Eminescu – 133 de ani
de veșnicie. Despre ruși (1878)
Guvernele
au fost în stare să cunoască foarte bine politica rusească și țintele ce ea le
urmărește de-o sută și mai bine de ani. Răsărită din rase mongolice, de natura
lor cuceritoare, așezate pe stepe întinse a căror monotonie are înrâurire
asupra inteligenței omenești, lipsind-o de mlădioșie și dându-i instincte
fanatice pentru idei de-o vagă măreție, Rusia e în mod egal muma mândriei și a
lipsei de cultură, a fanatismului și a despotiei. Frumosul e înlocuit prin
măreț, precum colinele undoiate și munții cu dumbrăvi a țărilor apusene sunt
acolo înlocuite prin șesuri fără de capăt. În tendențele de cucerire, în
așa-numitele misiuni istorice care-și caută marginile naturale nu e nimic
dedesupt decât pur și simplu neștiința și gustul de spoliare. În zadar caută un
popor în întinderi teritoriale, în cuceriri, în războaie ceea ce-i lipsește în
chiar sufletul lui; sub nici o zonă din lume nu va găsi ceea ce Dumnezeu i-a
refuzat sau mai bine zicând ceea ce Dumnezeu a voit ca să fie rezultatul muncii
a multe generații dedate la lucru.
Căci stă oare destoinicia unei nații în vrun raport cu
întinderea teritoriului pe care ea-l ocupă?
Mica Veneție era odată o putere mare europeană prin cultura ei
intensivă, prin arte, prin industrie, prin judecata sănătoasă a aristocrației
ei. Dar toate aceste condiții de mărire erau câștigate prin muncă îndelungată,
deprinderea și priceperea se moștenea apoi din neam în neam, încât chiar astăzi
ciceronii venețieni au păstrat mai mult gust în judecarea tablourilor decum au
mulți profesori de estetică.
Un rol analog l-a avut Olanda în istorie, și astăzi încă sunt
state mici care se bucură de-o înflorire extraordinară; pe un pământ de mică
întindere se află mai multe averi decât în Rusia întreagă. Astfel suntem
aproape siguri că în cumpăna economică Rusia, câtu-i de mare, trage mai ușor
decât mica Belgie.
De aceea ni se pare că din nefericire rușii sunt sub dominarea
unui deșert sufletesc, a unui urât care-i face să caute în cuceriri ceea ce
n-au înlăuntrul lor. Nouă ni se pare că cercurile culte, în loc de a stăvili
acest horror vacui, în loc de a-l împlea prin muncă și cultură, îl sumuță
contra Europei, pe care o numesc îmbătrânită și enervată, coaptă pentru a cădea
întreagă sub dominație rusească.
Europa le pare astăzi în starea în care era Bizanțul la
aparițiunea unui neam asemenea mongolic, a turcilor.
În locul civilizației grece înflorit-au în Bizanț o
cultură turcească? Deloc. Tocmai așa nu va înflori o cultură moscovită pe
pământurile supuse rușilor, pentru că lipsește rădăcina subiectivă a unei
asemenea culturi. În Rusia chiar miezul culturii e în Ingermanland și în cele
trei provinții baltice, în mâinile și capetele a poate două sute de mii de
oameni de origine germană, pe când populațiile străvechi a acelor provinții,
leții, livii, crevinii și cum îi mai cheamă, nu se vor fi aflând cu mult mai
sus decum îi va fi găsit episcopul Albrecht la anul 1200.
Astfel misiunea istorică de care se face atâta vorbă nu-i o
misiune care-și are originea în afară, ea e rezultatul unui gol sufletesc, a
unei barbarii spoite cu frac și mănuși, a unui deșert care, de-ar stăpâni
pământul, tot nu s-ar umple.
Cerul deasupra-l schimbi, nu sufletul, marea trecând-o.
Pot să treacă și Dunărea și Carpații și Adrianopol, să ia Roma
veche, precum amenință pe cea nouă, pot să presure Europa întreagă cu cenușă și
cadavre, nu se va naște din milioanele de oameni nici un Rafael, nici un
Bethoven, nici un Kant, ba tocmai lipsa unor asemenea spirite de adâncă
înțelepciune și de un adânc sentiment pentru bunurile ce înnobilează omenirea
este cauza acelui gol sufletesc care-și caută compensație în glorii sângeroase
și în cuceriri. (Timpul, 7 aprilie 1878)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu