Întreaga mea recunoștință celor ce au
girat și validat
„certificatul de naștere” al
romanului,
Doamnele Viorica Bălteanu, Nina
Ceranu și Domnul Adrian Dinu Rachieru!
Alexandra Dogaru-ALDO
Romanul
Călătoria a apărut la Editura PIM, având pe copertă pictura „Invitație la
călătorie” a artistei timișorene Gabriela Pietreanu, și a fost lansat în 23
februarie, la Timișoara, la Biblioteca Județeană Timiș „Sorin Titel”, secția de
arte „Deliu Petroiu”, în cadrul celei de a doua ședințe a Cenaclului „Respiro”
(Asociația Culturală a Seniorilor din Timișoara), coordonat de Doamna Prof,
univ. dr. Viorica Bălteanu. Evenimentul moderat de coordonatoarea cenaclului a
fost unul excepțional, în care literatura și muzica s-au întâlnit în mod
fericit. Au vorbit despre roman criticul și istoricul literar Adrian Dinu
Rachieru, scriitoarea și editoarea Nina Ceranu, Alexandra Dogaru-ALDO, iar
dintre invitați, au vorbit despre autoare Rectorul Prof. univ dr. Ioan Talpoș,
Prof univ. dr. Ștefan Buzărnescu, Dr. Dorina Măgărin. Alexandru Crețescu a
încânta auditoriul cu piesele de muzică clasică interpretate la chitară.
Literatură,
flori, muzică… o atmosferă de inegalabilă comuniune sufletească, sub semnul
prieteniei și al dragostei de slova scrisă, momente care vor rămâne în albumul
interior al celor prezenți.
POVARA KARMEI
Era
aproape inevitabil ca, sub avalanșa traducerilor, vechea fascinație a
orientalismelor, explorând, îndeosebi, spiritualitatea hindusă, să nu se
răsfrângă (și) romanesc. Revirimentul e „aproape monden”, constatase A. Pleșu.
Cunoscută ca o temută epigramistă, risipind rafale ironice și autoironice,
Alexandra Dogaru-ALDO se încumetă, în fine, să atace „genul tărăgănat” (cum,
îndeobște, numim aventura romanescă), propunând – prin Călătoria – o
construcție masivă, de stufozitate narativă, greu de urmărit, despletind
numeroase fire epice. Dar arhitectura romanului e sub control, în pofida
arborescenței, cu numeroase deviații epice și inserții eseistice, impresionând
prin detenta problematică și portanța ideatică. Roman receptacol, Călătoria
pornește, desigur, de la pretextul unei călătorii, aducând în prim plan trei
personaje feminine, alcătuind un „triunghi dinamic”: Hortensia (artist plastic,
astronumerolog), Crăița (scriitoare) și Dalia (medic, terapeut neconvențional),
tustrele mergând la un parastas, în București. Un pelerinaj ca drum de
autocunoaștere, închegând – prin asumarea experiențelor, articulate ingenios cu
travaliul ficțional – un portret colectiv, sub semnul interogativității,
chestionând tulburătoarea temă a destinului.
Dacă
Hortensia/Horty, văduvă sexagenară, se joacă cu săgeata timpului și dobândește,
printr-un „efort furibund”, aflăm, „conștiența numerelor”, candida Dalia, „fata
ielelor”, are daruri taumaturgice. Întoarsă din moarte (când avea o lună),
„trasă cu țuică” de Olmeca, are o căsnicie chinuită cu Ogru, într-o relație
asimetrică. Ea, o naivă autentică, poartă o traumă și este cea care îndură,
predându-se în ghearele unui Călău. Ogru ar fi răul necesar în acea întâlnire
expiatoare, convinsă de spusele Verginei, mama sa: în viață trebuie să suferi
ca să fii în rândul lumii! Acceptă autoexorcizarea, măștile cinicului Ogru
(robia cărnii și egoul său strâmb, trecând de la indiferență la ură), visează
un falanster și poartă, pe linia feminină, o datorie karmică, știind că
suferința nu se împarte. Ogru, intelectual ajuns, ispitit de putere, exprimă,
printr-un legământ de înrobire, „voia parsonilor”. Excesiv de bună, Dalia,
Femeia-copil, rătăcind oniric prin „muzeul copilăriei”, își va apăra fratele
unchi (Filosoful), șef de promoție, dușmănit de un șef obtuz, după o
întrevedere cu securistul bun, Iulian Stârparu.
În
fine, Crăița, fiica adoptată, pregătind volumul de proză (după modelul Vergina,
călită de ostilitatea mamei vitrege) este vânjoasă, cu dor de libertate, purtând
genele Dizidentului (tatăl biologic). Face cercetări în bibliotecile din Vest
și prin „vrăjitorul” Antreas (și spiritul Ouzo), își descoperă valențele
trupului, oferindu-și, dinspre viitor, bucuria inimii și zboruri orgasmice. O
recapitulare emoțională, interesată de viețile anterioare, văzând în
kinetoterapeutul Antreas-Minotaurul, cu ochii său luciferici, Omulcelbun, un
dar, spălându-i resentimentele. Dacă Hortensia vedea în Antreas doar un maseur,
o fantasmă compensatoare, iar Dalia îl considera un individ abject, Crăița
descoperea, în frânturi de trăiri, „aurul”, lumina lui, în alt Univers de
percepție, regăsind, prin Iubire, propria-i esență divină. Apare și un Râmbu,
poet eșuat la Cenaclul pensionarilor, curtând-o pe nonșalanta Crăița, în
speranța unor cronici binevoitoare. Râmbu, rejectat, fusese o sursă în
angrenajul securistic și în volumul Pe streașina vieții, de pe buza abisului,
va invoca un înger (asistenta-muză).
În
această teribilă aglomerație de personaje (dintre care am „selectat” câteva),
stăruim și asupra cuplului Nifon Vergina. Fost milițian într-o comună de munte,
Nifon justițiarul vrea la Rămureni o lume fără nedreptăți. Rece, ostilă,
crispată, croșetând pentru alții, purtând „răni amorțite”, Vergina-Șefuleasa,
încă terorizată de coșmarurile trăite la Dumitreni (unde, servitoare, îndurase
„jocul” stăpânului), ea o va accepta pe Crăița, prunca fiind, credea, „rodul
păcatului” lui Nifon. În realitate, acesta, milostiv, se îndură de fiica
Dizidentului, ucis în munți. Și care avusese trei copii: pe Crăița (cu Cristina
Corbeanu), pe Hortensia (cu Milița Dumitrean) și pe Nini, rod al iubirii cu
„Mierla”, din grupul anticomunist al Dizidentului. Cele trei, pornite la drum
spre Capitală, „păreau surori” și culmea, cum vom vedea, chiar erau! Cu un tată
fugar și martir, cerebrala Hortensia (soră, după tată, cu Nini), răsfoind
amintiri, retrăind profesoratul de la Jijia, se va reîntâlni cu Iulian,
securist jovial, cu alură de sportiv, reînnodând o legătură adolescentină. Ea,
dominatoare, încearcă să-i educe pe alții, îndemnându-i spre Dumnezeu. El, la
Servicii, specializat, după „evenimente”, în științele comunicării, într-o țară
bulversată, prăbușită, schimbând „haina ideologică”, știind că manipularea este
o „știință diabolică”, joacă rolul omului bun. O va însoți pe Horty în
„împărăția verde”, urcând la schit în căutarea lui Nini Fitil (Filitti),
Securistul întors la Dumnezeu, renăscând într-un destin nou. Dar Hortensia
fusese victima securiștilor Fitil și, în dialog cu sine, în tribunalul lăuntric,
îl judecă și pe Iulian, neuitând ce era acum. Frământări, vieți încâlcite,
retrăite, repovestite, îngăduind noi canale de înțelegere, desprinse de ancora
realității terestre. Fiindcă Fitil tatăl fusese Iuda infiltrată în grupul care
trebuia lichidat („cuibul de bandiți”) și, pensionar, se va ocupa de traficul
de minore. Iar Nini, ajuns senator, va încerca să-și salveze sufletul, alegând
schimnicia, lăsând averea unei văduve cu mulți copii.
În
acest păienjeniș epic, doar parțial divulgat, romanul navighează maiestuos pe
„fluviul imaginației”, alternând, în ambalaj scientist, pagini greu de digerat,
lungite inutil cu altele de mare virtuozitate stilistică, traversând poematic
cercurile onirice (concentrice). Ajunse la București, cele trei surori au parte
de alte evenimente „neelucidate” și „legături alambicate”. Hotelul Orient (unde
trag) se prăbușește, există bănuiala unui cutremur, încât, izolate în
camera-temniță, se odihnesc pe rând, povestind pe firul timpului, „oprindu-și
viețile într-un prezent imprevizibil”, neștiind ce se petrece afară. Vor fi
salvate, întorcându-se dintr-o altă lume, aflând că a fost vorba doar de o
explozie. Reacomodarea, topind fricile, după sechestrul în camera-colivie și
terapia purificării, asigură, dincolo de întortocheatele retrăiri mentale, o
altă lumină a înțelegerii. Trăind aici și acolo, fiecare cu „picul de
nimicnicie”, gustând, prin visul din vis, nectarul altor vieți, vor ieși la
suprafață, iertând. Înțelegând că ura și iubirea sunt prinse într-o karmică
pânză de păianjen. În această realitate „realist-onirică”, Nifon vine în visele
Daliei și va rupe bucla karmică. Adeptă a determinismului (după faptă, și
răsplată), Dalia cea firavă, cu sufletul rănit, se va regăsi în lumina
interioară (cu Ogru). Trecându-i puterea, prin Mica și Olmeca, după șapte
generații, „linia de înaintașe” în suferință, Dalia și a achitat plățile
karmice, evadând din destin. Povara karmică nu o mai apasă, este o Femeie cu
putere, cu „sâmburele în inimă”, Ogru însuși (sublimat) devine Omulcelbun, scăpând
de amprenta parsonilor. Evident, în șirul întâmplărilor care i au brăzdat
viața, Dalia acuza un cumul de „emoții nerezolvate”, fiind, de fapt, o sumă a
traumelor (traumă, în greaca veche, însemnând rană). Rănile emoționale, ca
leziuni psihice, reactivează amintiri dureroase, izbucnind compulsiv, având
drept efect sciziunea eului. Iar rezolvarea presupune nu anularea trecutului,
ci împăca-rea cu Sinele. Fiindcă, va constata doctorița, numai cu inima poți
vedea Adevărul. Ea, în neostoită căutare, va încerca să înfrângă obscuritățile
egoului, vestind trezirea. Pierduți în vâltorile vieții, protagoniștii se
regăsesc întru iubire, în fluxul ei cosmic, prin legătura cu Creatorul în
„lumea nevăzutelor”, nemaifiind „automate setate de convenții sociale”. Și Ștefan,
„frate de cruce” al Daliei (pierdut), cu terapia antroposofică, și Dafina
(fiică, schimnică în atelier, cu frica subconștientă a căsătoriei), și rebela
Crăița, adusă pe lume de Cristina, sora Verginei, scriind, încearcă, intrând în
bula memorială, să înțeleagă, prin coagularea secvențelor, ce s-a întâmplat.
Sunt trăiri și retrăiri bulversante, răsfoind filele unui viitor posibil. Dacă
nu uităm că autoarea a tradus din Patrick Drouot, înțelegem acest interes
pentru regresivitate și vieți succesive, căutând sâmburele de lumină balsam.
Citindu-l pe Charles Antoni (vezi Intangibilul, 1997), implicată și în
stilizarea traducerii, Alexandra Dogaru știe că omul este un „câmp de luptă”,
conciliind prelucrarea exterioară (prin demiurgia științelor) cu cea interioară,
a orientalismelor în vogă, „simțind” intangibilul. În fond, doctrina Karmei
(„încarnată” romanesc), în pofida atâtor manipulări și derapaje, ne învață că
suntem rezultatul „urmelor”. Timpul nu e o măsură fatală a vieții, curgând
între cele două borne: nașterea și moartea. Șirul vieților succesive, în
autodefinire și ameliorare morală, prin acumulări și consecințe suportă
manifestările karmei, acea „iradiere karmică” (spunea Rudolf Steiner),
deslușind, în viața fiecăruia, semnificația unor evenimente, sensul lor, rostul
traiectoriei destinale.
Evident,
și Călătoria poate fi citită / recitită cu alți ochi, metabolizând varii
lecturi. În consecință, convocând cuvinte „cu miez”, flanând între real și
fantast, autoarea ne propune o textură narativă cu avertizori. Marcate grafic,
astfel de semnale anunță intrusiunea fantasticului, iminența unor întâmplări
ieșind din linearitate (logica epică), stimulând magma fabulatorie. Dar și
gustul stranietății, palpând Universuri vecine, cu comutări pe alt tărâm (vezi femeia
șaman, Iasmina), alternând plăsmuirile serafice cu scene coșmarești. Ieșind din
copilărie, retrăim căderea din rai. Sunt plombate și semne eliadești în acest
roman încâlcit, cu alură basmică pe alocuri. Față de atâtea scenarii (filmice,
îndeosebi) care ne scufundă, sub asalt crizist, în lumi postapocaliptice,
golite de sacralitate, remise în animalitate, întronând, după „incident”,
domnia Răului în om (să pomenim doar un titlu recent, Cerul ca oțelul, de
Cosmin Leucuța), romanul Alexandrei Dogaru-ALDO invită la purificare. Dar
autoarea face și o demonstrație de virtuozitate prin această ambiguizare
controlată, dospind de sensuri. Fiindcă, reamintim, orice carte, prin
extensiunea „voințelor secundare” (ale cititorilor), e mai bogată decât „voința
înfăptuitorului”, avertiza M. Ralea. Altfel spus, „drepturile textului” (un
concept hermeneutic) se răsfrâng în jocul de oglinzi al lecturii. Înstrunând,
cu o semantică lunecoasă, coarda gravității, printre efuziuni lirice și idei
recurente, romanul crește prin acumularea lentă, cu tentă preparatorie, a
detaliilor; ele, enigmatice, se dezvăluie cu întârziere, punând la încercare
răbdarea și silințele cititorului, decriptând atent, atras și derutat de
mulțimea răspântiilor epice. Abil urzit, un roman polisemic precum Călătoria
impune un prozator și împiedică o lectură ultimă, definitivă, cerând un ochi
avizat și o recepție de adâncime.
ADRIAN
DINU RACHIERU
(Cuvântul
de însoțire a apărut în revista Contemporanul din ianuarie 2023)
De la stânga la dreapta: Viorica
Bălteanu, Adrian Dinu Rachieru, Alexandra Dogaru-ALDO, Nina Ceranu, Alexandru
Crețescu
Dorina Măgărin vorbind despre
autoarea romanului.
Rectorul Ioan Talpoș vorbind despre
autoarea romanului.
Alexandra Dogaru-ALDO împreună cu
Gabriela Pietreanu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu