luni, 31 ianuarie 2022

alexandrustanciulescubarda - DOAR O VORBĂ.....! MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ (1/2/2022 - 7/2/2022)

 



A zis fericitul Episcop Ioan: „Părinte Teodul, de mare folos este postul pentru călugăr. Să ştii că şapte sunt treptele postului, adică sunt şapte feluri de hrană pentru om, şi anume:

 

a. Carnivorii, care mănâncă întotdeauna carne. Aceştia sunt în treapta cea mai de jos a postului şi, chiar dacă se înfrânează uneori de la mâncare, ei nu pot spori niciodată în rugăciune.

 

b. Lactovegetarienii, care nu mănâncă niciodată carne, ci numai lapte, brânză, ouă şi tot felul de legume fierte. Aceştia sunt în treapta a doua a postului, pe care o ţin de obicei călugării din mănăstiri şi foarte rar mirenii.

 

c. Vegetarienii, care mănâncă numai zarzavaturi şi legume fierte sau nefierte. Rânduiala aceasta formează treapta a treia a postului şi o ţin călugării cei mai râvnitori din mănăstiri. De aici încolo încep treptele postului cele mai aspre, pe care păşesc, de obicei, călugării sihaştri şi pustnicii cei mai nevoitori.

 

d. Fructiferii, care mănâncă o dată pe zi pâine şi fructe nefierte, fără a gusta vreodată altfel de hrană. Cine a ajuns la această treaptă a postului, acela poate stăpâni cu uşurinţă trupul şi gândurile şi poate spori repede pe calea rugăciunii.

 

e. Cerealierii formează treapta a cincea a postului. La această treaptă ajung călugării, mai ales cei din sihăstrii şi pustnicii, care mănâncă o dată pe zi numai pâine neagră de cereale şi boabe muiate de grâu, porumb, mei, linte, bob, mazăre etc.

 

f. Hrana uscată este a şasea treaptă a postului călugăresc, la care ajung de obicei pustnicii cei mai râvnitori. Cei care petrec în această nevoinţă mănâncă numai pesmeţi de pâine muiaţi în apă, cu sare sau puţin oţet, o dată pe zi şi cu măsură. Aşa se nevoiau sihaştrii de pe Valea Nilului.

 

g. Hrana sau mana dumnezeiască este ultima şi cea mai înaltă treaptă a postului călugăresc, la care ajung foarte puţini dintre asceţi, după o îndelungată nevoinţă, întăriţi fiind cu darul Sfântului Duh. Aceştia se îndestulează numai cu Preacuratele Taine, adică cu Trupul şi Sângele lui Hristos, pe care le primesc o dată sau de două ori pe săptămână, fără a mai gusta ceva decât numai apă. După grele ispite şi nevoinţe am ajuns, cu darul lui Dumnezeu, să mă mulţumesc numai cu Preacuratele Taine, şi nu mai simt foame, nici trebuinţă de pâine şi legume...”.

 

(Arhimandrit Ioanichie Bălan, Patericul românesc, Editura Mănăstirea Sihăstria, pp. 591-592)

 

 

Cugetări despre post

 

 

„De aceea, chiar de la început, creând Dumnezeu pe om, îndată l-a dus și l-a predat în mâinile postului și i-a încredințat acestuia mântuirea lui ca unei maici iubitoare și celui mai bun dascăl.”

„Dacă postul a fost necesar în Rai, cu atât mai necesar este în afara Raiului. Dacă era de folos leacul mai înainte de rană, cu atât mai de folos este după rană.” (Sfântul Ioan Gură de Aur)

 

„Fiindcă nu am postit, am căzut din Rai. Așadar, să postim acum, ca să ne întoarcem în Rai.”

 

„Postul este armă împotriva oștirii demonilor.” (Sfântul Vasile cel Mare)

 

„Postul veștejește pofta, prin rugăciune curățește mintea și o pregătește pentru adevărata contemplare.” (Sfântul Maxim Mărturisitorul)

 

„Să postim? Desigur, ca să oprim pornirile trupului și să ne înmuiem inimile.” (Sfântul Simeon Noul Teolog)

 

Tot binele și frumosul se săvârșește și se făptuiește prin post. (Sfântul Grigorie Palama)

 

Mare armă este postul împotriva ispitelor, după cum desfătarea de mâncări este începutul a tot păcatul. (Theofylact al Bulgariei)

 

Mare cale spre tot binele este postul cu discernământ, iar cel ce nu se îngrijește de el, smulge tot binele.

 

 

REVARSAREA DARURILOR

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca geamul, pe lânga faptul ca primeste lumina în sine, o lasa pe aceasta sa intre si în odaie; sau soba se încalzeste nu doar pentru ea însasi, ci si pentru a te odihni pe tine. Acelasi lucru e cuprins si în alcatuirea trupului: ochii vad nu doar pentru ei, ci si pentru trupul întreg; urechile aud nu doar pentru ele însele, ci pentru tot trupul; narile nu doar pentru ele simt mirosul, ci pentru trupul întreg; stomacul nu primeste hrana doar pentru el, ci pentru tot trupul; mâinile lucreaza nu doar pentru sine, ci pentru trupul întreg; picioarele nu merg doar pentru ele, ci si pentru celelalte madulare. Acelasi lucru îl bagam de seama si la celelalte fapturi: soarele de pe cer nu straluceste numai siesi, ci pentru toata zidirea; norii nu tin apa întru ei, ci o revarsa pe pamânt; pamântul nu tine roadele în sine, ci le creste pentru toti. Asa sa cugeti si despre toate celelalte. Din acestea învatam ca din darurile pe care ni le da Dumnezeu noi trebuie sa împartim câte ceva si pentru folosinta aproapelui nostru, caci darurile Domnului sunt facute pentru toti îndeobste. Cel chibzuit trebuie sa-si foloseasca priceperea nu doar pentru sine, ci si spre trebuinta aproapelui sau, iar avutia trebuie sa-i slujeasca nu doar celui bogat, ci si altora. Asa sa facem si cu celelalte: acestea toate sunt talantii Domnului nostru, pentru care vom da raspuns înaintea Lui în ziua venirii Sale (Matei 25, 14-30). Caci toate pe care le avem nu sunt bunurile noastre, ci ale Domnului si ne sunt date de la Dumnezeu nu doar pentru noi însine, ci si pentru aproapele nostru. Iar daca cineva nu împarte celorlalti din bunatatile Domnului care i-au fost date lui, acela pacatuieste împotriva lui Dumnezeu, Care l-a umplut cu daruirile Sale, si pentru aceasta va fi chinuit în ziua Judecatii lui Hristos.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 108.



OMUL SUFERIND

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi, iarasi, un om plin de rani si de puroaie rau mirositoare. Întoarce ochii tai spre sufletul pacatos, care raspândeste o duhoare cu mult mai mare decât a trupului celui împutit. Precum sunt ranile si puroaiele pentru trup, asa sunt pentru suflet pacatele si nelegiuirile. Asculta ce graieste Prorocul: „Faradelegile mele au covârsit capul meu, ca o sarcina grea s-au îngreuiat peste mine; împutitu-s-au si au putrezit ranile mele din pricina nebuniei mele” (Psalmul 37, 4-5). Putoarea trupului e nesuferita pentru noi; duhoarea sufletului e nesuferita pentru Dumnezeu. Noi ne scârbim si fugim de putoarea cea trupeasca; din pricina duhorii sufletesti se scârbeste si se departeaza Duhul lui Dumnezeu. Aceasta iarasi te povatuieste sa te feresti de pacat. Iar daca simti ca sufletul s-a molipsit de lepra pacatuirii, chiar de „stai departe”, sa-ti ridici glasul catre Iisus, Fiul lui Dumnezeu, Izgonitorul tuturor bolilor sufletesti si trupesti, asa cum au facut cândva leprosii, dar nu numai cu gura, ci si cu inima, si sa te rogi: „Iisuse, Învatatorule, miluieste-ma!” (Luca 17, 12-13). Asa, Cel Ce i-a curatit pe acei leprosi va curati si lepra sufletului tau, caci El este milostiv si asculta glasurile noastre, ale sarmanilor. De aceea a si venit în lume, ca sa ne izbaveasca pe noi de pacatele noastre. Nici o lepra a pacatului nu poate fi atât de mare încât preaînteleptul si atotputernicul nostru Tamaduitor sa nu voiasca sau sa nu poata a o curati cu milostivire.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 78

 

 

 

 

Să ne răsfățăm, oare, copiii?

 

 

Este o grijă întâlnită frecvent în rândul părinților. Ne întrebăm: Vor ajunge oare copiii noștri să se descurce în viață, să treacă peste necazurile și încercările pe care viața ni le pune înainte, să reușească să se întrețină singuri și să-și păstreze credința ortodoxă strămoșească? Copiii trebuie educați, dar odată cu dezvoltarea lor fizică și emoțională trebuie să le stabilim câteva limite, care trebuie înțelese și respectate; ei trebuie să participe la treburile casnice și mai ales să asculte de sfaturile părinților. Noi, ca părinți, trebuie să alegem de multe ori între a-i face fericiți pe copiii noștri, pentru un timp scurt, și a-i învăța lecțiile de viață, mult mai importante.

 

Doctorul Mark Bertin susține că ultimele studii în domeniu relevă faptul că cei mici beneficiază cel mai mult din strategiile sau acțiunile care îi ajută în dezvoltarea stăpânirii de sine și a elasticității emoționale. Aceste strategii implică „a spune nu”, a pune limite și a nu încerca să îi facem ascultători prin împlinirea dorințelor lor.

 

Sfaturile doctorului Mark Bertin sunt în total acord cu învățătura Bisericii. Pentru a-L cunoaște pe Dumnezeu trebuie mai întâi să biruim patimile care ne stăpânesc. Ne trebuie multă stăpânire de sine pentru a ne uni cu Dumnezeu, pentru a-I împlini Poruncile, pentru a trăi o viață virtuoasă și mai ales pentru a ne mântui. Această stăpânire de sine se poate învăța de la o vârstă fragedă.

 

Sfântul Ioan Gură de Aur ne spune: Copii care sunt supuși și au frică de Dumnezeu vor găsi o nemărginită sursă de fericire, chiar și în această viață scurtă pe care o trăim pe pământ. Tinerii cărora le veți da o educație bună nu se vor bucura numai de respectul celor din jur, ci vor deveni mai dragi și vouă înșivă. Dragostea pe care o veți avea pentru ei va fi mai mult decât o simplă dragoste, va fi rodul virtuților sădite în inimile lor. Pentru aceasta, la bătrânețile voastre veți primi în schimb de la ei o dragoste și o purtare de grijă necondiționată. Ei vă vor fi suportul material și spiritual al bătrâneților voastre... De aceea vă rog să aveți grijă de copii voștri și să-i educați în frica de Dumnezeu; gândiți-vă la mântuirea sufletelor lor. Dumnezeu v-a pus ca învățători și conducători ai familiilor voastre, de aceea este de datoria voastră să le purtați de grijă.

 

Și Sfântul Apostol Pavel ne îndeamnă: Şi voi, părinţilor, nu întărâtaţi la mânie pe copiii voştri, ci creşteţi-i întru învăţătura şi certarea Domnului (Efeseni 6, 4). Este foarte important să ne creștem copiii în frică de Dumnezeu, învățându-i să-și respecte părinții și pe cei din jur și să-L iubească din toată inima pe Dumnezeu. Cel mai important element al acestei educații este familia. Noi, ca părinți, trebuie să fim exemple pentru copiii noștri, trebuie să le arătăm ceea ce și Hristos ne-a învățat prin întruparea, pătimirile și Învierea Sa, punând noi înșine în practică aceste învățături. Trebuie să-i învățăm să își recunoască greșelile și să descopere puterea iertării aproapelui. Mai ales rugăciunea trebuie să aibă un loc de căpătâi în viața noastră și a copiilor noștri. Un copil care este crescut într-o familie în care rugăciunea nu lipsește din viața de zi cu zi, când se va maturiza va înțelege importanța rugăciunii și, mai ales, o va practica. Când ne împărtășim noi cu Sfânta Împărtășanie, să îi cuminecăm și pe copiii noștri, învățându-i  despre importanța Sfintelor Taine prin exemplul nostru personal.

 

Foarte ușor putem, însă, să exagerăm cu atenția pe care o acordăm copiilor noștri. Sfântul Cuvios Paisie Aghioritul ne avertizează în acest sens: Mulți părinți le fac rău copiilor lor, fără să-și dea seama, prin manifestarea într-un mod nepotrivit a dragostei pe care o au pentru ei. De exemplu, dintr-o dragoste exagerată pentru copilul ei, o mamă l-ar pupa și l-ar strânge în brațe fără măsură, spunându-i: „Ce copil nemaipomenit ești!” sau „Ești cel mai cuminte băiat din toată lumea!”. Prin urmare, încă de la o vârstă fragedă (când încă copilul nu e în stare să înțeleagă sau să-și exprime dezacordul față de ceea ce aude sau vede), cel mic dobândește o părere foarte bună despre el însuși, gândind despre sine și considerându-se a fi cel mai frumos și cel mai deștept. Astfel nu va mai avea nevoie de ajutorul lui Dumnezeu și de Harul Lui și nici nu I-l va cere. Printre cei care vor avea de suferit mai târziu din pricina acestui comportament greșit se numără și părinții. Oare chiar credeți că acei copii vor asculta în liniște de sfatul părinților, bineștiind că ei sunt cei mai deștepți și mai frumoși copii de pe Pământ și că ei le știu pe toate? Din această pricină părinții sunt datori să-și educe copiii în dreapta credință, ferindu-i de orice fel de exagerări, conștienți fiind de faptul că ei poartă nu numai responsabilitatea pentru propriile fapte, ci și mai ales pentru cele ale copiilor lor.

 

Misiunea noastră este aceea de a crește sfinți, pe care Dumnezeu îi va primi în Împărăția Sa. Ca să reușim în această misiune, trebuie să devenim noi înșine sfinți. Iată ce spune Sfântul Cuvios Porfirie Kafsokalivitul: Părinții trebuie să se dăruiască în totalitate dragostei lui Dumnezeu. Trebuie să devină sfinți în relația cu copiii lor, prin blândețe, răbdare și iubire. Bucuria care va veni asupra lor făcând aceasta va aduce cu ea și Harul Duhului Sfânt, care se va revărsa asupra pruncilor lor. În general, părinții poartă vina comportamentului necuviincios al copiilor, iar acest comportament nu se poate îndrepta prin mustrări, pedepse sau severitate. Dacă părinții nu duc o viața plină de virtuți și nu își arată iubirea unul altuia, diavolul îi va chinui prin comportamentul necuviincios al copiilor. Dragostea, armonia și înțelegerea între părinți sunt elementele-cheie în educația și formarea copiilor. Aceste lucruri vor oferi un minunat sentiment de securitate și siguranță în viața lor.

 

(Viaţa de familie, traducere de Adrian Tănăsescu-Vlas, Editura Sophia, Bucureşti, 2009, pp. 87-89)

 

  

 

Cum gestionăm certurile dintre frați?

 

 

Nu există soluţii simple pentru această problemă; totuşi, este important să ne amintim că unele conflicte pot juca un rol pozitiv, cu condiţia să nu ajungă prea departe. Stresul şi conflictele au loc ca urmare a faptului că tocmai în acest fel se realizează trecerea la un nivel nou, mai stabil, al relaţiilor. Copiii fac însă lucrul acesta cu stângăcie, drept pentru care au nevoie de ajutorul părinţilor.

 

În majoritatea cazurilor, părinţii trebuie să evite rolul de arbitru în ciocnirile dintre copii – dar dacă aţi fost totuşi atras în conflict, daţi-i fiecărui copil posibilitatea de a-şi exprima plângerea sau supărarea, iar apoi cereţi-i unuia dintre ei să expună pe scurt esenţa plângerii celuilalt, ca să vă convingeţi că aţi auzit şi aţi înţeles totul în mod corect.

 

După aceea, copiii să alcătuiască împreună lista căilor şi mijloacelor posibile de rezolvare a conflictului. În atare caz, nu numai că veţi returna copiilor responsabilitatea pentru rezolvarea conflictului, ci îi veţi şi deprinde să biruie diversele probleme, piedici şi momente negative din viaţă. (...)

 

Pentru ca ei să nu se teamă de propriile sentimente pe care le nutresc unul faţă de celălalt şi să admită că uneori se pot şi certa, şi că nu este nimic înfiorător în asta, discutaţi cu ei despre acest lucru. Le puteţi povesti despre propriile dumneavoastră trăiri din copilărie şi despre ciocnirile cu fraţii şi surorile dumneavoastră. Iar dacă aţi fost copil unic la părinţi, fără îndoială că aţi comunicat cu verii dumneavoastră sau, dimpotrivă, aţi visat dintotdeauna să aveţi o soră sau un frate.

 

Arătaţi-le copiilor aspectele pozitive ale vieţii lor comune, daţi-le uneori sarcini comune, străduiţi-vă să fiţi echidistant cu ei. Dacă sunt de acelaşi sex, este mai bine dacă fiecare dintre ei va avea hobby-ul său, talentul său, pasiunea sa, ca să se afle cât mai puţin în competiţie. Şi încă o observaţie. Este binecunoscut faptul că bătăile, zarva şi ţipetele au loc numai în prezenţa adulţilor, că ele sunt adresate în cea mai mare măsură acestora. Ca atare, multe depind de comportamentul părinţilor.

 

În mod special, nu trebuie să li se permită copiilor să pârască. În acest scop, trebuie să fie învăţaţi să utilizeze contactul direct, adică să-şi exprime gelozia nu indirect, părinţilor, ci deschis, unul celuilalt, prin cuvinte de genul: „nu-mi place când te baţi cu mine...”, „mă supăr când îmi iei lucrurile...”. Declaraţiile de acest fel îi ajută pe copii să caute forme noi, civilizate de comunicare, evitând să se „atingă” unul pe celălalt.

 

Străduiţi-vă să acceptaţi faptul că sunt diferiţi şi că fiecare este bun în felul său, de aceea nu îi siliţi să se adore unul pe celălalt, să fie întotdeauna împreună şi să colaboreze mereu, cu orice preţ. Dragostea impusă rareori este îndelungată şi sinceră. Fără îndoială că va veni o vreme când va deveni interesant pentru ei să fie împreună, fără nici o presiune din afară. Şi atunci se vor putea simţi pe deplin prieteni, nu numai rude, vor înlocui concurenţa prin colaborare şi vor putea transmite propriilor copii această experienţă inestimabilă. Şi le vor povesti cândva, cu acelaşi zâmbet, cum se băteau cândva cu fratele lor.

 

(Viaţa de familie, traducere Adrian Tănăsescu-Vlas, Editura Sophia, Bucureşti, 2009, pp. 87-89)



CALUL NEIMBLANZIT

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca un cal înversunat si neîmblânzit, ca sa se faca bun pentru toata lucrarea si trebuinta, este învatat, înfrânat si smerit în felurite chipuri de catre stapânul sau si asa, încetul cu încetul, el leapada înversunarea sa fireasca si ajunge sa fie blând si folositor pentru stapânul sau în orice munca. Prin firea sa, tot omul este întocmai ca un cal îndârjit, înversunat, neîmblânzit si foarte nepotrivit pentru a sluji Domnului Dumnezeului sau, întrucât nazuieste si cauta sa faca voia lui si a lumii, si nu pe cea a Domnului Dumnezeului sau, caci s-a stricat peste masura dupa caderea lui Adam. O, cât de multa învatatura, înfrânare si îmblânzire îi este de trebuinta omului pentru a lepada înversunarea, învârtosarea si turbarea firii si a se face astfel vrednic spre a intra în slujirea Domnului Dumnezeului sau!

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 204

 

 

 

ACASA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Oriunde s-ar duce un om, el sfârseste mereu prin a se întoarce acasa. La fel este cu crestinul, oricine ar fi, om de vaza sau de rând, bogat sau sarac, savant sau nestiutor; orice ar putea fi, oricare ar fi locul pe care îl ocupa în societate, orice ar face, el trebuie sa-si aminteasca mereu ca nu este la el acasa, ci în calatorie, pe drum, si ca trebuie sa se întoarca acasa, la tatal lui, la mama lui, la fratii si surorile lui mai mari. Aceasta casa este Cerul; tatal lui este Dumnezeu, mama, Preacurata Maica a Domnului, fratii si surorile lui mai mari, Îngerii si Sfintii lui Dumnezeu. El trebuie, de asemenea, sa-si aminteasca faptul ca adevarata sa obligatie este mântuirea sufletului sau, împlinirea poruncilor dumnezeiesti, curatia inimii sale.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 114.

 

 

 

LUMINA LINA

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

Lumina lina care mângâie si da viata este numai acolo unde sunt ascultate si respectate poruncile lui Dumnezeu. Acolo unde legile date de Dumnezeu nu sunt încalcate, ci sunt ascultate, acolo este cântec si bucurie, acolo nu exista spaima sau tristete, acestea sunt alungate si toate cânta, cânta, cânta cântari de lauda si iubire, asa cum rasuna din nemarginire în nemarginire în Ceruri. De aceea Mântuitorul ne-a învatat sa ne rugam mereu Tatalui nostru si sa zicem „precum în Cer asa si pe pamânt” (Matei 6, 10).

 

Din sufletul regelui profet si poet David a izvorât cuvântul: „Cântati popoarelor, cântati…” (Psalm 95, 7). Oamenii în general prin tot ceea ce fac… toata munca omului, toata creatia lui, era rânduita sa fie un cântec de bucurie. Aceasta a devenit un chin numai dupa ce omul a calcat porunca data lui. Cu toate acestea, tot ceea ce fac oamenii în general, toata creatia omului, este un cântec, un înalt si minunat cântec.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Acolo-n sus in vremea aceea, Ed. Manastirii Rohia, Rohia, 2010, p. 7-8.



Minuni și vindecări prin rugăciune la moaștele Sfintei Cuvioase Ipomoni

Monahul Pimen Vlad

 

  .

         Ajungând odată împreună cu un părinte la Atena, unde aveam ceva treburi, ne-am dus și până la Mănăstirea Sfântului Patapie, unde se află moaștele sfântului. Mănăstirea se află mai sus de Lutraki. Ajungând spre seară, am fost primiți să rămânem acolo peste noapte. Ducându-ne să ne închinăm în biserică, maica de acolo ne-a zis: „Închinați-vă și la capul Sfintei Cuvioase Ipomoni, să vedem dacă simțiți ceva”.

 

Când m-am închinat și am sărutat sfintele moaște, le-am simțit fierbinți, de parcă ar fi avut căldură în ele. Atunci maica ne-a zis că în aceeași zi a venit o femeie care avea dureri groaznice de cap, dar atingându-se de sfintele moaște, i-a trecut imediat durerea.

 

După câteva zile a fost și o fată româncă pe care o cunoșteam și s-a închinat, simțind și ea căldura de la capul sfintei și primind multă bucurie în suflet.

 

(Monah Pimen Vlad, Povestiri duhovnicești, volumul I, Editura Axa, 2013, pp. 56-57)

 

 

 

„Decalogul” postului

Părintele Nicolae Tănase Cuvinte duhovniceşti

 

 

Nu ţine ură, vrăjmăşie sau invidie. Calcă-ţi pe inimă, mergi şi te împacă cu toată lumea, şi mai ales cu cei cărora le-ai greşit. Iartă din toată inima ta, pentru ca şi Dumnezeu să te ierte pe tine.

 

• Spovedeşte-te cât mai grabnic la preotul tău duhovnic şi nu-l schimba. Mărturiseşte toate greşelile şi patimile, gândurile şi intenţiile rele.

 

• Nu te certa, nu blestema, nu înjura. Cei care înjură se aseamănă celor care au scuipat faţa Domnului nostru Iisus Hristos în timpul Pătimirii Sale.

 

• Roagă-te cu smerenie în fiecare zi, dimineaţa, seara şi de câte ori poţi. Roagă-te şi pentru binele duşmanilor, împlinind astfel porunca Domnului, şi El îţi va da pace în suflet, bucurie şi înţelegere duhovnicească.

 

• Fă milostenie după puterile tale, adică ai milă de alţii, ca şi Hristos să aibă milă de tine. Ajută orfanii, văduvele, săracii, familiile nevoiaşe sau cu mai mulţi copii, fără a-i judeca pentru lipsurile lor.

 

• Întoarce la credinţă pe cel căzut ori neştiutor, dăruindu-i un sfat bun, o carte de zidire sufletească, o candelă sau o icoană.

 

• Mergi şi vizitează un bolnav, un suferind, un infirm sau un neputincios. Uşurează suferinţa şi vei putea să auzi şi tu, la Judecată, chemarea Mântuitorului de a moşteni Împărăţia Cerurilor.

 

• Pomeneşte şi fă milostenie pentru cei adormiţi, după rânduielile Bisericii, în semn de iubire, recunoştinţă şi neuitare faţă de ei.

 

• Ai grijă să nu te mândreşti cu postul tău şi cu nimic din ceea ce faci bun, ci în fiecare zi să spui: „Slugă netrebnică sunt, pentru că am făcut numai ceea ce eram dator să fac” (Luca 17, 10).

 

• Postiţi pentru că aţi păcătuit, postiţi pentru a nu mai păcătui, postiţi pentru a primi darurile Duhului Sfânt şi a păstra ceea ce vi s-a dăruit!

 

Acesta să fie îndemnul: să postim cu folos! Fă din ziua împărtăşirii tale cu Sfântul Trup şi Sânge al Mântuitorului Hristos cea mai fericită sărbătoare a vieţii tale, trăind bucuria Învierii.

 

(Părintele Nicolae Tănase, Să nu-L răstignim iarăşi pe Hristos, Editura Agaton, Făgăraș, 2011, pp. 122-124)



Sfântul Ioan Rusul vindecă doi frățiori

 

 

Într-o casă simplă din Lemeso (Cipru), o familie trăieşte suferinţa: au doi copii, de 6 şi 8 ani, bolnavi de leucemie. Părinţii şi oamenii de ştiinţă dau o luptă aspră pentru viaţă. Cu cât privesc feţişoarele palide şi ofilite ale copiilor cărora le-a pierit orice dorinţă de viaţă şi jucării, cu atât inimile părinţilor se zdrobesc mai tare. Cineva le vorbește de Sfântul Ioan din Grecia, că este viu şi face minuni, că i se păstrează trupul întreg.

 

Îngenunchează în faţa icoanelor din casă mama îndurerată, îngenunchează şi tatăl. Este seară, iar flăcăruia candelei face şi mai palide chipurile copiilor care dorm alături.

 

„Sfinte Ioane, se roagă mama, fă-mi copilaşii bine. Nu pot să rabd atâta suferinţă. Sfinte Ioane, vino şi în casa noastră, intră aici în această seară şi caută măcar puţin spre durerea noastră.”

 

Plângând pe tăcute, tatăl se ridică. După un timp, se ridică şi mama. Se culcă. Când se luminează de ziuă, mama priveşte către copii şi – ce-i văd ochii? Vorbeşte soţului să privească şi el: obrăjorii copiilor nu mai sunt uscaţi, palizi, ci trandafirii și moi. Îi trezesc şi îi pregătesc în grabă. Unde merg? La profesorul universitar care se ocupa de ei.

 

„Dar, le spune acesta, de ce să mai facem iarăşi analiza sângelui? Obosim copiii; doar alaltăieri i-am examinat.”

 

Insistă, însă, mama, îl roagă şi tatăl. Se face reexaminarea şi la analize numărul de globule roşii era cel normal. Copiii se vindecaseră! Minunea credinţei avusese loc.

 

(Sfântul Ioan Rusul – mărturii contemporane ale Iubirii lui Dumnezeu, traducere de Ieromonah Evloghie Munteanu, Cristina Băcanu, editată de Mănăstirea Crasna, jud. Prahova, 2004, pp. 20-21)

 

 

FRATERNITATE

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

Când cineva îsi potriveste pasul dupa inima lui Hristos, înseamna ca s-a înfratit cu toti oamenii de pe pamânt.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 46






Trifoiul Sfântului Patrick

Dogma Sfintei Treimi -

 

 

Cu mult înainte de a se vorbi despre confesiuni creștine, despre deosebiri și ziduri despărțitoare, credința în Mântuitorul Iisus Hristos era o limbă comună – cel puțin pentru spațiul fostului Imperiu Roman. Până astăzi ne uimim când ne este relatată slujirea împreună a Sfântului Policarp al Smirnei, deci un oriental din Siria, cu episcopul Anicet al Romei! Orient și Occident. Și, totuși, era o limbă comună – dumnezeiasca Liturghie. Din timpurile în care Ortodoxia era trăită și în Europa Nordică, ne-a rămas și un alt exemplu de sfințenie.

 

Cinstit în Biserica Romano-Catolică, în cultul anglican și în cel luteran, Sfântul Patrick a fost personalitatea care a purtat în sine simplitatea Orientului, în materialitatea Occidentului. În gândirea acestuia, deși nu i-a cunoscut niciodată, se simte trăirea părinților pustiei din Egipt și Palestina și se respiră dogma Sfintei Treimi, așa cum a fost statornicită de către sinodalii ecumenici de la Niceea și Constantinopol.

 

La mii de kilometri de Orient, Sfântul Patrick s-a născut în Britania, în jurul anului 385. La 16 ani a fost prins de pirați și vândut rob în Irlanda, unde a fost trimis să pască oile. Recâștigându-și libertatea, după șase ani s-a întors în Britania. A intrat în rândul clericilor, iar în anul 432 s-a întors în Irlanda, învățând cu râvnă poporul din acea insulă. A convertit pe mulți la credința creștină și a organizat Biserica locală. În jurul anului 444 a întemeiat episcopia Armagh, în apropierea orașului Belfast.

 

Trifoiul – icoană a Sfintei Treimi

 

Episcop într-un ţinut ostil religiei păgâne, dar apropiat practicilor agricole, Sfântul Patrick a căutat în natură un exemplu prin care nordicii să înţeleagă învăţătura creştină despre Sfânta Treime. Modul în care noi slăvim pe Tatăl, pe Fiul şi pe Sfântul Duh – Sfânta Treime, singurul Dumnezeu, a fost asemănat de către Sfântul Patrick cu o plantă întâlnită mai la tot pasul în ţinuturile nordice – trifoiul. Precum cele trei frunze ale trifoiul sunt unite şi îşi trag seva din aceeaşi tulpină, la fel vorbim despre un singur Dumnezeu întreit în persoane. La fel mărturisesc şi dogmele stabilite la sinoadele ecumenice: „Urmând Sfintele Scripturi şi învăţătura Sfinţilor Părinţi, Biserica Ortodoxă mărturiseşte că Sfânta Treime înseamnă trei Persoane, care împărtăşesc aceeaşi substanţă sau natură. Toate cele trei Persoane sunt consubstanţiale Una cu Cealaltă, Ele sunt de aceeaşi esenţă şi coeterne. Nu a existat niciodată un timp în care Una dintre Persoanele Treimii să nu fi existat. Dumnezeu este dincolo şi înainte de timp şi totuşi lucrează înăuntrul timpului, mişcându-Se şi vorbindu-ne în cadrul istoriei”.

 

Învăţătura Sfântului Patrick este întru totul ortodoxă, deşi a trăit la kilometri depărtare, în Occidentul Nordic încă păgân din secolul al IV-lea. Ziua de 17 martie, în care Irlanda şi Islanda şi alte ţinuturi nordice îl serbează pe Sfântul Patrick, trebuie să constituie un moment în care să ne aducem aminte că a existat o singură tulpină a Bisericii, o mărturie comună, Sfântul Patrick fiind un Sfânt al Ortodoxiei ecumenice.

 

  

Din minunile Sfintei Ana de la Mănăstirea Bistrița nemțeană

 

-Preacuvioase Părinte, ce ne puteți spune despre icoana făcătoare de minuni a Sfintei Ana? Există minuni consemnate, care au fost săvârșite în urma rugăciunilor adresate în fața acesteia?

 

Această minunată icoană se află în biserica Mănăstiriii Bistrița de aproximativ 600 de ani. Ea poartă și apelativul „făcătoare de minuni”, care este pe deplin justificat de minunile care s-au petrecut efectiv prin mijlocirile Sfintei Ana. În trecut, icoana era adesea scoasă în procesiune, prin orașe, prin sate, peste țarini și ogoare. Și, în urma rugăciunilor săvârșite de preoți și credincioși, Dumnezeu, se milostivea și dădea ploaie pământurilor însetate.

 

Dacă cineva ar încerca să consemneze toate minunile săvârșite, cu adevărat s-ar aduna o salbă de astfel de mărturii. Dacă ne gândim la faptul că vin zilnic atâția închinători și au o evlavie deosebită la această icoană, aceasta se face și datorită faptului că acești oameni au primit un ajutor direct și simțit sau mai discret de la Sfânta Ana. Nu știm în ce măsură ajutorul pe care Sfânta Ana îl dăruiește închinătorilor săi poate fi considerat o purtare de grijă sau efectiv, chiar o minune.

 

Este greu de spus și de făcut o separație între purtare de grijă, între ajutor și minune, pentru că, de fapt, providența lui Dumnezeu este și o minune a Lui. De aceea, purtatea de grijă a sfinților și ajutorul lor – toate acestea pot fi considerate și însumate într-o mare minune. Este o minune să știm să sfinții sunt alături de noi și atunci când îi chemăm la greu, ei ne vin în ajutor și mijlocesc înaintea lui Dumnezeu pentru nevoile noastre, pentru încercările noastre și pentru ispitele prin care trecem în această viață.

 

„Doamne, ai milă de copilul meu! Sfântă Ana, ajută-l!”

 

Am avut șansa să primesc o mărturie directă de la un bărbat care s-a bucurat direct de o vindecare miraculoasă în vremea copilăriei lui. Cu vreo două luni în urmă, eram în fața icoanei Sfintei Ana și un bărbat de aproximativ 50 de ani, care îmi oferea multă încredere, mi-a spus că avea vreo trei ani când pe trupușorul lui îi apăruseră niște bube cărora doctorii nu le dădeau de leac și din această pricină mama lui era foarte necăjită.

 

Dar, într-o zi, când icoana Sfintei Ana era în procesiune prin satul lor, mama l-a atins ușor de icoană și a lăsat un suspin să se înalțe către Dumnezeu, zicând: „Doamne, ai milă de copilul meu! Sfântă Ana, ajută-l!” Și-mi spunea bărbatul respectiv că din momentul acela a început să se facă sănătos, s-a tămăduit și tămăduit a rămas până astăzi. Și mai mărturisea el că, ori de câte ori intră în biserică, își amintește cu emoție și recunoștință de acest fapt.

 

Din păcate, mai sunt și asumări deviate ale cinstirii icoanei Sfintei Ana, în sensul că unii înțeleg că, dacă vor trece de trei ori pe sub icoana Sfintei Ana, dorințele li se vor împlini într-un mod automat, ca în urma unei lovituri de baghetă magică. Or nu se întâmplă așa. Noi, când venim în fața icoanei Sfintei Ana, ne amintim de viața ei sfântă, de virtuțile ei, prin care ea s-a înscris în memoria lui Dumnezeu și în memoria noastră.

 

(Monah Pimen Vlad, Povestiri duhovnicești, volumul I, Editura Axa, 2013, pp. 56-57)

 

 

 

ICOANELE

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

 

Icoanele sunt o necesitate a naturii omului. Poate oare firea noastra sa se lipseasca de imagine? Poti oare sa-ti aduci aminte de un obiect sau o fiinta care nu sunt de fata fara sa ti le „imaginezi”? Oare nu Însusi Dumnezeu ne-a dat capacitatea de a ne imagina? Icoanele sunt raspunsul Bisericii la una din necesitatile stringente ale naturii noastre.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 387.









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu