Andrei
Șerban – Inteligența inimii
Regizorul
împlineşte, pe 21 iunie, 78 de ani
18-06-2021
Prima dată cînd am intervenit ca spectator
complice a fost cu ocazia debutului lui Andrei Șerban. Pusese în scenă un text
de Osvaldo Dragun, cu patru colegi de la Institutul de Teatru. Ei se jucau cu
un balon pe scena mică de la Nottara și, la un moment dat, acesta a zburat în
sală și a ajuns pe genunchii mei, căci mă aflam în primul rînd. Cu emoție, spre
surpriza sălii, l-am lansat înapoi și, împreună, am surîs. Spectacolul putea
continua, dar accidental mă integrase. Și am înțeles atunci că spectatorul, parțial
integrat, poate rămîne „aproape de scenă“ – voi alege această formulă ca titlu
de carte – pentru a păstra intimitatea cu ea. Cei patru actori sînt azi
dispăruți – și doar noi doi, Andrei și cu mine, încă supraviețuim.
Debutul
unei prietenii și decepția unei regăsiri
Nu există om de teatru de care să fiu mai
îndelung legat decît de Andrei. Studii, vacanțe, pasiuni, călătorii –
experiențele tinereții. Rîsete și nopți depuse în sipetul memoriei mele.
Examenul de regie cu Ubu rege, unde îl revela pe Florian Pittiș, dar și
talentul său ludic, eclata. Discuția în jurul Teatrului Mic, cînd el îmi vorbea
despre primul meu text apărut în Secolul 20, propunerea de a vorbi în franceză
pentru a „ne pregăti“ – nu știam pentru ce! – și aceea de a învăța engleza…
Seara petrecută împreună la Bulandra, cînd spectacolul Biederman și
incendiatorii de Frisch, al lui Pintilie, ne-a exaltat, pentru ca apoi, în
aceeași seară, Inima mea e pe înălțimi de Saroyan să ne decepționeze. Și apoi,
ceea ce a fost capodopera sa inițială, Omul cel bun din Seciuan de Brecht, la
Piatra Neamț. Un spectacol de o puritate extremă, de o rigoare absolută, dar și
de o emoție nebănuită. „Cum să trăim? Cînd să fim buni, cînd să fim răi?“
Niciodată, întrebarea aceasta nu o voi mai auzi formulată cu o egală
intensitate. Tot acolo, la Piatra Neamț, după intrarea tancurilor rusești în
Praga, în august ‘68, traumatism al generației noastre, ne-am regăsit la
început de toamnă pentru un colocviu. Andrei a vorbit cu o concentrare extremă
pentru a încheia, final de neuitat: „Cine e, printre noi, Jan Palach? Iată
chibriturile“. Tăcere absolută, de atunci pe tînărul ceh imolat l-am convertit,
personal, în martirul meu laic. De aceea, de cîte ori mă duc la Praga și mă
opresc în fața statuii ce îi e dedicată, îmi amintesc de discursul lui Andrei
și îi mulțumesc.
©
Mihaela Marin
Apoi, Andrei a strălucit în festivaluri
internaționale, la Novi Sad, la Wroclaw, și apoi a plecat în America, atunci
cînd dictatura lui Ceaușescu înmugurea neliniștitor. El cel puțin scăpase, ne
spuneam noi nostalgici… dar a revenit o dată. Însă nu ne-am regăsit. Vorbele
schimbate nu au rezonat în mine, teama pe care și-o manifesta, dar și
„spiritualitatea” afișată îl modificaseră. Întîlnire tangențială, lipsită de o
veritabilă implicare. Sau poate că era prea tulburat de recenta dispariție a
mamei sale, la înmormîntarea căreia nu a putut fi prezent.
La
răscruce de exiluri
Adevărata regăsire va avea loc puțin mai
tîrziu, la Paris, la teatrul lui Peter Brook, Bouffes du Nord, unde venisem
să-i văd Troienele, ce succedau celor două mari reușite din Occident, Medeea și
Electra. El lucrase cu Peter Brook pentru cea mai radicală experiență a
acestuia, Orghast, adevărat șantier arheologic al sunetului, urmînd ca Andrei,
singur, să continue explorarea „sunetului“ prim, originar, a cărui putere
persista puternic în noi și pe care el a căutat obstinat să o reînvie. „Toată
viața într-un sunet“, astfel își sintetiza programul. Atunci, la Bouffes du
Nord, „sunetul“ a răsunat deplin în cîntecul elegiac de despărțire al
„troienelor“, pe care îl asociam cu elegia
tuturor „exilaților“, printre care și noi… Decizia plecării ne-a reunit.
Apoi ne-am revăzut în America, am fost la
el, la țară, și am jucat table. Monique, soția mea, ne-a văzut și mi-a
mărturisit apoi: „Erați atît de fericiți împreună“. Precum cei doi prieteni din
Dialogul exilaților de Brecht. Am vorbit, ne-am întîlnit cu Liviu Ciulei, ne-am
imaginat viitorul departe de țară. Și, într-o seară, Andrei și-a amintit că
ajunseserăm împreuna la vîrsta la care Brook îi spusese: „Pînă acum am avut ce
mi-a dat viața, de acum încolo trebuie să-i dau eu ceea ce are nevoie“… Am
decis să ne confruntăm cu aceeași întrebare. Și, în timp, am încercat să-i
răspundem.
Tinerii:
corul și jocul
Lucia de Lammermoor, regia Andrei Şerban,
Opera din Paris; fotografie de Mihaela Marin
Apoi Andrei a venit des la Paris, a cinat
la noi, mi-a vorbit despre Gurdjieff și despre proiectele sale. Dar mai cu
seamă am văzut a doua versiune a Omului cel bun din Seciuan, cu Priscilla Smith
în locul lui Carmen Galin. Spectacol debordînd de energia pe care Andrei, mai
mult ca oricine, știe să o stimuleze într-un grup. E geniul lui: să formeze și
să anime o comunitate care sfîrșește prin a-i fi devotată trup și suflet.
Aceasta i-a fost reușita în compania La MaMa, condusă de Ellen Stewart, unde a
suscitat focul dăruirii de sine printre tineri din lumi diferite, așa cum o va
face cînd va reveni la direcția Teatrului Național, la București. Marile spectacole
ale lui Andrei sînt expresia angajării unor colective de tineri pe care le
formează și animă ca nimeni altul. Tînăr, a fost mai cu seamă un regizor coral.
Lui îi sînt necesari mai cu seamă actorii în grup, fascinați, și nu actorii
care rezistă și îl crispează. Și de aceea, poate, una dintre cele mai reușite
puneri în scenă ale Avarului pe care le-am văzut îi aparține lui Andrei, care
a optat pentru o distribuție tînără și a revitalizat Comedia Franceză.
Fiecare regizor se desemnează printr-un
raport propriu, specific, individual cu partenerii săi de lucru. A-l găsi e
indispensabil acestei creații vii și comune care e teatrul. Șerban e un artist
ludic. Un „dependent“ de joc, care-i constituie identitatea și-i permite să se
împlinească scenic. Spațiile încărcate îi repugnă, căci îl sufocă și, masă
ponderală inutilă, nu permit jocului să se afirme, să se extindă și să încînte.
De aceea Șerban a privilegiat dintotdeauna scena goală, marcată ici și colo de
cîteva elemente, mai degrabă partenere de joc decît descripții narative. Descrierea îl plictisește și singur jocul îl
seduce: totul o confirmă. Gesturi și bastoane, umbrele și salturi, fugi,
dansuri, corpurile se înlănțuie, se deplasează cu o libertate nestingherită.
Corpuri lejere, formînd compoziții nicicînd rigide, sînt dispuse pe platou ca
niște puncte mobile pe o foaie albă. Și, împreună, se constituie într-o
comunitate a cărei energie animă platoul. Și captivează sala.
Unchiul Vania, regia Andrei Şerban,
Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca; fotografie de Mihaela Marin
Această aptitudine explică succesul
„atelierelor” pe care Șerban le-a animat în lume sau în țară. El îi implică pe
tineri reuniți într-o comunitate ce depășește singurătatea și îi reunește
într-un cor total dăruit artistului care i-a asociat. Vase comunicante ce
asigură incandescența dialogului.
Seducția
operei
La fel ca mulți regizori de teatru
cooptați de lumea lirică, Șerban s-a dedicat operei și a semnat mari
spectacole, ca Elektra de Strauss sau Turandot de Puccini. De astă dată a
colaborat cu mari scenografi și a făcut din decor un partener esențial. Nu
decorativ, ci un stimulator de intensitate dramatică. În cele două spectacole
citate, spațiul scenic traducea sfîșierea operelor și exalta puterea muzicii.
Puritanii de Bellini au captivat prin dimensiunea poetică a unui peisaj
hibernal și prin drama pasională care se produce. Într-un colcviu pe care îl
organizasem la Paris, Andrei își formula profesiunea de credință: „Nu vreau să
pun în scenă povestea libretului, de obicei naiv sau absurd, ci emoția produsă
de vibrația muzicii“. Nimic mai just decît acest program.
I-am iubit Eugen Oneghin și „lanul de
grîu“, care mi l-a amintit, cu emoție, pe cel din Livada lui Pintilie, ca și
Flautul fermecat, asociat culturii folclorice a Balcanilor pentru a sezisa
dimensiunea naivă a capodoperei mozartiene scrise pentru un popular teatru
vienez. Iar la Viena, Povestirile lui Hoffmann mi-au permis să descopăr un
univers fantastic avînd-o în centru pe o viitoare mare cîntareață, Nathalie
Dessay. Apoi Otello interpretat cu o sobrietate tagică sau Cellini de Berlioz,
dislocat și fragmentat. Dar cum să-i uit capodopera, Lucia di Lamermoor,
tratată ca o violentă și insuportabilă dominare a eroinei, ce basculează în
nebunie ? Lucia e pentru Andrei în operă ceea ce reprezintă Trilogia antică
pentru el în teatru: împlinirea deplină.
Nu i-am văzut operele puse în scenă la
București și la Iași.
Incertitudinile
unei alegeri
Troienele,
regia Andrei Şerban, Opera Naţională din Iaşi; fotografie de Mihaela Marin
Revenit la București, Andrei Șerban s-a
implicat în viața Teatrului Național, a cărui direcție i-a fost acordată. El a
pus în scenă Livada de vișini, Cine are nevoie de teatru, dar mai ales a reluat
Trilogia antică, operă ce-i cristalizează vocația și cu care își identifică
semnătura. Succesul a fost enorm, dar și simptomatic, căci, dincolo de teatru,
Andrei a stabilit legătura efervescentă între exil și țară. Asociere a două
durate biografice și a două lumi.
Plecat de la direcția Teatrului Național,
Șerban se angajează la Columbia University, instituție celebră, dar, dacă i-am
admirat aptitudinea de a însufleți o coumunitate de actori, m-am îndoit de la
început de vocația lui pedagogică. Artist solipsist, lui îi e propice creația
„comunitară“, și nu transmisia „pedagogică“, artist însetat de succes, el se
împlinește prin contactul cu publicul, și nu prin efortul de formare într-o
austeră sală de curs.
Din fericire, Andrei a reluat calea regiei
și a semnat unul dintre cele mai extraordinare spectacole cehoviene, la Teatrul
Maghiar de Stat din Cluj, cu Unchiul Vania. Aici, lumea cehoviană e agitată de
spasme, se cufundă în noroi și se confruntă tragic cu iluziile și cu
singurătatea. Pe scenă, publicul e implicat în cea mai intensă variantă a lui
Vania, unde durerea de a trăi și bucuria de a juca se asociază. Andrei nu
trădează niciodată „teatrul“. Vania, iubirea mea… Andrei se va asuma ca un
regizor cehovian, căci a pus în scenă Ivanov și Cîntecul lebedei, Pescărușul,
Trei surori, Livada… Ne recunoaștem prin filiația cehoviană comună. Dragoste
împărtășită.
Brook l-a comparat cel dintîi pe Cehov cu
Shakespeare. Și Andrei confirmă această aserțiune, căci n-a încetat să revină
la Shakespeare din cele mai variate perspective, alternînd tragedii și comedii,
Hamlet și Lear (într-o versiune feminină), Zadarnicele chinuri și Richard al III-lea. Pentru a relua o butadă celebră a
lui Cehov, ne putem întreba: după Trilogia antică, cine i-a fost amanta și cine
i-a fost soția? Cehov sau Shakespeare ?
Teatrul Maghiar din Cluj a fost, la ceasul
întoarcerii, echivalentul Teatrului din Piatra Neamț din tinerețe: două
adăposturi la cele două capete de viață. La Cluj, dincolo de capodopera cu
Unchiul Vania, Șerban a pus în scenă cu pudoare sfîșierile familiare din lumea
nordică, de la Ibsen la Bergman. Cînd va reveni la acel teatru unic ?
Un
artist liber
Andrei
nu caută și nici nu dispune de un univers propriu, el se exprimă prin
întîlnirile succesive cu opere alese în funcție de propria-i biografie, de
actualitate și de atracția exersată de actori. La Andrei Șerban, viața și scena
sînt indisociabile, căci animat, în fond, de o insațiabilă căutare de speranță.
„Temperamental nu pot face spectacole cinice ca ale lui Pintilie“, „nu sînt
iubitor de urît ca nemții“, îmi spunea el. „Nu-mi place să creez pentru a
produce mai multă negativitate, sînt prea familar cu întunericul, de aceea caut
lumina și speranta.“ „Eu n‑am creat nimic original, am furat de la alții, dar
singurul merit e că am digerat în mine substanța care a devenit întru totul
expresia mea. Și Shakespeare a făcut la fel, doar că la el digestia s-a transformat
în aur. Sensibilitatea, inima sînt, poate, consecințele ortodoxiei. Inteligența
emoției m-a ghidat, atenția mi-a fost concentrată pe inimă, nu pe intelect.”
„Mergem la teatru în primul rînd ca să simțim, sîntem flamînzi de emoție.“
„Acum cînd știu să fac un spectacol, mă tem de acest confort. Vreau să uit ce
am învățat.“ „E un pericol cînd crezi că ai găsit, te lenevești și nu mai
cauți, dar pentru mine e vital să mă confrunt cu o încercare grea ce reclamă
efort de acces spre necunoscut și umilință.“ E ceea ce îmi mărturisea acum doi
ani, înaintea pandemiei planetar generalizate. Și atunci, în apelul la
„inteligența inimii“, am recunoscut – hazard splendid – primul titlu imaginat
de Proust pentru ciclul său: Intermitențele inimii. Teatrul lui Andrei îi
desenează, în timp, cardiograma artistică.
Și totodată, cum o recunoaște într-un
admirabil portret făcut lui Roberto Alagna, el s-a confruntat și alimentat din
tensiunea dintre un teatru elitist și unul popular. Antinomie care îl
constituie și care, prin intensitatea ei, îl definește. Ea îi interzice odihna.
Un artist liber, nici prizonier, nici vagabond.
https://www.observatorcultural.ro/articol/andrei-serban-inteligenta-inimii/
O primă versiune, aici modificată, a
acestui text
a apărut în revista SpectActor a Teatrului
Național din Craiova, condusă de Nicolae Coande.
Taguri: Andrei Şerban
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu