Îți mai aduci aminte, Doamnă?
Când l-am
cunoscut pe Cincinat Pavelescu aveam doar douăzeci și cinci de ani, iar el vreo
cincizeci. Venise în casa mea adus de bunii prieteni Aurel Garoescu, pe atunci
secretar general al Ministerului Justiției și Horia Oprescu, directorul
Mișcărei Culturale a Municipiului București. În ciuda diferenței de vârstă,
m’am înfrățit dela prima strângere de mână cu maestrul epigramei românești,
laureat al premiului național de poesie, cu cel care avea să îmi fie mai târziu
un prețios și neasemuit colaborator. Prietenia noastră rămase la fel de
puternică până în ziua morții sale.
Cincinat
Pavelescu
Într’o
seară, prin anul 1931, venise dela Brașov, unde funcționa ca procuror general
la Curtea de Apel locală. Uitasem să adaog că Cincinat Pavelescu era de
profesie magistrat. Sosise în aceiaș seară, venind dintr’o cursă în Orient,
Petrică Lateș, comandant de vas, pe care îl vedeam doar arareori, atunci când
vaporul făcea escală pentru câteva luni. Întâlnirea tuturor era prea importantă
pentru ca evenimentul să treacă nesărbătorit.
– Unde
mergem, maestre? îl întrebarăm pe Cincinat.
– Unde
vreți voi. Să fie vinul generos, femeile frumoase și lăutarii buni.
Ne-am
tocmit, ne-am răsucit, dar nu ne hotăram. Vin bun și femei frumoase găseai
pretutindeni în București. Cât despre lăutari vestiți, erau câtă frunză și
iarbă.
– Ce-ar
fi dacă ne-am duce la „Puiul de Aur”?
– Se
aproba, maestre! Haidem la „Puiul de Aur”!
Era o crâșmă
micuță, așa cum întâlneai cu miile la București. Avea o curticică cu un singur
arbore stufos la mijloc. Câteva mese de jur împrejur, iar pe pereți zăbrele de
lemn alb încrucișate, cu zorele crescute ca niște șerpi verzui până la acoperișul
caselor vecine. Specialitatea localului, precum glăsuia și firma, erau puii la
frigare cu mujdei de usturoi. Rumeniți și mustoși, păreau de aur. Și dacă îți
mai aducea patronul câțiva cartofi la fel de rumeni, ori vreo salată orientală
cu tot soiul de verdețuri și mirodenii, sau niște murături în saramură, tari ca
sânii de fecioară și lucioase ca merele domnești, apoi nu mai voiai să știi de
durerile lumii. Bateria cu vin ruginiu și sifon la ghiață aștepta aburită pe
scăunel să-i vie rândul, iar feliuțele de brânză albă de Brăila cu ceapă verde,
tinerică, te îmbiau ca să-ți deschidă pofta de mâncare. Cât despre țuica
bătrână de culoarea chilimbarului, se înșira pe tavă ca dorobanții, servită în
ciocănele cu gâtul lung și burtă umflată.
Masa a fost
împărătească. Cincinat dovedea o vervă de nedescris. Încântator cu fraza lui
debordantă, torențială, părea un adevărat asalt de florete, cu împunsături și
scăpărări, cu atacuri și eschive. A fost, dealtfel, unul dintre cei mai spumoși
oameni pe care i-am întâlnit de-a lungul vieții. În prezența lui nimeni nu mai
vorbea fiindcă toți îl ascultau fermecați.
Când s’a
sfârșit masa cu niște clătite gălbioare umplute cu dulceață de vișini, apoi cu
prune brumării dela Pitești și pepeni verzi de Ialomița, zămoși și dulci ca
zahărul, apărură cu temenelele ca la comandă, venind unul după altul ca la
armată, trei lăutari negri ca noaptea. Erau Oprea Colțatu, salutând respectuos
cu chitara în mână, urmat de Mitică Ciuciu, țambalagiul, și de un viorist adus
de șale. Apropiindu-se încet, insinuant, începură să cânte „la ureche”. Melodii
bătrânești și altele noui, picurau în surdină. Vinul de Dealu Mare ungea
gâtlejul și ascuțea mintea, iar cântecul lăutarilor ne învăluia unduios, precum
o catifea. Să fi tot fost pela ceasurile trei din noapte. Timpul zburase, cum
zboară el de obiceiu când te simți tihnit, cu prieteni dragi alături, ori cu
iubita lângă tine.
– Măi
Opreo, băiatule, cântă-ne tu „Îți mai aduci aminte, Doamnă?” Dar ușor, ușor,
de-abia să se audă.
– Să
trăiți, Coane. Am înțeles. Vă servim imediat.
Se auziră
estompate câteva acorduri de țambal, un plânset scurt de vioară, urmat de
glasul insinuant și cald al țiganului. Nostalgica romanță, compusă pe însuși
versurile lui Cincinat de către hoinarul atât de talentat, Ionel Fernic, suna
ca un psalm în noaptea blândă de vară, în grădinița din strada Doctor Felix, de
lângă Piața Buzești. Ascultam mișcați, privind la poetul căruia ochii pierduți
în necunoscut i se umeziseră de lacrimi.
Când s’a
sfârșit cântecul, maestrul l-a îmbrățișat pe Oprea Colțatu, strecurându-i, după
obiceiu, o sută de lei în burta chitarei. Cincinat era tulburat cum arareori îl
văzusem.
– Ei,
măi băieți! De-ați ști voi ce poveste are cântecul acesta!
– Hai
și ne-o spune, maestre! suntem numai urechi.
Fără să se
mai lase rugat, Cincinat își începu spovedania, cu glasul grav, baritonal,
istorisind aproape în șoaptă o întâmplare de demult, cu zeci de ani în urmă.
***
Eram student
în drept la Paris, acum treizeci de ani. Tânăr, încrezător și plin de speranțe,
îmi purtam poesia prin saloane, cucerind cu câte un madrigal ori serenadă,
răsfățat de prieteni și iubit de femei.
Într’un
sfârșit de toamnă, o minunată zi parisiană cu irizări albastre peste cupole,
poduri și turle de biserici, am pornit să-mi plimb nostalgia în minunea
parcului dela Versailles.
Căutam prilej de inspirație pentru un poem ce mă
frământa de mult. Adia vântul desprinzând ultimele frunze din arbori,
așternându-le ca un covor de foșnet peste aleile pustii și triste. Nici o ființă
omenească în tot cuprinsul parcului. Doar șuerul vântului printre ramuri
despletite, un ciripit fugar de pasăre sperioasă și câte o lebădă lunecând ca o
pată albă pe oglinda lacului. Mă așezai pe o bancă. Începuse să se întunece.
Trăiam melancolia acelei înserări – „l’heure bleue” – cum atât de sugestiv o
denumesc francezii, când într’adevăr natura se îmbracă în albastru, roz și
violet, mai înainte de a se cufunda în întuneric.
Deodată
apăru, venind încet din zare pe alee, o siluetă femenină, grațioasă, cu pasul
moale, fără de cadență. S’a apropiat și dând ușor din cap m’a întrebat dacă se
poate așeza pe aceiaș bancă. Apariția ei neașteptată mă tulburase adânc. Era
frumoasă, foarte tânără. O rază de soare întârziată pe fruntea-i albă dădea
părului auriu reflexe de cenușă iar ochilor albaștri licăriri de mare. Ea, cea
dintâi, a rupt tăcerea. Avea accentul francezilor meridionali.
– Sunteți
parisian?
– Nu,
mademoiselle. Mă aflu la Paris doar pentru studii de drept. Sunt totodată un
modest poet. Am venit la Versailles ispitit de acest sfârșit de toamnă, cu
frunze moarte și alei singuratece.
– Atunci
sunteți de undeva din provincie?
– Nu,
domnișoară. Cu mult mai departe.
– Străin?
– Da.
– Din
ce țară?
– Din
România.
– Ești
român, domnule? izbucni „franțuzoaica” în cea mai perfecta românească,
ridicându-se de pe bancă, parcă înpinsă de un resort.
– Dar
este imposibil! Și eu sunt tot româncă, domnule, studentă în litere la Sorbona.
Am rămas
încremenit. Întâmplarea era într’adevăr extraordinară. În pustiul parcului de
lângă Paris, să se întâlnească într’un sfârșit de toamnă doi oameni, singurii
vizitatori rătăciți la întâmplare dintre milioanele de vizitatori ai Parisului
și aceștia să fie amândoi români. Pe vremea aceia compatrioții din Franța se
puteau număra pe degete.
Înserarea ne
surprinse pe aceiaș bancă, vorbind ca niște prieteni vechi. Sunt însă sigur că
gândurile noastre se încrucișau în vâltoarea acelorași ispite. Sunt sigur că
dorințe nemărturisite își făceau loc în mintea ei de fată, ca și în mintea mea
năvalnică, tinerească. Apoi complice ne era și noaptea, singurătatea,
întâmplarea. Răsărise luna și lumina-i argintie se reflecta misterios pe oglinda
lacului ce tremura la fiecare frunză căzută. Am încercat să-i cuprind mâna. Nu
s’a împotrivit. M’a lăsat câteva clipe să o mângâi. Era caldă și mătăsoasă. S’a
ridicat deodată de pe bancă, spunându-mi hotărât:
– E
foarte târziu și mă asteaptă gazda.
– Ai
dreptate. Să plecăm.
După o oră
trenul ne depunea în gara Parisului.
– Când
te mai văd? o întrebai plin de speranțe.
– Lăsăm
întâmplarea să decidă. Astfel cum a făcut minunea de a te găsi în parcul dela
Versailles, sunt sigură că te voiu întâlni într’o bună zi și pe străzile
Cartierului Latin, pe scările facultății, ori la galeria vreunui teatru.
Avea
dreptate. Era mai romantică viziunea ei decât dorința mea acuta, nerăbdătoare.
Trecură
zile, trecurtă luni întregi, și nu am mai văzut-o. Glasul ei grav și cald mă
obseda.
Mă urmărea lumina ochilor ei albaștri și fruntea de vis. Zădarnic îmi
alerga privirea pe bulevarde, prin stații de tramvai și parcuri, zădarnic
cercetam figurile trecătorilor grăbiți.
Aminitirea ei mă ispitea ca o muzică
tulburătoare, ca o simfonie neterminată. Dar în zadar. Fata din grădina
Versailles-ului dispăruse pentru totdeauna…
La capătul
celor trei ani de studii, cu diploma de licență în buzunar, o porneam înapoi
către țară. Numit în magistratură într’o comună din județul Muscel, am fost
promovat după aceia judecător de ocol la Constanța și, mai târziu, procuror la
Buzău. Trecuseră douăzeci de ani dela venirea în țară. Tinerețea rămăsese în
urmă, departe. Părul la tâmple încărunțise, iar chelia strălucea întocmai ca
acum. Studentul de odinioară devenise domnul rotofei de astăzi, cu monoclu,
baston și pretenții.
Într’o seară
m’am pomenit invitat pe neașteptate în casa administratorului financiar
împreună cu câțiva colegi de tribunal. Lume multă, lumină, dans, veselie. În
mijlocul tumultului, auzul îmi fu atras de un glas ce îmi părea familiar. Erau
niște noi veniți, salutându-se cu gazda. M’am întors curios să-i văd. Un
colonel cu soția. S’au făcut prezentările.
– Procurorul
Cincinat Pavelescu.
– Doamna
și Domnul Colonel M.
Doamna păli subit,
lăsând să-i scape o ușoara exclamație de surpriză. Vădit tulburată, în
neputința de a se stăpâni, cu fața îmbujorată de emoție, m’a întrebat în
franțuzește:
– Nu
mă recunoști? Oare părul cărunt și ochelarii să mă fi schimbat atât de mult în
douăzeci de ani?
Adresându-se
soțului, îi spuse ascuzându-și cu greu neliniștea:
– Știi…
îți amintești că ți-am mărturisit… despre întâmplarea aceia atât de bizară dela
Versailles. Este domnul… este personajul de care îți povesteam…
Colonelul a
surâs binevoitor și s’a depărtat discret, lăsându-mă în tovărășia doamnei.
Ne-am privit îndelung, mișcați, învinși de povara celei mai grele amintiri:
tinerețea.
Îmbătrânisem
amândoi. Apoi, cu liniștea glasului moale, acelaș ca și pe vremea când îl
ascultam înfiorat în înserarea albastră a parcului dela Versailles, mi-a
povestit în fraza întretăiate, simple, existența ei de atunci și până acum.
Ducea viață liniștită, având trei copii, un soț bun și devotat. Băiatul cel mai
mare era student, precum fusesem și noi odinioară, când ne-am cunoscut. Cu păr
cărunt, cu fața încă frumoasă, dar lipsită de strălucirea de altă dată, părea o
mică burgheză resemnată, privind viața prin lentila ochelarilor, figură
episodică desprinsă din romanele cu subiecte provinciale.
Când a
sfârșit de povestit, boabe mari de lacrimi i se rostogoleau pe obraji. I-am
strâns mâinile, am vrut să-i vorbesc, dar nodul din gât nu m’a lăsat să-i spun
tot ce gândeam.
S’a dus apoi senină, ca după spovedanie, să-și regăsească
soțul. M-am strecurat nevăzut de nimeni și am ieșit în stradă. Eram tulburat și
aerul nopții îmi făcea bine.
Ajuns acasă,
în singurătate, am luat condeiul scriind în amintirea celei din parcul dela
Versailles, răscolitorul vers al unei tinereți apuse. Este cântecul pe care l-ați
ascultat mai adineaori, e romanța trăită al carei ecou mă va urmări neîncetat,
până la capătul vietii:
Îți mai aduci aminte, Doamnă?
Era târziu și era toamnă
Și frunzele se’nfiorau
Și tremurau în vântul serii
Era târziu și era toamnă
Și frunzele se’nfiorau
Și tremurau în vântul serii
…………………………
Ți-aduci aminte și de seara
Cu-amurgu’acela violet,
Când toamna-și acorda încet
Pe frunza-i galbenă, chitara.
Cu-amurgu’acela violet,
Când toamna-și acorda încet
Pe frunza-i galbenă, chitara.
Pe lac ce’n lună s’argintase
Încet o lebădă trecea
Și pata-i albă se pierdea
În noaptea care se lăsase.
Încet o lebădă trecea
Și pata-i albă se pierdea
În noaptea care se lăsase.
………………………….
Era târziu și era toamnă …
Îți mai aduci aminte, Doamnă?
Îți mai aduci aminte, Doamnă?
Maestrul
tăcuse. Un fior ne stăpânea pe toți laolaltă. Cerul se împurpura. O nouă
dimineață își revărsa zorile asupra Bucureștilor.
***
La cimitirul
Bellu, pe soclul bustului ce împodobește mormântul lui Cincinat Pavelescu, noi,
prietenii din noaptea aceia îndepărtată, am pus să se graveze în piatră
întrebarea unui singur vers atât de drag Maestrului:
„Îți mai aduci aminte, Doamnă?”
J. N. Manzatti
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu