duminică, 29 decembrie 2019

MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - DOAR O VORBĂ.....! - VINDECAREA - BATAILE INIMII


Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

TACEREA CARE HRANESTE
Compozitorul Arvo Part


Tacerea ar trebui sa patrunda în urechile noastre si sa dea marturie ca jertfa a fost de bunavoie si ca a fost savârsita pentru mântuirea noastra.
Când vorbesc de tacere, înteleg acel „nimic” din care Dumnezeu a creat lumea. De aceea, dintr-un punct de vedere ideal, pauza e sacra.
Tacerea nu ne e data degeaba, ci ca sa ne hranim cu ea. Aceasta hrana ne e la fel de scumpa ca aerul.
Pauza, pauza sfânta.

Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 67


MATERIALISMUL
Sfantul Nectarie al Eghinei



Teoriile materialiste care neaga nemurirea sufletului uman si îl reduc la nefiinta submineaza existenta si supravietuirea, progresul si fericirea omului. Este respinsa menirea înalta a omului, coborât la nivelul fiintelor necuvântatoare, universul sau spiritual este distrus, sentimentele nobile îsi pierd valoarea, morala, virtutea, adevarul si întregul tezaur de cinste al virtutilor ramân doar niste cuvinte perimate, fara sens si lipsite de orice semnificatie. Evlavia, credinta, cultul religios sunt socotite roade ale unui cuget obscurantist specific vremurilor trecute. Comuniunea este nimicita si în locul ei este introdus individualismul, existenta egoista. Fiecare e împotriva tuturor si cu totii sunt dusmani unii altora. Pacea este alungata în munti, iar în societatea umana se înfiripeaza razboiul necrutator spre proclamarea dreptului celui mai puternic si a tiranului de temut, groaznic si însetat de sânge, care se desfata cu necazurile semenilor, ale caror sânge si sudoare trebuie sa adape pamântul si solul în care îsi înfig radacinile iubirea de placeri si patimile tiranice. Prezentul este totul pentru om, trecutul si viitorul, inexistente; desfatarea de acum si fericirea care decurge din ea sunt gândurile ce domina.

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 213-214




PRIMAVARA “ ICOANA A FACERII LUMII
Sfantul Inochentie al Odessei

  
În fiecare primavara noi vedem destul de limpede icoana facerii lumii, care desi nu are întinderea acelei privelisti – pe care de altminteri nici nu o ar putea cuprinde ochiul nostru cel slab –, totusi prin necontenita sa repetare o înlocuieste minunat de bine. Amintiti-va cum descrie Moise facerea lumii: cea dintâi lucrare a atotputerniciei dumnezeiesti, dupa ce a facut materia din nimic, a fost porunca: „sa fie lumina!” (Facere 1, 3). Tot cu aceasta purcede si ivirea fiecarei primaveri; aceeasi putere nemarginita porunceste luminii soarelui, care lumineaza slab în timpul iernii, sa se îndrepteze spre fata pamântului si toate încep a lua o noua înfatisare: ziua se mareste, vazduhul se încalzeste, fata tuturor lucrurilor se lumineaza si se înveseleste si toate în natura încep a se pregati oarecum pentru un fel de sarbatoare.

O alta lucrare a atotputernicului Dumnezeu a fost glasul: „sa se adune apa cea de sub cer într-o singura adunare si sa se arate uscatul!” (Facere 1, 9). Asemenea se petrece si acum. În vremea iernii, apele, sub forma de zapada, acopera toata fata pamântului, asa încât se repeta oarecum petrecerea de altadata a pamântului sub apa. Dar cu apropierea primaverii capata din nou putere vechea porunca: „sa se adune apa într-o singura adunare” – si iata zapada, sub caldura razelor soarelui, se topeste si se preface în apa; pretutindeni se ivesc pâraie si râuri, care plecând din diferite parti, curg mereu la vale, împinse de o tainica putere, pâna când se aduna într-o singura adunare – în ocean. Pamântul spalat, umezit, iese de sub învelisul cel de zapada, înzestrat cu puteri noi si oarecum din nou creat pentru om. Dar el este urât si gol; îi trebuie deci, haine si podoabe, spre a se putea înfatisa înaintea stapânului sau. Toate acestea nu întârzie a se arata în puterea vechii porunci: „sa rasara pamântul iarba!” (Facere 1, 11). În fiecare primavara, dupa scurgerea apelor de zapada, ca prin farmec se iveste din sânurile pamântului o întreaga si nemarginita împaratie a plantelor. Cu adevarat, împaratie! Câta viata, câta podoaba, câta frumusete pâna si în cele din urma firicele de iarba! Unde cu o saptamâna înainte nu se vedeau decât mormane de tarâna goala, acolo acum pe fiecare dâmbulet, pe fiecare deal, pe fiecare vâlcea e pregatit pentru voi cel mai minunat, mai moale si mai înmiresmat covor, presarat precum cu niste topaze si safire, cu cele mai fermecatoare buchete de flori. Cu adevarat, nici însusi Solomon nu s-a îmbracat cu atâta podoaba întru toata slava sa (Matei 6, 29), cum sunt împodobite si îmbracate acum cele mai multe din florile câmpului. Si câte sunt ele? Luati toate cifrele si toate numerele voastre si nu va vor ajunge spre a le numara pe toate. Asa de puternica este porunca: „sa rasara pamântul iarba!” Mii de ani au trecut si oricâta vreme ar mai trece, pamântul nu înceteaza si nu va înceta a împlini aceasta porunca cu cea mai mare sfintenie. În timpul primaverii, de asemenea, se mai zaresc întotdeauna chiar si oarecare ramasite din acel pom al vietii din Rai, raspândite în felurite buruieni si flori tamaduitoare de boli, care în acest timp daruiesc pentru om izvoare de sanatate trupeasca.


Sfantul Inochentie al Odessei, Intelepciunea dumnezeiasca si rosturile naturii, traducere de patriarhul Nicodim Munteanu, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 25-27.




BATAILE INIMII
Sfantul Ioan din Kronstadt


Tine minte ca în timp ce te rogi, Domnul se face aidoma noua, asemenea chipului nostru celui dintru început si ca raspunde fiecarui cuvânt al nostru, fiecarei batai a inimii.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 426


GLASUL FLORILOR
Sfantul Nicodim Aghioritul



Un mare filosof crestin mergea odata pe o carare din mijlocul unei câmpii înflorite si îmbalsamate cu frumusetea si mireasma miilor de flori. Si acest om învatat si credincios, având un bat în mâna sa, mergând pe carare prin mijlocul florilor, a început a se opri si a bate florile cu toiagul ce-l avea în mâna si, lovindu-le, le zicea: „Ce strigati asa de tare?” Apoi mai mergând putin, iar se oprea si lovea cu batul în flori si iar zicea: „Ce strigati asa de tare?” Un alt om, care din întâmplare venea în urma lui pe acea carare, vazând si auzind ce face calatorul cel dinaintea lui, zicea în mintea sa: „Iata un om nebun, cum bate si vorbeste cu florile!” Apoi mergând putin mai repede si ajungându-l, i-a zis: „Ce ai, omule, de ce bati florile acestea nevinovate s i ce vorbesti cu ele?” Acela, tacând putin, a zis: „Le bat si le mustru ca prea tare striga!” Dar celalalt, zice: „Cum striga?” Cel dintâi îi raspunse: „Prea tare striga ca este Dumnezeu, Care le-a facut asa frumoase si preaminunate cu felurimea lor!” Atunci acel ce îl ajunse din urma si îl socotea fara de minte a zis: „Iarta-ma, frate, ca eu, auzind ce vorbesti cu florile si cum le bati, te-am socotit ca esti nebun. Dar acum îmi dau seama caci cu totul lucrurile nu sunt asa. Caci si eu cred în Dumnezeu si foarte ma minunez de câmpia aceasta atât de frumos înflorita. Dar nu mi-a venit în minte sa fac ce ai facut dumneata, adica din mirare sa bat florile si sa le mustru ca prea tare striga si arata ca este Dumnezeu”.

Sfantul Nicodim Aghioritul, Opt cuvinte despre minunile lui Dumnezeu din zidiri, Ed. Episcopiei Romanului si Husilor, Roman, 1996, cap. cap. 3: Minunile lui Dumnezeu din iarba si flori, p. 28-37


ALBINA
Sfantul Vasile cel Mare



Albina îsi face fagurii fara sa vatame pe cineva si fara sa strice rodul altora. Se stie ca albinele aduna ceara din flori, iar mierea – lichidul acesta împrastiat în flori în chip de roua – o sug cu gura si o baga în gaurile fagurilor. De aceea mierea este la început lichida, apoi cu timpul se coace si-si capata dulceata si starea ei.

Bune si cuvenite laude a dobândit albina de la Proverbele lui Solomon, numind-o înteleapta si lucratoare (Pilde 6, 6-7). Atât este de harnica atunci când culege hrana si atât de întelept îsi mestereste depozitele mierii (ca întinde ceara în membrane subtiri si construieste celulele fagurelui dese si unele lânga altele), încât strânsa legatura a acestor celule, a unora de altele, da rezistenta întregului fagure. Fiecare celula se tine de cealalta printr -o membrana subtire, care în acelasi timp si desparte si uneste celulele. Celulele apoi sunt zidite unele peste altele în doua si trei etaje. Albina se fereste sa faca o singura încapere, ca nu cumva mierea, din cauza greutatii sa se scurga în afara. Afla ca descoperirile geometriei sunt un nimic pentru preaînteleapta albina. Toate celulele fagurelui sunt hexagonale si cu laturile egale; nu sunt puse de-a dreptul unele peste altele, ca sa nu se slabeasca fundurile celulelor care sunt legate cu cele desarte, ci unghiurile hexagoanelor celor de jos sunt temelie si reazem celor de deasupra, ca sa poata suporta greutatea si ca fiecare celula sa poata tine mierea pusa în ea.


 Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p. 162.



VINDECAREA
Paisie Aghiorâtul



Același sfânt povestește și următoarele evenimente asemănătoare: „Un om s-a îmbolnăvit de ulcer la stomac. A îndurat nouă zile, fără a primi nici cea mai mică alinare de la medici. M-am rugat cu fierbințeală pentru el zicând: «Doamne, ești Viața noastră! Pe cât de ușor pot eu să mă gândesc la vindecare, pe atât de ușor poți Tu să o dăruiești. Vindecă pe robul Tău, Împărate, de boala lui îngrozitoare!». Mai apoi l-am împărtășit, iar acela a primit Sfânta Împărtășanie cu dreaptă credință. În după-amiaza aceleiași zile s-a însănătoșit, iar seara s-a ridicat din pat. Stăpânul Hristos l-a miluit și i-a redăruit sănătatea. Mă uimesc de puterea dătătoare de viață a Preacuratelor Taine!

În slujirea mea preoțească, am întâlnit multe persoane bolnave care îndată s-au însănătoșit datorită credinței adânci, a pocăinței și a Sfintei Împărtășanii”


TANDREȚEA

Arhimandritul Efrem de la mănăstirea athonită Vatoped îi sfătuieşte pe bărbaţi să-şi asume partea mare de  responsabilitate pe care o au pentru bunul mers al căsniciei, devenind adevăraţi lideri şi modele în familie, după modelul hristic al smereniei iubitoare. Iată 11 sfaturi pentru bărbaţii care şi-au întemeiat o căsnicie, de la stareţul Efrem:

1. Dacă deja eşti căsătorit, nu-ţi rămâne decât să pui în aplicare următoarele 11 sfaturi. Dar, dacă încă nu te-ai căsătorit, înainte de a o face, primul lucru pe care trebuia să-l puneţi în discuţie este credinţa voastră. Este fata cu care vorbeşti credincioasă, merge la biserică? Dacă nu vă identificaţi în lucrurile duhovniceşti, în credinţă, atunci căsătoria voastră va fi mai greu să dureze.

2. Într-o căsnicie, dragostea trebuie să vină, îndeosebi dinspre bărbat spre femeie. Acest lucru l-a făcut şi Hristos faţă de Biserica Sa. S-a dat pe Sine Însuşi ca să o facă slăvită.

3. Bărbatul să nu înceteze să-i arate soţiei dragostea sa, precum şi faptul că toată truda şi toată strădania lui au un singur scop: ca ea să fie fericită.

4. Soţul ar trebui să fie pentru soţie – în funcţie de împrejurări – uneori tată, alteori frate, altădată prieten şi întotdeauna bărbat al ei. Dacă va face asta, va avea parte de o atitudine netulburată şi armonioasă din partea soţiei, care, de multe ori este mai binevoitoare şi mai jertfelnică, dar alteori, în faţa unor evenimente neînsemnate, se descurajează şi se teme.

5. Bărbatul, care este cap familiei, să nu trădeze dragostea şi legătura cu soţia, deoarece diavolul şi slujitorii lui nu vor înceta niciodată să-i războiască, pentru a lovi însăşi rădăcina vieţii.

6. Bărbatul „Să trăiască în înţelepciune cu femeia sa, ca fiind făptură mai slabă”, (1Pt. 3,7). Asta înseamnă că înstrăinarea femeii se vindecă prin iubire şi prin delicateţe, nu prin dojană şi mânie.

7. Firea femeii este atât de slabă, încât îndată ce vede că soţul arată o oarecare amabilitate unei alte femei, fie colegă de serviciu, fie prietenă, în sufletul femeii se aprinde invidia. Nu pentru că ar fi o pornire pătimaşă ci, din pricina dragostei ce i-o poartă soţului. De aceea soţul trebuie, prin tandreţe, să găsească „butonul” de îmblânzire a soţiei.

8. Femeia, după naşterea primului copil, nu mai doreşte atât rolul sexual al soţului, cât tandreţea şi afectivitatea acestuia. De aceea soţul trebuie să cunoască acest lucru şi să fie tandru cu soţia sa.

9. Niciodată nu trebuie ca soţul să-i facă observaţie soţiei în prezenţa altora, pentru că de multe ori, din egoism, soţii îşi mustră soţiile mai ales în prezenţa propriilor rude.

10. Sau, dacă soţia dă telefon soţului la serviciu, acesta să nu-i răspundă răstit: „Lasă-mă, n-am timp acum!”, vorbindu-i cu asprime. Ci să-i spună: „Iubito, am treabă acum, însă te voi suna eu puţin mai târziu”. Când soţia va înţelege şi se va convinge că soţul o iubeşte, atunci devine de bunăvoie aşternut picioarelor lui, gata de orice jertfă.

11. Soţiei nu trebuie să-i ascundeţi nimic, pentru că va veni vremea când veţi fi descoperiţi. Să-i spuneţi totul şi să vă consultaţi cu ea în toate. Nu e bine ca soţia să afle cele ascunse ale voastre de la rude, de la colegi, ori de la prieteni.

        Dacă femeia nu simte tandreţea soţului, golul din inima ei nu va fi umplut nici de dragostea părinţilor, nici a propriilor copii. Atât de mare e taina căsătoriei, încât golul creat în inima femeii de lipsa afectivităţii soţului nu poate fi umplut nici măcar de dragostea propriilor copii!

           Așadar, cea mai mare responsabilitate pentru orice rău care intervine în căsătorie o au bărbaţii, deoarece nu îşi manifestă dragostea faţă de soţiile lor. Iubesc femeile, dar, din nefericire, nu pe ale lor. Aceasta este rădăcina răutăţii. Atunci apar gelozia şi bănuiala.


(Extras din cartea „Mărturie athonită în România” de Arhimandritul Efrem, Egumenul Mănăstirii Vatoped, publicată de Sfânta Mănăstire Vatoped în 2004




Cuviosul Porfirie Kavsokalivitul dăruiește tămăduire sufletelor și trupurilor

  
Scriu această epistolă dintr-un imbold lăuntric de a vorbi despre Gheronda Porfirie. Am trăit atâtea întâmplări timp de 14 ani alături de el, eu fiind unul dintre medicii săi, și simt că nu trebuie să ascund de frații mei tot ceea ce am trăit alături de el. Vă voi povesti câteva întâmplări care îl prezintă pe Gheronda Porfirie atât ca bolnav, dar și ca medic. Îmi cer iertare pentru elementele personale pe care le voi scoate din aceste relatări și care, poate, vor afecta expunerea. Cu siguranță, și alții au trăit lucruri minunate alături de el. Toate acestea nu trebuie să se piardă, pentru că sunt semne ale vieții sale trăită în sfințenie, dovezi ale prezenței Sfântului Duh în viața noastră și sfaturi pentru întreaga noastră viață.

Gheorghios Papazachos, prof. univ., medic cardiolog

Gheronda Porfirie era un o atât de simplu și de binevoitor, încât, câteodată nu te puteai abține să-i pui chiar și cele mai prostești întrebări. Astfel, într-o zi, fără să gândesc prea mult ceea ce urma să spun, l-am întrebat: ,,Gheronda, de unde știi că harisma aceasta a înainte-vederii pe care o ai este de la Dumnezeu și nu de la diavolul?”. A zâmbit larg, cu bunătate și mi-a răspuns: ,,Știu că e de la Dumnezeu pentru că nu dă greș niciodată. Femeia de serviciu de la Policlinică se văieta într-o zi că o doare o măsea în partea dreaptă sus. Eu i-am spus atunci că are o măsea cariată, dar nu în dreapta, ci în stânga. Ea o ținea pe-a ei, dar, când s-a întors de la stomatolog mi-a spus cu mult entuziasm că avusesem dreptate. La radiografie s-a văzut că o măsea din stânga era cariată, dar durerea o simțea în dreapta pentru că erau pe același nerv. Așadar, dacă ar fi fost de la cel rău această vedenie, atunci ar fi trebuit să cred ceea ce simțea femeia, ceea ce s-a dovedit a fi greșit. Dumnezeu, însă, nu greșește niciodată”.

Gheronda, ca medic al meu, nu-mi vedea doar suferințele trupești, ci se îngrijea și de multele mele răni sufletești. În acest sens, se nevoia să mă facă să învăț ce este smerenia. Într-o după-amiază m-a sunat la clinică, imediat după ce terminasem de vorbit cu un cuplu, pacienți de-ai mei care au ținut să-mi mulțumească și să-și manifeste aprecierea față de mine prin vorbe foarte măgulitoare. Imediat ce au plecat, m-a sunat gheronda. ,,Iorgáki, sunt gheronda. Ascultă, noi doi vom merge braț la braț pe cărarea ce duce direct în iad. Vom auzi: Nebune, în această noapte voi cere de la tine sufletul tău. Și cele ce ai pregătit, ale cui vor fi?” L-am întrerupt. ,,Gheronda, de ce bunuri ne-am bucurat în această viață? De rabla de mașină pe care o am, de banii din cont pe care nu-i am ori de nopțile nedormite în gardă la spital?”. Mi-a răspuns imediat: ,,A, de ce spui așa ceva? Nu îți zice lumea ce medic bun ești? Că ei grijă de toți, nu îi gonești, nu îi cerți. Iar tu te bucuri tare mult când auzi toate acestea, nu-i așa? E! Ți-ai luat plata ta. La fel pățesc și eu. Toată lumea îmi spune că am harisme, că doar se ating de mine și se vindecă, că sunt sfânt. Iar eu, om fără minte și neputincios iau de bun tot ceea ce îmi spun oamenii. De aceea ți-am spus eu că o să mergem împreună în iad”. ,,Dacă e să mergem împreună, mergem și în iad”, i-am răspuns și eu. Înainte de a închide telefonul mi-a mai zis: ,,Eu îți vorbesc serios iar tu glumești mereu. Să ne dea Dumnezeu pocăință amândurora!”.

În ziua următoare am fost cam mâhnit gândind că am pierdut cei mai frumoși ani din viață fără să dobândesc ceva, închis în activitățile zilnice plictisitoare. Imediat a sunat gheronda și, cu 2-3 cuvinte de-ale lui, mi-a ridicat moralul: ,,Doctore, ai auzit vreodată cuvintele nu vor gusta moartea? Putem, dacă vrem, să nu avem parte de moartea veșnică. Este de ajuns să-L iubim pe Hristos. Da, domnule doctor cardiolog, trebuie să-L iubești pe Hristos din toată inima ta (râde)”.

Gheronda nu era numai medic al sufletelor și al trupurilor. Era și medic pentru celelalte vietăți pe care le-a plăsmuit Domnul. Iubea foarte mult animalele. Reușise să îmblânzească niște papagali și îi învățase chiar să zică Rugăciunea lui Iisus. Am rămas fără grai când am auzit papagalul pe care îl avea în chilie că zice Rugăciunea repetând-o mai apoi de câteva ori. ,,El e mai duhovnicesc decât mine”, mi-a spus gheronda. ,,Eu obosesc și adorm dar el nu doarme deloc, priveghează continuu”. În ultima vreme încerca să îmblânzească un vultur. Într-un sfârșit de săptămână, pe când se afla în nordul Evviei la o mănăstire pentru a se ruga, s-au întâmplat următoarele pe care mi le-a povestit chiar el: ,,O ciobăniță m-a rugat să citesc o rugăciune pentru turma sa pentru că i se îmbolnăveau caprele. Eu am fost de acord iar femeia a mers să adune turma și s-o aducă aproape de biserica unde mă aflam. M-am așezat în fața turmei, am ridicat mâinile în sus și am început să zic mai multe rugăciuni ce cuprindeau stihuri din psalmi care se referă la creație. Animalele se uitau la mine de parcă înțelegeau. Niciuna nu se mișca. Mai apoi am lăsat mâinile în jos iar țapul a fost primul care s-a mișcat. S-a apropiat de mine, mi-a sărutat mâna și a îngenuncheat liniștit în fața mea. Zic bine, Pinelópi?”. A strigat-o pe nepoata sa care stătea mai la o parte. ,,Da, gheronda, exact așa s-a întâmplat, eram acolo”.

De câte ori mergeam la gheronda mă cuprindea un fel de teamă. Era teama ca nu cumva aceea să fie ultima oară când îl voi examina. De aceea, îi luam pulsul cu mare atenție, atingându-l cu mare grijă și respect, conștient fiind că ating trupul unui sfânt de mâine al Bisericii Ortodoxe. Când terminam examinarea și îmi luam mâna de pe pieptul lui, începea să zică fără încetare rugăciunea ,,Doamne, Iisuse Hristoase, miluiește lumea ta”. Cât datorează această lume, generația noastră, rugăciunilor părintelui Porfirie! Și cât îi datorez eu personal!

Plecând de la el, îmi plecam capul ca să mă binecuvânteze. Câteodată mă atingea cu toiagul lui – era un alt fel de a-și exprima bucuria – iar altădată îmi lua capul în mâinile sale spunând Rugăciunea. Aceasta era ,,electrocardiograma” lui.

Acum înțeleg de ce Dumnezeu a sădit în mine dorința de a studia medicina la o vârstă destul de înaintată și de a deveni cardiolog. A vrut Dumnezeu să-l cunosc de aproape și să-l ating pe harismaticul, ieromonahul simplu, iubit de toți, Gheronda Porfírios Bairaktáris.

Într-o zi mi-a spus: ,,Când voi pleca din această lume, voi fi mai aproape de voi. După moarte nu mai există distanțe”. Sper ca acum să intre mai ușor în casele noastre și în casa sufletului nostru.

Articolul a apărut în periodicul Sýnaxi, în ianuarie 1992, la 40 de zile de la trecerea la cele veșnice a părintelui Porfirie Kavsokalivitul


PLIMBAREA

În plimbarea pe care o făceam, privirea mea străbătea mulțimea și fixa pe unii în mod insistent, chiar deranjant. După câțiva metri, deși căutam altceva, am întâlnit o privire care îmi vorbea parcă fără cuvinte, dar care m-a umplut de remușcări…

În timp ce eu țineam în mână o plăcintă cu brânză și o sticlă cu apă, cu aer nepăsător și rece, acela, flămând și istovit, aștepta nu plăcinta cu brânză, ci sfârșitul său, care nu mai venea… L-am privit din nou și i-am oferit plăcinta împreună cu sticla cu apă. Le-a luat în mână, dar nu a mâncat.

– O țigară ai să-mi dai?

– Nu fumez, i-am spus, dar îndată am alergat la chioșcul de alături și i-am cumpărat un pachet.

I l-am oferit zâmbind și neavând ce altceva să-i ofer, a început „oferta” lui.

– Țigara mă ucide, pe când plăcinta amână întâlnirea cu iadul pentru mai târziu.

L-am privit în tăcere și nemișcat, arătându-i interesul care cerea ca el să continue…

– Nu mă ia, prietene, Maica Domnului, ci mă lasă aici să mă chinuiesc… Să-mi văd patria cum se distruge și eu să nu pot să o ajut… Copiii și tinerii cum se pierd în deznădejde, fără niciun ideal sau plan de viitor și eu să mă topesc… Să-i văd pe bolnavi neajutorați și pe bătrânei marginalizați și aruncați prin azile, iar inima mea să se facă neagră de supărare… Hristos este mereu lângă mine și cu cât Îl rog să mă ia împreună cu El, mă lasă să dorm și vine din nou când mă trezesc… Nu am altă companie, dar nici nemulțumire… Oricând Îl strig, aleargă îndată să mă asculte… Dacă vei cere de la prim-ministru o audiență, nu-l vei vedea niciodată. Dar Stăpânul întregii lumi vine îndată…

În clipa aceea lăcrimează și se oprește din vorbit, pentru a privi în altă parte. M-am așezat lângă el și așteptam să continue… Dar era atât de cald lângă el, în ciuda frigului care era afară, de ai fi zis că avea o sobă lângă el.
În clipa aceea mă privește și-mi zâmbește.

– Soba este dar de la Hristos, îmi spune el, ca să nu-ți spun că noaptea mă și dezvelesc.

Când am văzut că mi-a citit gândul, m-am făcut palid la față. Mi-am dat seama că nu era un om de rând…

– Dreptatea lui Dumnezeu, îmi spune el, este mai mare decât îți poți închipui… Dacă săvârșești ucidere, îngăduința omenească a tribunalului poate să te scoată din temniță mai devreme cu câțiva ani, pe când pentru aceeași fărădelege îți spun că vei merge veșnic în iad… Este cu putință ca omul să fie mai iertător decât Dumnezeu? Dacă te pocăiești de faptele care te îngreuiază, vei fi iertat îndată de către Hristos. De aceea să nu fii atât de aspru cu tine însuți. Dă-i sufletului tău prilejul de a se îndrepta și nu rămâne înlănțuit în legi și rânduieli. Să-ți faci rugăciunea ta întotdeauna și să nu te lași lipsit de binecuvântarea lui Hristos.

– Vreau să te rogi pentru mine, i-am spus eu.

– Dacă eu mănânc plăcinta, tu te saturi? Să te rogi lui Hristos așa cum fac și eu și să ai credință!

Când m-am ridicat, acela a luat plăcinta și zâmbindu-mi, mi-a spus:

– Prietenul meu te va ajuta să găsești ceea ce cauți.

Niciodată nu m-aș fi așteptat ca cumpărând un pachet de țigări și o plăcintă, să primesc ca răsplată înțelepciunea unui om al străzii necunoscut, să primesc în dar „scanarea” neliniștilor mele și încredințarea că Prietenul Hristos mi le va spulbera.

Oamenii lui Dumnezeu sunt printre noi și cine are ochii deschiși, poate să vadă voia Sa, dar și harul Său, cel care transformă un om al străzii într-un înțelept, un necunoscut într-un prieten și un om într-un frate!
        

Binele pe care ți l-am făcut… continuă-l!


Aș vrea să vă spun o istorioară oarecum diferită, poate utopică, dar puternică și cu un mesaj puternic. Ceva de care avem nevoie în zilele noastre, în cele care se întâmplă în jurul nostru.

În urmă cu câțiva ani un medic renumit călătorea cu familia să petreacă într-o pădure într-o rulotă. Deodată, după o bubuitură bruscă, mașina se oprește în șanțul din dreapta al drumului. Pană la roata din față, pe partea dreaptă. Copiii săi gemeni s-au speriat, de aceea soția sa a încercat să-i liniștească. „Nu vă neliniștiți, le-a spus el, voi pune rezerva și vom merge mai departe”. Într-adevăr, a schimbat cauciucul cu multă osteneală.

Afară erau 40°C. Când a intrat în mașină, a depistat că gemenii continuau să plângă. Femeia sa era descurajată. Medicul îi spune: „Fă puțină răbdare, peste 50 de kilometri este o benzinărie și vom opri acolo”. Intră din nou pe bandă, dar nu apucă să facă 50 de metri, că un zgomot, la fel cu cel dintâi, îl silește să frâneze brusc. Când iese, ce să vadă? Și celălalt cauciuc făcuse pană.

Gemenii se speriaseră și mai tare și plângeau în hohote. Medicul era deznădăjduit și soția lui ajunsese într-o stare de isterie. Între timp a început să se lase întunericul și nici o mașină nu se vedea în depărtare. Cu cât trecea timpul, medicul era cuprins de o frică tot mai mare, nu atât pentru sine, cât pentru familia sa.

Trecuseră două ore, când în depărtare au apărut luminile unei mașini. Medicul aleargă ca un nebun cu mâinile ridicate în mijlocul drumului pentru a opri pe cel care trecea și a-i cere ajutorul. Mașina se apropie și frânează. Era o mașină pick-up mare cu un câine lup în benă. Câinele părea să fie bun. Medicul merge la geamul șoferului și un bărbat voinic cu o barbișon neîngrijit. Pe bancheta din dreapta vede o pereche de cârje.

– Te rog, am doi copii mici și am făcut două pene. Ajută-ne!

– Și ce vrei să fac?

– Am văzut că peste 50 de kilometri este o benzinărie. Poți să mă duci până acolo să repar mașina?

– Vrei să-ți dau mașina să mergi până acolo? Și să rămân eu cu familia ta, ca să nu rămână singuri în pustie.

Medicul îl privește uimit pe străin pentru promptitudinea sa de a-i da mașina, dar simte și nesiguranță să-l lase singur cu familia sa. Străinul își dă seama de neliniștea lui și îi spune:

– Nu te neliniști, sunt o companie bună pentru copiii tăi. Tu însă să ai grijă de câinele meu. Este un câine bun, dar sălbatic și învățat să mă apere.

Medicul, de frică ca străinul să nu-și schimbe părerea, îi spune:

– De acord.

Îi explică apoi situația soției sale, în timp ce străinul mergea spre rulotă sprijinindu-se de cârje. Avea două picioare de lemn. Medicul nu mai așteaptă împotrivirea femeii sale. Este speriat și deznădăjduit. Se urcă în mașină și pleacă plin de agonie și remușcări.

Ajunge la benzinărie, repară mașina și o ia pe drumul de întoarcere, însă din pricina agoniei pentru familia sa, broboane mari de transpirație cădeau de pe fruntea sa. Trecuse o oră și jumătate de când plecase. Frânează brusc în fața rulotei. Când se apropie, în loc de plâsete, aude râsete.

Deschide ușa și vede următoarea priveliște. Necunoscutul făcea grimase în fața gemenilor, care se prăpădeau de râs, iar femeia lui gătea ceva de mâncare, ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat. Când îl vede, îi spune: „Bine ai venit, dragul meu!”. Medicul îi privea fără glas. Celălalt nu mai așteaptă răspunsul lui, își ia cârjele și se ridică monologând: „Să merg și eu”. Medicul îl însoțește până afară și ajuns la mașină îi spune:

– Îți mulțumesc, m-ai salvat. Cum pot să-ți răsplătesc binele ce mi l-ai făcut?.

Celălalt îl privește în ochi și-i spune:

– Îți voi spune o istorioară. Eram soldat în Vietnam, când a căzut lângă mine o grenadă. Un alt soldat m-a cărat în spate cinci kilometri. Mă simt foarte fericit că-mi lipsesc cele două picioare. Doar un singur lucru te rog. Continuă-l!

– Ce anume? Întreabă medicul.

– Binele ce ți l-am făcut.

Medicul este astăzi renumit pentru două motive: Primul: deosebitele lui calități de chirurg și al doilea este fraza „Continuă-l!” pe care o spun de fiecare dată când cineva fără posibilitate economică îl întreabă: „Domnule doctor, cât vă datorez?”.


Să fie oare atât de greu pentru fiecare dintre noi să continuăm ceea ce am citit?



SENS UNIC
Sfântul Ioan din Kronstadt



Mă simt plin de lumină, de căldură și de liniște când mă îndrept cu tot sufletul către Soarele cel nevăzut, Soarele Dreptății, Hristos, Dumnezeul meu. Atunci mi se topește gheața de pe inimă, mi-o simt spălată de necurăție și stricăciune, se risipește bezna, fuge moartea duhovnicească, se înstăpânește viața cerească, nimic din cele pământești nu mă mai atinge.

Sfântul Ioan din Kronstadt, Viața mea în Hristos, traducere de Boris Buzilă, Ed. Sophia, București, 2005, p. 304



ÎMPREJURĂRILE EXTERIOARE
Părintele Arsenie Boca


În realitate împrejurările, oricât de curioase ar fi, – și poate cu atât mai mult –, nu sunt decât excitații din afară care declanșează mecanismul nostru metafizic: creșterea noastră spirituală – devenim practic și real, conștienți și de cealaltă dimensiune a existenței, al cărei umil suport biologic putem fi și noi, cei în cauză.

Parintele Arsenie Boca, Parintele Arsenie Boca, mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca, 2002, p. 84.

Dumnezeu să vă dea viață lungă, sănătate, putere de muncă, împlinirea tuturor proiectelor și speranțelor, fericire și mântuire!

La mulți ani!


Pr. Al. Stănciulescu-Bârda




FELINARUL
Sfantul Ioan din Kronstadt


Mergeam sa savârsesc slujba Utreniei. Soarele rasarise si îsi reflecta razele în sticla unui felinar atârnat de un stâlp. Se reflecta atât de clar si de intens, încât trebuia sa-ti feresti ochii, nu te puteai uita asa cum nu te poti uita la soare. Cugetam în sinea mea: daca soarele creat, material, se reflecta cu o stralucire atât de intensa într-o bucatica de sticla transparenta, cum sa nu se reflecte Soarele cel necreat, imaterial – Dumnezeu, în inima omului care n-a cunoscut pacatul (vorbesc în principiu), sa nu Se reflecte cu toata stralucirea în sfintii Sai, în virtutea unirii cu El, a dragostei fata de El, curatiti fiind „de toata întinarea trupului si a duhului, desvârsind sfintenia, în frica lui Dumnezeu” (2 Corinteni 7, 1). Da, El se reflecta, în plenitudinea splendorii Sale, în sufletele alesilor Sai si aceste suflete curate, aceste chipuri ale lui Dumnezeu, ca si sticla transparenta, stralucesc ca aurul la soare, cu stralucirea diamantina a celor mai curate ape. Stralucesc însa pentru Dumnezeu si pentru îngerii Sai, fara a-si arata stralucirea oamenilor, dupa iconomia lui Dumnezeu, stralucind lorusi prin lumina credintei, a virtutilor, asemenea unei lumânari puse într-un sfesnic, luminând o încapere si pe toti cei aflati în ea. Ma mai gândeam si asa: daca soarele creat se reflecta în geamul unui felinar, cum sa nu se reflecte oare Soarele imaterial, în chip deplin si fiintial, în preacuratul Trup Si Sânge al Domnului, în altar, prin lucrarea Duhului Sfânt, Datatorul de viata? Da, lucrarea Sa se reflecta aici toata, întru totul si cu toata dragostea Sa, deoarece „Cel ce manânca Trupul Meu si bea Sângele Meu – întru Dumnezeu – ramâne în Dumnezeu si Dumnezeu în el” (Ioan 6, 56).

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 401


RAPOSATII
Arhiepiscopul Iustinian Chira


Rugati-va mereu pentru cei raposati. Nu poate nimeni sa-si închipuie cât de mult asteapta cei morti sa ne rugam pentru ei. Cei care au fost în puscarie stiu cum asteptau sa primeasca o veste, sa primeasca un ajutor de la cei liberi; tot astfel asteapta si cei plecati din lumea aceasta sa primeasca mângâiere de la noi.

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 77.


OGLINDA BUNATATII
Sfantul Ioan din Kronstadt


Lumea întreaga – cerul si pamântul, cu tot ce se afla în ele, marea, cu toate ale sale – este o revarsare a nesfârsitei bunatati a lui Dumnezeu, a întelepciunii si puterii Sale nemarginite, a bunatatii pe care o arata fapturilor Sale, create pentru bucurie si fericire si, în primul rând, a bunatatii Sale fata de neamul omenesc. Lumea este o oglinda a bunatatii, inteligentei, întelepciunii si puterii lui Dumnezeu. De aceea, sa nu ne legam de lume, ci de Dumnezeu. „Ca pe care am eu în cer afara de Tine? Si afara de Tine, ce am dorit pe pamânt? Stinsu-s-a inima mea si trupul meu, Dumnezeul inimii mele si partea mea, Dumnezeule în veac” (Psalmul 72, 24-25).


Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 286-287.


Sursa: Pr. ALEXANDRU STANCIULESCU BARDA








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu