joi, 19 martie 2020

MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - DOAR O VORBĂ.....! - SCRISOARE PASTORALĂ - 417




LUMEA VICLEANA
Sfantul Teofan Zavoratul



În lume – aceasta mare a pacatelor – toate zilele mele s-au scurs zadarnic: viata mea a trecut fara sa îmi aduca vreun folos; am uitat chiar si de ziua mortii; m-am învârtit în desert si mi-am adunat sarcina de pacate, snopi de neghine, care sunt sortiti arderii. Si iata, plânsul si suspinarea ma asteapta pe acel tarâm plin de spaime.

Pentru ca te-am iubit de la tinerete si pâna la batrânete, lume vicleana, vremea vietii mele a trecut pe nebagate de seama, si iata ca în pacate ma gaseste moartea si ma rapeste. De n-as fi venit în tine, lume amagitoare! Cei care te iubesc nu se desfateaza de bucurii, si cei ce te urasc nu au de ce sa plânga. Fericit cel care a rupt laturile tale, ca acela va mosteni camara bucuriei.

Cu înfatisarea sa, lumea aceasta îi amageste pâna si pe cei întelepti, fiindca pentru o vreme pare vrednica de dorit, ba chiar da cu împrumut bunatati si comori, însa în ziua mortii le ia înapoi si ne rasplateste cu chinuire. Pentru putina vreme ne îngaduie sa pacatuim, iar ca rasplata ne da vesnicul întuneric.

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 123-124


NERECUNOȘTINȚA
- Sf. Ioan de Kronstadt -


           Ce mi-a trecut prin minte în timpul unei plimbari, când am admirat un rasarit de luna. Domnul zice: Facutu-le-am toate câte sunt ca sa va fiu pe plac. V-am creat dupa chipul si asemanarea Mea; am pus luminatori pentru voi soarele, luna si stelele; pentru voi am facut pamântul cu toate roadele lui; am raspândit aerul, ca sa-l respirati; v-am dat focul sa va luminati, sa va încalziti si sa va gatiti mâncarea; v-am dat tot felul de bucate gustoase si bauturi felurite; v-am dat priceperea de a face tesaturi de multe feluri, v-am dat si materiale ca sa va faceti haine; v-am dat aurul, argintul, arama si alte metale aflate în maruntaiele pamântului ca sa faceti din ele monede si alte obiecte. V-am adunat într-o societate bine alcatuita, v-am dat Împarat, pe potriva inimii Mele, unsul Meu, chipul Meu pe pamânt. Vi l-am dat pe Fiul Meu, Unul-Nascut, Care S -a dat mortii, dupa vointa Sa, pentru a Se face voua mâncare si bautura; v-am dat Biserica pamânteasca, de El întemeiata, al carei Cap este. Ce dati în schimbul bunatatilor Mele? Cu ce le rasplatiti? Cu nerecunostinta, uitându-Ma, respingându-Ma, nesocotindu-Mi poruncile. „O, neam necredincios si îndaratnic, pâna când voi fi cu voi? Pâna când va voi suferi pe voi?” (Matei 17, 17).

Sfantul Ioan din Kronstadt,Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 139.



Mesaj către enoriașii Parohiei Malovăț



Dragii mei enoriași,

Vedem cu toții că nenorocirea se întinde tot mai mult de la o zi la alta asupra țării noastre și asupra lumii întregi. Mii și mii de oameni mor în fiecare zi în toate țările. Unii medici mor, alții fac adevărate fapte de eroism ca să salveze pacienții, alții ridică neputincioși din umeri, alții demisionează înfricoșați.  În spitale nu sunt medicamente potrivite, nu sunt echipamente și materiale corespunzătoare.

Dacă cineva mai crede că această boală molipsitoare este o glumă sau o joacă, este de-a dreptul inconștient, rupt de realitate.

Medicii și autoritățile spun că în preajma Sfintelor Paști, adică în a doua parte a lunii aprilie, va fi vârful acestei epidemii.

Trebuie să înțelegem cu toții că viața în asemenea condiții nu mai este cea normală, cea de până acum o lună, ci ea trebuie adaptată împrejurărilor date. În primul rând trebuie respectate cu strictețe regulile impuse de autorități. Frica de amenzile enorme trebuie să fie ultimul argument care să ne facă să ne conformăm. În primul rând trebuie să fim noi conștienți că toate legile, ordonanțele și îndrumările ce ni se dau sunt menite să ne apere viața și sănătatea, sunt norme de care avem nevoie pentru a supraviețui.

Și din punct de vedere religios sunt o serie de schimbări importante. În primul rând credincioșii nu mai participă la slujbe, ci doar preotul cu cântărețul face slujbele. Se reduce numărul participanților la înmormântări, nunți și botezuri (maximum  opt persoane), cu obligația ca aceștia să stea la distanță unul de altul de 1,50-2,00 metri. Se evită pomenile și parastasele sub formă de mese comune. 

Dumneavoastră știți că în Săptămâna Sfintelor Paști era obiceiul în parohia noastră să spovedim și să împărtășim 250-300 persoane, dintre care aproape jumătate erau copii. Anul acesta nu vom mai putea da curs acestui obicei. Suntem nevoiți să amânăm spovedirea și împărtășirea copiilor, cât și a adulților care nu au absolută nevoie. Vom spovedi și împărtăși doar cazurile foarte grave, mai bine-zis muribunzii la domiciliul acestora. E imposibil să asigurăm distanța de 2 metri între copii, să facem dezinfectarea după fiecare. Nu avem de unde să știm dacă vreunul este infectat și răspândește microbii la ceilalți. Nu există nici în spitale echipamentele necesare pentru a fi medicii în siguranță, cu atât mai mult în parohie. Conform instrucțiunilor, ar trebui ca la fiecare bolnav la care merge preotul acasă ca să-l împărtășească să îmbrace combinezon de plastic, mască, încălțăminte specială, toate de unică folosință. Anul trecut am avut peste 60 persoane de împărtășit la domiciliu. În parohia noastră preotul ar trebui să aibă 60 de asemenea echipamente…!   

Era obiceiul să se facă parastase în noaptea Paștelui și în Sâmbăta Luminată. Nu le mai putem face.

În noaptea de Paști preotul va face slujbă(dacă-i va mai fi valabilă legitimația de serviciu!), iar dimineața, după ora 6, va veni din fiecare familie câte un enoriaș în vârstă de până la 65 de ani și va lua Paști pentru el și pentru cei de acasă. Cei ce vor veni în acea dimineață vor sta la distanță de doi metri unul de altul.

Urmăriți slujbele la Trinitas TV și la Radio Lumina.

Rugați-vă cât puteți de mult, cu timp și fără timp, să îndepărteze Dumnezeu această nenorocire din lume.

Aveți toată încrederea că viața și sănătatea Dumneavoastră îmi este la fel de dragă ca viața copiilor și nepoțelului meu. 

Să ne ajute Dumnezeu să trecem cu bine, și vom putea să facem mult timp de aici înainte și Sfânta Spovedanie, și Sfânta Împărtășanie, și pomeni, și parastase,  și toate celelalte slujbe, așa cum le-am făcut în ultimii patruzeci de ani.

 Dumnezeu să ne ajute!


                              Pr. Al. Stănciulescu-Bârda




FIII LUMII
Sfantul Teofan Zavoratul



          Lumea a înnebunit în fiii sai. Acestia pacatuiesc, se tulbura, se înviforeaza de valurile pe care le stârnesc singuri. Cât de multi dintre ei se învârt fara sa afle tihna, însa aduna doar maracini pentru foc! Necredinta îsi deschide gura cu îngâmfare, adevarul e mut si tace. Nelegiuirea vorbeste mestesugit, pe când dreptatea se ascunde. Numai moartea îi face sa taca pe toti cei ce intra în lume. Fericit cel ce si-a savârsit în aceasta calea fara împotmolire!

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 125


RAZELE SOARELUI
-Sf. Ioan de Kronstadt -



                Razele soarelui strabat aerul transparent care se contopesc, ca sa spunem asa, cu lumina, desi aceasta, ca un element subtil ce este, poate oricând sa îl paraseasca. Apa de izvor, cristalul, sticla sunt de asemenea strabatute de lumini si se fac una cu ea. Numeroase corpuri capabile sa reflecte sau sa refracte lumina sunt scaldate sau stralucesc de lumina soarelui, sau a unei surse de lumina, primesc si caldura de la ea. La odajdiile cusute cu fire de aur sau de argint, în fiecare sclipire straluceste lumina soarelui. Exact la fel si alesii neamului omenesc, sufletele dreptilor, devin penetrabile Luminii Dumnezeului Ratiunii, stralucesc de lumina Lui, se dizolva în ea. Întocmai si fiecare particica din Sfintele si Datatoarele-de-viata Taine, prefacute în Trupul si Sângele Stapânului Însusi este, toata, numai lumina, stralucire, caldura, viata. Nici cea mai marunta particula nu ramâne neprefacuta în lumina si viata Dumnezeirii.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 441.


ANOMALIA
-Sf. Ioan de Kronstadt -



             De ce oare natura în întregul ei si toate ale sale îsi urmeaza cursul într-o ordine atât de înteleapta si de minunata? Fiindca o conduce si o directioneaza Însusi Creatorul. De ce oare în firea omeneasca – omul fiind suprema încununare a naturii – exista atâta dezordine? De ce apar în viata omului atâtea dereglari si anomalii? Fiindca omului i-a venit în minte sa dispuna el însusi de sine si sa nu tina seama de vointa Creatorului. Omule pacatos, preda-te pe tine însuti si toata viata ta Domnului Dumnezeului tau si viata va începe sa urmeze un curs întelept, frumos, maret, si te vei simti, cât vei trai, minunat, precum sfintii lui Dumnezeu care s-au predat pe sine lui Hristos si pe care Biserica ni-i înfatiseaza zilnic drept modele de urmat.


Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 209.



SMERENIA
- Sf. Bonifatie de Teofania -


        Sa fii smerit înseamna sa nu te lauzi cu stiinta ta: cei smeriti socot ca adevarul, ca si lumina, este bunul de obste al tuturor.

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 106.

         

FRUMUSEȚEA
-Sf. Vasile cel Mare -


                Vreau sa ramâna în tine si mai puternica minunea creatiei, pentru ca, oriunde te-ai gasi si lânga orice fel de planta te-ai afla, sa-ti aduci aminte cu tarie de Creator. Când vezi un fir de iarba verde si o floare, sa te duci cu mintea la firea omeneasca, aducându-ti aminte de imaginea înteleptului Isaia, care a spus ca „tot trupul este ca iarba si toata slava omului, ca floarea ierbii” (Isaia 40, 6). Putinii ani ai vietii, bucuria cea scurta si veselia fericirii omenesti au gasit în cuvintele profetului o preafrumoasa icoana. Astazi trupul îti este înfloritor si plin de carne din pricina desfatarii; fata ti-i rumena ca esti în floarea vârstei; esti zdravan si puternic, iar când te pornesti, nu ti se poate nimeni împotrivi; mâine, tot tu, esti vrednic de mila, fie vestejit de vreme, fie istovit de boala. Cutare este vestit cu multimea banilor sai; are în jurul lui multime de lingusitori; suita de prieteni fatarnici, care cauta sa-i fie pe plac; nenumarate rude, dar si acestea fatarnice; roi de servitori, care stau lânga el fie pentru a-l servi la masa, fie pentru alte trebuinte; pe acestia îi târaste dupa el si când iese din casa si când se întoarce, ca sa stârneasca invidia celor care-l întâlnesc. Adauga-i acestui bogatas si oarecare putere politica sau dregatorii primite de la împarati sau conducere de popoare sau conducere de osti; adauga-i crainicul, care striga cu glas puternic, mergând înaintea lui, lictori de o parte si de alta, care baga spaima în supusi – ca de la ei vin loviturile, confiscarile de averi, arestarile, închisorile. Da, nesuferita este frica pe care o are de acestia poporul de sub mâna lor! Iar dupa acestea ce-i? Într-o singura noapte sau temperatura mare, sau pleurezia, sau pneumonia rapeste pe om, îl duce dintre oameni si-l dezgoleste dintr-o data de toata înselaciunea care-l înconjura, iar slava lui s-a dovedit a nu fi decât un vis. Dreptate a avut, deci, profetul, când a asemanat slava omului cu slabiciunea florii.

Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p. 121.




INDELETNICIRILE OMENESTI
Sfantul Sofronie Saharov


               La Muntele Athos, când eram înca începator, un monah batrân mi-a spus într-o zi ceva minunat în legatura cu treburile cele mai smerite: „Nici o munca nu înjoseste valoarea omului, singur pacatul naruie viata dumnezeiasca în noi”. Treburile ce nu pot deveni patima sânt cele mai potrivite vietii duhovnicesti. Daca sunt bucatar, pregatesc hrana rugându-ma pentru cei pe care Domnul îi iubeste. Nu are loc patima. Totodata o astfel de munca este de mare pret, caci îmi îngaduie sa slujesc celor pe care Hristos îi iubeste. Putem trai foarte bine cu o astfel de atitudine.

Sfantul Sofronie Saharov, Din viata si din duh, traducere de Parintele Rafail Noica, Ed. Reintregirea, Alba Iulia, 2011, p. 51


I A R B A
Arhim. Ilie Cleopa

  

                 Daca noi privind iarba pe care pururea o calcam cu picioarele ne vom aduce aminte de asemanarea ce o avem împreuna, dupa cuvântul Scripturii care zice: „Omul ca iarba, zilele lui ca floarea câmpului” (Psalm 102, 15), si iarasi: „Tot trupul este iarba si toata slava omului ca floarea câmpului” (Isaia 40, 6), si iarasi: „Zilele mele ca umbra s-au plecat si eu ca iarba m-am uscat” (Psalm 101, 12), atunci cine poate spune câta filosofie duhovniceasca ne învata pe noi iarba si florile câmpului? Atunci când mergem prin tarina si vedem pe vreo pasune iarba batrâna si uscata de vreme si de acolo ne mutam cu mintea la viata noastra si gândindu-ne la batrânetea ce ne asteapta si la uscaciunea noastra ce vine odata cu batrânetea, atunci iarba cea batrâna si uscata pentru noi se face o scoala si buna povatuitoare catre nemernicia si nimicnicia noastra pe acest pamânt.

Parintele Ilie Cleopa, Opt cuvinte despre minunile lui Dumnezeu din zidiri, Ed. Episcopiei Romanului si Husilor, Roman, 1996, cap. cap. 3: Minunile lui Dumnezeu din iarba si flori, p. 28-37.


Gânduri la vreme de restriște
Ioan Aurel Pop, președintele Academiei Române :


             A venit nenorocirea aceasta peste noi și nu știm ce să facem. Unii ne lamentăm și ne gândim la sfârșitul lumii și la prezicerile lui Nostradamus. Alții ne dăm viteji în vorbe și declarăm ritos că nu ne temem de nimic, dar în adâncul nostru numai noi știm ce este. Cei mai mulți tăcem, privim în jur și nu ne vine să credem. Știu că nu există cineva cu vreo soluție miraculoasă pentru a ne face optimiști în aceste zile. Ne gândim la ce este mai rău, ne uităm la cei care sunt (deocamdată!) mai loviți decât noi, ne cufundăm în gânduri sumbre.

             Evident, avem și câteva remedii, unele doar paliative. Râdem la primirea unor glume și filmulețe pe mail sau pe WhatsApp și mai ieșim din încordare. Râdem, dar nu e întotdeauna râsul nostru. Totuși, râsul ține de esența umană, este tipic omenesc și a salvat lumea de la multe rele. Se spune că Aristotel a avut un tratat despre râs, pe care biserica occidentală ar fi încercat să-l oculteze și să-l condamne, fără să reușească. Apoi, ne gândim că nu este prima catastrofă planetară prin care trece omenirea. Au fost răciri sau încălziri bruște de climă, au fost molime ucigătoare, de la Ciuma Neagră care a omorât, pe la jumătatea secolului al XIV-lea, între 30-60% din populația Europei până la Gripa Spaniolă de la finele Primului Război Mondial, care a ucis mai mulți oameni decât însuși războiul. Și, de fiecare dată, viața a învins. Sigur că a învins pentru cei rămași și nu i-a mai putut învia pe cei duși dintre noi, pe cei dragi ai noștri, lăsându-ne cu speranța în obșteasca înviere… Dar ne mai gândim, în aceste zile, și la altele și ne încurajăm cu vorba noastră, salvatoare de multe ori, că în tot răul este și un bine. De când oare nu am mai respirat, mai ales în marile orașe, un aer mai curat? Deocamdată ne putem plimba pe jos – fiindcă Dumnezeu ne-a dat picioare ca să umblăm cu ele și nu să le punem doar pe pedala de accelerație a mașinii ori să le îndreptăm obligatoriu spre ascensoare – prin locuri mai ferite, pe cărări demult uitate și ocolite. Am trecut mereu grăbiți pe lângă edificii și nu am văzut un detaliu arhitectonic original, nu am avut vreme să prețuim un colț de stradă, o statuie sau un bust al unui om odinioară faimos și azi uitat. De când nu am mai avut răgazul să privim o gâză care învie după iarnă, de când nu am mai conștientizat versurile lui Topârceanu cu puiul de muscă ieșit „ca să-și usuce labele”? Poate că în serile lungi, vom reuși și noi, ca Blaga, să auzim (din nou ori pentru prima dată) „cum bat în geamuri razele de lună”. Poate că nu i-am mai ascultat demult pe părinții și bunicii noștri, cu durerile lor, cu poveștile lor de demult, cu obsesiile lor de oameni bătrâni și bolnavi. S-ar putea ca ideile lor fixe, sâcâielile lor, sfaturile lor și chiar amintirile lor, gândurile nostalgice din viața lor trecută să ne ni se pară dintr-o dată pline de farmec și de miez. De când nu ne-am mai jucat în chip serios cu nepoții ori copiii noștri, fără grabă, în tihnă, cu sufletul deschis? Iată că avem acum timp să ne punem în pielea lor și să înțelegem că „bucuria și iubirea lor este jocul”, că au nevoie și ei de copilărie și că este așa de simplu, de necesar să ne copilărim și noi câteodată. Unii dintre noi ne mirăm că vin românii acasă din depărtări și ne gândim că ar trebui să rămână unde se află. Da, comod și sigur pentru noi și, poate, chiar pentru ei, așa ar fi, numai că firea omenească nu se ghidează întotdeauna după regulile rațiunii. Pe lângă minte, avem și inimă, iar inima ne trage la casa noastră, lângă ai noștri, lână aceia care ne pot înțelege „bucuria și amarul”, dorul și durerea. Acum se vede că globalizarea nu ne poate despărți de „locul nașterii noastre”, că ne exprimăm grijile mai bine în românește, chiar dacă vorbim și engleză, franceză ori germană. Inochentie Micu, trecut în lumea drepților în 1768, la Roma, după aproape un sfert de veac de exil, a cerut să fie îngropat acasă, la Blaj, în așteptarea obșteștii învieri, pentru că „nu poți învia cu-adevărat decât din pământul patriei”. Mulți au privit cu nepăsare această dorință testamentară și au pus-o pe seama unui om amărât, a unui om de demult, care gândea după tiparele vieții lui. Iată că acele tipare se potrivesc și astăzi, pentru că, în anumite privințe, „nimic nu este nou sub soare” (nihil novi sub sole). Trudiți de viața trepidantă, vlăguiți de alergătura zilnică, dați afară de prin trecătoarele slujbe, umiliți câteodată pentru banul câștigat greu, speriați de primejdia stingerii printre străini, românii iau calea țării. Unii își dau seama abia acum că odinioară, când ispita câștigului substanțial i-a putut orbi, au hulit țara, în loc să se supere doar pe oamenii nemernici, pe instituții nevolnice, pe împrejurări nefaste. De câte ori nu am auzit persoane (de succes sau nu) care spuneau că nu mai au nevoie de România, că s-au săturat de România ori că nu vor mai reveni în România! Sufletul nu se pliază, însă, după rațiunea rece, după orgolii de moment și nici după venitul material copios. Mulți ascultă acum imnul național cu alte urechi, iar unora „Balada” lui Ciprian Porumbescu le dă altfel de fiori. Casa de acasă, oricât de umilă ar fi, prețuiește acum mai mult decât toți banii din lume. Vorba „să ne ținem de neamuri” are, parcă, acum alt înțeles. Iar asta se întâmplă – culmea! – în mijlocul izolării la domiciliu spre care suntem îndemnați. Ne izolăm desigur, dar ne izolăm întru unitate, iar această unitate constă și din familia cea mare care este neamul nostru.

        Ne socotim adesea mai proști decât alții, mai necivilizați, mai inculți. Dăm buzna în magazine, ne aprovizionăm peste măsură, dăm din coate și zbierăm, mințim că nu suntem infectați și că nu am fost în zone de risc, ne purtăm iresponsabil. Dar oare alții – puși în fața acestei situații-limită – cum fac? Oare sunt mult mai buni, mai umani, mai solidari? Nu sunt astfel întotdeauna și nu toți! Am văzut cozi imense la Londra sau la Los Angeles, am văzut îmbrânceli, insolențe și prefăcătorii la Paris ori la Madrid. Oamenii sunt oameni peste tot, cu bune și cu rele. Popoarele nu sunt, însă, bune sau rele, morale ori imorale, egoiste sau generoase, ci numai oamenii sunt așa. Nu este momentul să ne lamentăm, ci trebuie să ne adaptăm cât mai bine împrejurărilor și să mergem înainte.

         Haideți să considerăm că, în mijlocul acestui rău imens, am câștigat în comunicare, în dialog și în omenie. Văd zilnic români care se duc să hrănească alți români, care împart hrană și măști, care duc vitamine pentru întărirea imunității organismului, care au grijă de animalele de companie rămase singure. Aceștia trebuie prețuiți și încurajați. Văd și români nepăsători, egoiști, sperjuri sau cinici, iresponsabili sau răi. Aceștia trebuie veștejiți și pedepsiți. Legile curente și cele excepționale, regulile de viețuire și de conviețuire nu se discută, ci se aplică. Nu este acum momentul să fim originali, să ne exhibăm orgoliile și inițiativele, să încercăm să ne „descurcăm”. E drept că „românul s-a născut poet”, dar acum, în viața publică, trebuie să domnească legea și ordinea, nu „poezia”. Pe de altă parte, românii (ca și italienii) nu sunt nemți ori elvețieni și nu au în spate o istorie întreagă de civism și democrație liber consimțită. Aș vrea să văd oameni politici care să explice starea aceasta de urgență pe înțelesul tuturor, să nu vorbească doar în sentințe, de la înălțimea podiumului lor de șefi, să nu se sfiască să pună și o lacrimă între slove (cum ar fi zis Goga), să nu-și ascundă vorba tremurată, să ne arate că trăiesc drama noastră și că împărtășesc speranța noastră. Vorba dulce, dar fermă poate muta munții din loc. Să fim blânzi, buni cu medicii (și personalul medical) și cu învățătorii (de toate gradele). Primii ne vindecă trupurile vlăguite de boală, iar ceilalți ne vindecă sufletele, duc educația mai departe, cultivă încrederea în om și umanitate.

           Am vrea (mai ales acum) să-i simțim și pe politicieni ca fiind de-ai noștri, cu spaimele și cu credințele noastre, cu vorbele noastre simple. Dar, în plus, dincolo de toate aceste naivități ale mele, ei mai au o datorie: să ia măsuri bune, să aibă alura de lideri, să-și conștientizeze rolul de elite, ca să ne poată insufla încredere și speranță. Dacă nu pot sau nu știu să facă acest lucru, atunci este grav, căci poporul acesta are nevoie de ghidaj bun, de călăuze potrivite.


         Altminteri, „bucuroși le-om duce toate”, pentru că ne știm trecători și vulnerabili. Suntem trestii gânditoare, cum zicea Blaise Pascal și ne purtăm ca atare, cu umilință și cu semeție în același timp, în căutarea echilibrului. Dacă nu o facem mereu, înseamnă că avem mari carențe în educație, că nu am făcut școală cum se cade, că am rămas la un stadiu de ființă inferioară. Criza aceasta neașteptată ne-a învățat ce să prețuim în viață, cum să separăm valorile de nimicuri, ce mare avere este bogăția sufletească. Alergăm clipă de clipă după slujbe bănoase, căutăm să trăim în mare confort material, ne ascundem adesea adevăratele sentimente și acum ne dăm seama ce bogăție avem în noi și cum am putea să revărsăm această bogăție spre semenii noștri. Poate că, după această grea încercare, ne vom rândui altminteri viața individuală și socială, ne vom trezi să fim mai buni și mai drepți, ne vom revărsa preaplinul sufletului spre lume și spre țară, adică spre colțul nostru de lume, pe care nu-l iubim pentru că este perfect (nu este!), ci pentru că este (încă) al nostru.




GUSTUL ROADELOR
-  Sf. Tihon de Zadonsk  -



               Mergând prin livada, ajungi sa întelegi ca nu poti cunoaste pomii altfel decât gustând din rodul lor. Asemenea sa cugeti si despre oameni. Multi se numesc pe sine crestini. Însa crestinul adevarat nu se vadeste altfel decât prin credinta cea dreapta si prin dragoste. Semnele ce marturisesc despre un crestin adevarat acestea sunt: el este plin de dragoste, smerit, rabdator, milostiv si binevoitor. Si precum multi dintre pomii unei livezi aduc roade placute la înfatisare, însa atunci când le gusti pricepi îndata ca nu sunt bune de nimic, asemenea si multi dintre oameni sunt buni numai parelnic: vorbesc domol, blând si linistit, postesc si se roaga mult, însa îndata ce te atingi de ei, se dovedesc a fi amari prin roadele lor, caci sunt plini de ura, pizma, rautate si neîndurare si de aceea prin firea lor ei se aseamana cu pomii cei rai car e dau roade rele. Tocmai despre acestea graieste Domnul: „Nu este pom bun care sa faca roada rea si nici, dimpotriva, pom rau care sa faca roada buna. Ca fiece pom dupa roada lui se cunoaste” (Luca 6, 43-44). Nu e defaimat aici postul sau rugaciunea, însa acestea nimic nu sunt fara dragostea crestina; nu este defaimata în sine nici vorba lina, blânda si linistita, însa fara roada dragostei ea nu este decât viclenie si fatarnicie. Nu doar cuvintele, ci faptele împreunate cu vorbe line, blânde si tihnite îl vadesc pe crestinul cel bun. De aceea, trebuie sa purtam înlauntrul nostru adevaratul duh crestin si sa ne straduim neîncetat sa-l dobândim. Si în chipul acesta, daca binele va fi întru noi, el va razbate si în afara noastra. Astfel, dupa cuvântul lui Hristos, „omul bun, din vistieria cea buna a inimii sale scoate cele bune” (Luca 6, 45).

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 101.



PERSONALITATEA
- Arhim. Arsenie Boca -



         Personalitatea este o înzestrare sufleteasca neobisnuita. Într-o personalitate chipul lui Dumnezeu este mult mai puternic si mult mai limpede. Toti crestinii au sigur câte un talant, dar unii au si câte doi, iar altii si câte cinci. Talantii sunt talente, energii de lucru, ca de pilda o minte mai stravazatoare, o inima mai larga, o mare capacitate de dragoste, o vointa mai puternica, o memorie mai buna, o ingeniozitate înnascuta. Aceste energii ale chipului prind mai bine, ca niste antene mai bune, energiile Harului care le sfinteste. Personalitatea are, de asemenea, de facut calea de la chip la asemanare. Dar, datorita înzestrarii sufletesti mai puternice, personalitatea ar putea strabate calea într-un timp mai scurt sau ar putea realiza o neasemanata asemanare.

Parintele Arsenie Boca, Parintele Arsenie Boca – mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca, 2002, p. 128.


FIRUL ÎNTRERUPT
- Arhiep. Justinian Chira -



          Omul trebuie sa fie constient de elementul etern din el. Pierzând acest lucru, e ca si cum ai rupe un cablu de la sursa. Lipsa aceasta de reînaltare a omului la elementul nemuritor. Ei, elementul acesta viu si puternic care este sufletul, când pleaca din trup, e nemuritor. Fara mentinerea acestei certitudini nu se poate face legatura între suflet si trup. Nu se poate transmite iubirea pentru ca sunt doua elemente cu totul straine unul de altul. Dar atunci când se întâlnesc doua elemente unul cu altul, atunci se transmite caldura din unul la altul. Si atunci si lipsa de legatura sufleteasca între oameni a deschis aceasta prapastie. Lipsa sufleteasca, lipsa de la suflet la suflet pe care o au oamenii între ei, doar oamenii cu legaturi materiale. Aceasta e materie moarta. Ce legatura e aceea pe care încercam sa o facem cu o materie moarta, nu cu un suflet de la suflet? De la inima la inima?

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Convorbiri in amurg, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2006, p. 64-65.




ZORII ZILEI
Sfantul Tihon din Zadonsk



              Vezi un rasarit de soare si începutul unei zile. Aici ai din belsug prilejuri pentru a cugeta la bunatatea Domnului si pentru a te minuna de ea.

            1) Când trece soarele de cealalta parte a pamântului si se lasa noaptea, atunci ni se pare deja ca el oarecum nici nu mai este; însa îndata ce rasare iarasi, ca si cum din nou l-ar face Ziditorul, marele luminator îti aminteste ca atât el, cât si tu ati dobândit fiinta de la Facatorul.

             2) Îti aduce aminte despre Soarele Dreptatii, Iisus, Fiul lui Dumnezeu, Care a murit si a înviat din morti. Asa precum coboara si se ridica soarele cel materialnic, asemenea si Hristos, venind pe pamânt si savârsind lucrarea cea mare a mântuirii noastre, S-a pogorât în mormânt si iarasi S-a înaltat. Si asa precum soarele, rasarind, le lumineaza pe toate de sub cer, bucurându-i si încalzindu-i pe toti, asemenea si Hristos, înviind din morti, a luminat întreaga lume si a revarsat lumina Sa prin Apostolii Sai ca prin niste raze duhovnicesti, încalzind si veselind inimile tuturor.

              3) Îti arata învierea mortilor ce va sa fie. Dupa cum soarele, coborând sub pamânt, se ridica iarasi, asa se vor înalta si trupurile îngropate în tarâna ale celor ce-au murit si „cei drepti vor straluci ca soarele în Împaratia Tatalui lor” (Matei 13, 43).

             4) Rasare soarele si din nou se face dimineata. Asemenea si binefacerile Domnului se înnoiesc si se revarsa peste noi; iar prin faptul ca n-am pierit ni se vadeste bunatatea si mila lui Dumnezeu.

              5) Rasare soarele si pe toate le lumineaza si le încalzeste. Asa ni se arata si bunatatea Domnului, care pe cel drept îl bucura, îl veseleste, îl lumineaza, îl desfata si îl încalzeste, iar pe cel pacatos îl atinge cu razele iubirii Sale si îl „duce la pocainta” (Romani 2, 4); si „lumineaza pe tot omul care vine în lume” (Ioan 1, 9), „deschide mâna Sa si satura pe tot cel viu de bunavoire” (Psalmul 144, 16).

            Din aceasta întâmplare ne învatam, iubite crestine, sa-I multumim din inima lui Dumnezeu pentru cele trei mari binefaceri pe care le savârseste cu noi: pentru zidirea noastra, pentru rascumparare si pentru minunata Sa Pronie ce-o are pentru noi. Sa-i zicem dar Lui cu duh plin de bucurie: „Slava Tie, Dumnezeule, Celui Ce ne-ai facut pe noi! Slava Tie, Celui Ce ne-ai rascumparat pe noi! Slava Tie, Celui Ce Te îngrijesti de noi, nevrednicii! Binecuvântat esti în veci! Amin”.

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 129



S O M N U L
Sf. Tihon de Zadonsk



                Vezi un om care doarme. Aceasta întâmplare îti înfatiseaza doua chipuri: 1) Asemanarea mortii. Cel adâncit în somn este ca si mort: nu vede, nu aude, nu vorbeste si nu face nimic, doar ca viata lui se arata prin suflare. De fiece data când adormim ne facem deopotriva cu cel raposat. 2) În omul care doarme vezi chipul vietii ce va sa vie. Caci precum acesta scapa de toate treburile, ostenelile si grijile sale si uita atunci de nevoi, de nenorociri, de suferinte si boli, nemaisimtind nimic de pe urma lor, ca si cum nu le-ar mai avea, asemenea si cel care s-a învrednicit a primi viata vesnica, se izbaveste de toate ostenelile, nevoile, nenorocirile si suferintele. Iata de ce viata cea fara de sfârsit este numita odihna în Sfânta Scriptura (Evrei 4, 1 si altele), iar în Apocalipsa ni se spune: „Fericiti sunt mortii care de acum înaint e mor întru Domnul! Da, graieste Duhul, odihneasca-se de ostenelile lor, caci faptele lor îi însotesc” (Apocalipsa 14, 13). Întâmplarea aceasta te învata: 1) De fiece data când adormi, sa-ti amintesti de moarte, care este asemenea somnului, si prin credinta sa-ti înalti mintea la viata vesnica, acea tihna dulce si fara de sfârsit în care se odihnesc alesii Domnului, si cu credinta sa strigi catre Hristos ca si tâlharul: „Pomeneste-ma, Doamne, când vei veni întru Împaratia Ta” (Luca 23, 42). 2) Trezindu-te din somn, sa-I multumesti lui Dumnezeu. 3) Sa te ostenesti în veacul de acum, nevoindu-te întru credinta, ca dupa moarte sa te primeasca odihna.

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 122.



SF. LITURGHIE
Sf. Ioan de Kronstadt



              Cautati spectacol? În biserica, în dumnezeiestile slujbe aveti un spectacol fara seaman, spectacolul întregii vieti pamântesti a Dumnezeului-Om, din clipa când a fost înfasat în scutece, prunc fiind si culcat în iesle, continuând cu viata Sa ascunsa de dinainte de iesirea la propovaduire si cu viata Sa publica, de slujire a lumii, viata plina de iubire, de întelepciune, de minuni, cu patimile Sale, cu moartea, îngroparea, Învierea si înaltarea la Cer! Poate exista un spectacol mai uimitor, mai maret, mai instructiv? Veniti chiar si în fiecare zi la acest spectacol, pentru a va hrani vazul si auzul, gândurile si simtamintele. Luati parte cu sinceritate, de fiecare data când veniti la biserica, la dumnezeiestile slujbe: se lucreaza sfintitor aici mântuirea voastra: pentru voi se aduce jertfa vie; pentru voi se junghie Mielul lui Dumnezeu; pentru voi se frânge Trupul lui Hristos, pentru voi se varsa Preacuratul Sau Sânge, care a rascumparat întreaga lume; aduceti fiecare jertfa inimii înfrânte si smerite, jertfa de lauda si de multumire!


Sfantul Ioan din Kronstadt, Liturghia: Cerul pe pamant, traducere de Boris Buzila, Ed. Deisis, Sibiu, 1996, p. 126-127.




VORBE, VORBE, VORBE...
Sfantul Ioan din Kronstadt


            Ne aflam într-un cerc profan de discutii. Vorbe, vorbe, vorbe... De cele mai multe ori goale, în care nu se sufla un cuvânt despre Dumnezeu – Tatal nostru al tuturor –, despre dragostea pe care ne-o poarta, despre viata viitoare, rasplata cereasca; de ce, oare? Pentru ca oamenii se rusineaza sa aduca vorba despre Dumnezeu. Dar ceea ce uimeste mai mult este ca chiar oamenii care trec drept evlaviosi si drept „luceferi” în societate arareori vorbesc despre Dumnezeu, despre Mântuitorul Hristos, despre valoarea timpului, despre înfrânare, judecata, fericirea viitoare sau chinurile vesnice, atât în cercul familiei, cât si în acela al oamenilor de lume, si îsi petrec adeseori timpul în discutii sterile, jocuri de societate, distractii. Si aceasta se întâmpla tot pentru ca se rusineaza sa înceapa o asemenea discutie, temându-se sa nu devina plictisitori sau ca nu vor putea sa o poarte ei însisi cu sinceritate. O, lume desfrânata si pacatoasa! Vai tie, ce vei face în ziua judecatii obstesti, în fata nemitarnicului Judecator! „Întru ale Sale a venit, dar ai Sai nu l-au primit” (Ioan 1, 11). Da, Domnul si Creatorul nostru nu este primit la noi! Nu-L primim în case, nu-L „primim” în discutii. Sau, iata, cineva citeste Sfânta Carte sau zice rugaciuni cu glas tare, dar oare de ce o face în sila, fara chef, de parca i s-ar împletici limba în gura? Nu din prisosul inimii, ci fiindca se simte stingherit, buzele-i pustii de-abia i se misca. De ce oare? Din dispretul fata de lecturile duhovnicesti si fata de rugaciune, pe care diavolul i l-a sadit în inima, dintr-o falsa rusine. O, sarmanii mei oameni! Va rusinati de ceea ce ar trebui sa tineti la cea mai mare cinste! O, fapturi nerecunoscatoare, naravite! Ce chinuri meritati pentru o asemenea purtare?

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 158



STRÂMTORĂRILE VIEȚII
Sf. Ioan de Kronstadt


Când privesc creatia lui Dumnezeu, ce vad? Vad peste tot o extraordinara abundenta, o adevarata bogatie de viata în regnul animal, printre patrupede, reptile, insecte, pasari pesti. Atunci ne vom întreba: pentru ce viata omului, si mai ales a omului credincios si evlavios, este suparatoare si strâmtorata? Domnul a raspândit pretutindeni cu mâna larga viata, belsugul si fericirea, si toate creaturile – exceptând omul – Îi aduc slava prin abundenta lor, prin viata si bucuria lor deplina. De ce oare aceasta discordanta între mine si lumea animala? Nu sunt eu creatura aceluiasi Creator?

Raspunsul este simplu. Viata noastra este otravita fie de pacat, prin propria noastra greseala, fie de dusmanul netrupesc, care se lupta mai ales – si înainte de toate – cu acei care încearca sa traiasca o viata evlavioasa.

Viata omului, a adevaratului crestin, este în viitor, în veacul ce va sa fie; acolo, toata bucuria si toata binecuvântarea îi sunt pregatite. Aici pe pamânt el nu este decât un exilat, ispasind o pedeapsa; aici pe pamânt se întâmpla ca toata natura sa se revolte împotriva lui din cauza pacatelor sale, ca sa nu vorbim de vrajmasul care, din timpuri stravechi, „racneste ca un leu, cautând pe cine sa înghita” (1 Petru 5, 8). Prin urmare, nu sunt tulburat sa vad bucuria si abundenta dominând pretutindeni în lume, în timp ce singur eu sunt lipsit de fericire, si ma uit cu durere la fericirea si libertatea creaturilor lui Dumnezeu. Eu sunt calaul meu însumi din pricina pacatelor mele, care nu ma parasesc si nu înceteaza sa ma loveasca. Voi avea parte de bucurie deplina si eu, de asemenea, dar nu aici pe pamânt, ci numai în lumea cealalta.


Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 66-67.



BOGATIA PRIMAVERII
Sfantul Inochentie al Odessei


             Orisicât de bogata si de împodobita ar fi natura în timpul primaverii, totusi sufletul înnoit de harul dumnezeiesc este mult mai împodobit si mai bogat în florile virtutilor – într-însul se gaseste si floarea cea alba a nevinovatiei si curatiei inimii si floarea cea roza a binefacerii si dragostei catre aproapele si floarea cea albastra a contemplatiei si întelepciunii duhovnicesti si floarea cea galbena a înfrânarii si ostenelii.

Sfantul Inochentie al Odessei, Intelepciunea dumnezeiasca si rosturile naturii, traducere de patriarhul Nicodim Munteanu, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 44



UNTDELEMNUL CANDELEI
Sfantul Ioan din Kronstadt



            Când te rogi, fa totul cu întelegere. Când torni untdelemn în candela gândeste-te ca în fiecare zi si minut ale vietii tale Datatorul de viata te tine în viata prin Duhul Sau Preasfânt si ca în fiecare zi, prin somn în privinta trupului si prin rugaciune si cuvântul lui Dumnezeu în privinta sufletului, toarna în tine untdelemnul vietii, pentru a mentine vie flacara sufletului si trupului tau. Când pui o lumânare înaintea icoanelor adu-ti aminte ca viata este întocmai ca o lumânare: când înceteaza sa arda, se stinge. Si ca unii o fac sa arda mai repede decât s-ar cuveni, prin patimi, prin prisos de mâncare, de vin si de alte desfatari.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 432


L U M I N A
- Arhiep. Justinian Chira -


               Lumina este izvorul dupa care îmi înseteaza neîncetat sufletul, mai mult decât dupa orice. Lumina si puritate, sfintenie si omenie – le învat, le iubesc, le doresc, le caut si le gasesc: în gândul omului curat, în cuvântul tainic al cerului, în lumina fireasca a soarelui, în tremurul sfios al stelelor, în toate cele ce nu fac altceva decât sa ne sopteasca despre taina universului, despre negraita cauza a tuturor, pe care noi, fara sa gresim, o numim Dumnezeu; despre chipul slavei Sale între oameni, care este Iisus Hristos.


Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 64.



DEMONSTRAȚIE
- Sf. Ioan de Kronstadt -


            Daca vreodata, într-un anumit loc, într-o încapere, sau pe apa, sau sub cerul liber vei pune la îndoiala prezenta lui Dumnezeu acolo, ofera-i inimii tale aceasta demonstratie. Dumnezeu tine totul cu puterea Sa. Ma tine si pe mine cu trupul si cu sufletul, tine toate corpurile solide, lichide, gazoase. Tine si aerul locului în care ma aflu si pe care îl respir, tine orice particula din el; de aceea se si numeste Atottiitorul, fiindca tine în mâna Sa toata faptura, macrocosmosul si microcosmosul. Cum ar putea, deci, sa lipseasca dintr-un anumit loc? Sa nu fie undeva Adevarul lucrurilor, Cauza existentei lor? Când vei avea în gând aceste cuvinte, inima lovita de apoplexia îndoielii îndata se va înviora si se va linisti, aceasta fiind tot o dovada puternica a omniprezentei lui Dumnezeu, cu deosebire în sufletele noastre. Slava Tie, Atottiitorule Împarate, ca nu m-ai lasat în bezna diavoleasca, ci mi-ai trimis grabnic lumina Ta, ca sa mi se risipeasca din suflet întunericul. Tu, Doamne, esti Luminatorul meu, luminezi întunecimea din mine.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 415-416.


MINCIUNA
- Arhiep. Justinian Chira -


                  Temelia tuturor relelor din lume este minciuna. Minciuna este o mare hotie, pentru ca rapeste cel mai scump lucru, care este adevarul. Minciuna te face sa cazi în eroare, în ratacire, te împinge în toate prapastiile din lume si, în cele din urma, în prapastia cea vesnica.


Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 70.



VENITI SA NE AMINTIM!
Sfantul Teofan Zavoratul


Veniti sa ne amintim cum vor lumina Dreptii ca soarele si cum se vor arata pacatosii asemenea funinginii de pe oala – si, cu frângere de inima, sa râvnim faptele cele bune.

Veniti sa ne întarim în frica de Dumnezeu, ca sa ne învrednicim de bunatatile cele vesnice.

Veniti sa cadem la Dumnezeu cu inima înfrânta si smerita, fiindca El este Bun si Milostiv, si îi mântuieste pe cei ce se pocaiesc.

Sa ne rugam Lui, ca sa ne aduca în Împaratia Sa cea negrait de fericita si nesfârsita.

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 74



Adăugăm un leac care circulă pe internet:
VEŞTI BUNE!!!



Virusul Corona lui Wuhan se poate vindeca singur printr-un bol cu apă de usturoi proaspăt fiartă. Vechiul doctor chinez si-a dovedit eficacitatea.

Mulţi pacienţi au dovedit, de asemenea, că sunt eficiente.

RECITIŢI: Luaţi opt (8) căţei de usturoi tocaţi, adăugaţi şapte (7) căni de apă şi duceţi la fierbere. Mâncaţi şi beţi apa fiartă din usturoi. Ameliorată si vindecată peste noapte… Vă rugăm să împărtăşiţi cu toate contactele dvs. care vă pot ajuta să salvaţi vieţi!


FLOAREA OFILITA
Sfantul Teofan Zavoratul
    

             Cât de frumoasa este aceasta lume, însa plina de moarte! Ea se aseamana unei flori care s-a deschis într-o luna de primavara: înfloreste atâta timp cât roua si ploaia o tin în viata; îndata ce vine arsita, floarea se ofileste. Asa si moartea face sa paleasca obrajii si strica în mormânt madularele cele minunat întocmite... Da-ne, Doamne, scapare si ocrotire în tarâmul unde dreptii salasluiesc.

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 124-125


Scrisoare pastorală
Foaie periodică,  gratuită a Parohiei Malovăţ-Mehedinţi
Anul XX(2020),  nr. 417(1 –15 Martie)

         Dragii mei enoriași!
         Rugăciune specială.  Preafericitul Părinte Patriarh Daniel  al Bisericii Ortodoxe Române a trimis o rugăciune specială tuturor bisericilor și mănăstirilor din țară și din diasporă, pe care s-o citească preoții și călugării la slujbe, dar potrivită și pentru credincioși în această vreme de grea încercare. O redăm mai jos și rugăm pe toți enoriașii noștri s-o adauge rugăciunilor pe care le fac dânșii:
         ,,Doamne, Dumnezeul nostru, Cel ce ești bogat în milă și, cu purtarea Ta de grijă cea înțeleaptă, ocârmuiești viața noastră, ascultă rugăciunea noastră, primește pocăința noastră pentru păcate, oprește noua boală molipsitoare, precum ai încetat pedepsirea poporului Tău în vremea regelui David. Cel ce ești Doctorul sufletelor și al trupurilor noastre, dăruiește însănătoșire celor cuprinși de boală, ridicându-i grabnic din patul durerii, ca să Te slăvească pe Tine, Mântuitorul cel Milostiv, iar pe cei sănătoși îi ocrotește de orice boală. Binecuvântează, întărește și păzește, Doamne, cu harul Tău, pe toți cei care, cu iubire de oameni și jertfelnicie, îi îngrijesc pe cei bolnavi la casele lor sau în spitale. Îndepărtează toată boala și suferința din popor și ne învață să prețuim viața și sănătatea ca daruri ale Tale. Dăruiește-ne, Dumnezeule, pacea Ta și umple inimile noastre de credință neclintită în ocrotirea Ta, de nădejde în ajutorul Tău și de dragoste față de Tine și de aproapele.
         Că al Tău este a ne milui și a ne mântui pe noi, Dumnezeul nostru, și Ție slavă înălțăm: Tatălui și Fiului și Sfântului Duh, acum și pururi și în vecii vecilor, amin.”
*
Micul terorist. În ultimele decenii am auzit destul de des rostindu-se cuvintele ,,terorist”, ,,terorism” și ,,teroare”. În dicționare se dau diferite definiții asupra acestor termeni, esența fiind aceea de violență sau forță ilegală exercitată de o persoană sau un grup de persoane asupra unui individ, grup, popor sau lume întreagă, în scopul obținerii unor avantaje. Și, totuși, cred că definiția nu spune totul și ea ar trebui revizuită și completată.
Socotesc că noțiunea de ,,terorist” are cel puțin trei sensuri. Iată-le:
-           Marele terorist este acel conducător de stat sau de state, care își impune voința prin forță în fața unui popor sau unui grup de popoare în scopul  obținerii unor avantaje materiale, obținerii unor puteri nelimitate. Cel mai adesea un asemenea individ este numit dictator, iar politica lui dictatură. Marele terorist acționează după bunul plac, fără să țină cont de legi, de morală, fără frică de Dumnezeu și de oameni. Marele terorist este gata să condamne la moarte, la ani grei de temniță, la schingiuiri și ciopârțiri oameni nevinovați, pentru simplul fapt că nu au fost de acord cu el și cu politica lui. Marele terorist este gata să-și înfometeze poporul în mod sistematic, indiferent dacă din aceasta rezultă milioane de morți, este gata să disloce populații întregi dintr-o zonă în alta, să lipsească de drepturile esențiale pe cei din subordinea sa. Marele terorist pornește războaie de cucerire, lăsând în urma sa munți de cadavre, distrugeri materiale și spirituale. Marele terorist otrăvește apa, băuturile, mâncarea, aerul, chiar medicamentele. Marele terorist lansează arme cu putere inimaginabilă, care distrug mase mari de oameni pe suprafețe imense și cu consecințe pe zeci și zeci de ani. Marele terorist lansează microbi și viruși, care pot provoca boli fără leac și multă-multă moarte în oameni și animale. Marele terorist lansează gaze care pot provoca distrugerea vegetației pe zone imense. Marele terorist este zugrăvit de cei din subordinea sa drept trimisul lui Dumnezeu pe pământ, eroul, omul cu destinație istorică, menit să schimbe vremurile, istoria, oamenii și popoarele. Marele terorist devine un fel de diavol cu chip de om, care are drept scop în viață să facă rău, cât mai mult rău semenilor săi, să distrugă cât mai mult creația lui Dumnezeu.   
-           Teroristul obișnuit, cel de toate zilele este individul care are drept țel al vieții sale distrugerea, suferința și  moartea celorlalți. El acționează de unul singur sau aparține unui grup de interese politice, religioase, ideologice etc. Teroristul este gata să-și dea viața pentru un crez, pentru o idee, pentru un scop. Detonează bombe în mijlocul mulțimilor concentrate la diverse evenimente, spectacole, adunări, manifestații. Teroristul otrăvește, incendiază, împușcă, îneacă, răstignește, sfârtecă, răpește și sechestrează oameni nevinovați, care n-au nici o legătură cu el sau cu gruparea ce-o reprezintă. Cu cât mor mai mulți, cu atât teroristul socotește că și-a atins idealul, scopul în viață. Pentru el este important să producă spaimă, frică, teroare, fiindcă în felul acesta crede că va determina autoritățile să ia decizii în direcția pe care o vrea el, indivizii să-i cedeze bani și bunuri. Teroristul este omul îndoctrinat până în măduva oaselor de o ideologie politică sau religioasă, care nu cunoaște limite în răspândirea răului și suferinței în rândul semenilor săi până nu-și realizează idealurile. Cel mai adesea sfârșește sinucigându-se în cadrul acțiunilor pe care le întreprinde.
-           Micul terorist este vietatea pe care nu o vedem cu ochiul liber, ci doar cu microscopul. O numim cel mai adesea microb sau virus și nu este catalogat în dicționare ca terorist, deși… activitatea lui…! A existat în toate locurile și în toate timpurile. A fost răspândit în aer, în apă, pe pământ și în pământ, în mâncare, băutură, pe oameni, animale și plante. Simțurile omenești nu-l percep decât ajutate  de instrumente foarte sofisticate. Altfel, nu-l vedem, nu-l auzim, nu-l mirosim, nu-l pipăim, nu-l gustăm. Știm că există, știm că e foarte periculos, știm că se răspândește rapid în tot locul, dar sperăm că poate-poate nu ne nimerește… Știm despre micul terorist că provoacă   boli mai ușoare sau mai grele, știm că pe unele putem să le vindecăm, iar pe altele doar sperăm că într-o bună zi vom reuși să le găsim leacul. Știm multe despre micul terorist sau ne facem iluzia că știm. Nu folosește mașinării, nu folosește arme chimice sau de foc, nu face zgomot. Pătrunde în corpul nostru pe cele mai diverse căi și mijloace, se instalează în cine știe ce organe, se înmulțește rapid, declanșează boli, care se fac simțite destul de târziu, ne folosește fără să știm pentru a-l răspândi și la alți semeni ai noștri prin atingere, prin sărut, prin aer, prin diverse contacte. Poate să ne atace de unde vrea și când vrea. Reușește să se adapteze împrejurărilor, să devină tot mai rezistent. Dacă anul acesta îl învingeau anumite medicamente, anul viitor acelea devin neputincioase și micul terorist ne râde în nas, că nu avem ce-i face, că trebuie să inventăm altceva. Între timp el ucide…!
Micul terorist poate să fie o vietate ca oricare alta, care se naște, se dezvoltă, se reproduce și moare.  Se naște din mama lui, se înmulțește prin ouă, prin împărțire în mii de părticele, care devin la rândul lor mici teroriști, crește rapid, uneori în câteva ore ajunge la vârsta la care se poate reproduce, moare câteodată după ore, zile, săptămâni sau chiar ani. Sunt unii astfel de teroriști, care pot supraviețui mii de ani. Rămân în trupurile victimelor lor, sunt îngropați și ei odată cu victima și după sute sau mii de ani, când victima este dezgropată printr-o întâmplare oarecare, micul terorist se trezește și pleacă la treabă cu mai multă poftă de muncă. Oamenii cel mai adesea s-au temut de teroriștii obișnuiți, de marii teroriști, dar pe micul terorist rar l-au băgat în seamă. Dacă e să numărăm morții rămași în urma celor  trei categorii de teroriști, am constata că în urma micuțului terorist au rămas cu mult mai multe cadavre. Au fost situații, spre exemplu, când micul terorist a băgat în mormânt două treimi din populația Europei în câțiva ani, adică din trei europeni doi au murit. Bolile produse de micul terorist au fost numeroase. Oamenii le-au numit simplu: ciuma, holera, lepra, tuberculoza, gripa spaniolă, ebola, sida etc. Când micul terorist s-a săturat de oameni, a servit în voie și ceva cărniță de animale, de păsări, de pești și de alte viețuitoare de pe pământ. Am auzit cu toții în ultima vreme de milioanele de vaci ,,nebune”, de milioanele de păsări cu ,,gripă aviară”, de milioanele de porci cu ,,gripă porcină africană” și multe altele. Toate aceste biete animale au murit sau au fost omorâte de oameni în speranța că astfel îl vor ucide și pe micul terorist. Ți-ai găsit!
De cele mai multe ori, micul terorist, așa cum am spus mai sus, este asemenea unei viețuitoare de toate zilele. Cel mai periculos este însă micul terorist creat în laboratoare speciale, cu scopuri precise. Acela este ținut ,,sub cheie”, până când marele terorist dă poruncă să fie scos și lansat în lume. Devine cea mai cumplită armă, arma pe care o numim biologică. În astfel de cazuri, micul terorist poate fi răspândit cu ușurință și rapiditate într-o regiune, într-o țară, într-un continent sau în lumea întreagă.  Astăzi suntem avansați, ne plimbăm printre stele, ne batem în piept că am făcut și am dres, dar când apare micul terorist începem să tremurăm de frică. Dispunem de televizoare, de radio și de internet pentru ca să aflăm din oră în oră câte mii de semeni ai noștri au murit în cutare țară, în cutare continent, câți sunt afectați, cât sunt în carantină.  Cu micul terorist cel de toate zilele ne mai descurcam cumva, fiindcă între timp ne inventasem vaccinuri, medicamente și reușeam să-l mai speriem, ba câteodată să mai și dăm cu el de pământ și să-l învingem. Cu micul terorist – armă  e cumplit. Ne ia prin surprindere. Nu știm absolut nimic despre el: cum este, cum acționează, cu ce poate fi învins, cât rezistă, cum se răspândește. Industria militară construiește tot într-o veselie avioane de luptă, tancuri, mitraliere, bombe, câte și mai câte pentru a distruge dușmanul – om. Toate acestea rămân neputincioase, adevărate mormane de fiare, când apare micul terorist-armă. Până când lumea se dezmeticește, până când savanții reușesc să-l studieze bine pe micul terorist-armă, până când reușesc să inventeze arme pe măsură,  adică vaccinuri și medicamente, până le testează pe animale mai întâi apoi pe oameni, până când le produc pe scară industrială ca să ajungă pentru toți, micul terorist face ravagii. De cele mai multe ori micul terorist – armă este folosit într-adevăr ca armă de luptă într-un război nevăzut între state sau grupuri de state. Sunt situații însă, când micul terorist este folosit și ca mijloc de îmbogățire pentru marele terorist. Marele terorist pregătește pe-ndelete vaccinul și tratamentul pentru învingerea micului terorist. Când totul e gata, marele terorist trimite pe micul terorist la luptă. Oamenii cad victime unul după altul, fără putința de a se apăra. Spitale gem de bolnavi. Doctorii ridică neputincioși din umeri. Convoaiele de cadavre așteaptă la porțile cimitirelor sau crematoriilor. Cei încă neatacați sunt obligați să stea ascunși, doar-doar micul terorist nu va ajunge și la ei. Groaza crește de la o zi la alta. Se opresc fabrici, instituții, se dau peste cap economii, se devalorizează monedele naționale, începe marea criză economică în lume. Deodată, marele terorist anunță că a descoperit leacul, antidotul. Lansează pe piață vaccinul și medicamentul salvator. Nu mai contează cât costă. Fiecare vrea să-l obțină, să capete o doză, să se vaccineze, să se trateze. Sume uriașe curg ca fluviile în buzunarele marelui terorist. Lumea îl vede ca pe un salvator, ca pe un om de știință, ca pe un erou care a salvat milioane de vieți! În spatele cortinei însă… zac munții de cadavre!
Lumea este cum e lumea, nu cum am vrea noi să fie. Când rostim Tatăl nostru spunem ,,Vie împărăția Ta, facă-se voia Ta, precum  în cer, așa și pe pământ!” Împărăția lui Dumnezeu este dragoste între oameni și popoare, într-ajutorare, înțelegere, pace, bine, adevăr, dreptate, creație, armonie. Voia lui Dumnezeu nu este distrugerea oamenilor și popoarelor. Dumnezeu Și-a adus Fiul jertfă pentru viața și salvarea oamenilor. Oamenii de bine, creștinii, se roagă lui Dumnezeu să facă din lumea aceasta pământească una asemănătoare cu lumea îngerilor. Creștinii se roagă lui Dumnezeu să alunge pe cel rău din lume,  puterea și lucrarea lui, se roagă pentru viața și sănătatea oamenilor și a lumii întregi. Teroriștii, oricare ar fi ei, nu-L slujesc pe Dumnezeu, ci slujesc diavolului și fac voia acestuia. Desigur, ei lucrează atât cât Dumnezeu le îngăduie să lucreze. Nimic nu este fără știrea și fără voia Lui. Desigur, vor zice unii: cum poate Dumnezeu să îngăduie astfel de lucrări? Voi răspunde tot prin întrebări adresate celor ce pun astfel de întrebări: Vă amintiți, domnilor, cum L-ați scos pe Dumnezeu din ecuație? Cum L-ați alungat din Europa, fără a mai vorbi de alte continente? Cum v-ați socotit mai puternici și mai înțelepți decât Dumnezeu? Vă amintiți când ați ridicat la rang de lege tot felul de blestemății, care batjocoresc morala creștină, Biserica și pe Dumnezeu? Vă amintiți, domnilor, când v-a fost rușine să vă declarați creștini și Europa leagăn al creștinătății? Vă amintiți, domnilor, când n-ați avut loc de Sfânta Cruce, Sfintele Icoane, când ați batjocorit Familia, însemnele creștine, în numele unor ,,libertăți” de voi inventate, străine spiritului și învățăturii creștine? Vă îngroziți acum că vine nota de plată? Vă e rușine acum să cădeți la pământ și să-L rugați pe Dumnezeu să vă ierte? Măcar de-ați face-o, chiar în ceasul al doisprezecelea!
             Treziți-vă, oameni buni, și haideți să-L rugăm împreună pe Dumnezeu să ne ierte, căci cu dreptate este pornită mânia Lui asupra noastră. Să-l rugăm să oprească lucrarea răului în lume, să lumineze mintea oamenilor de știință ca să găsească urgent medicamentele necesare vindecării acestei molime ce  pustiește, ce ne amenință tot mai înfricoșător. Să nu lăsăm o zi să treacă fără să ne rugăm într-un glas, cu toții: ,,Oprește, Doamne, mânia Ta!  Știm că ne iubești, așa păcătoși cum suntem, dar suntem creația Ta, fiii Tăi adoptivi, suntem lumea pentru care Fiul Tău S-a jertfit. Nu lăsa lumea ta să piară! Nu lăsa lumea Ta pradă teroriștilor veacului acestuia, indiferent care ar fi ei! Pentru râsul și curăția copiilor lumii acesteia, salveaz-o, Doamne, și de data aceasta, căci la Tine e scăparea!
*
   Avem o țară. Am găsit pe internet o poezie excepțională cu acest titlu. Păcat că nu este menționat și autorul ei! O redăm, fiindcă ni se pare foarte potrivită pentru Duminica Ortodoxiei, pe care am serbat-o în această perioadă. Iat-o:        


,,Avem o ţară unde au stăpânit odată
Vitejii daci, bărbaţi nemuritori.
Şi unde stau de veacuri laolaltă,
Izvoare, văi şi munţi cu fruntea-n zări.
Avem troiţe sfinte, altare şi icoane
Şi candeli ard cu mii de pâlpâiri;
Avem atâtea lacrimi şi prigoane,
Că ne e plin pământul de martiri.

Avem la Putna sfânt şi viu cu duhul
Pe cel ce-a stat Ortodoxiei scut;
Şi azi de-l vom chema să-nving-apusul,
Va răsturna cinci veacuri de pământ.

Avem pe Brâncoveanu pildă tare,
Căci pruncii lui sub sabie-au căzut;
Ca să păzească fără de schimbare
Credinţa dreaptă-n care s-au născut.

Avem Ardealul sfânt, pământul răstignirii,
Cu tunuri sfârtecat de cel viclean;
Avem ierarhii sfinţi, pe Iancu şi martirii,
Pe Horia tras pe roată pentru neam.

Azi iarăşi te-au suit vrăjmaşii tăi pe cruce,
Ardeal cu trei culori împodobit;
Scriind deasupra vina ta cu sânge,
Aceea că Ortodoxia ai iubit.

Avem un Rai de sfinţi, în temniţi daţi la
moarte
Şi aruncaţi în groapă neştiuţi;
Dar astăzi, dând pământul la o parte
Ies moaşte sfinte-n zeghe grea de deţinuţi.

E jertfa lor de veacuri mărturia
Ce strigă din morminte pân' la noi:
Sa apărăm cu râvnă Ortodoxia
Şi-acest pământ de sfinţi şi de eroi!”

*
File de jurnal – 30 iul. 1982(I). ,,Luni pictorul I. V. a revent la lucru cu echipa. Pare foarte liniști și binevoitor. Speram să meargă toate bine, dar până la urmă mi-am dat seama că m-am înșelat. Am fost la Severin și am obținut de la doamna Frățilă, vânzătoare de la Magazinul Fondului Plastic, o notă de comandă și delegație pentru 20 litri de ulei de in fiert de la baza din București(Str. C. A. Rosetti nr. 39). Mi-a pretins pictorul la biserică să-i aduc acest ulei.
Marți am făcut slujbă și apoi am plecat la Herculane să-l iau pe tăticu de la băi. Am stat în Orșova vreo două ore până mi-a venit rândul la benzină. În acest oraș raționalizarea benzinei se face astfel: a)pentru orșoveni se dă benzină de câte 200 lei pe zi de mașină; b) pentru mehedințenii din afara orașului se dă de câte 50 lei; c) pentru cei din alte județe și pentru străini se umple rezervorul. Și eu am reușit să umplu rezervorul!
În Băile Herculane criza de alimente este foarte gravă. Cei înscriși la cantine nu pot rezista, meniul fiind foarte sărac. Români de pretutindeni și mulți străini pripășiți sezonier în acea stațiune așteptau ore în șir, începând de la miezul nopții, pentru a putea mânca lapte sau carne, atunci când aveau norocul să vină astfel de alimente.
Foarte mulți, majoritatea chiar, dintre cei ce se duseseră să-și caute sănătatea nu mergeau la băile publice. Erau scumpe, iar apa era foarte diluată. Ei mergeau pe Valea Cernei la Cele 7 Izvoare, unde, din loc în loc, se aflau câteva bazine. În acestea, bărbați și femei, fără jenă, făceau baie laolaltă. Primărița și alte organe de conducere ale orașului au făcut o adevărată campanie pentru distrugerea acelor bazine clandestine de captare a apei minerale. S-au lovit de rezistența pacienților care, din propriul lor buzunar, au cumpărat ciment și au construit un bazin mare ,,sub pod” și altul ,,la țeavă”. Ba unii chiar au făcut niște jgheaburi din tablă perforată, pe care le-au fixat la capătul unei țevi de captare, așa încât se putea face și un duș de toată frumusețea. Oamenii aceștia stau în gazdă la cele câteva case răspândite pe vale. Proprietarii își îngrămădesc clienții câte  2-3 sau chiar câte 4 într-un pat și umflă câte 1.000 lei pe noapte. Tăticu a nimerit-o bine la un astfel de proprietar. Acesta a făcut  în podul destul de înalt al casei sale compartimente din plăci de rumeguș presat, asemănătoare unor chilii. Într-o asemenea ,,încăpere”, un pat cu câteva bulendre pe el formează unicul mobilier. O țiglă de sticlă formează ,,fereastra” prin care intră lumina. Tăticu a stat singur într-o astfel de cameră și a plătit 20 lei/zi(…).
De la Băile Herculane ne-am dus la Orșova și am intrat în cel mai bun restaurant al orașului. Nu aveau în meniu decât cârnăciori, ficat și rinichi la tavă. Am comandat câte o porție de cârnăciori. Nu aveau pâine. L-am lăsat pe tăticu la masă și m-am dus în oraș, la centrul de pâine. Am stat mult la coadă până mi-a venit rândul. Am văzut câteva țărănci amărâte plecând plângând din brutărie, repezite cu severitate: ,,-Luați pâine de la colectivul unde munciți!” Abia mi-a dat o pâine pe baza buletinului. Când am ajuns la restaurant cârnăciorii se răciseră demult. În fiecare porție erau câte două bucățele de câte trei centimetri fiecare. A costat 70 lei ,,consumația” noastră. Am plecat de acolo flămânzi, încercând să ne astâmpărăm foamea cu pâine goală.”(Va urma). 
*
Ajutoare și donații. În această perioadă parohia noastră a primit câteva ajutoare și donații, astfel: Domnișoara Ecaterina Bordeiașu din București: 200 lei; Domnul Tărăbâc Gheorghe din Tr. Severin, fiu al satului Malovăț și Doamna Pârvuceanu Eugenia din Gârla Mare(MH): 100 lei.
Dumnezeu să le răsplătească tuturor!
*
Publicații. În această perioadă, preotul Dvs.  a reușit să mai publice câteva materiale, astfel: Bogați și bogați, în ,,Datina”, Tr. Severin, an. XXX(2020), nr. 7521(25-26 ian.), p. 14;  O carte – monument, în ,,Obiectiv mehedințean”, Tr. Severin, an. XXII(2020), nr. 1018(8 mart.), p. 11; ,,Scrisoare pastorală”- 416 în ,,Armonii Culturale”, Adjud(VN), 8 mart. 2020, ediție on-line(http://armoniiculturale.ro); în ,,Logos și Agape”, Timișoara, 9 mart. 2020, ediție on-line (http://www.logossiagape.ro); în ,,Bibliotheca Septentrionalis”, Baia Mare(MM), 11 mart. 2020, ediție și on-line(https://ebibliothecaseptentrionalis.wordpress.com); Apel întru rugă, în ,,Națiunea”, București, 10 mart. 2020, ediție on-line(https://www.ziarulnatiunea. ro/category/religiespiritualitate); în ,,Obiectiv mehedințean”, Tr. Severin, an. XXII(2019), nr. 1019(12 mart.), p. 11;  Spovada lui Adam, în ,,Națiunea”, București, 15 mart. 2020, ediție on-line(https://www.ziarulnatiunea.ro/category/religiespiritualitate); Crucea mea, a ta, a lui, în ,,Obiectiv mehedințean”, Tr. Severin, an. XXII(2020) , nr. 1020(19 mart.), p. 11.
 Domnul Prof. Ion N. Oprea din Iași, în cartea sa Istorii, comentarii, miscelanea, vol. XII,  apărută anul acesta la Editura Armonii Culturale din Adjud,  face o  recenzie cărții preotului Dvs. Europa, Europa….! la pag. 184.
Parohia noastră a publicat cartea Doamnei Conf. Univ. Dr. Ana Sofroni din Chișinău(R. Moldova), Gândul zămislește fapta(90 pag.).
Doamna Conf. Dr. Ana Sofroni este cadru universitar din Republica Moldova. De mulți ani s-a făcut cunoscută în publicațiile bisericești și nu numai cu articole de o înaltă cugetare și trăire  religioasă. Doamna îmbină în mod armonios rugăciunea cu munca, studiul cu viața de creștin adevărat. Împărtășește din cunoștințele și meditațiile sale cu generozitate cititorilor, ca un adevărat teolog. Articolele sale se bazează pe Sfânta Scriptură și Sfânta Tradiție, dar sunt filtrate printr-o gândire  fină, care invită pe cititor spre universuri înalte de  spiritualitate.
         Doamna Dr. Ionescu Mihaela-Aritina din Curtea de Argeș  a încredințat preotului Dvs. câte 15 ex. din fiecare carte a mamei sale în limba engleză ca să le trimită la 15 universități din lume. Misiune îndeplinită.
*
          Simpozioane. Academia Daco-Română organizase un simpozion cu tema Obârșia Neamului nostru la Craiova, în zilele de 27-28 martie. L-a invitat și pe preotul Dvs. S-a înscris cu comunicarea Tudor Vladimirescu în viziunea unui contemporan al său. Din cauza epidemiei simpozionul s-a suspendat. Comunicările s-ar putea să apară în volum.
*
          Colectă. Ca în fiecare an, la solicitarea Sfântului Sinod a Bisericii Ortodoxe Române, în toată Patriarhia Română s-a deschis colecta pentru Fondul Central Misionar. Din banii rezultați vor fi întreținute de patriarhie cantine sociale, spitale, cabinete medicale, școli, grădinițe, vor fi construite biserici. Până în prezent în parohia noastră s-a strâns suma de 60 lei. Colecta rămâne deschisă până la 31 Martie.
*
Coșul de Paști. Din  îndemnul Prea Sfințitului Episcop Nicodim și anul acesta se organizează de către parohiile din județul nostru acțiunea caritabilă intitulată ,,Coșul de Paști”. Drept urmare,  pe lângă ajutoarele ce le vom acorda familiilor și persoanelor cu dificultăți din parohia noastră,  Miercuri,  22 Aprilie,  vom face o vizită la un  orfelinat din Tr. Severin sau la azilul de bătrâni de la Ilovăț.  Vom stabili împreună. .                                                                                    
*
Zâmbete. Și  cel mai superstițios om nu refuză al treisprezecelea salariu!Stomacul te anunță întotdeauna când e gol, capul niciodată! ,,- Domnule doctor, vreau să ies la pensie! ,,- E devreme! Încă se mai aud bătăile inimii! N-am văzut nici un ateu, care să refuze zilele libere din sărbătorile religioase! Rețetă pentru supa de pui:   pui apă, pui sare, pui morcovi, pui roşii, pui nu pui! Au fost introduşi ghizi în magazine: Pe acest raft a fost carne..., aici a fost brânză...! Dacă te simți bine, nu te îngrijora! Trece!
*
Excursii-pelerinaje.  Excursia de Joi, 9 Aprilie, o amânăm pentru o dată pe care o vom stabili împreună, după Sfintele Paști, când autoritățile vor permite. Primim însă înscrieri. Până acum s-au înscris 11 persoane. Reamintim că excursia se va face pe următorul traseu: Tr. Severin-Tg. Jiu-Mănăstirea Lainici-Petroșni-Mănăstirea Prislop(mormântul Părintelui Arsenie Boca)-Caransebeș-Mănăstirea Teiuș-Orșova-Tr. Severin-Bârda. Preț: 45 lei/pers.
*
Anunțuri. Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, având în vedere pericolul contaminării cu coronavirusul, a dispus ca să nu se mai oficieze slujbe în biserici pe această perioadă când țara este în stare de urgență. Slujbele se vor face în aer liber, iar credincioșii participanți nu trebuie să fie mai mulți de 100. La înmormântări decedatul nu se bagă în biserică, ci slujba i se face în curtea bisericii. Este o măsură înțeleaptă, preventivă, determinată de o forță majoră; adăugăm îndemnul ca la pomeni și parastase să fie chemat preotul să facă slujba, după care să fie duse prinoasele la casele vecinilor și cunoscuților și să se dea de pomană, în felul acesta evitându-se  adunarea tuturor laolaltă și mai ales în încăperi închise, camere, cămin, corturi etc. primim înscrieri pentru făclii de Paști(20 și 30 lei/buc.); primim înscrieri pentru tămâie(30 lei/kg).
*
Lucrări la cimitire. Rugăm pe toți enoriașii noștri să curețe mormintele celor dragi lor. Vine primăvara și este nevoie urgentă de asemenea lucrare. Pe cei de la Malovăț îi rugăm să nu mai arunce resturile și gunoaiele la poarta cimitirului. Arată foarte urât grămada de gunoi la poartă. E cartea de vizită!
*
Spovediri, împărtășiri. În zilele programate și nu numai s-au spovedit și împărtășit, la biserică și acasă  37+46+1+4+1+1=90 enoriași.
*
Înmormântări. În ziua de 1 Mart. am oficiat slujba înmormântării pentru Boncioc Elena(86 ani), iar în ziua de 4 Mart. pentru Ciobanu Ilie(78 ani), ambii din Malovăț. Dumnezeu să-i ierte!
*
Program. În cursul lunii Aprilie avem următorul program de slujbe: 4 Apr.(Malovăț-Bârda); 5 Apr.(Bârda); 11 Apr.(Malovăț- Bârda); 12 Apr.(Malovăț); 13 Apr.(slujbă seara la  Bârda, la ora 20); 14 Apr. (slujbă seara la Malovăț, la ora 20); 15 Apr.(dimineața spovedit și împărtășit, la biserică și în sat, la Bârda; seara slujbă la  Bârda, la ora 20); 16 Apr.(pomeniri dimineața la Bârda; slujbă la Malovăț; seara slujbă la Malovăț, la ora 20); 17 Apr.(spovedit și împărtășit dimineața adulții, la biserică și în sat; seara la ora 19 slujbă la Bârda, iar de la ora 21 la Malovăț);  18 Apr.(spovedit și împărtășit copii dimineața la Malovăț; seara, la ora 20 pomeniri la Malovăț; la ora 23 slujba Învierii cu Sfânta Liturghie la Bârda); 19 Apr. (Slujba Învierii la Malovăț, la ora 3); 20 Apr.(Malovăț, cu slobozirea Paresimilor la vii); 21 Apr. (Bârda, cu slobozirea Paresimilor la vii); 23 Apr.(slujbă la Bârda; pomeniri la Malovăț, la ora 12); 25 Apr.(Malovăț – Bârda, cu slobozirea Paresimilor la morți); 26 Apr.(Malovăț). În restul timpului, la orice oră din zi sau din noapte, preotul poate fi găsit la biserică, acasă, la telefon: 0724. 99. 80. 86, ori pe adresa de e-mail: stanciulescubarda@gmail.com.  

  Sfintele Paști cu sănătate, pace și bucurii să vă dea  Dumnezeu!

                                                                          Pr. Al. Stănciulescu-Bârda




M A R E A
Arhiepiscopul Iustinian Chira


                 Marea este cea care pastreaza si sporeste la infinit freamatul padurilor, murmurul izvoarelor si licaritul stelelor. „Thalassa, Thalassa”, rasuna ca o invocare din antichitate, prin care, de-a lungul mileniilor, fiinta omeneasca si-a marturisit extazul. Un colt de natura, un crâmpei de cer, un amurg sau niste zori vor înalta, vor face sa tresara veac de veac inima omeneasca.

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 34, 54



L U N A
Sf. Vasile cel Mare


           Mare este si corpul lunii! Dupa soare este cel mai luminos astru. Dar marimea lunii nu ramâne vazuta totdeauna, ca uneori cercul ei este întreg, iar alteori se vede cu lipsuri si împutinata; arata lipsa în cealalta parte a ei; ca o parte a ei se umbreste când creste, iar o alta parte a ei se ascunde când descreste.

            O pricina nespusa a înteleptului Creator a facut ca luna sa aiba aceasta felurita schimbare a formelor ei. Sau poate ca înteleptul Creator a vrut sa ne dea o pilda vadita de cum este firea noastra omeneasca. Ca nimic din cele omenesti nu este statornic; ci unele ies din nefiinta si merg spre desavârsire, iar altele, dupa ce au ajuns la dezvoltarea lor si au crescut la cea mai de sus masura a lor, iarasi, prin pierderi treptate, se mistuie si se distrug; si împutinându-se, pier. Creatorul, deci, a vrut sa ne dea învataturi despre ce le cu privire la noi prin fazele lunii; iar noi, luând cunostinta de grabnica schimbare a celor omenesti, sa nu ne îngâmfam când ne merge bine în viata, nici sa ne laudam cu puterea, nici sa ne mândrim cu bogatia cea nestatornica, ci sa dispretuim trupul care sufera schimbari si sa ne îngrijim de suflet, de bunul cel nemiscator. Iar daca te intereseaza luna, ca-si pierde lumina prin scaderile ei treptate, sa ti se întristeze mai mult sufletul, care are strânsa în el virtutea, dar din pricina neluarii aminte îsi pierde frumusetea sa si nu ramâne niciodata în aceeasi stare sufleteasca, ci adeseori se schimba si ajunge altul din pricina ca n-are temelie tare. Cu adevarat, asa cum spune Scriptura: „Cel nebun se schimba ca luna” (Sirah 27, 11).

Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p. 144-145




SFÂRȘITUL ZILEI
Sf. Tihon de Zagorsk


            Ce se întâmpla atunci când soarele se îndeparteaza de noi: întunericul se lasa si le acopera pe toate de sub cer; omul nimic nu mai poate face, bâjbâie ca un orb, se rataceste, se împiedica si cade si de toate-i este frica. Întocmai se petrece si cu sufletul acelui om pe care-l paraseste Hristos, Soarele Dreptatii; atunci lui nu-i mai este cu putinta a savârsi nici o lucrare bineplacuta Domnului, dupa cum El Însusi zice: „Fara Mine nu puteti face nimic” (Ioan 15, 5). Întrucât este cuprins de întunericul duhovnicesc, acel suflet va rataci, bâjbâind ca un nevazator, se va împiedica si va cadea dintr-un pacat în altul, pâna când va nimeri în prapastia vesnicei pierzanii, de nu se va îndrepta prin pocainta. Însa Hristos se departeaza numai de acel suflet care L-a parasit el însusi mai întâi pe Domnul, altfel de nimeni nu se leapada Hristos, ci „lumineaza pe tot omul care vine în lume” (Ioan 1, 9). Aceasta întâmplare ne învata sa ne tinem de Hristos si sa urmam Lui cu credinta si dragoste, ca sa nu ne cuprinda si pe noi aceasta pustiire si bezna sufleteasca.


Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 130.



POMUL ÎNRĂDĂCINAT
- Sf. Ioan de Kronstadt -



             Pomul bine înradacinat în pamânt se dezvolta si aduce roade. Sufletul puternic înradacinat în Dumnezeu prin credinta si dragoste – ca prin niste radacini duhovnicesti – la fel se dezvolta duhovniceste si aduce roadele virtutilor placute lui Dumnezeu, multumita carora el traieste acum si va trai în lumea viitoare. Pomul dezradacinat înceteaza sa mai traiasca; el nu mai primeste viata pe care o sorbea din pamânt prin radacinile sale. De asemenea, sufletul celui care a pierdut credinta si dragostea si nu mai ramâne în Dumnezeu, în Care singur poate avea viata, moare duhovniceste. Ceea ce este pamântul pentru plante, Dumnezeu este pentru suflet.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 67-68.



FANTANILE SPARTE
Sfantul Ioan din Kronstadt



              Majoritatea oamenilor poarta de buna voie în inima o povara satanica, dar s-au obisnuit într-atât cu ea, încât de cele mai multe ori n-o simt si chiar si-o sporesc, fara sa-si dea seama. De altfel, vrajmasul cel rau le înzeceste acea povara si atunci cei ce o poarta încep sa fie cuprinsi de o teribila deprimare, de spaima, cârtesc, iau în desert numele lui Dumnezeu. Cele mai obisnuite mijloace prin care oamenii veacului acesta îsi alunga „aleanul” sunt petrecerile, jocul de carti, dansurile, teatrul. Dar, dupa ce recurg la aceste mijloace, plictisul si lâncezeala inimii sporesc. Daca oamenii acestia au norocul sa se îndrepte spre Dumnezeu, inima li se despovareaza, încep sa-si dea seama limpede cât de apasata le era ea mai înainte, cât de mare era greutatea care o strivea, desi de cele mai multe ori ei nu-si dadeau seama. Cât de multi sunt oamenii care L-au parasit pe Dumnezeu, s-au îndepartat de „izvorul apei vii” si „si-au sapat fântâni sparte, care nu pot tine apa”? (Ieremia 2, 13) Foarte multe asemenea fântâni sparte se întâlnesc la oameni, aproape câte una de fiecare. Fântânile sparte sunt inimile noastre, patimile noastre.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 55.


S A R E A
Sfantul Nicolae Velimirovici



             Sarea este simbolul crestinilor de acum, care îi îndreapta si pe altii. Sufletul, sarat bine cu învatatura lui Hristos, nu se da stricaciunii, si de aceea ajuta si aproapelui sau sa se împotriveasca alterarii. „Voi sunteti sarea pamântului”, a spus Domnul nostru cel Preasfânt (Matei 5, 13). Aceasta se refera nu doar la Apostoli si la preoti, ci la toti crestinii în general. Daca crestinatatea îsi pierde puterea, facându-se lipsita de sare, cu ce se va mai „sara” neamul omenesc? Cu ce se va mai salva atunci omenirea de la alterare? Daca sufletul nu are întru sine adevarul lui Hristos, el se face lipsit de sare si devine fara gust. Pentru aceasta oamenii de pe pamânt putrezesc, trupurile lor prefacându-se în tarâna. Sarea înseamna, de asemenea, si har ceresc. Despre acest lucru vorbeste Fericitul Teofilact: „Despre faptul ca harul este sare citeste la Sfântul Pavel: «cuvântul vostru sa fie cu har, presarat cu sare»”. Prin urmare sarea este simbolul crestinului din lume si a harului dintru acesta.


Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 36-37


Pr. Alexandru Stanciulescu - Barda ,
Parohia Malovat , jud. Mehedinti, Romania

tel. 0724 998086





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu