Diana Dobriţa Bîlea
– “CU TIMPUL DE MȂNÔ,
O CARTE DE VERSURI CARE
MI-A PLACUT!
Astăzi, e
despre poeta Dorina Carp Nenici. Mi-a plăcut cartea sa de versuri „Cu timpul de
mână”, ceea ce m-a făcut s-o şi recenzez. Cronica literară la această carte va
apărea în revista Pro Saeculum (ce apare sub egida Uniunii Scriitorilor), în
rubrica mea permanentă „Breviar editorial”. Felicitări, sensibilă şi talentată
poetă Dorina Carp Nenici!
O relaţie idilică eu liric-timp
Dorina Carp
Nenici se întoarce în lumea poeziei după publicarea, în anul 2005, a volumului
de versuri „Poezii”, cu o nouă carte: „Cu timpul de mână” (Ed. Scripta Manent
Publishing House Ltd. Napier, New Zeeland, 2019). Cu o prefaţă realizată de Ana
Anton şi beneficiind de „metaforele grafice” ale Corneliei Dinu, noua carte a
Dorinei Carp Nenici oferă cititorilor poezii în care temele principale sunt
timpul, dragostea, Divinitatea, cuvântul, acestea interferând în cuprinsul
celor patru cicluri: Cu timpul de mână, Cerneala de foc, Metamorfoze şi Lacrima
Domnului.
După cum
afirmă însăşi autoarea la începutul cărţii, poeziile sale sunt „gânduri, emoţii
şi sentimente”, sunt o „zbatere a gândului pur”. Ceea ce se poate afirma cu
siguranţă este faptul că acestea sunt irumperi lirice înalte, clocotitoare sau,
dimpotrivă, curgeri lirice mai liniare, mai liniştite, în funcţie de meandrele
sufletului şi de dispoziţia de a încheia pacte efemere cu timpul, cu iubitul,
cu vocabula scrisă, cu instanţa divină. Unul dintre motivele literare cele mai
folosite în acest volum – alături de ploaie, cer, pământ, viaţă, zăpadă ş. a. –
este dorul. Pe un fond de melancolie, de nostalgie, de rememorări şi reverii,
dorul ţese o pânză a Penelopei, luna, ca şi soarele ori elementele microcosmice
precum pădurea, florile, frunzele, ploaia etc. construind diverse faţete ale
clepsidrei.
Numeroasele
elemente de autoportret completează tabloul unui eu liric lucid, direct şi
frust în primul rând cu sine însuşi, în ciuda visului de iubire şi a aşteptării
fără cunoaşterea marginilor acesteia. Acceptarea şi resemnarea în privinţa
efemerităţii sale şi a rostului avut pe pământ, accentuate din când în când
de-a lungul volumului, sunt anulate însă în poezia care deschide cartea, cu
timpul de mână. Relaţia dintre timp şi actantul liric este una idilică, părând
că nimic şi nimeni n-ar putea s-o tulbure: „Am rupt ceasuri/ în două”, declară
în incipit Dorina Carp Nenici. Preocuparea pentru continuitate – a sa ca om şi
ca poet – este evidentă: „Şi-n fiecare secundă/ am pus rădăcina în mugur”. În
aceste condiţii, trecerea timpului devine inofensivă, în vreme ce timpul
însuşi, un fel de zeu cucerit de credincios/ supus şi nu invers, va fi
înveşnicit prin dragoste: „voi pleca îndrăgostită/ de-un veşnic minut/ cu
timpul de mână”. Există poezii care, dimpotrivă, subliniază disperarea eului
liric în faţa trecerii implacabile a timpului: „Unde să ascund clepsidra?/ În
ce deşert îndepărtat/ să-i vărs nisipul, în nisip/ sau să o-ngheţ măcar o
iarnă” (Unde să ascund clepsidra?); „Eu plec/ şi plec mereu./
Pe-altare-ntunecate/ voi asfinţi-n durere” (Degeaba); „Timpul Tău,/
cu-mprumut,/ dă-mi-l, Doamne,/ să-l sărut./ Nu lăsa atâtea toamne,/ barca
vieţii să răstoarne” (Rugăminte); „ În cântecul toamnei,/ amurgu-ntunecat,
sângeriu,/ a făcut ca frunza să tacă” (Metamorfoză). Toate aceste strigăte
lirice împotriva condiţiei efemere a tot ceea ce este muritor par să
dezintegreze iniţiala imagine a relaţiei eu liric-timp, dar salvarea vine
tocmai din trăirea elevat-spirituală a vieţii, aşa cum se întâmplă în cazul
autoarei care are o soluţie pentru sine, poeta, şi pentru toţi aceia care
iubesc cuvântul, incluzându-l aici şi pe Dumnezeu: „Când/ te mai doare/ ziua de
azi/ şi de mâine/ […]/ spune-ţi păsul/ înaintea Cuvântului” (Mărturisire).
Preocuparea
autoarei pentru menirea sa pe pământ prilejuieşte numeroase meditaţii pe
această temă, reflecţiile îmbinând imagini şi secvenţe lirice autoreferenţiale:
„Sunt un ciob de portret/ într-o ramă/ roasă de cari/ […]/ umbră împrăştiată de
vânt” (Portret); „Eu, în mine,/ care sunt?/ Care râd/ sau care plâng?/ Care
sper/ care disper” (Eu, în mine); „Nu m-am născut/ să fiu poetă,/ din poezie
însă m-am născut/ […]/ sunt un copil/ […]/ aştept în mine să mai cresc/ şi să
mă joc/ şi să mă lupt cu gânduri!” (Din poezie m-am născut); „O fi din
întâmplare/ cuvintele să inventez/ şi tot din întâmplare,/ pe rând să le aşez?/
Spun doar că-mi place/ când le citesc, să sune bine/ şi poezia lor, în pace,/
să se aşeze-n suflet/ şi la tine” (O fi din întâmplare). Dar Dorina Carp Nenici
are o muză, transfigurată aici într-un pescăruş „născut din mamă de mare” şi
din „tată de cer” (Pescăruşul), ceea ce denotă că nu are dubii în privinţa
rostului său pe lume. Chiar are o perspectivă clară a veşniciei sale prin
cuvânt-Dumnezeu: „şi eu mă voi retrage în cuvânt” (Cuvinte, cuvinte).
Dragostea,
ca la orice Penelopă, este durabilă şi de nezdruncinat în ciuda prezentului
deloc promiţător. „Din crisparea clipei,/ am smuls/ nemărginirea” (În treacăt),
declară actantul liric. Îndelungata suferinţă şi dorul se topesc odată cu
întoarcerea celui plecat. Re-împlinirea iubirii reconfigurează sufletul, echilibrează
în balanţă fericirea de a fi iubită cu fericirea de a scrie: „Într-o zi
însorită,/ plecarea ta/ s-a întors!/ […]/ În mine e o mare de linişti./ Cânt şi
m-amestec cu zborul/ statornic/ al unui pescăruş” (Revenire).
Relaţia cu
instanţa divină este constantă şi fără aparente dificultăţi. Dar rugile,
vorbind despre „viaţa-sclav”, trădează nemulţumiri şi neîmpliniri. Însăşi
chemarea scrisului este uneori copleşitoare, ca şi visul înalt care nu poate fi
compatibil cu condiţia de fiinţă trecătoare: „Doamne,/ te rog să-mi vindeci
sufletul/ de boala nemărginirii” (Rugăminte).
Dorina Carp
Nenici se află însă, în ciuda acestor invocaţii către Dumnezeu, între „credinţă
şi tăgadă”, acceptându-l pe Dumnezeu din toată inima şi cu toate speranţele,
dar în condiţiile ei, deşi n-o spune răspicat şi, poate, de care nici nu este
pe deplin conştientă. Ca orice om cu „boala nemărginirii”, ea urcă, are în
sânge dorinţa de a accede continuu la o treaptă superioară. Acest fapt va
deveni evident dacă nu se va opri din scris.
Diana Dobriţa Bîlea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu