Dragii mei enoriași!
Cu prilejul zilei de 1 Decembrie, Ziua
Națională a României, rugăm pe Bunul Dumnezeu să ne ocrotească Țara, s-o
ferească de primejdii, de războaie, de năvălirea celor de alt neam asupră-ne,
de destrămare teritorială, de catastrofe naturale, de risipirea Neamului, de
hoți și de tâlhari, de pierderea bogățiilor naturale și spirituale și de tot
ceea ce i-ar face rău. Dumnezeu să ne ajute să ridicăm prestigiul țării noastre
și al neamului românesc în concertul de valori ale lumii, să ne iubim mai mult
Țara, Credința și Istoria; să contribuim din plin la dăinuirea poporului român pe aceste plaiuri
binecuvântate de Cel de Sus.
La mulți ani, România!
*
Vise cu morți. Întrebări privitoare la vise am primit chiar
dinainte de a fi preot. Mi le-au pus credincioși la biserică, în discuțiile particulare,
la Taina Sfintei Spovedanii, elevii la școală.
Cele mai multe astfel de întrebări se refereau în special la visele cu
morți, fiindcă în gândirea populară se socotește că asemenea vise sunt
prevestitoare de rău, ba chiar de moarte. Nu sunt specialist în vise, nu mă
pricep să tâlcuiesc visele. Știu că sunt cărți de explicare a viselor, sunt
oameni care abia așteaptă să fie solicitați să facă astfel de servicii.
Socotesc însă, în calitate de preot, să fac câteva precizări pe care le
socotesc necesare pentru lămurirea enoriașilor și cititorilor mei. Precizez
însă că sunt convingeri strict personale și ele nu reprezintă poziția oficială
a Bisericii. De altfel, nici nu am întâlnit o poziție de acest gen exprimată de
un sinod, ci doar referințe întâmplătoare ale unor Sfinți Părinți și teologi,
care socotesc, în general, visele ca un domeniu foarte alunecos și
periculos. Rare sunt visele prin care se
comunică omului anumite adevăruri de credință, anumite evenimente viitoare din
viața celui ce visează sau a altora. În Sfânta Scriptură avem multe cazuri,
când Dumnezeu transmite oamenilor anumite adevăruri prin vise. Sunt însă și
vise care sunt lucrări ale diavolului, prin care acesta urmărește să-și
realizeze scopurile.
Conform cercetărilor științifice, s-a stabilit că cel mai inteligent om
abia folosește cam opt la sută din
capacitatea creierului. Restul îl numim inconștient sau subconștient. Pentru
creștini, creierul este organul de manifestare a sufletului. Nu el este
izvorul, producătorul gândirii, rațiunii, ci el este ,,difuzorul” prin care
sufletul își exprimă lucrarea sa rațională. Decurge de aici, că nici
capacitatea deplină a sufletului nostru nu o folosim. Partea aceea nefolosită
lucrează însă. Ea ne transmite anumite mesaje într-un limbaj pe care îl
înțelegem sau nu. Am putea spune că inconștientul și subconștientul nostru sunt
responsabili de cel de-al șaselea simț al nostru, pe care nu-l putem controla,
dar pe care-l numim presimțirea. Să zicem că
un om are o boală ascunsă, într-o fază începătoare. Nu are dureri, nu are
umflături, nu i se schimbă culoarea unor părți ale trupului. Pare perfect sănătos. Partea aceea
din umbră a sufletului și a creierului nostru intră în panică și ne dă semnale.
Atunci visăm un vis în care suntem pe punctul de a ne îneca într-o apă mare,
tulbure, vijelioasă. Ni se semnalează că suntem potențiale victime ale unui
pericol care se apropie. Dacă luăm visul în serios, mergem la medic și ne facem
un set de analize și e posibil să depistăm boala și avem șanse s-o tratăm și să
ne însănătoșim. În timpul activității sale conștiente, creierul produce anumite
reziduuri, care trebuie arse, distruse. Această eliminare se face numai prin
vise. Reziduurile acelea sunt combustia care alimentează visul. Un om poate să
stea multe zile nemâncat și nebăut apă, dar nu poate să stea fără să viseze.
Dacă este împiedecat să viseze multă vreme, moare. Visele se derulează în
câteva secunde, ca niște sclipiri, dar ne dau nouă impresia că durează toată
noaptea. Dacă la trezirea din somn vedem o sursă de lumină(soare, bec aprins), visul
se șterge și îl uităm. Dacă deschidem ochii și în jurul nostru este întuneric
măcar câteva secunde, visul se fixează pe memoria noastră și ne poate rămâne în
amintire multă vreme.
În aceea ce privește visele în care ni se arată morți, problema necesită
o discuție mai atentă, pentru a înțelege corect fenomenul. Oricum, nu visăm
morții întâmplător. Astfel de vise pot avea mai multe cauze, după cum urmează:
-
Cel
care visează a făcut un rău celui decedat, fie că l-a ucis, fie că l-a bătut, l-a nedreptățit,
i-a răpit un bun, pe care nu i l-a mai restituit. Conștiința sau cugetul
lucrează la fiecare mai mult sau mai puțin intens. Ea este socotită glasul lui Dumnezeu în sufletul omului. Au
fost multe cazuri, când criminalii n-au mai putut să reziste coșmarurilor de
conștiință, faptului că de fiecare dată când adormeau începeau să viseze pe cel
ucis, și s-au dus și s-au predat autorităților, și-au denunțat crima și au
cerut pedeapsa fizică, în speranța că vor scăpa de pedeapsa psihică. Cazul lui Raskolnikov din
romanul lui Dostoievski, Crimă și
pedeapsă, este edificator în acest
sens;
-
Cel
viu nu și-a împlinit datoriile față de cel decedat. Sunt situații când, din neglijență, din comoditate
sau din rea credință urmașii nu-și împlinesc îndatoririle ce le revin față de
cei decedați: poate nu au chemat preotul să-l spovedească și să-l împărtășească
atunci când era pe moarte; poate că l-au părăsit în ultimele ceasuri înainte
de-a muri; Poate că nu s-au îngrijit să-l înmormânteze creștinește; poate că nu i-au făcut pomenile și parastasele
rânduite; poate că nu au mai făcut nimic pentru mântuirea sufletului celui
decedat, în ciuda faptului că au rămas moștenitorii unor averi; poate că prin comportamentul lor,
urmașii batjocoresc memoria celor decedați etc. La Revoluție, pe o stradă din
Timișoara, trecea o mașină cu farurile stinse. Era noaptea. Luminile de pe
stradă erau și ele stinse. La volan era un cetățean cu fiul său ca de
doisprezece ani. La un moment dat a început să se tragă asupra mașinii. Tatăl
s-a aplecat asupra copilului din dreapta, încercând să-l apere de moarte cu
trupul său. Gloanțele l-au lovit în plin. Abia a putut să oprească mașina și
să-i spună fiului că moare. Acesta, deși copil, a ieșit din mașină, riscând să
fie și el ciuruit de gloanțe, a ocolit mașina, a deschis ușa șoferului și a
aprins farurile, pentru ca tatăl său …. Să nu moară fără lumină! Este
cutremurătoare grija acestui copil față de sufletul părintelui său. Câți dintre
noi avem sufletul împăcat că am făcut asemenea acestui copil tot ce am putut
pentru binele și mântuirea sufletelor celor decedați ai noștri? Cred că prea
puțini! Nu e de mirare că ne mustră
conștiința, că avem vise cu morți!
-
Cel
mort are nevoie de cel viu. Ne
amintim de pilda bogatului nemilostiv și a săracului Lazăr. Bogatul se chinuia
în focul iadului. L-a văzut pe Lazăr în ,,sânul lui Avraam”, adică în rai și
l-a rugat să-și ude degetul și să i-l pună pe buze să i le răcorească. Nu s-a
permis. S-a rugat să fie trimis în lume cineva din lumea aceea și să le spună
fraților lui ce-i așteaptă, ca să știe și să nu mai facă și ei ce-a făcut el și
astfel să nu mai ajungă și ei în acel loc de suferință. Nu i se acceptă nici
această cerere. Așadar, rugăciunile celui decedat nu mai sunt ascultate, nici dacă
se roagă pentru el însuși, nici pentru alții. În schimb, au efect rugăciunile
și faptele bune pe care le fac cei vii pentru cel decedat. Acestea pot scoate
sufletul celui decedat și de la talpa iadului și să-l ducă în rai. Cel decedat
are nevoie de rugăciunile celor vii, așadar. La cine să ceară și el ajutor? Nu
la cei care i-au fost mai dragi în viață? Nu la cei pe care i-a crescut? Nu la
cei pe care i-a iubit? Nu la cei cărora le-a lăsat toată roada trudei lor de-o
viață pe pământ? Are nevoie de rugăciuni, de milostenii, de participare la
slujbă. Are nevoie ca cei dragi, rămași în viața pământească, să facă ceea ce el n-a mai apucat să facă.
Când visați pe cei dragi ai Dumneavoastră plecați pe drumul cel fără întoarcere,
nu pregetați să vă rugați pentru ei, dați de pomană pentru ei, faceți fapte
bune în numele lor și mare bine le faceți!
-
Cel
mort avertizează pe cel viu.
Bogatul din Sfânta Evanghelie roagă să fie trimis cineva dintre cei morți ca
să-oi avertizeze frații de ceea ce-i așteaptă. De ce n-ar dori același lucru și
cei decedați ai noștri. Ne-au iubit atât de mult cât au trăit aici pe pământ,
ne-au ajutat, ne-au ocrotit și acum, cu strădanii supraomenești încearcă să ne
ajute. Ni se arată în vis și voiesc să ne spună, așa cum pot ei: ,,- Nu mai bea,
copile, că focul iadului te va mistui!” ,, - Nu mai face avorturi, fato, că-i
vai și amar de sufletul tău, când o să vii aici!” Și exemplele pot
continua.
Iată, așadar, câteva
aspecte privind visele cu morți. Fiecare putem să medităm la relațiile noastre
cu cei plecați dincolo și să înțelegem mai bine de cei-i visăm. Păi nu?
*
Sfaturi
părintești. Redăm mai jos o mică povestire intitulată Sfântul șugubăț, selectată din volumul Monahului
Pimen Vlad, Povestiri duhovnicești:
,,Un părinte mi-a povestit
următoarea minune, care are puțin umor în ea.
Era o fată care dorea să se
căsătorească, dar nu-și găsea partea. Spunându-i bunicii ei, aceasta i-a dat o
icoană cu Sfântul Apostol Anania și i-a zis: „Ia această icoană și să te rogi
40 de zile la sfântul acesta, dar să știi că sfântul acesta este cam glumeț și
mai face câteodată și unele minuni hazlii”.
Luând fata icoana, s-a dus
acasă, a aprins o candelă în fața icoanei și s-a pus pe rugăciune și post. Când
s-au împlinit cele 40 de zile, fata fiind supărată că nu i s-a îndeplinit
dorința, a zis supărată către sfânt: „M-am rugat atâta timp și nu ai vrut să mă
asculți, de acum nu mai am nevoie de tine!”. Zicând acestea, a luat icoana și a
aruncat-o pe fereastră, fără să se uite unde a căzut. După puțin timp,
aude pe cineva bătând la ușă. Când a deschis, a văzut un tânăr cu capul spart
și fiind plin de sânge pe față. „Mă iertați de deranj, a zis el, dar mi-a căzut
această icoană în cap și văzând că a căzut de la geamul dumneavoastră, v-am
adus-o înapoi”.
Atunci fata, cerându-și iertare,
l-a rugat să intre să se spele și să-i bandajeze rana. După ce l-a îngrijit,
l-a întrebat cum îl chemă și tânărul a zis că Anania. Fata l-a rugat să treacă
și în ziua următoare, ca să-i schimbe bandajul. Și așa, trecând tânărul de mai
multe ori, s-au împrietenit, iar apoi, după scurt timp, s-au căsătorit.
Sfântul a făcut minunea, dar în
felul în care a spus bunica ei.”
*
Colindul
celui fără de țară. Redăm
mai jos un colind cu acest titlu al marelui artist Tudor Gheorghe dedicat celor aflați departe de țară. Nu numai că le
redă starea de spirit din preajma Sărbătorilor Crăciunului, dar este și ca o
chemare acasă. Iată-l:
,,Orice-ai fi, unde te-ai duce,
Cât ai fi sau n-ai fi de bun,
Că mai crezi sau nu mai crezi în Cruce,
Cel mai greu îți este de Crăciun.
Când se strâng străinii pe la case
Și becuri se aprind în pomii lor,
Ți se face frigul frig în oase
Și de-acasă ți se face dor!
Bate vântul, bate dinspre țară,
Suflă-n răni cu sare și pelin;
Bate vântul și te-nchide-afară,
Rudele în vizită nu vin.
Mori aici și nimeni nu te-aude,
Dar visează tot ce ți-e pe plac,
Că te bărbierești și pleci la rude
Și pe masă este cozonac.
Din puținul lor ai tăi vor face
Tot ce pot să fie fericiți,
Să trăiască-n liniște și pace,
Să mai râdă, să mai bea un șpriț.
Bate vântul, bate dinspre țară,
Suflă-n răni cu sare și pelin;
Bate vântul și te-nchide-afară,
Rudele în vizită nu vin.
Orice-ai fi unde-ai fi, bătrâne,
Dacă dorul șalele ți-a frânt,
Când din tot nimic nu-ți mai rămâne,
Să te-așezi cu fața la pământ.
Și să plângi când alții-n sărbătoare
Hohotesc de parcă te-ar sfida
Și să-ți plângi durerea ta cea mare
Și să plângi de dor de țara ta!
Bate vântul, bate dinspre țară,
Suflă-n răni cu sare și pelin;
Bate vântul și te-nchide-afară,
Rudele în vizită nu vin.
*
File
de jurnal – 22 iul. 1982. ,,Marți
după-amiază am lucrat o vreme, apoi m-am dus la Cocorova, la nedeie. Am fost
surprins. Nu mă așteptam să găsesc atâta lume, așa hore frumoase și atâta
viață. Având în vedere că de mai mulți ani în acest sat nu se mai făcea nedeie,
îmi vine să cred că manifestațiile populare și creațiile folclorice sunt invers
proporționale cu starea materială și spirituală a poporului. Cu cât necazurile,
lipsurile și nevoile sunt mai multe și mai mari, cu atât și creațiile și
formele de manifestare sunt mai bogate. Folclorul devine astfel ca o supapă
foarte necesară, menit să elibereze spiritul de încorsetare. În huzur și
bunăstare mișca populară se mișcă tot mai greoi.
Să fi
văzut spontaneitatea nedeii de la Cocorova, ai fi crezut că folclorul e ca un
manifest popular ilegal, ca o revanșă, ca o formă a solidarității, rezistenței,
sfidării și, într-un cuvânt, dorinței de a trăi a acestui neam. Am auzit acolo
strigături și am văzut bătrâni și bătrâne jucând ca-n vremurile lor. Priveau
tinerii și nu le venea să creadă că ,,țăranii” pot oferi cu atâta generozitate
o asemenea simfonie de culori și de mișcări.
Fără
voia mea, îmi curgeau lacrimile și sufletul mi-era plin și parcă pentru prima
dată am înțeles vigoarea cu care acest neam a străbătut veacurile. Am plecat
seara acasă cu o mulțumire sufletească rară, așa cum puține am avut!
Ieri am fost la Severin. Am vorbit
cu Mite Măneanu. Mi-a cerut material pentru revista ,,Mehedințiul literar și
artistic”. Revista va reapare într-o formă nouă, îmbunătățită. Doamna Ileana
Roman nu va mai face parte din Comitetul de Redacție. Volumul IV din Mehedinți – Istorie și Cultură se speră
că va apare. Măneanu și-a manifestat indignarea că în Mehedinți, județ cu mari
perspective economice, nu poate apărea o revistă lunară de cultură, așa cm apar
în alte județe. Nimeni nu se interesează însă, fiindcă nimeni nu are interesul
să promoveze pe alții.
Domnul Prof. Vasile Pârvănescu,
directorul Bibliotecii Județene, va fi
înlocuit de un oarecare M., actualmente activist la Comitetul de Cultură.
Acesta n-are nici o tangență cu cartea sau cu biblioteca, dar, vânând noul
post, salariul i-ar crește cu vreo 500-600 lei lunar și de aceea face tot ceea
ce e (ne)omenește posibil să-l sape pe Domnul Pârvănescu.
Victor Rusu a spus că-ntr-o discuție a sa
cu Romul Munteanu, redactor la Editura Eminescu, acesta i-ar fi relatat că editurii i-au fost
șterse toate fondurile prevăzute pentru corespondența cu străinătatea. Când e
nevoie, totuși, să se trimită câte o scrisoare, redactorii trebuie s-o facă pe
cont propriu!”
*
Ajutoare
și donații. În această
perioadă parohia noastră a primit câteva ajutoare și donații, astfel: De asemenea, parohia noastră a primit câteva
ajutoare și donații, astfel: Domnul
Soare Bogdan(București): 500 lei;
Domnul Prof. Virgil Sfetcu din București, fiu al satului Bârda: 400 lei; Doamna Pleșan Valeria din Tr. Severin, fiică a satului Malovăț, Doamna Albulescu Maria(Tr. Severin),
fiică a satului Malovăț: 300 lei; Doamna
Ivanovici Florica(București), D-ra
Bordeiașu Rodica-Ecaterina(București): 250
lei; Doamna Ramona Sprijan(Cluj-Napoca), Doamna Enache Maria(București), Doamna Preda Emilia(Tr. Severin), Domnul Gherghe Alexandru(Schela – MH), fiu al satului Malovăț: 200 lei; Doamna Dr. Petruțiu Monica(Orăștie
– HD): 140 lei; Doamna Stanciu Victoria(Piatra
Albă-MH): 110 lei; Domnul Munteanu
Gheorghe(Tr. Severin), fiu al satului Malovăț: 105 lei; Domnul Anaftei Florin(Timișoara), fiu al satului Malovăț, Domnul Pirici Constantin(Timișoara),
fiu al satului Malovăț, Doamna Pleșan
Luminița(Tr. Severin), fiică a satului Malovăț, Domnul Grecu Grigore(Tr. Severin), fiu al satului Malovăț, Doamna Zamfirache Cornelia(Craiova),
fiică a satului Bârda, Domnul Zorilă
Sandu(Tr. Severin), fiu al satului Malovăț, Domnul Partenie Doru-Nicușor(Tr. Severin), fiu al satului Malovăț: 100
lei; Domnul Nistor Gheorghe(Tr. Severin), fiu al satului Malovăț: 65 lei; Doamna Ciornei Tatiana(Suceava), Doamna Mehedințu Elena (Brașov), Doamna Procuror Dr. Ana Călin (Galați),
Doamna Iurcu Silvia(Timișoara), Doamna Vlădica Florentina(Tr. Severin):
50 lei;
Până la închiderea acestei ediții, s-au strâns
pentru clopot 4.345 lei. Până la 17.782 e cale lungă! Fiecare a
contribuit dacă a vrut și cu cât a putut. Pe lângă fruntașii menționați în
numărul trecut, menționăm următorii: Domnul
Primar Ing. Ion Michescu: 1.000 lei; Doamna Michescu Elena și Doamna Doina Vasilca din București,
fiice ale satului Malovăț: câte 200 lei;
Haidamac Miroana, Ciurel Valentin, Pera Dmitru, Borugă Mihai, Bazavan Dumitru,
Iordache Mihai, Băleanu Petre, Tărăbâc Ion, Baltac Gheorghe, Surugiu I. Mihai,
Ciolacu Dumitru, Înv. Michescu Ion, D-ra Michescu Monica din Tr. Severin,
fiică a satului Malovăț: câte 100 lei;
Cele șase sfeșnice pentru biserica de la Bârda
costă 6 x 350= 2.100 lei. Până în
prezent s-au strâns 1.320 lei. Dintre fruntași menționăm pe Domnul Ivașcu Vasile și Doamna Luca Jana din Bârda, cu câte 350 lei.
*
Conform hotărârii Consiliului Parohial,
am trimis câteva ajutoare bănești unor enoriași cu situații dificile, astfel: Orodan Claudiu(300 lei); Pau Dumitru(pentru copil)(200 lei); Borcilă I. Elena(pentru
nepoți)(200 lei); Badea Leontina(pentru
nepot), Lupșa Ion, Focșan Dumitru,
Căprioru Ion și Tărăbâc Gheorghița(pentru nepot)(câte 100 lei). În total am trimis 1.400
lei. Atât am putut să facem deocamdată.
*
Contribuția
de cult. Am început colectarea
contribuției de cult pe 2020. Reamintim că în parohia noastră contribuția de
cult nu reprezintă o sumă fixă, ci fiecare contribuie cu cât vrea, iar
serviciile religioase sunt gratuite, indiferent dacă cineva a achitat sau nu
ceva pentru contribuția de cult. Până la închiderea acestei ediții au achitat
contribuția de cult pe 2020 în Malovăț 62,79%
din familii. Contribuțiile au început de la 3 lei și s-au ridicat până la 470
lei. Dintre fruntașii din Malovăț
menționăm următorii: Ilinca Alexandru:
470 lei; Nistor Vasile: 250 lei; Ionașcu Ștefan: 215 lei; Manolea Daniel: 210;
Căprioru Emanoil-Marius: 205 lei; Ungureanu
Gheorghe: 200 lei; Ștefu Constantin(I): 165 lei; Popescu Gheorghe: 160 lei; Bobiț
Gheorghe(I), Tărăbâc Grigore, Crumpei Gheorghe, Pătrulescu Petre: câte 150 lei; Meilă Costel(I): 140 lei; Cioabă
Dumitru: 125 lei; Manolea Elisabeta, Popescu Mihai: câte 120 lei; Oproiu Elisabeta, Coman Elena,
Cioabă Constantin, Cioabă Marius, Papa Vergina: câte 115 lei; Marina Sofia, Popescu Marga, Trocan Ion, Glavan Pompiliu,
Popescu Iulian-Constantin: câte 110
lei; Ionașcu Maria: 108 lei; Căprioru Gheorghe, Cernea Mihăiță, Stroie Sever,
Pera Aurica, Filip Elisabeta, Căprioru Petre, Mănescu Valeria, Mănescu Elena,
Meilă Pantelie, Mănescu Constantin, Oprișan Elena, Badea Marius, Înv. Michescu
Ion, Mănescu Gh. Vasile, Borcilă Vasile: câte 105 lei; Bora Ion: 101 lei; Bobiț Gh. Gheorghe, Boncioc Elena(II),
Cosma Cristiana, Coman Constantin, Mănescu Angela, Coman Gheorghe, Munteanu
Dumitru, Popescu Dumitru, Voican Ion, Ciobanu Alexandra, Mănescu Iulius,
Ghilerdea Sevastian, Ciolacu Hotăranu-Claudiu, Crașoveanu Valeriu, Blejdea
Gheorghe, Cojocariu Titu, Baltac Alexandru, Voican Petre, Perianu
Constantin(I), Ciută Romulus, Baltac Gheorghe, Curea Gheorghița, Meilă Emil,
Ștefu Constantin(II), Borugă Vasile-Cosmin, Baltac Ion, Baltac Lida, Giurescu
Lucreția, Hadarig Mircea, Oprișan Sever, Ciolacu Dumitru, Săftoiu Liviu(I),
Paicu Nicolae, Ciurel Valentin: câte 100
lei.
*
Publicații. În această perioadă, preotul Dvs. a reușit să
mai publice câteva materiale, astfel: Câteva repere privind Biserica în vremea
patriarhului Justinian, în vol. Mehedinți
– Istorie, Cultură și Spiritualitate, Dr. Tr. Severin, Editura Didahia, vol.
X, 2019, pp. 226-233; Proverbele –
legile nescrise ale românilor, în vol. Mehedinți
– Istorie, Cultură și Spiritualitate, Dr. Tr. Severin, Editura Didahia,
vol. X, 2019, pp. 961-1008; Comoara din
adâncuri, în ,,Datina”, Tr. Severin,
an. XXIX(2019), nr. 7493(7-8 dec.), p. 14;
,,Scrisoare pastorală” – 410, în
,,Armonii Culturale”, Adjud(VN), 8 dec. 2019, ediție on-line(http://armoniiculturale.ro); în ,,Logos
și Agape”, Timișoara, 8 dec. 2019, ediție on-line(http://www.logossiagape.ro); în ,,Bibliotheca Septentrionalis”,
Baia Mare(MM), 10 dec. 2019, ediție și on-line(https://ebibliothecaseptentrionalis.wordpress.com); în ,,Observator”, Totonto(Canada), 12
dec. 2019, ediție și on-line(http://www.observatorul.com); Dumnezeu a fost ucis în
Occident, în ,,Obiectiv mehedințean”, Tr. Severin, an, XXI(2019), nr.
1009(19 dec.), p. 11; Prețul
civilizației, în ,,Datina”, Tr. Severin, an. XXIX(2019), nr. 7498(14-15
dec.), p. 14; Cununa veacurilor, în
,,Datina”, Tr. Severin, an. XXIX(2019), nr. 7503(21-22 dec.), p. 14;
Parohia noastră a publicat o nouă tranșă din cărțile Părintelui D.
Bălașa, Dacii de-a lungul mileniilor,
Țara Soarelui și Marele atentat papal.
*
Lucrări
la biserică. Am continuat lucrările neterminate până la încheierea
ediției precedente, fiindcă vremea ne-a permis și Dumnezeu ne-a ajutat.
Menționăm în acest sens:
-
Am
terminat clopotnița de la Malovăț. Domnul
Constantin Perianu, ginerele răposatului Michescu Ion, ci nu al Domnului Michescu Nicolae, cum eronat am
menționat în ,,scrisoarea” precedentă, a confecționat partea metalică; Domnii Ștefu Florian, Glavan Constantin și
fiul său Costinel au pus căpriorii,
scândura și tabla. Domnul Căprioru
Emanoil-Marius ne-a dat schelele metalice necesare, iar Domnul Michescu Nicolae le-a adus și
le-a dus apoi cu căruța. Acum clopotul ne cheamă cu toată puterea lui de
convingere la biserică. Mulțumim lui Dumnezeu și tuturor celor ce ne-au ajutat
cu muncă și cu bani, dar mai ales Domnului
Primar Ing. Ion Michescu. Fără sprijinul dumnealui greu ne-ar fi fost să
ducem la bun sfârșit această lucrare!
-
Domnul Ing. Dumitru Mucioniu din Tr. Severin și Domnul Borcilă Dumitru din Malovăț au terminat de vopsit cele trei
policandre de bronz de la Malovăț cu vopsea auto, galben-auriu, metalizat. A
ieșit o lucrare frumoasă și sperăm s-o continuăm la primăvară și la ele două
policandre de la Bârda;
-
Cele
patru bănci din jurul fântânii arteziene de lângă troița eroilor de la Malovăț
deveniseră șubrede. Le-am dus cu scândura și vopseaua necesare Domnului Popescu din Malovăț, care le-a
făcut ca noi;
La toate lucrările
desfășurate la biserica de la Malovăț a participat, voluntar Domnul Pera Dumitru, sacrificându-și
pentru aceasta nenumărate zile.
-
Pe locul
defrișat de pomi din apropierea gardului de la biserica din Bârda am plantat
meri și vișini. Lucrarea a efectuat-o Doamna
Ivașcu Domnica;
-
La
cimitirul de la Bârda Domnul Sfetcu
Dumitru a construit porți mari, duble, din fier forjat. Am cumpărat vopsea
și Doamna Ivașcu Domnica le-a
vopsit;
-
Am
cumpărat și am montat la cele două biserici patru steaguri tricolore, fiindcă
cele vechi se decoloraseră.
Dumnezeu să
răsplătească tuturor ostenitorilor, mai ales că toate lucrările menționate
le-au făcut gratuit!
*
Zâmbete. Vom reda câteva perle de-ale oamenilor noștri politici
din ultimii treizeci de ani. Preferăm să nu le menționăm și numele, fiindcă nu
i-ar onora: ,,În prezent, sumele alocate
transportului în comun sunt infirme”; „Eu am înțeles că vorbim de afaceriștii
adevărați. Acest Cocoș e un papagal;” ,,A garanta proprietatea înseamnă a
limita dreptul omului asupra proprietății lui;”,,Nu vom face privatizare de
dragul privatizării, ci din contră;” ,,A apărut un individualism foarte
puternic al indivizilor;” ,,Becali e un brand. Eu la Avicola Iași pot să fac
pui Gigi Becali dacă vreau;” ,,Eu privatizez fiindcă asta înseamnă
privatizarea: să privatizezi;“ ,,Sunt atât de nervos și de supărat, că nu
vorbesc decât administrativ;“ ,,Monopolul privat e al mai dracului decât
monopolul de stat;“ ,,Aveam prevăzute, pentru anul 2003, trei miliarde pentru
deszăpezire. Dar a nins de zece miliarde;“ ,,Statul nu cheltuie bani pe
gratis.“
*
Înmormântări.
În ziua de 15 dec. am oficiat slujba înmormântării pentru Luca I. Ion (51 ani) din Bârda.
Dumnezeu să-l ierte!
*
Program. În cursul lunii ianuarie avem următorul
program de slujbe: 1 Ian.(pomeniri,
dimineața, la Bârda; slujbă la Malovăț); 2
Ian.(Colindul cu Botezul în Bârda); 3,
4 și 5 Ian.(Colindul cu Botezul în Malovăț); 6 Ian.(Bârda – Malovăț); 7
Ian.(slujbă la Bârda; pomeniri la Malovăț, la ora 12.30); 11 Ian. (Malovăț-Bârda); 12 Ian.(Bârda); 16 Ian.(Bârda – Malovăț); 17
Ian.(Bârda – Malovăț); 18 Ian.
(Malovăț – Bârda); 19 Ian.(Malovăț); 25
Ian.(Malovăț – Bârda); 26 Ian.(Bârda);
30 Ian.(pomeniri dimineața la Bârda;
slujbă la Malovăț). În restul timpului, la orice oră din zi sau din noapte,
preotul poate fi găsit la biserică, acasă, la telefon: 0724. 99. 80. 86, ori pe adresa de e-mail: stanciulescubarda
@gmail.com.
Sfintele Sărbători să le petreceți cu sănătate, pace și bucurii! La
mulți ani!
Pr. Al. Stănciulescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu