Duminica
Floriilor
Arhiepiscopia
Râmnicului
28
Aprilie 2024
„Mântuitorul Hristos a intrat în Ierusalim pentru a Se
sălășlui, ca Domn al slavei, în inimile celor smeriți, pe care îi cheamă la
comuniunea vieții veșnice” (IPS Varsanufie, Arhiepiscopul Râmnicului)
În fiecare an, creștin- ortodocșii sărbătoresc
Floriile cu o săptămână înainte de Paște. Duminica Floriilor sau Intrarea
Domnului în Ierusalim, așa cum se mai numește, este cea mai mare sărbătoare din
Postul Paștelui.
„Săvârşind cele de suflet folositoare, aducem la acest
Slăvit Praznic stâlpări de dumnezeiești fapte şi cu taină Îl primim în
sufletele noastre pe Mântuitorul Hristos, Care, având cerul de tron, S-a urcat
pe mânzul asinei, pentru a ne izbăvi de stricăciunea păcatului și spre a deveni
chezăşia învierii şi mântuirii noastre”, a accentuat Înaltpreasfințitul Părinte
Varsanufie, Arhiepiscopul Râmnicului, în cuvântul împărătșit preoților, monahilor și monahiilor care au participat la Pelerinajul de Florii desfășurat în
municipiul Râmnicu-Vâlcea.
Procesiunea a început de la Biserica Înălțarea
Domnului din cartierul Ostroveni, unde un sobor de preoți și diaconi au
săvârșit slujbei Vecerniei unită cu Litia. La finalul slujbei,
Înaltpreasfințitul Părinte Varsanufie, Arhiepiscopul Râmnicului, a binecuvântat
ramurile de salcie și finic, care au fost oferite pelerinilor. În sunetul
clopotelor, de toacă și al cântărilor bisericești, participanții la Pelerinajul
de Florii au mărturisit că „a intrat în Ierusalim Cel Ce a coborât din
Înălțimea Cerurilor, ascunzându-Și strălucirea măreției dumnezeiești și S-a
îmbrăcat din nou în haina smereniei, „Mijlocitorul dintre Dumnezeu şi om, Iisus
Hristos” (I Timotei II, 5), Dumnezeu Adevărat și Om desăvârșit”, după cum a
reliefat Chiriarhul Râmnicului.
Înaltpreasfinția Sa a vorbit preoților, monahilor și
credincioșilor și despre „chemarea de a fi împreună pelerini cu Mântuitorul
Hristos la Praznicul Intrării Sale în Ierusalim” care „este strigătul tainic de
a ne curăți simțirile și a ne deschide inimile spre sporirea noastră
duhovnicească și spre dobândirea Ierusalimului celui ceresc, când „va veni Fiul
Omului întru slava Sa și toți sfinții îngeri cu El, și va ședea pe tronul
slavei Sale” (Matei XXV, 31). Pelerinajul este parte a alaiului împărătesc care-L
caută pe Domnul și, de aceea, bucurie cerească se revarsă pe pământ, pentru ca
noi să dobândim daruri cerești, aducând obol al jertfei și al ostenelilor
întoarcerea minţii și a gândurilor de la grija zilei la grija pentru cele
sfinte, cerând lui Dumnezeu să risipească îndoiala și frica din inimile noastre
și să pogoare lumina Învierii Sale, pe care o dorim și de care ne vom împărtăși
în zilele Luminatului Praznic.
Privim, așadar, darurile duhovnicești pe care le-am
dobândit în cadrul pelerinajului drept rodiri sfinte ale dragostei, credinței
și nădejdii noastre, care ne oferă posibilitatea de a pregusta bucuria de care
ne vom împărtăși „mai cu adevărat în ziua cea neînserată a Împărăției”.
Bucuriile sfinte ne-au împodobit sufletele, iar în mâini am purtat ramuri de
salcie şi finic, ca semne ale biruinţei lui Hristos asupra morţii, dar şi de
întărire a nădejdii în Învierea cea de obşte. Ni se descoperă astfel sensul mistagogic
al Bisericii ca „laborator al Învierii” și icoană a Împărăției lui Dumnezeu pe
pământ.
Fiul lui Dumnezeu, Cuvântul Vieţii veşnice, dăruiește
Bisericii Sale iubirea, sfințenia şi slava Preasfintei Treimi. Cuvântul lui
Dumnezeu ni Se descoperă a fi icoană a slujirii, a smereniei și a ascultării,
căci „n-a venit ca să I se slujească, ci ca El să slujească și să-Și dea
sufletul răscumpărare pentru mulți” (Marcu X, 45). Hristos Domnul este
„sfințirea noastră” (Tit II, 14) și S-a dat pe Sine preț de răscumpărare pentru
noi (Matei XX, 28), jertfă de ispășire pentru lume (Evrei VII, 26-27; IX, 24-26;
X, 10-12), fiind, totodată, învierea noastră și Cel Care aduce din nou la viață
pe cei care erau sortiți morții (cf. Ioan VI, 40)”.
În chip smerit S-a întrupat și în chip smerit a intrat
în Ierusalim, pentru a intra, ca Domn al slavei, în inimile celor smeriți, pe
care îi cheamă la comuniunea vieții veșnice. Pe toți deopotrivă și pe fiecare
în parte ne cheamă în această zi, ca, de altfel, în toate zilele vieții
noastre, să-I urmăm în urcușul către Ierusalimul cel ceresc, încredințându-ne
că vocația omului nu poate fi împlinită altfel decât prin participarea la
viața, bucuria şi slava veșnică a Preasfintei Treimi.
Toţi oamenii sunt chemaţi să-L întâmpine și să strige:
„Osana, Fiul lui Dumnezeu!”, dar nu toţi răspund acestei chemări.
Așadar, să nu nesocotim glasul lui Dumnezeu! Acum este
vremea rugăciunii și a faptelor bune, a pocăinţei și a postirii, prin care
dobândim curățirea de păcate, înstrăinarea de patimi, dragostea cea către
Dumnezeu, lacrimile cu umilinţă. Acum, a răsărit „primăvara postului şi floarea
pocăinţei”, după cum ne încredințează cântarea liturgică și, într-adevăr, ne
aflăm, la începutul Săptămânii Sfintelor Pătimiri, într-o primăvară
duhovnicească în care înfloresc boboci ai pocăinței, spre a oferi posibilitatea
de a întrezări frumusețea și splendoarea vieții veșnice, pentru că Hristos
Domnul, Cel ce curățește sufletele noastre, este „Dătătorul de lumină”.
Rugăm pe Dumnezeu să Se sălășluiască în inimile
noastre, spre a fi întâmpinați și noi de către Hristos Domnul la intrarea în
Ierusalimul cel ceresc!”, a încheiat Înaltpreasfințitul Părinte Varsanufie.
Aranjament grafic - I.M.
---------------------------------------------
sursa -
http://arhiepiscopiaramnicului.ro/viata-eparhiei/inaltpreasfintitul-parinte-varsanufie-mantuitorul-hristos-intrat-ierusalim-pentru-se
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu