DANTE Alighieri și Divinul EMIN
(partea a II-a)
„Dante a făcut pentru Italia, pentru gloria
și
pentru viitorul poporului
nostru mai mult decât
zece generații
de scriitori sau oamneni de stat.”
(Giuseppe Mazzini)
Într-o zi marele Dante, neancorat bine în
Arta lirică, nici adânc în cugetul filosofic și-a pierdut capul de tot și s-a
căsătorit cu cea aleasă prin contract, indignându-l peste măsură pe prietenul
și Maestrul Boccaccio: „Filosofii să-i
lase pe bogații tâmpiți, pe domni și pe lucrători să se însoare, iar ei să-și
petreacă mai bine timpul cu filosofia,
că ea e oricum o nevastă mai bună decât
oricare alta.” (Cesare Marchi, Dante,
trad. George Miciacio, Ed. Artemis, 1985, p. 29)
Poetul citise mult, auzise multe, audiase
destul, dar la înțelepciunea marelui get Pitagora,
la Legile lui morale și politice nu ajunsese, ca să poată fi îndrumat în vreun
fel în privința Femeii.
„Nu te însura cu o femeie mai înaltă decât
tine!” „Nu îngădui unei femei să
vorbească în public, să deschidă o școală, o sectă sau un cult! O femeie prezentă în public e întotdeauna
deplasată.” „Doar tu să știi cusururile nevestei tale!” „Vrei să guști plăcerile unei
vieți armonioase de familie? Ia o
femeie cu care să te potrivești; în așa fel încât să nu-ți dai prea multă
osteneală s-o ridici până la tine sau să cobori până la ea.” (Pitagora, Legile morale și politice, trad., din
limba franceză de Anca Pîntea, Antet, Oradea – 1996)
Iluministul scriitor Denis Diderot era de
altă părere, îndemnându-l prudent pe cel care vroia să scrie cuvincios despre FEMEI, ca, „acela să se încingă cu un curcubeu și să înconjoare scrisul cu pulberea
aurie de pe aripile fluturilor.”( cf. Familia nr. 1, din 5/ 17 Iunie 1865, Pesta)
Cu Gemma
di Manetto Donati, Dante a avut o căsnicie care s-a înscris anticipat în
epitaful alcătuit de dramaturgul francez Pierre
Corneille (1606-1684), marelui avar, cardinalul-premier Richelieu Armand Jean du Plessis
(1585-1643): „Mi-a făcut prea mult bine ca să-l vorbesc de rău! Mi-a făcut prea mult
rău ca să-l vorbesc de bine!” Totuși Gemma i-a făcut doi băieți reușiți,
Pietro și Jacoppo și o minune de zână, Beatrice,
după numele marii sale iubiri divine.
Dante
scria însă versuri și proză despre alte inimi…, deși în Vita Nuova încă mai pulsa Beatrice:
„Ce radioasă și cuminte pare/ iubita mea
atunci când vă salută!/ Că graiul v-a pierit și gura-i mută,/ iar ochii v-au
orbit de-atâta soare.” Cărticica era căutată de toți amicii, curioșii
și cumetrițele. De la cărțulie, jurase să scrie POEMUL POEMELOR în care să cuprindă Cerul și Pământul, binele și
răul, viața și moartea, ceva unic, închinat defunctei lui Simone dei Bardi. În
Poem Beatrice reprezenta credința.
Dincolo, pe tărâmul binecuvântat al DACIEI, Aici, la Noi, ACASĂ, Eminescu radia fascinat de
frumusețea iubitei ce se pogora ca un tril de ciocârlie peste sufletul său
îmbrățișat de Astrul cerului albastru.
FRUMOASĂ și JUNĂ
„Frumoasă și jună, oh, dragă-mi mai ești!/
Eu caut și caut în ochii-ți cerești/ Și-n veci nu mă satur și-n veci aș căta,/
Iubită, dorită, o gură – așa!// Tu tremuri, tu cauți, tu murmuri, tu râzi,/ Cu
glasul tău dulce tu raiu-mi deschizi,/ Cu părul tău moale tu viața mi-o legi -/
O știi și te faci că nu o-nțelegi!” (Eminescu, Opere,
I. Poezii, Ed. Gunivas, Chișinău-2008)
Cetatea
Arezzo – fieful ghibelinilor
opuneau o armată de 800 de cavaleri și 8.000 de infanteriști, guelfilor
Florenței care numărau 1.600 de călăreți și 10.000 de pedestrași. Ziua de 11
Iunie 1289 a adus pe câmpia de la Campaldino, victoria florentinilor grație
miopiei la propriu și la figurat a episcopului de Arezzo, care oficia missa
romană cu coif pe cap și cu sabie la șold. „În
primele rânduri ale florentinilor se afla și Dante, acum bărbat de 24 de ani, care își făcea botezul focului,
echipat pe propria cheltuială, fiindcă armele și calul cădeau în sarcina
cavalerului.” (Cesare Marchi...,
p. 32), Apoi, în rândul celor 400 de călăreți, Dante a urmat expediția
guelfilor contra Pisei, pe care au cucerit-o după 3 zile de asediu.
După stingerea pericolului ghibelin, guelfii
s-au sfâșiat între ei, împărțindu-se în două partide „cu două familii de nemernici la șefie: Donati – Negrii și Cerchi –
Albii.” (ibid., p. 33) În anul 1296 s-a așezat piatra de temelie a
bazilicii Santa Maria del Fiore. Sânge, pelerinaje, revolte, miracole… „Oamenii se ucideau în piață, apoi intrau în
biserică pentru a discuta probleme de interes public și pentru a invoca
binecuvântarea Cerului.” (ibid., p. 35) Dante era un guelf alb. Un guelf alb era mai apropiat de un
ghibelin verde decât de un guelf negru. După Filosofie și Poezie, Dante s-a
îndreptat spre politică.
La moartea papei Nicolae IV (1288-1292), a
urcat pe tron călugărul eremit trăitor în post și rugăciune Pietro da Morrone, din peștera de la Maiella, la 80 de ani sub numele de Celestin V (1294). Nepricepând
politica papală, a picat pradă cardinalului Benedetto Caetani, care l-a
determinat să-și dea demisia, iar în locul lui s-a instalat el, sub numele de
Bonifaciu VIII (1294-1303)
Drept mulțumire că i-a cedat tiara, „Bonifaciu VIII l-a închis într-o peșteră (că
tot venea el din peșteră înspre Scaun. n.a.)
lângă Alatri. Se temea de el în libertate. Dar și-n peșteră se temea de el. Așa
că l-a trimis mai sigur înspre cer… Celestin a murit. Ucis, a repetat-o secole
de-a rândul vocea poporului. În anul 1888, o comisie de oameni de știință,
examinându-i craniul, a văzut acolo o gaură pătrată care confirma spusele:
fostul pontif fusese ucis în somn de către cineva care, îndeplinind cu
siguranță un ordin de sus, îi bătuse un cui în cap.” (ibid., p. 40)
„Iubirea”
pontifului era fără margini. Cardinalul Giovanni Monaco s-a plâns lui
Bonifaciu VIII, de nerespectarea Sfântului
Colegiu. Binedispus papa, ca un
câine turbat i-a strigat aproape mușcându-l: „Picardule, picardule, ai un cap îndărătnic dar, pe Dumnezeul meu, (poate
că era același Iahveh-răzbunătorul?... n.a.), eu am să te pocnesc și ai să faci voia mea și n-am să renunț la ea nici
pentru tine, nici pentru toți câți sunt acum aici, niște măgari (se referea la cardinalii săi).” Replica spontană a cardinalului Brancacci, nu a întârziat. A
venit la timp: „Melius est mori quam
vivere cum tali homine.” – Mai bine să mori decît să trăiești cu așa un om!
(ibid., p. 41-42)
La 22 Februarie 1300, de sărbătoarea
scaunului Sf. Petru, Bonifaciu VIII a anunțat acordarea indulgențelor tuturor
credincioșilor care vin la Roma să se închine la mormintele apostolilor. De la
Alpi până la Roma, pelerinajul dura cca. 40 de zile. „Unii și-au vândut pământul înainte de a pleca, mulți și-au făcut
testamentul, deoarece la un astfel de drum se putea muri. Din fericire, bula pontificală
acorda indulgențe celor care decedau pe
drum. Zăvorând ușile caselor, familii întregi au pornit spre Roma, baroni,
țărani, soldați și mercenari, maici și gospodine, oameni de orice vârstă,
condiție și ocupație.
Mulți au
murit călcați în picioare când au ajuns… După Villani, care era și el, zilnic
aproape, prezent acolo, două sute de mii
de pelerini umpleau bisericile, locandele și cârciumile… Din zori și până
la apusul soarelui, doi clerici
neobosiți greblau pe mormintele celor doi apostoli monede de toate naționalitățile,
florini, ducați, tari (monedă siciliană).Un istoric American i-a numit crupieri papali.
S-a calculat
că, într-un an de zile, mormântul Sf. Petru a produs 30.000 de florini de aur, iar cel al Sf. Pavel, 21.000 de mii. Alte estimări vorbesc de
1.700 florini pe zi, cam 6 Kg de aur. Cheltuielile Camerei apostolice se ridicau cam la 100.000 de florini
aur pe an.” (ibid., p. 43-44)
Și atunci… 9 000 000 de euro pentru un palat de președinte care are deja 6
case, e ditamai chilipirul, nu?!
Beția triumfului i-a deschis apetitul papei
cerându-i lui Albert de Austria să renunțe la drepturile sale asupra Toscanei,
în favoarea nepoților lui. Alexandru al
VI-lea – Rodrigo Borgia era mic copil pe lângă Bonifaciu VIII. Ludovico
Antonio Muratori, afirmă că, „după Grigore VII și Inocențiu III, niciodată
vreun pontif nu-și afirmase cu atâta orgoliu puterea personală. Nu a fost egalat de nimeni!”
(ibid., p. 45)
Poetul
de geniu, care este și un patriot prin excelență, ba mai mult un naționalist-creștin, mărturisitor, nu se mulțumește doar cu
Darul creației, adică numai cu harul de Sus și seva Nației, ci își asumă și jertfa întru Adevăr pentru binele Cetății. Dragostea de
Patrie, de Cetatea sa, trebuie să meargă mână în mână cu Libertatea și Adevărul
divin. Așa credeau toți geții, ca marele
lor înțelept Pitagora.
„Iubește Adevărul și astfel îl vei descoperi!”
„Iartă-l
pe cel ce te rănește, dacă o face cu arma Adevărului!” „Nu
semăna sămânță bună în mare, nici adevăruri în piața publică!” „Toate adevărurile de care are nevoie omul
au fost descoperite, nu căuta altele noi.” „Să aveți curajul să vă spuneți vouă înșivă Adevărul, sau să-l auziți în
întregime; jumătățile de adevăr au
fost izvoarele multor nenorociri!” „Nu
servi Adevărul la masa regilor și a
poporului!” „Călătorește la geți; nu
ca să le dai legi, ci ca să tragi învățăminte de la ei!” (Pitagora, Legile
morale..., op. cit.)
Căutând și găsind ADEVĂRUL revelat, afli
IUBIREA divină, care îți va dărui sceptrul LIBERTĂȚII, condiție supremă în
imperiul creativ al Geniului religios întru Patrie și
Cer, întru Strămoși și Sfinți!
Dincolo de Cerul Limbii, dincolo de Cerul
Altarului străbun, Eminescu veghea
la Cetatea istoriei, identificându-se integral cu geografia Vetrei străbune, cu
timpul și spațiul dacoromân, printr-un proces complex de cunoaștere, dar mai
ales cu Cerul conștiiței sale moral-religioase,
îmbrățișând mai cu seamă toate momentele cruciale ale unei neîncetate redeveniri
a unității de suflet a Neamului străbun.
Vocația
poetului genial-profetic, trebuie să sălășluiască întru misiunea Bisericii și a
Patriei sale!
„Aici
se leagă istoria de cultură și spirit și se configurează semnificații
superioare legate într-o succesiune
firească de intuiția clarvăzătoare a geniului. De aceea, însetat de origini
în toate întrebările de existență și de gândire pe care și le punea, el a
întrezărit profunzimi nebănuite de sens în însuși destinul dramatic al
străvechii Dacii, asupra căreia s-a oprit în repetate rânduri.” (Zoe Dumitrescu – Bușulenga, Eminescu – Cultură și Creație, Ed.
Eminescu, București-1976)
În Scrisoarea III, pornind de la Istoriile marelui
străbun trac Herodot, Eminescu
schițează ispita, riscul și aventura împăratului persan Darius I (sec. VI-V
î.Hr.), reluată apoi de Baiazid, sultanul turcilor, în vremea domniei neînfricatului
Mircea cel Mare, care-l satură pe padișah și oștile sale și de pământ și de
apă. Turcul plin de ifosele cuceririlor
sale anterioare se înfoaie ca un curcan în fața Marelui nostru Mircea, Voievodul frumos, biruitor și
întregitor de neam:
„-Cum?
Când lumea mi-e deschisă, a privi gândești că pot/ Ca întreg Aliotmanul să
se-mpiedice de-un ciot?/ O, tu nici visezi, bătrâne, câți în cale mi s-au pus!/
Toată floarea cea vestită a întregului Apus… Și de crunta-mi vijelie tu te
aperi c-un toiag?/ Și, purtat de biruință, să mă-mpiedic de-un moșneag?/ -De-un
moșneag, da, împărate, căci moșneagul ce privești/ Nu e om de rând, el este domnul Țării Românești. Eu nu ți-aș
dori vreodată să ajungi să ne cunoști,/ Nici ca Dunărea să-nece spumegând a tale oști.//
După vremuri
mulți veniră, începând cu acel oaspe,/ Ce din vechi se pomenește, cu Dariu a
lui Istaspe;/ Mulți durară, după vremuri, peste Dunăre vrun pod,/ De-au trecut
cu spaima lumii și mulțime de norod;/ Împărați pe care lumea nu putea să-i mai
încapă,/ Au venit și-n țara noastră de-au cerut pământ și apă -/ Și nu voi ca
să mă laud, nici că voi să te-nspăimânt,/ Cum
veniră, se făcură toți o apă și-un pământ.” (Eminescu,
Opere, I. Poezii, Ed. Gunivas,
Chișinău-2008)
Dante,
pierzând în lupta cu adversarii Cetății Florența, pierde și slujba politică.
Este judecat în lipsă, fiind ambasador la Roma în disputele papale, privind
independența Florenței, pentru vini închipuite, condamnat la plata de 5000 de
florini și să „restituie toate bunurile
extorcate. A aflat la timp și a plecat în exil. De fapt „vina” lui Dante era că s-a opus
intrării în Florența, armatei lui Charles de Valois, sprijinitorul papei. Dante plecase din Florența, cu fruntea sus,
demn, stimat și onorat de Cetate, dar grație pontifului acaparator a toate,
trebuia să se întoarcă învinuit, bandit, cum li se spunea la noi
Fiilor Aleși, Eroilor și Martirilor Nației, după ce regele nevolnic Mihai I, a
predat Țara neocupată, sovieticilor.
Dante
nu avea pentru ce să ceară îndurare lucifericului
papă-toate, fiindcă el și-a pus conștiința sub scutul cinstei și sub
platoșa dreptății. Nu și-a plătit amenda colosală, fiind nejustă și atunci a
venit alt verdict: condamnarea la pedeapsa cu moartea prin ardere pe rug. Era ziua de 10 Martie 1302.
Sentințele capitale într-un an se revărsau
ca apele unui potop ucigător: 260 de
decapitări, 206 spânzurați, 93 arși pe rug. „Douăzeci de ani de
peregrinări prin sate și orașe, de la un castel la o mănăstire, cu acea
nenorocită scrisoare de recomandare care era condamnarea la arderea pe rug. Douăzeci de ani de umilințe dureroase
pentru omul care trebuia să ceară ospitalitate la cei puternici, să le laude
isprăvile, să râdă la glumele lor? Să se amestece printre curteni, cu bufonii
de la Curte, să aprobe mârlanii, bogații neciopliți cu luxul lor mitocănesc?” (Cesare Marchi, Dante,
op. cit., p. 60)
Mereu pe drumuri, mereu gânditor, dar mereu
bărbierit cu grijă. Mircea Eliade al
nostru spunea că marele filosof creștin Nae
Ionescu se bărbierea de 3 ori pe zi: dimineața, la prânz și seara.
Căderea politică a lui Dante
a coincis însă cu urcarea spirituală a înălțimii universului său liric. În
paralel cu surghiunul, curgea fluviul creației sale, concepând cu ușurința
firului de apă ce lunecă printre stâncile abrupte. Cânturile sale de suflet, de
dor, le concepea pe cal, dintr-un refugiu într-altul.
Cartea Infernul i-a încredințat-o călugărului Ilaro
de la mănăstirea Santa Croce del Corvo,
întemeiată de călugării din Camaldola – Toscana, pentru prietenul său Uguccione
della Faggiuola. Purgatoriul se afla deja la amicul Moroello Malaspina (spin
uscat), iar Paradisul la regele Siciliei, Frederic. A trecut în Franța,
unde a onorat Universitatea Sorbona,
întemeiată de canonicul Robert de Sorbon.
Acolo predau cei mai mari filosofi
raționaliști ai vremii. La întâlnirea cu cei 14 profesori renumiți, pe teme științifice și teologice, Dante Alighieri i-a uimit prin
strălucirea elocinței, erudiției și memoriei sale. „El a repetat exact cele 14
întrebări, în aceeași ordine în care i-au fost puse, răspunzând și
argumentând la toate obiecțiunile, ca un jucător de șah la un simultan.”
(Giovanni Boccaccio, „Trattatello in
laude di Dante”, în La letteratura
italiana – Storia e testi, vol. IX, Milano-Neapole, 1965)
Măsurând timpul în vremea marelui rege Decebal, dimensiunea curgerii lui
atingea în cugetul lui Eminescu, plenitudinea vârstei de aur, care-i da
semnificația existenței, continuității, dăinuirii transcendente, fiindcă
nașterea unui Neam cu vocație divină și misiune hristică nu se putea concepe
decât în planul marilor geneze. „Gândind,
într-o filosofie personală a istoriei, Eminescu proiecta rădăcinile timpului
istoric – timpul neamului, departe, în planul eternității, în „planul adâncei întocmele.” (D.
Caracostea, Simbolurile lui Eminescu, în Studii
eminesciene, Ed. Minerva, 1975)
Marii aleși-chemați
ai Neamului/ Națiunii, Voievozi, Vlădici, Poeți, Profeți, Filosofi, au tocmit
epocă de epocă, soarta/ destinul istoric, geografic, religios, cultural-spiritual
al Moșilor/ Strămoșilor, al Patriei lor.
„Orice
popor, pentru a se putea întări ș-a
pune bazele unei existențe durabile, mai nainte de toate are trebuință neapărată
de o PATRIE, de un PĂMÂNT de care să se lege cu sângele și viața sa, la care să țină din toată puterea și dragostea inimii sale…
Dar dacă
prima condițiune a constituirei și consolidărei unui popor este PATRIA, nu mai puțin important pentru
dânsul și pentru traiul său sunt luptele
și frământările ce trebuie să susție în fața sămânțiilor străine cari îl
încongiură și-i amenință pe tot momentul cu pierderea clădirei ce s-a făcut.
Aceste lupte și frământări se conduc și se
operează de Oameni Mari, cari la
geți, traci, daci și grecii antici se numeau Semizei, iar la noi Viteji și Voinici.” (Eminescu, Serbarea de la Putna întru Memoria lui
Ștefan cel Mare, în „Curierul de
Iași”, IX, nr. 92-93, 22 și 25 August 1871)
„…Rămâneți în umbră sfântă, Basarabi și voi Mușatini,/ Descălecători de țară, dătători de legi și
datini,/ Ce cu plugul și cu spade ați întins moșia voastră/
de la munte pân-la mare și la Dunărea albastră.” (Eminescu, Opere, I. Poezii, Scrisoarea III, Ed. Gunivas, Chișinău, 2008)
Între Profeții neamului nostru
traco-geto-dac Eminescu a avut două mari iubiri: Zamolxe și Hristos!
„…Se
uită turbur, pare că și-ar aduce-aminte/ De-o veche povestire, cu jalnice
cuvinte./ Cu glasul lui ce sună adânc, ca de aramă,/ El noaptea cea eternă din
evii-i o recheamă,/ Arată cum din neguri cu umeri ca de munte/ Zamolxe, zeul vecinic, ridică a sa
frunte/ Și decât toată lumea de două ori mai mare,/ Își pierde-n ceruri capul,
în jos a lui picioare,/ Cum sufletul lui trece vuind prin neagra ceață,/ Cum
din adânc ridică el universu-n brață,/ Cum cerul sus se-ndoaie și stelele-și
așterne,/ O boltă răsărită in negure eterne,/ Și decât toată lumea de două ori
mai mare/ În propria lui umbră Zamolxe redispare.” (Eminescu, Opere, I.Poezii, Gemenii, Ed. Gunivas, Chișinău, 2008)
De la
Sorbona, Dante a plecat la Oxford, unde a electrizat și acolo auditoriul:
studenți și profesori.
Fiecare
geniu – Poet, Filosof ori Preot înfiiat ca Profet al
Neamului, al Patriei, al Cerului se
poate erija în Judecător al Națiunii sale, chemând la răspundere,
cel puțin morală, pe toți cei care au comis/comit fapte ordinare, fără de legi,
ororuri mișelești, fariseisme mârșave ori ciocoisme abominabile.
În Anglia l-a ajuns bucuros vestea morții
papei Clement V, la 20 Aprilie 1314. În numai 8 luni de zile doi protagoniști
ai pasiunii politice a lui Dante au părăsit scena lumii: împăratul german
care-i urzea speranțele și papa care i le-a sfărâmat. Practic amândoi au
acaparat lumea, dar fiecare pentru sine. Legenda spune că pe papă nu l-a atins otrava – elixirul pontific de eliminare
a adversarului, practică neîntreruptă, de altfel, ci, blestemul Marelui Maestru
al Ordinului Templierilor - Jacques de Molay.
Invidioși pe bogățiile Ordinului Templier,
Filip cel Frumos (?), regele Franței și Clement V, împăratul bisericii catolice,
au conspirat, declarându-l eretic și l-au înălțat
pe rug. „La 18 Martie 1314 avu loc în capitala Franței o macabră ceremonie: arderea pe rug a Marelui Maestru Jacques de
Molay, împreună cu un companion al său. Execuția se desfășura pe Insula Iudeilor, ceea ce vorbea de la
sine. De la fereastra palatului său regal, Luvrul,
Filip cel Frumos urmărea sinistrul oficiu.
Atunci, ne spune un cronicar, Marele Maestru s-a despuiat fără
șovăială, v-o istorisesc așa cum am văzut-o cu ochii mei. A rămas pe drum gol-goluț (veșmintele
Ordinului Templier nu trebuiau date pradă focului, fiind fără pată, fără vină).
Urcat pe rug, înainte de a-și da duhul, Jacques de Molay a strigat:
-Clement, și tu, Filip, trădători ai credinței jurate, vă poftesc pe amândoi
dinaintea tribunalului dumnezeiesc! Pe tine, Clement, la patruzeci de zile, și
pe tine, Filip, mai înainte de a se încheia anul…
Într-adevăr,
patruzeci de zile mai târziu, papa Clement V murea pe neașteptate, în mari
dureri, de piatră la rinichi. Cât despre Filip cel Frumos (urât a murit n.a.), acesta va pieri la 29 Noiembrie al aceluiași an, colții unui mistreț
răsturnându-l din șa.” (o moarte socotită umilitoare în acea vreme). (Charpentier,
Les Grands Templiers, 1935; Mioara
Cremene, Dicționar Inițiatic al Ordinelor
Cavalerești, Ed. Universal Dalsi, București-1998)
Dante a fost al doilea om după Jacques de Molay,
care a blestemat crima lui Clement V, condamnându-l la Infern printre simoniaci, ca „păstorul
nelegiuit.” Vaticanul a răsuflat bucuros, beneficiind de o vacanță de peste
2 ani.Colegiul convocat să numească un succesor pontif era format din 24 de
cardinali:
8 italieni, 5 francezi și 11 gasconi, care
nu invocau inspirația Sfântului Duh, ci afaceri și intrigi sacre pe parcursul a
85 de zile, astfel că gasconii la 14 Iulie 1316, au trimis un grup înarmat,
convingător, care a pătruns în secretariatul cardinalilor, „le-au devastat locuințele, au jefuit și au incendiat tot ce le-a căzut
în mână, apoi au năvălit în sala conclavului să ucidă pe cardinalii italieni,
susținători ai altei candidaturi. Norocul lor a fost o spărtură făcută în zid.”
(Cesare Marchi, Dante, op. cit., p.
179)
Consternat
de cele auzite, divinul poet Dante a trimis cardinalilor italieni la
Carpentras, o scrisoare îndurerată, arătându-le în ce hal arată vestita Cetate
Roma, „doamna popoarelor, ajunsă acum în
situația unei văduve…, și voi, care trebuie să luminați drumul turmei către
pășune, ați dus-o împreună cu voi către prăpastie… Fiecare din voi s-a însoțit cu lăcomia, care niciodată nu a dat naștere
la milă și la dreptate, ci doar la sacrilegiu și nelegiuire… Rușinați-vă că
ați ajuns să fiți învinuiți și mustrați atâta de oamenii simpli.” (ibid.,
p. 180)
Și jurnalistul-publicistul-poetul nostru de
Aur, Mihail Eminescu a luptat din tranșeele Timpului, cu sabia vremii Cuvântului, cu arcul rațiunii demnității, cu lancea justițiară a dreptății, zi cu zi,
împotriva răului, lașității, avariției, mișeliei, corupției, fărădelegilor, ridicându-se
deasupra vremii vremurilor.
De la
italienii lui Dante - frații noștri de gintă traco-daco-romană, la daco-români,
vorba lui Eminescu:
Ca la
noi la Nimenea
„Proverbul acesta, moștenit din moși
strămoși, e rezultatul unei dureroase istorii, în cursul căreia poporul nostru,
pierzând orice speranță de îndreptare (ca
în vremea de azi n.a.), ia lucrurile mai
mult în bătaie de joc, ca și când lui Dumnezeu i-ar fi plăcut să drapeze
tragedia sorții noastre cu foarte multe scene comice.
Realitatea tragică a vieții noastre de stat
e nespusa mizerie a populațiunilor de jos, e stoarcerea lor prin nemăsuratele
clase improductive, compuse mai cu seamă din străini (identic
ca astăzi n.a.), e ușurința și lipsa de caracter în viața public, e putrejunea bizantină a puilor de fanarioți
care, sub masca interesului general, fură
de sting, fie pe calea diurnelor și lefilor nemeritate, fie prin arendarea
moșiilor statului, fie pe alte mii de căi.
Comedia consistă însă în minciuna vecinică
a constituționalismului, în pretextarea
diferitelor libertăți publice, a civilizației și a altor mofturi pentru a
acoperi unica tendență a acelei negre mulțimi de liberali care nu caută, nu visează
decât puterea statului, pentru ca prin mijlocul ei să prade.
O mulțime de
oameni mari se mișcă pe această scenă bizară, pe care toate sunt cu putință
afară de un singur lucru: ONESTITATEA.
Autori cari nu știu a scrie o frază corectă (vezi Pseudo-Ureche), oameni
de stat care nu pot justifica nici săvârșirea școalei primare (nu cumva
se referea Eminamente la politrucii
noștri de azi? n.a.), advocați fără știrea lui Dumnezeu, pictori orbi și sculptori fără de mîni, generali cari nu știu citi o hartă, subprefecți
ieșiți din pușcărie, legiuitori
recrutați dintre stâlpi de cafenele, jucători de cărți și oameni cu darul
beției, caraghioși cari înaintea erei liberale vindeau bilete la café chantant, iată banda ocultă care guvernează azi România,
bandă care, pînă mai ieri republican pînă la communism, astăzi crează decorații
împărțindu-le între ei cu profunzime;
Ieri voind să
răstoarne pe Domn, azi îl titluiesc rege; ieri proclamând republica la
Ploiești, azi joacă cu aceeași măiestrie pe lingușitorii Curții.”(M.
Eminescu, „Ne e silă”…(Scrieri
Politice), Ed.Soroc, 1991)
Cât Adevăr?! Câtă Dreptate?! Câtă
Profeție în clarviziunea Geniului nostru nepereche?!
Dante Alighieri și Divinul Emin au
creat genial, au făcut operă de artă, au fost patrioți cu suflet și trup
luptând pe viață și pe moarte pentru Patria lor, pentru Cerul lor, pentru
Pământul lor. Răsplata: primul exilat și condamnat la moarte, celălalt prigonit
și omorât.
Dar marile genii grație lui
Dumnezeu și Fecioarei Maria NU MOR
NICIODATĂ! Geniile aparțin veșniciei, iar călăii prafului și pulberii.
28
Aprilie 2024 + Intrarea Domnului în
Ierusalim – FLORIILE
Eseu-poem închinat TUTUROR FLORILOR creștine
din DACOROMÂNIA!
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu