vineri, 1 ianuarie 2021

MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - DOAR O VORBĂ.....!

 



FRUNZISUL

 Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca pomul îsi leapada iarna frunzisul sau, iar primavara, fiind încalzit de soare, îsi desface mugurii din nou. Multi oameni fac asemenea. Atunci când sunt rapusi de iarna, de frigul necazurilor si al nenorocirilor, ei îsi leapada poftele si parca se straduiesc sa se caiasca si sa le faca pe toate dupa buna placere a lui Dumnezeu. Însa atunci când îi încalzeste iarasi caldura bunastarii, acestia îsi dezleaga poftele ca mai înainte si, întocmai precum pomii îsi desfac frunzisul, ei iarasi înverzesc, se împodobesc si se desfata cu placerile lumesti. Asa sunt cei care atunci când îi loveste frigul unei boli, se caiesc si înceteaza a pacatui si fagaduiesc sa vietuiasca în cucernicie si sa-I slujeasca lui Dumnezeu, însa dupa ce se fac sanatosi, se întorc din nou la poftele si la faptele lor de ma i înainte. Sa stii ca astfel de oameni nu sunt adevarati dreptslavitori crestini, ci doar niste fatarnici, întrucât adevaratii crestini ramân nestramutati în bunastare si în necazuri, în boala si în sanatate, în saracie si în bogatie, în defaimare si în cinstire, în slava si în umilinta, în robie si în libertate; oriunde si oricând ei se afla în pocainta si savârsesc roadele acesteia, iubindu-L pe Dumnezeu si slujind Lui. Aceste cugetari te îndeamna sa nu te asemeni celor amintiti mai sus, ci sa fii pururea statornic, în fericire si în nenorocire, sa te lepezi de poftele tale si sa faci voia Domnului. Iar daca esti si tu un astfel de om, atunci te povatuiesc sa te îndreptezi, pentru ca nu cumva, stând împreuna cu fatarnicii, sa auzi de la Hristos: „Nu va stiu pe voi de unde sunteti” (Luca 13, 25).

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 81

 

 

PSALTIREA

Parintele Arsenie Boca

 

 

Toate cuvintele Psaltirii dovedesc cunostinta cea din patanie, sau învataturile din durere, singura cale care poate învata ceva pe oameni. Asa e toata Psaltirea: o marturie stralucitoare a bunatatii lui Dumnezeu, tinuta în mâna de David, ca o faclie, mângâind orice suflet zdrobit de pe urma pacatelor. Lumina ei atrage luarea-aminte la cârmuirea lui Dumnezeu asupra vietii omenesti, îndeamna sufletul la ascultare si smerenie, cu care oricine poate birui toate potrivniciile din calea mântuirii si poate rabda toate patimile ispitelor.

 

Parintele Arsenie Boca, Parintele Arsenie Boca – mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca, 2002, p. 140

 

 

SIMPLITATEA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Când te rogi, cauta sa fii asemenea unui prunc care începe sa gângureasca, iar duhul tau sa fie una cu cel al rugaciunii pe care o spui. Socoteste-te pe tine ca pe un nimic, ia rugaciunea ca pe un dar al lui Dumnezeu. Renunta cu desavârsire la cunostinta cea dupa trup, nu tine seama de ea, fiindca „semeteste” (1 Corinteni 8, 1), ne face sa ne îndoim, sa urzim himere, sa hulim. Daca în timp ce te rogi, sau în alta vreme, vrajmasul îti tulbura sufletul cu gânduri ticaloase si cu hula, nu deznadajdui, ci spune cu convingere în inima ta: „Pentru a ne curati de aceste pacate si de altele asemenea lor a coborât pe pamânt Domnul nostru Iisus Hristos; Mântuitorul a venit sa ne ajute sa ne izbavim de ele si de toate pacatele pe noi, cei neputinciosi cu duhul”. Daca vei spune aceste cuvinte cu credinta, ti se va linisti inima îndata. Domnul ti-o va curata. Nici un pacat si nici o intentie de pacat nu trebuie sa duca la deznadejde; sa tinem neclintita nadejdea în Mântuitorul. O, nemuritoare, parinteasca grija a lui Dumnezeu! Cât de mareata este slujirea lui Dumnezeu, facut Om, catre noi pacatosii! Cu nemarginita iubire de oameni ne sta în ajutor, ne curata si ne mântuieste. Rusineaza-se puterea vrajmasului!

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 230-23


OGLINDA

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca oglinda rasfrânge în sine acel chip catre care este îndreptata. De se întoarce spre cer, fata cerului se arata în ea; de se îndreapta spre pamânt, oglindeste în sine înfatisarea pamântului. Asa este si sufletul omului: cele catre care se întoarce cu dragostea sa si de care se alipeste se fac vazute în el. Daca se întoarce spre Dumnezeu, Chipul Domnului se arata în el prin puterea Sfântului Duh; daca se apleaca spre lucrurile lumesti si pamântesti, atunci faptura lumii se izvodeste în el. Si dupa cum e chipul pe care-l poarta în sine, asemenea este si întelepciunea pe care o are. Daca poarta Chipul lui Dumnezeu, pe Domnul Îl iubeste si pe omul facut dupa asemanarea Lui si cugeta la cele ceresti si înalte, nu la cele pamântesti. Iar daca poarta chip lumesc si dobitocesc, la cele pamântesti se gândeste, înfaptuind si urmând cele care sunt pe plac simturilor lui, ceea ce sta în firea dobitoacelor necuvântatoare. Cugetarea aceasta te îndeamna ca prin pocainta si prin credinta cea întru Iisus Hristos „sa te dezbraci de omul cel vechi” si de chipul sau dobitocesc si sa cauti Chipul lui Dumnezeu si sa te îmbraci în acesta, care este podoaba sufletului cea mai aleasa si mai minunata dintre toate. Cele ce se arata acum în sufletul tau vor iesi la iveala si în ziua Judecatii si astfel, vazând în tine Chipul Sau, Domnul te va cunoaste ca fiind al Lui. Iar de ceilalti, care nu au acea bineplacuta aratare, ci poarta în sine înfatisarea dobitoceasca si urâciunea pacatoseniei, ca de o dihanie înfricosatoare Se va lepada si le va grai: „Nu va stiu”, chiar daca aceia Îi vor spune: „Doamne, Doamne!” (Luca 13, 25-27).

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 97.

 

 

CARTEA URIASA A NATURII

Cuviosul Bonifatie de la Teofania

 

 

Natura vazuta este o carte uriasa, în care sunt scrise cu litere mari si zugravite în culori vii adevarurile elementare de care avem neaparata nevoie ca sa ne îndreptam pe calea mântuirii, toti pot si trebuie sa citeasca aceasta carte. Fenomenele binefacatoare ale naturii descopera si hranesc simtamântul dragostei si recunostintei fata de Domnul; fenomenele înfricosatoare insufla simtamântul fricii si evlaviei fata de El; fenomenele line – simtamântul umilintei si dispozitia rugatoare a duhului; fenomenele înalte si uimitoare nasc în noi simtirea neputintei noastre omenesti, iar dupa aceea stârnesc simtamântul smereniei, pricinuiesc credinta si nadejdea vie în Facatorul universului.

 

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 126

 

 

ZILELE SI CEASURILE

Sfantul Teofan Zavoratul

 

 

Zilele si ceasurile, ca niste hoti si furi, te jefuiesc si te prada; firul vietii tale se rupe si se scurteaza fara încetare. Zilele îngroapa viata ta, ceasurile o pun în mormânt; împreuna cu zilele si cu ceasurile piere pe pamânt si viata ta.

Viata pe care o traiesti astazi fuge si zboara odata cu sfârsitul acestei zile, caci fiecare zi îsi ia partea din viata ta si pleaca cu ea. Fiecare zi îngroapa viata ta, fiecare ceas pune în mormânt partea sa din ea, si în zborul cel iute al vremii ele pleaca, pier si se prefac în nimic.

Pe cât de grabnic trec zilele, pe atât de grabnic zboara de la noi si viata: aceasta nu poate sa stea în loc. Daca soarele s-ar opri întru înaltimea cerului, iar luna ar fi tinuta din crugul ei, poate ca s-ar opri si vremea hotarnicita vietii tale, poate ca ar înceta sa fu ga catre sfârsit...

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 210-211



O R B U L

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi un om orb, care nu vede calea, nu stie unde merge si, nevazând nimic înaintea sa, nu zareste nici prapastia în care este gata sa cada. De la aceasta întâmplare întoarce-ti cugetul spre orbirea sufleteasca, caci pacatosul care a fost cuprins de ea nu desluseste binele si raul, nu stie încotro merge si nu-si vede pierzania întru care sta gata sa cada. Primejdioasa e orbirea cea trupeasca, însa cea sufleteasca este mai pustiitoare! Mai bine e sa fii lipsit de vederea cea trupeasca decât de cea a sufletului. Întâmplarea si cugetarea aceasta ne povatuieste sa ne rugam lui Hristos, Cel Care da vedere orbilor: „Cauta, auzi-ma, Doamne, Dumnezeul meu; lumineaza ochii mei, ca nu cândva sa adorm întru moarte” (Psalmul 12, 4).

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 78

 

 

Fotografia launtrica

Sfantul Paisie Aghioritul

 

 

Ca sa ne fie de folos, cartile patristice trebuie citite cu smerenie, atentie si rugaciune. Ele se aseamana cu tomografele, caci asa cum acelea „fotografiaza” starea trupeasca a omului, la fel si prin acestea „se fotografiaza” starea lui duhovniceasca. Însa duhul Parintilor se face sensibil doar prin duh. Cititi-i pe Sfintii Parinti, chiar si o pagina, doua pe zi. Sunt „vitamine” foarte energizante!

 

Sfantul Paisie Aghioritul, Mica filocalie, traducere de Parintele Victor Manolache, Ed. Egumenita, Galati, 2009, p. 134

 

 

SMERENIA INTELEAPTA

Arhimandritul Sofronie Saharov

 

 

Nu trebuie sa ne smerim fata de cei ce nu se smeresc, deoarece o vor exploata ca pe o slabiciune si, în consecinta, ne vor afunda mai rau. Cei renascuti în Duhul, atunci când îl întâlnesc pe un smerit, se smeresc si ei mai mult, în timp ce cei care nu sunt renascuti, atunci când întâlnesc un smerit, gasesc ocazia de a se sui în cârca lui, de a se folosi de el.

 

 Arhimandritul Sofronie Saharov, Cunosc un om in Hristos – Parintele Sofronie de la Essex, traducere de Pr. Serban Tica, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 336.




PROGRES ADEVARAT

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Fratilor! Pregatiti-va sa va uniti cu Dumnezeu, lasati deoparte toate zadarniciile pamântesti. Staruiti asupra lucrului celui mai important: curatirea si desavârsirea de sine. Iubiti progresul întru credinta si fapte bune, nu progresul veacului acestuia. Înca de aici, de pe pamânt, ne pregatim sa-L vedem pe Marele Artist, pe Cel ce a creat toata faptura vazuta si nevazuta, Frumusetea absoluta, pe care acolo o vom descoperi si o vom contempla în eternitate.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 470.

 

 

 

CALEA CEA MAI LUNGA

Parintele Arsenie Boca

 

 

Calea cea mai lunga pe pamânt e de la urechi la inima, încât ani de zile nu ajung, ca sa-i dai de capat. De aceea, fiindca ochiul constiintei si-a mai pierdut vederea si nici urechea nu întelege chemarea cuvântului ce-si are obârsia dincolo de vorbe, Dumnezeu Milostivul, ca sa nu piarda pe oameni, le rânduieste o chemare mai tare, chemarea care ustura, necazurile.

 

Necazurile vietii însa iau pe oameni mai aspru dintr-o alta parte, silindu-i sa-L caute pe Dumnezeu. Necazurile nu sunt fapta lui Dumnezeu, ci urmarea greselilor noastre, urmare pe care îngaduie Dumnezeu s-o gustam spre înteleptirea noastra.

 

Parintele Arsenie Boca, Parintele Arsenie Boca – mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca, 2002, p. 120-121.

 



SCANDURA

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

Nu stim ce înseamna în sine materia. Aparent asa, în forma pe care o vedem ai zice ca-i lemn, carton, dar nu în sine. În sine nu a ajuns sa cunoasca nici stiinta cea mai avansata ce e materia. Si asta e clar si trebuie retinut acest lucru: în sine noi nu stim ce înseamna materia. Noi vedem aparentele numai, modul de a fi, în exterior. În epoca nucleara stim precis ca aceasta masa care ni se pare compacta, este asa în realitate? Când ea e compusa din atomi, din protoni, din neutroni, din fotoni, acestea sunt elementele din care-i compusa materia. Este sau nu? Pai atunci? Noi vedem aici scândura aceasta. Stiinta a început sa cunoasca materia. La început numai de atomi se vorbea, în antichitate. Pe urma s-a constatat ca nici atomul nu-i atom. S-a constatat ca în fiecare exista protoni si neutroni.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Convorbiri in amurg, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2006, p. 159

 

 

TEMELIA VIETII LAUNTRICE

Sfantul Paisie Aghioritul

 

 

Toata viata duhovniceasca este temeluita pe gând.

La oamenii de astazi gasesti orice în afara de gânduri bune, care sunt atât de rare.

Boala cea mai mare a epocii noastre sunt gândurile desarte ale oamenilor, care poarta nelinistea lumeasca. Si vindecarea o da Hristos, fiind de ajuns ca oamenii doar sa se pocaiasca si sa se întoarca catre Acesta.

Gândurile bune aduc sanatatea duhovniceasca.

 

Sfantul Paisie Aghioritul, Mica filocalie, traducere de Parintele Victor Manolache, Ed. Egumenita, Galati, 2009, p. 51-53.

 

 

MONAHISMUL

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

Peste acest pamânt pe care oamenii îl scalda în sudori, în lacrimi si valuri de sânge, s-ar stârni mânia lui Dumnezeu daca n-ar fi acesti smeriti slujitori ai Sai, calugarii, care oricât ar fi de neputinciosi sunt iubiti de Domnul pentru ca numai ei au ascultat cuvântul Fiului lui Dumnezeu care a zis: „Cel ce vrea sa vina dupa Mine sa se lepede de sine”. Neasteptând recunostinta cuiva, monahul îsi duce sarcina lui de sluga umila a lui Hristos, daltuind neîncetat în fiinta sa chipul minunat al fapturii celei noi… Prin munca si rugaciune, monahul cauta sa înfrateasca cerul cu pamântul. Cauta sa coboare cerul pe pamânt iar pamântul sa-l ridice spre cer…

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 74-75

 

 

CANTURILE SUFLETULUI

Compozitorul Arvo Part

 

 

Învata-ti sufletul sa cânte. Fiecare stare sufleteasca are cânturile ei. Fie ca în tot ce faci cântul sa te însoteasca.

Trebuie sa-ti curatesti sufletul pâna când va cânta.

Un suflet fara grija cânta.

Inima trebuie sa se transforme în ureche, iar auzul, sa fie readus în inima.

În viata de zi cu zi trebuie sa ne izolam de orice zgomot.

 

Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 66



FORFOTA ZILEI

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Daca oamenii consacra atât de mult timp forfotei vietii zilnice, facându-ne pe noi sa-i asteptam în zadar pâna îsi termina treburile, atunci de ce n-am face asa si noi, slujitorii lui Dumnezeu, lucrând cele duhovnicesti fara graba, temeinic, cu tâlc, simtit, cu cea mai mare evlavie si sârguinta înaintea lui Dumnezeu, citind rar, deslusit rugaciunile? Mai bine sa astepte ei decât sa-i asteptam noi. Asa sa fie, Doamne, la toate slujbele si la toate Tainele. Da-ne noua aceasta, „caci fara Tine nu putem face nimic” (cf. Ioan 15, 5).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 261

 

 

VITA DE VIE

Sfantul Vasile cel Mare

 

 

Radacina vitei de vie, mladitele de jur împrejur, pline de verdeata, se întind mult pe pamânt; lastarul, cârceii, agurida, strugurii. Ti-i de ajuns sa te uiti la vita de vie – numai sa te uiti cu pricepere la ea – ca sa-ti aduca aminte de firea ta. Îti amintesti negresit de comparatia facuta de Domnul! Domnul S-a numit pe Sine „vita”, pe Tatal „lucratorul” (Ioan 15, 1), iar pe cei saditi prin credinta în Biserica, pe fiecare din noi, i-a numit mladite (Ioan 15, 5); pe toti ne cheama sa aducem rod bogat, ca nu cumva osânditi fiind ca nefolositori, sa fim dati focului (Ioan 15, 2, 6). Si Scriptura nu conteneste a asemana pretutindeni sufletele oamenilor cu vita de vie: „Vie s-a facut iubitului, în pisc, în loc gras” (Isaia 5, 1); si: „Vie a sadit si a împrejmuit-o cu gard” (Matei 21, 33). E lamurit ca n umeste „vie” sufletele oamenilor, în jurul carora a pus gard, adica siguranta data de porunci si paza îngerilor. Ca spune Scriptura: „Strajui-va îngerul Domnului împrejurul celor ce se tem de El” (Psalm 33, 7). Apoi, Dumnezeu a înfipt în jurul nostru, ca niste araci, si a pus în Biserica „întâi apostoli, al doilea proroci, al treilea învatatori” (1 Corinteni 12, 28), iar prin pildele vechilor si fericitilor barbati, Dumnezeu ridica la înaltime gândurile noastre si nu le lasa aruncate la pamânt si vrednice de a fi calcate în picioare. Apoi, ca prin niste cârcei, prin legaturile dragostei ne tine strâns uniti de semenii nostri; si, rezemati pe ei, sa tindem mereu spre înaltime; si asemenea vitei de vie agatatoare sa ne urcam spre culmile celor mai înalte virtuti. Dumnezeu cere apoi de la noi sa primim a fi sapati; iar sufletul este sapat atunc i când leapada grijile lumesti, care sunt poveri pe inimile noastre. Deci, cel care leapada dragostea trupeasca si dragostea de bani sau socoteste vrednica de scuipat si de dispretuit admiratia pentru aceasta ticaloasa slava desarta, acela, ca si cum si-ar fi scapat sufletul, ca si cum ar fi rasuflat, descarca de pe el povara desarta a gândului pamântesc. Si, dupa cum spune proverbul, nu trebuie nici sa te grozavesti, sa faci adica totul de ochii lumii, nici sa cauti lauda celor din afara, ci sa fii cu rod, strângând pentru bunul Lucrator (Ioan 15, 1) aratarea faptelor tale (Matei 6, 4, 6, 18). Sa fii „ca un maslin roditor în casa lui Dumnezeu” (Psalm 51, 7). Sa nu-ti pierzi niciodata nadejdea, ci sa ai totdeauna, prin credinta înfloritoare, mântuirea. Asa vei imita acest pom care e totdeauna verde si te vei lua la întrecere cu el în facerea de roade, dând belsug de milostenie în orice vreme.

 

Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p. 125-126

 

 

PARFUM ADEVARAT

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Constatam cu mirare ca, oricât de mult ne-ar preocupa sanatatea si oricât de mare ar fi grija de a ne-o pastra, oricât de satioase si de gustoase mâncarurile pe care le mâncam si bauturile pe care le bem si oricât de mult ne-am plimba în aer liber, pâna la urma pe toti ne lovesc bolile si stricaciunea trupeasca, pe când sfintii, care n-au pus pret pe trup, mortificându-si-l continuu prin înfrânare si post, culcându-se mereu pe pamântul gol, si-au facut nemuritor si sufletul, si trupul. Trupurile noastre ghiftuite, îndopate cu toate bunatatile, exala miasme neplacute dupa moarte si uneori chiar în timpul vietii; cele ale sfintilor înfloresc si raspândesc buna mireasma atât în timpul vietii, cât si dupa moarte. Ce fapt uluitor! Vrând sa ne „construim” trupul, ni-l distrugem; ei distrugându-l si-l „construiau”; parfumându-ne trupul, nu reusim sa-l ferim de putreziciune; sfintii însa, carora nu le statea în gând sa-si parfumeze trupul, ci sa le fie sufletul bine-mirositor în fata lui Dumnezeu, s-au învrednicit si de buna mireasma a trupului. Fratilor! Trebuie sa întelegeti ce este cel mai important lucru în viata, care este scopul vietii: sa omorâm trupul, cel apasat de atâtea patimi, poftele trupesti, prin înfrânare, munca, rugaciune, sa nu-i atâtam patimile prin lacomie, îmbuibare, lene.

 

 Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 259



PRIMUL CANTEC

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

Cel mai frumos si sfânt prinos pe care un om îl aduce lui Dumnezeu este cântarea. Toata faptura cânta. Cânta Îngerii din Cer, cânta vântul si apele cânta. Cânta pasarile codrului, cânta greierii pamântului, dar mai presus de toate cânta omul. Omul cânta si la bucurie si la suparare, el cânta, cânta…

Cântarea este un dar pe care Dumnezeu i l-a dat omului ca pe o mângâiere. Primul cântec l-a cântat omul când a fost alungat din Rai. Atunci sufletul omului a început sa cânte de dorul lui Dumnezeu, de dorul Raiului si al Îngerilor, de dorul fratilor lui si al tuturor Sfintilor, si asa a început sa întocmeasca slujbele, ca sa le cânte în fata altarelor si a icoanelor. Acestea sunt formate din cele mai frumoase cuvinte de lauda, de multumire si de cerere. Cântarile acestea sunt cele mai iubite daruri pe care Dumnezeu si toti Sfintii le primesc de la fiii oamenilor.

Dar si în familie, în casa lui, omul cânta, cânta, cânta. Cânta mama cea buna când îsi leagana copilul. Cânta barbatul când se afla departe de casa lui, de satul lui, de familia lui. Cânta tânarul îndragostit si omul când se simte singur.

Omul cânta când este vesel sau trist. Cânta omul si la durere, la despartirea de cei dragi, care pleaca pe calea de unde nu se mai întorc niciodata, dar cânta de bucurie si la nunta sau când se întâlneste cu prietenii care nu-l uita.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Acolo-n sus in vremea aceea, Ed. Manastirii Rohia, Rohia, 2010, p. 7-8

 

  

CURAT SI CU GUST

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 La toti ne place sa ne îmbracam curat si cu gust. La îmbracamintea cea nestricacioasa, pe care ne-am întinat-o cu pacatele si în care ne vom înfatisa cu totii înaintea lui Dumnezeu, la Judecata din urma se gândeste oare cineva? O spala cineva cu lacrimi de pocainta, cu fapte de milostenie, o împodobeste cu postul, rugaciunea, privegherea, cugetarea la cele dumnezeiesti?

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 281



CHEIA COMORII

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Credinta este cheia de la comoara lui Dumnezeu. Ea se poate afla într-o inima simpla, buna, iubitoare. „De poti crede, toate sunt cu putinta celui ce crede” (Marcu 9, 23). Credinta este vorbire duhovniceasca; cu cât i se dezleaga mai usor limba, cu atât mai bogat tâsnesc din ea izvoare dumnezeiesti. Când ea se exprima liber, întocmai ca vorbirea obisnuita, nu va fi afectata de neîncredere si necredinta. Daca te lasi cuprins de necredinta, comoara bunatatilor dumnezeiesti ramâne zavorâta pentru tine. Cu cât crezi mai tare în atotputernicia lui Dumnezeu si îti deschizi mai mult inima, cu atât mai înduratoare ti se va deschide si tie inima lui Dumnezeu. „Toate câte cereti, rugându-va, sa credeti ca le-ati primit si le veti avea” (Marcu 11, 24).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 149

 

 

TE VEDE, TE AUDE

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

De te rogi, de sezi, de umbli, de te culci, de gândesti, vorbesti, te bucuri, te întristezi, de esti sanatos sau bolnav, de esti acasa sau în ospetie, pe uscat sau pe apa, fii sigur ca Dumnezeu te vede limpede – cum nu se poate mai limpede! – ca îti cunoaste gândurile, dorintele, faptele, starile sufletesti, în fiecare clipa a existentei tale, îti aude mai bine decât cu cel mai fin auz toate vorbele, îti percepe toate miscarile sufletului, desi nu are vedere si nici auz, aceste organe omenesti atât de complicate si de aceea imperfecte (desi noua ni se dovedesc perfecte), fiind El Însusi, în substanta Sa, totul numai vedere (de aceea L-au si numit grecii Theos) si tot numai auz, mai bine zis, tot Lumina si Vedere.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 416


USA MILOSTIVIRII

Sfantul Teofan Zavoratul

 

 

Tu, Preabunule, îmi aduci aminte de moarte si de muncile cele vesnice si ma tragi la viata, ca sa ma mântuiesti – iar eu întotdeauna ma abat de la aceste gânduri mântuitoare si le gonesc, fiind prins cu cele ce nu îmi aduc folos. Drept aceea, nu am nici o îndreptatire în fata Ta.

În usa milostivirii Tale bat, Doamne: fa-o sa se deschida. Nu încetez a Te ruga ca sa primesc ceea ce am cerut, si neabatut cer sa fiu miluit.

Fii îndelung-rabdator cu mine, stricatul; izbaveste-ma de pacatele ce ma stapânesc, ca, facându-ma sanatos, sa ma scol de pe patul pacatului facator de stricaciune.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 23

 

 

 

CIOBURILE OGLINZII

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Ati observat cum se multiplica chipul unui om în cioburile unei oglinzi sparte, sau cum se reflecta într-un strop de apa, într-o picatura de roua, în pupila unui ochi? Daca un asemenea fenomen este posibil si frecvent în natura, de ce n-am accepta multimea de reproduceri în icoane ale aceluiasi chip, sa zicem al Domnului, al Preacuratei Sale Maici, ale unor sfinti, asa cum vedem în oglinda, sau în desene, carora sa le acordam cinstea cuvenita? Nu cumva, în acest mod, natura însasi ne învata sa preluam de la ea unele lucruri care ar putea sluji evlaviei noastre?

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 391.

 

 

 

ROADELE DATATOARE-DE-VIATA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

„Dupa roadele lor îi veti cunoaste” (Matei 7, 16). Dupa roadele dulci, datatoare-de-viata si fericire ale Sfintei Liturghii, ale Preacuratelor Taine ale Trupului si Sângelui Domnului vei cunoaste ca Liturghia este de la Domnul si ca ea ne umple de Duh dumnezeiesc si ca acest Duh Preasfânt, datator-de-viata respira în toate rugaciunile si în toate rânduielile sfintelor acte liturgice. Liturghia mi se pare asemenea unui pom minunat, plin de viata. Cu frunze viguroase! Cu roade bogate! Si frunzele sunt spre vindecare, nu numai roadele! Oare cine nu s-a ales cu bogat folos duhovnicesc, cu pace si cu dulceata în suflet, fie si numai de la o singura participare evlavioasa la dumnezeiasca Liturghie? Roade bune nu da decât pomul sanatos. Asa e legea firii.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 181



BUCURA-TE!

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Doamne, a Carui dragoste pentru noi depaseste la infinit dragostea oricarui tata, a oricarei mame, a celei mai iubitoare sotii, miluieste-ne!

 

Nascatoare de Dumnezeu, Stapâna noastra! Tu, a carei dragoste pentru neamul omenesc nu poate fi masurata cu aceea a nici unei mame de pe pamânt, a nici unei sotii, ia aminte la rugaciunile noastre si ne mântuieste. Ca sa te pomenim din adâncul inimii! Ca sa ne rugam Tie cu sârguinta! Ca sa alergam sub acoperamântul Tau grabnic, nepregetând, nesovaielnic.

 

Ne rugam Maicii lui Dumnezeu celei Preabune si fara de prihana si ea se roaga pentru noi. O preaslavim pe cea care este mai presus de orice slava si ea ne pregateste noua slava vesnica. Îi spunem adeseori: „Bucura-te!”, iar Ea îl roaga pe Fiul Sau, Dumnezeu: Fiul meu preaiubit, pentru ca îmi dau binete, zicându-mi „Bucura-te!”, da-le lor bucurie vesnica!

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 83

 

 

PLOAIA

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca pamântul fara ploaie se usuca si nu mai rodeste. Întelege de aici ca asemenea si sufletul cel neadapat cu roua cuvântului si a harului dumnezeiesc se usuca si se face neroditor. Trupul nostru se istoveste prin foame si prin sete, iar apoi, de nu este întarit prin mâncare, ajunge sa moara. Prin aceasta esti povatuit ca, asa precum în fiece zi cauti mâncare si bautura pentru trupul tau, sa cauti neîncetat a dobândi si pentru suflet hrana, apa si mângâiere din cuvântul Domnului, pentru ca sa nu moara în veci sufletul tau, fiind istovit de foame si de sete.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 75

 


 

PUTEREA CREATOARE A ARTISTULUI

Mitropolitul Ilarion Alfeiev

 

 

Artistul, compozitorul, scriitorul si reprezentantul oricarei profesii creatoare poate, prin maiestria sa artistica, sa-L slaveasca pe Facator. Daca puterea creatoare este închinata lui Dumnezeu, daca persoana creatoare îsi pune straduinta întru slujirea oamenilor, daca propovaduieste idealuri spirituale înalte, atunci lucrarea lui poate sa fie spre mântuirea lui si spre cea a mii de oameni din jurul lui. Daca însa telul puterii creatoare este de a afirma eul cuiva, daca procesul creator este stapânit de intentii egoiste sau mercantile, daca artistul, prin arta sa, raspândeste valori anti-spirituale, împotriva lui Dumnezeu sau împotriva oamenilor, atunci lucrarea sa poate fi distrugatoare atât pentru el, cât si pentru cei din jurul lui.

 

Mitropolitul Ilarion Alfeiev, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (MIA), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 15-16.



FATA IN FATA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Crestinul ortodox se întoarce cu fata spre sfintele icoane ale Mântuitorului, Maicii Domnului, îngerilor si feluritilor sfinti, cu scopul de a arata vadit credinta sa ca cei închipuiti în icoane sunt de fata, sunt aproape de el; în sfintele icoane se realizeaza, se înfaptuieste credinta noastra ortodoxa, iar fara sfintele icoane parca atârnam în vazduh, nestiind cui sa ne rugam. Rugându-se Domnului, proorocul David spune: „Cautati fata Domnului asupra celor ce fac rele, ca sa piarda de pe pamânt pomenirea lor” (Psalm 104, 4; 26, 13; 33, 15).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Spicul viu din ganduri despre calea mantuitoare, traducere de Adrian si Xenia Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2002, p. 180

 

 

S A R E A

Sfantul Nicolae Velimirovici

 

 

Sarea este simbolul crestinilor de acum, care îi îndreapta si pe altii. Sufletul, sarat bine cu învatatura lui Hristos, nu se da stricaciunii, si de aceea ajuta si aproapelui sau sa se împotriveasca alterarii. „Voi sunteti sarea pamântului”, a spus Domnul nostru cel Preasfânt (Matei 5, 13). Aceasta se refera nu doar la Apostoli si la preoti, ci la toti crestinii în general. Daca crestinatatea îsi pierde puterea, facându-se lipsita de sare, cu ce se va mai „sara” neamul omenesc? Cu ce se va mai salva atunci omenirea de la alterare? Daca sufletul nu are întru sine adevarul lui Hristos, el se face lipsit de sare si devine fara gust. Pentru aceasta oamenii de pe pamânt putrezesc, trupurile lor prefacându-se în tarâna. Sarea înseamna, de asemenea, si har ceresc. Despre acest lucru vorbeste Fericitul Teofilact: „Despre faptul ca harul este sare citeste la Sfântul Pavel: «cuvântul vostru sa fie cu har, presarat cu sare»”. Prin urmare sarea este simbolul crestinului din lume si a harului dintru acesta.

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 36-37

 

 

EXAMENELE VIETII

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Crestinului îi sunt de trebuinta în toata viata încercarile, ca niste mijloace de verificare a starii sale sufletesti. Si fiindca viata noastra, daca o comparam cu interiorul unei case, se umple de necuratenii, trebuie negresit sa dereticam în ea, sa stergem lucrurile de praf. Asa cum pentru verificarea anumitor obiecte – de argint, de pilda – trebuie sa avem instrumente speciale, tot asa pentru a ne verifica si pune la încercare sufletul avem nevoie de cei din jurul nostru, care, cu voie sau fara voie, prin faptele lor în raport cu noi, sa ne demonstreze noua însine si celorlalti în ce masura tinem sau nu poruncile lui Dumnezeu, date noua prin Sfânta Evanghelie, daca traim în duh, zagazuim cele ale carnii, sau daca traim cu trupul, supunându-ne ca niste robi carnii, patimilor, gândurilor trupesti. Aflând ca nu traim dupa voia lui Dumnezeu, dupa poruncile Dulcelui nostru Mântuitor, ci dupa voia noastra oarba si pacatoasa, sa cautam a ne îndrepta cu grabire si a urma îndata cu sârguinta poruncile dumnezeiestii Evanghelii.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 85-86



SAMANTA

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca o samânta care a cazut pe pamânt moare si, încoltind, rasare din tarâna. Pilda aceasta îti arata deslusit ca si trupurile noastre mor si sunt îngropate, însa cu puterea lui Dumnezeu vor învia din nou la vremea cuvenita si se vor învesmânta în haina nemuririi. Apostolul asa ne-a propovaduit despre acestea: „Se seamana întru stricaciune, învie întru nestricaciune; se seamana întru necinste, învie întru slava; se seamana întru slabiciune, învie întru putere; se seamana trup firesc, învie trup duhovnicesc” (1 Corinteni 15, 42-44). Asadar, sa stai drept si sa te întaresti întru credinta, asteptând învierea mortilor si viata veacului ce va sa fie.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 76

 

 

MASURA VIETII

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Ce este viata noastra? O lumânare care se consuma. Cel care a aprins-o nu trebuie decât sa sufle, si ea nu mai este.

 

Ce este viata noastra? Drumul unui calator! Odata ce a atins un anume termen, portile se deschid pentru el, îsi lasa haina de drum (trupul sau) si bastonul lui de pelerin si intra în casa.

 

Ce este viata noastra? O lunga lupta sângeroasa pentru cucerirea adevaratei patrii si a adevaratei libertati. Odata lupta terminata, vom fi învingatori sau învinsi, vom fi trecuti de la locul luptei la locul rasplatirii si vom primi de la Arbitru fie o rasplata vesnica – o slava vesnica, fie o pedeapsa vesnica – o rusine vesnica.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 184-185.


Sursa: Pr. Alexandru Stanciulescu Bârda





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu