DE
CE SUNT INTELECTUALII LAȘI?
MIRCEA
ELIADE
Frica și spaima intelectualului
Aţi văzut vreodată un „intelectual” în timpul unei
crize politice, sau unei mari prefaceri internaţionale?
Nu numai că e uluit şi neinformat; asta încă n-ar fi o
ruşine prea mare. Dar e de-a dreptul înspăimântat, e copleşit de frică, e
paralizat de panică. Umblă aiurit, pune întrebări oricui, ascultă pe oricine îi
vorbeşte. Are o încredere oarbă în orice dobitoc politic – şi tremură pentru
viaţa şi libertatea lui ca cel din urmă dintre sclavi. Numai atunci îşi dă el
seama ce puţin s-a „interesat” de viaţa socială din jurul său. Şi caută
pretutindeni sprijin, adăpost, încurajare. Renunţă la orice demnitate personală.
Uită cu desăvârşire misiunea lui istorică: frica face din el o lichea sau un
sclav.
De câte ori plutesc în aer psihoze politice, de câte
ori se întâmplă sau se aşteaptă ceva grav – o revoluţie, o reformă acerbă, un
atentat, o schimbare esenţială a ordinii sociale – bietul „intelectual” român
îşi pierde minţile. (Fireşte, vorbesc numai de „intelectualul” pur, de cel fără
aderenţe cu partidele sau grupurile politice).
Tranzacții umilitoare și psihoza politică
Încearcă atunci să facă cele mai umilitoare
tranzacţii; şi nu de ordin concret, politic, ci tranzacţii fără niciun profit,
fără nicio eficacitate. Mărturiseşte oricărui om întâlnit că aprobă anumite
gesturi politice, că şi el a gândit aşa, că bine se face ce se face etc. În
noaptea insurecţiei comuniste de la atelierele Griviţa, am întâlnit un excelent
romancier care, aflând de cele ce s-au întâmplat, mi-a deschis repede ultimul
său roman, apărut în zilele acelea ca să-mi arate că şi el a promovat o revoluţie
socială şi antiburgheză.
Poate că aşa era. Dar nu lucrul acesta este
semnificativ. Ci faptul că excelentul romancier s-a grăbit să-şi caute puncte
de contact cu o mişcare socială despre care nu ştia nimic, nu ştia cine o face
şi contra cui, dacă are sorţi de izbândă şi de eficacitate etc. Nu ştia nimic.
Scos din preocupările lui „intelectuale”, i-a fost frică…
Forța intelectualului
Şi ei nu fac asta din interes, căci cei mai mulţi n-au
nimic de câştigat, ca „intelectuali”, dintr-o asemenea mişcare. O fac pur şi
simplu din frică, din laşitate. Frica ce îşi are rădăcina în lipsa de
conştiinţă „funcţională” (dacă ni se iartă expresia), în lipsa conştiinţei că
ei „intelectualii”, reprezintă – în pofida oricărei violenţe şi a oricărei
prostii politice – singura forţă invincibilă a unei naţiuni. Dacă orice
intelectual şi-ar da seama ce reprezintă el în societatea românească, şi mai
ales, pe cine reprezintă el – puţin i-ar păsa de orice revoluţie, de orice
război, de orice criză politică. Mare sau mică, biruită sau victorioasă, o
naţiune nu înfruntă eternitatea nici prin politicienii ei, nici prin armata ei,
nici prin ţăranii sau proletarii ei – ci numai prin ce se gândeşte, se
descoperă şi se creează între hotarele ei.
Națiunea nu piere când e stăpânită
Ceasul de azi sau de mâine poate fi stăpânit de
oricine; poate fi stăpânit chiar de duşmani; fără ca o naţiune să piară.
Forţele care muşcă din eternitate, forţele care susţin istoria unei ţări şi-i
alimentează misiunea ei – n-au nimic cu politicul, nici cu economicul, nici cu
socialul. Ele sunt purtate şi exaltate numai de către „intelectualii” unei
ţări, de avangarda care singură, pe frontierele timpului, luptă contra
neantului. Atâtea provincii romane, admirabil civilizate, au pierit pentru
totdeauna pentru că n-au existat secole creiere care să domine masa amorfă şi
efemeridele istoriei, să creeze valori sufleteşti, să nutrească o cultură.
Aproape toate republicile sud-americane trăiesc aceeaşi experienţă periferică,
semi-istorică, aşteptând ca timpul să le suprime geografia şi neantul să le
înghită actuala lor viaţă „politică”.
Deci, asta reprezintă „intelectualii”: lupta contra
neantului, a morţii; permanenta afirmare a geniului, virilităţii, puterii de
creaţie a unei naţiuni. Şi, ca atare, n-au de ce să se teamă, şi să intre în
panică şi să se umilească în faţa unei mişcări politice cu şanse de succes. Mai
întâi, pentru că orice mişcare politică îşi are rădăcinile în ideile unui
intelectual sau a unui grup de intelectuali. (Nu vorbesc, fireşte, nici de
guverne, nici de legislaţii abstracte, ci de revoluţii, de forme de reacţiuni
concrete, istorice).
Intelectualul și pactul politic
Şi în al doilea rând, pentru că nicio revoluţie şi
niciun act politic nu priveşte direct pe intelectual. Poate privi, în orice
caz, numai interesele lui de breaslă, confortul lui, familia lui. În ceasul în
care se întâmplă politic, deci se consumă – intelectualul se află cu mult
înainte, ocupat să creeze ceva care să muşte din eternitate, sau să facă ceva
care numai după mulţi ani va fi precipitat în stradă, va căpăta valoare
politică.
În ceasul unei revoluţii sau unei crize, intelectualul
adevărat se află prea departe ca să se mai poată întoarce. El a trecut de mult
pe acolo. Ceea ce pare nou pentru mase, este de mult trăit, asimilat, consumat
pentru el.
Indiferenţă faţă de politică, de prezentul politic?
Nicidecum. Ci numai toleranţă şi înţelegere. Dai o mână de ajutor şi treci mai
departe. Dar în niciun caz nu merită să-ţi pierzi cumpătul, să-ţi ieşi din fire
şi să pactizezi cu oricine – uitând că nimeni nu poate avea dreptul de a
pactiza cu tine. Îţi pierzi libertatea? Asta nu ţi-o poate lua nimeni. Îţi
primejduieşti situaţia materială? Asta priveşte familia ta, nu pe tine. Îţi
rişti viaţa? Ei şi? Acel pe care îl reprezinţi nu moare niciodată. Dacă crezi
altfel, renunţă la „intelectualitate” şi fă-te om politic.
(Articol preluat din Mircea Eliade,
Profetism românesc, 2, România în eternitate, Editura Roza vânturilor, 1990).
Un panseu din opera lui Mircea Eliade
scris cu suflet, în același timp bine ocrotit de cenzură și represalii prin
observații salvatoare prestigiului
guvernanților.
Redirecționat de Melania Rusu
Caragioiu, din cercetările Sfinției Sale Preot Profesor, Dr. Alexandru
Stănciulescu -Bârda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu