
lui Constantin, și tuturor creștinilor înainte de o bătălie (fie că e vorba de
amvon, propovăduind împotriva ereticilor și păgânilor, fie că e vorba de
tribuna unde dreptatea săracului e sfântă, fie că e catedra profesorului al
cărui glas se înalță întru adevăr cu bunăcredință și convingere, fie că e vorba
de masa chirurgicală unde pacientul e operat cu știință și credință), Crucea i
se arată ca pavăză și reunește punctele cardinale ale mântuirii: punctele
cardinale ale răstignirii ce s-au închegat în miezul crucii și s-au răspândit
mai apoi în cele patru zări.
Domnul a
murit pe cruce răstignit de oameni, dar crucea însăși a gemut împovărată de
nevinovăția Celui chinuit pe lemnul ei, că trebuie să aducă moarte Celui ce a
zidit-o pe când surâdea sub soare, verde ram fiind, Celui care a mângâiat-o
când a desfrunzit-o moartea prin tăiere, și au uscat-o vânturile și au
biciuit-o ploile și au ars-o verile, pietrificându-i-se inima și secându-i
vasele de sevă, abia atunci lemnul ei a fost bun de cruce, iar Tradiția ne
spune că lemn de cedru, chiparos și măslin au amestecat pentru a îmbina
trăinicia ei, iar alții spun că esență de chiparos, ulm și merișor au împletit
după proorocirea lui Isaia 60, 13.
Prin
atingerea ei, Domnul a schimbat cel mai infam mod de a muri în preacinstitul
loc al durerii dumnezeiești, a întors din nepăsare lemnul când sângele Lui a
stropit cu aghiazma sângelui crăpăturile crucii, a irigat crucea destinului
omenesc, a cutremurat verticalul și a clătinat orizontalul, zdruncindându-le
vechea temelie, a convertit axele, din inerție spre sens, sfidând gravitația
clipei, timpul nu a mai căzut la pământ sub propria greutate izvorâtă din
greșeală, nici nu a plutit în derivă, imponderabil fiind ca în cosmos, ci,
trecând prin plasma convergentă a durerii dumnezeiești, s-a înălțat, el nu a
mai fost o povară, ci scară spre cer. Iată timpul crestând norii cu literele
mântuirii sub semnul biruinței, iată timpul îmbrăcat în haina de lumină a
spațiului, Crucea a învățat lumea că adâncirea înalță spre alte dimensiuni,
Crucea – acea umilă ultimă casă a Domnului, fără acoperiș, pat de care sufletul
a fost suspendat spre neodihnă și trezvie în piroane, piroanele - aceste limbi
de ceas care au pecetluit o eră, Crucea – această umbră dogoritoare, acest
cuptor unde păcatul a fost încins cu cuie fierbinți de sângele celui mai Nevinovat
născut pe pământ și pe care cerul îl știa din veșnicie, Crucea – lemnul dat
spre înjosire mai aspră decât vreascul de pus de foc și care s-a îmbrăcat în
lumină, lemnul pierzării din care S-a construit corabia mântuirii, fundamentul
Bisericii adunate într-o Ființă și care ne relevă că Ființa e centrul a toate,
lemnul trandafirat cu sângele scump al Celui ce ne-a spus că nu vom muri
niciodată, că alături de El vom fi biruitori de vom merge la război, pentru a
cuceri cu pocăință cerul, pârghia cămării cerești, scripetele vieții scoborât
și înălțat din fântâna cu moarte, toiagul pe umerii căruia se sprijină cerul,
magnetul cu oxigen dintre cele două pământuri, care a deschis pământul de
deasupra și a spălat cu tină ochii omului din întuneric până i s-a redat
vederea, să poată înțeleage cerul. Bătălia cu Maxentiu, acest maximum maximorum
al răului istoric, a fost pentru a vedea cum devine crucea însăși sabia ce a
tăiat zapisul legii vechi, al cărei ascuțiș interior ne-a modelat cu spini și
răbdare labirinturile, purtându-ne harta cosmică a neuronilor și arhipelagurile
sinapselor și toată flota aortei și precum și estuarele cave spre lumină.
Crucea –
muribundul lemn al sufletului omenesc purtat pe umeri de Hristos pe planul
înclinat al Golgotei, creionul care a lăsat în urmă semnul iertării și prima
literă universală a alfabetului iubirii ca adevărata lege din univers, Crucea –
acest ,,x” înnobilat cu demnitate, această elice din jocurile copilăriei, pe
care Hristos a transformat-o din masa torturii în masă de altar. Crucea e de
fapt simbolul anagramat de matematicile superioare, de algebră, căci e surprins
misterul ei în simbolul semnului X din ecuațiile și inecuațiile logicii și ale
vieții. Misterul lui X însumează dorul mistic al alfabetului cunoașterii față
de cruce, orice șirag de numere, de stele, de oase, de mușchi, de dinți, de
capilare merge până în capilarele algebrei când profesorul scrie pe tablă o
ecuație, în care X nu e doar numărul care trebuie aflat, ci e o cruce aruncată
în malaxorul științei, miniaturală dar niciodată stricată, ca o morișcă ce
macină nu făină ci gânduri...de câte ori bifați într-o căsuță de chestionar,
voi, ateii îmbrăcați în haine de miel, îngeri cu aripi de plastic, tot cu o
cruce vă însemnați în cele mai banale gesturi ale voastre. Crucea este
schimbarea perspectivei, Taborul absolut, floarea Golgotei redusă la esență,
întâlnirea dintre nod și tulpină, focalizarea optică a răsăritului, căci orice
binoclu are în punctul central un x, o cruce microscopică prin care își atinge ținta,
un etalon.
Când Domnul
a trimis crucea să strălucească în montura de sidef și camee a stelelor a fost
bijutier al suferinței, Sfinții Părinți spun ,,i s-a arătat la amiază chipul
Crucii Domnului închipuit cu stele” strălucind mai tare ca soarele, deci nu
vedenie din miez de noapte, ci în slava zilei pământești, în montură de planete
și aștri ca nestematele.
Chipul
Crucii- dulceața acestei sintagme....dar Crucea are chip? A gemut înlăuntrul
lumii un monstru care o desfigurează.Crucea are chip? Nu s-a spus trupul, nici
urma, ci chipul, ca și cum însăși crucea a suferit întru umanizare
spiritualizată și îndumnezeire, răstignită fiind. A fost restaurat prin lemnul
ei putreziciunea omului și a naturii, spiritualizată de piroanele proprii,
stigmatele cu urmele cuielor și locul unde a fost țintuit Hristos, corabia pe
care au vrut s-o sfărâme de valurile furtunoase ale iadului, de stâncile și
malurile Gheenei, dar epava urii fost-a în final iadul, iar Hristos, cu brațele
desfăcute a îmbrățișat toată făptura care a fost, este și încă nu s-a născut.
Crucea e intersecția vieții cu viața de apoi pentru cei ce cred, e răspântia
cuvântului Evangheliei, vama dintre cer și pământ, dintre cele văzute și
nevăzute. Că stelele s-au arătat mai puternice decât soarele în montura
dumnezeirii, în lipsa unei eclipse, arată cum din boabele de muștar ale
steluțelor credinței, din soldații ce străjuiesc cerul avea să fie construită
pavăza de nebiruit a raiului. Semnul viu, așa cum pe vremea lui Moise casele
evreilor și întâilor născuți erau feriți când avea să vină îngerul morții.
Pe
Constantin l-a încredințat Însuși Fiul de puterea Crucii. Argintarii oștirii au
făcut crucea din pietre scumpe, aur și mărgăriar dar ea fusese văzută mai întâi
brodată cu spărtură din mărgăritar de stele pe brocartul cerului, din
borangicuri de nori, din planete care pentru ochiul pământean aveau mărimea
unei perle, iar norii și stelele s-au grăbit a modela chipul crucii așa cum
măicuțele și căugării modelează din aluat crucea și o împodobesc spre cinstire
cu trandafiri, crini pe un așternut de crizanteme.
Tot Eusebiu de Cezareea ne descrie Chipul Crucii
așa cum a fost el văzut de Constantin cel Mare pe cer și așa cum a dat poruncă
să fie brodat pe fiecare flamură a oștirii sale: ,,de vârful unei cozi de lance
înalte și poleite cu aur era prinsă pieziș o stinghie în forma semnului crucii.
Sus de tot, deasupra întregului însemn, era o cunună împletită din aur și
bătută cu pietre nestemate, de care se afla prins simbolul numelui
Mântuitorului; două litere închipuind – prin cele două litere de la începutul
lui – însuși numele lui Hristos (P-ul fiind prins în mijlocul crucii
X-ului), inițiale pe care împăratul s-a obișnuit să le poarte înscrise pe coif
chiar și mai târziu. De bucata aceea transversală de stinghie prinsă de lance
atârna o bucată de pânză foarte fină de culoare purpurie, întrețesută bogat cu
fire de aur și acoperită cu nestemate de toate culorile, prinse des, care în
lumina zilei scânteiau – o lucrătură de o mare frumusețe nespusă-la privit.
Bucata aceea de pânză prinsă de stinghie avea lățimea egală cu lungimea ei, iar
partea prinsă a lancei – care era foarte înaltă – avea îndată sub biruitorul
semn al crucii, chiar în susul fâșiei de pânză descrisă de noi,
imaginea-închipuită până la piept și din aur – a de-a Dumnezeu-iubitului nostru
împărat, precum și pe aceea a fiilor săi. ”
Oastea lui
Maxențiu nu a luptat cu un om, ci cu Dumnezeul slavei și al psalmilor lui David
căci ,,cerurile spun slava lui Dumnezeu și facerea mîinilor lui o vestește
tăria...de la marginea cerului ieșirea lui, și oprirea lui până la marginea
cerului”. Era timpul cinstirii Crucii, al unei revărsări în Duhul cu limbi de
foc peste luceferi, mănunchi în formă de spadă cu coroană și numele lui
Hristos. Maxențiu a fugit peste Tibru pe un pod de corăbii creat de el și podul
s-a surpat ca o groapă și flămânda gură a iadului l-a înghițit, precum
odinioară turma de porci în care se refugiaseră duhurile. Da, Crucea a
exorcizat oastea, cerul și pământul.
Crucea lui
Constantin din mijlocul Romei e un panegiric vertical, în locul columnelor
istoriei, crucea – de-a purururea mărturisitoare despre slava lui Dumnezeu.
După Roma, a mai văzut crucea călăuză în războaiele spre Bizanț, ca un alt
David a văzut scrisă voința și porunca lui Dumnezeu cu litere de stele ,,să mă
chemi în ziua necazului tău”, iar după cerul de miazănoapte, a fost împodobit
întreit cerul de la miazăzi, crucea –axele temporale ale luminii, spațiul ei
matrice, izvorul, bumerangul iubirii sădit pe stânca dreptății, buzduganul ceresc
al împăratului, cheia ce descuie toate porțile cu suflarea durerii, fereastra
și pecetea celor de pe pământ și de sub pământ. El învingea în numele Crucii,
iar mai târziu, la gurile Dunării a treia oară i s-a arătat crucea și s-a
botezat, gurile Dunării binevestitoare, Iordanul de după Iordan, al noii
împărății creștine.
Iubind pe
Domnul, misteriosul care i-a trimis pe ștergarul cerului, pe stindardul norilor
ca o flamură a victoriei lui Hristos scrisă dincolo de calea Lactee, să vadă și
semințiile celor ce sunt dincolo de pământ semnul stăpânului absolut și blând,
pe ștergarul văzduhului s-a văzut monograma vieții veșnice, iar maica sa, Elena
trimis-a fost spre Ierusalim, pelerină și ctitoriță binecuvântată, având
evlavia Evei celei trezite de Înviere, femeia în ipostasul împărătesc al
maternității sofianice, pelerină pe via crucis, a cercetat Sfintele locuri,
împărăteasa lumească fiind vegheată de Maica Împăratului ceresc, două mame
pornind a curăți pământul la porunca fiilor lor, una în cer, alta, pe pământ,
și Crucea, care așteptase sute de ani să spună lumii că a purtat în lanțurile
cuielor ei forța pe care nimeni nu putea să o înlănțuiască, o forță mai mare
decât toate corăbiile care au navigat pe mările lumii și prin univers.
Un Iuda l-a
vândut pe Iisus spre a fi dat crucii, un alt Iuda a fost aruncat în groapă să
spună peștera, ieslea unde aștepta relicva, și întocmai ca Toma, Constantin
avea să pipăie lemnul al cărui chip fusese pictat de Duhul din stele, au spart
templul Venerei pentru a venera frumusețea trecută prin suferință, esența
frumuseții care a biruit suferința, intersectarea dintre vid și absolut, dintre
mulțimea vidă și răsărit, spațiul dintre inspir și expir, dintre casă și lume,
dintre lume și univers, dintre univers și necuprins, dintre necuprins și
inexprimabil, copca ce a scos de sub gheață sufletul omenesc, undița care a
umplut plasele apostolilor cu colonii de spirite, lemnul pe care fusese scris
numele Domnului.
Mortul ce
trecea în alai spre îngropciune fost-a înviat prin atingerea de adevărata
cruce, iar Iuda și cei din jurul lui s-au botezat primind Chiril drept nou nume
și fost-a patriarh și prigonit în numele lui Hristos, iar Macarie patriarhul de
atunci a ridicat Crucea în văzul tuturor spre luminare. Prima biserică zidită de
sf Elena – Biserica Învierii Domnului nostru Iisus Hristos la Sfântul Mormânt,
cu sfânta Cruce, după cinstirea Fiului, s-a dus la Ghetsimani, dând cinstire
mamei lui Iisus înconjurând cetatea printr-o salbă de biserici.
Plecând spre
Bizanț, a luat cu ea o parte din Sfânta Cruce și piroanele, din care unul a dat
mării zălog spre liniștire, altul a fost încrustat în coiful lui Constantin cel
Mare, mintea sa fiind purtată de condeiul patimilor lui Hristos, condeiul
dumnezeiesc al pironului devenit sfetnic, precum și în zăbala calului – simbol
al opririi graiului în deșert. Pironul crucii lui Hristos în coiful împăratului
creștin stă mărturie a suferinței că deasupra împăraților lumii va sta cuiul
suferinței împăratului ceresc, voievodul absolut a toată zidirea,
întâistătătorul istoriei și împărățiilor nevăzute, pironul coifului arată că la
fundamentul oricărei creații durabile e o mare jertfă. În Bizanț, Constantin a
sfințit locurile cu Cruci – cele trei – una din târgul de sus, alta din locul
de marmură unde era târgul pâinii și alta deasupra stâlpului roșu arată trei
mari epoci de înflorire a Bizanțului – iată învățătura, hrana și iubirea sub
pavăza Sfintei Cruci.
Dalmatica
lui Constantin cel Mare...mătase albastră de culoarea cerului înstelat, și
crucea în mijloc în centrul turlei, în crucea pieptului, în furca pieptului și
dreptul inimii, nimic altceva, crucea așa cum apăruse pe cerul golit de vânt și
de păsări pentru o clipă, deasupra soarelui, arătând că puterea acesteia e mult
mai mare, să sunt la vrerea lui Dumnezeu ipostasuri cerești mai presus de
soare, că există oglindiri ale luminii create...crucea se arătase pe cer pentru
a călăuzi întocmai cum magilor li se arătase steaua de la Betleem, iată acum se
arătase lui Constantin, în numele căruia mama sa Elena avea să călătorească
spre Ierusalim, cu daruri, spre a găsi nu ieslea, ci crucea pe care a pătimit
Domnul nostru, să îi aducă aur pentru cruce, smirnă pentru cădelnițele
preoților și tămâie a se înălța din Baziliciele ce aveau să fie construite acolo.
În sufletele lor era așteptare roditoare, era un mare act de curaj a se lepăda
în fața tuturor de slujirea și închinarea idolească, de a pune hotar viețuirii
lor, îl căutau pe Dumnezeu iar Dumnezeu le ieșise în întâmpinare prin poarta de
lumină a Crucii, pe cer și scară spre cer, spre mântuire, spadă încoronată
cândva de spini și acum cu nimb de lumină al coroanei dumnezeiești.
Însăși
corpul omenesc are formă de cruce, axa cap-trunchi-picioare fiind intersectată
cu axa brațelor, întrucât Dumnezeu nu a lăsat omul cu un braț mai sus și altul
mai jos, nici dispunerea paralelă a picioarelor, ci lemn de viață cuvântător e
omul, cruce de carne păcătoasă, smulsă din gingiile morții și aruncată în
scăldătoarea spovedaniei și euharistiei pentru că sus contează revenirea în
fire, nu căderea, lemnul care a strălucit fără să ardă, flacăra care s-a arătat
pe cer fără a se face scrum, farul care desparte iadul de rai, sceptrul
împărăteștii oști, scară până la cer.
Lemnul
durerii s-a impregnat ca o mahramă de chipul Adevărului, strălucind pentru că
Dumnezeu a îngăduit a se arăta lumii în adevăratul ei folos duhovnicesc și
pentru că a luminat-o pe ea mai mult decât luminătorii cerești, a pardosit-o cu
stele și sori precum diamantele
Apoi, Crucea
a fost luată de perși și timp de 14 ani a fost departe de Ierusalim unde s-a
înapoiat cu voia Domnului, după lupta dintre Heraclie și Hosroe care a pierit
împreună cu fiul cel mic Medars, uciși fiind de propriul fiu Șiroes, iar pe
când șiroia sângele pe mormintele răpitorilor, fiul cel mare, spășit dăruia
lemnul crucii Ierusalimului, acolo unde și-a făcut intrarea printr-o mare
minune: vrând împăratul să o arate în toată slava sa, îmbrăcatu-s-a cu purpură
și coroană bogată pe cap, dar crucea nu s-a lăsat purtată decât atunci când, desculț
și în straie simple, a mers prin mijlocul poporului precum odinioară Hristos,
smerirea cea de pe urmă, crucea plângerii lui Hristos nu se putea lăsa purtată
decât de brațe cuvioase, desfrunzite de mândrie, de onorurile lumești.
Crucea-planul divin devenit plan arhitectonic al caselor lui Dumnezeu, iesle,
altar și mormânt izvorâtor de lumină, labirint de abur mistic, cu respirație de
tămâie și lacrimi de chihlimbar, a cărei glăsuire e vindecarea și cântare
toaca, cuiul bătut în carne pentru a ne trezi conștiința. Crucea, prezentă în
construcția literei T din cuvântul tată care se sprijină pe o treime de cruce,
căci litera T este o cruce căreia i-au tăiat capul, și orice tată poartă pe
umeri dulcea povară a vieții copiilor săi, crucea e arcul cu săgeți al cărei
vânat a atras pe mulți în munții credinței, și literele de lemn din alfabetar
și condeiele sunt așchii din lemnul înțelepciunii, noi toți dormim în
baldachinele noastre de vise pe mănunchiuri de cruci, ne coborâm în mormânt ca
într-un leagăn, când pământul își desface pântecul să ne încapă, primindu-ne
acasă, și alaiul de înmormântare cu prapuri arată ca un alai împărătesc, venit
de la luptă când pe drum s-a arătat semnul crucii, în pământ e coborât lutul,
acest lemn care va putrezi, iar sufletul va merge spre cer, fiind lemnul care a
învățat, îndrăgostit de Dumnezeu, să zămislească muguri de lumină și floarea
recunoștinței veșnice, va înflori întru înviere. La căpătâi, creștinii au
crucea, candelă și străjer, doică fiind cerul, prunci ai cerului fiind, ne
întoarcem în cer, lăsând pe pământ doar cenușa.
Când demonii
cu chip de om devorează pădurile fără opreliște, fără noimă, când spintecă și
scot din orbitele stâncilor flacăra dumnezeiască a pădurii, noi înșine nu mai
suntem verticali, ci vulnerabili, o pădure de cioate, orașe pline de bolnavi,
biserici care în lipsa crucii devin ospicii, deasupra lor nu mai coboară niciun
Dumnezeu, nu simt răcoarea crucii în starea tămăduitoare, nu au catarg pe marea
încercărilor, sunt leșuri vorbitoare. Crucea e o scară a cărei primă treaptă e
nașterea, apoi botezul, binecuvântarea nunții, propovăduirea, crezul, și peste
toate Crezul și Învierea, Euharistia. Crucea e centrul existenței noastre, după
cum legate sunt prin forța de atracție planetele într-o constelație, așa și
crucea leagă casa noastră de școală, de biserică, de casa aproapelui, de casele
celor dragi, șirag de metanii coralifere, corăbii cu ancora în nisipul
veacurilor. Și vasele de sânge își dau binețe la răscruce dialogând, și ploaia
se crucifică în aburi pentru a hrăni îngerii, și vaporii se răstignesc în rouă
ca să hrănească frunzele, acești ochi de heruvim ai pădurii.
Când
Cuvântul a frânt pâinea tăcerii și a spus să fie Lumină, lumina însăși a tăiat
liniștea și a apărut prima cruce străvezie și tăcută până la Răstignire.
În limba
română există o expresie...,,a-ți duce crucea” destinul dar nu cel implacabil,
ci a simți greutatea responsabilităților de unde nu ai cum și nici unde să fugi
fără să îl faci de rușine pe Hristos Care poartă crucea lumii și pentru tine.
În ziua în
care înțelegem puterea Crucii, medicament, armă, călăuză, făclie, viață, o vom
cinsti și nu o vom mai lua în derâdere, căci acei ce din ignoranță ori
reaștiință se stârnesc împotriva ei își semnează condamnarea la muncă silnică
și ocnă în veșnicie. Odată cu primul mormânt însemnat cu semnul ei, cei
adormiți întru nădejdea învierii la răsăritul crucii, ca un voinic a cărui
sabie a fost așezată la căpătâiul lui pentru a i se vesti faptele de vitejie și
mărturisirea și, pentru ca un altul, văzând crucea, să o ia ca pe o făclie, o
ștafetă a unui maraton olimpic al credinței și să alerge cu ea spre următoarele
generații, crucea fiind torță, călăuză, sabie și scut și începtul păcii
adevărate, la umbra căreia se înalță rugăciuni, iar la a doua venire a Domnului,
când unii se vor trezi din pulberi, crucea va fi hotarul dintre drepții și
greșiții acestei lumi.
E imposibil
să nu te cutremuri în fața acestei jertfe de o incomensurabilă
responsabilitate, unde Hristos Și-a asumat și îndeplinit restaurarea omului
care se învățase a trăi în veșnicie fără Dumnezeu, omul fără lumină, omul fără
omenie, omul fără cămașa lui Hristos, oul fără gălbenuș și cu coaja crăpată,
omul autodistructiv din prea multă mărire a sinelui, cu un sine pentru ca nu
s-au croit veșminte atât de mari decât pe măsura iadului și neîmpăcarea cu
sine, omul gol nepocăit și încărunțit de necredință, omul topor, omul de sticlă
mată, opacul care a ucis copacul și drumul spre cer, străluminările troițelor,
semne de carte lăsate pe pământ în biblioteca universală.
Fără Cruce,
omul are înaintea sa hăul, în spatele lui un drum sortit a se descompune și
surpă încet în prăpăstii și, chiar și atunci, dacă ar privi în urma sa,
propria-i umbră proiectată în lumina soarelui ori a lunii e un drum al
memoriei, și orice umbră dincolo de miezul zilei (când s-a văzut proiectată pe
cer) orice câine care a uitat că s-a născut printre oameni, orice entitate
creată după chipul și asemănarea Domnului dar schimbată, ciunțită, mutilată și
răstălmăcită din voința răului, orice umbră caldă, care respiră și suferă, are
formă de cruce.
Şerban Foarţă
Stéphane Mallarmé
S O N N E T
Mes bouquins refermés sur le nom de
Paphos,
Il m’amuse d’élire avec le seul génie
Une ruine, par mille écumes bénie
Sous l’hyacinthe, au loin, de ses
jours triomphaux.
Coure le froid avec ses silences de
faux,
Je n’y hululerai pas de vide nénie
Si ce très blanc ébat au ras du sol
dénie
A tout site l’honneur du paysage
faux.
Ma faim qui d’aucuns fruits ici ne se
régale
Trouve en leur docte manque une
saveur égale:
Qu’un éclate de chair humain et
parfumant !
Le pied sur quelque guivre où notre
amour tisonne,
Je pense plus longtemps peut-être
éperdument
A l’autre, au sein, brûlé d’une
antique amazone.
S O N E T
La numele de Paphos un semn de carte
pus,
Surâde-mi prin ingeniu să-mi caut
drept incintă
Ruină miruită, la zări, sub hiacintă
De înmiite spume în triumfal apus.
La ger şi la tăcerea-i de seceră
opus,
Nici vocea-mi într-un bocet zadarnic
n-o să mintă
Prea-albul spulber dacă la sol va să
dezmintă
Oricărui alt loc faima decorului
propus.
Dorinţa-mi ce,-aici, n-are un singur
fruct nu altă
Savoare află-n doctă absenţa lor
înaltă:
Facă-se carne unul suavă şi-n
tresalt!
Sub tălpi cu vreo aspidă ce-mi
pâlpâie-n frisoane
Iubirea, nebuneşte visez la cestălalt,
La sânul ars al unei străbune
amazoane.
[Traducere : Ş. F.]
*
Stéphane Mallarmé
UN DIAVOL DE NEGRESĂ...
Un diavol de negresă ahotnică să-i
guste
Unei copile triste neprihăniţii nuri
Şi criminali aşijderi prin găurite
fuste,
Recurge într-aceasta la trucuri şi
figuri:
În palme-şi cântăreşte doi fericiţi
sâni gemeni
Şi-acolo unde mâinii nu ai putea să-i
ceri
S-ajungă, saltă-n aer botinele-i
asemeni
Cutărei limbi obscure, inaptă de
plăceri.
Vârându-se-n gazela ce tremură
plăpândă
Şi goală, ea, pe spate şi grea cum
scos din minţi
Un elefant, se foarte admiră şi, la
pândă,
Îi râde copilandrei naiv cu prea-albi
dinţi.
Iar între coapse unde întinde-i-se
juna,
Ivindu-şi dehiscenţa-ntre piei de
chinoroz
Şi peri, înaintează această gură, una
Ce-aduce cu un palid ghioc marin şi
roz.
[Traducere : Ş. F.]
*
MARIANA, 1948
În mai, miresei mele
(opt ani, – iar eu, nici şapte),
i-am dus o oglinjoară cât piesa de 5
lei,
şi,-ntr-o cutie-albastră, o cremă ca
un lapte
unctificat, Nivea, – cadou de ziua ei.
O cunoşteam din august, când ea, în
faţa vilei,
se sprijinea de stâlpul din colţ, –
cu un picior
în unghi şi cu o piele aidoma argilei
molatice din care se face un ulcior
cu porii fini şi-n tonuri de ocru: se
bronzase
o vară-ntreagă,-n dresu-i bej, tot
mai conturat
pe-albeaţa subiacentă… Era spre
ceasul şase;
purta nişte sandale din cauciuc
turnat
(la fel ca ale mele), de-origine
yankee,
ca şi cutare gadget pentru copii,
yo-yo,
cu care mă jucasem şi eu, – în altă
cheie
decât acum, când dame ştiam, şi domino.
[Ş. F.]
Octavian Soviany
Se-ngălbenesc pe masă jetoanele de os
Și se aude iarăși din podul casei
orga
Pe anticele preșuri pășim silențios
În dreapta e salonul în stânga
noastră morga
Cu cranii așezate-n adâncuri de dulap
Și-nconjurate încă de nimburi foarte
pale
Și cu husari de ceară care pornesc la
trap
Cu rochii de mireasă cu ceferiști în
zale
Cu nenăscuți feerici ce ies dansând
din stuc
Cu tinere-necate la geamurile ude
Cu râșnițe de Mocca și mobilă de nuc
Adusă de la Viena-n o mie nouă sute
Și moliile prin borte au amorțit de
somn
Dă iama-n terfeloage un șoarece
minuscul
Cu ochi verzui de sticlă niște
extatici domni
Fumându-și țigareta iau seama la
crepuscul
Iar doamnele-n fotolii oftează
clamoros
Cu unghiile crescute albastru ca la
spectre
Fetița moartă are aripi de sticlă roz
Cu care se izbește în zbor de
poliedre
Și iată că dorindu-și o blană de
leopard
Străbuna mea atinge încet-încet
zăvorul
Străbunul /cum se știe un
antidreyfusard!/
Citește în gazetă de Jack Spintecătorul
În vreme ce bunica ce are ochi de
linx
/Un unchi pleșuv din cadră ar
exclama: Tâmpenii!/
Le spune că sunt numai cinci grade la
Paris
Și-s foarte plini de morgă la Londra
polismenii
Nu înainte însă ca-n cel mai pașnic
unghi
Cu scufele răsfrânte pe creștet
bătrânește
Noi așezați în jilțuri cu mâna pe
genunchi
Să consolăm fetița de ceară ce
scâncește
La ora când prizându-și cu-aprindere
tutunul
/Într-un alt colț se râde se trage
din lulea/
Străbuna îl întreabă în șoaptă pe
străbunul
Cât a bătut pendula și ce-a mai scris
Zola
Mihaela Borzea
DATIVUL ETIC
Cu frumusețea zborului de îngeri
ce-ți picură în suflet liniștire,
Cu versul lăcrimându-ți în privire,
uitat în ochii veșnicelor plângeri,
Așa mi te iubesc, zeu al visării, adânc,
etern și fără de hotar,
Aproape dulce, nesfârșit de-amar,
destin închis în pumnul depărtării!
Cu toate fărâmatele comete ce-și
tremură căderea-n somnul tău,
Cu tot ce-i bine și cu tot ce-i rău,
cu plânsul alungatelor egrete,
Așa mi te iubesc, fecior al humei,
cumplit de veșnic, păcătos și sfânt,
Înstrăinat în stele de pământ,
pietrificat în lacrimile brumei.
Cu îndrăzneala clipei de-a învinge
istorii, continente și urgii,
Cu dor ce nu-l găsești în poezii, dar
care-n suflet aiurând te ninge,
Așa mi te iubesc, fiu al furtunii,
ucigător de înțelept și blând,
Crucificat pe-un Paradis arzând sub
ceru-n care s-au urcat nebunii.
Cu tinerețea mea îmbătrânită de-atâta
frunză și de-atâta lut,
Cu tot ce ți-am strigat și ți-am
tăcut, vremelnică și totuși infinită,
Așa mi te iubesc, pribeag al ceții,
vârtejul meu stârnit în călimări,
Scăpat din frâu în spuma unei mări
ce-mi tot lovește stâncile tristeții!
*
MAI STAU UN VEAC ÎN LANUL DE NEBUNI
Alerg să șterg pe frunte dimineți
De poezia oglindită-n rouă,
Tu nu mai știi de unde să mă-nveți,
Sunt doar un vers cu ritmul rupt în
două.
E grea gutuia aprigelor veri,
Colindul ei mă mistuie-n travaliu,
Tu nu mai știi de unde să mă ceri,
Însă acesta-i ultimul detaliu.
În loc de struguri, viile au corbi
Ce-n lipsa ploii macină ciorchinii,
Tu nu mai știi de unde să mă sorbi,
Căci nu sunt must, sunt lacrima
luminii.
Măceșii mi-au cusut veșmânt din țepi,
Să nu m-atingă păsări răpitoare,
Tu nu mai știi de unde să mă-ncepi,
M-am destrămat între Pământ și Soare.
Îmi legăn umbra în scrânciob de tei
Și-n flori de lut îmi vărs tăcerea
sfântă,
Tu nu mai știi de unde să mă iei,
M-am risipit în fluturi care cântă.
Mai stau un veac în lanul de nebuni
Și dacă nu mă-ntorc, poate-i mai bine
Să nu mai știi de unde să m-aduni
Și nici de unde să te-aduni pe tine.
*
MUGURI CE ÎNGHIT LUMINA
De pe genele tristeții curge
liniștirea-n noi,
Nu se sperie nici fluturi, nici
furtuna ce ne-a stins,
Nuferi cu nectar fierbinte se înalță
din noroi
În tăceri aproape albe, în ecou pe
lacrimi nins!
Delta dintre gât și umeri în nisipuri
se brodează,
Umbre de săruturi mute o secătuiesc
de dor,
Tălpi ce i-au călcat pe valuri, azi o
frâng și-o-ngenunchează
Și pe cerul din adâncuri, tace
veșnic, un cocor!
Liniștea își urlă timpul în a gurii
epopee,
"Te iubesc" îți spun doar
ochii îngropați sub troieniri,
Adorarea zace goală pe o tâmplă de
femeie,
Pe o inimă uitată la răscruci de
amintiri!
Nu-i durere mai adâncă decât a iubi-n
durere,
Nici tristețe mai înaltă decât cea
de-a fi iubit,
Trecători prin anotimpuri, ne
desfacem în tăcere,
Muguri ce înghit lumina și-nfloresc
la infinit!
Traian Vasilcău
Iarba, și Vîntul, și eu
Prin Iarbă merg și plînsu-mi se
destramă.
M-aplec și-i spun: "Fiică de
Dumnezeu,
Eu mamă n-am. Tu nu vrei să-mi fii
mamă?"
Și ea-mi răspunde: " Vreau,
copilul meu!".
Prin crîngul cu mirări Vîntul
se-arată.
Îl văd și-i spun: " Fiu bun de
Dumnezeu,
Eu tată n-am.Tu nu vrei să-mi fii
tată?"
Și el îmi zice:" Vreau, copilul
meu!"
Și-atunci Iisus dintr-un balcon cu
lună
Ne fotografiază împreună!
11 septembrie 2019
*
Respir și cînt: pustiu-i adorabil!
Fără pretenții calc pe noul drum.
Voi sunteți mari, eu, un inadaptabil.
Stăpîna mea nu-i lumea de acum!
Nu beau, nici nu fumez, nici n-am
cocote
Ce m-ar telefona din ceas în ceas.
Destul am fost clipitei Don Quijote!
Stăpîna mea nu-i lumea ce-a rămas!
Astăzi nici mori de vînt n-avem în
țară!
Nici Duh de pace, nici blajin cuvînt!
Respir și cînt: Mi-i Dumnezeu
comoară!
Unica mea comoară pe pămînt!
*
Mulțumirea lui Ion Suruceanu
De ziua lui, el merge la morminte.
Să ducă flori artiștilor plecați.
Sufletul lor e viu cît nu asfinte
Soarele Amintirii între frați.
Așa e omul: ca o lumînare
Pe care o aprinde bucuros
Cel care-i dă și binecuvîntare,
Cel care-i Preotul Iisus Christos!
De ziua lui, Artistu-ngenunchează
La Crucea Domnului, șoptind firesc:
"Mi-ai dat cît nime-a cere nu
cutează.
Mi-ai dat prea multe. Cum să-ți
mulțumesc?".
Și-atunci începe-a-i mulțumi prin
cîntec
Și, rînd pe rînd, încep a învia
Artiștii de sub flori, ca-ntr-un
descîntec,
Și el îi ia pe toți în viața sa!
*
Mă lepăd de satana să nu mor.
La pieptul Domnului am mîngîiere.
De mama mea și de Christos mi-i dor
Și nu-mi mai trebuie altă avere!
Mă lepăd de lumeștile plăceri
Și din singurătate-mi fac o casă.
De ce n-am avut doru-acesta Ieri,
În tinerețea cea mai păcătoasă?
"Nici astăzi nu-i tîrziu,
Fratele meu",
Aud un glas venit dintr-o icoană.
Și mîinile-și întinde Dumnezeu
Și-mi lasă-al Lui sărut bandaj pe
rană!
Gabriela Tanase
-1-
Toamna e o capră de cupru
cu ugerul plin
săltând printre frunze
nu îmbătrânește niciodată.
-2-
Privind venele tăiate ale unei frunze
de arțar
răsucindu-se în cădere
- bucură-te de călătorie, îi spun
nici eu nu am o destinație clară.
- 3 -
Frunze
niște ochi pe asfalt
pași grăbiți întunecă vederea.
-4-
Toamnă deja
hamacul de frunze e plin
cheamă-mă
cu un potop de mere-am să vin.
-5-
Cine a tras ștecherul toamnei
sub dușul de zemuri și frunze
mă simt ca un pui de inorog
fătat într-un mușuroi de furnici.
-6-
E-o toamnă dezmățată ce-și dezbracă
de aur mantia încheiată la doi
greieri.
-7-
știu că părul moale și ridicat de
vânt e înnebunitor
că frigul te va apropia de mine
că speriați de moarte
și spionați de-o gașcă de stele
pe frunzele toamnei
ne vom iubi.
Nicolae Grigore
Marasanu
Leviathani
Motto
Peşti cu bărbi de rubin ţâşnesc
indiferenţi
în străluicrea lor orbitoare!
Henry de Montherlant
***
Ce duhuri sunt aste de tropot deşiră
pe valuri, iubito,
şi-ngrijorare în suflet prea mult ne
strecoară,
De aşteptăm cu nespusă iubire şi
ardere zorii,
să semene linişti în noaptea ce trage
să moară?
Sunt Leviathanii, iubite; zei ai
tăcerilor sacre,
din codrul de ape ei vin un imn
milenar să ne cânte.
Din pântecul lor răzvrătirea ca iedul
se naşte,
şi-un glas ne-nţeles îmi şopteşte că
ei ne preced.
Îngeri căzuţi din sfinţenii, doar ei,
doar ei ne preced!
Nicolae State-Burluși
Scrie-mi, Doamne, psalmii florilor de
gheață
Pe ferestre lucii, să îi pot citi.
Ia-mă în tărie, ține-mă în brață,
Mângâie-mi obrazul, nu mă rătăci.
Rupe-mi anii tineri, eu tot cre în
Tine,
Hămesit de viață, cum mă știu de
mult.
Tot aștept chemarea... cât e lungă
zarea...
Tot la Tine-n naos stau și Te ascult.
Lângă ușa-ngustă a intrării noastre,
Unde nu se simte vântul din pustie,
Vreau să țin Lumina-n candele aprinse
Cu ulei din suflet, smirnă și tămâie.
Creștini curați, împodobiți!
Mos Nelutzu G
Apa şi osul
Mări, oceane, cer
Cu ugere grele de apă,
Carnea şi osul, sângele,
Apă, apă, apă,
Trei sferturi apă,
Lacuri în munţi
Fluvii peste fluvii
Râuri peste râuri,
Apă apă, apă , apă,
Ascunde gând, dorinţă,
Faptele văzute, peştii.
Nenumăraţii peşti
În nemăsurate adâncuri
Alunecă din munţi apa
Să-acopere orice adânc
Şi toate câte sunt,
Ştiute sau bănuite
Şi apele nu dau pe dinafară
Poate pentru că nu au capac
Şi mai ales nu fierb,
Căci dacă ar fierbe
Îndată furtunile
Vin cu dureroasă răcoare
Iar milioane de peşti,
Rechini, pacheboţi, crustacee
Şi peste toate corăbii,
Peste corăbii dorinţe, orgolii.
Restul, doar restul
Aşa-zisul pământ
Pământ! Pământ! Pământ!
Strigăt disperat şi speranţă
Niciodată Apă! Apă! Apă!
Rămâne aparent uscat,
Nu se afundă, ţine
Visuri şi oase,
Mai degrabă oase visând,
Ele doar putându-se lipsi
De piele şi de apă
Vis doar pielea şi osul,
El singur lacom de veşnicie
Ascunzând în adânc
ADN-eurile a tot ce a trăit,
A vrut, a zburat, s-a ridicat,
A călărit în şei de valuri
Ape adânci nărăvaşe
Doar să treacă de zări,
Doar să vadă ce-i dincolo de zări,
Au visat şi încă visează
În străfundurile osului.
Ion Iancu Vale
ZVONURI
Zice lumea că m-am sălbăticit
că las deseori furtuna
sa-mi intre nestingherită pe poartă,
dar ce ați vrea,
în loc să deschid poarta, s-o sar,
sau să fac de pază inarmat cu-n par?
Se spune că din ce in ce mă înrăesc,
că țin sub pernă, veșnic, un cuțit
pe care il ascut noaptea,
la un polizor ceresc.
Cu ce aș putea însă, anumite file
din cărțile de basme
ca să n-am în somn
neguri și fantasme?
Se anunță chiar că am inebunit
cică aș fi fost zărit
lustruind asfaltul în oraș,
cu o bonetă de doc,
furată unui ostaș.
Cine ar putea altcumva să facă
dacă tocmai pe acolo
iubita lui trebuie să treacă?.
Dana Borcea
Toamna la Pitulicea
Dimineața își ascunde cioturile de
lepros
sub copitele vitelor
adormite în arșița ierbii
amnezică o mierlă scormonește
prin urmele verii
după cântecul pierdut
cuibul berzelor e acoperit cu uitare
soarele mâncat de carii
își presară peste viile satului
trecutul
zilele de vacanță se furișează
în ghiozdanele pline cu speranțe
vocile nepoților întorc pe dos
drumul spre școală
copilăria bolborosește prin rugina
toamnei
mă regăsesc în ecoul ei
pașii tatălui meu îmbătrânesc
în cuvintele nerostite
vocea interioară a mamei
ne astâmpără foamea
satul își frânge neputința
de genunchii amurgului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu