Critificțiuni
și critifricțiuni
Citez: "Lectura n-ar trebui să fie
obligatorie, silnică. Și-mi vin în minte cuvintele lui Borges:„Să se laude
alții cu paginile pe care le-au scris; eu mă laud cu cele pe care le-am citit.”
si ma laud cu aceste pagini citite la foc automat - cum, de altfel, cred, au
fost si scrise de Doamna Magda Ursache - cel mai viteaz haiduc modern din
Padurea Nebuna a literaturii noastre gemand de scartaitul carelor
neoprogresiste ducand spre Nicaieri saci si cufere de nonvaloare, pentru
consumul irational al generatiilor viitoare!
Ca suntem invadati de literatura selfie ar
mai fi cum ar mai fi, dar cand selfismul asta este imbracat de critica literara
in caftanul politic al proletcultismului de cea mai joasa speta de acum 6-7
decenii se cuvine, cred, sa fie tras semnalul de alarma.
Sunt pagini de editorial ce ar merita sa
innobileze multe reviste literare, astfel incat semnalul de alarma sa fie
perceput de cat mai multi inca-impatimiti ai scrisului si cititului. Intru
apararea dreptului nostru inalienabil...
MARIAN ILIE
Magda
Ursache
Critificțiuni
și critifricțiuni
Lui Cosmin Ciotloș îi place cuvântul
critificțiune, după Raymond Federman, deși asta poate duce la critifricțiuni
între o baricadă și alta.Or, ne aflăm în plin discurs al urii, ca să uzez de
sintagma lui André Glucksmann, că te și gândești , citindu-l pe CTP ( gata să
dea foc poemelor lui Nichita Stănescu și, mai nou, sutanei Patriarhului), dacă
nu s-a ajuns la „Urăsc, deci exist.”
Scrie Vladimir Udrescu, într-o „Cafenea
literară” de noiembrie 2011: „Criticii aiurează uneori mai rău decât poeții.”
Da, când criticii sunt și poeți, atunci e marea aiureală, dar să nu
generalizăm. Și da, N. Manolescu a avut dreptate: „În critica literară, curajul
nu înseamnă să spui nu, ci să spui da.” Aici e „toată greutatea: în asumarea
unor valori.” Și încă: „N-am pretenția să fiu încunoștiințat de valorile pe
care ea le susține, înainte de a le face praf pe ale mele.”(„România literară”,
7 august, 2002). De atunci, însă, multă apă a curs la vale, ba chiar în
...deal. Că Profesorul votează- dreptul fiecăruia- cu Cărtărescu (cel mai mare poet
contemporan), iar Al. Cistelecan cu Ion Mureșan, e una. Alta e să-i negi pe
Coșbuc, pe Goga, pe Goma...
Mitrea Cocor a fost „sinucidere literară”,
cum o numește Adrian Dinu Rachieru, exemplu de non-etică, fără discuție, dar e
greu să-l scoți pe Sadoveanu din manual, cu Frații Jderi cu tot, pe motiv că
i-ar plictisi pe elevii de școală nouă. Ce s-ar face dacă s-ar declara lectură obligatorie
Solenoid? În ce mă privește, mă deranjează vocabula obligatorie. Lectura n-ar
trebui să fie obligatorie, silnică. Și-mi vin în minte cuvintele lui Borges:„Să
se laude alții cu paginile pe care le-au scris; eu mă laud cu cele pe care
le-am citit.”
Și din nou cuvintele lui Borges, recitit
de cu noapte: „fiecare scriitor își creează predecesorii.” Iar din nimic, nimic
răsare. Oare știe asta habilitatul prof. univ. domnul Ghiță craioveanul, care
își propune să deconstruiască scurt și cuprinzător un ceva, „pompos” denumit
„literatură română”, folosind ghilimetele? Domnul Ghiță, ca Greta Trotineta,
prognozează că cititorii secolului XXII vor fi preocupați de „modificări
climatice ireversibile”, nicidecum de autori contemporani. De altfel, îi vede
pe toți cei care au scris sub ceaușism „emasculați”. Dar, crezând neostoit în
progres literar, opinează că „socialismul nu s-a demonetizat: el trebuie doar
separat de stalinism.”(Cătălin Ghiță, O
scurtă istorie ironică a literaturii române.În contrapunctul lui G. Călinescu,
Editura Aius, 2020, pag.110). De aceea , poate, îi place să descopere
„protoproletcultism” la Bolliac și „marxism” la Kogălniceanu („un Marx atins de
calviție”). De cealaltă parte: șovinii patrioți. Negruzzi? Un șovin prevestind
„capilarele xenofobe ale lui Eminescu.” Cântarea României a lui Russo deține
„un lexic arhaic, ca și patriotismul.” Despre Un răsunet de A. Mureșan, devenit
imn național, spune că „nu mai poate fi cântat fără ironie” decât de
futbolieri. Cât despre Hasdeu, în Răzvan și Vidra apar „noxele patriotismului
de la „Viața Românească” și „România Mare.”
Cu pușca trage habilitatul în tot, de la
începutul începutului. De la mituri. Ce dacă pușca nu ia foc?Miorița? Oaia e
„unealtă erotică” pentru lașul de păstor. Nerozia cu lașitatea bunului păstor a prins ca orice
nerozie, chit că balada-capodoperă nu te învață cum să lupți ca să scapi de
moarte, ci te învață să nu-ți fie frică de ea. Meșterul Manole ar ține de
„etica nazistă a mitului.”
Domnul Ghiță crede că uzează de „ironie
didactică”? Ba de bășcălie (nu-mi place cuvântul, dar îl folosesc) groasă și
joasă despre neamul românesc, născut din doi bărbați: „Traian a inseminat un
dac lipsit de uter.” Bărbații, ne spun LGBT-iștii, nasc. Să nu știe asta
neo-progresistul de la Universitatea craioveană? Ba știe. Ce nu știe, dar ne spune, e că
Dosoftei, cu Psaltirea în versuri, face „număr de circ”. La circ nu mă pricep
ca habilitatul Ghiță, așa că argumentația îmi scapă. Neculce? Portretul lui Ștefan
cel Mare e „tâmp encomiastic”. Dar ce-o fi rău în spusa lui G. Călinescu, după
care Domnul Ghiță se ține-n mână cu pușca-i, că „Dimitrie Cantemir este Lorenzo
de Medici al nostru”? În dimineața poeților, nu vede decât maneliști.Toți: Văcăreștii –„clan de
maneliști”, Conachi, Anton Pann...Când exemplifică doct și prob cu „Într-o
grădină/ Lâng o tulpină, / Zării o floare/ Ca o lumină. //S-o tai, să strică! /
S-o las, mi-e frică/Că vine altul/ Și mi-o rădică”, domnul Ghiță vede în ce-a scris Ienăchiță
Văcărescu o „meditație asupra plusurilor și minusurilor deflorării”. Mie mi se
pare că ar intra în definiția dată de Platon poeziei : „poezia- acest lucru
gingaș, înaripat și sacru”. Și pentru că domnul Ghiță agreează proletcultul, îi
citez ce scria o poetă cenaclistă, pe nume Ana Mâșlea: „Eram boboc, Partidul
m-a deschis.”Asta da deflorare!
Din aproape în aproape, Domnul Ghiță își
distruge obiectul muncii : literatura română (fără ghilimete), pe care o predă
comparat. Filimon „s-a făcut de râs cât trebuie” cu o „narațiune șchioapă,
știrbă și pocită”, ciocoiul prim (din
Ciocoii vechi și noi) , fiind asemuit cu Marian Vanghelie. Bălcescu nu mai
poate face decât „deliciul tocilarilor de la istorie, Alecsandri „ar mai putea
provoca fiori” seniorilor din azile. Odobescu? Doar „scriere diletantă”. Duiliu
Zamfirescu?O „nulitate” („în fond, un Filimon cu aere de superioritate”).
„Mumificarea” lui Eminescu, „începută de
Maiorescu și consfințită de Călinescu” m-a făcut să închid cărțulia, chiar dacă
autorele își propusese altceva: „să n-o despart prematur de palmele
dumneavoastră.” Dar cum să nu citești cum numără acribios dildo-urile din
Povestea poveștilor, vraf în sacul babei. Le-a făcut reclamă ca „realizate din
materiale 100 % naturale, deci beneficiind de certificat bio”, de altă calitate
decât cele din sex-shop-uri scandinave. Să-și fi procurat proful imprudent
vreun păpșoi crengian? Fiți precauți: nu cumva să fluierați când treceți pe lângă el.
Pentru că domnul Ghiță face parte dintre
„ateii raționaliști, imuni la farmecele dubioase ale transcendenței” găsește că
„versurile de maturitate ale lui Blaga au îmbătrânit urât”. Motive? „Fondul
etnicist”, „utilizarea excesivă a motivelor pretins populare”.Gyr? Crainic?
„Compozițiile sunt atât de proaste, încât nici nu merită să fie ironizate.”Oare
domnul Ghiță vrea doar să contrarieze sau crede în ce scrie? Că Gala Galaction
e „popă nespălat și enervant”, plictisind generații de elevi.Că Iorga e doar
„histrionul ipocrit”.Ce-i place din Păstorel? Epigrama contra istoricului :
„Barbă sus și barbă jos/Doamne cât e de bărbos/Iorga!”Și domnul Ghiță e
îngrijorat ca nu cumva să scăpăm din vedere „contaminarea semantică dintre
pilozitatea facială și cea pubiană.”Conducătorul de doctorate de la Craiova nu
uită de catalogul celor 4000 de femei cucerite de Ion Barbu, nici de
alcoolismul lui Bacovia, așa că cei trei mari B ai poeziei, Blaga, Bacovia,
Barbu, au fost spulberați. „Poet național” îl vede pe Arghezi, deși sintagma
insuportabilă stârnește „fiori naziști”. Ei, uite că domnul Ghiță nu poate fi
pieziș poeziei lui Arghezi, ba chiar recunoaște că „nici măcar ironia n-o poate
dizolva”.
Deruta privind valorile crește mai ceva ca
apele Dunării.Tehnica luării locului, ca și cum n-ar avea fiecare un loc în
istoria literaturii, a fost preluată din proletcult-ură, când A. Toma, cu
Piuici și frații lui mai mici și „naș Ieminescu”, poetul Deșliu („Clipă stai,
oprește-ți zborul /Se prăvale compresorul”) au luat locul lui Eminescu. În
vremile noastre strâmte și strâmbe, când ura bântuie lumea, se tot extinde
viziunea despre înlocuitori : Fondane în loc de Eminescu , Bonciu în loc de
Rebreanu, Nina Cassian în locul întregii avangarde. Se tot merge din jos în mai
jos. „Pa, Toni!, îi spunea un ironist agresiv lui Anton Dumitriu. Piariști cu
coate puternice fac loc unor veleitari, crezând că au autoritate critică fără
frontiere. Numai „fabulistul” istoriei, Lucian Boia, cam fără știință și fără
conștiință, turnător vreme de 16 ani, îi mai întrece pe astfel de ficționari
critici, dar și cei care o elogiază pe „iluminata oratoare” Ana Pauker sau
scriu că Băsescu ( președintele care credea că se ducea la Kabul, dar era
așteptat la Cahul, în Basarabia) seamănă cel mai bine cu mareșalul Antonescu.
Când îi aud pe fricționari cum fac Hm, îmi
devin antipatici, oricât mi-ar fi fost de simpatici. Dau cu telul în sufleu, ca
să nu spun cu ce aruncă în oala cu fasole.Nu-i academic ce scriu acum? Dar este
academic să-l faci pe Eminescu „învechit”, „inactual”, ca H.-R. Patapievici?
Camil Petrescu? Hm. Așa și așa. Modest.
N-a avut succes în Franța. Rebreanu? Hm. Ce Ion? Miroase a bălegar. Maximum
Pădurea spânzuraților. Doar niște defazați îl mai consideră de valoare pe
Sadoveanu. De ce-am citi Sadoveanu, când îl avem tradus pe Sade la Editura Pisica neagră? G.
Călinescu? Triplă impostură : a ratat și în proză, și în poezie, și în
critică. Istoria literaturii e rateul
cel mare. A ratat literar și a trădat din p.d.v. politic, înscriindu-se în
Frontul lui Groz(e)a. Asta, ce-i drept, a fost o cădere etică, dar nu i-a
folosit la nimic. Studentul Vicu Mândra, ajutat de mândrii săi frați, l-a scos
de la catedră. Același domn Ghiță îl găsește „homoerotic”, „misogin”, „un
balerin social” (care a reușit să scape de pușcăria comunistă), „un dezertor
moral”. G. Călinescu e „precum copiii
întârziați mental.” Concluziv? Ce spune domnul Ghiță despre romanul lui
Rebreanu, Adam și Eva, i se potrivește lui însuși mănușă: „Pe scurt, cartea
este atât de proastă încât devine bună” (de comentat).
Ca să taxezi mediocritatea agresivă,
impostura și mai agresivă , îți trebuie curaj. Lecția lui Maiorescu a fost
uitată: cum că mediocritățile trebuie de la rău început scoase din literatură.
Noi am ajuns la peste 2400 de scriitori cu carnet, ca să întrecem, pesemne,
recordul lui Mao. Aud că am avea o debutantă cotizantă USR la peste 80 de ani,
dar sper să nu fie adevărat. Ar fi prea de tot.
„Puști literari cu autoritate de ieri după
amiază”, cum le spune Aura Christi în Trei mii de semne, fac zob și zdrob la
toba mare valorile, dar scriu, din prietenie, apologii mălăiețe. Așa critică,
așa autori. Amatorismul critifictorilor e conjugat cu proza „la cea mai joasă
ficțiune”, cum scrie în alt context Vasile Gogea. Mulți intră în orgasm literar
de-a dreptul, oscilând între nuditatea femeii și nuditatea ideii. Ca-n snoava
cu musafirii de-o prună, de două, de trei, sunt elogiați în funcție de cât
cotizează. În Japonia, cei care își doresc dame de escortă plătesc taxa numită
„întâlniri recompensate”.Cum să numim o recenzie contra taxă? „Întâlnire
recompensată” cu cartea X sau Y?
Cititorul alege cărți cum joacă la 6 din
49 : la plesneală. Năpădit de numărul enorm de tipărituri, renunță să mai
cumpere, iar editorii reduc drastic și pe tăcute tirajele.Cutiile mele poștale
gem de volumele cunoștințelor vagi, cu cererea (imperios necesară; un politician
spune impetuos necesară) de-a le citi. Problema nu-i să scoți contra cost carte
la PIM, ci să fie recenzată. Când nu te
recenzează nimeni, îți scrii singur prezentarea pe coperta a patra: „Carte
vandabilă, traductibilă și globaliza(n)tă.” Sau de globalizat?
Nicolae Silade, enervat de scriitorii care scriu mult și prost, pe
necitite sau pe repezeală, îi adresează un NU lui Ion Heliade Rădulescu, pentru
acea chemare: „Scrieți, băieți (orice), numai scrieți!”
Aș formula altfel: Citiți (nu orice),
gândiți și faceți ce vreți: sunteți liberi. Firește, am în vedere masa de
scris. Nu crezi în scris , nici scrisul nu crede în tine, de unde și trimiterea
la augustinianul îndemn: „Iubește și fă ce vrei!”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu