Mircea Vulcănescu –
deţinut religios şi
martir al Neamului dacoromân
(partea a II-a)
GHEORGHE
CONSTANTIN NISTOROIU
„Cine ştie să moară, nu va fi rob
niciodată!”
(Lucius Annaeus Seneca)
„În <<raiul
bolşevic>> nu trebuia să existe nici
cel mai firav
firicel de glorie spirituală. Categorii
întregi sociale
trebuiau distruse după un plan
desfăşurat cu
perseverenţă, treaptă cu treaptă.”
(ASPAZIA OŢEL-PETRESCU)
Profesorul, filosoful, sociologul Mircea Aurel Vulcănescu a pătimit pentru Adevăr, convins că
suferinţa, iubirea şi jertfa sa întru Adevăr numai prin moartea martirică i se
deschidea Calea spre Învierea întru Hristos – Domnul Vieţii veşnice.
„APĂRAREA” şi „ULTIMUL CUVÎNT”, au fost publicate întâia oară în străinătate, de
Virgil Ierunca în „Ethos”-Paris,
1983, caietul IV, p. 9-104, sub genericul
„ULTIMUL CUVÎNT”, iar în ţară
sub formă de serial în „Orizont”-Timişoara, anul II, 1990.
Justiţia proletară din România
Penitenciară nu a avut demnitatea celei finlandeze, care fiind somată să judece
„criminalii lor de război”, a răspuns
temerar şi autoritar: „Noi avem numai eroi, nu avem criminali de
război!”
Procurorul i-a imputat
filosofului Mircea Aurel Vulcănescu
fapte prin deducţie, solidarizândul cu faptele fostei guvernări antonesciene
pentru ca procesul să aibă conotaţia logicii impuse de la Moscova în vederea
din start a condamnării grele. „Ascultând
această incriminare, nu mi-am putut stăpâni un amestec de mîndrie şi de ciudă,
pentru că, orice s-ar zice, pentru un creştin nu este mai mare cinste care să i
se poată face decît de a fi pus să plătească pentru semenul său; dar şi de
ciudă, pentru că acest lucru, înfăptuit în zarea lăuntrică a lumii nevăzute,
sfărîmă, în lumea văzută a lucrurilor de aici, unul din talere acelei dreptăţi
pe care sînteţi puşi s-o apăraţi şi fără de care nu e posibilă convieţuirea
pămîntească.”(Mircea Vulcănescu, Ultimul
cuvânt, Ed. Humanitas, Bucureşti-1992, p. 10)
În faţa actului mârşav de
acuzare adus doctorului în Drept, filosofului Mircea Vulcănescu, acesta
suprapune acuzaţiilor generale impuse, caracterul general al guvenului Ion
Antonescu care, în acele vremuri de vitregie naţională privind politica de
apărare a ţării, a impus salvator o
dictatură militară, autoritară şi apolitică, unde răspunderea o avea un singur
om dar cu concursul tuturor colaboratorilor săi, și definește în fața
completului de judecată cele două entităţi fundamentale: naţiunea şi
naţionalismul creştin ortodox.
„Onorată Curte, am fost totdeauna naţionalist,
dar naţionalist luminat, aşa cum am învăţat acest naţionalism de la dascălii
mei Nicolae Iorga şi Vasile Pârvan... Am socotit totdeauna naţiunea ca o
unitate de vrere, întemeiată pe unitatea pământului, a sîngelui, a datinilor şi
a soartei, menită să exprime, în felul ei particular, valorile universale. Am
încercat să mă apropii de neamul meu ca să-l cunosc şi să-mi aflu în el un
îndreptar pentru singurătatea mea lăuntrică şi ca să-i aflu nevoile, spre a-l
ajuta. Şi nu am dispreţuit niciodată alte neamuri pentru că înţelegeau să
trăiască potrivit felului lor de a fi. De aceea atitudinea mea a fost socotită
totdeauna ca o formă de universalism.” (Mircea
Vulcănescu, op. cit., p. 35)
Tirul acuzatorilor s-a
năpustit ca într-un poligon de tragere, nemilos, înfierbântat asupra ţintelor
care trebuiau ciuruite sau doborâte, conform instucţiunilor în care s-au
pregătit atât de absurd şi de ucigător. Înţeleptul filosof ştia cu ce regim
atât de ne-„popular” are de-a face şi nu s-a plâns, ştiind că jertfa lui
este bine primită de Dumnezeu şi de neamul său, cerând doar dreptul său suprem
pentru care a trăit şi a luptat în viaţa care i-a fost retezată de ucigaşi. „Sînt în lumea asta riscuri pe care datoria
bărbătească, ca şi datoria ostăşească, te obligă să ţi le asumi... Este dreptul
pe care-l am să-i cer ca, dacă va judeca şi va hotărî că trebuie să ispăşesc
ceva, revendic dreptul de a pătimi şi de
a muri pentru Adevăr!” (ibid., p. 147-148)
După câteva „popasuri” prin
închisorile comuniste a ajuns la fioroasa temniţă Aiud.
„Şcoala de vară” de la Aiud a fost deschisă de Decanul Filosofiei
româneşti Mircea Vulcănescu în lunile Iulie, August, Septembrie 1948, sub un
şopron unde se prelucra răchita, aducându-i în prezent pe marii filosofi şi
teologi ai lumii, Socrate, Platon, Aristotel, Seneca, Teotim I Filosoful,
Origen, Dionisie Areopagitul, Clement Alexandrinul, Plotin, Evgarie Ponticul,
Fericitul Augustin, Sapho, Sf. Ecaterina, Abelard, Toma d’Aquino, Pico Della
Mirandola, Kant, Kierkegaard, Cantemir, Mihail Eminescu, Iulia Haşdeu, Nae
Ionescu, paralel cu Mântuitorul Iisus Hristos şi marii apologeţi creştini
sfinţii Ioan Gură de Aur, Vasile cel Mare, Grigorie de Nazianz, Grigorie de
Nissa, Niceta de Remesiana, Ioan Casian, Augustin, Maxim Mărturisitorul etc, cu
o audienţă covârşitoare în care se reflecta ca o aură peste luceferii creaţiei
ortodoxe, „valoarea extraordinară a
<<prelegerilor>> pe care
Mircea Vulcănescu le ţinea aici aproape în fiecare zi.”(Teodor Duţu, După 50 de ani - Amintiri despre cei care nu
mai sunt. Vol. 1, Ed. Alpha MDN Buzău, Noiembrie 1999, p. 197)
Diversitatea temelor abordate
era fascinantă: economie, finanţe, istorie, istoria religiilor, literatura
naţională şi universală, ortodoxia românească, apartenenţa noastră la Ortodoxia
universală, Schisma cea Mare, fizică nucleară, istoria universală a
sinuciderilor etc.
Deşi, la Aiud fără voia
persecutorilor a fost adunată aproape toată Elita spirituală (o mică parte se
afla în exil) în care străluceau Luceferii spiritualităţii culturii ortodoxe cu
care orice naţiune s-ar fi mândrit dacă i-ar fi avut – Valeriu Gafencu, Ioan
Ianolide, Petre Ţuţea, Dumitru Stăniloae, Ernest Bernea, George Manu, Radu Gyr,
Alexandru Ghica, Nichifor Crainic, Dumitru Oniga, Ioan Petrovici, părintele
Ilie Imbrescu, Sandu Tudor (ieroschimonahul Daniil), Traian Trifan, Traian
Brăileanu, Alexandru Mironescu, între ei Soarele fiind însă Mircea Vulcănescu,
căruia aproape toţi corifeii îi confereau aura de cel mai desăvârşit om al
culturii ortodoxe. „Dar când era vorba de
Vulcănescu, toţi cădeau de acord să recunoască şi să spună că este cel mai strălucit dintre intelectualii
români ai primei jumătăţi de secol 20... În ciuda unanimei recunoaşteri,
Vulcănescu era faţă de orcine de o inimaginabilă modestie.” (ibid., p. 198)
Filosoful, discipolul favorit
al marelui gânditor creştin ortodox Nae Ionescu, era cel care da strălucire
gândirii şi cunoaşterii sale enciclopedice, fascinând şi atrăgând ca un magnet
auditorul, astfel încât un inginer chimist, deţinut politic care trăia doar în
carapacea sa tehnico-ştiinţifică a izbucnit extaziat de bucurie în gura mare:
„- Ăsta nu e om, ăsta e o dumnezeiască maşină de exprimat poetic şi pe
înţelesul oricui cele mai rigide şi mai anoste cunoştinţe din orice domeniu.” (ibid.,
p. 199)
Poetul, filosoful, teologul,
profesorul-academician Nichifor Crainic care ştia valoarea tuturor Corifeilor
Aiudului, îl venera pe Mircea Vulcănescu, exclamând cu admiraţie în anul 1950,
neanticipând sfârşitul marelui filosof, „dar
despre Vulcănescu eu cred că este nu doar cel mai reuşit exemplar pe care l-a
dat neamul românesc între cele două războaie, ci acela care având talie
europeană, după ce va descoperi în sine nevoia de a spune ce are de spus, va
acoperi cu umbra lui tot ce a strălucit până acum în istoria culturii româneşti
(a erudiţiei româneşti, de la Cantemir la Iorga). Peste capul întregii sale
generaţii de luceferi, el va fi ca un soare.” (ibid., p. 200)
Una dintre prelegerile lui
Mircea Vulcănescu a fost o cronologie a istoriei celor mai cunoscute cazuri de
sinucideri începând cu Filosoful antichităţii, Socrate până la cele în masă din
rândul armatei japoneze, posterioare capitulării după înfrângere. Deşi pare
paradoxal la prelegerea sinuciderilor s-a adăugat ulterior într-un fel şi pe
sine. Fiind în Zarcă pe timp de iarnă, autorităţile pentru a mări supliciul
victimelor aruncau apă pe ciment care îngheţa bocnă, imediat. După câteva zile
i-au introdus în celulă un tânăr elev creştin Eduard Tomescu pe care Vulcănescu
l-a salvat cu preţul vieţii sale. „S-a
aşezat pe spate, pe cimentul rece şi umed şi l-a ţinut pe pieptul lui.”
(Nicolae Trifoiu, Permanenţe, Aprilie
2003)
Gheorghe Andreica în „Mărturiile...” sale precizează că
elevul Edi a „profitat” de iubirea
mentorului său doar câteva minute, fiindcă „La
ora aceea în închisori nu existau tineri atât de inconştienţi, încât să-şi
permită a sacrifica viaţa unui om de talia lui Mircea Vulcănescu pentru a se
salva pe sine.” (Gheorghe Andreica, Mărturii...
Mărturii... din iadul temniţelor comuniste, Bucureşti-2000)
Edi Tomescu a fost un rebotez
al sângelui cu sacrificiul suprem al sacerdotului filosof Mircea Vulcănescu
care a căpătat o pneumonie şi neputând-o trata fiindă „bandiţii” nu aveau dreptul la asistenţă medicală s-a stins destul
de uşor. „Asasinarea lui Mircea
Vulcănescu şi a lui George Manu au fost două din cele mai monstruoase asasinate
de la Aiud.” (Fabian Seiche, Martiri
şi mărturisitori români din secolul
XX – Închisorile comuniste din România, Ed. Agaton, Făgăraş-2010, p. 512)
Mircea Nicolau, un apropiat şi
un mare admirator al religiozităţii şi culturii universale a
filosofului-sociolog-jurist Mircea Vulcănescu i-a dăltuit o efigie nemuritoare. Mircea Vulcănescu este „cel
mai încăpător spirit al generaţiei ’27, omul care avea în sine şi
enciclopedismul lui Mircea Eliade şi ludicul ionescian, <<Erlebnis>>-ul
lui Cioran şi retorica lui Ţuţea,
lirismul lui Sebastian şi logica lui Noica, omul care era la fel de <<acasă>>
în D. Gusti (cultul organizării
şi eficienţei) şi Nae Ionescu (daimonia egocentrică).” (Mircea Nicolau, Permanenţe,
Decembrie 2002)
Unul dintre marii trăitori,
gânditori, mărturisitori creştini ortodocşi, autorul unei celebre trilogii
mistico-teologice Ioan Ianolide,
coleg de temniţă la Aiud cu filosoful Mircea
Vulcănescu, l-a surprins pe acesta în toată splendoarea frumuseţii sale
fizico-spiritual-religioase. „Mircea
Vulcănescu era un bărbat înalt, frumos, plin de prestigiu şi cu o remarcabilă
personalitate, un profund gânditor, care nu a reuşit să scrie tot ce cugetase,
din pricina temniţei şi a morţii premature. În temniţă vorbea şi cuvântul lui
era ascultat.” (Ioan Ianolide, Întoarcerea
la Hristos – document pentru o lume nouă, Ed. Christiana, Bucureşti-2006,
p. 306)
Fostul student, greco-catolic
Ion Halmaghi, al lui Mircea Vulcănescu şi apoi camarad de suferinţă în temniţa
de la Aiud, sublinia cele trei caracteristici majore ale sistemului
concentraţionar expuse de tânărul mare filosof: „1. Starea de suferinţă naţională, care va declanşa un puternic
reviriment al regăsirii religioase creştine, o reîntoarcere la formele
autentice ale credinţei în Dumnezeu şi la rugăciunile fierbinţi ale mântuirii.
2. Prezenţa impresionantă, numerică, pretutindeni, a generaţiei care a fondat
şcoala naţionalismului modern românesc, propriu, unic, şi independent, încărcat
cu sănătate morală a unei atitudini de încredere şi optimism, încrederea în
puterea creatoare a elitelor în toate domeniile de manifestare omenească... 3.
Procesul de fermentaţie al unei noi lumi româneşti... Deţinuţii politici din
România, şi cu ei ţara – o imensă închisoare – şi-au ascuns în Dumnezeu
conştiinţa misiunii lor.”
(Ion Halmaghi, Pittsburgh, 1975)
Distinsul gazetar, camarad de
suferinţă în aceeaşi diabolică temniţă tereziană Gabriel Bălănescu, născut în Berbeşti-Vâlcea, mărturisea în cartea
sa, licărirea geniului gândirii româneşti-universale care arunca încă reflexe
pe trupul său frânt şi în jurul multora. „Aplecat,
îngenunchiat pe duşumea, doar ochii şi fruntea, care mi-a părut nimbată, îl mai
amintea pe cel de altădată. Mircea Vulcănescu, una dintre cele mai strălucite
inteligenţe ale generaţiei dintre cele două războaie.” (Gabriel Bălănescu, Din împărăţia morţii (cronică rezumată
din închisori), Ed. „Dacia”,
Madrid-1981, reed. la Ed. Gordian, Timişoara-1994)
Constantin I. Stan adaugă şi el un cuvânt smerit alesului filosof
atât de preţuit în temniţa Aiudului.
„Renumitul filosof şi om de cultură Mircea Vulcănescu, discipol al lui Nae
Ionescu, a desfăşurat o susţinută activitate intelectuală în rândul
deţinuţilor, fiind un adversar declarat al concepţiilor marxist-leniniste.”
(Constantin I. Stan, Crucea Reeducării –
O istorie a <<reeducărilor>> în temniţele comuniste din România (1948-1964),
Ed. Christiana, Bucureşti-2010, p. 167)
Un alt apropiat al filosofului
Mircea Vulcănescu din temniţa Aiud a fost şi părintele Nicolae Grebenea, care
îl venera. „Mircea Vulcănescu, acest om
excepţional şi întru totul superior, filosof, literat, chimist, matematician,
sociolog. Dar calităţile lui de inimă întreceau marile lui calităţi
intelectuale...Era un filosof creştin. A fost mare în viaţă; a fost şi mai mare
în moartea lui. Iată o moarte de adevărat filosof.” (Preot Nicolae
Grebenea, Amintiri din Întuneric, Ed.
Scara, Bucureşti-2000, p. 273-274)
Despre omorârea filosofului
Mircea Vulcănescu povesteşte părintele Nicu Crăcea în ultimul său volum al
mărturisirilor, fiindcă ţinea conferinţe în multe celule. „Schingiuirea inumană a lui Mircea Vulcănescu a mers până acolo, că a rămas
jos, nemişcat... l-au luat de picioare şi l-au dus. Din clipa aceea, nimeni nu
l-a mai văzut pe Mircea Vulcănescu.” (Nicu Crăcea, Dezvăluiri...Dezvăluiri, Vol. V, Ed. Elisavaros, Bucureşti, 2001,
p. 166)
Unul dintre veteranii
închisorii Aiud Grigore Caraza,
consemnează moartea gânditorului Mircea Vulcănescu. „Acolo, în Zarca Aiudului, a murit filosoful Mircea Vulcănescu, fost
ministru în timpul lui Antonescu.” (Grigore Caraza, Aiud Însângerat, Ed. Vremea XXI, 2004, p. 135)
Ultimile cuvinte abia şoptite
ale filosofului Mircea Vulcănescu le-a îmbrăţişat Ion
Constantinescu-Mărăcineanu: „Am crezut şi
mi-am făcut datoria ca cetăţean faţă de această ţară hăituită şi jefuită cu
neruşinare, faţă de acest neam însângerat.” („Memoria”, citată de Cezarina Condurache, Sfinţii Închisorilor-28 de biografii exemplare. Ed. Evdokimos,
Fundaţia Profesor George Manu-2015, p. 56)
„Cantemirul
secolului nostru”, aşa cum îl onora marele poet-teolog Nichifor Crainic a
fost aruncat, ca mii de martiri ai României Creştine, într-o groapă comună, „ducând cu sine, într-un mormânt fără cruce,
atâtea comori de gând şi bogăţie intelectuală.” (Pr. Zosim Oancea, Închisorile unui preot ortodox, Sibiu-2004,
p. 164)
Testamentul lui Mircea Aurel Vulcănescu a fost şi este
pe măsura martiriului său: „Să nu mă răzbunaţi!”, testamentul
acesta „prea sublim”, cum îl
caracteriza Răzvan Codrescu şi „Spuneţi-i Anii să mă ierte!” (este
vorba de prima sa soţie Anina Rădulescu-Pogoneanu)
Arvuna mântuirii noastre, a
creştinilor ortodocşi este fără îndoială Zestrea Pantheonului
spiritual-religios lăsat moştenire de Aleşii Înaintaşi, Eroi, Martiri, Sfinţi, „că fără toată această zestre
răscumpărătoare, de suferinţe şi de moarte martirică, nu ne-ar mai răbda
pământul. Cronicizaţi în „criza stării
de har” – sintagma tânărului Mircea Vulcănescu, trăim pe datorie, din
suferinţa şi din moartea lor, şi tot ei sunt şansa trez(v)itoare pe care Dumnezeu ne-a lăsat-o la
îndemână, în acest tîrziu de lume.” (Răzvan Codrescu, Cartea Mărturisitorilor-Pentru o Istorie a Învrednicirii Româneşti.
Ed. Rost & Fundaţia Sfinţii Închisorilor, Bucureşti/ Piteşti 2014, p. 316)
Personal, am respectat cu
pioşenie şi cu onoare îndemnul părintelui Nicolae Grebenea de a aduna tot ce se
poate din mărturisirile despre Eroul şi Martirul nostru Valah. „Acestea vor trebui adunate şi adăugate la
cele ce se cunosc, ca să se poată alcătui chipul adevărat al omului şi
filosofului Mircea Vulcănescu.” (Amintiri
din Întuneric, p. 275)
Ce s-ar fi întâmplat dacă Mircea
Vulcănescu ar fi trăit în afara închisorii cu adevărat o viaţă liberă de
filosof creştin ortodox?
Cât ar fi dăruit el ţării şi
omenirii?
Ar putea răspunde oamenii
fără-de-legii de atunci şi cei de azi, ori urmaşii acestora fie de sânge fie de doctrină marxist-leninistă?
Mircea
Aurel Vulcănescu era un om înalt ca Bradul carpatin, senin ca Cerul serafic
al Daciei Mari, arătos ca Stejarul din Borzeşti al Voievodului Ştefan cel
Mare,neprețuit ca Diamantul „Cullinan” (3106 de carate), curgător veşnic ca Dunărea albastră, strălucitor ca Luceafărul-Eminescu, un Vulcan
al înţelepciunii omeneşti precum marii nostri traci Socrate şi Sfântul Apostol
Pavel.
Trei entităţi s-au pronunţat
în felul lor asupra sacrificiului suprem al martirilor ortodocşi dacoromâni.
În U.R.S.S. a fost pusă la punct <<reeducarea de la Piteşti>> şi
din experienţa Piteştiului, s-a pus baza reeducării de la Aiud.” (Gheorghe Andreica, Pentru o Lingură de Arpacaş – Meschinăriile lui Petre Pandrea de la
închisoarea Aiud, 1959-1964. Ed. Metafora-2005, p. 249)
Ruso-sovieticii,
ca vrăjmaşi declaraţi dorind slavizarea noastră au recunoscut: „Reeducarea de la Aiud” a fost îndelung
pregătită de cei ce mizau pe desfiinţarea neamului românesc şi înglobarea lui
în Marea Masă Slavă.
Eminescu a prevăzut și el şi ne-a avertizat: „Astăzi, în numele ortodoxiei, mâine în numele altei idei măreţe, ruşii
nu vor urmări decât desfiinţarea noastră ca neam şi înglobarea în marea masă
slavă.”( ibid)
A doua entitate a fost/ este
nepăsătorul Occident cum inspirat, chiar profetic, a remarcat directorul
adjunct al cotidianului Curentul, care
mult timp i-a împroşcat cu venin în articolele sale pe naţionaliştii creştini,
iar după ce a venit în contact pe „viu”
în temniţa din Aiud în 1941, cu grupul misticilor, Ianolide, Gafencu, Maxim
ş.a., s-a cutremurat plăcut surprins faţă de Nicolae Goga, spunându-i acestuia
în mina de la Baia Sprie: „Nu mi-am putut
închipui că în neamul românesc pot
exista valori de o asemenea înălţime morală. Şi îmi permit a vă mai sugera
ceva. Aşa cum cunosc eu Occidentul, să nu credeţi că acesta va recunoaşte
vreodată sacrificiul dumneavoastră şi al generaţiei dumneavoastră. Datoria ar fi prea mare pentru a o plăti şi
atunci nu o vor recunoaşte.” (Nicolae Goga, Triunghiul morţii, Ed. Marineasa, Timişoara-1995, p. 78)
A treia entitate este chiar
Ierahia Bisericii naţionale care este VOIT NEPĂSĂTOARE!,așa cum spune cu
amărăciune şi adâncă mâhnire monahul Moise, fost deţinut religios. „Mai trist e că jertfa lor e ignorată nu
numai de Occident, ci şi de cea mai mare
parte a românilor.” (Sfântul
închisorilor – Mărturii despre Valeriu Gafencu, adunate şi adnotate de monahul
Moise. Alba Iulia-2007, p. 51)
A nu respecta, a nu cinsti, a
nu mărturisi despre toţi Înaintaşii noştri, care au dat viaţă, identitate şi
demnitate Neamului nostru milenar şi în mod expres despre Eroii, Martirii,
Mărturisitorii, Cuvioşii şi Sfinţii noştri din secolul al XX-lea, cu orice
risc, chiar când legea-fără-de-lege ne interzice şi când Biserica naţională tace
în muţenia ei interesată, înseamnă, de fapt, să lăsăm loc denigratorilor să ne
ponegrească neîncetat Neamul, Patria, Biserica, pe Dumnezeu, Cerul cu sfinţii
săi şi totodată şi pe noi înşine.
Și mai poate însemna o
nepermisă abdicare în fața celor care, cu bună știință, s-au organizat sub
toate formele pentru a rupe generațiile tinere de români de propria identitate
creștină și crez românesc.
+ Sf. Ap. arhid. Ştefan
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu