miercuri, 17 februarie 2021

Alexandru Stanciulescu Barda - CĂRȚI RARE - DOAR O VORBĂ.....! cu GÂND DE SEARĂ

 




CALAUZA

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

               Vezi ca aceia care s-au abatut din drumul cel bun si s-au ratacit îsi cauta o calauza, care i-ar putea povatui pe calea cea dreapta si i-ar duce pâna la locul unde ar voi sa ajunga. Aceasta întâmplare, care se repeta atât de des cu cei ce vietuiesc în lume, te învata ca asemenea ne-am ratacit noi toti când, urmând sfatul duhului celui viclean, am facut neascultare de Dumnezeu si, departându-ne de patria noastra – Cerul, pentru care am fost ziditi de Dumnezeul nostru –, hoinarim prin pustiul acestei lumi, întocmai dupa cum graieste si Prorocul: „Toti ca niste oi ne-am ratacit; fiecare din calea lui s-a abatut” (Isaia, 53, 6). Si Sfântul David asemenea se roaga: „Ratacit-am ca o oaie pierduta, cauta pe robul Tau” (Psalmul 118, 176). Iar de vreme ce noi, rataciti fiind, singuri nu vom putea ajunge nicidecum în Patria cereasca, ni se cuvine sa ne cautam o calauza priceputa într-o astfel de lucrare însemnata si trebuincioasa, despre care s-a zis: „un lucru trebuieste” (Luca 10, 42). În Evanghelie ni se arata o asemenea calauza iscusita si preaînteleapta: Iisus, Fiul lui Dumnezeu, despre Care Tatal ne spune din Ceruri: „Acesta este Fiul Meu cel iubit, întru Carele am binevoit; de Acesta sa ascultati!” (Matei 17, 5). Altfel zis: „Eu vi L-am trimis pe El – Învatator, Povatuitor si Calauza. De vreti sa veniti la Mine si sa primiti Împaratia cereasca – cea pe care ati pierdut-o –, «de Acesta sa ascultati» si sa luati aminte la cele ce va învata El”. Dar si Domnul Însusi ne vorbeste despre Sine: „Eu sunt Calea, Adevarul si Viata. Nimeni nu vine la Tatal decât prin Mine” (Ioan 14, 6). Daca nu vrem, iubite crestine, sa ne ratacim pâna în sfârsit si sa ramânem în veci robi ai diavolului, ci mai cu seama voim sa venim la Dumnezeu si sa primim viata vesnica, pentru care am fost chemati si renascuti prin scaldatoarea Botezului, atunci neîndoielnic trebuie sa ne încredintam Lui pe noi însine, sa ne tinem de El cu dragoste si cu credinta, sa ascultam sfânta si dreapta Sa învatatura, sa mergem pe urmele Lui si sa urmam întocmai pilda curata a vietuirii Sale neprihanite. Fie ca smerenia Lui sa surpe mândria noastra; rabdarea Lui sa ne înfrâneze mânia; blândetea Lui sa izgoneasca rautatea si dorinta noastra de razbunare; saracia Lui sa ne întoarca de la iubirea de argint, de la lacomie si de la rapire; dragostea Lui sa stârpeasca pizma si ura noastra; sfintenia Lui sa ne învete a iubi curatia sufletului si a trupului. Întreaga Lui viata sfânta si dumnezeiasca sa ne fie noua chip de îndreptare a naravurilor noastre celor rele cu care ne-am nascut din Adamul cel vechi. Urmându-I, prin El si noua ni se va deschide calea, adevarul si viata vesnica! Urmând Lui, nu ne vom abate din calea cea dreapta, ci vom ajunge în Patria cea mult râvnita si în casa Tatalui ceresc, unde „multe locasuri sunt” (Ioan 14, 2). Aceasta cale, preaiubite crestine, este smerita si umilincioasa, însa îi duce spre înaltul Cerului pe cei care pasesc pe ea. Pe acest drum sa mergi de voiesti sa ajungi în Patria cereasca si nu vei rataci în prapastiile iadului!

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 83.

 

 

ATINGEREA ADEVARULUI

Arhimandritul Sofronie Saharov

 

 

                Atingerea adevarului cere mult mai mult efort decât e nevoie pentru a dobândi o cultura practica si stiintifica. Nici lectura unui mare numar de carti, nici familiaritatea cu istoria crestinismului, nici studiul diferitelor sisteme teologice nu ne pot duce la tinta noastra, daca nu ne vom alipi în mod continuu si pâna la capat de poruncile lui Hristos.

 

Arhimandritul Sofronie Saharov, Rugaciunea – experienta Vietii Vesnice, traducere de diac. Ioan I. Ica jr., Ed. Deisis, Sibiu, 2007, p. 128

 

 

ARIPILE PASARII

Sfantul Paisie Aghioritul

 

 

Pasarile au aripi ca sa evite cursele, iar noi oamenii cugetul, ca sa evitam pacatele si sa urcam la tronul lui Dumnezeu. Sa alungati cugetele rele pe care le aduce diavolul! Sa nu le dati importanta, ci sa le aruncati în spate.

 

Sfantul Paisie Aghioritul, Mica filocalie, traducere de Parintele Victor Manolache, Ed. Egumenita, Galati, 2009, p. 133



SALCIA PLANGATOARE

Parintele Ilie Cleopa

 

 

Daca vedem pe unii din arbori ca dupa taiere nu mai odraslesc din radacini, sa ne aducem aminte de cele scrise: „Fie zilele lui putine si într-un neam sa se stinga numele lui” (Psalm 108, 7, 12). Si daca vedem unii arbori ca au lemnul lor foarte tare, precum este stejarul, despre care se vorbeste ca ar fi unul din cele mai tari lemne de pe fata pamântului, cum sunt si alti arbori ca: tisa, cornul, cedrul, abanosul, mahonul si altii de acest fel; iar altii, dimpotriva, au firea lemnului lor foarte moale si rara precum sunt plopii, salciile cele albe si galbene, rachitele si altele de acest fel, apoi si întru felurimea acestora sa cautam cele spre folos noua, cugetând cum unii din oameni sunt foarte tari la fire si barbatosi în toate, înca si cu inima prea aspra si cu anevoie a se întoarce spre mila si milostivire, iar altii din fire sunt blânzi, blajini si milostivi si foarte usor se întorc spre umilinta, plângere si milostivire, catre toti cautându-si pacea si alinarea întru toate; la a caror viata privind noi, ne aducem aminte de cuvântul Sfintei Scripturi care zice: „Fericiti cei ce plâng ca aceia se vor mângâia” (Matei 5, 4).

 

Parintele Ilie Cleopa, Opt cuvinte despre minunile lui Dumnezeu din zidiri, Ed. Episcopiei Romanului si Husilor, Roman, 1996, cap. cap. 4: Minunile lui Dumnezeu din lumea arborilor , p. 38-48

 

 

 

VALURILE TURBATE

Sfantul Teofan Zavoratul

 

 

Lumea este cu mult mai învolburata decât valurile turbate, si pacatele o tulbura mai rau decât tulbura vântul marea. Uneori, când vânturile se ascund în tainitele lor, apele marii sunt linistite, însa în lume se tulbura necontenit valurile poftelor si vântul înselaciunii sufla în usile judecatorilor ei. Aproape e însa ziua în care ea se va potoli... Fericit cel care si-a savârsit calea prin lumea aceasta fara sa cada în cursele ei!

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 125

 

  

RAMURA TAIATA

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi o ramura taiata din pom si uscata, care nu mai trebuieste la nimic decât la ardere. Întelege de aici ca acela care prin trândavie si prin viata cea rea se va desprinde de Hristos, Care „este vita cea adevarata”, nu doar ca nu va mai putea aduce nici o roada, ci se va si usca întocmai ca mladita cea taiata; iar astfel de mladite „se aduna si se arunca în foc si ard”, dupa cum El Însusi ne învata (Ioan 15, 1-6). Prin aceasta esti povatuit sa te tii strâns de Dânsul prin credinta si prin dragoste, sa te departezi de tot pacatul si sa te alipesti numai de Hristos, facându-te asemenea Lui întru smerenie si întru rabdare.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 74



 I D E I L E

Sfantul Nectarie al Eghinei

 

 

Ideile se disting ca sensibile si abstracte, în acord cu obiectele din care sunt deduse; de asemenea, acestea se împart în: teoretice, morale si sentimentale; din ideile abstracte se nasc: a) ideile teoretice, anume cele despre nemurire, sfintenie, fericire s.a., b) ideile morale, cele ale dreptatii, virtutii, evlaviei s.a., c) ideile sentimentale, cele ale frumosului, binelui, adevarului, desavârsirii. Omul îsi rânduieste viata, actiunile, faptele în raport cu aceste idei. Acordul cu aceste idei poarta numele de stare ideala si subliniaza faptul ca fiinta care o respecta pe aceasta e spirituala, pe când dezacordul fata de aceasta stare apartine realitatii imediate sau se afla sub imperiul poftei si-l defineste pe adeptul acesteia drept o fiinta materiala; de aceea si faptele si stiintele sunt cu adevarat stiinta si arta când au o dimensiune ideala; daca sunt lipsite de aceasta sunt [pur si simplu niste] experiente si munci pline de cazne, asa cum sunt activitatile animalelor, de exemplu ale castorului, maimutei si ale celorlalte patrupede si pasari, a caror viata se afla sub semnul realitatii imediate, adica supusa poftei si redusa la materialitate si moarte.

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 70-71

 

 

PASAREA VEGHETOARE

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi o pasare care, stând, se uita de jur împrejur, temându-se ca nu cumva sa fie prinsa ori sagetata de catre cineva. Pilda aceasta te învata ca si tu sa fii cu luare-aminte la cele ce te împresoara în lume, ferindu-te de mrejele diavolului si de sagetile sale. Iar sagetile vrajmasului acestuia sunt: mândria, pizma, iubirea de argint, lacomia, iutimea rautatii, necuratia si altele. El trage în noi cu aceste sageti si îi raneste pe cei care nu sunt cu luare-aminte.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 70

 


 

LICOAREA DATATOARE DE VIATA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Taina Sfântului Maslu este miere duhovniceasca, licoare datatoare de viata. Câta bogatie datatoare de nadejde! Ce rugaciuni minunate! Un extras din întreaga Evanghelie!

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 475



DOUA FELURI DE SEMINTE

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Viata ta sufleteasca se împarte în mod distinct în doua stari, între care exista o profunda deosebire. O stare este aceea care înseamna pace, bucurie, inima larga si deschisa; o alta e cea în care domina suferinta, spaima, iar sufletul se simte în strâmtorare. Cea dintâi stare este rezultatul acordului desavârsit dintre suflet si legile Creatorului. La originea celei de a doua stari sta încalcarea sfintelor sale porunci. Pot observa si observ realmente cum începe o stare sau alta. Presimt si pe una, si pe cealalta. Stiu ce se întâmpla întotdeauna: daca stârpesti de la început samânta nascatoare de suferinta si strâmtorare, stârpesti si roadele ei, adica suferinta si strâmtorarea sufletului.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 31

 

 

RIDICA OCHII TAI SPRE CER

Sfantul Teofan Zavoratul

 

 

Ridica ochii tai spre cer când acesta, ca o oglinda curata, slavit lumineaza pamântul cu stelele, si zi mirându-te: „Daca stelele lumineaza cu atâta slava, cu cât mai mult Dreptii si Sfintii, care au facut voia lui Dumnezeu, vor straluci cu lumina cea negraita a slavei mântuitoare în ceasul când va veni Domnul?”

 

Aducându-ti aminte de acea înfricosatoare Venire, cutremura-te cu trupul si cu sufletul, si spune-ti cu durere în inima: „Cum ma voi arata eu, pacatosul, în ceasul acela cumplit? Cum ma voi înfatisa la tronul Judecatorului? Cum voi avea loc împreuna cu cei desavârsiti eu, cel împrastiat? Sau cum voi sta eu, capra, de-a dreapta lui Hristos împreuna cu oile? Sau cum ma voi arata eu, cel neroditor, în soborul Sfintilor, care au facut aici roadele dreptatii?

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 62-63

 

 

PETE PE O HAINA ALBA

Sfantul Teofan Zavoratul

 

 

Vedeti pete pe o haina alba si simtiti cât este de neplacut si de trist sa întâlnesti asa ceva. Retalmaciti astfel: cât de neplacut si de trist le este Domnului, Îngerilor si Sfintilor sa vada petele pacatelor pe sufletele noastre, albite prin crearea dupa chipul lui Dumnezeu, prin renasterea în baia Botezului si prin spalarea în lacrimile pocaintei.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Ce este viata duhovniceasca si cum sa te apropii de ea?, traducere de Elena Dulgheru, Ed. Anastasia, Bucuresti, 1997, p. 205



BOGATI SI SARACI

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Dupa cum în lumea în care traim aflam bogati si saraci, tot asa si în ordinea spirituala exista saraci si bogati. Saracii cer de la bogati si de la cei cu dare de mâna ajutor si nu se pot lipsi de el; în ordinea spirituala, saracii ar trebui sa vina si sa ceara ajutor celor bogati sufleteste. Noi suntem cei saraci cu sufletul, sfintii sunt cei bogati, care înca din aceasta viata au stralucit prin credinta si prin evlavie. La dânsii trebuie sa alergam noi, saracii, sa le cerem sa se roage pentru noi, sa ne ajute sa devenim curati ca pruncii, sa ne învete întelepciunea duhovniceasca, sa putem învinge pacatul, sa-L iubim pe Dumnezeu si pe aproapele. Rugati-va pentru mine, sfintilor, oameni ai lui Dumnezeu, proorocilor, apostolilor, ierarhilor, mucenicilor, cuviosilor, dreptilor si toti sfintii, ca sa ma fac asemenea voua!

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 225.

 

 

 

COPACUL DOBORAT

Parintele Ilie Cleopa

 

 

Daca vedem prin padurile si codrii cei mari vreun arbore cu mare vechime de ani, rasturnat la pamânt de furtunile vremurilor cele mai puternice decât el, apoi si de la acesta sa ne învatam a nu ne încrede în puterea noastra, nici în iscusinta cea de multi ani, aducându-ne aminte de cele scrise, ca: „Cela ce se încrede în sine, va cadea cadere jalnica” (Pilde 16, 18). Iar daca alti arbori uriasi vedem putrezind prin codri si de multe ori cazuti la pamânt, si lânga acestia zabovind cu gândirea asa sa zicem: Cum acesti arbori atâtea sute de ani traind si atâtea vremi sub soare petrecând, acum zac aici putrezind si pamânt facându-se, dar eu, care sunt „iarba si floarea câmpului” (Psalm 102, 15), în aceasta viata prea scurta, cu cât mai neputincios si mai repede trecator sunt în aceasta lume?

 

Parintele Ilie Cleopa, Opt cuvinte despre minunile lui Dumnezeu din zidiri, Ed. Episcopiei Romanului si Husilor, Roman, 1996, cap. cap. 4: Minunile lui Dumnezeu din lumea arborilor , p. 38-48

 

 

KILOGRAMELE FATARNICIEI

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Dupa cum pietrele, sau bucatile de lemn, sau alte corpuri aruncate în sus cad inevitabil pe pamânt sau în apa, în functie de locul de unde sunt aruncate, tot asa si cuvintele rugaciunii ajung negresit la Dumnezeu daca sunt spuse din inima; atunci când sunt spuse fatarnic, cad peste serpii întunericului, în oceanul minciunii – diavolul – cel ce este tatal minciunii.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 116.

 






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu