Viorel Roman – Credință
și rațiune
Mircea
Eliade a demonstrat convingator nevoia oamenilor de a se orienta in viata prin
diferentierea clara dintre timpul si spatiul sacru si profan. Si dupa filozoful
Martin Heidegger exista doua feluri de a gandi, ambele perfect legitime, dar
care nu au nimic de a face una cu alta. Una orientata spre scopul, rostul
existentei, imposibil de masurat si cuantificat, dar absolut necesara si una,
sa-i zicem practica, matematica, orientata spre obtinerea unor rezultate
palpabile, concrete, pe care omul le poate stapani, reproduce si le poate
demonstra stiintific in sensul stiintelor naturale.
Spatiul si timpul sacru sunt un domeniu al
gandirii speculative orientate spre sensul, ratiunea de a fi a omului si cel
profan rezervat activitatii rational concrete, cuntificabile. Sa urmarim
relatia dintre credinta si ratiune de a lungul timpului. Nu numai Heidegger ne
atrage atentia ca in vremea noastra in care gandirea stiintifica,
cuantificabila, sa-i zicem matematica, sarbatoreste un trumf dupa altul,
desigur spre binele tuturora, oamenii sunt oarecum tentati sa pierda din vedere
nesesitatea de a reflectata si asupra lor insisi, pentru ca, la urma urmelor,
fiecare om trebuie sa creada in ceva!
Credinta, dupa Eliade, Löwith, Ratzinger,
papa Benedict XVII, este punctul de plecare a tuturor actiunilor mai mult sau
mai putin cuantificabile si fara de care omul ar fi complet dezorietat in
viata, intr-un timp si spatiu fara repere. Omul nu traieste numai din concret,
din painea zilnica, el vrea, trebuie sa stie, dece e pe lume, cum sa-si
organizeze viata si ce se alege de el dupa moarte.
Pozitivismul zilelor noastre este in
contradictie flagranta cu crestinismul, pentru ca ne obliga sa ne marginim la
metodologia stiintelor naturale, care fara doar si poate ne-a imbogatit
cotidianul, dar prin pretentia de a ocupa si domeniul credintei, a rostului
existentei, ne ingusteaza orizontul vietii.
Sa nu pierdem din vedere ca libertatea
omului de a stapanii prin cercetarea metodica realitatea concreta, este
precedata de credinta ca aceasta este si posibila si necesata. Dar sa ne
reintoarcem la zorile umanitatii cand experientele religioase se concretizau in
mituri, dupa care a urmat, dupa Ratzinger, trei forme de a le confirma sau
depasi.
1. Prima
forma de a depasi faza primitiva a mitului este experienta misticului, care
intra in contact direct cu Absolutul si apoi cu comunitatea sa, cu cei care nu
au acest har, asa ca ei se marginesc, sau mai bine zis sunt obligati in al
crede pe primul si se multumeasca cu o credinta de mana a doua. In felul acesta
mitul este conservat prin experienta misticului.
2. A doua forma este revolutia monoteista, a
carei forma clasica o gasim in credinta Israelului unde mitul este inlaturat,
denuntat ca o simpla facatura a omului si Absolutul este propagat de profetii
care vorbesc in numele, la chemarea lui Dumnezeu. Vechiul, Noul Testamen si
Coranul sunt textele fundamentale ale traditie monoteiste, abrahamice.
3. A treia forma este rationalismul,
iluminismul, a caror radacini pornesc de la filozofii greci din antichitate.
Pentru ei miturile sunt o forma de cunoastere primitiva, prestiintifica, care
trebuie depasita si inlocuita cu Absolutul cunostiintelor rationale. Religia
este astfel inutila, fara importanta, ea poate fi tolerata in cel mai bun caz
ca un ceremonial politic al cetatii.
Ultima forma
de depasire a mitului nu mai are nimic de a face cu religia, din contra,
rationalismul, materialismul urmareste lichidarea formelor prestiintifice si
este astazi cea mai raspandita forma de abordare a adevarului. In Franta
laicismul a devenit pe aceasta cale chiar o pseudo religie de stat cu un
Weltanschauung propriu. Nu este deloc exclus ca acest curent stiintific sa aibe
in fata un viitor chiar mai stralucit decat cel din zilele noastre. Pretentia
de absolut a cunostiintelor stiintifice isi depaseste mandatul si vrea sa ocupe
tot Weltanschauung-ul, sa inlocuiasca absolutul, care se afla, dupa cum am
constatat, pe un palier paralel, incompatibil cu rationalismul, iluminismul
cotidian.
Sa urmarim, impreuna cu Löwith si
Ratzinger, etapele istorice ale cunoasterii: orientarea magica, metafizica si
cea din zilele noastre, stiintifica, modelul fiind cel, sa-i zicem matematic,
din stiintele naturale, care fiecare are de a face cu o credinta si care-i sta
oarecum in cale. Oamanii au renuntat azi sa caute sensul ascuns al existentei.
Aceasta inclinatie a spiritului pare contemporanilor aproape o pierdere de
vreme, fara sansa unui rezultat care sa merite efortul. De aceea, mai bine sa
ne concentram asupra ceea ce avem concret in mana si ne putem face pe aceasta
cale viata cat mai agreabila. Asa am inceput pe nesimtite sa pierden din vedere
examinarea realitatii, adevarului si sa acceptam satatus-ul quo pozitivist,
fara perspectiva sensului vietii. Cum s-a ajuns aici?
1. Verum est
ens, existenta era adevarul. Pentru omul din antichitate si die era medievala
existenta era adevarata pentru ca era a Divinitatii. Gandul, fapta din perspectiva
Creatorului Suprem sunt unitare. Ce face omul este o activitate mestesugareasca
mai mult sau mai putin intamplatore, perisabila si nu are nimic de a face cu
adevarata cunoastere. Dupa Descartes istoria nu e stiinta. Universitatiile
medievale nu se preocupau de cercetarea stiintifica.
2. Verum quia factum, adevarata cunoastere
pentru noi este numai ceea ce facem singuri. Dupa Descartes, filozoful
Giambattista Vico (1688-1744) schimba paradigma scolasticii, Verum est ens in
Verum quia factum. Dupa Löwith si Ratzinger acesta e momentul in care apare
gandirea moderna si se se termina vechea metafizica. Ei demonstreaza mai
departe cum Divinitatea s-a transformat pe nesimtite in Progresul, la care ne
inchinam, mai mult sau mai putin, noi astazi. Vico il urmeaza formal pe
Aristotel, dupa care adevarata cunoastere este aceea a cunoasterii originii,
esentei fenomenului, dar el merge mai departe si afirma ca putem afla numai
adevarul pe care l-am produs noi insine. Astfel vechia egalitate dintre Adevar
si Existentea este inlocuita cu Adevarul si Realitatea, pe care a produs-o
omul.
Astfel preocuparea primordiala a spiritului
uman nu mai e existenta ca atare, ci realitatiile produse de om. Cosmosul nu
este produsul omului si in ultima instanta este de nepatrus, de aceea omul
modern incepe sa se preocupe de opera sa proprie, palpabila. Daca in trecut
sensul existentei era forma suprema a gandirii ea devine dintr-o data
nesemnificativa si ceea era desconsiderat, istoria, pe langa matematica, devin
adevaratele stiinte. Mai mult decat atata istoriea inghite si transforma mai
tot imprejurul ei. Filozofia devine prin Comte, Hegel o chestiune a istoriei,
teologie la fel. Nu numai economia este vazuta de Marx din punct de vedere
istoric, dar ci chiar si stiintele naturale. La Darwin avem de a face cu
istoria vietii. Intr-un cuvant numai ceea ce face omul era cogniscibi. El
insusi devine in final un factum.
3. Verum
quia faciedum, adevarul este de realizat. Tranzitia de la Verum cum factum la
Verum quia faciedum este bine definita de Marx: filozofii au interpretat pana
acum lumea, acum e important sa o schimbam. Adevarul nu mai consta in existenta
ca atare, nici in faptele oamenilor din trecut, ci in schimbarea lumii. Si
triumful istoriei asupra speculatiilor paleste in fata noii actiuni, a
viitorului luminos la care trebuie sa se raporteaze acum adevarul.
La inceput,
crestinismului si rationalismul, iluminismul faceau casa buna impreuna si la
ascentiunea istoricismului crestinii au tinut oarecum pasul, insa curentul care
vede adevarul in schimbarea lumii a dus la Razboiul Rece. Ortodocsii s-au
baricadat in mesianicul Lagar comunist, iar occcidentali erau incercati si ei
de cantecul de sirena al adevarului din viitorul mai bun cu ajutorul teologiei
eliberarii, de aceiasi sorginta. Criza generata de implozia Lagarului
ortodoxo-comunist si iluziei viitorului de aur a omului nou in est si de esecul
teologiei eliberarii in vest, continua, pentru ca refacerea armoniei pierdute
dintre credinta si ratiune si pe aceasta baza refacerea unitatii crestine se
lasa asteptate. Atata vreme cat adevarul este de realizat in viitor, ca pana
acuma, desigur in forme noi dar cu aceisi maduva, criza se va perpetua si ea in
forme la fel de diverse.
Problematica
credinta si religie este vasta, totusi cateva repere se pot desprinde din
lucrarile pe care le-am folosit in prezentarea de mai sus, Mircea Eliade:
Geschichte der religioesen Ideen. Freiburg 1978-91; Karl Löwith:
Weltgeschichtliche und Heilgeschehen. Die teologischen Voraussetzungen der
Geschichtsphilosophie. Stuttgart 2004; Jopseph Ratzinger: Einführung in das
Christentum. Muenchen 1968 si Glaube, Wahrheit, Tolerenz. Freiburg 2003, si nu
in ultimul rand Fides et Ratio, 1998, in care Fericitului papa Ioan Paul II
vede in relatia dintre credinta si ratiune – subtitlul enciclicii – cele doua
aripi, care permit spiritului uman sa se inalte si sa priveasca adevarul.
Dr. Viorel Roman, Germania
www.viorel-roman.ro
https://melidoniumm.wordpress.com/2012/07/22/viorel-roman-credinta-si-ratiune/
De ce trebuie neapărat să credem în ceva ? Adevărul e relativ și un produs al fiecăruia dintre noi?Noi producem adevărul ? Eu cred că adevărul e dincolo de noi și același pt toți.Dvs?
RăspundețiȘtergere