Ioan Aurel Pop
Președintele Academiei
Române
Sărmanii medici eroi
Demult, în copilărie, credeam că medicii – din moment ce pot
să vindece toate bolile – sunt nemuritori și am rămas foarte dezamăgit când am
aflat că nu sunt. Apoi, însă, când am început să pricep mai bine lumea, am
rămas impresionat de judecata unei femei de la țară, trecută prin viață și care
îi povestea mamei mele, în prezența mea, cum și de ce se pregătește de moarte:
„Mi le rânduiesc pe toate, draga lelei, pentru că doctorul mi-a dat de înțeles
că nu mai am nădejde să rămân pe lumea asta”. Mama s-a mirat, iar femeia a
continuat: „M-am dus la doctor, m-o operat, nu mă simt rău, dar n-o vrut să ia
de la mine coșarca cu oiaga (sticla) de vinars, cu ouăle, cu piciorul de porc
și plicul, dat de copii, cu vreo câteva sute în el. Dacă n-o vrut, îi semn rău,
înseamnă că mă duc și nu mai este nimic de făcut”. Cu alte cuvinte, facerea de
bine se răsplătește, în concepția populară, printr-un fel de ofrandă, ca pe
vremea zeilor de demult și, dacă ofranda nu este primită, atunci augurii nu
sunt buni. Așa credeau popoarele vechi, arhaice, de dinainte de Hristos, dar și
de după.
Veți spune că lumea s-a schimbat și modernizat demult și că
niciun român nu mai gândește așa. Nu știu, însă, dacă rămășițe ale acestei
gândiri mitice, de pe vremea când zeii și eroii umblau pe pământ, nu ne
marchează și pe noi. Episodul îmi amintește de un altul, povestit de un mare și
îndrăgit actor român, care a luat odată în mașina sa, pe un drum de țară, o
femeie bătrână, îmbrăcată în negru, care făcea cu mâna. Femeia s-a mirat de
bunăvoința omului și, întrebată de ce se miră, ar fi răspuns: „Domnule dragă,
dumneata ești bun că m-ai luat, dar lumea de azi îi așa de rea, încât mă mir că
se mai face ziuă!”. Cu alte cuvinte, pentru păcatele noastre cele multe și
mari, ar trebui să fim aruncați de Dumnezeu în întuneric. Este în zisele
acestor femei amărâte și fără carte o anumită înțelepciune ancestrală, pe care
noi, raționalii și deștepții de azi, tindem s-o respingem.
Am auzit recent la televizor că oamenii politici ne sfătuiesc
să-i prețuim pe medici, care sunt eroii zilei, fiindcă se sacrifică pentru noi.
Prima pildă evocată aici, în simplitatea ei, face din doctor un demiurg, un zeu
sau un erou, fără să spună direct acest lucru. Doctorul – vrea să spună femeia
– are har de la Dumnezeu, pentru că știe ce e viața și cât durează ea pe acest
pământ. Dacă doctorul nu primește mulțumita omului, înseamnă că acesta, omul
amărât și bolnav, se duce spre altă lume.
Această gândire mitică și, pentru unii, primitivă, creștină
în esența ei, e plină, însă, de eresuri, de descântece, de rugăciuni, aspre și
duioase în același timp, de smerenie și de semeție, de voci abia simțite, de
semne și semnale, de simboluri vechi. Noi nu mai credem în așa ceva, pentru că
suntem – nu-i așa! – oameni ai mileniului al treilea, cu telefonul mobil mereu
în mână și cu nelipsitul laptop în geantă ori în rucsac, cu democrația în
degetul cel mic și cu dorința de dreptate absolută. Că ne uităm, însă, la
zodii, că blestemăm pisica neagră, că aruncăm mizerii pe jos și că ne gândim
numai la confortul personal, uitând de aproapele nostru, nu contează. Noi vrem
dreptatea absolută! Este natural ca, într-o societate civilizată, cei care
încalcă legea să fie judecați și, la nevoie, pedepsiți. Toți oamenii sunt
supuși păcatului și greșelii, iar greșeala poate să fie, câteodată, penală.
Medicii sunt și ei oameni și, prin urmare, pot să greșească. Dar dreptatea nu o
putem face fiecare dintre noi, ci doar organele de justiție, iar dreptatea
absolută o poate face doar Dumnezeu.
Așa, am ajuns să blamăm vaccinurile, că doar suntem
atoateștiutori. Copiii noștri sunt sfinți și nu vrem să-i otrăvim cu seruri!
Dar, oare, cohortele întregi de medici care au muncit pe brânci ca să facă
acele vaccinuri și care s-au sacrificat, unii, pe sine înșiși, transformându-se
în cobai, vor fi fost proaste și înapoiate? Oare protestatarii improvizați de
azi știu câte sute de milioane de oameni au murit, la vârsta copilăriei mai
ales, dar nu numai, de boli cu nume exotice, precum ciumă, holeră, lepră, tifos
etc.? Oare știu ei câte sute de milioane de oameni fost apoi salvate de la
moarte sigură, prin vaccinurile contra poliomielitei, rujeolei, rubeolei,
scarlatinei, oreionului etc., etc.? Toate aceste boli ne ocolesc azi datorită
medicilor.
Îi blamăm pe medici și pentru că mai greșesc, pentru că nu le
reușesc toate operațiile, pentru că vorbesc tare și energic, pentru că ne dau
ordine despre cum să ne purtăm ca să nu murim, pentru că iau peste rând câte un
bolnav socotit preferențial, pentru că primesc câte un cadou (pardon, mită),
pentru că nu vin la moment să ne salveze când ne merge rău, pentru că nu-l iau
pe copilul nostru, peste rând, că doar numai viața lui contează, pentru că nu
chivernisesc bine banii spitalelor sau ai casei de sănătate, pentru că nu ne
răspund la telefon în miez de noapte ori la 3 dimineața, pentru că au salarii
prea mari, pentru că pleacă pe capete peste hotare, ca să le meargă mai bine și
pentru câte alte păcate capitale! Ba, unii dintre noi îi chiar lovim fizic și
îi înjosim, îi înjurăm și le dăm lecții de specialitate, îi calomniem și îi
mințim. Ce am obținut din toate acestea? Mai întâi, am distrus Institutul de
Seruri și Vaccinuri „Dr. I. Cantacuzino” din București, iar acum cumpărăm
vaccinuri, cu bani grei, din străinătate.
Pe vremuri, cumpărau străinii de la noi, fiindcă astăzi nu se
poate trăi fără vaccinuri. Apoi, am semănat, cu grijă și cu metodă, o
neîncredere generalizată în sistemul medical românesc, de la ponegrirea lui
fără istov până la exemplul personal de a ne fi tratat la Viena, la Berlin, în
Turcia ori la Milano. Câți politicieni – pe care-i luăm (îi luam) ca puncte de
reper – nu ne-au spus ori sugerat că în spitalele din România murim cu zile? Am
reușit să punem pe picioare o rețea de transplant destul de performantă, mai
ales în cazul unor organe cum sunt rinichii, ficatul, inima. I-am distrus sau
aproape distrus pe mai toți creatorii de școală din acest domeniu, i-am
calomniat, i-am atras în procese, i-am arătat la televizor cu cătușe, i-am
demonizat. Am cerut să iasă toți „mastodonții”, bătrânii șefi de școală din
spitale și clinici, de la catedre, ca să facem loc (chipurile!) tinerilor. Ca
urmare, pe de o parte, românii nu mai au modele și nu mai au nici încredere. Ei
nu mai donează organe, pentru că nu sunt dispuși să-și dea carne din carnea lor
„hoților și tâlharilor de medici români”, iar, pe de alta, aceiași români îi
îmbogățesc acum pe medicii și spitalele din alte zări și nu de la București,
Cluj, Târgu Mureș, Iași ori Timișoara. Mă corectez: nu chiar aceiași, ci doar
cei cu dare de mână, fiindcă prețurile intervențiilor medicale din Occident
sunt mult mai pipărate decât la noi. Așa că românii de rând se văd acum ai
nimănui, lăsați de izbeliște.
Totuși, or fi buni medicii români la ceva sau ne aburim
singuri, luându-le apărarea? Ca să răspund la această întrebare – atât cât se
poate – apelez la un episod de acum vreo 10 ani. Atunci, un ambasador al
Franței era revoltat de introducerea, la universitatea de specialitate din
Cluj, a unei linii de medicină în limba franceză. Avea excelența sa câteva
argumente contra acestei inițiative, dar cel mai important era nivelul de
pregătire de la noi, care nu s-ar ridica – zicea el – la înălțimea celui din
Franța, unde funcționa și numerus clausus și unde, în consecință, nu se putea
ca orice nechemat să devină medic etc. L-am ascultat pe ambasador și apoi i-am
dat o temă de reflecție: oare știa el (excelența sa!) cam câți medici români,
formați la Cluj, București, Iași etc., lucrează în Franța, la mari spitale, la
institute de cercetări medicale, la cabinete private, ca medici de familie sau
în alte posturi din specialitate? Nu știa! L-am lăsat să se documenteze și apoi
l-am rugat să mă sune. M-a sunat și mi-a spus doar că s-a informat și că și-a
schimbat perspectiva, adică nu se mai opunea liniei în limba franceză de la
Universitatea de medicină din Cluj.
Totuși, cum am constatat că medicii români nu sunt buni? În
urma unor campanii dirijate în chip interesat. Nu ați băgat de seamă că se dă
azi o știre cu un medic corupt, că se dă mâine o imagine cu gândaci în cutare
spital, că apare poimâine un caz de malpraxis, iar răspoimâine aflăm că
aparatura medicală din nu știu ce loc este demult depășită și că pune în
pericol viața pacienților? Trece apoi valul cu medicii și vine valul cu
profesorii. Nici ei nu sunt sfinți: iau azi note mici la definitivat, mâine
sunt agramați, apoi îi lovesc pe elevi, femeile profesoare – în imensa lor
lăcomie – primesc flori de 8 martie, învățătoarele își comandă singure
„cadourile” etc. După toate acestea, ți se pare logic că spui că în România
sănătatea și educația sunt la pământ și că ar fi bine să ne luăm câmpii. După
câte o astfel de campanie de demonizare, legată de medici și de asistenții
medicali, te întrebi de ce aceștia mai trăiesc, de ce nu sunt ghilotinați, din
moment ce „sug sângele poporului”!
Dar iată că de când a venit pacostea asta de virus, ne-am mai
luat pe seamă, fiindcă ne doare, ne ajunge cuțitul la os, deși tot interesul
personal primează. Boala nu-i alege numai pe săraci și pe amărâți, ci și pe
aceia care au fost interesați să iasă ei deasupra și să se suie pe cadavrele
unor medici eminenți, pe aceia care au bani să se trateze la Viena sau pe care
pot aduce ușor vaccinuri din alte țări. Dintr-o dată, medicii ar fi foarte buni
aici, la noi, în România, chiar și cei pe care i-am hulit și discreditat, pe care
i-am alungat pe alte meridiane, pe care i-am bătut sau pe care i-am băgat la
închisoare, prin spectacole date la televizor. Acum ar fi bune și vaccinurile
de la „Cantacuzino”, dacă nu pentru Corona Virus, atunci pentru banala noastră
gripă autohtonă, care omoară și ea destui români. Ne-am mai deșteptat, dar acum
este târziu și nu ne putem consola decât la gândul că ne-a venit „mintea
românului cea de pe urmă”.
Medicii sunt acum de dimineața până seara și de seara până
dimineața pe baricade. Sunt români care spun că e de datoria lor, a medicilor,
să facă asta, să ne vindece, să ne sfătuiască, în vreme ce noi avem obligația
să stăm în casele noastre, de unde ne putem permite să facem pe vitejii. Astfel
încât, dacă românul s-a născut poet, își poate îngădui orice. Am văzut, în
aceste zile, medici epuizați, cu vocea tremurândă, cu lacrimi în ochi,
nemâncați și triști. Ei nu au voie, însă, să fie triști ori să se plângă și
nici să protesteze și nici să moară, numai ca să ne facă pe noi să trăim. Dar,
din păcate, oameni fiind, mor câte unii dintre ei, îngrijindu-ne pe noi. Am
vrea să le arătăm acum cât de mult îi prețuim și că nu putem să existăm fără
ei. Este cam târziu, după ce i-am veștejit și i-am certat, după ce i-am alungat
și i-am acuzat de fel de fel de vini. Ne-am cere scuze, dar vorbele potrivite
nu vin și nu ne ajung, astfel încât suntem siliți să constatăm, ca-n
„Luceafărul”, că „nu mai cade, ca-n trecut, pe mări, din tot înaltul …”.
Momentul sublim a trecut. A fost o vreme când trebuia să ne cuprindem „de acel
farmec sfânt” și nu ne-am priceput să facem asta. Acum, că s-au dus „zăpezile
de altădată” ne-am întoarce ca să ne scoatem pălăria, ca să ne plecăm sau măcar
să nu mai hulim, să nu ne dăm mari. Înainte de a judeca un medic, se cuvine să
ne întrebăm ce am făcut noi pentru oameni, cât de vrednici am fost, câți arbori
am sădit și câți semeni am salvat. Altminteri, poeți de pripas putem să fim cu
toții. Nu le trebuie medicilor nici bani, nici statui și nici laude. Ei au
jurat să ne vindece pe noi, după o regulă veche, venită de la Hipocrat. Ei au
datoria să-și dea viața pentru noi și o fac clipă de clipă. Și, mai presus de
toate, ne și iartă pentru răutățile noastre.
Dar dacă vrem să fim, totuși, poeți, atunci să le închinăm
medicilor un imn de glorie, să le înțelegem „bucuria și amarul”, să le dăm
binețe cu respect, pentru că nu au nevoie decât de un „mulțumesc”, rostit cu
sinceritate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu