„Hanul răzeșilor – Letopisețiul lui
Marin Beșcucă”
OROLOGIU ÎNTRU DEȘTEPTARE
Vasilica Grigoraș
Volumul
„Hanul răzeșilor – Letopisețiul lui Marin Beșcucă”, publicat la Editura Papirus
Media din Roman, 2021 este o lucrare de mari dimensiuni (1696 pagini). A apărut
în Colecţia „2021 - Anul Garabet Ibrăileanu, 150 de ani de la naştere” –
Poesis. Cartea este recomandată de Uniunea Ziariştilor Profesionişti din
România – Filiala „Filip Brunea Fox” Roman & Societatea Culturală
„Clepsidra” Roman. Adaug și faptul că despre „Hanul răzeșilor – Letopisețiul
lui Marin Beșcucă” s-au exprimat și au emis importante aprecieri: Cornel Paiu,
Doru Dinu Glăvan, Pompiliu Comșa, Ioan Constantin Rada, Gheorghe Pârlea,
Marta-Polixenia Beșcucă. Am menționat aceste informații pentru că girează
valoarea și însemnătatea acestei scrieri.
Știind
că titlul unei cărți exprimă chintesența scriiturii, inevitabil gândul m-a dus
la ceea ce înseamnă LETOPISEȚ; conform dicționarului explicativ al limbii
române: „scriere veche cu caracter istoric, în care evenimentele sunt
prezentate în ordine cronologică, cronică”. Mergând mai departe pe această
idee, mi-am amintit de opera marilor cronicari moldoveni - Grigore Ureche,
Miron Costin, Ion Neculce, și m-am întrebat: este posibil ca și-n zilele noastre
să se scrie cronici ale timpului pe care îl trăim? Citind textul lucrării, pot spune că, din fericire, da, este posibil
acest lucru. Și, da, avem cronicari de seamă, asemenea lui Marin Beșcucă.
Dovada de netăgăduit este acest volum, despre care preotul poet Cornel Paiu ne
spune: „Conceput în versuri, când lirice, când descriptive, „Hanul Răzeşilor –
Letopiseţiul lui Marin Beşcucă” este o veritabilă frescă – culturală, istorică
şi socială – a răstimpului în care a fost redactat, dar şi mai mult decât atât,
datorită incursiunilor în istoria şi cultura română şi a unor largi popasuri în
istoria universală, inclusiv în istoria biblică a umanităţii, întreprinse cu
discernământ, cunoaştere, nestăvilit entuziasm şi vulcanic elan creator”.
Autorul
corăbian (n.1957, Corabia, județul Olt) a orânduit LETOPISEȚIU pe 366 de zile,
intervalul cuprins între 24 noiembrie 2019 și 23 noiembrie 2020, alcătuind o
suită de tot atâtea poeme, prin care prezintă viața actuală a românilor, dar
sondează și etalează cu vădit aplomb un îndelungat parcurs istoric, reușind cu
brio să scrie o cronică veridică a prezentului cu incursiuni în istoria,
religia, mitologia, cultura țării și poporului.
Ne aflăm în fața unei lucrări de excepție, o creație literară scrisă în
spiritul a ceea ce a afirmat Tudor Arghezi în „Despre arta literară”: „În limbă
cuvintele nu stau izolate. Dicționarul le dă ordine și explicare. Comunicarea
ideilor începe cu alegerea cuvintelor. Împrejurări deosebite cer cuvinte pe
potriva lor.” Așadar, „Marin Beșcucă nu stâlcește limba română, cum ar afirma
unii, ci o împodobește cu straie domnești, culege timpului perle din epoci
diferite și făurește șirag nou, să știe românul ce grai avea muma mumei sale și
câtă miere curgea în arhaic pe limba strămoșului.” (Marta-Polixenia Beșcucă)
Poetul,
asemenea unui răzeș adevărat se apleacă, se înclină cu smerenie în fața vieții, simțind și
afirmând că „Dumnezeu este! Nimic și Niciodată fără Dumnezeu!” Această formulă
a mărturisirii credinței este un laitmotiv al întregii cărți, care începe
astfel: „...da, Bunule DUMNEZEU, sunt eu, Marin, păcătosul Tău rob,/ acela atât
de păcătos, că TU, Doamne, TU și numai TU mi-ai dat frâiele/ cu care să
izbândesc în drumul îndemnului dinspre Tine/ și în zi de DUMINICĂ!”
Cu
strădanie, Marin Beșcucă, asemenea țăranului liber „își clădește singur casa
și-și făurește sufletul” nu pe un loc viran, nu în vid sau în van, ci se
bazează în demersul său pe un sprijin stabil, puternic, rezistent în timp și
spațiu, pe care îl invocă: „deja sângele meu simte strigătul de luptă al
Sfântului Ștefan, Voievodul Cel Mare!/ iar răzeșii din mine se vor lupta cu
orice opreliște scoată, din mine!, Poemul HANUL RĂZEȘILOR!// doar așa voi simți
cum sufletul meu duce flamura-n scânteie/ peste ȚARA SUFLĂRII ROMÂNEȘTI,
cuprinsă-ntre apele de dor românesc,/ Dunăre, Bega, Tisa și Nistru”.
Letopisețiul
lui Marin Beșcucă este un tratat de istorie, de teologie, de cultură care ar
trebui să fie studiat cu mare atenție pentru că astfel putem învăța adevărate
lecții de viață, prin care putem zidi temelia de rezistență a construcției
propriei vieți și a neamului.
Originalitatea scrierii Letopisețiului este de netăgăduit, respiră prin
toți porii versului și ai cuvântului bine plasat și rostit cu temeinicie. În
această manieră, autorul realizează prețioase cuceriri în arta scrierii, a
literaturii, vădind concepții și comportament specifice răzeșului român.
Țăranul înstărit, stăpân în devălmășie al pământului moștenit de la străbuni a
pierdut în timp calitățile și trăsăturile esențiale ale omului înfrățit cu
pământul din care s-a născut. Autorul ne invită la o introspecție și la o
revenire la adevăratele valori ale neamului. „eu mă conjug timpului din
convingerea că MISIA mi s-a venit dintr-o,/ hai să zic, pregătire în prealabil,
simțind vâltoarea ei din vâltoarea vieții/ care nu m-a lăsat, dar nici nu m-a
scos izbeliște până-n cădere,/ când TU, Doamne.../ apoi poțiunea s-a venit din
bobul de rouă, din firul de brumă și din fulg,/ vântul spulberând toate
iluziile și toate ispitele până-n Pragul de acum știut,/ este o formulă nouă
pentru mine, dar vechiul strigă!/ din tradiția lăsată în... vatra părintească,
de unde m-am săltat/ adulmecând din neștiut-nepriceput Chemarea/ care nu mi-a
lăsat spațiu gândului,/ ci mi-a frământat acest aluat din care m-a dospit...”.
Stilul
riguros, uneori puțin transparent, nu se deschide spre facilitate, dar se
adaptează foarte bine la o povestire a cărei vervă abundentă în informații și
trăiri. O extremă spontaneitate a îngăduit autorului să scrie pasaje de o reală
complexitate, ceea ce presupune un efort deosebit pentru a fi citite.
Cronica
„Hanul răzeșilor...” este scrisă cu entuziasmul compunerii îndrăznețe, cu o
râvnă intelectuală și creativă de admirat. Deși la prima vedere pare un vârtej
de idei, scrierea este concepută cu distincție conceptuală, cu justă și
profundă rațiune de înrâurire a vieții cu un suflu amplu de prospețime.
Compoziția
textului se bazează pe o paralelă inspirată între acum și atunci, între aici și
acolo. Pentru o corectă înțelegere este nevoie de atenție sporită în
identificarea și interpretarea corectă a figurilor de stil, în mod deosebit:
metafora, paradoxul, aliterația, repetiția… În acest scop, lucrarea trebuie
citită pe îndelete, de revenit iar și iar asupra textului.
Evoluția
poetului este una din cele mai limpezi, expresia chipului său lăuntric câștigă
în consistență, pe măsură ce inspirația se adâncește. Descoperim un lirism
strict personal, cu efuziuni de înalte și delicate calități scriitoricești, în
care se împletesc armonios rațiunea și afectul, logica și sentimentul, cu efect
muzical discret, perceptibil doar de cei care sunt pregătiți să asculte, să
audă și să înțeleagă mesajul poemelor. Numai astfel, cititorul descoperă
frumosul, binele și adevărul.
Maniera
în care este scris LETOPISEȚIU degajă constante revelatoare ale personalității
autorului cu reale șanse de a se impune în spectrul literaturii române la
începutul mileniului trei. Prin creația sa, Marin Beșcucă se individualizează,
iese în evidență și se înalță deasupra „proletariatului literar” de astăzi,
care își înmulțește opera doar cantitativ, nu și calitativ. Și acest lucru, în
condițiile în care societatea n-aduce intelectualului, scriitorului decât
decepții, neajunsuri și înfrângeri.
Oamenii, în general, slujitori ai cuvântului cu atât mai mult, se simt
în largul lor doar singuri, față-n față cu ei înșiși și cu Cerul Cerului. Acest
lucru poate fi o explicație a retragerii autorului, fie și doar pentru 366 de
zile în HANUL RĂZEȘILOR pentru a medita și a descoperi, apoi prin noblețea
interioară și iubirea față de semeni, să împărtășească și celorlalți, cu
dorința-i învârtoșată de a reveni oamenii la viața în spiritul răzeșului:
„Orologiul e frânt din mijloc/ și face un parșiv joc de creion pe pendular,/ curcubeul
îmi cere funicular,/ e prea multă tarabă în indigo/ programul de țară e... un
mișto!/ mulțumescfrumos,/ așa de lung mi s-a părut Poetule,/ timpul se rezema
pe mine!/ pe obraz de timpan părea că-l aud și pe Doctor IFT.../ (poate, unde
sunt nebărbierit, mi-am zis)/ Orologiul mă scormonea în trecut!/ Doamne
ajută-mă-n Spirit de Răzeș!”
Aplecându-se
asupra Revoluției de la 1989, a evenimentelor de la Timișoara și din țară
neelucidate nici până astăzi sub aspect juridic și istoric, revoltat de toate nimicniciile
din țară și nu numai, „dar Doamne, cât de scump timpul!/ i-am pus Acolade, să
strâng în mine Timișoara/ pe care Mnieru mi-o pusese la talpa minții de PATRIA
CEA DRAGĂ!/ Revoluție căutasem prin Revoluția Timișoarei,/ Revoluție din care
să duc orbită universală peste un fapt istoric/ nereținut la plurivalența de
reper pentru viitor.../ jocul, în cele din urmă, n-a urmat oamenii, a trecut
Printre ei/ și le-a răpit dreptul de a răsturna bolovanul devenirii
socio-umane,/ comunitare mai ales...”, Marin Beșcucă deplânge soarta răzeșului
de astăzi oprimat de cozile de topor din țară și din afara ei: „Frate
Răzeșule!/ domnule, efervescența asta nu o au toți eunucii lumii noastre/ acum
suligați pe val, fără arcă însă!/ far din noapte, Steaua Polară a fost umilită
de un cumpărător/ care și-a pus numele lui peste peretele ei,/ Doamne, dar până
când?/ este ca la netotul cu MUIE pe Drapelul României!” Pe bună dreptate,
regretatul Doru Dinu Glăvan, președinte UZPR, consideră că autorul: „Este un
poet incisiv, în niciun caz nu vorbim de un poet al trăirilor pasive, visarea
nu pare a fi un punct dominant în poezia sa, poemele sale își trag forța din
trăiri vii, cotidiene. Este un poet analitic, un cercetător, dar și un
luptător, reușește să transmită mult din ceea ce simte, poate mai mult decât
este îngăduit.”
Într-un
mod cât se poate de evident, autorul evocă prin vers atât realități grandioase
ale istoriei cât și umile aspecte ale vieții contemporane. Întâlnim o varietate
de perspective și o diversitate de traspuneri lirice în imagini și tonuri care
răsfiră, degajă senzații și trăiri. Pentru generațiile de astăzi și cele
viitoare, cartea este un autentic document istoric, o capodoperă a creației
literare actuale.
Cronicarul
Marin Beșcucă cercetează și constată, se interoghează și găsește răspunsuri, se
destăinuie cu sinceritate, iar în momentele de adâncă tristețe, într-o cheie
profetică privește cu sufletul spre Lumina Lumii, se îmbărbătează pentru că
știe și crede cu adevărat că: „Dumnezeu este!/ Nimic și Niciodată fără
Dumnezeu!”, nădăjduind întru DEȘTEPTARE.
Foarte frumoasă cronică la un „LetopisețiuM contemporan”, în poem !
RăspundețiȘtergere