Dogma
și viața - trăite autentic creștin, în comuniune de viață și iubire
Prof.
Dr. Antoniu-Cătălin N Păştin, Membru A.O.Ș.R
12
Iunie 2022
Spiritualitatea creştină ortodoxă leagă
indisolubil dogma de viaţă. În general dogmele creştine sunt, după forma lor,
punctele planului de menţinere şi îndumnezeire a noastră, cuprinse şi realizate
în descoperirea dumnezeiască suprafirească, culminând în Mântuitorul Hristos şi
defineşte, păstrate, propovăduite, aplicate şi explicate de Biserică.
Spiritualitatea ortodoxă se fundamentează
pe ele, deoarece acestea reprezintă unul şi acelaşi adevăr, sub diverse forme,
absolut necesar pentru mântuire şi îndumnezeire: Iisus Hristos Dumnezeu – Omul.
Dogmele explicitează deci pe Mântuitorul Hristos şi Lucrarea Lui de
recapitulare a tuturor în El. (Pr. Prof. Dr. Dumitru Stăniloae, teologia
Dogmatică.... p. 71).
Dogma nu este ruptă de viaţa omului
credincios şi nici nu înseamnă o îngustare a dezvoltării spirituale libere a
fiinţei umane care crede ci, dimpotrivă, ea o menţine capabilă de o astfel de
dezvoltare. Dogma fundamentează dezvoltarea duhovnicească a celui ce crede în
libertate, pentru că dogmele sunt expresia comuniunii lui cu Dumnezeu ca
persoană. În comuniunea interpersonală este domeniul libertăţii prin excelenţă,
deşi în acelaşi timp este domeniul creaţiei. De aceea, spune Sf. Ciril al
Alexandriei că, cei ce devin fiii lui Dumnezeu – după har – sunt „primiţi la
libertatea credinţei”, care domneşte „în curtea lui Dumnezeu” (Sf. Chiril al
Alexandriei, Explicarea Evangheliei Sf. Ioan, cartea V, cap. VIII, 35).
Toate dogmele sunt străbătute de un sens
unitar, bazate pe unitatea vie a Mântuitorului Hristos, persoana în care este
unită şi care uneşte pe Dumnezeu cu oamenii şi cu credinţa. Persoana
divino-umană care promovează libertatea în cei ce vor să se mântuiască prin El.
(Pr. Prof. Dr. Dumitru Stăniloae, op. cit., p. 78) Prin această libertate,
sistemul unitar al dogmelor este deschis noului în mod continuu şi real. El
este deschis celor ce vor să-L cunoască spre înaintarea lor în planul
infinităţii spirituale în viaţă şi comuniunea cu Dumnezeu, fiinţa
supraexistentă şi suprainfinită, trăită, aşa cum spune Sf. Maxim, „într-o
experienţă şi într-o bucurie mereu nouă şi inepuizabilă, care nu este
încremenită ci viaţă mai presus de încremenire şi de mişcare, în sensul
cunoscut de noi. (Sf. Maxim M., Ambigua, în p. 91, col. 1220 C-1221 B).
Această deschidere spre viaţa veşnică se
face prin învierea omului în Hristos, care este Dumnezeu Cel ce S-a făcut om
pentru a ne veni aproape şi a înviat ca om, pentru ca toţi să putem intra la o
comuniune eternă cu El ca Dumnezeu, prin umanitatea Lui comună cu a noastră. Ceea
ce uneşte toate dogmele creştine într-un sistem care se cere trăit, este tocmai
promovarea unei comuniuni tot mai intime a noastră cu Dumnezeu, Care S-a
întrupat pentru acest scop. Această comuniune perfectă de viaţă şi iubire este
ceea ce numim Împărăţia cerurilor sau a
lui Dumnezeu, adică ordinea desăvârşită a iubirii.
Dogmele creştine exprimă planul
îndumnezeirii fiinţelor raţionale create care voiesc acesta, deci fără a fi
silite, îndeplinit în forma lui finală desăvârşită, în Mântuitorul Hristos, ţinta
noastră precizarea şi împlinirea reală a aspiraţiei noastre naturale spre
unirea cu Dumnezeu (Pr. Prof. Dr. Dumitru Stăniloae, op. cit. p. 79).
Puterea şi perspectiva mântuirii şi
îndumnezeirii, care ţine intrinsec de dogme, sunt date de Însuşi Mântuitorul
Hristos, Persoana divină, care este în acelaşi timp şi omul, aflat în
comuniunea cu infinitatea dumnezeiască. (Ibidem) Mântuitorul Hristos, prin
realitatea Persoanei Sale, arată prin Sine pe Tatăl şi pe Duhul, săvârşind
împreună opera de ridicare a omenirii decăzute la comuniunea eternă cu Sfânta
Treime, care este Ea însăşi structura comuniunii perfecte, depline, de viaţă şi
iubire.
Fidelitatea de descoperire Dumnezeiască
supranaturală
Spiritualitatea creştină ortodoxă se
manifestă ca o spiritualitate puternic omenească în Descoperirea dumnezeiască,
aceasta fiind izvorul credinţei creştine. Ea este organic de „Revelaţia” sau
„Descoperirea dumnezeiască suprafirească”, prin care se înţelege acţiunea lui
Dumnezeu de a împărtăşi tot ceea ce este necesar pentru cunoaşterea şi
desăvârşirea noastră (Pr. Prof. Dr. Dumitru Radu, Sf. Scriptură şi Sf. Tradiţie
- căi de transmitere şi de păstrare a revelaţiei divine supranaturale.
Importanţa Sfintei Tradiţii în viaţa Bisericii, mss.dact. Bucureşti 1985, p.1.).
Din punct de vedere al conţinutului,
Revelaţia Dumnezeiască cuprinde totalitatea evenimentelor şi a adevărurilor de
credinţă prin care Dumnezeu S-a descoperit credincioşilor, ca aceştia să-L
preamărească şi prin aceasta să dobândească mântuirea, îndumnezeirea, sfinţirea
sau desăvârşirea (Ibidem). Sfânta Scriptură şi Sfânta Tradiţie constituie cele
două forme sau căi prin care ni s-a transmis Descoperirea dumnezeiască
suprafirească, îndreptarul credinţei noastre. Păstrătoarea propovăduitoare şi
aplicatoare infailibilă a Revoluţiei dumnezeieşti este Biserica, prin
învăţătura ei. Numai această învăţătură, formulată oficial sau acceptată prin
conştiinţa Bisericii, este norma exclusivă a sensului infailibil al
adevărurilor revelate, cuprinse în
Sfânta Scriptură şi în Sfânta Tradiţie (Ibidem, p. 2).
De aceea, prin ele se poartă dialogul viu
al Bisericii cu Hristos. Sfânta Scriptură prezintă Mântuitorul Hristos în forma
cuvântului Lui dinamic şi a cuvântului tot aşa de dinamic al Sfinţilor
Apostoli, despre faptele Lui mântuitoare, în eficienţa lor permanentă. Doar ea
descrie totodată şi modul în care Mântuitorul continuă să lucreze, prin
extinderea puterii Lui, pentru asemănarea noastră cu El, până la sfârşitul
lumii (Sf. Maxim, Ambigua, P.G. 91, col. 1128 C). Prin cuvintele Sfintei
Scripturi, Mântuitorul Hristos continuă să ne vorbească şi nouă, deci ne ţine
într-un dialog conştient cu El, ne provoacă la un răspuns cu faptă, să lucreze
astfel şi în noi, prin puterea Duhului Sfânt (Mt. 28, 20).
Prin cuvintele Sfintei Scripturi, Fiul lui
Dumnezeu, Cuvântul prin excelenţă, S-a tălmăcit pe Sine în cuvinte, ]n Lucrarea
Lui de apropiere de oameni, pentru ridicarea lor la El, până la întruparea,
învierea şi înlăturarea Lui ca om. El lucrează prin cuvintele Sfintei Scripturi,
prin care se tălmăceşte pe Sine, asupra
noastră, pentru a ne conduce şi pe noi la starea la care a ajuns El. Bogăţia
energiilor Sale dumnezeieşti şi sfinţitoare, care nu va seca niciodată, se va
arăta în veacurile viitoare. Căci „împreună cu El ne-a sculat şi împreună ne-a
aşezat întru cele cereşti” (Efes 2,6). Dar Sfânta Scriptură nu aduce pe cineva
la credinţă prin simpla citire a cuvintelor lui Dumnezeu cuprinse în ea. Sfânta
Scriptură trebuie înţeleasă în Duh, căci ea cuprinde o bogăţie de înţelesuri
duhovniceşti. Aşa cum spune Sf. Maxim, „omul are nevoie în mod necesar de două
elemente, dacă vrea să păşească fără greşeală spre drumul drept, spre Dumnezeu:
de înţelegerea Scripturii în Duh şi de
contemplarea duhovnicească a lucrurilor din natură” (Pr. Prof. Dr. Dumitru
Stăniloae, Teologia Dogmatică… p. 53).
Prin puterea Duhului Sfânt sunt
actualizate în comunitatea Bisericii cuvintele Scripturi, noi înţelesuri ale
lor, după nivelul de înţelegere duhovnicească, dar şi după nivelul timpului sau
al comunităţii bisericeşti. Îndată ce se trece dincolo de sensul literal al
Scripturii şi de simpla citire a ei, deci la o înţelegere duhovnicească, se dă
nu numai de bogatele ei înţelesuri duhovniceşti ci şi de lucrarea Duhului lui
Hristos, săvârşită prin aceste înţelesuri în cel ce citeşte sau de Hristos
Însuşi, care-Şi descoperă tot mai adânc bogăţia sa spirituală.
Viaţa virtuoasă, după normele şi modelele
vii din Biserică şi în primul rând după modelul Hristos, la care se asociază
lectura Sfinţilor Părinţi, ascult discernământul, în legătură cu textele
Scripturii, care devine tot mai nuanţat, mai aprofundat şi mai rapid. (Pr.
Prof. Dr. Dumitru Stăniloae, Teologia Dogmatică… p. 53) Sf. Maxim precizează
aici: „Este nevoie de multă ştiinţă (duhovnicească) pentru ca înlăturând mai
întâi cu grijă vălurile literelor care acoperă Cuvântul, să putem privi cu
mintea dezvăluită pe Cuvântul Însuşi, ştiind de Sine şi arătând în Sine limpede
pe Tatăl, atât cât este cu putinţă oamenilor” (Sf. Maxim M., Capete gnostice, II,
73, în Fil. Vol. II, p. 194).
Cuvintele Sfintei Scripturi sunt prilejul
inevitabil de a intra în relaţie dialogică cu Persoana autentică a Mântuitorul
Hristos, deasupra lor, prin lucrarea Sfântului Duh în Biserică, dar nu numai
citite în forma lor scrisă, ci şi prin cunoaşterea lor în conţinut (Pr. Prof.
Dr. Dumitru Stăniloae, Teologia Dogmatică, p. 57).
Tradiţia este, la rândul ei,
permanentizarea dialogului Bisericii cu Mântuitorul Hristos. Ea are rolul de a
pune şi de a ţine generaţiile succesive de creştini în legătura cu Hristos prin
faptul că este în esenţă, atât invocarea Duhului lui Hristos, cât şi primirea
Duhului Sfânt. Viaţa morală şi spirituală, cu înfrânările, cu virtuţile, cu
pocăinţa ce ţin de ea, normate prin disciplina canonică a Bisericii, alcătuiesc
condiţia care îi face apţi pe credincioşi pentru o invocare eficace a Duhului
şi pentru o primire sensibilă a Lui, ca şi pentru o rodire a primirii Lui,
într-o viaţă după chipul vieţii lui Hristos şi pentru înaintarea lor în
asemănarea cu Hristos, pentru comuniunea deplină cu El (Ibidem, p. 62-63).
Dar toată lucrarea sfinţilor a Bisericii
Ortodoxe, prin chemarea şi primirea Sfântului Duh şi prin doxologia ei, ca şi toată viaţa morală şi spirituală a
credincioşilor, au ca fundament solid actele mântuitoare ale lui Hristos, puterea
la care a ajuns umanitatea noastră în Hristos, pilda ajutorului dat de Dumnezeu
în atâtea cazuri, în cursul revelaţiei, încrederea în permanentizarea iubirii
lui Dumnezeu, în Hristos, pentru oameni, manifestată în acele acte şi
încrederea că Hristos a rămas în starea lui în viaţă aproape de noi. Toată
viaţa credincioşilor este o trăire a lui Hristos, din puterea Lui, cu progres
către sfinţenia Lui, prin sfinţirea lor, spre eliberarea de automatismul
naturii şi de ataşarea pătimaşă la plăcerile oferite de ea - condiţie pentru comuniunea adevărată cu Persoana de
nesfârşită iubire a lui Hristos şi cu persoanele umane (Ibidem, p. 63).
Spiritualitatea ortodoxă este fidelă
Revelaţiei dumnezeieşti deoarece aceasta proiectează ţinta ei finală în
învierea obştească şi în comuniunea eternă cu Persoana infinită a Mântuitorul
Hristos şi în desăvârşirea în ea – ţintă spre care înaintăm şi prin eforturile
noastre, în relaţiile mereu îmbunătăţite între oameni – iar această ţintă este
arătată în mod concentrat de Sfânta Scriptură. Tradiţia explicitează la fiecare
moment drumul inclus virtual în Revelaţie, ca drum conducător spre ţinta
desăvârşirii sau sfinţeniei noastre în Hristos.
Omul este chip al lui Dumnezeu, ca
persoană - partener al lui Dumnezeu, având capacitatea şi orientarea spre
comuniune, spre Dumnezeu şi poate primi această comunicare interpersonală, dată
pentru realizarea şi desăvârşirea lui, învăţându-l cum să folosească puterea şi
libertatea pentru realizarea comuniunii cu Dumnezeu şi cu oameni (Pr. Prof. Dr.
Ioan Ica, Curs de teologie Dogmatică şi Simbolică, mss. dact. p. 2).
Prin adevărul dumnezeiesc pe care-l
comunică Dumnezeu oamenilor prin descoperire, îi împărtăşeşte credinciosului
adevărurile absolute, necesare pentru realizarea comuniunii şi mântuirii sale.
Împărtăşirea o face pentru ca omul să cunoască, să primească şi să înţeleagă
binecuvântările lui Dumnezeu şi lucrările sau energiile Lui necreate, atât cât
sunt necesare omului pentru scopul existenţei sale (Ibidem). Aşadar,
spiritualitatea creştină ortodoxă se fundamentează riguros pe Descoperirea
dumnezeiască, transmisă pe cele două căi autentice, Sfânta Scriptură şi Sfânta
Tradiţie, în Biserică, în al cărei spaţiu credinciosul se realizează ca om şi
creştin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu