duminică, 19 iunie 2022

Jipa Rotaru - Asumarea răspunderii (9)

 



Asumarea răspunderii (9)

Comandor (r) Prof. univ. dr. Jipa Rotaru, Membru A.O.Ş.R. 

19 Iunie 2022

 

 

Dăruire totală și responsabilitate. Ion Antonescu la comanda Școlii Superioare de Război

 

Şcoala Superioară de Război, actualmente Universitatea Națională de Apărare „Carol I”, şi-a câştigat de-a lungul celor mai bine de 100 ani de existență, un binemeritat prestigiu în viaţa ştiințifică a oştirii noastre. Vlăstar al armatei române moderne, înalta instituție superioară de învățământ militar  a fost creaţia acelor luptători patrioţi care au înfăptuit, sub sceptrul domnitorului colonel Alexandru Ioan Cuza, prima unire românească la 1859 şi care apoi, prin jertfa vieţii lor, au înscris la 1877 cu litere de aur pe prima pagină a istoriei moderne a României, cuvântul – Independenţă.

 

O independență fragilă însă, care trebuia consolidată și apărată. Era nevoie pentru aceasta, de o armată puternică, cu cadre foarte bine  pregătite și ostași patrioți devotați și bine instruiți. Pentru formarea unui asemenea corp de cadre, s-a înființat în cea de a doua jumătate a secolului al XIX-lea, o serie de instituții militare de învățământ, Școala Superioară de Război creată prin Decretul Regal nr. 2073/8 august 1889, constituind portdrapelul unui învățământ militar modern, adecvat necesităților de înnoire a ansamblului sistemului militar. Carol I, rege al României din anul 1883, el însuși un desăvârșit militar de carieră, instruit în armata prusacă, ale cărui calități de brav comandant au fost pe deplin probate pe teatrele de operații ale independenței României, a preluat și a dus mai departe, opera începută de colonelul Alexandru Ioan Cuza, de unificare și reformarea din temelii a oastei române și făurirea unei armate române moderne.

 

Cerințele erau multiple, iar eforturile trebuiau să fie pe măsură. Esențial rămânea crearea acelui corp de comandă și stat major, bine pregătit și instruit, viteaz și brav, care să poată conduce amplul proces de închegare și instruire a unei oști, în măsură să participe la înfăptuirea, și apoi să apere cu arma în mână, ceea ce mai rămăsese de înfăptuit – România Mare - prin desăvârșirea procesului de unificare națională.

 

În evoluţia sa istorică, procesul de învăţământ din Şcoala Superioară de Război a beneficiat de contribuţia unui valoros corp de cadre didactice militare, personalităţi de mare prestigiu ştiinţific, comparabile ca valoare cu cei mai iluştri comandanţi şi profesori din Europa, cum sunt: general adjunct Ştefan Fălcoianu, mareşal Alexandru Averescu, general de divizie Constantin Hîrjeu, general inginer Scarlat Panaitescu, mareşal Constantin Prezan, general corp de armată David Praporgescu, general de corp de armată Gheorghe Mărdărescu, general Radu Rosetti, general Grigore Creiniceanu, general Constantin Cristescu etc.

 

La catedrele Şcolii Superioare de Război au conferenţiat, de asemenea, iluştri reprezentanţi ai vieţii ştiinţifice şi culturale româneşti, în fruntea cărora a strălucit, peste 30 de ani, Nicolae Iorga – proeminenta personalitate a istoriografiei româneşti şi universale, care a desfăşurat cu fiecare promoţie de ofiţeri circa 25 de conferinţe. Aşa cum sublinia ilustrul savant, istoria luptelor purtate de-a lungul secolelor de poporul nostru împotriva numeroşilor duşmani ne oferă imaginea calităţilor deosebite ale ostaşului român, tenacitatea şi neînfricarea în încleştarea cu duşmanul, spiritul de jertfă izvorâte din iubirea de patrie. În semn de aleasă cinstire, la 15 noiembrie 1938, ilustrul savant i-a fost conferită insigna „Alere Flamman” pentru 32 de ani de activitate didactică serviţi în cadrul Şcolii Superioare de Război (insigna se acorda numai cadrelor militare active care aveau un stagiu neîntrerupt de 7 ani ca profesor al Şcolii Superioare de Război).

 

Alături de străluciţii profesori militari şi de savantul Nicolae Iorga, care a predat cursul de istorie, Şcoala Superioară de Război, a beneficiat, în perioada 1889-1944, de contribuţia deosebită a peste 50 de personalităţi ale vieţii ştiinţifice, culturale şi social-politice, cadre didactice de mare valoare şi competenţă din învăţământul superior civil ca: Bogdan Petriceicu-Haşdeu, D. Caracostea, Gheorghe I. Brătianu, Zamfir Arbore, s.a.

 

La conducerea Şcolii Superioare de Război, s-au perindat, de asemenea, de-a lungul celor peste 100 de ani de existenţă, ofiţeri şi generali dintre cei mai capabili şi mai viteji pe care i-a avut armata română.

 

Printre aceştia: colonelul Constantin Dumitru, generalii Nicolae Samsonovici, Teodor Dumitrescu, Gheorghe Oprescu, Ştefan Ionescu, Paul Teodorescu, Ilie Șteflea şi încă mulţi, mulţi alţi comandanţi de mare prestigiu ai armatei române.

 

Dintre toţi se detaşează, prin înfăptuirile în domeniul modernizării învăţământului militar superior şi reaşezarea pe baze noi a şcolii, colonelul şi apoi generalul Ion Antonescu. Acest martir al neamului românesc a condus nemijlocit destinele învăţământului militar superior, aflându-se la cârma celei mai înalte instituţii ştiinţifice şi de cultură din armată în mai multe rânduri, între anii 1927 şi 1933.

 

După ce a parcurs toate treptele ierarhiei militare, îndeplinind funcţii, de cele mai multe ori superioare gradului, desăvârşindu-şi de la an la an cariera militară, atât prin studiu neobosit cât mai ales prin practica conducerii subunităţilor şi marilor unităţi pe câmpul de instrucţie sau a elaborării hotărârilor la cele mai înalte nivele pe câmpurile de bătaie din anii războiului nostru de întregire, începând cu 15 iulie 1927 colonelul Ion Antonescu este chemat să-şi valorifice mult mai amplu cunoştinţele şi aptitudinile, numit fiind comandant al celei mai înalte instituţii de învăţământ militar - Şcoala Superioară de Război. Începe o muncă asiduă de revigorare a învăţământului militar românesc.

 

Din nou zile şi nopţi de neodihnă. Munceşte fără preget. Studiază şi se informează. Elaborează Directivele de învăţământ, prezidează Consiliul profesorilor, comisiile de examen, dar intră şi la clasă predând cursuri de tactică şi strategie. În aceşti primi ani la conducerea Şcolii Superioare de Război va elabora şi tipări cea de-a doua carte a sa, cursul „Focul şi mișcarea”, în care adună şi pune la dispoziţia ofiţerilor elevi toate cunoştinţele sale acumulate cu atâta trudă, precum şi experienţa sa militară atât de prodigioasă din anii de război, din misiunile peste graniţă şi mai ales de la comanda Şcolii Superioare de Cavalerie şi a regimentului.

 

Atât în elaborarea Directivelor a programelor şi planurilor de învăţământ cât şi în întocmirea cursurilor predate, Antonescu s-a inspirat din documentele întocmite de înaintaşii săi. El mărturiseşte că a luat tot ce era bun din aceste documente, urmând însă ca „experienţa, reflexiunile şi rezultatele” să-i faciliteze modificările şi perfecţionările care „eventual ar trebui să fie aduse metodei de predare şi de organizare a învăţământului”. Se luptă cu rutina şi inerţia în efortul de înnoire al şcolii. Trece la elaborarea de planuri şi programe noi de învăţământ. Este în permanenţă călăuzit de ideea că războiul modern reprezintă o chestiune de ştiinţă, de energie şi de îndrăzneală, ceea ce impune comandanţilor, indiferent de treapta ierarhică, calităţi complexe intelectuale, fizice şi morale.

 

Multe din amintirile depănate de foştii săi elevi din acea perioada cuprind memorabilele sale sfaturi de genul: „Elevi de azi şi de mâine îndrăzniţi prin muncă, prin energie şi prin caracter să ajungeţi acolo unde omul cu adevărat merituos, muncitor, modest şi de caracter şi vă asigur că nu se va putea prin aceste mijloace să nu izbutiţi”. Pe lângă aceasta, noul suflu ce-l imprimă procesului de învăţământ se concretizează în părăsirea tiparelor rigide de întocmire a lecţiilor şi aplicaţiilor numai pe baza experienţei rezultate în urma războiului din 1914-1918 şi abordarea cu curaj a principiilor „războiului viitorului”, aşa cum îl înţelegea el pe baza studiului doctrinelor străine şi a situaţiei generale internaţionale. Şi aici, ca şi la regiment, pune accent pe trecerea la forme de învăţământ practic aplicative, concretizate prin tot mai dese ieşiri în teren şi călătorii de instrucţie, făcându-i pe viitorii statmajorişti să cunoască îndeaproape zonele menite să devină teatre de operaţii în viitor, precum şi Munţii Apuseni, platoul Transilvaniei, Dealul Mare din Moldova s.a., punându-i în situaţii cât mai apropiate câmpului de luptă.

 

La 1 octombrie 1928 este numit şi Secretar General în Ministerul de Război. Nu a avut timp să-şi pună în valoare cunoştinţele şi calităţile în acest post, pentru că numai după o lună de la numire, prin formarea guvernului ţărănist condus de Iuliu Maniu de la 10 noiembrie 1928, la conducerea Ministerului de Război, este adus generalul H.Choski, care nu pierde prilejul de a-l umili din nou, încă din prima zi a preluării conducerii ministerului. Atmosfera creată, astfel, face imposibilă continuarea activităţii sale şi la Ministerul de Război, prin memoriu adresat şefului său direct, şeful Marelui Stat Major, depunându-şi pentru a doua oară demisia din armată. Demisia nu îi este nici de această dată acceptată şi este lăsat din nou pentru o scurtă perioadă la comanda Şcolii Superioare de Război, continuând, aici, până la 1 aprilie 1929, opera de reînnoire anterior începută.

 

Nevoia stagiului în vederea avansării la gradul de general face ca în aprilie 1929 să părăsească comanda Şcolii Superioare de Război şi să ia comanda Brigăzii 5 Roşiori, iar de la 30 iunie 1930 a Brigăzii 6 Cavalerie. Şi în această nouă însărcinare este stăpânit de acelaşi neastâmpăr al înnoirilor, impunându-şi sieşi şi pretinzând celor subordonaţi imprimarea unui caracter cât mai practic procesului de instruire, concomitent cu o atitudine demnă, de înaltă grijă pentru starea morală şi fizică a ostaşului, viitor de luptă.

 

În timp ce se afla la comanda brigăzii, a dat directive pentru schimbarea din temelii a vechilor principii şi sisteme de instrucţie, copiate până atunci în virtutea inerţiei de la an la an încă din perioada 1914-1918. Acestei acţiuni curajoase, unii dezinteresaţi i-au răspuns cu elogii iar alţii interesaţi l-au supus unor aspre judecăţi, bineînţeles, în majoritatea cazurilor, dintre cele mai nedrepte, în total dezacord cu interesele întăririi armatei şi ale apărării ţării.

 

La 10 mai 1931 este avansat la gradul de general de brigadă şi din 1 noiembrie acelaşi an revine din nou la comanda Şcolii Superioare de Război. Îşi începe acest nou mandat în fruntea instituţiei militare care i-a rămas cea mai dragă dintre toate câte a comandat după cum o mărturiseşte, hotărât să „muncească fără a cunoaşte limită” pentru a da comandamentelor „ofiţeri culţi, oameni de caracter, cetăţeni devotaţi şi, mai presus de toate, elemente neşovăitoare în menţinerea puterii”. Este evident că încă din aceşti ani, Ion Antonescu începe să-şi aprofundeze gândurile sale cu privire la reorganizarea şi modernizarea armatei sub toate aspectele. El este conştient că, acest important deziderat nu poate fi materializat fără un corp de cadre de comandă şi stat major foarte capabil, cu o amplă pregătire. De aceea, cu abnegaţia-i cunoscută, va continua opera de reaşezare a învăţământului militar superior pe baze noi, începută încă din anii 1927-1929.

 

Preocupat de formarea unor buni ofiţeri de stat major cu vaste aptitudini practice de conducere a trupelor atât la pace cât şi în luptă, va introduce în programele de învăţământ (idee care i-a aparţinut în exclusivitate) călătoriile de arme, scoţându-i pe ofiţerii elevi tot mai mult în teren, punându-i să străbată ţara cu pasul, facilitând astfel o mult mai judicioasă cunoaştere a zonelor unor viitoare posibile acţiuni de luptă, a posibilităţilor concrete în raport cu condiţiile oferite de teren, a armelor, precum şi a principiilor cooperării dintre arme. Comandantul Şcolii Superioare de Război socotea că numai în acest fel viitorul ofiţer de stat major va putea să-şi pună în evidenţă cunoştinţele, priceperea şi măiestria în coordonarea acţiunilor diferitelor arme, pentru ca din efortul comun al acestora să se dobândească victoria.

 

Nu putem încheia referirile la permanenţa străduinţelor generalului Ion Antonescu pentru înnoirea învăţământului superior militar din anii în care s-a aflat la comanda Şcolii Superioare de Război fără a aminti preocuparea sa constantă pentru sădirea şi cultivarea neîncetată în sufletul ofiţerilor a unor înalte sentiment morale precum spiritul datoriei şi al sacrificiului, camaraderia, cinstea, dreptatea, sentimentul onoarei şi al demnităţii, virtuşi călite la făclia dragostei de neam şi ţară, care trebuie neapărat armonios îmbinate cu o înaltă cultură profesională, pentru desăvârşirea oricărui ofiţer în general şi a ofiţerului de stat major în special.

 

În concluzie, rememorăm prin amintirile peste ani a unuia dintre foştii elevi ai Şcolii Superioare de Război din anii când acesta se afla sub bagheta generalului Ion Antonescu, locotenent-colonelul Aldea Romulus din promoţia 1936 îşi aminteşte: „Gândind în urmă cu atâţia ani, ecoul frământărilor noastre sufleteşti de atunci păstrează aceeaşi rezonanţă: muncă până la epuizare, în disciplină până la renunţare (n.n.). Nu era aceasta o lozincă, ci un profund şi real fundament sufletesc; nimeni nu vorbea despre aceasta, toţi o făceau cu eforturi înnoite, cu o ambiţie continuu tinerească, fără gândul recompenselor, pentru că toţi erau conştienţi că rezultatele străduinţei de atunci nu constituiau decât antrenamentul şi dreptul la muncă în viitor”.

 







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu