Vasilica Grigoraș: LECTURA – FARUL
DIN MAREA CUNOAȘTERII
Văzând
că de la o vreme știrile din țară sunt cât se poate de triste, urâte și nimic
pozitiv și constructiv nu se mai întâmplă în țărișoara noastră și în lume, am
fost plăcut surprinsă anul trecut (2022) când Parlamentul României a adoptat
proiectul de lege privind instituirea zilei de 15 februarie ca Ziua națională a
lecturii. A nu se înțelege că-i laud pe parlamentarii noștri, nici pe departe.
Când mă gândesc la faptul că mulți dintre cei care au ajuns pe treptele cele
mai înalte ale administrației de stat și se fălesc în fața tuturor cu lucrări
de diplome (facultăți, masterate, doctorate) dovedite a fi plagiate, nu-mi
inspiră niciun respect. Dar, asta este altă poveste. Revin. Fiind vorba de
instituirea Zilei naționale a lecturii, gândul mă duce spre mijlocul veacului
al XV-lea, când prin descoperirea tiparului de către Gutenberg, omenirea a
intrat într-o nouă „Galaxie” care a deschis drumul spre autocunoaștere,
autoperfecționare, autodepășire. Începând cu tipărirea primei cărți din lume
(fragment din Judecata de apoi, 1445), s-au publicat treptat cărți cu subiecte
și informații din toate domeniile cunoașterii umane: spiritualitate, istorie,
filosofie, științe…
A
scrie este un act creativ și este cunoscut și unanim acceptat faptul că SCRISUL
este o artă. În scris se aștern pe hârtie gândurile, ideile, trăirile,
sentimentele oamenilor, cunoștințe, informații, descoperiri… Cunoașterea a
evoluat și va evolua continuu, lucru ce presupune o muncă susținută de a ține
pasul cu tot ceea se întâmplă în lume. Și cum altfel, decât prin lectură, dar
nu orice fel de lectură, ci una atentă, temeinică, focusată pe bună înțelegere,
pe conexiuni între diferite domenii, perioade istorice, țări, popoare… Cu alte
cuvinte, personalități de marcă ale culturii și civilizației umane au ajuns la
concluzia că și cititul (LECTURA) este artă.
Nimeni
nu se naște cu toate informațiile necesare viețuirii în societate, și nu
oricine poate să scrie, să transmită semenilor cunoștințe noi, însă este
absolut necesar ca întreaga populație să citească, să se informeze. Cititul, ca
și scrisul conține idei cu un puternic rol și impact uman și social. Face
posibilă acumularea și transmiterea a tot ceea ce a dat la iveală gândirea
umană. Prin citit selectăm ceea ce ne este de folos pentru învățătură, cunoaștere,
împlinirea viselor și realizare profesională. Cititul este liantul dintre
generații. Lectura este o necesitate a omului, este oxigenul rațiunii, dar și
jocul care ne delectează. Este un exercițiu al gândirii și un antrenament în
arena cunoașterii cu reguli bine stabilite. Lectura presupune prudență în
selecția surselor din noianul celor existente, presupune profunzime și
concetrare, reflecție asupra a ceea ce am citit și alegerea a ceea ce ni se
potrivește. Pe de altă parte, prin lectură ne putem acomoda la anumite
principii viabile în timp. Doar astfel putem ajunge la o cunoaștere elevată, la
o înțelepciune chibzuită. Doar astfel ne putem forma viguros din toate punctele
de vedere (intelectual, fizic, profesional…).
Cunoașterea
umană este temelia culturii universale, civilizației și vieții omenilor, iar
farul mării cunoașterii este lectura. Deprinderea de a citi are nevoie de o
perioadă de inițiere, de mentori, modele și instrumente adecvate. E nevoie și
de efort. Interesul pentru lectură se cultivă treptat, cu blândețe, tact,
seriozitate, și de ce nu, prin exemplu personal. Lipsa lecturii duce la
ignoranță, oroare de cultură, de artă, spiritualitate, de cunoaștere, în
general. Nu reușim să ne cunoaștem țara, neamul și limba, renunțând astfel la tradiții,
obiceiuri… Nu cunoaștem adevărata noastră evoluție și prestanță în lume. Unii
ar spune că știința acestor lucruri nu ne ține de foame… Ba da, ne ține și de
foame – foame a minții, foame a inimii, foame a întregii ființe. De ce?
Organismul are nevoie de hrană sănătoasă, iar creierul are nevoie de un anumit
tip de nutriție și vitamine cu beneficii vitale pentru om și omenire.
Totalitatea acestor elemente formează ceea ce numim CUNOAȘTERE. Cum putem
obține această hrană? În primul rând prin studiu, informare și documentate, iar
cel mai la îndemână mod să facem acest lucru este lectura cărților întrucât
„Cărțile sunt albinele care poartă polenul însuflețit de la o minte la alta.“
(James Russell Lowell)
Așa
cum există o istorie a scrisului, există și o istorie a cititului din care
aflăm că pentru a ne forma deprinderi constante, de lungă durată și să ne fie
de folos ceea ce citim, trebuie să începem acest proces de la vârste fragede.
Doar astfel, cititul devine o artă prin care ne putem hrăni din izvoarele
învățăturilor înaintașilor și contemporanilor noștri. Un rol important îl au
lecturile particulare, dar și cele de grup pe bază de recomandări de la
persoane educate, instruite, acreditate să facă acest lucru. Noi, adulții să
luăm în serios acest lucru și să-i obișnuim pe cei mici să citească. Pentru a
le stimula dorința de lectură, să le citim cărți de când sunt foarte mici, să
le povestim ceea ce citim, să le facem recomandări de lectură, iar treptat
(foarte important) să le dăm libertatea de a alege ceea ce doresc să citească
și de a înțelege trecând prin propriul filtru informațiile respective. Adică,
să devină independenți în ceea ce vor să citească și să înțeleagă conform
dotării lor intelectuale și a cunoștințelor acumulate în timp, să le folosească
în funcție de pasiunile lor sau în interes profesional. Să cumpărăm și să
oferim cărți copiilor, să-i obișnuim să dăruiască la rândul lor cărți. E
adevărat că s-au scumpit cărțile, însă din fericire în România există un sistem
echilibrat de biblioteci: școlare, universitare, publice (județene, municipale,
sătești) care au colecții cu caracter enciclopedic, din toate domeniile
cunoașterii.
Vă
recomand ca din când în când să jucați împreună cu copiii rolul lui Habarnam
pentru a-i proteja să nu ajungă ei de-adevăratelea Habarnam. Jocul este o
ghidușă improvizație, o mică speculație… În primele clase ale copiilor mei,
când au început să citească, întâlneau cuvinte noi, al căror sens nu-l
cunoșteau. Veneau repede la mine și mă întrebau ce înseamnă cuvântul: x, y, z…
Mă prefăceam că nu știu. „HABARNAM”, mă cheamă – era răspunsul la întrebările
lor și le arătam spre bibliotecă, unde era așezat pe un raft un dicționar, pe
care l-am numit – cartea „ȘTIE TOT”. Îi sfătuiam să ia cartea în brațe, să
caute cuvântul respectiv, rugându-i să-mi citească și mie ce descoperă, ca să
învăț și eu. Au acceptat acest lucru și ne-am bucurat că s-au acomodat foarte
repede cu „interogarea” dicționarului. Când au mai crescut și și-au dat seama
de „trucul” meu, ne-am distrat grozav. Le-am spus de când erau micuți că „Un
copil care citeşte va fi un adult care gândeşte.” (Sasha Salmina) O dată
formată deprinderea, va citi toată viața, va învăța continuu și va conștientiza
că „Citim ca să aflăm că nu suntem singuri.” (C.S. Lewis) pentru că: „Cititul
ne ajută să călătorim atunci când suntem nevoiţi să stăm într-un singur loc.”
(Mason Cooley)
Prin
fixarea ideilor, gândurilor descoperite prin lectură și transmiterea lor
urmașilor sporește evoluția intelectuală, culturală, științifică… Omul, în sine
devine mai bogat. Acest lucru este dovedit și de faptul că țările în care a
pătruns devreme cultura și civilizația au avut o evoluție pozitivă. Așadar,
este mare nevoie de voință și dragoste pentru a ne îmbrăca în seninul
cunoașterii prin toate fațetele artei de a citi – arta de a gândi, arta de a ne
comporta, arta de a ne descoperi și dezvolta, arta de a evolua… „Se înțelege,
deci, că a ști să citești e o artă și există o artă de a citi.”, ne spune Emile
Faguet. Citind cărțile care „sunt porți deschise asupra altor suflete și altor
popoare.” (A. Maurois), devenim proprii noștri creatori și pregătim noile
generații pentru un parcurs ascendent al dezvoltării sociețății. „Orice
deschidere, orice informație nouă duce la dezvoltarea creierului. Deschideți cărți,
așa aflăm cu toții pe ce lume suntem… Cât de frumoasă este această lume, pe
care facem tot posibilul s-o distrugem! Informația nouă duce la activarea
creierului. (prof. univ. dr, neurochirurg Alexandru Vlad Ciurea) Continuând
ideea, pot spune: omule, indiferent de vârstă și îndeletniciri iubește cărțile
și „Citește. Citind mereu, creierul tău va deveni un laborator de idei și
imagini, din care vei întocmi înțelesul și filosofia vieții.” (Mihai Eminescu)
Atât
Cunoașterea cât și Lectura trebuie scrise cu majusculă pentru că ele nu pot fi
trecute cu vederea, puse la index sau la și altele, așa cum s-a întâmplat și se
mai întâmplă chiar și azi. Ele nu sunt nici nume comune și nici nume proprii,
ci mai degrabă sunt numele LUMINII care ne călăuzește pe căile timpului și ale
existenței.
Vasilica
Grigoraș
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu