ANCESTRALA –ARTA PURĂ – POEZIA
POPULARĂ GETO-VALAHĂ
(partea I-a)
„Nu știu, luna-i luminoasă,/
Ori e puica mea frumoasă.
Nu știu, luna-n ceruri trece,/ Ori puica
la apă rece.”
(Mihai Eminescu,
Culegeri de literatura populară)
Când Bunul Dumnezeu, în Zorii
Creației Sale divine, a tocmit Pământul
– Mamă și l-a dăruit primului Său popor ales, pelasgilor și urmașilor lor geto-daco-români,
l-a înzestrat cu DARURILE Sale cele mai nobile și cele mai serafice: armonia,
frumusețea și varietatea naturii, armonia fenomenelor naturale și supranaturale
– minunile, armonia, frumusețea și sensibilitatea oamenilor, armonia spiritului, armonia
om-familie-comunitate-cult-natură-pământ-cer-cosmos.
Pentru toate aceste entități,
armonii și varietăți, Atotcreatorul a tors din Fuiorul Sufletului Său și a
pogorât Lumină din Frumusețea Sa, pământenilor, ca să atingă nemurirea prin, CÂNTEC,
JOC, POEZIE, UMOR - punctele cardinale ale religiei patriahale, ce le-a
sacralizat și înnobilat libertatea, cugetul, creația, arta, onoarea,
demnitatea, munca, bunăstarea și înțelepciunea.
Așadar, de Atunci, din surâsul și
lacrimile ferice ale Zorilor ancestrali s-a pogorât peste VATRA Străbună,
milenară în care avea să se nască Marele Imperiu al lui Burebisa cel Mare, ce va dăinui prin legendara DACIA MARE, ca un
fenomen ceresc, CURCUBEUL liric - POEZIA populară.
TOATE erau CÂNT!
TOTUL a început să CÂNTE!
TOATE erau POEZIE!
TOTUL era SIMFONIE!
Cântau Munții și Apele, Dealurile
și Câmpiile, Codrul și Florile, Vântul și Păsările, Luna și Soarele,
Anotimpurile și Stelele, Dorurile și Oamenii, Mamele și Pruncii, Îngerii și
Dumnezeu.
Instrumentele cosmico-patriarhale
vibrau melodios natura prin susurul apei, surâsul soarelui, ocheadele Lunii,
hora norilor, adierea vântului, murmurul pădurii, legănarea florilor, zumzetul albinelor,
ciripitul păsărilor, mișcarea pietrelor, mugetul și talangele animalelor, fiorul
țărânii, unduirea firului de iarbă, ecoul munților, psalmul azurului,
fornăitul, tropotul și galopul murgului, rapsodia greierelui, foșnetul de
cașmir al spicelor aurii, crainicul zorilor-cocoșul ș.a.
Omul pelasg, țăranul-patriarh al Pământului – Mireasă și-a primenit
menirea sa ancestrală cu muzica instrumentală. A luat frunza și i-a dat ghiers de
ciocârlie prin gura sa aurită. A luat apoi lemnul, la început alunul și a
făurit un fluier vrăjit, continuând cu bucium, tulnic, toacă, tobă...
După care, Țăranul-patriarh al libertății, frumosului, datinilor, tradiției,
religiei monoteiste și-a binecuvântat Crăiasa-Muiere
îndemnând-o să-l încânte cu aleasa ei cântare. Sub bagheta fermecată a Naturii
și-a compus singură, mireasma cântecelor, după varietatea florilor, a leagănelor,
a împodobirii vestimentare, a îmbrățișărilor materne, erotice, agapice,
ascetice etc.
AȘA S-A NĂSCUT SUBLIMUL CÂNTĂRII CÂNTĂRILOR – POEZIA POPULARĂ
GETO-VALAHĂ!
Din acest IZVOR PUR, vor bea și vor înseta toți Fiii
creației național-universale, întrupând fiecare darul său cosmico-religios,
artistul-rapsod, artistul-meșter, artistul-geniu, preotul, monahul, profetul,
poetul, prozatorul, dramaturgul, filosoful, teologul, vizionarul, sfântul.
Ancestralul Poet popular
care, a creat și cântat Poezia populară a fost în lungul și în latul Patriei
sacre, Poporul și auditoriul a fost
tot acel Popor, de-a lungul multor generații milenare.
Vibrația ancestrală a Poeziei populare și-a răspândit melosul în
felurite miresme încântătoare: cântecul
– licăr divin al vieții sufletești, comunitatea,
lumea hărăzită soartei cu sorocul, norocul, binele ori răul ei, copilăria cu leagănul divin al mamei și
cu dumbrava fermecată, codrul de argint
cu pădurea lui de aur, cucul – simbolul Primăverii și heraldul
păsărilor măiastre, murgul, camaradul
de drum, de dor, luptă, de codru al voinicului, haiducului, stihiile – semne sufletești, singurătatea-axa solitară a vieții, inima-vioara sufletului, dragostea întru frumos și urâtul ca
bestie, cosmosul iubirii, consonanțe sufletești, sentimentul nestatornic – îndepărtările
vremelnice, cătănia, dorul, piedici în amor – ispite fugare, nunta, căsătorii de
pricopseală, eșuate, iubiri neîmplinite,
lirica muncii, nevolnicii vieții, războiul,
robia jugului asupritor ciocoiesc
ori al samavolnicului străin, graiul comun
– mustul revoltei, haiducia, bătrânețea, ca înțelepciune, boală și sfârșit pământesc.
Cântecul-licăr divin al vieții sufletești în Terra
Mirabilis a Maicii Domnului – Fecioara MARIA
Cântarea populară valahă avea
acea strălucire sacră, de sărbătoare religioasă în care îți primenești deopotrivă
Viața – Darul divin, cu trupul și sufletul ei, așa cum țăranul curat, liturgic al
Satului, unde s-a îngemănat VEȘNICIA, te gătește firesc, cucernic de
cuminecarea hristică.
Cântarea populară seamănă cu o grădină mirifică, după o ploaie de
vară, bogată, răcoroasă și repede care resfiră mireasma florilor peste întregul
univers al clipelor înrourate de soarele cântului Privighetorii în miriștile de
secară, unde adierea vântului adoarme suav, trandafiriu.
„Vai de mine, multe știu!/ Eu mă mir unde le
țiu:/ Da-n poiată, sub lopată,/ Și, scot una cîteodată,/ Cîteodată, cînd și
cînd,/ Când îmi vine mândra-n gînd.” (Foaia
poporului, De pe Tîrnava Mică, cules de Iuliu Sămărghițean)
„Doamne, la inima mea/ Este-un rîu și-o fîntînea:/ Rîul de dor s-a
făcut,/ Fîntîna de gîndul mult.” (Cicerone Theodorescu, Com. Nădăștie-Alba,
de la Ion Buric Judele)
„Cine m-aude cîntînd/ Zice că n-am nici un gînd;/ Dar atîtea gînduri
am/ Cîte zile-s într-un an;/ Ș-atîtea gînduri mă mîncă/ Cîte păsărele cîntă;/
Atîte gînduri mă bat/ Cîte frunze-s pe un brad./ Așa mă bat gîndurile,/ Ca pe
murg oblîncurile./ Și muntele care-i munte/ Și el are gînduri multe,/ Iară eu,
un junișan,/ Gînduri multe cum să n-am?” (Seb. Bornemisa, Ardeal)
„Cucule, pasăre blîndă,/ Du-te-n pădure și-mi cîntă./ Pe cine-i avea
mînie/ Blastămă-l străin să hie./ Nu-i mai trăbe altă șfară/ Ca străinătate-n
țară;/ Nu-i mai trăbe altă funie/ Ca omul străin în lumie./ Cine-o făcut
horile/ Meargă-n rai cu florile./ Nu le-o făcut de nebun,/ Că le-o făcut de om
bun...”(Com. Șanț-Bistrița Năsăud, de la Ioana Iugan, cules de Victoria
Dosios)
„Doină, doină, cîntic dulce!/ Cînd te-aud nu m-aș mai duce./ Doină,
doină, viers cu foc!/ Cînd răsuni eu stau în loc./ Bate vînt de primăvară,/ Eu
cînt doina pe afară,/ De mă-ngînd cu florile/ Și privighetorile./ Vine iarna
viscoloasă,/ Eu cînt doina-nchis în casă,/ De-mi mai mîngîi zilele,/ Zilele și
nopțile./ Frunza-n codru cît învie,/ Doina cînt de voinicie,/ Cade frunza gios
în vale,/ Eu cînt doina cea de jale./ Doina zic, doina suspin,/ Tot cu doina mă
mai țin./ Doina cînt, doina șoptesc,/ Tot cu doina viețuiesc!” (Vasile
Alecsandri, Moldova)
„La bordei cu crucea naltă,/ La Stăncuța sprîncenată,/ Gioacă hora
încheiată,/ Curge lumea fermecată./ Vinu-i bun, ocaua mare,/ Beau voinicii pe
secare./ Nu se-ndur ca să se ducă,/ Noaptea la dînsa-i apucă./ Cine trece, se
oprește,/ Cît o vede nebunește,/ Bea vin, punga-și cheltuiește,/ Și zău că nu
se căiește./ Cine vine-n patru boi/ Se-ntoarnă numai cu doi;/ Cine vine de
călare,/ Pleacă cu șaoa-n spinare;/ Iar pe gios oricine vine/ Își bea tot de
lîngă sine/ Și se duce gol cu bine.” (Vasile Alecsandri, Muntenia)
„Cui nu i-s dragi horile/ Bată-l sărbătorile,/ Că pe mine nu m-or
bate,/ Că horesc și zi și noapte,/ Și-oi hori pînă la moarte,/ Să-mi horesc
horile toate.” (I. Pop Reteganul, Com. Reteg-Bistrița-Năsăud)
„Bordeiaș, bordei, bordei,/ Cu mărtăceii de tei,/ S-a-ncuibat
dragostea-n ei./ Bordeiași fără gîrlici,/ Tu mă faci să viu p-aici/ Desculț și
fără opinci./ Bordeiași întunecos,/ Mult îmi ești de drăgăstos,/ Că mă faci să
viu pe jos./ Întîi p-aici cînd veneam,/ Patru junci eu înjugam,/ Și acum nici
unul n-am.../ Apoi venii și cu cai./ Dacă beui și mîncai,/ Numa-n cămașe
plecai!/ Vai, maica mea, ce-ncăpui,/ Că și căciula-mi băui/ Și de basmu mă
făcui!” (Anton Pann, Muntenia)
Comunitatea – lumea, hărăzită soartei, destinului cu sorocul,
norocul, binele ori răul ei Comunitatea arhaică era așezată întru frumos,
gătită întru cântec, curgătoare întru armonie. Cântarea populară a țâșnit ca izvorul rece, cristalin,
albastru-argintiu de munte, ce astâmpără setea, întărește sănătatea, oglindește
chipul, cuminecă sufletul, dă inimii dor și dorului folclor.
Cântarea populară se revărsa peste zările senine ale țăranului
patriarhal, ca murmurul fântânii, ca legănarea firului ierbii, ca privirea întinsă
peste țărmurile neasemuitei frumuseți a Satului, unde voia bună, munca pe ogor,
umorul, râsul în șezătoare, chiotul pe câmp, fluieratul tinerilor îndrăgostiți,
atingeau cu aripi de chihlimbar catifeaua parfumată a florilor ispititoare...
„Satule,
grădină dulce,/ Din tine nu m-aș mai duce./ De mirosul florilor,/ Și dragul
feciorilor./ De mirosul la o floare,/ De dragul la șezătoare.” (Gh. Cernea,
Com. Dăișoara-Brașov, de la Maria Custură)
„Cîte flori sînt pe pămînt,/ Toate trec la jurămînt./ Numai floarea
soarelui/ Șade-n poarta raiului,/ Face loc sufletului/ Și odihnă trupului./
Dară floarea macului/ Șade-n poarta iadului/ Și tot crește și-nflorește,/ Multe
suflete-amăgește./ Amăgi-m-ar și pe mine,/ Că-s un om cam slab de fire./ N-are
Dumnezeu în lume/ Nici un folos de la mine./ Cît pe lume-aș mai trăi,/ Nimărui
n-aș folosi.” (M. Friedwagner, Suceava, de la Olimpia Mitrofan)
„Cîte flori sînt pe pămînt,/ Toate merg la jurămînt,/ Numai floarea
soarelui și cu spicul grîului/ Și cu vița vinului/ Stau în poarta raiului/ Și
judecă florile,/ Ce-au făcut miroasele?/ Ele spun săracele:/ -A venit Brumar ăl
mic/ Și nu ne-a făcut nimic/ A venit Brumar ăl mare/ Și ne-a uscat din
picioare./ Și-a dat o ploaie cu vînt,/ Ne-a pus spicul la pămînt./ Și-a dat o
ploaie cu soare,/ Ne-a sculat iar în picioare!” (Ceaușanu-Fira-Popescu,
Com. Făurești-Vîlcea, de la Zina St. Diaconescu)
„Doamne, nu da nimănui/ Ca mie și codrului./ Codrului i-ai dat
verdeață,/ Mie jale pă viață;/ Codrului i-ai dat bujor,/ Mie jale pînă mor;/
Codrului i-ai dat zmincele,/ Mie mi-ai dat dor și jele.” (Emilia Comișel, Com. Cerișor, Hunedoara, de la Vinca
Maria)
Copilăria cu leagănul divin al mamei și cu dumbrava fermecată a mirificului
ei tărâm
Mama copilăriei odorului
ori vlăstarelor sale și-a țesut cântecul de leagăn din ființa sa angelică, din astralul
ochilor de cer, din părul de soare sau de pădure, legănat peste umerii diafani
ce sprijină trupul de amforă, ori de Diană, unde chicotește suav, gângurește,
pruncul - Mugurele de Dumnezeu, legănat de brațele mlădioase ale rugii de
foc, la sânul doldora de dor.
Mama, pruncul și copilăria în Patria de Dor a Profetului Zamolxes și-a Mântuitorului
Hristos – DACIA Mare, s-au
zămislit ca o Troiță încrustată în
stihuri și ferecătură de aur, ca o Doină ce-și ridică Dorul, deasupra
Ciocârliei, care zugrăvește cu trilul ei serafic marginile albastre ale
cerului, încrustând arhangheli de lumină peste aurora tămâioasă a curcubeului
valah.
Cu cântul serafic, cu leagănarea
de catifea a luminii, cu fiorul iubirii absolute, sub pâlpâirile de Auroră
boreală a fost alintat și Coconul dumnezeesc de Fecioara MARIA – Maica Domnului.
„Nani, nani,/ Puiu
mamii./ Haide, pește/ De mi-l crește;/ Și tu rață,/ De-l răsfață;/ Și tu
știucă,/ De mi-l culcă;/ Și tu somn,/ De mi-l adormi;/ Și tu crap,/ De-l ia de
cap;/ Și-l aruncă-ntr-un vîlcel,/ Ca să doarmă frumușel.” (Gr. G. Tocilescu, Roșiorii de Vede, cules de Christian
N. Țapu)
„Nani, nani,copiliță,/ Draga mamii garofiță,/ Că mama te-o legăna/ Și
pe față te-o spăla/ Cu apă de la izvoare,/ Ca să fii ruptă din soare./ Nani,
nani, drăguliță,/ Crește ca o garofiță./ Să fii naltă, trestioară,/ Albă ca o
lăcrămioară,/ Blîndă ca o turturea/ Și frumoasă ca o stea!” (Vasile
Alecsandri, Moldova)
„Nani, nani, puișor,/ culcă-mi-te mititel/ Și te scoală măricel;/ Să te
duci cu oile,/ Pe câmpu cu florile;/ Să te duci cu vacile,/ Pe coasta cu
fragile;/ Să te plouă ploile,/ Să-nflorești ca florile.”(Teodor.Bălășel,
Com.Ștefănești-Argeș)
„Jucați paparudele,/ Să pornească ploile,/ Să umple pătulele,/
Paparudele!/ Să plouă cu ciurele,/ Ciurele, dîrmonele,/ Să umple pătulele,/ Să
se verse ploile,/ Să se umple gîrlele,/ Ca să crească florile,/ Paparudele!/
Joacă fata lui Matei,/ Cu cercei de
brebenei,/ Cu salbă de ghiocei,/ Să pornească ploile,/ Să crească bucatele/
Paparudele!/ Joacă, joacă, fa Marie,/ La toamnă bișag să fie,/ Cară o sută și-o
mie,/ Să-mi de-a și mie și ție,/ Paparudele!/ Haidea, haidea, fa Marie,/ La
toamnă bișag să fie,/ Paparudele!” (T. Bălășel, Com. Ștefănești, Argeș)
Codrul de
Argint cu pădurea lui de Aur în ținutul de basm al Daciei Mari
„CODRU-I
FRATE CU ROMÂNUL!”,
așa grăia aurit dacoromânul universal, valahul cosmic, sfântul preacurat al
ghiersului românesc, Mihail Eminescu,
expresie ce semnifică nașterea prin Voia,
prin Dragostea și prin Facerea divină, deodată a Omului pelasg
și a Codrului ancestral.
Codrul
fiecărui tărâm dacoromân din cele patru puncte cardinale-regale ale Daciei Mari și-a avut dincolo de scena
de luptă pentru Neam, Mame înțelepte, Eroi, Martiri, Mărturisitori, Sihaștri, Sfinți,
Profeți, Haiduci, Artiști, Rapsozi, Poeți, Cântece, Tradiții, Doine și
Legendele sale.
Nu putem spune astăzi, că mai avem Codru,
Pădure, Aurul verde, cu aurul, argintul, platina, safirul ori perla lor, de
limbă, cântec, obiceiuri, străbuni, legende, doine, fiindcă progeniturile
proletarilor cocoțați fraudulos pe spinarea poporului creștin și lipitorile
Ocultei, le-au supt, le-au sfâșiat, le-au tăiat, le-au cărat, le-au vândut,
după ce ne-au furat decenii de-a rândul...
Astăzi, nu numai că nu mai avem Codru, de fapt nu mai avem nici o
bogăție naturală: nici aur, nici petrol, nici gaze, nici munți, nici ape, nici
pământ, nici soare, nici țară, fiindcă ne-au luat strămoșii, ne-au stârpit
voievozii, elita ortodoxă naționalist-creștină, au corupt ierarhii bisericii...
Nu mai avem trecut! Nu mai
avem prezent! Nu vom mai avea nici viitor!
BINE CĂ NU NE-AU FURAT ȘI CERUL SFÂNT AL STRĂBUNILOR ȘI STRĂMOȘILOR
NOȘTRI!
Profetul Neamului nostru dacoromân – Mihail Eminescu, nu s-a
revoltat cu gândirea sa, n-a luptat cu viața sa și nu și-a jertfit sângele său
curat, numai pentru vremea sa, ci și pentru vremurile care au urmat și care urmează.
„Azi,
cînd fraza lustruită nu ne poate înșela,/ Astăzi
alții sunt de vină, domnii mei, nu este-așa?/ Prea v-ați arătat arama, sfîșiind această țară,/ Prea făcură-ți neamul nostru de rușine și
ocară,/ Prea v-ați bătut joc de limbă, de străbuni și obicei,/ Ca să nu
s-arate-odată ce sunteți – niște mișei!/
Da, cîștigul fără muncă, iată singura pornire,/ Virtutea? e-o nerozie; Geniul?
O nefericire.//... Vezi colo pe
uriciunea fără suflet, fără cuget,/ Cu privirea-mpăroșată și la fălci
umflat și buget,/ Negru, cocoșat și lacom, un izvor de șiretlicuri,/ La tovarășii săi spune
veninoasele-i nimicuri;/ Toți pe buze-avînd virtute, iar în ei monedă calpă,/ Qintesență de mizerii de la creștet pînă-n talpă,/ Și
deasupra tuturora, oastea să și-o recunoască,/ Își aruncă pocitura bulbucații ochi de broască.../ Dintr-aceștia țara noastră
își alege astăzi solii!/ Oameni vrednici ca să șază în zidirea sfintei Golii,/
În cămeși cu mîneci lunge și pe capete scufie,/ Ne fac legi și ne pun biruri, ne vorbesc filosofie.// Patrioții!
Virtuoșii, ctitori de așezăminte,/ Unde
spumegă desfrîul în mișcări și în cuvinte,/ Cu evlavie de vulpe, ca în strane, șed pe locuri/ Și aplaudă frenetic
schime, cîntece și jocuri.../ Și apoi în
sfatul țării se adun să se admire/ Bulgăroi
cu ceafă groasă, grecotei cu nas
subțire (lângă alte seminții... n.a.);/ Toate mutrele acestea sunt pretinse de roman,/ Toată greco-bulgărimea e nepoata lui Traian!/ Spuma asta-nveninată, astă plebe, ăst gunoi/
Să ajung-a fi stăpînă și pe țară și pe noi!/ Tot ce-n țările vecine e smintit
și stîrpitură,/ Tot ce-i însemnat cu pata putrejunii de natură,/ Tot ce e
perfid și lacom, tot Fanarul, toți iloții,/ Toți se scurseră aicea și formează
patrioții,/ Încît fomfii și flecarii, găgăuții și gușații,/ Bîlbîiți cu gura
strîmbă sunt stăpînii acestei nații!// Voi sunteți urmașii Romei? Niște răi și
niște fameni!/ I-e rușine omenirii să vă zică vouă oameni!/ Și această ciumă-n
lume și aceste creaturi/ Nici rușine n-au să ieie în smintitele lor guri/
Gloria neamului nostru spre-a o face de ocară,/ Îndrăznesc ca să rostească
pîn-și numele tău ...Țară!//... Cum nu vii tu, Țepeș doamne, ca punînd mîna pe
ei,/ Să-i împarți în două cete: în smintiți și în mișei,/ Și în două temniți
large cu de-a sila să-i aduni,/ Să dai foc la pușcărie și la casa de nebuni!”
1Mai,1881. (Mihai Eminescu, Scrisoare III, ciclul Poezii, Editura Pentru Literatură,
București – 1965)
„Codrule, codruțule,/
Deschide-ți cărările/ Să-mi duc supărările;/ Căci acasă/ Nu mă lasă/ Dorul
mîndrei arzător,/ Ci mă face călător.” (I.G. Bibicescu, Vîlcele-Covasna)
„Spune, mîndră,/ Spune, dragă,/ Codru de ce-ngălbenește,/ Voinic de
ce-mbătrînește?/ - Codrul de zăpadă multă,/ Voinic de inimă ruptă;/ Codrul de
zăpadă grea,/ Voinic de inimă rea.” (Bîrseanu-Jarnik, Ardeal)
„Constantine Balucele/ Leagă calul de zăbrele,/ Și-i dă fîn cu
floricele/ Și-l adapă-n covățele/ Și ia-n mînă două mere,/ Vin la mama de mă
cere./ De m-a da, de nu m-a da,/ Scrie-n carte că-s a ta./ Pe fereastră m-oi
fura/ Și-oi veni la dumniata./ Și-om fugi-n Moldova mică,/ Mămuța n-a ști
nemică./ Și-om fugi-n Moldova mare,/ Mămuța nu ne-a cătare./ După ce ne-om
depărta,/ La soare ne-om încredința,/ La lună ne-om cununa./ Este-un popă-ntre
molizi/ Ce cunună pe fugiți;/ Este-un popă între fagi/ Ce cunună pe cei dragi./
Popa-i om bun și vioi,/ Ne-a cununa și pe noi./ După ce ne-om cununa,/ Eu
straiele mi-oi lua./ Mi-oi lua straiele mele/ Și le-oi pune-n trăsurele,/ Și
le-oi duce-ntre hotară/ Și le-oi dare foc și pară./ Și le-oi dare foc să ardă,/
Toate mamele să vadă./ Să vadă și mama mea/ Că eu m-am dus de la ea!” (S.
Fl. Marian, Bucovina)
„Pădure, dragă pădure,/ Nu mă m-ai spune la nime/ C-am vărat o vară-n
tine./ Las să mă spuie frunza,/ Că ea mi-a ținut umbra;/ Să mă spuie ramurile,/
Că ele-mi știu dorurile.” (Horia Teculescu, De pe Mureș și Tîrnave)
„Pe dealul Feleacului,/ Merg carele Iancului./ Nu merg cum merg
carele,/ Strălucesc ca soarele./ Carul merge-mpiedicat,/ Iancu merge supărat/
Pentr-un hoț de împărat/ Boii-s cu coarne de ceară,/ Om ca Iancu nu-i în țară;/
Boii-s cu coarne de spume,/ Om ca Iancu nu-i în lume;/ Boii-s cu coarnele
verzi,/ Om ca Iancu nu mai vezi!/ Sună codrul și răsună,/ Sună codrul, nu-i
minciună,/ Căci carele Iancului/ Pe drumul Feleacului/ Merg sclipind ca
soarele,/ Și la boi coarne de ceară,/ Nu-i viteaz ca Iancu-n țară!” (Cîntecele Iancului, Transilvania)
„Jele-i, Doamne, cui și cui,/
Jele-i, Doamne, muntelui/ De armele Iancului./ Că le plouă și le ninge/ Și
n-are cine le-ncinge,/ Că cine mi le-a avut/ Mi-a pus fața la pămînt,/ Dar n-a
pus-o să-nflorească,/ Ci-a pus-o să putrezească!” (Cîntecele Iancului, Transilvania)
„Floricica bobului,/ Rău îi șede codrului,/ Fără glasul cucului/ Și
urma voinicului.” (Ceaușeanu-Fira-Popescu, Com. Făurești-Vîlcea, de la
Petru Bălănoiu)
Cucul – simbolul Primăverii și heraldul păsărilor măiastre în Țara Soarelui
răsare
Cucul – pasăre solitară, tenorul Codrului,
cu foșnire caldă, gingașă, cu înșiruire duioasă de diamantic refren, cu slovă nobilă
de menestrel, cu penajul dezmierdând adierea de vânt, ce-mprăștie pe ramuri și
împrejur, dimineți de argint, amiezi de aur și înserări rubinii de azur.
„Cântă Cucul, bată-l vina,/ de
se-aude-n Bucovina./ Cântă Cucu-ntr-un brăduț/ de se-aude-n Cernăuți!/... Cântă
Cucu-n țara-ntreagă/ și-n Basarabia dragă./ Cântă Cucu pe-o safiră/ și-n
Basarabia martiră!”
„Sus,
mai sus, în vîrf de nuc/ Cînt-un puișor de cuc;/ Și-așa cîntă de frumos,/ De
pică frunza pe jos./ Dar mai jos pe-o rămurea/ Cîntă și o turturea;/ Și-așa
cîntă de cu jale,/ De pică frunza pe vale./ Și mai jos la rădăcină,/ Cîntă o
mierlă bătrînă;/ Și-așa cîntă de-ngînat,/ De stă codrul tot plecat.”
(Nicolae Lighezan, Com. Sasca-Montană, Caraș- Severin, de la Dumitru-Mita
Gropșan)
„Foaie verde trei alace,/ Fă-mă, Doamne, ce mi-i face;/ Fă-mă pasăre
de-argint/ Cu aripile de vînt,/ Ca să zbor/ Unde mi-i dor/ Și să trag/ Unde
mi-i drag!” (Bîrseanu-Jarnik, Transilvania)
„Pe deasupra casei mele/ Trece-un stol de rîndunele;/ Dar nu-i stol de
rîndunele,/ Ci sînt dragostile mele,/ Care m-am iubit cu ele/ Din tinerețele
mele.” (Mihai Eminescu, Din
culegerile sale de literatură populară)
„Cucule, cucuțule,/ Vara vii, vara te duci,/ Mă mir iarna ce mănînci!/-
De-aș mînca iarna pămînt,/ Tot viu vara să vă cînt./ De-aș mînca frunze de
fag,/ De-aș bea apă din sfîrleag,/ Tot cînt codrului cu drag!” (Mihai
Eminescu, Din culegerile sale de
literatură populară)
Murgul – camaradul de drum, de dor, luptă, de codru
al voinicului, haiducului valah
Murgul huțul, lipițan, tarpan
dobrogean, pur sânge arab ori carpatin are o istorie lungă, o poveste frumoasă,
care vine din genele omenirii. El a fost camaradul marilor regi, împărați,
crai, voievozi, principi valahi, al prințeselor-amazoane, al fecioarelor
dacice, al cneghinelor și boieroacelor de mai târziu, al marilor comandanți de
oști, al temerarilor haiduci, al bravilor păstori de oi. Acest Murg faimos s-a
hrănit cu jar, ca să-l ducă la izbândă pe Harap Alb, azvârlindu-l cu copitele
în prăpastie pe spânul pistruiat... Acel superb Roib legendar a înclinat de multe
ori cumpăna biruinței stăpânului său, trecând apa și focul vâltoarei luptelor,
săpând groapa eroului ori martirului său și deseori sacrificându-se pentru a
salva viața viteazului drag.
Steaua Murgului a ajuns atât de
sus și de strălucitoare, încât purtându-și crucea alături Ostașii-Sfinți a
urcat Icoană în Cer, alături de ei, ca Sf. M. Mc. Gheorghe, Sf.M.Mc. Dimitrie
ș.a.
Calul nostru carpatin a fost
emblema strălucitei Cavalerii Române, de faimă mondială. Falnicul bidiviu
înaripat a fost tainicul veghetor al poveștilor de dragoste și nu rareori i-a
purtat în spate pe cei doi îndrăgostiți, după ce junele în regalul său port
popular a furat-o pe Cosânzeana lui pe fereastra casei ei.
Despre Cal, deci, numai admirație!
„Eu cînd zic: mă duc, mă duc!/
Se strîng mîndrele buluc/ Și mă-ntreabă un mă duc./ Eu le spun: la Cîmpulung,/
Să-mi aleg un cal porumb,/ Scurt în gît și lung în trup,/ Cum e bun de
haiducit./ Mă-ntreabă de vin diseară,/ Eu le spun: la primăvară!/ Ele plîng de
se omoară;/ Eu le spun: la sfînt Ilie!/ Ele plîng să mă mîngîie.”
(Ceaușeanu-Fira-Popescu, Com. Făurești-Vîlcea, de la Marin Vasilescu)
„Foicică de pe lac,/ Du-mă, roibule, pribeag,/ C-oi mînca frunză de fag/
Și-oi iubi ce mi-o fi drag./ Du-mă, roibule,-n colnic,/ Să port arme de
voinic/,/ Du-mă, roibule,-n păduri,/ Să port arme de panduri./ Foicica
cîmpului,/ Greu e drumul muntelui,/ Dar mai gre e sărăcia,/ Duce-mi-s-ar pe
pustia!/ Haide, roibule, mai tare,/ Du-mă colo-n codrul mare,/ Să mănînc frunză
de fag,/ Să iubesc ce mi-o fi drag.” (G. Dem. Teodorescu, Com. Valea Lungă-Prahova, culesă de la un lăutar)
„Frunzuliță foaie lată,/ Murgule cu coama roată/ Și cu coada retezată,/
Tu să-mi calci din peatră-n peatră,/ Să bei apă stricorată/ De la mîndra de la
poartă./ Cînd oi zice-o dată: hăi!/ Să sari patruzeci de văi/ Și patruzeci de
vîlcele,/ S-ajung la mîndrele mele./ Și să mai sari o vîlcea,/ S-ajung la
mîndruța mea,/ Care m-am iubit cu ea/ Din copilăria mea.” (I. I. Ciuncanu,
Com Strîmba-Gorj, de la Vasile Vlădoianu)
„Foaie verde ruguleț,/ -Ndeamnă-ndeamnă, murguleț,/ Ca s-ajungem la
Cerneți,/ La mîndra cu părul creț,/ De frumoasă, n-are preț,/ -N dragoste
ține-un județ/ Cîte flori pe Jii la vale,/ Toate-s la mîndra pe poale;/ Cîte
flori pe Jii în jos,/ Toate-s la mîndra pe șorț./ Fă-ți, murgule, coama roată/
Și mai zbori cu mine-o dată/ Pînă la mîndra la poartă./ Fă-ți, murgule, coama
creță/ Și mai zbori cu mine-o dată/ Drept la mîndra la fereastră.” (N.
I.Dumitrașcu, Oltenia)
„Ș-o foiță odoleanul,/ Pîn-să sui la mîndra dealul,/ De trei ori
potcovii calul./ Nu e vina calului,/ Nici a potcovarului,/ Ci e vina mîndrii
mele,/ Că și-a pus casa-n vîlcele./ - Spusu-ți-am, mîndră, ți-am spus,/ Să
nu-ți pui casa prea sus;/ Nici în dealul florilor,/ Să fii dragă tuturor;/ Ci
mi-o pune pe vîlcea,/ Să fii numai draga mea.” (Ceaușeanu-Fira-Popescu, Com. Făurești-Vîlcea,
de la Petrache Smarandache)
„A trecut bădița dealul,/ Îi cunosc mersul și calul;/ A trecut bădița
șesul,/ Îi cunosc calul și mersul./ Calu-i sur, bădița sur,/ L-aș blestema, nu
mă-ndur;/ Calui alb, bădița alb,/ L-ași blestema și mi-i drag.”
(Bîrseanu-Jarnik,...)
Stihiile – semne sufletești
Stihiile apar în funcție de
stările sufletești ale omului, de speranța sau deznădejdea lui, de împlinirea
sau eșecul său, de extazul sau agonia sa, de flacăra inimii sau gheața
sufletului...
„Bate vîntul, iarba pică,/ Dorul mîndrei rău mă strică;/ Bate vîntul,
iarba crește/ Dorul mîndrei mă topește.” (I. Pop Reteganul, De pe Someș)
„Aseară vîntul bătea,/ Badea-n brațe mă strîngea./ De-ar fi bătut
vîntul mult,/ M-ar fi strîns de m-ar fi rupt./ Vîntul bate-ncetinel,/ El mă
strîngea frumușel.” (Gh. Cernea,Com. Mateiaș-Brașov, de la Ileana
Dorobanțu)
-„Ce te legini, plopule,/ Fără
ploaie, fără vînt,/ Cu vîrful tot la pămînt?/ - Da cum nu m-oi legăna,/ Dacă
mi-a trecut vremea/ Și-a venit iarna cea grea!/ Vîntul bate vălurele/ Și-mi
aduce dor și jele/ De pe unde-s păsărele./ Vîntu-mi bate nădușit,/ Frunza-mi
pică la pămînt/ Și mă lasă amărît;/ Vîntu-mi bate cam domol,/ Păsările se duc
stol/ Și mă lasă amărît./ De mă clatin la pămînt,/ Făr de ploaie, făr de vît!”(Tudor Pamfile, Com. Țepu-Galați)
Singurătatea - axa
solitară a vieții
Singurătatea se cuibărește uneori
pe la casa celui care, frământat de griji, apăsat de nevoi, împovărat de
încercări se împuținează în credință, slăbește în nădejde și se desprinde de
ancora vieții, de marele și divinul ei izvor – Dragostea de Dumnezeu și Iubirea
de Patrie și de Neam.
„Foicica macului,/ Jelui-m-aș și n-am cui./ Să mă jelui vîntului,/
Vîntului, crivățului?/ Bate vîntul,/ Arde cîmpul,/ Îmi lasă jalea și gîndul./
Jelui-m-aș cîmpului,/ Cîmpului și drumului,/ Dar mi-e cîmpul pustiit,/ Tot de
jalea mea pîrlit./ Jelui-m-aș drumului, Drumului pustiului, Dar nici el n-are
putință,/ Chinul meu n-are credință./ Jelui-m-aș codrului,/ Codrului
voinicului./ Codrul are frunza verde,/ Și pe mine nu mă vede,/ Nu mă vede, nu
mă crede./ Foaie verde măr pitic,/ Nu mai zi, flăcău, nimic!/ N-ai pierit cît
ai fost mic,/ Dar, acum, cînd ești voinic?” (G.Dem. Teodorescu, Muntenia,
de la Petrea Crețu Șolcan)
Folclorul – Ancestrala – Artă
pură – Poezia populară
este un univers de cântec curat, sublim, limpede, cu incantații celeste și cu mireasmă
de pământ în care se revarsă fiorul și frumusețea Creației divine, prin sacrul
cerului și cosmogonia profană a pământului, de nuanța unei liturghii naturale, în
ipostaze felurite: ceremoniile vieții naturale de la naștere până la trecere,
cele împletite în frumosul naturii, nimbul dragostei, aprinderea revoltei, ceremoniile
agrare etc.
Folclorul ca artă pură este izvorul ancestral care a dat semnificație
Vieții de la patriarhatul ei până în prezent și poate chiar și în viitor.
Fascinați de folclor
au fost marile noastre genii și personalități: Bogdan Petriceicu-Hașdeu, Mihail
Eminescu, Vasile Alecsandri, Dem. G. Teodorescu, Anton Pann, Maria Tănase,
Ioana Radu, Radu Ștefan Demetrescu Gyr, Cicerone Theodorescu, Constantin
Brăiloiu, Emilia Comișel, Ciaușeanu Fira-Vîlcea, Andrei Bîrseanu, Ion Pop
Reteganul, Mathias Friedwagner ș.a.
Ovidiu Papadima (1909-1996),
marele filolog creștin-ortodox, eseist, istoric literar, cronicar literar,
folclorist, colaborator al celebrei reviste GÎNDIREA, a alcătuit o
Antologie de aur a poeziei populare sub genericul, „CU CÎT CÎNT, ATÎTA SÎNT”
, Ed. Minerva, București-1987)
GHEORGHE
CONSTANTIN NISTOROIU
15 Februarie – 2023 Ziua
națională a lecturii
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu