În 14 martie 2020,
replica STATUII UNUI NOBIL DAC din Italia (posibil Decebal) a fost amplasată în
București
În 14 martie
2020, a fost amplasată în Bucureşti pe Bd. Dacia nr. 21 (în apropiere de Piața Romană) o replică a
unei statui antice romane care reprezintă un nobil dac. Originalul se găseşte
în Grădinile Boboli din Florenţa. Proiectul a fost realizat de Asociaţia
Identitate Culturală Contemporan, în colaborare cu istoricul Leonard Velcescu.
În prima
etapă, statuia a fost dezvelită, anul trecut, în 25 iunie, în incinta Muzeului
Național de Istorie al României, pentru ca ieri, după parcurgerea tuturor
etapelor necesare aprobării, să fie amplasată în București.
Evenimentul
este extrem de important pentru că este prima și singura statuie a unui DAC din
București. Mai mult decât atât, potrivit istoricului Leonard Velcescu, este
posibil ca această statuie din Florența, a cărei replică a ajuns în București,
să fie chiar reprezentarea chipului lui Decebal (Argumentele le veți putea citi
mai jos)
Iată ce
spunea despre acest proiect directorul Muzeului Național de Istorie al Rmâniei,
Ernest Oberlander Târnoveanu: „Statuia nobilului dac, care vine înapoi în țară
de la Florența la Muzeul Național de Istorie a României, pentru puțină vreme,
este o ilustrație foarte plastică a proverbului românesc: Nu este pentru cine
se pregătește, e pentru cine se nimerește. În urmă cu câteva luni am fost
contactat de dl. Pîrlea cu rugămintea de a găzdui această statuie la Muzeul
Național de Istorie a României până când se vor găsi mijloacele și se vor
rezolva toate aspectele legale și tehnice pentru amplasarea în for public în
București. A fost o propunere surprinzătoare și onorantă, dar în același timp
trebuie să vă mărturisesc că mi-a dat multe bătăi de cap. Nu este ușor să devii
peste noapte gazda unui monument de asemenea dimensiuni și de o asemenea
greutate în condițile în care această superbă clădire, care este Muzeul
Național de Istorie a României, nu se simte prea bine.”
Pornind de
la lucrarea lui Leonard Velcescu, „Dacii în sculptura romană. Studiu de
iconografie antică”, premiată de Academia Română, în care sunt inventariate
toate statuile dacilor realizate de romani, echipa AICC, împreună cu
academicianul Alexandru Vulpe, a ales să realizeze copia unui monument antic
reprezentativ pentru istoria noastră.
„În studiile
mele am susținut ca o ipoteză plauzibilă că este posibil ca această
reprezentare să fie regele Decebal. De ce? Nu este o idee chiar superficială.
Capul antic al acestei statui, cum îl avem în imaginea aceasta și în afișul din
spate, se mai găsește în Muzeul Vatican, același cap identic. Deci această
statuie împreună cu altele au fost făcute în perioada romană, în perioada lui
Traian, perioada de apogeu a artei romane. Artiștii romani nu se amuzau să
reproducă de două ori același cap de nobil numai dacă ar fi fost o reprezentare
a unui personaj important de rang înalt de dac și, bineînțeles, logic, este
posibil să fie Decebal.
Realizarea
concretă a statuii a fost făcută la Carrara, unde sunt cariere de marmură albă
de Carrara. Originalul este din porfir roșu adus din Egipt, iar capul și
mâinile din marmură albă de Carrara. Noi, inițial, am fi vrut să o facem din
porfir, dar atelierul Bazzanti ne-a spus imediat că în porfir nu se mai sculptează
de mult timp. De ce? Este o rocă foarte dură, vulcanică. Pe scara rezistenței
materialului rocilor, de la 1 la 10, diamantul are 10, porfirul are 8. Vă dați
seama, dați cu dalta în ea și iese scântei. De ce acest porfir roșu antic din
Egipt era considerat piatră regală, monopol imperial? Pentru că pe vremea aceea
nu aveau voie să se sculpteze decât împărații romani și anumite zeități romane.
Această statuie a făcut parte din Forul lui Traian ca multe altele, în jur de
100 de statui, care împodobeau curtea interioară la înălțimea nivelelor
porticurilor. Trei serii de statui au fost făcute din marmură albă de Carrara,
din porfir roșu, cum este aceasta, și din marmură colorată de tip pavonazzetto.
Noi am făcut
o replică după această statuie de la Florența împreună cu mediul privat, care
ne-a ajutat foarte mult, și nu numai atât, și statul român și Academia Română
au susținut acest proiect frumos și foarte important pentru cultura și
identitatea României”, a declarat Leonard Velcescu, doctor în artă și istorie
veche la École de Pratique des Huates Études (Sorbona).
Mai multe
informați despre acest proiect puteți afla aici: aiccromania.org
Daniel Roxin
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu