SHAKESPEARE și EMINESCU – TITANI ai tuturor timpurilor
(partea a II-a)
„Shakespeare
a dat naștere acelei forțe
creative care
îl face unic!” (S.T. Coleridge)
Marele William Shakespeare și-a întrupat
Opera-capodoperă în vremea de sfârșitului de secol XVI și în primul deceniu al secolului al
XVII-lea, într-un covârșitor optimism, garnisit pe ici pe colo cu o aromă
pesimistă, dar în ton cu pofta, cu apetitul regal al societății sale londoneze,
conturând astfel icoana Omului creat de Bunul Dumnezeu, după Chipul Său divin.
„În ultima vreme
– de ce, nu știu – mi-am pierdut toată voioșia...; sufletul îmi este atât de apăsat, încât acest frumos tărâm, pământul, îmi pare un promontoriu
sterp; acest preaminunat baldachin, văzduhul, vedeți, acest mândru firmament ce
se-nalță deasupra noastră, această boltă falnică împodobită cu scântei de aur,
nu-mi pare alta decât un vălmășag de miasme.
Ce minunată lucrare e Omul, cât de nobilă
îi este inteligența, ce fără de număr îi sunt facultățile, alcătuirile și
mișcările, cât de chibzuit și de admirabil e în faptele sale, cât de asemenea
unui înger în puterea sa de înțelegere, cât de asemenea unui zeu: frumusețea
lumii; pildă a viețuitoarelor; și, totuși, pentru mine, ce înseamnă această chintesență a țărânii?” (Hamlet, II,
2, 299-317, trad. D. Duțescu, Shakespeare
– Hamlet, Ed. Albatros, București-1974)
Arborele spiritual
pelasgo-celt a dat Regatului
britanic și omenirii pe unul dintre cei mai mari Fii ai săi, care a înveșmântat
regal și a înfrumusețat lumea cu esența artei și a gândirii lui. Faima Marelui
Shakespeare a trecut granița Angliei poposind dincoace de hotarele dacice, prin
ofensiva dramaturgiei și a liricii sale estetice pogorâtoare de lumină,
devenind un reper esențial și un argument peremptoriu geniului natural, al
libertății desăvârșite de creație religioasă.
Marile genii ale lumii, post Shakespeare,
așa cum au fost și la noi Hașdeu, Coșbuc, Alecsandri, Vlahuță, Eminescu l-au
cântat pe Bard cu profundă admirație
și l-au iubit, considerându-l cel dintâi întru artiștii omenirii, o forță
a naturii creative de esență demiurgică. Regele liricii engleze a
devenit Patriarhul romanticilor! După celebra piesă Întoarcerea din Parnas, era considerat „cel mai mare poet englez, mai mare decât Chaucer sau Spenser.”
(Leon Levițchi, Istoria Literaturii
Engleze – Americane, Ed. Dacia Cluj-Napoca, 1985)
Marele poet – prozator Victor-Marie Hugo al Franței, considera Opera nemuritorului
Shakespeare drept una „absolută,
suverană, imperioasă, eminamente solitară, rea vecină, sublimă în radiațiile
ei, absurdă în răsfrângere și vrând să rămână fără copie. El este inimitabil de
către cei egali în genialitate: „Entre
lions on ne singe pas.” (V. Hugo, William
Shakespeare, Ed. Nelson, Paris-1850)
Victor Hugo, care și el a cochetat bine cu
geniul în arta lirică, epică și dramatică, știa că toate geniile își au efigia
lor, prezisă pentru a fi emblema Națiunii care-i nasc, care-i cresc, care-i
înalță. „În orice viață omenească zace/
Un semn din vremea care s-a sfârșit;/ Pe-aceea cercetând-o, poți prezice/ Fără
de greș ce va urma să vină,/ Căci germenul firav, ce-abia-ncolțește,/ Rodi-va
mai târziu, triumfător.” (Shakespeare, Henry
VI, Partea a II-a, III, 1)
Luceafărul
nostru EMIN, hărăzit de Crăiasa
Maria – Vlaherna – Carpatina, geniul – Profetul Națiunii valahe și-al lumii
universale s-a raportat întotdeauna la întregul spiritual al Neamului, asumându-se astfel, Cerului Străbunilor și Pământului
Strămoșilor, ca totalitate și unitate!
„Închis
în magnifica lui strălucire și unitate refăcută după care a tânjit, cu o
dureroasă, dramatică sete cât a fost pe pământ, adică în sfâșiere, fragmentare,
imperfecțiune, Eminescu oferă în cultura românească unul dintre cele mai
izbitoare exemple și argumente pentru țesătura unei creații care depășește
puterile minții noastre omenești de cuprindere, în părțile ei constitutive.”(Zoe
Dumitrescu-Bușulenga, Eminescu-Cultură și
Creație, Ed. Eminescu,Buc.1976)
Lucrul,
fapta, lucrarea, creația, la
Eminescu s-au împletit întotdeauna ca un crez, ca o chemare, ca o alegere, ca o
vocație, ca o misiune suverană și împovărătoare în același timp.
SĂTUL DE LUCRU...
( după Shakespeare, Sonete, XXVII)
„Sătul de lucru
caut noaptea patul,/ Dar al meu suflet un drumeț se face/ Și pe când trupul
doarme-ntins în pace,/ Pe-a tale urme l-au împins păcatul.// E noapte neagră-n
ochii-mi, totul tace,/ Dar mintea-mi vede – genele holbate;/ Ca și un orb mă
simt în întuneric/ Și totuși înainte-mi zi se face.// E chipul tău, lumină
necrezută/ De frumuseți, de tină, curăție,/ Ce nopții reci lucire-i
împrumută.// Din cauza ta, bălaia mea soție,/ Cât ziulica trupu-odihnă n-are,/
Iar noaptea sufletul în cale pleacă.” (Eminescu,
Opere, I. Poezii, Ed. Gunivas,
Chișinău, 2008)
Cercetarea asiduă, riguroasă, profundă a cunoașterii
operelor, capodoperelor și biografiile marilor înaintași au fost mulții săi talanți pe care i-a înmulțit
înmiit și i-a desăvârșit continuu.
„Când
ai citit nenumăratele cărți citite de Shakespeare, reia Hugo, când te-ai adăpat de la aceleași izvoare, când te-ai pătruns de tot
ceea ce el era pătruns, când ți-ai compus în sinea ta un facsimile al
trecutului așa cum îl vedea el, când ai învățat tot ce știa el așa încât să
ajungi să visezi tot ce visa el, ascuțimea simțului de observație, claritatea
caracterizării personajelor...,
(parcă
ar fi vorbit marele scriitor francez despre Petru Cercel, Dimitrie
Cantemir, Andrei Șaguna, Iorga, Eminescu, Hașdeu, Nicolae Densușianu, Nae Ionescu, Vasile Băncilă, Mircea
Eliade ori Petre Țuțea – Dacii de Aur,
care au citit aproape toate operele universale al vremii lor n.a.), când ai digerat toate aceste fapte, toată
această istorie, toate aceste fabule, toată această filosofie, când ai suit această scară de volume, capeți drept recompensă acest nour de umbre
divine deasupra capului.” (Victor Hugo, William Shakespeare, op.
cit.)
Harul Mântuitorului nostru Iisus Hristos – POETUL absolut al Cosmosului-Vieții, pogoară pururea peste Aleșii Săi, peste geniile Sale,
energia Sa necreată, adumbrindu-le și făcându-le să se intercepteze între ele,
într-o osmoză celestă, conferindu-le
pururea Aura nemuririi lor! Dincolo de generoasa literatură
consumată plăcut, de cunoașterea vieții de la țară, târg, cetate ori curtea
regală, a studiat istoria, astrologia, filosofia, folclorul, pictura și muzica
italiană, pentru a da strălucire personajelor sale, pe care le-a înnobilat
asemeni rangului său.
Comuniunea transcedentală Shakespeare – Eminescu ne amintește de
harul, forța, puterea, ruga, iubirea, jertfa, autoritatea, crucea și majestatea
lor întru urcușul Geniului!
Marele Shakespeare a fost primit regal în Dacia noastră – Patria milenară a geniilor
de către Ambasadorii culturii ortodoxe: prinții Petru Cercel, D. Cantemir, B.P.
Hașdeu sau Gheorghe Asachi, H. Rădulescu, Gh. Barițiu, Cezar Boliac, N.
Filimon, D. Bolintineanu, Barbu Delavrancea, Voevodul liricii – Mihail Eminescu,
Liviu Rebreanu, Al. Macedonski, Al Davilla, Pompiliu Eliade, Mihai
Dragomirescu, Gh. Bogdan-Duică, Șt. O. Iosif, Tudor Vianu, Dan Botta, Emil
Botta, Zoe Dumitrescu-Bușulenga ș.a., consonând în duh, în literă, în cânt, în
adevăr, în libertate și în spirit.
Principatul Transilvania i-a jucat dramele: Hamlet, Iulius Cesar, Macbeth, Romeo și
Julieta, Othello, Neguțătorul din Veneția, Regele Lear cu trupe germane, de teatru se înțelege, iar Muntenia
și Moldova cu trupe italiene. (Al. Duțu, Shakespeare
in Rumanie, Ed. Meridiane-1964)
Prestigiosul periodic Foaie pentru minte, inimă și literatură, i-a consemnat multe
fragmente în paginile sale, iar Prințul de sânge și cultură B.P. Hașdeu, l-a imortalizat cu Macbeth în Răzvan și Vidra, Neguțătorul din Veneția, cu personajul avariției Shylock, în Opere III. Studii și articole literare, filosofice și culturale.
Studii și articole de economie politică. Ed. Univers enciclopedic,
București-2007; ca să nu mai vorbim de marele Poet creștin Doctorul fără de
arginți – Vasile Voiculescu cu
nemuritoarele sale Sonete, de aur.
Marele
Emin în poemul de dragoste Icoană și
privaz, unde zugrăvește splendoarea cromaticii naturii și mirajul mirabilei
arte, surprinde aurele lui Homer, Calidasa și evident Shakespeare, cu ultimul
comparându-se, dar în ipostază de smerit erou al frumuseții, veșnic însetat de
formele perfecte: „Dar unde este dânsul
cu genu-i de foc/ Și eu, fire hibridă – copil făr-de noroc!”
„Eminescu vede
în dramaturgul elizabetan un poet
național, un poet al poporului englez, al cărui prim merit între toate
celelalte a fost de a fi cules pe câmpiile de flori sălbatice ale cântecelor
poporale, ca și orice poet național. Fiindcă poporul „concepe cum vede, și Shakespeare
a fost al poporului său, prin excelență!” (Zoe Dumitrescu-Bușulenga, Eminescu-Cultură
și Creație, Ed. Eminescu, București-1976)
Marele istoric – enciclopedist Nicolae Iorga a nutrit o mare admirație
pentru Shakespeare, deopotrivă cu cea pentru Eminescu, considerându-i, cei
mai mari poeți ai tuturor timpurilor. Erudiția, sentimentul, puritatea,
vibrația în Corola creației romantice au împletit, au surprins frumosul,
mireasma, naturalul și mișcarea. Iată un pasagiu adesea citat, din Hero și Leandru :
„El
îngenunche și către dânsa se rugă cucernic;/ Casta Hero către el vorbi astfel,
blând:/ De-aș fi sfântul căru-i se
închină, l-aș asculta./ Și cum
spunea aceste cuvinte, se apropie de el./ El tresări; ea se-nroși, fiind
rușinată;/ După care Leandru se-nflăcără și mai mult./ El mâna-i atinse și, atingând-o, ea tremură:/ Iubirea adânc
întemeiată cu greu se desface./ Acești
iubiți vorbeau prin atingerea mâinii:/ Adevărata
iubire e mută, adesea uimită ea stă./ Astfel, pe când semne multe-arătau
suflete-aprinse,/ Aerul cu scântei de foc viu se stropea,/ Iar noaptea adânc
ascunsă-n negurosu-Acheron./ Capu-și ridică, și lumea jumătate/ Răsuflă de-acum
întuneric-zi neagr-a lui Cupidon!”
Întotdeauna marile Iubiri romantice se
pogoară din înaltul Cer și țâșnesc din Sânul Patriei! Clopotele bisericii din
sat, răsfrâng leagănul pădurii, atingând mireasma florilor ce se afundă în
inimile curate, în care se deschide o lume nouă, o viață pură, o lume ce vine
de dincolo de inimile lor arzânde, dogoritoare care topesc soarele dorului în
picături mari de rouă și de jar.
ASTA
VREU, DRAGUL MEU!
„Iubești scumpa mea frumoasă/ Ghirlandioara de-albe
flori,/ Ce-ncunună grațioasă/ Buclele-mi ce-n vânturi zbor?/ Nu nu! Nu nu!/ Ce
vrei dar dragă tu?/ Poate roza cea tăcută,/ Care dulce se sărută/ Cu fluturii
răzâtori?// Ba nu, nu cununa-n laur,/ Cinsă-n aur, aur, aur,/ Atunci este un
tezaur,/ Asta vreu,/ Dragul meu!// Iubești dulce drăgulină/ Doina mea de tainic
dor,/ Ce pe lira mea suspină/ Dulce, blând, încetișor?/ Nu nu! Nu nu!/ Ce vrei
dar dragă tu?/ Poate cântul de-armonie,/ Care Eol îl adie/ Printre frunze,
printre flori?/ Ah! când aurul suspină,/ În punguța plină, plină,/ C-o cântare
metalină!/ Asta vreu,/ Dragul meu!” (Eminescu,
Opere, op. cit.)
Dorul lui se întoarce din unda sinelui în
vârtejul adânc al dorinței Ei, aprinzându-se de zările cu foc senin, spre a li
se deschide cămările sufletului, în care se reflectă pământul sacru mustit de
sângele Gliei străbune. Cântul atingerii, fredonează Lumina albă ce scaldă
pomii, florile, jurămintele, coborând pe apele curgerii, ca pasărea cu trilul
dorului ascuns, înflorind curcubeul.
„Eu
jur pe arcul cel mai greu – Cupidon -, / Pe scumpele săgeți cu vârf de aur,/ Pe
nevinovăția porumbului lui Venus,/ Pe ce unește-n suflet, prosperând iubiri,/
Și pe-acel foc ce-a consumat pe Dido,/ Când s-a văzut plecând înșelător
troianul,/ Pe câte jurăminte le-au călcat bărbații,/ Mai multe ca acelea
rostite de femei.” (Visul unei nopți
din miezul verii, cf. Nicolae Iorga, Istoria
Literaturilor Romanice în Dezvoltarea și Legăturile lor. Vol. II, Epoca
Modernă, până la 1600, Ed. pentru Literatura Universală, București-1968)
În suflet e soare și-n inimă cântare! Cerul surâde în
lumina din ochii lor. Pământul înverzește în Primăvara amorului lor dulce.
Apele lăcrimează de bucuria aprinderii-cuprinderii lor. Parcă totul se înalță
în cântec și șoaptă! E taină? E mister? Este ceva suav, sublim pogorât dintr-o
lume care nu se vede, dar pe care o simțim profund în atingere, în fiece pas,
în fiece fior, în fiece glas, în fiece dor, în fiece îmbrățișare, în fiece
înălțare, ca o sacră înviere a Patriei dragi.
ASTA VREU, DRAGUL MEU!
„Iubești poate
pe Selene,/ Ca o candelă lucind/ când cu pasu-i lin, alene/ Se preumblă
surâzând?/ Nu nu! Nu nu!/ Ce vrei dar dragă tu?// Iubești poate alba zare,/
Ce-o săgeată mândrul soare/ Peste câmpul înflorind?/ Ah!, când aurul dulce
sună/ În punguța mea nebună,/ Nu-mi mai trebe alba lună!/ Asta vreu,/ Dragul
meu!// Iubești patria-ți măreață,/ Ce de glorii duce dor,/ Când în palida ei
față/ Se deseamnă-un viitor?/ Nu nu! Nu nu!/ Ce vrei dar dragă tu?/ Poate visul
mare, mare,/ De mărire, răzbunare,/ Ce-l visează-a ei popor?/ Când în loc de
glorii, laur,/ Mi-ai da aur, aur, aur./ Atunci fi-mi-ar un tezaur,/ Asta vreu,/
Dragul meu!” (Eminescu, Opere, I. Poezii, op. cit.)
Genialul William Shakespeare l-a anticipat pe Profetul
Mihail Eminescu, în radiografia lor severă, asupra societăților lor regale, cu
ascendent în cele comunisto-democrato-neocapitaliste.
„Sunt
istovit, și-n tihnă voi să mor/ decât să-l
văd slăvit pe ticălos,/ iar pe sărman
de râsul tuturor,/ să văd tăgăduit
pe credincios,/ pe vrednicul de
cinste, oropsit, și pe femei
batjocorite crunt,/ pe cel făr-de
prihană pedepsit,/ și pe viteaz
răpus de cel mărunt,/ și artele sub
pintenul despot,/ să văd prostia
doctor la deștepți/ și adevărul
„vorbă de netot”,/ și strâmbul poruncindu-le
la drepți:/ Mă uit, scârbit, la tot
și – bun rămas!/ dar dacă mor, iubirea-mi cui o las?” (William Shakespeare, Opere *, Ed. de Stat pt. Literatură și Artă, București-1955)
Demiurgul-poet, în Gemenii, după ce se înclină venerabil apoteozei marilor regi dacici, face o radiografie a
societății vremii sale, care pare a se transmite ereditar, secular, cu mici
excepții...
GEMENII
„O candelă
subțire sub bolta cea înaltă/ Lumină peste regii
cei dacici laolaltă,/ Cari tăiați în marmur cu steme și hlamide/ Se înșirau
în sală sub negrele firide... Ei! Lumea-i
împărțită în proști și în șireți,/ Iar patimelor rele viclenii le
dau preț./ Sămânța roditoare se cade ca să sameni./ Ca să fii domn, se cade
să-i iei adânc pe oameni./ Voiești ca să se-nchine cu toți l-a tale oase,/
Atunci învie-într-înșii pornirea dușmănoasă,/ Invidia și ura
botează-le virtuți,
Numește-erou pe-un gâde ca fierul să-i
ascuți,/ Pe cel viclean și neted numește-l înțelept,/ Nebun zi-i celui nobil și simplu celui drept,/ Din patimi a
mulțimii fă scară la mărire/ Și te-or urma cu toții în vecinică orbire./ Cu
laude mângâie deșertăciunea lor,/ Din roiuri risipite vei face un popor/ Și
sigur fii la rele de-a pururea urma-va,/ Cu sânge și cenușă pământul
presura-va...
Ferește-te de una, să te păzească ceriul,/ Să
nu te-mping-un demon a spune adevărul./ A spune: că nu-s vrednici decât
de-adânc dispreț,/ Că pentru o vorbă goală jertfești a lor vieți,/ Că-n tine
nici îți pasă măcar de-ale lor păsuri,/ Că cu a lor micime de suflet tu îi
măsuri,/ Că lauda, cu care i-ncarci e o ocară,/ Că tot ce e ca dânșii e vrednic
ca să piară.” (Eminescu, Opere, I. Poezii, op. cit.)
Eminul,
geniul geto-carpatin i-a acordat geniului pelasgo-celt William, prinosul unei
iubiri statornice și entuziaste. Poemul Cărțile,
scris prin anul 1876, respiră o fervoare pe față, strălucitoare, față de Artistul pe care-l încoronează
„maestru, deasupra oricărui altuia”:
„Shakespeare! Adesea te gândesc cu
jale,/ Prieten blând al sufletului meu;/
Izvorul plin al cânturilor tale/ Îmi sare-n gând și le repet mereu.//
Atât de crud ești tu, ș-atât de moale,/ Furtună-i azi și linu-i glasul tău;/ Ca
Dumnezeu te-arăți în mii de fețe/
Și-nveți ce-un ev nu poate să te-nvețe.//
De-aș fi trăit când tu trăiai, pe tine/
Te-aș fi iubit atât – cât te iubesc?/
Căci tot ce simt,/ de este rău sau bine,/ - Destul că simt – tot ție-ți
mulțumesc.// Tu mi-ai deschis a ochilor
lumine,/ M-ai învățat ca lumea s-o
citesc,/ Greșind cu tine chiar,
iubesc greșeala:/ S-aduc cu tine
mi-este toată fala.” (T. Vianu, Eminescu și Shakespeare, în Studii de literatură română comparată, Ed.
Academiei, 1963, ed. II)
Atât era de econom, de prețios cu scrisul Bardul
britanic, că nu pierdea niciun cuvânt, nici o idée, după cum observa Ben
Jonson, subliniind adesea ca, „un punct
de glorie pentru Shakespeare faptul că în ceea ce scria nu ștergea un singur rând.” (Timber, or Discoveries,1641)
Lumea vie a universului poetic eminescian surprinde
căderea meteorică a misterioaselor revelații așteptate cu emoție și cu înfiorare,
într-o natură paradisiacă, însuflețită umano-angelic. „Ca un bard clarvăzător al popoarelor antice, ca un poeta vates, Eminescu readuce din
străfunduri inițiatice motivele grave, fundamentale, legate de soarta
cosmosului mare și a celui mic și le îmbracă în veșmintele unui context
romantic.”
Genialii Artiști ai Slovei Shakespeare și Eminescu au risipit
cromatica frumosului liric dincolo de nestatornicia timpului. În eternitate!
16 Aprilie 2024
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu